@all
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik zoiets lees als...
- Jetzt wollen die beiden Kirchen dieses Kapitel ihrer Geschichte im Sinn des bislang erreichten Versöhnungsprozesses abschließen...
- Der Text ist bereits erarbeitet.
... "begrijp ik het wel, maar ik snap het niet" (naar Bassie van Adriaan). Immers, was ons allen in 2004 als een goddelijke waarheid niet het volgende voorgehouden?!
TjerkB schreef:(...)
Tijdens een openbare eredienst op 18 april 2004 in Bad Blankenburg (Thüringen) sprak stamapostel Richard Fehr zich aldus uit over de scheuring in 1921...
- "Liebe Geschwister, nun noch etwas.
(...)
Man hat sich vom Stammapostel gelöst, obschon es das Dümmste ist, was man machen kann, wenn man apostolisch ist. Immer noch hat es Seelen hier, die jenen Weg gehen. Geschwister, vergessen wir sie nicht. Beten wir für sie! Wenn es möglich ist, möge die Liebe und Gnade Gottes den einen oder anderen zurückführen zur Mutter. Das wäre eine Freude im Vaterhaus wie im Bild vom verlorenen Sohn, als er zurückkam.
(...)
Zie verder het desbetreffende artikel bij NAKtuell:
http://www.naktuell.de/0404/0404002.html
(...)
Uit: Bericht op "
Di 13 Sep 2016, 15:17"
"Het stomste wat je kunt doen als je (nieuw-)apostolisch bent, is: je afwenden van de stamapostel." Met dat statement van stamapostel Fehr moesten wij het doen. Geen discussie meer mogelijk. Punt. En nu is aanstonds die keiharde "Lehraussage"
"nach unserem heutigen Verständnis" opeens een "leere Aussage" - zoals het ons in 2013 te verstaan was gegeven over een andere "Lehraussage", waar eveneens jarenlang en zulks bovendien uit naam van de Drie-eenheid niet aan te toren viel? Zie onder.
TjerkB schreef:(...)
Helaas bleek het droevig gesteld te zijn met de moraliteit van "
hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in deze kerk. Meer dan eens vestigde ik hierop de aandacht. Zie o.a. het bericht op "
Do 11 Aug 2011, 11:56" in de thread "Tenzij...", op het voormalige Forum van Bauke Moesker.
Op 13 mei 2013 gaf stamapostel Wilhelm Leber een verklaring uit waarin hij stelde:
"Nach unserem heutigen Verständnis hätte Stammapostel Bischoff es nicht zulassen dürfen, dass die Botschaft zu einem wesentlichen Glaubensgegenstand gemacht wurde." Zie -eveneens op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "
Ma 13 Mei 2013, 10:43" in de thread "Lafhartige 'verklaring' van Betonkopf Wilhelm Leber". Hier spreekt de politicus Leber, dacht ik vrijwel meteen en onmiddellijk daarna: wie zijn hier in 's hemelsnaam "uns"?! Blijkbaar prevaleert bij deze kerkvorst "de waan van de dag", zulks met
150 jaar terugwerkende kracht.
Wat ik ermee wil zeggen, is dit: niets menselijks is de mensen vreemd, in de kerk die ik verliet omdat de verdorvenheid er hand over hand toenam; het meest bij de ambtelijke top die door talloze voorvallen telkens opnieuw en alleen maar in toenemende mate mijn argwaan had gewekt. "Zegenaars" bleken onruststokers te zijn. Op
beslissende momenten hield men de rug niet recht. Een kleine geestelijke elite (d.w.z. de machtigsten onder de invloedrijken) maakt in de Nieuw-Apostolische Kerk de dienst uit. Op 12 maart 2006 schreeuwde Wilhelm Leber van de daken wat hij op 4 december 2007 zelf niet wilde (!) waarmaken: "
kämpfen für jede Seele".
(...)
