Wat zou de inhoud zijn geweest van deze beide enveloppen?
[wordt vervolgd]
Groet,
TjerkB
Naderhand kwam mij de correspondentie uit 1955 onder ogen. Nog altijd echter geeft de nieuw-apostolische kerkleiding geen krimp: men hult zich in stilzwijgen.Redactie schreef:(...)
Enkele ontmoetingen in de afgelopen veertien dagen maakten veel indruk op mij. Een zuster van in de tachtig vertelde mij hoe haar man, destijds voorganger, in de jaren '50 via de oudste in het betreffende district was uitgenodigd voor een gesprek met de apostel. Hij had er namelijk grote moeite mee dat aan zielen, die voor de Heilige Verzegeling stonden, de verplichting werd opgelegd dat zij in combinatie met de hersteld-apostolische geloofsleer ook "de Boodschap van stamapostel J.G. Bischoff" zouden aanvaarden. Daarover zou het gesprek handelen. Voordat hij zich op weg begaf naar Hilversum, waar het gesprek plaatshad, werd er thuis gebeden. Vol spanning wachtte deze zuster af tot haar man terug zou keren. In tranen kwam hij thuis. Hem was in Hilversum tijdens het gesprek met "de apostel" de deur gewezen! Korte tijd later zat er bij de post een brief. Daar stond in dat het ambt was ontbonden en dat deze voorganger was geëxcommuniceerd. "Ik heb die brief nog altijd", aldus deze zuster, eraan toevoegend: "Er zijn in die tijd in onze familie heel veel tranen gevloeid; dat mag u best weten." Haar man is al ruim twintig jaar geleden overleden, maar het verdriet en de pijn over de gebeurtenissen van weleer zijn er nog steeds. Begin oktober jl. echter vroeg ik in Mainz aan een nieuw-apostolische herder en een nieuw-apostolische opziener uit de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte wanneer zielen, die op deze manier destijds onheus zijn bejegend, een tweede brief mogen verwachten. Nú een schrijven met een boodschap vol erbarmen! Beiden zwegen als het graf. Men sprak zelfs geen enkel woord. Tijdens een pauze in het bewuste middagprogramma, werd ik door hun gemeden. (...) Géén antwoord is uiteraard óók een antwoord. Hoe hartverscheurend deze plotselinge ervaring feitelijk ook was; ik wist genoeg. Men had zich onverzettelijk on-ver-zoen-lijk getoond. Waren zíj "de kroondragers"?! Zijn zíj "de getrouwen van Koning Jezus" en waren zíj "Zijn geliefde, geheiligde bruid"? Zie ook het redactionele bericht op "di 04 okt 2011, 15:36" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"
(...)
Uit: Bericht door Redactie op "Vr 25 Nov 2011, 18:00" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Redactie schreef:(...)
Ziet u niet dat er van elke 100 schapen stilaan 99 elders een goed heenkomen aan het zoeken zijn? Vraagt u zich nooit eens af waar dat feitelijk aan kan liggen? Echtwaar niet?! Of ligt uw zelfstandige denkvermogen op aanwijzing van de tot in het absurde gezagsgetrouwe "dienaren" nu al sinds jaren op het spreekwoordelijke nachtkastje?
(...)
Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 04 Jun 2011, 14:01" in de thread "Onverbiddelijk NAK-protocol voor ernstig zieke".
@allTjerkB schreef:(...)
Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk? (...) In deze geloofsgemeenschap worden brandende vragen niet beantwoord en zelfs de eenvoudigste hiërarchie-gerelateerde problemen niet opgelost. Problemen dus die samenhangen met...
Voor velen is dát juist de Nieuw-Apostolische Kerk! Wie het stoort dat er alom nog zo vaak om aandacht wordt gevraagd voor wat feitelijk gedateerde zaken moesten zijn, zou zich dus wel eens mogen afvragen waaruit zijn of haar persoonlijke actieve bijdrage bestáát om deze -godgeklaagde- wantoestand de wereld uit te helpen.
- [33] Ze kwamen in Kafarnaüm. Toen ze in huis waren, vroeg hij hun: ‘Waarover waren jullie onderweg aan het redetwisten?’ [34] Ze zwegen, want ze hadden onderweg met elkaar getwist over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [35] Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’ [36] Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’
Uit: Marcus 9 (NBV)
Wat mij betreft mag beslist elk glas helemaal vol zijn. Maar als het halfleeg is, ligt er een uitdaging!
