OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein

Speakerscorner. Kopij via admin@samenapostolisch.nl
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Berichten: 32
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:31

OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein

Bericht door Admin »

  • Open brief

    Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein (met email),

    Kopie aan het Bestuur via het Secretariaat,
    Kopie aan Districtsvoorganger.

    Van Theo de Graaf, voorganger i.r. van de gemeenschap Utrecht-zuid.

    Betreft: asbest perikelen aan de kerk te Nieuwegein



    Hartelijk geliefde broeders en zusters,

    Het spijt mij dat ik u via deze open brief lastig moet vallen met een ernstig probleem. Het is evenwel van het grootste belang dat iedereen op de hoogte is van de volledige waarheid. Die volledige waarheid geeft de kerkleiding niet. Vandaar...

    Velen van ons hebben een belangrijk deel van hun leven geïnvesteerd in de kerk die we als Gods Werk hebben leren kennen en waarderen. Honderden zielen hebben in deze gemeenschap de troost en de kracht gevonden om hun levensweg in geloof, hoop en liefde te kunnen gaan. God verlaat ons niet en Hij stelt niemand teleur. Mensen kunnen ons wel teleurstellen. Ook de Nieuw-Apostolische Kerk bestaat uit mensen. Sommigen van hen bekleden een ambt en dragen een grote verantwoordelijkheid voor het wel en wee van de leden.

    Ik weet uit persoonlijke ervaring hoeveel tijd en energie er nodig is om een ambtsopdracht met hart en ziel en naar eer en geweten te kunnen vervullen. Naast de vreugde die ambtsdragers beleven als er zegen op hun inspanningen blijkt te liggen ervaren zij ook de zorg en het verdriet als het zaad geen of te weinig vrucht blijkt te dragen. In dat laatste geval kan de ambtsdrager de schuld niet van zich afschuiven maar moet hij de hand in eigen boezem steken en zich afvragen of hij wellicht toch tekort is geschoten. Dat kan zelfs slapeloze nachten veroorzaken. God zal alles wél maken, jawel, maar wat zijn knechten stuk maken moeten ze erkennen en zo mogelijk zelf repareren. Dat is niet gemakkelijk maar dienaren moeten zich altijd realiseren dat de leden die aanzitten meer zijn dan zij die dienen. Dienaren zijn er niet voor zichzelf maar voor de gemeenteleden.

    Onder normale omstandigheden en als er in liefde en waarheid wordt gediend, ontstaat er een sfeer van onderling vertrouwen. We gaan er dan op voorhand van uit dat wat dienaren doen tot zegen dient en wat zij zeggen de waarheid is. Toch is dat niet altijd het geval, dat weet ik uit veelvuldige persoonlijke ervaringen. Dienaren zijn niet volmaakt en maken fouten. Na erkenning en spijt is dat vergeeflijk en kunnen we weer met elkaar verder. Anders wordt het als fouten worden ontkend, gebagatelliseerd of toegedekt. Dat lost niets op en schaadt slechts het voor de gemeenschap zo noodzakelijke vertrouwen. Om welke feiten gaat het mij hier:

    Bij de aankoop en de renovatie van onze kerk in Nieuwegein zijn door het Bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk ernstige fouten gemaakt. Opziener Vis en notaris Kuipers (deze is tevens voorganger van de Nieuw-Apostolische gemeenschap Apeldoorn) hebben geprobeerd het asbest in de dakleien buiten het koopcontract te houden. Daarmee wilden zij de handen vrijhouden om de noodzakelijke asbestsanering goedkoop door onbevoegden te kunnen laten uitvoeren. Pas op aandringen van de verkoper (PKN) is de asbestclausule alsnog toegevoegd.

    Desondanks heeft de Opziener het gevaarlijke karwei laten uitvoeren door onbevoegde en niet-gecertificeerde slopers. Notaris Kuipers vond het desgevraagd niet nodig het asbest in de openbaarheid te brengen (!) en de Opziener dacht zich te kunnen verontschuldigen met de opmerking dat hij inderhaast over de asbestclausule in het koopcontract heen heeft gelezen. De waarheid is dat deze twee mannen om een paar duizend euro te kunnen besparen de gezondheid en veiligheid van gemeenteleden alsmede de omwonenden van de kerk in gevaar hebben gebracht. Wie zo handelt en de feiten vervolgens verdoezelt maakt niet alleen ernstige fouten maar is zelf fout. Ieder van ons heeft met eigen ogen kunnen zien en lezen wat daarvan de gevolgen zijn:

