Gerrit Sepers

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Faunus
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 jan 2015, 12:23

Gerrit Sepers

Bericht door Faunus »

Niet zo heel erg 'nieuws' meer, maar misschien toch leuk om te lezen:

http://mooischrijft.blogspot.nl/2014/03 ... lemen.html

Faunus
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

  1. De zorg voor de mens werd Sepers met de paplepel ingegoten. Hij groeide op in een gezin dat aangesloten was bij de Nieuw-Apostolische Kerk, een geloofsovertuiging waarin de mens belangrijker is dan de leer.
  2. In Suriname zorgde hij ervoor dat kinderen die door de woedende burgeroorlog niet naar school konden toch onderwijs kregen. En in de diepe binnenlanden van Guyana waar een blindedarmontsteking dodelijk was, droeg hij bij aan verbetering van medische voorzieningen.
  3. Hij vond dat vrouwen en homoseksuelen het kerkelijke ambt mochten dragen. Zijn opvattingen leidde tot verhitte discussies in dagblad Trouw en rond de eeuwwisseling brak hij met de Nieuw- Apostolische Kerk.
  4. Als één van de weinige huisartsen heeft hij zich in oogheelkunde gespecialiseerd en zal dit onder meer blijven beoefenen. Daarnaast gaat hij zich verdiepen in godsdienstfilosofie. “Ik ben geïnteresseerd in hoe mensen zich kunnen bevrijden uit beknellende systemen.”
Bron: http://mooischrijft.blogspot.nl/2014/03 ... lemen.html. Verschenen in AD - editie Amersfoort - woensdag 26 maart 2014.
@all

Mijn ervaring met het kerkgenootschap in kwestie is juist dat de organisatie belangrijker is dan het organisme. Vele malen belangrijker zelfs:
BakEenEi schreef:(...)
  • (...) In elk geval worden in de Nieuw-Apostolische Kerk "kinderen die vragen" overgeslagen. Aan het persoonlijke welbevinden van individuele kinderen Gods heeft de huidige kerkleiding nagenoeg geen boodschap. Ikzelf zie in de NAK in feite twee werelden: de slechts voor genodigden toegankelijke schijnwerkelijkheid in hogere kringen (te denken valt hierbij bijv. aan het exclusieve verjaardagsfeest op 28 december jl. in Amersfoort voor een districtsapostel in ruste) en daarnaast het ongekunstelde praktische gemeenteleven. Dit gemeenteleven staat in toenemende mate onder druk door het beklemmende uitdijende reglementaire gelijk van bazen en bovenbazen in de kerk. Waar het in de kern ooit om was begonnen, 'Weid Mijn schapen, (...) hoed Mijn lammeren', beseft men al jaren niet meer. Er was in de Nieuw-Apostolische Kerk gaandeweg geen leven meer mogelijk. Ons afscheid, hoe zwaar het ook was, is als een goddelijke bevrijding van allerhande ballast. Er was geen gezonde wisselwerking. Het kwam neer op een aaneenschakeling van geharnaste monologen. Gedwee moesten wij ons gedragen als dankbare gedresseerde gemuilkorfde schaapjes Zijner weide. (...)

    Bron: E-mail d.d. "13-02-08 13:08" aan bestuurslid NAK-NL
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "vr 31 dec 2010, 22:54" in de thread "Toespraak tot de hoofden van de NAK".
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Certina
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 21:15

Gerrit Sepers

Bericht door Certina »

Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef:(...)
Hevig verongelijkt schermt het nieuw-apostolische oppergezag hier met "längst vergangene Zeiten" en met "positiven Veränderungen unserer Kirche in den letzten Jahrzehnten" en de journalist bij de Hessische Rundfunk (HR), die onwelgevallig rapporteerde, krijgt lik op stuk: "Die Kirchenleitung prüft eine angemessene Reaktion auf die unausgewogene Berichterstattung gegenüber dem hr." Oei! Berg je dan maar! Immers, wie zich het on­ge­noe­gen op de hals ha­alt van een nieuw-apostolische kerkvorst - die zal het bezuren.

(...)


Uit: Bericht op "Za 21 Mei 2016, 21:34" in de thread "Geen woorden maar daden"
@all

De kritische berichtgeving bij de Hessische Rundfunk (HR) over de Nieuw-Apostolische Kerk leidde bij Glaubenskultur-Magazine tot een wat ongemakkelijke ge­dach­te­wis­se­ling onder de lezers. Toen sceptici m.b.t. het volgens anderen onvolprezen "Öffnungsprozess" in de kerk kortzichtigheid werd verweten, stuurde ook de voormalige NAK-apostel Gerrit Sepers een ingezonden stuk in. In 2004 gaf hij zijn ambtsopdracht terug vanwege een opgekomen gewetensconflict t.a.v. de vanuit de nieuw-apostolische geloofsleer als grondbeginsel gekoesterde "Heilsnotwendigkeit des Apostelamtes" ...
  • Mit Heilsnotwendigkeit des Apostelamtes wird ausgedrückt, dass das Apostelamt zur Erlangung des Heils in Christus unerlässlich ist. Die Frage der Unerlässlichkeit des Apostelamtes stellt sich nur für die Zeit der Heilsgeschichte, in der das Apostelamt zur Bereitung der Brautgemeinde wirkt.