(...)
Uit: Bericht op "Zo 21 Sep 2014, 12:43" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
@allBakEenEi schreef:@allBakEenEi schreef:(...)
Met betrekking tot "Unser Treffen am 12.11.2013" werd mij vandaag als volgt nader bericht: "Unser Bischof Bruns wird an unserer Zusammenkunft teilnehmen".
(...)
Uit: Mijn bericht in deze thread op "Za 09 Nov 2013, 19:41"
Inderdaad was vanavond in Bottrop de "Betonkopf" alsnog gekomen. Hij vond dat wie in de Nieuw-Apostolische Kerk terug wil keren doch van mening is destijds ten onrechte geëxcommuniceerd te zijn vanwege de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff", men dit aan de nieuw-apostolische kerkleiding kenbaar kan maken waarna de uitgesproken excommunicatie naar verwachting ongedaan zal worden gemaakt.
Zie verder het bericht van Het WebTeam op "Wo 21 Nov 2012, 13:55" in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode".
Groet,
BakEenEi
Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Wo 13 Nov 2013, 00:29" in de thread “Versöhnung jetzt!”
T. Bischoff
Hoogezand, 6. Mei 1955
Hartelijke Geliefde Priester [naam]!
Uw brief heb ik ontvangen en het heeft mij zeer bedroeft van
u te vernemen hoe men ook u beinvloed heeft zoodat uw eertijds opge-
brachte geloof nu tot twijfelen is gekomen en zelf tot ongeloof is ge-
worden en men nu maar zelf maatregelen gaat nemen. Hoe verschrikkelijk
zijn daarvan toch de gevolgen. Deze kunt u lezen in Jesaja 66:24.
(...)
Afschrift uit: Bericht op "Do 30 Okt 2014, 10:20"
@allTjerkB schreef:(...)
Overigens, de tekst uit Jesaja 66 welke apostel Bischoff op 6 mei 1955 voorhoudt aan de voorganger die hij enkele weken later zal excommuniceren, luidt als volgt:
(...)
- Bij het verlaten van de stad zien ze de lijken van hen die tegen mij in opstand kwamen: de worm die aan hen knaagt zal niet sterven, en het vuur waarin ze branden zal niet doven; ze worden verafschuwd door alles wat leeft.
Uit: Jesaja 66: 24 (NBV)
Uit: Bericht op "Do 30 Okt 2014, 13:16"
Groet,BakEenEi schreef:(...)
Exact wat er in 1960 óók gebeurde met de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" ...
Zie tevens in dit verband mijn bericht op "Zo 16 Sep 2012, 15:32" in de thread "ALARM".Cognitieve dissonantie
Als mensen te maken krijgen met feiten of situaties die niet stroken met hun opvattingen dan ontstaat er een onaangenaam gevoel dat moet worden opgelost. Dan treedt er een psychologisch mechanisme in werking om die conflicterende (dissonerende) opvattingen met elkaar in overeenstemming te brengen. Dit is in de kern de theorie van de cognitieve dissonantie die in 1957 werd geformuleerd door de psycholoog Festinger. Het oplossen van innerlijke tegenstrijdigheden is een aangeboren mechanisme. Uit het dagelijkse leven zijn talrijke voorbeelden te noemen. Interessant is dat Festinger zijn theorie testte en verder uitwerkte aan de hand van een sekte. De leden van die sekte en zijn leidster waren ervan overtuigd dat de wereld aan het eind van het jaar zou vergaan door een grote vloedgolf en dat de ware gelovigen zouden worden gered door een ruimtevaartuig. Sommigen hadden hun familie verlaten en hun baan opgezegd. Festinger verwachtte dat het niet-uitkomen van de profetie een onaangenaam gevoel zou veroorzaken bij de leden. Het geloof helemaal vaarwel zeggen, was geen optie, want daarvoor waren de leden te sterk betrokken en zou een te groot (innerlijk) conflict veroorzaken. Festinger voorspelde dat de leden juist steun zouden zoeken in hun geloof en in het uitblijven van de vloedgolf en ufo het bewijs zien van hun geloofsovertuigingen. De vloedgolf bleef uit op het voorspelde uur en de leden waren erg verbaasd. Ze probeerden allerlei verklaringen hiervoor te vinden. Een paar uur nadien ontving de leidster een bericht van de buitenaardse wezens: God had besloten de aarde te sparen en niet te vernietigen. De kleine groep gelovigen had, door de hele nacht te waken, zoveel licht verspreid dat God de wereld wilde sparen. De onaangename dissonantie was hiermee opgelost.
