Neue Themenreihe Bibelkunde

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2788
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Neue Themenreihe Bibelkunde

Bericht door TjerkB »

@all
Zürich/Dortmund, 04. Februar 2015, 09.38 Uhr

Einmal im Monat wird künftig in den Gottesdiensten der Neuapostolischen Kirche intensiver Bibelkunde betrieben. Dazu gibt es seit Februar in den monatlich erscheinenden „Leitgedanken zum Gottesdienst“ eine neue Themenreihe. Damit will die Kirchenleitung der Entwicklung entgegentreten, dass detaillierte Kenntnisse der biblischen Berichte immer seltener anzutreffen sind.

(...)


Lees verder: http://www.nak-nrw.de/aktuelles/kurznot ... ibelkunde/
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2788
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Neue Themenreihe Bibelkunde

Bericht door TjerkB »

@all

Het vorige bericht was completer geweest met ook de laatste alinea van het artikel erbij:
Zürich/Dortmund, 04. Februar 2015, 09.38 Uhr

(...)
Eine internationale Autorengruppe

Heute erarbeiten etwa 25 Apostel aus allen Erdteilen die Beiträge der Leitgedanken. Vier bis fünf Beiträge pro Monat haben als Grundlage Gedanken aus einem Gottesdienst des Stammapostels. Die weiteren Beiträge stammen von der vom Stammapostel eingesetzten Autorengruppe.

Koordiniert wird die Redaktion von der Arbeitsgruppe Leitgedanken, die von Apostel Jürgen Loy (Neuapostolische Kirche Süddeutschland) als Vorsitzendem geleitet wird. Weitere Mitglieder sind die Apostel Jens Lindemann und Herbert Bansbach sowie Evangelist Reinhard Kiefer als theologischer Berater. Herausgeber der Leitgedanken ist der Stammapostel der Neuapostolischen Kirche, der die einzelnen Beiträge kommentiert und freigibt.


Bron: http://www.nak-nrw.de/aktuelles/kurznot ... ibelkunde/
WikipediA: "Reinhard Kiefer unterstützt und berät nun das neuapostolische Kirchenoberhaupt - den Stammapostel (seit 2013 ist dies Jean-Luc Schneider) - in seinen theologischen Entscheidungen."

Bischoff Verlag: "Dr. Reinhard Kiefer, Jahrgang 1955, studierte Germanistik und evangelische Theologie in Aachen, promovierte 1991 und habilitierte 1998. Seit 2000 ist er Mitarbeiter im Bischoff Verlag. Gegenwärtig ist er theologischer Berater des Stammapostels und Leiter der theologischen Dienste der Neuapostolischen Kirche International."

In de webshop van Bischoff Verlag viel mijn oog bovendien op de tekst "Unverzichtbar für Amtsträger, Lehrkräfte sowie für alle jene, die sich intensiv mit der neuapostolischen Glaubenslehre beschäftigen wollen", en dan betreft het voor € 54,90 de "Gesamtausgabe Lehre und Erkenntnis" (6 Bände im Schmuckschuber):
  • Zwanzig Jahre lang erschienen in der Zeitschrift „Unsere Familie“ unter der Rubrik „Lehre und Erkenntnis“ Artikel zu theologischen Themen, biblischen Fragestellungen und zu Fragen des Glaubenslebens. Die Gesamtausgabe enthält alle wichtigen Artikel in sechs Bänden. Die Artikel sind inhaltlich überarbeitet worden und in verständlicher Sprache verfasst.

    Alle Artikel wurden theologisch geprüft und mit dem Katechismus der Neuapostolischen Kirche abgestimmt:

    • Verweise auf den Katechismus erleichtern den Zugang zu dem Werk
    • wo es angebracht war, wurden Artikel bearbeitet
    • Bibelzitate wurden der heute gebräuchlichen 84er Lutherübersetzung angepasst
    • Artikel wurden thematisch geordnet, sodass jeder Band ein Lesebuch zu einem speziellen Thema darstellt
    • im Abschlussband finden sich ein Bibelstellen- und Stichwortverzeichnis, die das Auffinden des gewünschten Themas erleichtern
      zu vielen Themen, die im Katechismus nur knapp behandelt werden, gibt es ausführliche Aufsätze: so werden z.B. die Gleichnisse Jesu im dritten Band umfassend dargestellt
    • Zeitfragen – wie Esoterik oder Biblizismus – werden ausführlich besprochen


    Die sechs Bände stellen eine eindrucksvolle Ergänzung des Katechismus dar. Sie sind wissenschaftlich fundiert und in verständlicher Sprache verfasst. Unverzichtbar für Amtsträger, Lehrkräfte sowie für alle jene, die sich intensiv mit der neuapostolischen Glaubenslehre beschäftigen wollen.


