Bezield herdenken - een redelijk alternatief?

Berichten over wat in het dagelijkse leven ons geloof raakt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Bezield herdenken - een redelijk alternatief?

Bericht door zefyr »

Aan de vooravond van de zogenaamde nieuw-apostolische 'ontslapenendienst' op zondag 6 november aanstaande stel ik een redelijk alternatief voor in plaats van een speculatief en ongefundeerd metafysische voorstelling van zaken, zoals dat in nieuw-apostolische gemeenten voorkomt. Is het mogelijk waardig en bezield te herdenken zonder te vervallen in een infantiele en archaïsche handelswijze? Het onderstaande verhaal helpt misschien bij deze zoektocht.

'Er was eens een prins die leefde op een ster. Hij voelde zich er vreselijk alleen, en daarom ging hij naar de aarde, om vrienden te zoeken. Toen hij op aarde gekomen was, ontmoette hij een vos. “Hallo”, zei de kleine prins, “wil jij mijn vriendje zijn?” “Ja, dat wil ik wel”, zei de vos, “maar dat gaat zo maar niet: dan moeten we eerst heel lang samen spelen, en eten, en samen ruzie maken (...)” En ze kwamen heel vaak bij elkaar en werden echte vriendjes.

Toen kwam de dag dat de kleine prins weer terug moest naar zijn ster. “O”, zei de vos, “ik moet huilen dat je weggaat.” “Het is je eigen schuld”, zei de kleine prins: “jij wou dat we vriendjes zouden worden.” “Jazeker”, zei de vos. “En nu moet je huilen!” “Jazeker”, zei de vos. “Dus dan heb je er niets aan.” “Jazeker”, zei de vos. “Als ik voortaan naar zand kijk (en ik vond zand altijd een lelijke kleur), zal ik nu aan jouw mooie blonde haren denken en dat geeft een fijn gevoel. Bij alles zal ik steeds aan jou kunnen denken, en dan zal ik me beter voelen. En als ik je erg mis, en erom moet huilen, dan kijk ik naar de sterren, en dan zie ik je toch: met mijn hart. Want weet je, eigenlijk kun je nog het beste zien met je hart.”'

De kleine prins (Le Petit Prince, 1943) van Antoine de Saint-Exupéry (vertaald uit het Frans door Laetitia de Beaufort-van Hamel en Ernst van Altena)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Op de arm van een engel (Age Kramer)

Bericht door zefyr »

@allen,

Via onderstaande link is te beluisteren en te zien hoe Age Kramer (pastoor van de oud-katholieke kerk te Den Helder en algemeen-secretaris van het Zeister Zendingsgenootschap van de Evangelische Broedergemeente (hernhutters) in Zeist) z'n licht laat schijnen op het eeuwige leven en de gedachtenis van de ontslapenen.

https://vimeo.com/190442322
Plaats reactie

Terug naar “Praktisch apostolisch-zijn”