spoedig vrouwelijke ambtsdragers in de NAK

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Van heilige zaak tot heikele kwestie: scheuring in de NAK Kongo

Bericht door zefyr »

@allen,

In september 2022 maakte stamapostel Schneider bekend, dat vanaf 1 januari 2023 vrouwelijke nieuw-apostolische gemeenteleden in alle ambten in de NAK kunnen worden geordineerd, mits 'men' regionaal (rekbaar begrip?!) een brede consensus heeft bereikt. Dit besluit heeft 'voorlopig' dus een facultatieve strekking.

https://www.nak-nl.org/db/7953138/Eerde ... 3-mogelijk

De vraag rijst hoe (periodieke enquête van Maurice de Hond?) en wie gaat vaststellen, dat er een brede consensus bestaat in relatie tot dit vraagstuk. Het kan variëren van een heilige zaak (het is naar m'n onbescheiden mening eerder kerkordelijk van aard dan van leer...) tot heikele kwestie. Dit laatste is het geval in o.a. Kongo en Zambia. Inmiddels heeft zich een kerkscheuring in de NAK aldaar voltrokken en schuwen nieuw-apostolischen geen geweld, agressie en intimidatie om hun standpunt kracht bij te zetten... Voor nadere informatie verwijs ik naar onderstaande link.

https://www.apostolische-geschichte.de/ ... n-der-nak/

Het digitale magazine glaubenskultur.de berichtte twee maanden geleden al over de ongeregeldheden van de 'lieve' geloofsbroeders- en zusters (zie onderstaand gk-artikel).

Aufruf zum Protestmarsch

Entscheidung zur Frauenordination löst in afrikanischen Gebietskirchen heftige Reaktionen aus

Wuppertal (gk). Die weltweite Bekanntgabe, dass zukünftig auch Frauen in der Neuapostolischen Kirche ordiniert werden können, hat zu heftigen Reaktionen von Mitgliedern insbesondere in Ost- und Westafrika geführt. Das geht aus Debatten hervor, die in der Facebook-Gruppe „New Apostolic Church World Wide“ geführt werden. Die Gruppe hat rund 60.000 Mitgliedern vor allem aus der Neuapostolischen Kirche Sambia (ca. 1,5 Millionen Mitglieder). Der Unmut richtet sich sowohl gegen die Entscheidung zur Frauenordination als auch gegen Stammapostel Jean-Luc Schneider persönlich.

Der Tonfall ist dabei seit Tage immer wieder auch aggressiv. Das zentrale Argument der Gegner der Entscheidung ist 1. Korinther 14, 34-35. Von Befürwortern wird auf die Prophetin Deborah verwiesen oder auch auf Joel 2, 28. Die Gegner führen an, dass Jesus keine Frauen zu Aposteln berufen habe. Zudem befürchten sie die Segnung homosexueller Beziehungen als nächsten Reformschritt der Kirche. Die Befürworter halten u.a. dagegen, dass aus dem Neuen Testament auch nicht hervorgeht, dass Babys getauft werden können.

Vorläufiger Höhepunkt des Konflikts ist ein Aufruf zu einem Protestmarsch in Lusaka am 2. Oktober. Als Verbreiter dieser Information tritt ein Mann aus Slowezi (Sambia) in Erscheinung, der – seinem öffentlichen Facebook-Profil zufolge – aktives Mitglied einer neuapostolischen Gemeinde ist und äußerst frauenfeindliche und gewalttätige Videos verbreitet.

In der großen sambischen Kirche gab es zuletzt 2019 Unruhen. Damals war die Entscheidung der Bezirksapostelnachfolge strittig.

m.koch, 2022-09-24
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen: Die Neuapostolische Kirche führt die Frauenordination ein

Bericht door zefyr »

@allen,

De Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen bericht in de jongste editie van het Zeitschrift für Religion und Weltanschauung (6/2022, S424-430, Kai Funkschmidt: Die Neuapostolische Kirche führt die Frauenordination ein) over de wijding van vrouwen in alle ambten van de NAK vanaf 1 januari 2023 (zie onderstaande link).

https://www.ezw-berlin.de/publikationen ... ation-ein/
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen: Die Neuapostolische Kirche führt die Frauenordination ein

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: za 10 dec 2022, 19:44(...)
De Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen bericht in de jongste editie van het Zeitschrift für Religion und Weltanschauung (6/2022, S424-430, Kai Funkschmidt: Die Neuapostolische Kirche führt die Frauenordination ein) over de wijding van vrouwen in alle ambten van de NAK vanaf 1 januari 2023 (zie onderstaande link).

(...)

@zefyr
@all

Allereerst herinner ik mij in deze samenhang het onderstaande:
  • EXTRAKT

    Das Wort „Apostel“ bedeutet „Gesandter“. (7.4)

    Jesus Christus hat seiner Kirche unmittelbar nur ein Amt gegeben: das Apostelamt. Das Apostelamt nimmt alle Autorität aus Jesus Christus und steht in einem unbedingten Abhängigkeitsverhältnis zu ihm. (7.4)

    Das Apostelamt wird als „Amt des Neuen Bundes“, „Amt des Geistes“, „Amt zur Gerechtigkeit“, „Amt der Versöhnung“ bezeichnet. Apostel werden auch „Botschafter an Christi statt“ und „Haushalter über Gottes Geheimnisse“ genannt. (7.4.1)

    Die Ausrichtung der Gemeinde auf die Wiederkunft Christi ist ein weiteres wesentliches Charakteristikum des Apostelamts. (7.4.1)

Bron: Der Katechismus der Neuapostolischen Kirche | § 7.4 Das Apostelamt

Dus komt de vraag op: hoe kunnen wij ons het best verhouden tot de kennelijke spraakverwarring met betrekking tot dat vermeende ene ambt?