    • De NAK heeft zich geblameerd t.o.v. de PKN en binnen de Oecumene
    • De NAK heeft zich het ongenoegen en zelfs de woede van omwonenden op de hals gehaald
    • Het NAK-Bestuur heeft o.a. haar leden-vrijwilligers aan levensgevaarlijk asbest blootgesteld
    • De NAK is zeer negatief in de publiciteit gekomen (wij dus met elkaar!)
    • De asbest sanering kost door deze manipulaties uiteindelijk vele tienduizenden euro’s meer
    • Er loopt een onderzoek en een strafzaak wegens een milieudelict en een economisch delict bij het O.M. tegen de NAK
    • Na aansprakelijkheidstellingen dreigen nog vele peperdure schadeclaims

    In een persbericht stelt Districtsapostel Storck dat gemeenteleden niet aan de ontmanteling van de asbesthoudende dakleien hebben meegewerkt. Is dat dan minder erg? Bovendien heb ik met eigen ogen gezien hoe er met de leien werd gegooid door mannen die het zaakje kennelijk niet helemaal vertrouwden en dus maar een (volkomen ontoereikend) mondkapje hadden voorgebonden. Het asbesthoudende fijnstof lag rond het gebouw. De tuin is niet voor niets uiteindelijk metersbreed afgegraven en schoon gezogen! Tijdens en na de sloop is de fijnstof naar binnen gelopen, o.a. door hen die de buitenramen hebben gezeemd. De wind deed de rest... Er is dus geen enkele reden om het gevaar te bagatelliseren.

    Ik heb direct na de eerste tekenen het Bestuur van de NAK geraden snel met de volledige waarheid naar buiten te treden, zowel binnen de gemeenschap als naar omwonenden. Het Bestuur heeft die raad in de wind geslagen en wordt nu geconfronteerd met publiciteit die zij zelf niet meer in de hand heeft.

    Ik wil iedereen die tijdens of na de onbevoegde sloop van dakleien in of rond de kerk vrijwilligerswerk heeft gedaan oproepen via een jurist (bij voorkeur een letselschadeadvocaat) het Bestuur van de kerk formeel aansprakelijk te laten stellen voor de mogelijke gevolgen van blootstelling aan asbest (i.v.m. asbestkanker). Wie dit niet doet mist t.z.t. de rechtsgrond voor een schadeclaim. Het risico van asbestkanker is reëel.

    Ik begrijp dat het aansprakelijk stellen van de kerk vrijwel iedereen van ons tegen de borst stuit maar ik voel mij verplicht om in deze toch te doen wat Het Bestuur nalaat. Overigens vond ik het nodig om alle leden van de gemeenschap Nieuwegein van de nare waarheid op de hoogte te brengen. Ik onthoud mij van verder commentaar op de gang van zaken. Het recht krijgt zijn loop en de volledige waarheid komt toch aan het licht. Nogmaals: jammer dat ik deze open brief moet schrijven maar helaas, vanwege mijn geweten kan ik niet anders. In juli, na onze vakantie, hopen we elkaar weer te ontmoeten.

    Met hartelijke groet en de wens voor veel wijsheid in deze netelige zaak en voor behoud van uw plekje in onze mooie kerk,

    Th. H. de Graaf
    Voorganger i.r. Utrecht-zuid
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein

Bericht door Levi »

All,
Ik begrijp dat het aansprakelijk stellen van de kerk vrijwel iedereen van ons tegen de borst stuit maar ik voel mij verplicht om in deze toch te doen wat Het Bestuur nalaat. Overigens vond ik het nodig om alle leden van de gemeenschap Nieuwegein van de nare waarheid op de hoogte te brengen. Ik onthoud mij van verder commentaar op de gang van zaken. Het recht krijgt zijn loop en de volledige waarheid komt toch aan het licht. Nogmaals: jammer dat ik deze open brief moet schrijven maar helaas, vanwege mijn geweten kan ik niet anders. In juli, na onze vakantie, hopen we elkaar weer te ontmoeten.
De Graaf observeert, concludeert, adviseert en is 'm dan gesmeerd!
Das van hetzelfde gedrag als het bestuur van de NAK!
Dat heeft ook een kort termijn geweten...
En geen enkel woord van kritiek op de huidige voorganger!

Als je nu echt begaan bent met je schapen, ga je de zaken voor ze regelen!
Ze zijn al verstrooid in (des)informatie en leiding!
Deze open brief leidt tot niets anders dan alleen maar grotere verwarring en onzekerheid.

Verder geen commentaar en we gaan eerst op vakantie, is de boodschap.
Een waarachtig herder onwaardig...

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein

Bericht door ZwartSchaap »

@ Levi,

De brief van Theo de graaf vind ik doeltreffend en is helder.
Voor mij is het onduidelijk waarom jij zo afkeurend over de briefschrijver schrijft.
Waarom zo direct op de man gespeeld ?
Helaas ervaar ik jou kritiek als ongenuanceerd en verwarrend.