    Die Unerlässlichkeit des Apostelamtes ergibt sich zunächst aus der Tatsache, dass Jesus nur dieses Amt gestiftet und mit entsprechenden Vollmachten ausgerüstet hat. Außerdem wird sie gestützt durch das biblische Zeugnis der Aposteltaten, z.B. Geistesspendung in Samarien und Ephesus (vgl. Apostelgeschichte 8,14 ff. und 19,1 ff.).

    Dabei ist neuapostolische Glaubensüberzeugung, dass das Apostelamt nicht historisch einmalig gewesen ist, sondern zur Vorbereitung der Brautgemeinde auf die Wiederkunft Christi von Gott im 19. Jahrhundert wieder aufgerichtet wurde. Ob es in diesem Zusammenhang bei der Frage, wer am Tag des Herrn angenommen wird, Ausnahmen geben wird, liegt in der souveränen Entscheidung Gottes.
Bron: http://www.nak.org/de/glaube-kirche/nak ... otwendigk/
Dit exclusivisme werd voor Sepers het breekpunt: "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zijn kerkelijke ambtsdragers elders min of meer onbevoegd. Zie ook de Open brief aan mr. P.A. de Lange inzake "het werk des Heren" d.d. "Wo 07 Dec 2011, 14:04".

Al wekken "hoge(re) verantwoordelijke leidinggevenden" in de kerk tegenwoordig misschien de indruk dat wij over dat exclusivisme het hoofd niet moeten breken; het is nog maar een blauwe maandag geleden dat ons werd voorgehouden: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… " Dus, zolang deze kerk wordt geregeerd door "Betonköpfe", verandert er weinig.

Gerrit Sepers lichtte toe wat er bij een "Öffnungsprozess" komt kijken en hoezeer iedereen wordt overruled terwijl een handvol oppermachtigen de dienst uitmaakt:
    • 31.05.2016 Gerrit Sepers aus Amersfoort
      (...)
      Erstens will ich gerne gesagt haben das auch ich wie die andere Kirchen, der ACK, das Öffnungsprozess der Neuapostolische Kirche begrüssen! Selbstverständlich ist das noch einen sehr langen Weg. Ich verstehe auch das es Mitglieder gibt die sehr begeistert darüber sind. Endlich! In Ihre Freude übertreibt man leichter dann die Realität dafür die Anlass gibt. Und an die andere Seite verstehe ich auch dass die Kritiker sehr Vorsicht sein oder vielleicht zu kritisch sein. In der Flyer der EZW April 2015 kommt das auch zum Ausdruck. Nur einige wichtige Fragen kommen dann hoch die auch bestimmt in der Zukunft beantwortet werden müssen. Die m.E. gehören allen zur weiteren Öffnungsprozess
      1. Akzeptiert die NAK die Ämtern andere Christliche Kirchen?
      2. Ist zu erwarten dass innerhalb fünf Jahren gesämtlichen Gottesdienste statt finden in einer Neuapostolische Kirche?
      3. Ist im Versöhnungsvertrag mit der VAG aufgenommen dass die NAK das Apostelamt in der VAG anerkannt?
      4. Und anerkannt die NAK die H. Versiegelung der Mitglieder der VAG nach 1953?
      5. Nimmt die NAK das UN Universal Human Rights Declaration aus 1948 an als wichtige Leitfaden in der Umgang mit Homosexuellen und Frauen? Können beiden auch ein Amt bekommen in der Kirche?
      6. Kann vielleicht in der Zukunft ein Dialog entstehen zwischen die NAK und die Jüdische Gemeinden?
      7. Wie bewältigt die Kirche ihre Vergangenheit im Bezug auf die NS Zeit, so wie auch die andere Kirchen gemacht haben. Bereinigung der Geschichte ist notwendig um das Vertrauen andere Kirchen zu gewinnen. Und in wie fern nimmt die Kirche wirklich Abstand von der Epoche Bischoff und Rockenfelder?

      Es ist bemerkenswert dass die Kirche mit dem Brief von ehemalig Stap. Leber Abstand genommen hat von der Botschaft Geschichte. Chapeau!


      (...)
      Es ist erstaunlich zu lesen dass Sie nicht die wirkliche Wahrheit wissen im Bezug auf meinem Rücktritt in 2004. Sie haben es schon angedeutet dass der damaliger BAP Pos mich “amputiert” hat. Vor dem Wechsel habe ich schon gesprochen über die Exklusivitätsansprachen dieser Kirche. Stap Fehr hat ganz deutlich die Verantwortlichkeit der Wahl seiner Nachfolger bei BAP Pos niedergelegt. Der Ablauf ist genügend bekannt geworden. Zu meiner grosse Freude bin ich wieder in meiner Beruf zurückgekehrt. Stap Fehr hat dafür die Möglichkeiten gegeben. Ehrenamtlich habe ich als Apostel noch einige Jahren weiter gearbeitet. Die Probleme mit dem Nachfolger waren riesenhaft! Schlussendlich war mir deutlich geworden dass er nicht mit mir zusammen arbeiten wollte. BAP Studer und BAP Wendt haben mehrmals versucht die entstandenen Probleme zu lösen. Ich habe in Gespräche und ausführliche schriftlichen Auseinandersetzungen gewarnt für ernsthafte organisatorische Situationen. Ohne ein Prophet zu sein sind die meisten Sorgen leider Wahrheit geworden. Bis heute sind die Sachen im Holland noch nicht gelöst. Ein Desaster, wie Sie schreiben! Heutzutage schütteln viele Geschwister ihr Kopf! Es ist einfacher einen Diakonen zu entbinden als ein BAP, Ap oder Bischof.