Overigens; staat in Efeziërs 4 niet het volgende?
  • [11] En Hij is het die zowel apostelen heeft aangesteld als profeten, zowel verkondigers van het evangelie als herders en leraren, [12] om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, [13] totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

De perschef op het bureau van de stamapostel antwoordde:

(...)
  • Die NAK-Leitung erklärt den Gemeinden die neue Praxis als Wirken des Geistes. Der langjährige NAK-Pressesprecher Peter Johanning erläutert:

    „Wir sprechen ja immer selbstverständlich davon, dass der Heilige Geist die Kirche leite. Es wäre unangemessen anzunehmen, dass der Geist uns nicht auch gelegentlich auf neue und unerwartete Wege führt. Das bedeutet nicht, dass wir die Praxis früherer Amtsträger entwerten oder für falsch erklären.“
(...)

Bron: https://www.ezw-berlin.de/publikationen ... ation-ein/

Oftewel: "Het spreekt voor zich dat we altijd spreken over de Heilige Geest die de Kerk leidt. Het zou onredelijk zijn om aan te nemen dat de Geest ons niet af en toe op nieuwe en onverwachte wegen leidt. Dit betekent niet dat we de praktijk van voormalige ambtsdragers omlaaghalen of deze als verkeerd duiden."

Vrij vertaald: eerder maakt God een fout of verandert Hij zijn verlossingsplan, dan dat een vroegere stamapostel of apostel zich vergaloppeerde. Ja, onverminderd openbaart Hij zich in de nieuw-apostolische apostelen, in wier handen de werkzaamheid van de Heilige Geest nu eenmaal is neergelegd. Om het maar zo te zeggen: aldus voeren zij ons van licht tot licht. - De echte vraag moest dus zijn: gaan wíj wel mee met onze tijd?

Ziedaar de gang van zaken bij de implementatie van een ideologie, uitgedacht op het exclusieve abstractieniveau van de hoge geestelijkheid... Wie het niet snapt, ziet het verkeerd. - Zó slaan zielen in deze kerk, voorbeeldig voorzien van het keurmerk van de Raad van Kerken, overboord.

TjerkB schreef: ma 18 jul 2016, 18:47(...)
  • [20] Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. [21] Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden.

    Uit: Johannes 17 (NBV)
  • 1
    Eén hart en ene ziel voorwaar
    was d' eerste Christenschare.
    Als broeders. zusters zag men haar
    eendrachtiglijk vergaren.
    Eén jubelklank, als aller dank,
    steeg opwaarts bij hun knielen.
    Eén in de hoop, één in de doop,
    één hart en ene ziele!



    3
    O gouden tijd, waarheen vlood gij,
    gij tijd der eerste liefde?
    Der broederzin, waarin men blij
    vergaf, wat vaak zo griefde?
    Het Christuswoord klonk ongestoord,
    miljoenen deed het knielen.
    Doch liefd' verdween; daarmee ging heen
    één hart en ene ziele!


    Bron: Eerste en derde couplet van lied 451, NAK-gezangboek
(...)

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen: Die Neuapostolische Kirche führt die Frauenordination ein

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: di 06 dec 2022, 16:24(...)

In de Nieuw-Apostolische Kerk kwamen er spijtig genoeg leidinggevenden aan het roer te staan voor wie de hoofdzaak niet meer de hoofdzaak hoefde te zijn: "Weid mijn lammeren. (...) Hoed mijn schapen." In plaats daarvan moest de kerk als instituut met een voor de buitenwacht sektarische signatuur "vanuit het moeras" worden opgestuwd en -tot elke prijs- tot de gevestigde namen gaan behoren, te midden van de concurrente denominaties. Ondertussen echter ging het in Zijn werk niet om deze kerk, maar om de hoofdzaak; dus "gewetensvolle zielzorg"!

(...)
TjerkB schreef: zo 11 dec 2022, 11:54(...)
Ziedaar de gang van zaken bij de implementatie van een ideologie, uitgedacht op het exclusieve abstractieniveau van de hoge geestelijkheid... Wie het niet snapt, ziet het verkeerd. - Zó slaan zielen in deze kerk, voorbeeldig voorzien van het keurmerk van de Raad van Kerken, overboord.

(...)

@all

Graag geen misverstand erover; al in 2007 gaf ik aan dat het ook voor mij belangrijk is géén onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen:

Bezielde gedachten
« Antwoord #79 Gepost op: 03-03-2007, 13:30:42 »

@all
  • Stelling 1: "Het is een kwestie van ambtelijke willekeur dat vrouwen in onze kerk (vooralsnog) geen ambtsdrager kunnen zijn."

    Stelling 2: "Voor het begrip ambtsvermogen is er geen bijbelse grondslag"

    Stelling 3: "Een zegenaar is iemand die zegent; niet iemand die dat alleen nog maar van plan is."

    Stelling 4: "Het implanteren van een ambtslichaam in het lichaam van Christus leidt tot afstotingsverschijnselen."

    Stelling 5: "Dienaren in het werk des Heren zijn er niet voor om gediend te worden."

    Stelling 6: "De bevoegdheden van wegbereiders voor kinderen Gods reiken niet verder dan tót aan de hemelpoort."

    Stelling 7: "Waar God het geloof en Zijn liefde al schenkt, kan het voor wie hoopt op Zijn genade niet onherbergzaam aanvoelen."

    Stelling 8: "Wie denkt te kunnen bezien wat een ander kan (ver)dragen, of wat een ander heeft te (ver)dragen, slaat de plank mis."

    Stelling 9: "Zielzorg is van een geheel andere orde dan maatschappelijk werk."

    Stelling 10: "Het werk des Heren kent geen dienaren in ruste."

    Stelling 11: "Veranderlijke leerstellingen namens een onveranderlijke God zijn als verraderlijke mist voor weggebruikers."

