Het Spinoza-effect en het "omstanderseffect"

Wat is er gebeurd met het gedachtengoed van de Catholic Apostolic Church
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Het Spinoza-effect en het "omstanderseffect"

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 15.30 uur]


@all

"Zijn levensmotto was 'Caute' (behoedzaam). Tijdgenoten omschreven Spinoza als een zachtmoedig, rustig en bescheiden mens", zo las ik op WikipediA over Baruch Spinoza, "ofwel Benedictus de Spinoza in het Latijn en Bento de Espinosa of d'Espinosa in het Portugees (november 1632 – februari 1677); Nederlands filosoof, wiskundige, politiek denker en lenzenslijper uit de vroege Verlichting". Naamgever ook van het... "Spinoza-effect". Hieronder valt volgens de buitengewoon hoogleraar rechtspsychologie (aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam) Eric Rassin te verstaan:
"goedgelovigheid - als een zwakheid in de informatieverwerking waardoor we ons allerlei dingen op de mouw laten spelden en onbewijsbare en zelfs onzinnige dingen gaan geloven”.
Al in de allereerste zin van het inleidende hoofdstuk in een boek over Spinoza, "Ethics: with The Treatise on the Emendation of the Intellect and Selected Letters", handelt het over het fenomeen "excommunicatie":

Het lijkt opeens wel alsof wij hiermee op bekend terrein zijn beland!

Nog even terugkerend naar het artikel "Niet alles geloven. Waarom zijn we goedgelovig?" van 3 december jl. op de site "Gezondheid & Co": "Een andere situatie waarin mensen zich helemaal op anderen verlaten is [volgens Eric Rassin; TB] het ‘omstanderseffect’: hoe meer omstanders, hoe kleiner de kans dat iemand te hulp schiet om een persoon uit het water te redden. Iedereen wacht tot de ander het initiatief neemt en zo komt niemand in actie." Waar hebben wij dit eerder meegemaakt?! Of, beter gezegd: waar zien wij dit nota bene nog dagelijks gebeuren?!

  • De engel die met mij sprak kwam terug en wekte mij zoals je iemand wekt uit een diepe slaap. [2] ‘Wat zie je?’ vroeg hij...

    Uit: Zacharia 4: 12 (NBV)


    [17] Maar, geliefde broeders en zusters, denk aan wat de apostelen van onze Heer Jezus Christus al hebben gezegd: [18] ‘Aan het einde van de tijd zullen er spotters komen, die zich laten leiden door hun goddeloze begeerten.’ [19] Het zijn mensen die verdeeldheid zaaien en alleen op het aardse gericht zijn; ze hebben de Geest niet.
    [20] Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest, [21] houd vast aan Gods liefde, en zie uit naar de barmhartigheid van onze Heer Jezus Christus, die u het eeuwige leven zal schenken. [22] Ontferm u over wie twijfelen...


    Uit: Judas 1 (NBV)
    • N.B. De brief van Judas is een korte brief zonder specifieke adressering. De schrijver duidt zichzelf aan als Judas, de broer van Jakobus. In de evangeliën worden Jakobus en Judas genoemd als broers van Jezus. Het is dan ook waarschijnlijk dat met Judas in deze brief een broer van Jezus bedoeld is. Uit: Inleiding op De brief van Judas (NBV).

    [14] Nu dan,’ vervolgde Jozua, ‘eerbiedig de HEER, dien hem met onvoorwaardelijke trouw en doe de goden weg die uw voorouders ten oosten van de Eufraat en in Egypte hebben gediend. Dien alleen de HEER. [15] Wanneer u daar niet toe bereid bent, kies dan nu wie u wel wilt dienen: de goden van uw voorouders ten oosten van de Eufraat of de goden van de Amorieten, van wie u nu het land bewoont. In ieder geval zullen ik en mijn familie de HEER dienen.

    Uit: Jozua 24 (NBV)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Historische ontwikkelingen”