      Schlussendlich hat der BAP de Bruijn meine Gedanken über Exklusivitätsanspruch der Kirche angegriffen als Anlass. Im Gespräch am 12. Oktober 2004 mit diesen beiden obengenannten BAPn wurde mich deutlich dass ich nur die Exklusivitätsanspruch zu akzeptieren hat. Das war für mich unmöglich! Ich konnte wählen zwischen Amtsenthebung, zu Ruhesetzung und mein Amt als Apostel niederlegen. Ich habe gewählt für die letzten Lösung. Ich muss sagen, das den Ablauf weiterhin königlich war. Ich habe immer Mitleid gehabt mit dem STAP Fehr und die beiden BAPn. Sie sind Opfer des Systems.


      (...)

    Bron: Ingekomen reactie bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016
De bespiegelingen van Gerrit Sepers vertellen natuurlijk ook wel iets over hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk de zaken in werkelijkheid marcheren. Als medewerker op het bureau van de Centrale Administratie van 1985 tot 2000 heb ook ik trouwens heel wat te stellen gehad met de door mijn oud-collega nu geschetste realiteit.

Ik vind het dus grootspraak als districtsapostel Rainer Storck spreekt van "arbeidsprocessen" terwijl "het bestuur" alleen bestaat uit hemzelf en twee rechterhanden! Het is typerend voor hoe hooggeplaatsten zichzelf altijd handig weten te rechtvaardigen. "Es ist einfacher einen Diakonen zu entbinden als ein BAP, Ap oder Bischof."

Zie i.c. tevens -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "Do 20 Dec 2012, 20:35", in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!".

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

@all

Naar aanleiding van het ingezonden stuk van Gerrit Sepers over het (stagnerende) "Öffnungsprozess" reageerde bij Glaubenskultur-Magazine ook Michael Koch. Hoe moeilijk het soms ook is om over zaken die er echt toe doen iets zinnigs te zeggen; met het onderstaande sloeg Michael Koch in mijn beleving de spijker op de kop:
    • 05.06.2016 Michael Koch aus Wuppertal
      (...)
      Wir haben auf glaubenskultur schon oft die »Meta-Predigt-Kultur« kritisiert: Oft hat eine neuapostolische Predigt den Inhalt, wie wichtig es ist, die Predigt zu hören, zu glauben und anzunehmen. Und man fragt sich dann: »Ja klar, das mach ich gerne, fang doch mal an, jetzt einen Inhalt zu predigen!« Oder es wird gepredigt, wie wichtig es ist, in den Gottesdienst zu gehen. Und man denkt: »Ok, ich bin doch schon da, jetzt fang mal mit Gottesdienst an!« Oder man predigt, wie wichtig das Apostelamt ist. Und man denkt: »Ja, fehlt es euch jetzt an Selbstbewusstsein, oder was?« - Wer geht in ein Restaurant, wo der Kellner an den Tisch kommt und sagt: »Also, in unserem Restaurant ist es sehr wichtig, die Speise wertzuschätzen, sie auch aufzuessen, dazu haben wir viele gute Löffel, auch die Gabel ist sehr wichtig. Es ist wichtig, dass sie immer wieder in unser Restaurant kommen und nicht nachlassen in der Regelmässigkeit Ihres Besuches und in ihrer Opfer(Zahlungs-)treue. Wichtig auch, dass Sie unsere Köche wertschätzen, die werden sie zu neuen Höhen des Genusses führen und dafür sorgen, dass sie in den Himmel kommen ...« Dann singt der Kellner noch ein Lied und verabschiedet sich. Die Gäste schütteln sich gegenseitig die Hände und sagen: das war heute aber wieder mal ein toller Restaurantbesuch ...

      Aber genau dieser Duktus ist für viele neuapostolische Ohren völlig normal; es fällt einem erst auf, wenn man einmal Predigten in anderen Kirchen erlebt hat. Wir haben in den 1990ern angefangen das zu kritisieren und haben dafür viel Kritik von Konservativen einstecken müssen; 15 Jahre später gibt es gottseidank immer mehr Predigten mit Inhalt, aber noch immer gibt es zu viele Leitgedanken-Vorlagen, die genau solche Meta-Predigten provozIeren.
      (...)
    Bron: Glaubenskultur-Magazine n.a.v. het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016
Anders gezegd: wie adequaat met zijn of haar omgeving wil communiceren, misstaat het niet zichzelf af en toe de vraag te stellen: "Heb ik een kloppend zelfbeeld?" Dus, als wij in onze woon- en leefomgeving anderen "op ooghoogte" willen ontmoeten, wat kunnen wij er dan zelf aan doen om niet langs elkaar heen te praten? Wij zijn toch niet zó van onszelf vervuld dat het altijd aan anderen ligt als er misverstanden ontstaan?

Ook mij staat nog altijd één bepaalde dienst bij waarin het er alleen maar over handelde hoe onverstandig het is om -zoals de "dwaze maagden"- te vergeten extra olie mee te nemen. Ik weet nog dat ik dacht: man, stop alsjeblieft met dit gebazel - kom op met die olie! Overigens heb ik zulke afknappers in tal van varianten meegemaakt, maar het wende nooit. Telkens weer verbaasde ik mij over het vage "Amen" dat de gemeenschap desondanks gewoontegetrouw aansluitend uitsprak.