    Stelling 12: "Er hoeft geen kerk te worden bestuurd, maar het volstaat als Zijn gemeente in liefde wordt verzorgd."

    Stelling 13: "Het waarheidsgehalte van ambtelijke uitspraken neemt niet recht evenredig toe naarmate men een hogere verantwoordelijke leidinggevende is."

    Stelling 14: "Districtsdienaren doen er verstandig aan niet bazig te treden in verantwoordelijkheden van plaatselijke voorgangers."

    Stelling 15: "Gods akkerwerk bestaat niet uit meerdere etages."

    Stelling 16: "Het lidmaatschap van een kerk is niet meer waard dan het lidmaatschap van een hengelsportvereniging."

    Stelling 17: "De Heilige Geest heeft ook in een parkeergarage nog een optimaal bereik, of in een diepe put."

    Stelling 18: "Toen er nog geen kerken waren, mankeerde het niet aan kerken."

    Stelling 19: "Weliswaar is het geloof een geschenk, maar voor de overwinning in het geloof wordt enige wisselwerking vereist."

    Stelling 20: "Er zijn nog maar weinig plaatsen waar het stil is - stil voor God."

    Stelling 21: "Telkens wanneer je iemand ontmoet met een hart vol liefde, zou je een onuitwisbare afdruk moeten maken in je fotoalbum."

Het werk des Heren laat zich niet exploiteren...

(...)

Hoewel het nu bijna zestien jaar geleden is dat ik op deze manier de nieuw-apostolische leerstelligheid maar eens hartstochtelijk weersprak, enkele maanden overigens vóórdat ik de kerk wegens onherbergzaamheid (!) zou ontvluchten, heeft zich volgens mij níets ten goede gekeerd. Het ging namelijk niet alleen gruwelijk mis op 4 december 2007 want wie herinnert zich niet de zgn. Desinformatieavond, maar ook daarna bij het herzien van Vragen en Antwoorden. De bewijsdrang onder de hooggeplaatsten was zó harteloos en onbedwingbaar dat wie van inzicht met ze meende te verschillen, voor wat betreft de inhoud van de uiteindelijk in 2012 verschenen catechismus, kon zonder pardon het veld ruimen. Wat er bij die catechismus gebeurde, is helaas: de intelligentsia sublimeerden hun -geën­cryp­teerde- onhebbelijkheden in legitiem ogende taal. Aller knie in deze kerk heeft zich voor hen te buigen. "Kaffee mit Kuchen" verhelpt dit onheil niet, noch andersoortige recreatieve gezelligheid. Cognitieve dissonantie kan omslaan in misdadigheid. Onderschat de krachten niet waarmee soms wandaden worden verhuld, zelfs in kerken.

Niet zonder reden schreef ik in dit verband onlangs het volgende:

TjerkB schreef: do 01 dec 2022, 07:17(...)
Voor mij is de toetssteen altijd geweest dat Christus Jezus -zodat het voor álle leerlingen te behappen zou zijn- 10 geboden verrassend wist te reduceren tot 1½ gebod, namelijk: heb God boven alles lief en uw naaste als uzelf. Dat sluit volgens mij elke babylonische spraak­ver­war­ring uit! Terwijl wij wellicht als lastpakken worden gezien; hield niet juist de innemende eenvoud, die Christus Jezus daarmee aanlichtte, ons op de been? Sommigen echter kunnen het schijnbaar niet uitstaan dat de Nieuw-Apostolische Kerk en haar statuten niet met de schepping zijn meegegeven...


(...)

Samenvattend; de leerstelligheid in deze kerk werd in 2012 alsnog níet op de juiste leest geschoeid en met "windowdressing" bedrieg je elkaar.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: spoedig vrouwelijke ambtsdragers in de NAK

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 11 dec 2022, 15:39(...)
Bezielde gedachten
« Antwoord #79 Gepost op: 03-03-2007, 13:30:42 »

@all
  • Stelling 1: "Het is een kwestie van ambtelijke willekeur dat vrouwen in onze kerk (vooralsnog) geen ambtsdrager kunnen zijn."

    (...)
    Stelling 4: "Het implanteren van een ambtslichaam in het lichaam van Christus leidt tot afstotingsverschijnselen."

    (...)
    Stelling 9: "Zielzorg is van een geheel andere orde dan maatschappelijk werk."

    (...)
    Stelling 10: "Het werk des Heren kent geen dienaren in ruste."

    (...)
(...)
Samenvattend; de leerstelligheid in deze kerk werd in 2012 alsnog níet op de juiste leest geschoeid en met "windowdressing" bedrieg je elkaar.

(...)

@all

Ongetwijfeld zullen er aanstonds ook geloofszusters zijn die vanuit een geestelijke bediening willen bijdragen aan zielzorg in de gemeenschap.

Graag breng ik bij hen die dit overwegen, nog het onderstaande onder de aandacht.

Niet in de laatste plaats doordat ikzelf jarenlang werkzaam was op het landelijke bureau van de kerk, zij het in een administratieve functie, vond ik het heel belangrijk om er een zo goed mogelijk begrip van te hebben met welke attitude ik in die arbeidsomgeving het best kon functioneren. Tegelijkertijd was ik actief in mijn eigen kerkgemeente, zondags en minstens drie avonden in de week. Dit laatste raakte dus meer aan zielzorg. Maar wat is dat nu precies, zielzorg? Waaraan valt daarbij te denken? Dient deze kwaliteitszorg (!) zich vooral te richten op gelijkgestemden, óf... Denk eens aan het volgende:

  • [13] Jezus vertrok en ging weer naar het meer. Een grote mensenmenigte kwam naar Hem toe, en Hij onderwees hen. [14] Toen Hij verderging zag Hij Levi, de zoon van Alfeüs, bij het tolhuis zitten, en Hij zei tegen hem: ‘Volg Mij.’ Levi stond op en volgde Hem.
    [15] Toen Jezus en zijn leerlingen bij hem thuis uitgenodigd waren, lagen ze daar samen met een groot aantal tollenaars en zondaars aan voor de maaltijd, want velen van hen volgden Hem. [16] Toen de farizese schriftgeleerden zagen dat Hij samen met zondaars en tollenaars at, zeiden ze tegen zijn leerlingen: ‘Eet Hij met tollenaars en zondaars?’ [17] Jezus hoorde dit en zei tegen hen: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’


    Uit: Marcus 2 (NBV21)

En hoe kun je dan ook zélf voor dezen iets betekenen? Zou dat niet kunnen samenhangen met omstandigheden zoals hieronder beschreven?

