Ik kom thans voor Uw aangezicht

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Ik kom thans voor Uw aangezicht

Bericht door TjerkB »

  • [23] Leg uw last op de HEER
    en hij zal u steunen,
    nooit zal hij dulden
    dat een rechtvaardige ten val komt.


    Uit: Psalm 55: 23 (NBV)


    [15] Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. [16] Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: [17] de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. [18] Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. [19] Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven.

    Uit: Johannes: 14 (NBV)
@all

Al zou het Internet zijn uitgevallen, had ik geen geld om tienden te betalen, ontbrak het bereik in mijn diepe put, en nam geen stamapostel de tijd om zich te verzoenen; nochtans beschikt God niets ongerijmds.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ik kom thans voor Uw aangezicht

Bericht door TjerkB »

@all
  • Bron: https://youtu.be/zxgH1Lcfrvc

    Gepubliceerd op 9 jun. 2015
    Myriam is een Iraakse Christen. Haar familie moest uit hun huis bij Mosul wegvluchten toen ISIS de stad onder controle kreeg in 2014.
    Ze vluchtten naar Irbil in een relatief veilig gebied van de autonome regio Kurdistan, waar ze nu als vluchtelingen verblijven. Ze vertelde haar verhaal aan Essam Nagy, presentator van SAT-7 KIDS meest populaire programma: Why is that? Hij bezocht Irbil tijdens kerst 2014.
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ik kom thans voor Uw aangezicht

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 08 sep 2014, 23:07(...)
  • 1
    Mijne ziele zucht naar vrede,
    naar een plaats waar liefde woont,
    waar zij rust vindt na 't geworstel,
    en men strijd met liefde loont.
    Want de wereld wil haar jaren
    naar een plaats, waar zij niet hoort.
    Om de ziele te onttrekken
    aan het liefd'rijk Vaderwoord.


    2
    Lieve Vader, 'k heb gestreden,
    om te volgen willig stil,
    'k heb geworsteld en gebeden,
    om te gaan naar Uwe wil.
    Steeds weer trachten duist're machten,
    te bewijzen hun gebied.
    Maar dan heb ik U beleden,
    U, Die meer het hart aanziet.


    3
    Lieve Vader, schenk mij krachten,
    geef mij meer van Uwe Geest,
    dat mijn vormingstijd op aarde
    niet vergeefs dan zij geweest.
    Wil mij sterken, leer mij werken
    voor het eeuwig, heerlijk doel.
    Daarin vind ik rust en vrede,
    ben ik vrij van aards gewoel.


    Lied 23, "Zielsverlangen", zangkoorboek NAK (vóór december 1992)
(...)

@all

Bij mijn weten werd dit veelzeggende gebed in de Nieuw-Apostolische Kerk bij de uitgifte van een vervangende liederenbundel terzijde gelegd. Blijkbaar had het afgedaan, deed het er niet meer toe; maar voor mij blíjft het een prachtig lied. Nu kan iemand vanzelf wel bijdehand opmerken dat ik de kerk niet meer bezoek; dus, wat zou ik überhaupt werkelijk kunnen missen?, maar dan zou ik willen antwoorden: wat ik in elk geval heb gemist, is, dat vermoedelijk nooit iemand wordt gemist en dat het er ook níet toe doet wát er in "de gemeenschap" wellicht te verbeteren valt. Dit is trouwens beslist niet iets, wat ik nu achteraf pas kenbaar zou maken; integendeel, geregeld attendeerde ik er al op toen ik nog... "volgde". Natuurlijk, de tijd staat niet stil en constant verandert er van alles. Maar wie iets mist, iets wezenlijks; zit je ook dán vastgeroest in het verleden? Wat ik namelijk vooral -en ook al heel lang- oprecht miste, is, dat één iemand er nog toe doet, of enkelen. Zelfs velen deden er geheel niet toe! Het enige wat telt in de Nieuw-Apostolische Kerk is wat van dag tot dag "im Ämterkreis", volgens opzieners en apostelen, ertoe doet: Nachfolge!

Waren het niet -bij herhaling (!)- Jezus' persoonlijke woorden: "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen"? Telt dat nog? Echt waar? Hoe dan?

Bij monde van talrijke plaatsbekleders en via alle denkbare media tegenwoordig wordt er op gelovigen ingepraat. Je krijgt er geen woord tussen, maar iemand die zich in "de gemeenschap" niet meer thuis voelde, niet meer veilig daar in Jezus' armen, antwoordde mij toen desgevraagd: ik mis "de lieve Heilandsstem"!
  • Bij Vader thuis is 't ons zo goed, daar zijn wij altijd blij.
    Daar klinkt de lieve Heilandsstem zo mild tot u en mij.

    Daar worden wij bevrijd van schuld, want God is liefde en geduld
    en leren wij, al zijn wij klein, een kind van God te zijn.


    Bron: Eerste couplet van lied 256 (kinderlied), gezangboek NAK

Dat sneed mij door de ziel en ik schreef er een bericht over naar de oudste. Weliswaar betrof het niet iemand in ons eigen "district"; maar een verre naaste - is dat geen naaste? Ik gaf aan: stel, dat het onszelf nu juist wél van nabij aanging - hoe zouden wij dan daarmee omgaan? Níet?

Maar hoe wil je dan hierna voor Gods aangezicht komen (vgl. lied 167, NAK-koorboek)? Is altijd álles alleen maar "een zaak voor de dienaren"?

(...)
  • Toen vroeg de HEER: ‘Waar is Abel, je broer?’ ‘Dat weet ik niet,’ antwoordde Kaïn. ‘Moet ik soms waken over mijn broer?’

    Uit: Genesis 4: 9 (NBV21)
Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: wo 11 apr 2018, 15:59(...)
Of te denken aan het onderstaande...
  • Vergangenheitsbewältigung und deren Aufarbeitung ist in unseren Breitengraden für manche ein vordringliches Thema. Ist dies überhaupt möglich? Wohl kaum, oder dann jedenfalls nur in Ansätzen. Ein "Mea Culpa", eine Entschuldigung für ungeschicktes Verhalten, ja, unbedingt. - Nötigenfalls sogar mehrmals, und zwar so, dass dies bis zu den einzelnen Gläubigen durchdringt.

    Und dann vor allem aber eines: aus Fehlern lernen und es in Zukunft besser machen.
Bron: Betrachtungen eines Ruheständlers, 2010, ISBN 978-3-839-15312-3; pagina 71
Mooie woorden als deze -zonder de bijbehorende mooie daden- maakten ons telkens opnieuw blij met een dode mus... Zo ben ik ook echt nog niet vergeten dat de latere stamapostel Wilhelm Leber ervoor pleitte te vechten (!) voor het behoud van iedere ziel. Spijtig genoeg was hijzelf de eerste die hier NIETS van terecht bracht...

(...)


Uit: Bericht op "wo 11 apr 2018, 15:59", in de thread "circulaire voorgelezen in NAK NL op zondag 8 april 2018"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Ik kom thans voor Uw aangezicht

Bericht door TjerkB »

Afbeelding
Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Uit: 1 Korintiërs 13: 11 (NBV21)

@all

Zou het niet beter zijn als verwachtingen, gefundeerd op een kinderlijk geloof en vertrouwen, in de gemeenschap later níet worden beschaamd?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”