    Bron: http://shop.bischoff-verlag.de/Aktionen ... tml?pgNr=1
"Unverzichtbar" volgens de digitale "Duden" wil zeggen: "so wichtig, dass ein Verzicht unmöglich ist". En dat, althans "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis", betekent volgens mij (...) dat wellicht de meesten van ons er niet omheen kunnen. Het is maar dat ieder het weet! Bij bestellingen via Bischoff Verlag boven de € 25 zijn de verzendkosten gratis.

Mij deed de advertentie vooral terugdenken aan het bericht op "Do 10 Jul 2014, 20:00" in de thread "Hindernisse beseitigen". Mijn persoonlijke kennismaking met Dr. Kiefer dateert overigens van oktober 2011. Hiervan deed ik verslag op het voormalige Forum van Bauke Moesker, namelijk in het bericht op "Wo 05 Okt 2011, 16:54", in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!".

Zie verder op de internationale website van de Nieuw-Apostolische Kerk het artikel "De thema's gaan ondubbelzinnig richting theologie" van 16 februari 2004. Toen wist ik voor mij zelf al bijna genoeg:
BakEenEi schreef:(...)
"De thema’s gaan ondubbelzinnig richting theologie", zo gaf het internationale kerkbestuur het te kennen op 16 februari 2004. Ik had het al zien aankomen en wist meteen dat men ermee recht zou praten wat krom is. Ik liep namelijk al een poosje mee, maar niet met de blik op oneindig en het verstand op nul.

Lezenswaardig in dit verband is het redactionele bericht op "Di 19 Jun 2012, 19:02" in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?" met een citaat uit mijn bericht op "Za 19 Feb 2011, 01:10" in de thread "Levend geloof" dat op grond van het voorgaande eindigt met de opmerking "Hier eindigde 'mijn levende geloof' in de Nieuw-Apostolische Kerk. Op afgeslankte voet heb ik mijn weg vervolgd; ontdaan van een zeker bijgeloof... "

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 31 Mei 2013, 18:58", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
Wij zijn nu ruim 10 jaar verder, en het leven in de kerk is op sterven na dood. Als religieuze organisatie zal het instituut nog wel enkele jaren kunnen voortbestaan.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2788
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Neue Themenreihe Bibelkunde

Bericht door TjerkB »

@all

In plaats van over een "Neue Themenreihe Bibelkunde" zouden wij het hier natuurlijk ook serieus kunnen hebben over de inhoud van het volgende bericht uit 2011:
basis schreef:Bakeenei schreef o.a.:
  • Gelukkig (!) hebben lang niet allen dit pijnlijk ondervonden. Vandaar dat er nog altijd wel gemeenten zijn waar het goed toeven is (ik kan er zo enkele opnoemen).

Nu zou ik Bakeenei willen vragen: Noem ze alsjeblieft!
Ik ben reuze benieuwd in welke gemeenten 't volgens jou nog goed toeven is.
Ik zag vandaag foto's van de NAK IJmuiden vlak voor de opheffing, ik telde op de groepsfoto van deze gemeente slechts 20 mensen en zag deze mensen op een andere foto in de kerkzaal met zeker meer dan 100 zitplaatsen zitten.
Inmiddels is deze gemeente al lang opgeheven en vraag je je af hoe zo'n transitie is gegaan, zijn ze naar de hun toegewezen gemeenschap gegaan en trouw in de navolging gebleven...of hebben ze de NAK later toch de rug toegekeerd?

Ik lees in een andere bijdrage in deze thread iets over dat het de kerkleiding niets uitmaakt of mensen wel of niet in de dienst blijven komen, dit is natuurlijk raar als elders wordt geroepen dat het de kerkleiding alleen maar om de offers gaat...
Als er geen mensen in de kerken komen zit er natuurlijk ook niets in het offerblok, dus uitgaande van de wel zeer negatieve visie dat het in de NAK allemaal om het geld zou gaan moet de logische gevolgtrekking dan toch ook wel zijn dat de kerkleiding de mensen zoveel mogelijk binnen boord wil houden...