  • [32] Herinner u de dagen van weleer, toen u, door het licht beschenen, in een moeizame worsteling met het lijden hebt standgehouden: [33] enerzijds kreeg u publiekelijk smaad en verdrukking te verduren, anderzijds was u solidair met hen die hetzelfde moesten doormaken.[34] U hebt meegeleefd met de gevangenen onder u, en toen u van uw bezittingen beroofd werd, hebt u dat in vreugde aanvaard, in de wetenschap dat u iets beters bezit, een blijvend bezit voor uzelf. [35] Geef die onbeschroomdheid dus niet op, u zult er rijk voor worden beloond. [36] Blijf juist volharden, want als u de wil van God doet, zult u ontvangen wat u beloofd is.

    Uit: Hebreeën 10 (NBV21)

Voor mijzelf was er in de Nieuw-Apostolische Kerk uiteindelijk geen zielzorg meer, wát ik ook deed om het grote belang ervan te onderstrepen. Pas achteraf werd het mij duidelijk, hoe het kwam dat ik bij "dienaren" geen gehoor vond want zijzelf (!) veroorzaakten mijn geestelijke noden:

  • [1] Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen [2] en zei: ‘De schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. [3] Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. [4] Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders, terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om die te verlichten.

    Uit: Matteüs 23 (NBV21)

De een hield zich onder werktijd intensief bezig met privé-investeringen, de ander verloor kerkelijk vermogen aan risicovolle beleggingen. Ze raakten verwikkeld in allerhande juridische conflicten en met een greep in de Kas trachtte men vraagstellers in de kerk het zwijgen op te leggen. "Lagere dienaren", met name de mede-verantwoordelijke districtsvoorgangers, voelden zich ondertussen niet vrij om dit een halt toe te roepen. Hierdoor hebben de bedoelde wanpraktijken (van intimidatie en repressie) nodeloos lang voortgeduurd en vervolgens werd alles gladgestreken.

Helaas is het dan geenszins verwonderlijk als er geen zielzorg meer uitgaat naar -gelijkgerechtigde- naasten die de gemeenschap waren ontvallen:
  • Het verloren schaap
    [12] Wat dunkt u? Indien een mens in het bezit is gekomen van honderd schapen en één ervan raakt verdwaald, zal hij dan niet de negenennegentig op de bergen laten en heengaan om het dwalende te zoeken? [13] En gebeurt het, dat hij het vindt, voorwaar, Ik zeg u, dat hij zich over dat ene meer verblijdt dan over de negenennegentig, die niet verdwaald waren. [14] Zó bestaat bij uw Vader, die in de hemelen is, de wil niet, dat één dezer kleinen verloren gaat.

    Uit: Matteüs 18 (NBV21)

Pijnlijk ontbrak het voor hen aan "een boodschap vol erbarmen":

TjerkB schreef: za 04 apr 2015, 19:15(...)
  • [12] Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. [13] Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. [14] En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. [15] Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar.

    Uit: Kolossenzen 3 (NBV)
  • Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, onze God.
    Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, der Heer, onze God.
    Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
    Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
    Zeg tot de dochter Sions:
    "Zie toch, uw Koning komt tot u, zachtmoedig."
    "Zie toch, uw Koning komt tot u, tot u zacht-moe-dig!"


    Bron: Lied 64, NAK-koorboek
(...)

Let wel:
  • [20] Maar nu zijn er wel vele leden, doch slechts één lichaam. [21] En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig. [22] Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk, [23] en juist die delen van het lichaam, welke wij minder in ere houden, bekleden wij meer eervol, en onze minder edele leden worden met groter eer behandeld, [24] doch onze edele leden hebben dat niet nodig. God heeft evenwel het lichaam zó samengesteld, dat Hij meer eer gaf aan hetgeen misdeeld was, [25] opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijkelijk voor elkander zouden zorgen. [26] Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde. [27] Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV21)

(...) Mag ik er daarom op wijzen dat het verschil kan maken of u zich inzet voor Zijn werk of, gecommitteerd aan een machtsbestel, in een kerk!

  • [14] Nu dan,’ vervolgde Jozua, ‘eerbiedig de HEER, dien Hem met onvoorwaardelijke trouw en doe de goden weg die uw voorouders ten oosten van de Eufraat en in Egypte hebben gediend. Dien alleen de HEER. [15] Als u daar niet toe bereid bent, kies dan nu wie u wel wilt dienen: de goden van uw voorouders ten oosten van de Eufraat of de goden van de Amorieten, van wie u nu het land bewoont. Ikzelf en mijn familie zullen de HEER dienen.’