Een enorme bedreiging voor het realiteitsbesef in de Nieuw-Apostolische Kerk is daarnaast het verblind zijn voor ongewenste bijverschijnselen van de beeldvorming die de kerkleiding systematisch bedrijft met uitdrukkelijk de focus op zichzelf. Aan de lopende band en werkelijk allerwegen worden de gelovigen aangespoord ervan uit te gaan dat kerkelijke ambtsdragers, begenadigd met mysterieuze "goddelijke ponden", talentvoller worden en met meer goddelijk gezag bekleed zouden zijn, naarmate dezen hoger op "de ambtsladder" komen te staan. Juist daardoor is het in deze kerk onbetamelijk, ja welhaast uit den boze, om kritiek te hebben op "zegenaars". Wie "Godsgezanten" bekritiseert, staat op tegen God zelf. Uiteraard werkt dit machtsmisbruik in de hand. Zo verspeelde de districtsapostel Armin Brinkmann 10 miljoen euro en hij kwam ermee weg, terwijl een geloofszuster meldde dat zij ooit 1 Mark 20 te kort kwam bij een bloemenpotje en zij om die reden haar taak al uit handen moest geven. Tussen deze beide uitersten zijn legio andere voorbeelden te noemen. Ondergeschikten, rechteloos als ze zijn tegenover hun "zegenaars", hebben zich gedurig te verantwoorden, maar de op zuiver ideologische gronden op (geloofs)handen gedragen bestuursleden (opzieners en apostelen) menen hooguit verantwoording schuldig te zijn aan een mij onbekende god. Wie maakt ze wat? Lage(re) "dienaren" bij de Nieuw-Apostolische Kerk functioneren uitsluitend bij de gratie van hoge(re) "dienaren". In elke geestelijke bediening worden ambtsdragers bovenal geacht hun meerderen in de hiërarchie tot steun te zijn. De ambtelijke top in de organisatie maakte door de jaren heen tot in het absurde dankbaar gebruik van de handelingsvrijheid die men zich aldus had toegeëigend. Om een omstreden vordering te incasseren bij broeder Rohn geeft men -pen­ny wise, pound foolish- een veelvoud uit aan kosten, en zowat niemand zegt er wat van!

Ik zal er geen doekjes om winden: ik vind het krankzinnig dat anno 2016 er nog altijd een nieuw-apostolische geloofscultuur wordt geconserveerd (en uit alle macht wordt verdedigd) waarin aangesloten leden intern slechts worden geëerbiedigd indien men blijk geeft van "Linientreue", dus "politiek correct" in de zin van "staande in de geloofsgehoorzaamheid en met het verstand op nul loyaal aan de hoge geestelijkheid" - wát men op dat bestuurlijke niveau ook (stiekem) uitspookt.

In deze samenhang herinner ik mij de opmerking "Zó verslijt deze kerk al sinds jaar en dag welwillende weldenkende mede(!)-werkers". Zie onder:
Redactie schreef:(...)
Onder de kop "Kirche handelt respektlos" meldde Glaubenskultur gisteren in een nieuw zgn. Premium-Artikel dat de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord) thans met onmiddellijke ingang diens ambt heeft teruggegeven. De directe oorzaak hiervan is dat districtsapostel Wilfried Klingler ontwijkend antwoordde op een tweetal brandende vragen. Thomas Feil wilde namelijk zeker weten dat er werkelijk niet alsnog in de aangekondigde catechismus een waardeoordeel wordt gegeven over geestelijke bedieningen in andere christelijke kerken en over de waarde die onze hemelse Vader zou hechten aan de viering van het Heilig Avondmaal in andere christelijke kerken. Districtsapostel Wilfried Klingler liet daarop weten dat eerst moet worden afgewacht hoe stamapostel Leber in november 2011 nader oordeelt wanneer alsdan de meer definitieve inhoud van de nog altijd op handen zijnde catechismus zal voorliggen.

Thomas Feil kon op deze manier niet verder. Voor hem moest er eenvoudig geen enkele dreiging meer zijn van discriminerende teksten aan het adres van welke andersgezinde christenen dan ook. Uiteraard had districtsapostel Klingler ter geruststelling minstens kunnen verduidelijken dat ook híj zich niet in de positie gevoelt om in dat opzicht goddelijk heil aan anderen te ontzeggen, doch blijkbaar kon deze zich zo'n opmerking -contractueel (!)- niet veroorloven.

Aldus werd nu óók de districtsoudste Thomas Feil aan het rigide denksysteem van het internationale bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk opgeofferd. Hij was de eerste niet en hij zal beslist ook de laatste niet zijn. Zó verslijt deze kerk al sinds jaar en dag welwillende weldenkende mede(!)-werkers. Wie voor de stamapostel niet wil buigen, kan barsten. In een laatste brief aan de broeders en zusters in Hannover-Nord liet Thomas Feil nog weten dat zijn gezondheid het trouwens ook niet langer toelaat om tegen de verdrukking in districtsvoorganger te zijn. De omstandigheden hadden hem al zó aangegrepen dat hij in maart jl. last had gekregen van plotselinge doofheid.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 15 Apr 2011, 14:58", in de thread Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"
In feite is het mijzelf en vele, vele anderen evenzo vergaan! Op dit punt verschenen er nu bij Glaubenskultur-Magazine meerdere ingezonden reacties, zoals:
    • 06.06.2016 C.B. aus P.
      Lieber Michael Koch Beim Lesen Ihres Artikels kamen mir folgende Gedanken: was nützt uns das ganze Hin- und Hergerede, was geschehen ist, ist geschehen. In vielen Fällen sind Seelen getötet worden, wer macht sie wieder lebendig? Ganz bestimmt nicht die Institution NAK! Jahrelang hat man uns verdammt und verflucht und heute ist alles anders? Das kann nicht die Liebe Gottes sein. Ich denke, wir haben das Recht, Anklage zu erheben! Ich bezweifele, dass die NAK sich von ihrem Sektentum befreien kann.