Di 17 Feb 2015, 21:15" in de thread "Der Fall Rohn"
Opnieuw bekruipt mij de onthutsende gedachte: staat er in de Nieuw-Apostolische Kerk nu werkelijk nooit eens iemand bij stil wat dit met een "Einzelgänger" doet?! Ook zo'n zinsnede als
"Jetzt wollen die beiden Kirchen dieses Kapitel (...)
abschließen... " Dan denk ik: personenschade handelt
»KRACHTTERM« over... personen!! Wie staat er zo dadelijk (wéér) zo nodig in het middelpunt van de belangstelling?! Want reken maar dat nieuw-apostolische kerkvorsten nooit ergens verschijnen zonder een compleet campagneteam. Immers, de behaalde successen op de zegetocht van de "vredevorsten", van wie men idolaat is, moeten in eigen beheer breed worden uitgemeten. Hoe het de talloze slachtoffers is vergaan die vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk met vereende krachten werden gemaakt, is géén issue voor ze. Het zal de idolen een rotzorg zijn. Het is de wereld op z'n kop: een notoire leugenaar spreekt eenmalig de waarheid en prompt wordt de Nobelprijs voor de vrede uitgereikt.
"Der Text ist bereits erarbeitet." Achter de schermen is de zaak met een ambtelijke notitie afgedaan; nu alleen nog maar reclame maken voor het (besloten) feestje...
"Mit ihm hatten 6.000 Mitglieder die Kirche verlassen." De "
Tränenkirche"! In 1921, maar daarbij zou het pertinent niet blijven. Toen ik echt doorkreeg hoe onheus in 2006 en 2007 broeders en zusters in de NAK-gemeente
Hamburg-Blankenese waren behandeld, terwijl de internationale perswoordvoerder mij daarop antwoordde dat betrokkenen juist met respect werden bejegend, hield het voor mij definitief op. Trouwens, óók het debacle van de (tweede) Europese Informatieavond tekende zich tóen al af. In openbare erediensten speelde de kerkleiding mooi weer, maar ondertussen was er géén genade voor wie niet op elke willekeurige "Lehraussage" ja en amen (naar Matth. 5:37 en Openb. 22:20) kon zeggen, dan wel in het verleden had kunnen zeggen. Alléén wie "in de gehoorzaamheid" stond, deed ertoe voor ze, gewetenloze "zegenaars", schijn-heiligen want "
kämpfen für jede Seele", ho maar. Zie in dit verband ook het bericht op "
Di 02 Feb 2016, 19:46" in de thread "Elfje".
Het bovenstaande herinnert mij ook aan de veelzeggende opmerking van een getroffene, tijdens het "vredesberaad" in Bottrop, voorafgaande aan "de verzoening" in 2014:
"Wenn wir alsbald die Neuapostolische Kirche besuchen, wissen die Gemeindemitglieder dann wer wir sind und was in der Vergangenheit passiert ist?" Ik sprak deze geloofszuster later nog verscheidene malen, voor het laatst een halfjaar geleden. Nee, nadat "de verzoening" was beklonken, bleef nagenoeg alles bij het oude. Conclusie: het was kennelijk weer uitsluitend "een zaak voor de dienaren" geweest. Gemeenteleden moeten onwetend blijven van de wandaden van hun "zegenaars", maar die hebben in de geschiedenis van het nieuw-apostolische rijk van hun god een spoor van vernielingen aangericht, en alle slachtoffers hulpeloos achtergelaten.
ZwartSchaap schreef:(...)
De excommunicatie van Distr Apostel Bruckner en Apostel Ecke speelde zich af in 1921.
Hoe kan de NAK leiding met zogenaamde eerlijke en oprechte bedoelingen na 95 jaar bereid zijn om tot een
verzoening over te gaan.
(...)
Za 19 Nov 2016, 16:06"
Heus, het is fijn als het leed van menigeen nu alsnog een naam krijgt, ook in 2017 in Greiz, maar laten wij ons niet vergissen: het valt met geen pen te beschrijven.
Zie verder in deze samenhang het bericht op "
Wo 10 Feb 2016, 23:10", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
Groet,
TjerkB