Teken van leven...

Wat bezielt ons, wat zegt het ons en wat willen wij erover kwijt
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all

  • Een pelgrimslied van David.
    HEER, niet trots is mijn hart,
    niet hoogmoedig mijn blik,
    ik zoek niet wat te groot is
    voor mij en te hoog gegrepen


    Uit: Psalmen 131: 1 (NBV21)
  • Zaligheid, eeuwigheid,
    o verlicht deez' tijd!
    Dat toch immer klein het kleine
    en het grote groot ons schijne,
    zaal'ge eeuwigheid.
    Zaal'ge eeuwigheid!


    Bron: Vierde couplet van lied 517, gezangboek NAK: "Kom met kracht"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all

  • [5] Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. [6] Hij, die de gestalte van God had, maakte er geen aanspraak op aan God gelijk te zijn, [7] maar deed afstand van zijn positie en nam de gestalte aan van een dienaar.

    Uit: Filippenzen 2 (NBV21)
  • Is dan uw moede ziele
    verzwakt door leed en strijd,
    weet, in des Vaders woning
    wordt u een dis bereid.

    • Kom thuis, kom thuis!
      Ontvlucht het aards gedruis.
      Kom thuis, kom thuis!
      Kom in het Vaderhuis!
    Bron: Vierde couplet en refrein van lied 26, gezangboek H.A.G.E.A. (1953): "Kom thuis, God is uw Vader"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all

  • [24] ‘Alsof een strijder zich zijn buit laat afnemen!
    Kunnen gevangenen soms ontkomen aan een tiran?’
    [25] Toch zegt de HEER:
    Gevangenen worden de strijder ontnomen,
    de tiran zal zijn buit verliezen.
    Wie een geding voert tegen jou
    zal Ik in een geding bestrijden,
    en Ikzelf zal je kinderen redden.
    [26] Ik laat je onderdrukkers hun eigen vlees eten,
    hun eigen bloed is de wijn die hen dronken maakt.
    Dan zal iedereen erkennen
    dat Ik, de HEER, je redder ben,
    je bevrijder, de Machtige van Jakob.


    Uit: Jesaja 49 (NBV21)

  • Op deez’ weg wacht de Eerst’ling zo menige strijd,
    de vader der leugen hem twijfel bereidt,
    de stenen des aanstoots verwonden de voet,
    het gaan op die weg kost vaak tranen en bloed.

    • Mag die weg soms moeilijk gaan,
      op het einddoel komt het aan!
      Kom, het steile pad betreên,
      naar de heerlijkheid heen

    Bron: Tweede couplet en refrein van lied 38, gezangboek H.A.G.E.A. (1953): "Smal is ’t pad, waar, o eerst’ling, de Vader u leidt"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 31 okt 2023, 18:45(...)
Graag wijs ik erop dat ik in mijn bericht van "vr 27 okt 2023, 23:07" uit een forumbijdrage uit 2016 iets aanhaalde wat mij nog altijd dwarszit:

"Wat ík érg vind is, dat het in de Nieuw-Apostolische Kerk té veel gevraagd kán zijn als je kenbaar maakt dat je je -als christen- graag wilt beperken tot de volle waarheid. Aan die wens willen (!) velen (!) níet voldoen."

Door de jaren heen heb ik telkens opnieuw beklemtoond dat ik diep ongelukkig word van intellectueel geschut, zogenaamd uit naam van God, maar daar waren de nieuw-apostolische autoriteiten niet van gediend. Doch als het met "zielzorg" dáár al ophoudt; wie dient men dan feitelijk?

(...)


Uit: Bericht op "di 31 okt 2023, 18:45", in de thread "Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«"

@all

Hoe er wordt aangekeken tegen de berichtgeving op dit Forum, weet ik niet precies, maar blijkbaar staat de nieuw-apostolische kerkleiding er onverschillig tegenover. Anderen hebben er wellicht soms iets aan. Ik bracht naar voren wat mij zwaar op het hart lag, maar hier laat ik het bij.

Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef: wo 21 jan 2015, 16:40(...)
Zielzorg - als dat níet op innemende wijze de zorg mag zijn die er zuiver op is gericht dat christenen zich zowel middenin hun geloofsgemeenschap als aan de rand ervan volkomen veilig mogen weten in Jezus' armen; berg je dan maar.

(...)