      06.06.2016 H. S. aus A.
      Lieber Michael Koch, ich bleibe an der Seite derer, welche noch das Gute entdecken wollen. Ich erlebe vielfältig ehrliche Menschen in der NAK, sie sind nur zumeist geistig nicht entwickelt im Sinne von: benutze deinen wachen Geist. Ich stimme zunächst mit Carlotte ein: viele liegen halb tot geschlagen zwischen Jericho und Jerusalem auf dem Weg. Halb tot geschlagen von der Amtskirche... Ich gehöre auch dazu... (...)

      07.06.2016 F.N. aus W.
      Lieber Michael Koch, zu Ihrem Beitrag vom 5.06.2016 möchte ich anmerken, dass gk ein sehr wichtiges Forum besonders für Menschen ist, die in der NAK sozialisiert wurden, jedoch in unterschiedliche Konflikte mit der Kirche geraten sind. Dass eine große Zahl ehemals treuer Mitglieder in Konflikte mit der Kirche geraten sind, ist m.E. auf fehlende Dialogbereitschaft zwischen fortschrittlich Denkenden und den sogenannten Vorangängern, sowie auf die abgehobene Sturheit einzelner Kirchenfürsten zurückzuführen. (...)
    Bron: Glaubenskultur-Magazine n.a.v. het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016
Wat is er in deze kerk toch vaak meedogenloos met mensen omgesprongen! Heeft een "Öffnungsprozess" er nu voor gezorgd dat daarbij een keerpunt werd bereikt?

Heus, ik zie in de Nieuw-Apostolische Kerk wel iets veranderen want ik volg de ontwikkelingen van nabij, maar het zijn voornamelijk cosmetische ingrepen die mij opvallen. Steevast ingrepen die de machtsposities van de machtsfiguren bij dit kerkgenootschap verder versterken. Machtsfiguren die níet vorm en inhoud weten te geven aan een dienend leiderschap. Machtsfiguren zoals in Nederland, die liegen en bedriegen, manipuleren, intimideren en offergaven verspillen door tot elke prijs af te rekenen met één gemeentelid. Bij zulke geestelijke mis-leiders, bij deze slagers die hun eigen vlees keuren, ben je als christen dus NIET veilig in Jezus' armen.

Aan de catechismus die de machtsfiguren voor zichzelf nodig hadden om "in de wereld om ons heen" voor vol te worden aangezien, hebben degenen, die zich aan hun oppergezag onderworpen dienen te voelen, niets maar dan ook helemaal níets. Laten de bazen en bovenbazen eerst maar eens eerlijk en oprecht worden, over het asbest in Nieuwegein, over de beschamende jaarrekeningen die men al jarenlang achterhoudt, of over het onbeantwoord laten van inkomende correspondentie.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

@all

Inmiddels verschenen bij Glaubenskultur-Magazine twee aanvullende ingezonden stukken van Gerrit Sepers. In mijn bericht op "Ma 13 Jun 2016, 13:35" in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron, Nieuwegein" vertelde ik er al iets over:
(...)
Je maakt deel uit van een kerkgemeente, niet sinds kort maar al tientallen jaren, er gaat iets helemaal mis, je voelt je erdoor geraakt en je probeert het op te nemen voor wie het moeten ontgelden en dan opeens, alsof je zonder rang bij het leger dient: koppen dicht! Niet bij het Leger des Heils maar eerder bij wat daarvan zo ongeveer compleet het tegenovergestelde blijkt te zijn. En je droomt het niet; het gebeurt nota bene écht.

Déze absurde gang van zaken, déze -in het werk van God- omgekeerde wereld, déze onzalige interpretatie van zielzorg; juist daardoor ben ik deze kerk ontvlucht! Wat hier gebeurt is helaas géén incident. Wat hier gebeurt, overkomt, op welke geraffineerde manier dan ook, kritische geesten bij nader inzien namelijk bijna altíjd. Juist hierin manifesteert bij deze kerk zich de sektegeest: op slinkse wijze en onder het mom van zielzorg worden gelovige mensen beroofd van hun soevereiniteit.

Exact op dit fenomeen, op deze splijtzwam, attendeerde gisteren nog de voormalige NAK-apostel Gerrit Sepers in een nieuw ingezonden stuk bij Glaubenskultur-Magazine. Hij formuleerde het zó: "Durch rigide Systeme wurden gläubige Leute „Ich-Schwach“ gemacht durch den damaligen Amtsträger." Zo is het dus nog steeds.

Dat bijvoorbeeld de districtsvoorgangers nooit ergens op ingrijpen, terwijl hun bestuurlijke mede-verantwoordelijkheid vanuit "De landelijke vergadering" (vgl. art. 7 van de toepasselijke statuten) zulks voor de buitenwacht juist wél waarborgt en legitimeert, moet louter worden gezien in het licht van déze... brainwashpraktijken. Men zwicht eenvoudig voor de psychische druk die uitgaat van de vrees bij een "zegenaar" in ongenade te vallen. Wie blijk geeft van scepsis, wacht een eenzaam lot. De meest subtiele tekenen die daarop wijzen, kunnen betrokkenen al schaden: je hoeft je wenkbrauwen maar een keer extra te fronsen, of het wordt geregistreerd.