    Uit: Jozua 24 (NBV21)

Geen van mijn brandende vragen werd ooit beantwoord. Eén voorbeeld:

TjerkB schreef: za 01 mei 2021, 16:18(...)
BakEenEi schreef: zo 08 jul 2012, 18:46(...)
Wie met uiteenlopende gezondheidsklachten naar de huisarts gaat, hoopt natuurlijk dat deze kundig genoeg is om er een vastomlijnd ziektebeeld in te herkennen en dit te behandelen, óf, liever nog, dat zo iemand kundig genoeg is om met zekerheid vast te stellen dat het allemaal niks om het lijf heeft. "Hoeveel te meer geldt dit naar de Geest", zou een "dienaar" in deze samenhang "vanaf het altaar" kunnen opmerken. Met andere woorden: laten wij "in de gemeenschap" vooral om hulp vragen wanneer wij die nodig hebben want hiertoe staan "de zegenaars" dag en nacht voor ons klaar. "Laat een molshoop geen berg worden!" (...) Tot zover "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" de theorie, die ik mij maar al te goed herinner. Wat het inhield, namelijk om "naar de Geest" in een situatie te geraken waarbij zielzorg dringend geboden zou zijn; dat kon je van tevoren vanzelf niet weten, maar in elk geval stond het door "de arbeid die er gewerkt was" vast dat de broeders altijd voor "de aan hun liefdevolle zorgen toevertrouwde zielen" klaar zouden staan.

Kort nadat D.Ap. De Bruijn diens ambtsvoorganger was opgevolgd, waren wij een keer samen onderweg. "Wat zou jij willen veranderen, als jíj de nieuwe districtsapostel was geworden?", hoorde ik hem -tot mijn niet geringe verbazing- opeens vragen! Werkelijk, van zo'n vraag had ik even niet terug. Maar het bleek gewoon even een spontane vraag te zijn met graag van mijn kant ook een spontaan antwoord. Ik zei: "Wat ik niet fijn vind, is, dat er in het aanvangsgebed altijd zo 'omhoog' wordt gebeden. Gaat er een oudste voor, dan begint deze te bidden voor de opziener, en zo verder. Maar gaat er een priester voor, dan begint die al bij de gemeentevoorganger of de districtsevangelist, enzovoort. Maar telkens worden hierbij de broeders en zusters overgeslagen die voor mij even goed zegenaars zijn, en ook de 'lagere' dienaren - maar die vind ik helemaal niet lager! In het werk Gods bestaan helemaal geen 'hogere' dienaren. Dat weet ik heel zeker! De gemeente Gods - dat zijn wij toch samen? Ik zou het dus afschaffen om op die manier 'volgens het protocol' te bidden." (...)

Ik vertelde er ook bij waarom het mij werkelijk tegenstond wanneer er op die manier werd gebeden. Dat deed ik aan de hand van twee voorbeelden.

In mijn voorlaatste kerkgemeente maakte ik deel uit van een muziekgroep. Wij speelden altijd voordat -vanaf een kwartier vóór de dienst- het koor ging zingen. Zodoende waren wij doorgaans bij de eersten die in het nog lege kerkgebouw onze plaatsen -bij het orgel- innamen. De instrumenten werden uitgepakt en gestemd, de lessenaars kwamen te voorschijn, bladmuziek en liederenbundels... In de tussentijd kwamen gaandeweg onze broeders en zusters binnen. Onder hun een ouder echtpaar, dat wij op weg naar de dienst vaak al hadden zien lopen. Dat ging moeizaam want de betreffende zuster had reuma. De beweging die zij moest maken om in een kerkbank te gaan zitten, was voor haar zichtbaar pijnlijk. Vaak zag ik dan hoe zij daarna de handen vouwde. Nu wil ík graag, dacht ik dan, dat wij met onze muziekgroep eraan mogen bijdragen dat bij deze zuster en haar man de hartensnaren fijn worden gestemd. De biddende handen van deze zielen maakten op mij, telkens weer, een heel grote indruk. Bij het aanvangsgebed leek het vervolgens wel alsof zulke biddende handen er amper toe deden want alleen "in de verbondenheid met... " hoge, hogere en nóg hogere dienaren zouden het levende Woord en Zijn zegen ons langs de geordende weg deelachtig worden, of zo.

Het tweede voorbeeld betrof een oude voorganger in mijn nieuwe kerkgemeente. Hij was een echte zielenherder, niet in de laatste plaats ook voor zielen die -zoals men het tegenwoordig wellicht zou uitdrukken- een laag zelfbeeld hebben. Op een middag ging ik even bij hem op bezoek. "Belangrijk is voor mij de waardigheid die God in elk klein stukje van Zijn schepping heeft neergelegd," zo vertelde hij. "Ik zoek ernaar, net zo lang tot ik mij erover kan verwonderen. En dan wend ik mij tot Hem en vraag ik hoe ik het goddelijke leven in mijn naaste mag eren; met welke hulp het in Zijn werk verder tot ontwikkeling komt." Wie zó de gemeente Gods inkijkt, bidt niet meer -exclusief- omhoog...


Voor de bovenbeschreven plagende kopzorgen bleek er weliswaar begrip te zijn doch geen geneesmiddel, en geen behandeling. Bovendien was de prognose, bij nader inzien: ongunstig. Een (bewust) gemiste diagnose.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "08 jul 2012, 18:46", in de thread "Uit onze doorlevingen".
TjerkB schreef: do 27 mar 2014, 00:19(...)
Dit is ook precies de reden waarom het vertrouwen in de kerkleiding mij destijds gaandeweg ontviel. Aan een "apostel" schreef ik toen het volgende:

Ten afscheid

Door middel van dit schrijven wil ik verduidelijken hoe het komt dat er voor mij geen andere keuze overbleef dan het lidmaatschap van onze kerk op te zeggen. Onze D.Ap. gaf in diens reactie op mijn laatste e-mail aan jou (02/05/2007 11:46) aan mijn verzoek te eerbiedigen.

Van een aantal zaken in onze kerk heb ik door de jaren heen een enorme afkeer gekregen. Wat daarbij de kroon spant is nonchalance van ambtsdragers die zichzelf hogere dienaren noemen. Nonchalance met name welke zich uit in het weglopen voor verantwoordelijkheden.