Ikzelf geloof nog steeds heilig in deze kerk alhoewel het moeilijk is om de totale aftakeling te zien en de berichten overal (en niet in het minst op dit forum) doen me vaak pijn.
Het meest jammer vind ik wel de totale lethargie. Zo zonde!
Als je met (vooral oudere) broeders en zusters spreekt over je zorg over de NAK en de gemeenschap (en het voortbestaan ervan) is steevast het antwoord: "Ach het zal toch wel niet zolang meer duren en dan komt de Heer"
Men maakt zich niet alleen niet meer druk over leegloop of onverschilligheid , nee men beschouwt het zelfs als het bewijs dat nu wel ècht de eindtijd is gekomen...met mijn achtergrond, afkomstig vanuit het Apostolisch Genootschap, is dit wel héél verschillend met de attitude dáár en ervaar ik dat binnen de NAK wel eens als tenenkrommend....

Het is echter niet zo dat de NAK in ons land als verloren kan worden beschouwd, de kandelaar is nog steeds niet uit ons midden weggenomen en alhoewel het aantal altaren hier te lande drastisch afneemt en de honger naar het woord niet meer zo groot is als vroeger, toch wordt er nog steeds gemeenschap met elkaar gehouden, brood gebroken en gezongen, misschien niet meer zo luid als voorheen, misschien wat schuchterder maar niettemin klinkt het nog steeds:

Hoe lange wacht Uw bruidskerk reeds ach Heer op Uw verschijnen
De strijd is zwaar 't wordt haar zo bang, hoe hare wonden schrijnen,
Ach kome ras die zaligheid dat Gij Uw eerstelingsvolk verblijd,
Kom spoedig Heiland Jezus, ja kom toch spoedig Heiland Jezus!

Al waart Gij Heer ten alle tijd bij ons Uw volk in 't midden
En leidt Gij ons naar de Heerlijkheid , ach hoor ons waken, bidden
Tevreden zijn wij nu nog niet, wij willen dat ons oog U ziet,
Kom spoedig Heiland Jezus, ja kom toch spoedig Heiland Jezus



Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op Do 10 Feb 2011, 03:30, in de thread "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL"
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Neue Themenreihe Bibelkunde

Bericht door Levi »

@TB

Tjerk,
Ik herinner mij de seminars D&L en inhoudsrijke prediking.
De bedoeling was de ambtsdragers te verrijken met richtlijnen en betere zielzorg.
Daar is natuurlijk allemaal geen moer van terecht gekomen.
Het gold vooral voor de onderste ambten. De districtsdienaren hadden al bagage genoeg aan boord dus die pasten.
Einde oefening...

Met de bijbelkennis is het sowieso belabberd gesteld binnen deze contreien.
Ap PK pretendeert als afgestudeerd theoloog zijn bagage op orde te hebben.
Zo etaleerde hij in diverse preken nieuwe inzichten die kant noch wal raakten.
Zijn inspanningen om te wedijveren met de kennis van Gerrit Sepers faalden.
Enige verdiepingspogingen om, daar waar zijn opvattingen haaks stonden op de algemene interpretaties van de bijbel,
wuifde hij vrolijk van de hand als niet terzake doende.

Ziedaar de zegenaar die maar wat lult vanaf het altaar en de goegemeente in slaap sust met
pertinente onwaarheden.
Laat staan dat hij gaat schrijven, want -zoals hij donders goed in de gaten heeft- daarmee loopt hij het risico op alle fronten om de oren te worden gemept.

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2788
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Neue Themenreihe Bibelkunde

Bericht door TjerkB »

@Levi
Levi schreef:(...)
Ik herinner mij de seminars D&L en inhoudsrijke prediking.
De bedoeling was de ambtsdragers te verrijken met richtlijnen en betere zielzorg.
Daar is natuurlijk allemaal geen moer van terecht gekomen.
Het gold vooral voor de onderste ambten. De districtsdienaren hadden al bagage genoeg aan boord dus die pasten.
Einde oefening...


(...)
Dit fenomeen wreekt zich in de organisatie natuurlijk op steeds meer fronten. De hoge(re) "dienaren" die aan de touwtjes trekken, blijven dáárdoor zelf buiten schot.

Levi schreef:(...)
Met de bijbelkennis is het sowieso belabberd gesteld binnen deze contreien.
Ap PK pretendeert als afgestudeerd theoloog zijn bagage op orde te hebben.
Zo etaleerde hij in diverse preken nieuwe inzichten die kant noch wal raakten.

