Districtsapostel Berend Frederik Paasman

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Districtsapostel Berend Frederik Paasman

Bericht door zefyr »

Gisteren publiceerde de redactie van nak-nl.org in de rubriek Wie-Wat-Waar het artikel 'Apostel Berend Frederik Paasman' (zie onderstaande link).

http://www.nak-nl.org/db/6463224/Wie%20 ... ik-Paasman

In dit artikel wordt gememoreerd, dat het binnenkort 70 jaar geleden is, dat districtsoudste Berend Frederik Paasman werd geordineerd als districtsapostel - ten tijde van grote verwarring en verdeeldheid in de HAZEA. Voor hen die op 'bedevaart' willen gaan naar het graf van districtsapostel B.F. Paasman op de dodenakker in Huizum-Dorp (Gemeente Leeuwarden), is het goed te weten, dat de grafsteen een paar jaar geleden is verwijderd. Ria Paasman (Leeuwarden), kleindochter van districtsapostel B.F. Paasman en dochter van priester Jan Paasman, is in 2013 toegetreden tot de Rooms-Katholieke Kerk en voelde geen enkele positieve verbondenheid met de kerkhistorische betekenis van dit graf. Het was voor haar eerder een last...

Het onderstaande gaf me te denken.

"Oudste Paasman was, samen met de oudsten Kamphuis, Smit en van Asperen, uiterst kritisch over de veranderingen in de leer die apostel Van Oosbree trachtte door te voeren. In 1946 maakte apostel Van Oosbree bekend de stamapostel niet meer te erkennen en zijn eigen weg te gaan. Voor oudste Paasman was dit ondenkbaar. Hij bleef achter de stamapostel staan en erkende apostel Jochems als rechtmatige opvolger van apostel Van Oosbree."

In de negentiger jaren van de vorige eeuw heb ik originele documenten en correspondentie van districtsoudste B.F. Paasman uit de dertiger jaren (vluchtig en kortstondig) ingezien en fragmentarisch gelezen. Hieruit bleek, dat laatst genoemde modernistische en vrijzinnige opvattingen huldigde. Onverbloemd. Dit strookte zeer waarschijnlijk met de opvattingen van districtsapostel (en voormalig stamapostelhelper!) J.H. van Oosbree (geboren Gladbach). Het is mogelijk, dat B.F. Paasman op een later moment (in de veertiger jaren) z'n opvattingen heeft gewijzigd - in de lijn van 'Frankfurt am Main'. Niettemin is het voor mij evident, dat oudste Paasman modernistische en vrijzinnige theologische opvattingen huldigde. Ik sluit niet uit, dat men met bovenstaande citaten de plooien (bewust of onbewust) probeert glad te strijken. Het initiatief van Van Oosbree na de oorlog (heimelijk of openlijk) te breken met de 'eenheid der apostelen' was in ieder geval voor Paasman c.s. een brug te ver. In ieder geval heeft oudste en districtsapostel B.F. Paasman tot z'n dood veelvuldig de bijbel in de zogeheten 'Leidsche Vertaling' (in de ogen van orthodoxe hervormden en gereformeerden een gruwelijk!) gelezen en geraadpleegd...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leidsche_Vertaling
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”