Ik ben ervan overtuigd geraakt dat de Stamapostel en de gezamenlijke Districtsapostelen handelen in strijd met het Tweede Gebod door in Vragen en Antwoorden te stellen dat de Nieuw-Apostolische Kerk dient te worden beschouwd als het opnieuw opgerichte verlossingswerk van de Heer, en dat diezelfde kerk wordt geregeerd door de Heilige Geest. Zie vraag 167 van de Nederlandse uitgave 1993.
Met dit uitgangspunt is er boven Gods akkerwerk een kunsthemel met kunstlicht aangebracht.

Op deze wijze is de nieuw-apostolische geloofsleer tot een nieuw “gouden kalf” gemaakt. Gelovigen wordt voorgehouden dat de Heilige Geest een religieuze organisatie zou kunnen bezielen, terwijl ambtsdragers worden geacht, zulks op straffe van uitsluiting, zich geheel en al aan zgn. Lehraussagen te conformeren. Hiermee worden schapen Zijner weide te grazen genomen. Bestuurders wijzen de verantwoordelijkheid af voor hun aandeel in de gestichte verwarring en zij laten slachtoffers met (blijvend) geestelijk letsel goeddeels aan hun lot over.

Dit is de kern van mijn bezwaar tegen de handelwijze van verantwoordelijken in onze kerk. Het valt mij op dat hogere dienaren, wanneer het er soms om spant, geregeld ervoor kiezen de verantwoordelijkheid voor hun handelen af te wentelen op onschuldige (goed)gelovigen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de verklaring t.a.v. de Boodschap van St.Ap. Bischoff, of recentelijk aan de verklaring van Ap. Krause in de kwestie Hamburg-Blankenese. Zie mijn e-mail 01/05/2007 22:13.

Het valt mij steeds meer op hoezeer er zich in onze kerk omstandigheden aftekenen van polarisatie, disharmonie en desintegratie. Anders gezegd, er ontstaat verdeeldheid doordat de overigens gedurig veranderende geloofsleer steeds meer dwingend wordt opgelegd; er ontstaat ongenoegen doordat er steeds minder ruimte is voor ieders spontane inbreng; en er ontstaat ontevredenheid doordat de kerkleiding zich het lot van “zwerfkinderen” niet aantrekt. Met zwerfkinderen bedoel ik kinderen Gods die het aldus aangemeten keurslijf niet paste...

Bij de aankondiging van de Leidraad Dienen en leiding geven raakte ik, zoals je weet, destijds volkomen in de war. Ik zag er geen waarborg in voor betere zielzorg, doch veeleer een poging van het internationale kerkbestuur om af te komen van het imago van een sekte. Toen die Leidraad later verscheen, bleek er niets in te staan over wat zielzorg feitelijk omvat. In datzelfde licht zie ik de op handen zijnde catechismus. Niet dat er iets tegen zou zijn op het afwerpen van dat vervelende imago, doch moet de theorie prevaleren boven de praktijk?

Ergens schreef ik: “Men heeft niet in de gaten dat wie met Zijn woord aan de haal gaat, terstond wordt verblind voor Zijn waarheid.” (...)
Zie evt. http://www.nakobserver.nl/phpbb2/viewto ... ight=#8703.
Ik zou willen dat hogere dienaren zich rekenschap geven van de nagalm die hun handelen meebrengt, en dan speciaal voor hen die -tegen de geloofsleer in- niet anders kunnen dan afzien van een “onbegrensd vertrouwen” in ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk.

Amersfoort, 4 mei 2007

Ik kreeg er geen antwoord op. Inhoudelijk viel er immers ook niets te ontkennen! Later hield districtsapostel Armin Brinkmann het mij voor dat ik mij van het werk Gods (!) had gedistantieerd. Hierna informeerde ik nog hoe hij dat kon weten, maar ook dan krijg je als vermeende "bad guy" van een "good guy" natuurlijk géén enkele reactie.

(...)


Uit: Bericht op "do 27 mar 2014, 00:19" in de thread "Storck"
(...)

Geen antwoord - géén enkele reactie. Zou het daarom niet verstandig zijn om bij zielzorg eerst nog eens na te denken over bijvoorbeeld dít...

TjerkB schreef: ma 05 dec 2022, 16:44(...)
Duizenden kanaries (...) in deze giftige sektarische omgeving vielen van hun stokje, maar het deerde onder de verdwaasden schijnbaar niemand.

Het zou beter zijn God alsnog te zoeken waar Hij te vinden is:

  • [13] Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout worden gemaakt? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.

    [14] Jullie zijn het licht voor de wereld. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. [15] Je steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, je zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. [16] Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, zodat zij jullie goede daden kunnen zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

    [17] Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. [18] Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. [19] Wie dus ook maar het minste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de minste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. [20] Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.


    Uit: Matteüs 5 (NBV21)

(...)

Groet,
TjerkB


P.S.
Verder verwijs ik naar mijn forumbijdrage op "di 27 okt 2020, 21:37", in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

(eerste?) vrouwelijke diaken gewijd op 15 januari 2023 in Berlin-Charlottenburg

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag maakte facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' onderstaande bekend.