(...)
"... had ik de liefde niet, het zou mij niet baten" (vgl. 1 Kor. 13). Praatjes vullen geen gaatjes. Van zielzorg heeft betrokkene ook volgens mij niet de geringste notie:
Redactie schreef:(...)
Uit mijn e-mailbericht van 15 september 2009 aan "apostel" Peter Klene:
  • (...)
    Ongestraft -vooralsnog- maakten leidinggevenden zich schuldig aan verregaande misleiding en aan allerlei andere uitingen van machtsmisbruik.

    (...)
    Ik heb je destijds nog geschreven hoe ijzingwekkend zakelijk ik
    het interview met D.Ap. Brinkmann vond met Kerstmis 2007. Het was onmiskenbaar ingegeven door de veroorzaakte ellende eerder die maand. Wat ik trouwens héél kwalijk vond was lang voordien al het interview met St.Ap. Leber waarin hij aangaf dat voor hem persoonlijk de Boodschap van St.Ap. Bischoff een openbaring was, vergelijkbaar met de Openbaring van Johannes. Toen wist ik op dat gebied echt definitief genoeg. Hoezeer hij wellicht ook met wiskundige precisie een 7-stappenplan had uitgedacht om de kerk door de turbulentie heen te loodsen; dat interview ontmaskerde hem. Alle navolgende gebeurtenissen bevestigden de voor insiders al voldoende zichtbaar geworden ingezette koers. De prioriteit lag duidelijk bij de continuïteit van de organisatie; níet bij de kwaliteit van leven van elk organisme.

    Wat nu?! Wie zo met kinderen Gods omgaat, loopt vast. Als ik nu bestuurder was van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland had ik tegen de voorzitter van het internationale kerkbestuur gezegd: "Wij doen dat toch maar niet, die overstap naar Duitsland, want de cultuurverschillen zijn werkelijk te groot en bovendien speelt ons wel degelijk een taalbarrière tussen de beide gebiedskerken dusdanige parten dat wij het gewoon niet aankunnen." Vervolgens zou ik de hele zaak op zijn kop zetten! Dat wil zeggen: er wordt weer de juiste kant op gediend. De opdracht
    "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" wordt richtinggevend zoals deze ook in het verleden al voor een ieder richtinggevend had móeten zijn. Als dit alles dan zou betekenen dat vanuit Zwitserland ergens de stekker uit wordt getrokken, so what?! Voor ons telt de wille Gods; níet (!!) de besluitvorming van sommige machtswellustelingen.

    Het meest onverhoopte doemscenario heeft zich in de Nieuw-Apostolische Kerk aan ons opgedrongen. Natuurlijk was dat óók voor mij het aller- allerlaatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden.
    Maar één ding wil ik niet op mijn geweten hebben: ik pleeg geen broedermoord. Ik offer geen naasten op om hooggeplaatsten op hun voetstukken te laten staan. Nogmaals: het is één en al tragiek, doch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De echelons worden afgeschaft: niemand is hoger dan welke naaste dan ook. Het normale moet maar weer normaal worden. Voor dynastieën geen plaats. Bijzaken worden weer bijzaken. Soli Deo Gloria. Zo waarlijk spreekt de Heer. (...)
Ook dit bericht is zijnerzijds inhoudelijk onbeantwoord gebleven...

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Di 29 Nov 2011, 17:07" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
(...)

Levi schreef:(...)
Enige verdiepingspogingen om, daar waar zijn opvattingen haaks stonden op de algemene interpretaties van de bijbel,
wuifde hij vrolijk van de hand als niet terzake doende.

Ziedaar de zegenaar die maar wat lult vanaf het altaar en de goegemeente in slaap sust met
pertinente onwaarheden.
Laat staan dat hij gaat schrijven, want -zoals hij donders goed in de gaten heeft- daarmee loopt hij het risico op alle fronten om de oren te worden gemept.

(...)
Eén keer ging hij er helemaal voor zitten. Hij noteerde "Santpoort, 21 februari 2010" en daarna ging het inderdaad gruwelijk mis. Verder herinner ik mij het onderstaande:
Redactie schreef:(...)
Apostel Klene moet een vooruitziende blik hebben gehad toen hij het onderwerp koos voor diens bachelorscriptie bij het afstuderen in 2006 aan Faculteit der Godgeleerdheid van de Vrije Universiteit in Amsterdam. De scriptietitel was namelijk “Het pastoraat ten behoeve van de pastor in een probleemsituatie”.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Vr 07 Jan 2011, 22:38", in de thread "Theologie en Religie & Levensbeschouwing".
Wat een deceptie! Dat komt ervan indien hoge(re) "dienaren" ondergeschikten uitkiezen van wie er "in de navolging" geen gezonde tegenspraak te verwachten valt.