Verder merkte Gerrit Sepers in dit verband gisteren op:
  • Auch in der heutigen Zeit haben den BAp viel zu viel Macht. Es gibt keine Gremien das Verhalten eines BAp zu kritisieren oder zu korrigieren.
  • Zum Schluss noch die Frage wie groß ist die juridischen Macht des Stammapostels in dieser Zeit wirklich? Meine Erfahrung ist die meist reiche Gebietskirche ist am mächtigsten.
Als dit na verloop van tijd de ontluisterende uitkomsten zijn van allerhande persoonlijke ervaringen en van diepgaand onderzoek naar wat er achter de schermen het meest van invloed is op belangrijke besluitvormingsprocessen, valt voor eenieder van ons vroeg of laat het doek. Dan is er ook in het geheel geen weg meer terug. Niemand "in de gemeenschap" begrijpt je. Integendeel, menigeen zal denken dat je het aan jezelf te wijten hebt dat jij, kritische geest, nu "de vreugde kwijt bent".

(...)
Wie van de berichten van Gerrit Sepers bij Glaubenskultur-Magazine kennis wil nemen, in de juiste context ervan, kan dat daar uiteraard het best doen als abonnee. Hieronder enkele quotes die mij aanspraken:
    • 12.06.2016 Gerrit Sepers aus Amersfoort
      (...)
      Ersten bespreche ich das Subjekt „Aussteiger“:

      Meines Erachtens tut es die Opfer dieser Kirche kein Recht sie einzuteilen oder zu differenzieren. Sie haben gelitten und den Druck der Kirche im Vergangenheit aber auch in dieser Zeit, weil in der subkulturellen Sprache in der NAK das exklusiven Gedankengut noch immer spürbar anwesend ist. Aber viel raffinierter wie früher. Mich gegenüber sagen sie ganz deutlich: „ich werde nicht ernst genommen“. Das kann bedeuten dass die Seelsorger ihr Probleme mit unterschiedlichen Subjekte wohl verstanden haben, aber sich nur vielleicht entschuldigen aber nicht den Betroffene tatsächlich bei seinem Gruppenführer unterstützt, oder verteidigt, oder sagt „so und so geht nicht mehr länger“ Man schweigt und tut nichts! Es handelt sich um Homosexuellen, um die Probleme mit Lehrstellungen, und so weiter, usw.

      (...)
      Die Apostolische Bewegung war eine endzeitliche geprägte Erweckungsbewegung mit chiliastischen Tendenzen. Auch vergegenwärtigten sie eine der ersten ökumenischen Bewegungen! Zum Beispiel wurde praktiziert nicht unter Juden zu evangelisieren ( Römer 11)! Aus dieser Bewegung ist schließlich die NAK entstanden. Aber immer mehr hat sie sich immer mehr tiefer in sich selbst gekehrt. Total aus der Realität vom Alltag verschwunden wenn die Botschaft nach dem zweiten Weltkrieg veröffentlicht wurde. Dass letzte Mittel um die Gläubigen an dieser Kirche zu binden. Das Prozess von Absondern war schon angefangen nach 1863 aber ganz deutlich nach 1930 durch Bischoff nachgestrebt. Durch rigide Systeme wurden gläubige Leute „Ich-Schwach“ gemacht durch den damaligen Amtsträger. Man muss bedenken dass die Amtsstruktur in der NAK rein militaristisch war. ( Diese Struktur hat sich bis heute nicht geändert, aber wohl die Atmosphäre!). Die Amtsträger hatten den Auftrag „die Truppen“ zu führen, am Glaubensziel zu bringen. Hat das etwas zu tun mit Seelsorge? Gar nichts. Nur mit indoktrinieren!

      Die meiste Aussteiger die ich kenne haben erlitten an Post Traumatic Stress Syndrome oder leiden noch daran. Ein ganz kleinem Teil hat eine zu vorne anwesende unbekannte psychische Belastung. Einer der Reagierenden hat in seinem Leserbrief gesprochen über „Flüchtling“. M.E. ist das eine gute Übersetzung des Begriffes. Um zu überleben hat man die Kirche verlassen. Nicht nur die Anerkennung ihrer Status ist am Wichtigsten! Sie haben allen das Gefühl und die Erfahrungen von: „mir ist das wirklichen Leben entnommen!“ Sie können nicht wirklich leben. Sie haben zu wenig Zeit mehr. Es gibt Aussteiger die Bedrohungen erfahren haben weil sie am Universität Psychologie studieren wollten oder am Konservatorium eine Geige Studium folgen wollten. Ein Presse Sprecher der Kirche anno 2016 kann darum dann nicht für die HR scherzend sagen: „ach ja, das war vor mehr als zwanzig Jahren so“. Hat dieser Mann sich überhaupt in solcher Problematik vertieft? Kann man solch ein Mann als Seelsorger anmerken? Er ist nur als Damage Controller angestellt. Und hat wenig verstanden von der Ethik von Jesus von Nazareth.

      (...)