"Berlijn-Charlottenburg (Duitsland)
De eerste vrouwelijke ambtsdrager in de Nieuw-Apostolische Kerk is een feit .
Apostel Th. Krack heeft op 15 januari 2023 in Berlijn een vrouwelijke diaken gewijd.
Voor zover ik weet is dit de 1e ambtsinzetting van een vrouwelijke ambtsdrager in de NAK."
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

wijding eerste vrouwelijke diaken in de NAK Vechelde (Bezirk Braunschweig)

Bericht door zefyr »

@allen,

De website juniaheute.de bericht, dat reeds op 8 januari jongstleden de eerste vrouwelijke diaken in de NAK Vechelde (Bezirk Braunschweig) is gewijd/geordineerd.

https://www.juniaheute.de/aktuelles

Ik roep in herinnering, dat de eerste drie vrouwelijke diakenen in de Apostolische Gemeinschaft, de Duitse zusterkerk van de Gemeente van Apostolische Christenen, reeds op 22 februari 2004 in Borken (Nordrhein-Westfalen werden geordineerd.

https://www.apostolische-geschichte.de/ ... tle=Diakon
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

stand van zaken: aantal vrouwelijke ambtsdragers in de NAK begin april 2023

Bericht door zefyr »

@allen,

Onlangs heb ik mij laten vertellen, dat in de eerste helft van april 2023 er in de NAK wereldwijd ruim 50 vrouwelijke ambtsdragers werkzaam zijn in de wijngaard van de Heer. Saillant detail: de NAK NL telde tot dit moment geen enkele vrouwelijke ambtsdrager... Zijn de zusters in ons kikkerlandje misschien niet te porren om het heilig dienstwerk op zich te nemen of...?
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

stand van zaken - juniaheute.de

Bericht door zefyr »

@allen,

In aanvulling op eerder geplaatste post vandaag via onderstaande links de berichtgeving over de stand van zaken van het aantal vrouwelijke ambtsdragers wereldwijd.

https://www.juniaheute.de/

Erste Frauenordinationen in der Neuapostolischen Kirche!
Zu Beginn des Jahres 2023 können wir über erste Frauenordinationen berichten. Es wurden bereits Frauen in geistliche Ämter als Diakonin ordiniert


in der NAK Nord- und Ostdeutschland mit Berlin,
in der NAK Westdeutschland,
in der Schweiz
in Spanien
in Kenia Ostafrika
in der NAK Süd
in Äquatorialguinea

Zur Zeit, Stand 27.04.2023, wissen wir von 58 Amtseinsetzungen von Frauen in geistlichen Ämtern, unter Aktuelles sind Details nachzulesen. Wie sich weltweit die Frauenordination in der Neuapostolischen Kirche entwickeln wird, darüber wollen wir auch weiterhin informieren und freuen uns über entsprechende Nachrichten - teilt sie uns gerne mit, danke für eure Mithilfe.

https://www.juniaheute.de/aktuelles/

Erste Frauenordinationen 2023 im Überblick
Zu Beginn des Jahres 2023 können wir über erste Frauenordinationen in folgenden Gebietskirchen berichten:


29 Diakoninnen in der NAK Nord- und Ostdeutschland mit Berlin,
14 Diakoninnen in der NAK Westdeutschland,
3 Diakoninnen in der Schweiz
2 Diakoninnen in Spanien
2 Diakoninnen in Kenia Ostafrika
4 Diakoninnen in NAK Süd
4 Diakoninnen in Äquatorialguinea

Zur Zeit, mit Stand vom 27.04.2023, wissen wir von 58 Amtseinsetzungen von Frauen in geistlichen Ämtern, sicherlich nur ein Bruchteil aller Ordinationen. Zu Details informiert euch gerne weiter unten oder auf offiziellen Seiten der NAK. Fotos und einzelne Namen möchten wir zu diesem Zeitpunkt noch nicht veröffentlichen und bitten um euer Verständnis.

26. April 2023 | In Heidelberg 2 Diakoninnen ordiniert
Im Bezirk Heidelberg der NAK Süddeutschland wurden am Mittwochabend zwei Schwestern ordiniert durch Apostel Rheinberger, eine Diakonin für Heidelberg Werderstraße und eine für die Gemeinde Mückenloch. Wir sind ganz glücklich, dass es im Süden weitergeht.



7. April 2023 | Vier Diakoninnen in der NAK Nord-Ost
Im Bezirk Rostock der NAK Nord-Ostdeutschland ordinierte Bezirksapostel Rüdiger Krause zwei Diakoninnen für die Gemeinde Ribnitz-Damgarten. Zuvor wurden in Mecklenburg-Vorpommern für die Gemeinde Pasewalk bereits zwei Schwestern ins Amt gesetzt durch Apostel Steinbrenner.



2. April 2023 | Weitere Ordinationen in Nord-Ost
Im Bereich der NAK Nord-Ostdeutschland gibt es weitere Ordinationen zu vermelden. So sind im Bezirk Wilhelmshaven zwei Schwestern ins Diakoninnenamt gesetzt worden, einmal für Rastede und einmal für die Gemeinde Varel.

Ebenfalls zwei weitere Diakoninnen wurden in zwei Bezirken ordiniert. Am 12.03.2023 setzte Bezirksapostel Helge Mutschler eine Diakonin für die Gemeinde Eutin ins Amt, das ist im Bezirk Kiel. Und für die Gemeinde Pinneberg im Bezirk Hamburg-West ist ebenfalls eine Schwester ordiniert worden.


2. April 2023 | Weitere sechs Ordinationen in der NAK West
Am Palmsonntag, den 02.04.2023, wurden im Bezirk Köln-West zwei weitere Diakoninnen ordiniert, einmal für die Gemeinde Frechen und zum anderen für Gemeinde Kerpen. Apostel Otten führte die Ordinationen aus.

Die Gemeinde Herford im Bezirk Ostwestfalen-Lippe konnte ebenfalls am Palmsonntag drei Schwestern als Diakoninnen begrüßen. Sie wurden durch Bez.Apostelhelfer Pöschel ins Amt gerufen.

Am Nachmittag des Palmsonntags wurde eine Diakonin für Bielefeld-Mitte ordiniert, auch von Apostel Pöschel, so wurde uns gerade berichtet. Und so freuen wir uns über weitere Schwestern im Amt.