Hierbij wel mijn vriendelijke groet
ZwartSchaap
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein

Bericht door Levi »

@Zwartschaap

De Graaf roept veel vanaf de zijlijn, maar als er echt iets moet gebeuren trekt hij zich -zoals zo vaak in het verleden- terug!

Hij roept op tot gemeenschappelijke ongehoorzaamheid, verontwaardiging en solidariteit!
Geef dan het voorbeeld en DOE aangifte.

Schrijf, IK heb aangifte gedaan, wie volgt!
Neen, meneer is op vakantie.

Daar heb ik grote moeite mee Zwartschaap!

Groet,
Levi
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein

Bericht door ZwartSchaap »

@ Levi,

Je roept iets waar jij later weer op terug moet komen, zeker als het gaat om het doen van aangifte.
De informatie waarover ik beschik doet mij dit laatste vermelden.
Iedereen hoeft toch geen vriendje van je te zijn, maar gaat om de inhoud van de brief.
Je hebt hier echt te hoog van de toren geblazen en daarom is het verwarrend en beschadigend.

Alweer met een vriendelijke groet ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: OPEN BRIEF - Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein

Bericht door TjerkB »

Admin schreef:
  • Open brief [d.d. 29-05-2016; TB]

    Aan de leden van de gemeenschap Nieuwegein (met email),

    Kopie aan het Bestuur via het Secretariaat,
    Kopie aan Districtsvoorganger.


    (...)
    Ik heb direct na de eerste tekenen het Bestuur van de NAK geraden snel met de volledige waarheid naar buiten te treden, zowel binnen de gemeenschap als naar omwonenden. Het Bestuur heeft die raad in de wind geslagen en wordt nu geconfronteerd met publiciteit die zij zelf niet meer in de hand heeft.

    Ik wil iedereen die tijdens of na de onbevoegde sloop van dakleien in of rond de kerk vrijwilligerswerk heeft gedaan oproepen via een jurist (bij voorkeur een letselschadeadvocaat) het Bestuur van de kerk formeel aansprakelijk te laten stellen voor de mogelijke gevolgen van blootstelling aan asbest (i.v.m. asbestkanker). Wie dit niet doet mist t.z.t. de rechtsgrond voor een schadeclaim. Het risico van asbestkanker is reëel.


    (...)
    Th. H. de Graaf
    Voorganger i.r. Utrecht-zuid
Bron: Bericht op "Zo 29 Mei 2016, 23:00"
@Levi
@Zwartschaap

Volgens mij hebben wij het nodige gemeen: de edele eenvoud (!) en de stille grootheid (!) van het werk van God moeten wij in de Nieuw-Apostolische Kerk ontberen.

Een waanzinnig dilemma daarbij is, dat wie dit kerkgenootschap soms tientallen jaren lang en dan ook nog vol overgave met z'n beste krachten heeft gediend, op beslissende momenten bij de kerkleiding géén gehoor vindt. Pas nadat het mijzelf al meermalen was overkomen, kon ik het bijna geloven... Dat was een hard gelag. Wat bezoekers van dit Forum lang niet altijd weten, is, wat er ook achter de schermen soms nog gebeurt om, ondanks alles, met bestuurders in gesprek te komen. Van mijn kant heb ik daarvan in alle openheid wel eens blijk gegeven, maar hoeveel moeite ik ook deed om zaken tot een oplossing te brengen; géén belangstelling. Wat voor vragenstellers of klokkenluiders daar vaak nog bovenop komt, is, dat ook "op de kerkvloer" er doorgaans vrijwel niemand openstaat voor "verbeterpunten". De onomwonden waarheid is namelijk dat de meeste aangesloten leden eraan gewend zijn geraakt dat het denken (!) dient te worden overgelaten aan "de dienaren".

Theo de Graaf is één van weinigen die zich incidenteel vrij genoeg heeft gevoeld om vragen te stellen en desgewenst c.q. desnoods zélf de broodnodige antwoorden te vinden. Indien zoiets onverhoopt een bittere noodzaak wordt, doordat bestuursleden slachtoffers maken zonder dat zij daarna voor de gevolgen instaan, zoals wij dit nu meemaken in Nieuwegein, en Theo de Graaf neemt het op voor degenen die het moeten ontgelden, eerst door het kerkbestuur met redelijke argumenten op haar verantwoordelijkheid aan te spreken en, omdat elk bevredigend antwoord uitblijft, aansluitend door zijn bezorgdheid te delen met allen die het in zijn eigen kerkgemeente rechtstreeks aangaat; is dat dan niet feitelijk prijzenswaardig?

Meedenken wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk NIET op prijs gesteld. Nee, ook Theo de Graaf wil geen door "de dienaren" op afstand bestuurbare grijze muis zijn.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Essays, Columns & Interviews”