      13.06.2016 Gerrit Sepers aus Amersfoort
      (...)
      Alle Amtsträger in der NAK tragen Allen Schwartz – Weiss Kleidung. Warum eigentlich. Schwartz – Weiss steht für mich auch Symbol für Schwartz – Weiss denken. Diese Kleidung ist für mich immer einen Gräuel gewesen. Ich war nicht mehr Gerrit Sepers aber ein Bauer im Schachspiel. Ich habe mich davon entfernt und entschieden in meinem Gewissen dieses Schisma nicht zu zulassen. Diese Kleidung gehört im exklusiven Denken, um eine Identität zu bestätigen. Ich bin ein Neuapostolischer Christ. Nein, ich bin ein Christ! So hat die Kirche auch Jesus von Nazareth inkorporiert. Ist er ein Christ? Ist er ein Neuapostolischen Christ. M.E. ist Jesus von Nazareth geboren als Jude und er ist gestorben als Jude! Eine provokative Stellung. Darüber können wir können wir diskutieren. Wir dürfen und können zweiflen. Zweiflen ist notwendig um sich eine Meinung zu bilden. In wie weit dürfen Amtsträger eigenen Meinungen darstellen oder bilden?

      (...)
      M.E. ist Schwarz – Weiss Kleidung nicht mehr von dieser Zeit. Es verhindert einen Dialog. Für viele Aussteiger ist diese Kleidung auch einen Gräuel gewesen und eine Verletzung Ihres eigenen Wesen. Man fühlt sich depersonalisiert……

      (...)
    Bron: Ingekomen reacties bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016
Districtsapostel Bernd Koberstein en de zijnen mogen zich dan wel hevig verongelijkt voelen omdat de Hessische Rundfunk een vermeend "Öffnungsprozess" niet propageerde, maar het hele punt is nu juist dat er hier van welke "Öffnung" dan ook nauwelijks sprake kan zijn. Hooguit zag de nieuw-apostolische kerkleiding kans een catechismus het daglicht te laten zien. Ik heb er toen direct een paar tientjes tegenaan gegooid. Vervolgens las ik het vermaledijde meesterwerk zowat in één adem uit en wist ik ook onmiddellijk wat de zwakste schakel erin was:
TjerkB schreef:(...)
Nogmaals, de nieuw-apostolische geloofsleer valt en staat bij slechts één enkele zinsnede in de catechismus: "Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete." Hoe dit in zijn werk is gegaan, schijnt niemand te mogen weten.

(...)
De nieuw-apostolische machthebbers zijn makelaars in woorden, woorden en nóg eens woorden. Van hun nietszeggende zegen zal nimmer iemand wijzer worden.

Daarom, wie zich in deze kerk onheus bejegend voelt door op enigerlei wijze het slachtoffer te zijn geworden van psychische onderdrukking, doet er verstandig aan niet langer te verwachten dat boosdoeners berouw zullen tonen. Heus, bij oprecht berouw zullen de verantwoordelijken eerst hun machtsbestel moeten prijsgeven.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 26 Nov 2014, 20:24" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
Zie ook het bericht op "Zo 07 Feb 2016, 16:38" in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"

Het komt er dus op neer dat de internationale bestuursvoorzitter bij dit kerkgenootschap eigener autoriteit zich goddelijk gezag en kerkelijke macht liet aanmeten!
Eén van de kenmerken van een sekte is dat er zo'n enorme hoeveelheid informatie op de gelovigen wordt afgevuurd, dat het de betrokkenen overweldigt, vermurwt. Welnu, hetzelfde zien wij bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Hoe vaak men de ideologie ook een ander verfje geeft; vragenstellers in deze kerk worden... weggepest.

Gerrit Sepers schreef: "Man muss bedenken dass die Amtsstruktur in der NAK rein militaristisch war. Diese Struktur hat sich bis heute nicht geändert." Dan kun je als Jan Soldaat twee dingen doen: vrijwillig je tijd uitdienen in een keurslijf of alsnog het element opzoeken waarin God je had willen zegenen - Zijn vrijheid...
  • Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?
    Uit: Handelingen 15: 10 (NBV)


    U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
    Uit: Romeinen 8: 15 (NBV)


    U bent gekocht en betaald, dus wees geen slaven van mensen.
    Uit: 1 Korintiërs 7: 23 (NBV)
Hoe flitsend en eigentijds de Nieuw-Apostolische Kerk tegenwoordig -via het Internet- zich ook weet te presenteren en hoe trots het sommigen in eerste instantie misschien ook maakt; we zullen er doorheen moeten prikken: deze kerk bestaat uit "twee gescheiden werelden, met de districsdienaren er tussenin". Zie onder:
BakEenEi schreef:(...)
Je bent namelijk verantwoordelijk om daadwerkelijk verantwoordelijk te kunnen zijn. Op de C.A. had een collega destijds in zijn werkkamer een prent opgehangen waarop -onder het toeziend oog van een herder (!)- een hele stroom schapen was te zien die op een ravijn af rende en daar ook in stortte. Eén of twee schapen probeerden tegen de stroom in te gaan... Een onmiskenbaar teken aan de wand. Het was tóen al een schreeuwend protest tegen de lafhartigheid van herders, machtsfiguren in de kerk die natuurlijk wijselijk op de rand van de afgrond zelf (als zoutpilaren) blijven staan, op het moment dat de schapen die ze de dood in jagen, nog steeds in allerijl de richting volgen die ze door hun misleiders wordt voorgehouden.