29. März 2023 | Drei Diakoninnen für Hamburg-Ost
Nun wurden auch für die NAK Hamburg-Ost erste Frauen in Ämter gesetzt. Am 29. März 2023 war Apostel Schulz in der Gemeinde Geesthacht zu Besuch und ordinierte 3 Schwestern zu Diakoninnen. Wir wünschen ihnen alles Gute!



22. März 2023 | Diakonin in Sangerhausen
Für die Gemeinde Sangerhausen im Bezirk Erfurt, NAK Nord-Ost, wurde nun ebenfalls eine Diakonin ordiniert. Bezirksapostelhelfer Helge Mutschler führte die Ordination aus und wir gratulieren der Schwester herzlich zu ihrer neuen Aufgabe!


Im März 2023 | Ordinationen in Äquatorialguinea
Auf dem afrikanischen Kontinent wurden im März 2023 in der NAC Äquatorialguinea Diakoninnen ordiniert. Wir gehen davon aus, dass es sich um vier Schwestern handelt, welche dieses Amt nun bekleiden. Ein Foto von ihnen wurde in den Sozialen Medien gezeigt. Die Gemeinden des Landes werden von der Gebietskirche Süddeutschlands mitbetreut.


19. März 2023 | Bezirk Paderborn mit zwei Ordinationen
Apostel Pöschel hielt in der Gemeinde Warstein, Bezirk Paderborn einen Gottesdienst, in dem er zwei Schwestern ordinierte. Eine Diakonin wird in der Gemeinde Werl tätig sein und eine im Gemeindeverbund Möhne. Der Bezirk gehört zur Nak West.



19. März 2023 | Eine dritte Diakonin für die Schweiz
Am 19.03.2023 konnte in der Gemeinde Erstfeld, Bezirk Mittelland (Schweiz), durch den Apostel Thomas Deubel eine weitere Glaubensschwester zur Diakonin ordiniert werden, die dritte, soweit wir wissen. Zusätzlich erhielt in diesem Gottesdienst ein Diakon das Priester Amt. Wir gratulieren herzlich zu diesen neuen Aufgaben!


16. März 2023 | Eine Diakonin in Stuttgart-Stammheim
Nun wurde eine weitere Diakonin in der NAK Süddeutschland ins Amt gesetzt. Am 26. März 2023 wurde in Stuttgart-Stammheim eine Schwester ordiniert. Ein Youtube-Video ist noch nachzuerleben. Wir sind sehr dankbar, dass Schwestern nun diese Aufgabe übernehmen.


26. Februar 2023 | Zwei Diakoninnen in Spanien
In Spanien wurden am Sonntag, den 26.02.2023 in einem Festgottesdienst in Madrid 2 Diakoninnen ins Amt gesetzt - Diaconisas - die ersten in diesem Land. Apostel Camenzind führte die Ordinationen durch.


1. Februar 2023 | Diakonin in Lüneburg ordiniert
Im Bezirk Lüneburg, Gemeinde Walsrode der NAK Nord-Ost, wurde bereits am 01.02.2023 eine Schwester ins Diakoninnenamt gesetzt. Gemeinsam stand sie mit ihrem Mann, der das Priesteramt empfing, vor dem Altar - bestimmt eine besondere Freude für alle Beteiligten.



11. März 2023 | Weitere Diakonin für die Schweiz
In der Gemeinde Aarau, Bezirk Mittelland der NAK Schweiz, konnten am Sonntag den 11.03.2023 eine weitere Diakonin und ein Diakon ins Amt gesetzt werden. Apostel Deubel führte die Ordination aus. Wir wünschen den neuen Amträger*innen alles Gute!



5. März 2023 | Diakoninnen im Bezirk Emden
Im Bezirk Emden wurden am Sonntag, den 05.03.2023 zwei Diakoninnen ordiniert. Durchgeführt hat Apostel Schulz diese Handlung. Wir freuen uns, dass in der Gebietskirche NAK Nord-und Ostdeutschland weitere Frauenordinationen möglich wurden.


1. März 2023 | Erste Diakonin der NAK Süd
Im Apostelbereich Stuttgart, Bezirk Sindelfingen wurde für die NAK Süd nun ebenfalls eine Diakonin ordiniert. Apostel Loy nahm die Amtseinsetzung der Glaubensschwester vor, und somit sind in Deutschland in allen Gebietskirchen nun erste Diakoninnen vertreten. Wir gratulieren herzlich allen zu der besonderen Aufgabe!
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

wijding van vrouwelijke ambtsdrager(s) in de NAK NL blijft vooralsnog uit (stand: 19 juni 2023)

Bericht door zefyr »

@allen,

De website juniaheute.de publiceerde gisteren een overzicht van de wijding van vrouwelijke ambtsdragers in de NAK in Europa en elders. In dit overzicht ontbreekt de NAK NL.

https://www.juniaheute.de/aktuelles/

Erste Frauenordinationen 2023 im Überblick
Zu Beginn des Jahres 2023 können wir über erste Frauenordinationen in folgenden Gebietskirchen berichten:

38 Diakoninnen in der NAK Nord- und Ostdeutschland mit Berlin,
37 Diakoninnen in der NAK Westdeutschland,
9 Diakoninnen in der Schweiz
2 Diakoninnen in Spanien
2 Diakoninnen in Kenia Ostafrika
15 Diakoninnen in NAK Süd
4 Diakoninnen in Äquatorialguinea
1 Diakonin in der NAK Frankreich für Tahiti
4 Diakoninnen in der NAK Kanada für Ruanda

Zur Zeit, mit Stand vom 19.06.2023, wissen wir von 112 Amtseinsetzungen von Frauen in geistlichen Ämtern, sicherlich nur ein Bruchteil aller Ordinationen. Zu Details informiert euch gerne weiter unten oder auf offiziellen Seiten der NAK. Fotos und einzelne Namen möchten wir zu diesem Zeitpunkt noch nicht veröffentlichen und bitten um euer Verständnis.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”