Uit: Bericht op "wo 21 jan 2015, 16:40", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Om meer dan het bovenstaande ging het mij eigenlijk niet, maar wij moesten het hoofd bieden aan van alles wat de aandacht daarvan afleidde.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

Geita ligt in het noordwesten van Tanzania Afbeelding


@all

Vanmiddag kwam één van mijn kinderen voorbij deze locatie, waarna met zo'n aansprekende foto ons weer even een "teken van leven" bereikte!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all

  • Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, onze God.
    Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, der Heer, onze God.
    Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
    Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
    Zeg tot de dochter Sions:
    "Zie toch, uw Koning komt tot u, zachtmoedig."
    "Zie toch, uw Koning komt tot u, tot u zacht-moe-dig!"


    Bron: Lied 64, NAK-koorboek

  • 1
    Zijn wij niet uit Godes Geest geboren,
    zijn wij niet Zijn volk en eigendom?

    Zijn wij niet voor 't hemelrijk verkoren,
    om te prijzen God alom?


    2
    Weet, dat eng'len naar de plaats ons leiden
    waar de Heer verkwikking ons bereidt,
    waar Hij brood des hemels wil bereiden
    en Zijn volk zo rijk verblijdt.


    Refrein:
    Laat ons juichen, laat ons zingen van de liefde, die oneindig is.
    Laat het vreugd'vol heel de aard doordringen, hoe gelukkig, blij een godskind is!
    O, zalig, o zalig, een kind van God te zijn!
    O, zalig, o, zalig, een kind van God te zijn,
    een kind van God te zijn!


    Bron: Lied 247, NAK-koorboek

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 01 nov 2023, 15:23(...)
... hier laat ik het bij.

(...)
TjerkB schreef: wo 21 jan 2015, 16:40(...)
Zielzorg - als dat níet op innemende wijze de zorg mag zijn die er zuiver op is gericht dat christenen zich zowel middenin hun geloofsgemeenschap als aan de rand ervan volkomen veilig mogen weten in Jezus' armen; berg je dan maar.

(...)


Uit: Bericht op "wo 21 jan 2015, 16:40", in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Om meer dan het bovenstaande ging het mij eigenlijk niet, maar wij moesten het hoofd bieden aan van alles wat de aandacht daarvan afleidde.

@all

Na zó veel bespiegelingen sinds 2005 dat ik de tel niet meer heb kunnen bijhouden, mag het inderdaad wel eens "klaar" zijn, vind ik - en dan vooral "klaar" in de zin van "voldoende opgehelderd". Wat dit laatste betreft, mag het -hoop ik- duidelijk zijn dat ik er "never ever" op uit ben geweest om aan welke steen dan ook ter uitholling een soort van gestage drop toe te dienen want mijn forumbijdragen kwamen alleen maar voort uit de pijn van kwellend misbruik, nota bene in de kerk waarin ik als kind ben opgegroeid en waarin het destijds heus goed toeven was. Toch werden bij nader inzien ondertussen tallozen onheus bejegend. Soms zó ernstig, dat het de gezondheid van de betrokkenen ondermijnde.

Zoals aan een medaille, zitten er aan elke zaak meerdere kanten. Vanuit een slachtofferrol, kunnen gelovigen zeggen: er is ons zand in de ogen gestrooid. Maar waar ik daarentegen telkens opnieuw óók op heb willen attenderen, is: waarom zouden wij dat anderen, boosdoeners, toestaan! Een complicerende factor hierbij is voor mij trouwens altijd geweest dat ik er niet mee overweg kon als kwetsbare naasten (!) werden misbruikt.

Als je jong bent, begrijp je vanzelf van alles nog helemáál niet. Later wellicht evenmin, maar zelf heb ik elk geval hier en daar nog een poging willen wagen om erachter te komen hoe ik kan vermijden naasten, om wie ik geef, in "het geloof" achteloos op het verkeerde been te zetten. Als het ergens faliekant verkeerd mee uitpakt, blijkt niet zelden dat er voorbij is gegaan aan een ware aaneenschakeling van alarmerende signalen. Welnu, in de Nieuw-Apostolische Kerk is het misgegaan bij het ongepaste onbegrensde vertrouwen dat leidinggevenden opeisten voor zichzelf. Die gingen naast hun schoenen lopen en de ravage die men aanrichtte mocht geen naam hebben, juist niet als dit achteraf loyalisten blameerde.

Uit alle macht werd wat krom is recht gepraat en geschreven. Jaar in, jaar uit; en evidente wandaden werden alsmaar ingewikkelder voorgesteld.

Maar: hoe ingewikkeld heeft het ooit kunnen het zijn? Denk eens aan de gelijkenis over een zaadje van de mosterdplant (vgl. Matth. 13: 31-32)!