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
BakEenEi schreef:(...)

Samen... trokken wij met elkaar op, toen de hoofdzaak nog centraal stond. Wij kwamen in de gemeenschap om "het goddelijke" met elkaar te delen; om te ervaren hoe Hij kan zegenen waar twee of drie in Zijn naam samen zijn gekomen. Het ging niet om het imposante van menselijk kunnen, om onszelf, om vormen en namen. God zag het hart aan. Het ontbrak ons aan niets. Als broeders en zusters vulden wij elkaar aan. "Krachtig bouwt de Heer, als vrucht van 't kruis, door Zijn trouwe knechten Zijn geheiligd Huis". Dat zongen wij met overtuiging, vooral ook het refrein van dit bekende oude lied: "O, dat is zalig en heerlijk, Jezus maakt ons Zich gelijk; heilstaat voor ieder begeerlijk, Hij maakt ons gelukkig en rijk." Wij kwamen samen, met velen of met weinigen, in kerk of zaal, bij een ziekbed of rond een graf; maar het ging ons om het eeuwige; om "de liefde des Vaders". Ieder was een radertje in Zijn werk; géén "mensenwerk". Wij wisten: " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan; daar Heer, Gij zelf de Bouwer zijt, kan't nimmermeer vergaan". Het was dus zeer zeker niet óns werk, waarin Hij "geacht werd" te staan! Veeleer ging het om fijne verhoudingen waarin goddelijk leven kan gedijen. Wij zongen ook: "O, zalig 't huis, waar allen die daar dienen, doordrongen zijn van hun zo grootse taak; en al hun werk met liefd' en trouw verrichten, dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak. Waar oud en jong elkaar als huisgenoten, als kind'ren Gods erkennend, achting biên; in wederzijdse liefde en waardering het wezen van de Vader wordt gezien." Zo was de gemeenschap opgebouwd; het Vaderhuis: "uit onbehouwen stenen". "De liefde als fundering, die alles samenhoudt."

En dan klinkt er als het ware vanuit de verte trompetgeschal: de machtigen maken hun opwachting. De groten der aarde zijn in aantocht. De hogeren, de verantwoordelijken, de leidinggevenden. Een "Oberhirte", een "geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen", een "Kirchenpräsident und Stammapostel". Maar zongen wij niet: "Sion, wil de poort verhogen. Zie, uw Koning komt met vreê. Geef Gods Zoon de hoogste ere, Hij brengt 's Vaders zegen mee."? Nu echter verschenen er opeens "hoge dienaren" alsof zij speciale afgezanten waren van hoge vertegenwoordigers van het koninkrijk der hemelen, en zij allen wensten als zodanig met de meeste hoogachting heiligheid en onschendbaarheid te genieten! Het lied "Waar Apost'len staan, breekt Gods Geest zich baan, worden alle dingen 'nieuw' gemaakt" kreeg een volkomen andere betekenis. Zij wezen namelijk níet de weg "waarop Jezus reeds is vóórgegaan"! Echter, wij waren met een geheel ander verlangen naar Zijn huis gekomen... zoals het klinkt in het lied "Komt tot Mij, komt; kom herwaarts, komt!" Biddend en indachtig aan... "Aan des Heilands voeten worden door Zijn woord al mijn stille beden openlijk verhoord. Ja, Zijn liefd' in woord en daad voert mijn ziel in zaal'ge staat. Aan des Heilands voeten is mijn liev'lingsoord. 'k Mag daar gaarne toeven, luist'rend naar Zijn woord." Zíjn woord! Was het wel Zíjn woord wat ons nu te verstaan werd gegeven? " 'k Heb gestreden, veel gebeden, vreemde ogen zagen 't niet. Toch heb 'k immer U beleden, U, die meer het hart aanziet." (...) "Jezus, Heiland mijner ziele, 'k roep U aan in bange nood", want deze "hoge dienaren" dienen niet; zij heersen. Samen... terug naar Gods ordeningen!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op ""za 01 jan 2011, 14:56"", in de thread "Samen... "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”