Bron: "Het warme bad en de koude douche", een onderzoek naar misstanden in nieuwe religieuze bewegingen en de toereikendheid van het instrumentarium voor recht en zorg; pagina 105. Beke-reeks, 2013.
(...)
Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 24 Nov 2013, 21:58" in de thread "Brood des Levens" 1 augustus 1960
BakEenEi schreef:@allBakEenEi schreef:(...)
In het bovenstaande bericht van gisteravond sprak ik van indoctrinatie. Hoezo indoctrinatie?! Ik zal proberen dit te verduidelijken. Eerst een stukje uit de Volkskrant van vanochtend, althans een tekstfragment uit een interview met de hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie, André Aleman:
Over "wanen" gesproken; gisteravond schreef ik o.a. het volgende:U bent zelf gelovig. Is geloven in God niet ook een soort van waan?
(lacht) "Dat kun je mij natuurlijk niet vragen, want als iemand echt een waan heeft, zal hij dat krachtig ontkennen. De psychiatrische definitie van een waan is dat je iets denkt wat niet klopt, dat andere mensen in je omgeving die waan niet delen, en dat je disfunctioneert in je dagelijkse leven.
Geloven is dan geen waan, want het grootste deel van de wereldbevolking denkt dat er iets meer is. (...) Als je de psychiatrische definitie van een waan hanteert, is atheïsme eerder een waan dan in God geloven."
André Aleman zegt hierover nu: "De psychiatrische definitie van een waan is dat je iets denkt wat niet klopt, dat andere mensen in je omgeving die waan niet delen, en dat je disfunctioneert in je dagelijkse leven." De vraag komt dus op: in hoeverre disfunctioneren nieuw-apostolische gelovigen c.q. "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in de Nieuw-Apostolische Kerk (door waandenkbeelden die het gevolg zijn van indoctrinatie) mogelijk in hun dagelijkse leven?
- Men heeft als het ware de "firewall" uitgezet voor informatie welke langs de "geordende weg" namens God zou worden aangereikt. Hierdoor is men ontvankelijk geworden voor waandenkbeelden, zoals het idee van extra goddelijke gaven waarover kerkelijke ambtsdragers zouden beschikken naarmate men in het "werk Gods" een "hogere dienaar" is.
Hier roept de ene vraag alweer de volgende vraag op want wanneer dient te worden gesproken van "disfunctioneren"? Bij disfunctioneren valt in deze samenhang te denken aan het onder de druk van de omstandigheden moeten ontwikkelen van meerdere identiteiten die met elkaar níet (!) te rijmen zijn. Zoiets gebeurt niet een-twee-drie maar juist vrijwel ongemerkt in een ondermijnend proces van jaren. Het ondermijnt iemands gezondheid doordat men onverenigbare realiteiten op één lijn moet krijgen, wat uiteraard alleen maar kan door daartussenin zelf een verwrongen persoon te worden. Men geraakt dus in een hoogst ongemakkelijke toestand, waarbij je als het ware gedurig twee gezichten moet kunnen laten zien, of zelfs nog méér. De ene werkelijkheid mag in de andere werkelijkheid niet bestaan. Continu moet je blijven switchen tussen werelden van verschil (!), en dat moet je voor je meest nabije naasten zo veel mogelijk verborgen weten te houden. Dat knaagt aan je gezondheid maar dat wil je zelf niet weten! Je wilt het bij wijze van spreken pas weten wanneer ooit de wal het schip zal keren. En hoe komt dat? Precies: je bent geïndoctrineerd. Je hebt geen gezonde zelfreflectie meer.
Dit is m.i. op het ogenblik de toestand waarin in ons land de hoogste dienaren zichzelf hebben gemanoeuvreerd. Dat het bij hen nu zo uit de hand heeft kunnen lopen komt doordat óók in ieders omgeving het waandenkbeeld (!) kon postvatten dat God het allemaal zó zou hebben gewild. Helaas; om de dooie dood niet!! Dienaren in Zijn werk hoefden helemaal geen concernleiders te worden; ze hoefden helemaal niet twee, drie of tien petten op te krijgen, enzovoort. Dit hele fenomeen legt in de Nieuw-Apostolische Kerk meteen ook de zwakste schakel bloot. Degenen namelijk die er wat van konden zeggen, ja, sterker nog, die er wat van móesten zeggen, zoals in dit geval met name ook de districtsvoorgangers; díegenen laten het afweten want de betrokkenen zijn evenzeer gebrainwasht! Het beste zou zijn dat de gezinsleden (!) van al deze "hoge dienaren" krachtdadig ingrijpen. Dan is er voor hun dierbaren tenminste nog een leven ná dit gekunstelde bestaan... Doet niemand wat en alles zou bij het oude blijven, dan eindigt de geloofsweg met tandengeknars.