In deze thread vertelde ik dat veel apostolische liederen mij als kind al als muziek in de oren klonken, terwijl de waardevolle inhoud mij bijbleef:

  • Zijt gij een Christen naar de naam slechts,
    dan wel een Christen metterdaad?
    Zijt gij wel zeker, dat gij heden
    de smalle weg des levens gaat,
    de smalle weg des levens gaat?
    Vlei u niet met een schone naam;
    wil in het wezen immer staan,
    wil in het wezen immer staan.

    Sta even stil, kom tot u zelve,
    hebt gij uw toestand overdacht?
    Nog is 't de tijd van Gods genade;
    zie dus dat gij Zijn wil betracht,
    zie dus dat gij Zijn wil betracht!
    Wil door de enge poort toch gaan
    en geef Gods Geest in u vrij baan,
    en geef Gods Geest in u vrij baan.


    Bron: NAK-gezangboek, eerste en tweede couplet uit lied 155
  • O, wil toch van het Levenswoord
    geen hoorders zijn alleen.
    Of't al dan niet uw zin bekoort,
    gaat om te doen eerst heen.
    Dan komt er vrede in uw huis
    en blijheid in 't gemoed.
    Dan vindt gij kracht om zelfs uw kruis
    te dragen welgemoed


    Bron: Eerste couplet van lied 113 (gezangboek HAGEA, 1953)

Daarom: wat goed was, blíjft voor mij goed, maar wat "het geloof" betreft, stel ik voor éérst werk te maken van waar het mee begint: Zijn Liefde.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all

  • Houd stand
    [10] Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. [11] Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. [12] Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. [13] Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, en goed voorbereid stand te kunnen houden. [14] Houd stand met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, [15] de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, [16] en draag daarbij het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. [17] Draag de verlossing als helm en Gods woord als zwaard, dat u van de Geest ontvangt.
    [18] Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen.


    Uit: Efeziërs 6 (NBV21)

  • 1
    Heer, U zij dank!
    Gij zijt tot mij gekomen.
    Ik ben, Godlof, de eeuw'ge dood ontkomen.
    Slechts leven schenkt Gij,
    schenkt Gij, Jezus, mij.
    Slechts leven, slechts leven.


    2
    U zij de dank!
    Gij, Heer, hebt U gegeven.
    Verloor'nen schonk Gij Uw zo kostbaar leven.
    Slechts liefde schenkt Gij,
    schenkt Gij, Jezus, mij.
    Slechts liefde, slechts liefde.


    3
    U zij de dank!
    Gij hebt mij niet verstoten.
    Aan 't kruis hebt Gij voor mij Uw bloed vergoten.
    Verzoening schenkt Gij,
    schenkt Gij, Jezus, mij.
    Verzoening, verzoening.


    4
    U zij de dank!
    Al toef ik nog op aarde,
    'k geniet Uw vrede, Heer, zo hoog van waarde.
    Verkwikking schenkt Gij,
    schenkt Gij, Jezus, mij.
    Verkwikking, verkwikking.



    Bron: Lied 496, NAK-gezangboek

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Teken van leven...

Bericht door TjerkB »

@all

Vorig jaar in een forumbijdrage attendeerde ik op de toen al 293e jaargang van de Bijbelse dagteksten bij de Evangelische Broedergemeente. In de nieuwe editie las ik nu het woord van het jaar 2024. Zie hieronder de vetgedrukte tekst. Dit (én het voorafgaande) wilde ik graag even delen!

  • [13] Wees waakzaam, volhard in het geloof, wees moedig en sterk. [14] Alles wat u doet, moet u met liefde doen.

    Uit: 1 Korintiërs 16 (NBV21)

  • 1
    O, heb toch lief, de God uws levens,
    die milde bron van alle goed,
    de Here, die u zegeningen
    schenkt uit Zijn rijke overvloed.


    2
    O, heb toch lief, die u beminnen,
    wier leven is aan u gewijd,
    die voor u zorgen, waken, bidden,
    u helpen in de levensstrijd!


    3
    O, heb toch lief zelfs die u haten,
    die zich verblijden in uw smart.
    Strooi vuur'ge kolen op hun hoofden
    en toon aan hen een liefd'rijk hart.


    Refrein:
    O, heb toch lief, o, heb toch lief,
    heb God toch boven alles lief!
    O, heb toch lief, o, heb toch lief,
    heb God toch boven alles lief!


    Bron: lied 634, liederenbundel voor de NAK-zangkoren

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Het evangelie van Jezus Christus”