Weliswaar bespraken wij deze werksituatie later met stamapostel Fehr, maar dat gesprek leidde er níet toe dat de "arbeidsomstandigheden" beter werden. Het geestelijk klimaat in de Nieuw-Apostolische Kerk werd en wordt namelijk beheerst door de arrogantie van de macht. Plaatselijk kan men daar soms enige afstand van nemen, maar daarna houdt het in de regel al gauw weer op met de vrede en harmonie. Vandaar dat ik op verzoek van broeder Bauke Moesker in februari 2010 beschreef hoe de kerk in feite bestaat uit twee gescheiden werelden, met de districsdienaren er tussenin. Zie ook mijn berichten van 27 oktober 2010 in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk". De authentieke verontwaardiging van Helmut Winner in Siberië is eenzelfde teken aan precies dezelfde wand. Liever laten de "verantwoordelijken" zo iemand vallen dan dat zijzelf eens de hand in eigen boezem steken.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Za 12 Nov 2011, 11:23", in de thread "Elders gelezen...
Zie ook de berichten, resp. op "Za 07 Nov 2015, 20:13" in de thread "Gebakken lucht" en op "Za 23 Jan 2016, 17:11" in de thread "Overeenstemming van denken en handelen"
Natuurlijk mag ieder voor zichzelf uitmaken wat het bovenstaande al dan niet om het lijf heeft, maar er is hier beslist meer aan de hand dan alleen "se­cu­la­ri­satie".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 15-07-2016, 08.30 uur]
TjerkB schreef:(...)
Inmiddels verschenen bij Glaubenskultur-Magazine twee aanvullende ingezonden stukken van Gerrit Sepers. In mijn bericht op "Ma 13 Jun 2016, 13:35" in de thread "Asbestzaak kerkelijk centrum De Bron, Nieuwegein" vertelde ik er al iets over

(...)


Uit: Bericht op "Ma 13 Jun 2016, 16:54"
Zie m.b.t. de uitzending "Die umstrittene neuapostolische Kirche" bij de Hessische Rundfunk (HR) o.a. het bericht op "Ma 16 Mei 2016, 13:19" in de thread "Geen woorden maar daden"
@all

Na de laatste inhoudelijke reactie van Gerrit Sepers op 13 juni jl. bij Glaubenskultur-Magazine op het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" van 20 mei jl., viel de tot dan toe levendige discussie aldaar over de "Ökumenefähigkeit" van de Nieuw-Apostolische Kerk, vreemd genoeg, compleet stil.

Hoe dit heeft kunnen gebeuren wordt volgens mij tussen de regels door duidelijk aan de hand van berichtgeving elders van respectievelijk Dieter Kastl, Detlef Streich en Rudolf Stiegelmeyr:
Rudolf Stiegelmeyr analyseert in diens uiteenzettingen m.i. messcherp waardoor de nieuw-apostolische geloofsleer conflicteert met het Evangelie van Jezus Christus.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

@all

In aansluiting aan het vorige bericht... Na de catechismus in 2012 verscheen er ook een bundeling van vragen en antwoorden naar aanleiding van deze catechismus. Tobias Mai schreef er gisteren een verhelderend artikel over want, net als bij de catechismus, op essentiële punten gaat de redenering van de kerkleiding mank. Klik »HIER« om het te downloaden.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 20 aug 2022, 08:57(...)
Bij het leren omgaan met ernstige gevolgen van psychische onderdrukking kan het bijzonder van nut zijn als feiten en omstandigheden worden opgehelderd en het beloop van de gebeurtenissen beter duidelijk wordt. Dit wilde ik bereiken door zo veel mogelijk achtergronden te belichten.

Er is bij de Nieuw-Apostolische Kerk veel mis met de organisatorische opzet. Zó veel, dat hulpzoekenden voor een dichte deur kwamen te staan. Niemand wist dit te veranderen. Vaak verwees ik hierbij naar een veelzeggend citaat van Dietrich Bonhoeffer.

(...)
Zie ook het artikel d.d. heden op de weblog van Gerrit Sepers, getiteld "Hoe heeft ’t ooit zover kunnen komen _ Hoofdstuk 20 _ De Verklaring".

@all

De bewuste bestuursverklaring bij de Nieuw-Apostolische Kerk van 20 augustus 2021 kwam ook op dit Forum intussen al geregeld ter sprake:

Afbeelding


Eén van de reacties op de weblog van Gerrit Sepers naar aanleiding van diens commentaar op de NAK-verklaring, exact één jaar na de publicatie ervan, werd ingestuurd door een alom gerespecteerd lid van het Apostolisch Genootschap:

"Kun jij op de een of andere manier rechtstreeks tot een gesprek komen met de samenstellers van ‘de Verklaring’? Zelf heb ik die verklaring gezien als een dapper begin van een proces dat een vervolg nodig heeft."

Gerrit Sepers antwoordde als volgt:

"Jouw welgemeende advies zal ik zeker in overweging nemen."


Gezien de inhoud van de uiteenzettingen in diens commentaar (met update d.d. 21-08-2022) neem ik aan dat e.e.a. nog wel een vervolg krijgt:
TjerkB schreef: wo 07 sep 2022, 21:50(...)
Het was verpletterend geproclameerd: "Een 10-Punten-Codex beschrijft, hoe en in welke stijl de kerk zich wil presenteren, namelijk respectvol, eerlijk, legaal, verantwoordelijk en ethisch, om er een paar te noemen." Echter; ikzelf en talloze anderen hebben het níet mogen meemaken...

(...)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Gerrit Sepers

Bericht door TjerkB »

@all

Ter informatie: vandaag verscheen op de weblog van Gerrit Sepers het artikel, getiteld "Hoe heeft ’t ooit zover kunnen komen _ Hoofdstuk 21".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”