Groet,
BakEenEi
Bron: Bericht door BakEenEi op "Wo 16 Feb 2011, 13:38" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
"We kunnen ons hartstochtelijk inzetten voor een goede zaak," zo las ik in een tijdschrift dat onlangs ergens op tafel lag, gevolgd door: "maar de drang om onszelf te profileren ten koste van anderen kan al even hartstochtelijk zijn". In het bewuste artikel handelde het erover dat één van de basisbehoeften van de mens "erkenning" is. Doch om echt iets moois te kunnen laten ontstaan dienen verstand en hartstocht samen op te trekken, wat tevens helpt om conflicten te voorkomen. Conflicten die maken dat mensen zich in hun eer aangetast voelen. Weg is dan de erkenning! Hierbij valt trouwens wel te onderscheiden of het gaat om het eventuele verlies van de waardering voor wie je bent, of -enkel- om het eventuele verlies van de waardering voor wat je vanuit een zekere hoedanigheid in een bepaalde setting doet; óf juist om allebei wanneer voor menigeen waarschijnlijk het spreekwoordelijke doek valt. Stel dat dit in iemands leven gebeurt, dacht ik; zouden mensen dan nog steeds vinden dat zij zichzelf zijn (geweest)? Wie wil er nu toch immers op zo'n manier worden afgestraft? Ben je in zo'n bizarre rotsituatie niet -bij nader inzien- van jezelf ongelofelijk vervreemd geraakt?
In de hierboven aangehaalde forumbijdrage betrof het díe vervreemding. Vervreemding haalt je uit je kracht. Vervreemding houdt voldoening bij je weg. Maar waar ging het hier mis? Hoe kunnen de gebeurtenissen toch zó met je aan de haal gaan, dat je achteraf de haren wel zowat uit je hoofd wilt trekken omdat je niet op een aantal schreden terug kunt keren? In welke identiteit heb je je ontwikkeld, terwijl je gaandeweg alleen nog maar een rol speelde, óók voor jezelf. Waarom wist je je eenzaamheid ondertussen zo goed te verbergen, óók voor jezelf! Wat waren nog méér tekenen die je niet had mogen negeren? Waarom, waardoor verloor je de menselijke maat uit het oog, niet alleen voor jezelf... Welke motieven hadden bij jou nooit mogen gaan overheersen? Waarom deden anderen niks om de ellende waar je nu middenin zit, te beperken? Of sterker nog, te voorkomen! Of nóg sterker: waarom stond jij dit die anderen niet toe?!
Bij het vele wat ik op de diverse (buitenlandse) fora op het Internet in de achterliggende jaren over de Nieuw-Apostolische Kerk heb gelezen, over hoe gelovigen zich niet meer herkennen in wat voor hen wel degelijk ooit het werk Gods belichaamde, over hoe niet zelden ook hun inzet was misbruikt, over hoe men ten prooi viel aan het in allerlei opzichten vermeende zwaarwichtige belang van middelen tegenover de ten hemel schreiende futiliteit van heel wat doelen, raakte ik steeds meer doordrongen van de absurditeit die zich hierbij liet ontvouwen. Hoe kunnen de verantwoordelijken in deze kerk, onhebbelijk als ze zijn, anderen zoveel onrecht aandoen? Hoe verantwoordelijk ben je dan in godsnaam; in de verbondenheid zeker met de stamapostel en als hoge vertegenwoordiger van het hemelrijk... Of lijd je dan gewoon aan een kwalijk verbrokkeld bewustzijn? Aan zelfoverschatting? Door welke waandenkbeelden liet je je zo graag betoveren?
Een te naïef vertrouwen in wat moet doorgaan voor "goede werken" maakt méér kapot dan ons allen lief zal zijn. Het roer bij wie zich in de Nieuw-Apostolische Kerk nog niet gealarmeerd voelde, moet radicaal om!
(...)
Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Zo 16 Sep 2012, 16:32" in de thread "ALARM"