spoedig vrouwelijke ambtsdragers in de NAK

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Frauenforum Nieuw-Apostolische Kerk Hannover-Zuid 23 april 2022

Bericht door zefyr »

@allen,

Vorige maand vond een zogeheten 'Frauenforum' plaats in de Nieuw-Apostolische Kerk Hannover-Zuid (zie onderstaande link).

https://www.youtube.com/watch?v=Rm6ByZT-dyY
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: spoedig vrouwelijke ambtsdragers in de NAK

Bericht door zefyr »

@allen,

Soms kan het geen kwaad even over kerkschutting te kijken. In dit geval bij de Alt-Katholische Kirche (Duitsland) - dit is een zusterkerk van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland en de Christkatholische Kirche der Schweiz - waar al ruim een kwarteeuw vrouwelijke diakenen en priesters werkzaam zijn in de parochies.

https://www.katholisch.de/artikel/39414 ... 1653405668

Na enkele eeuwen is in het christendom een kerkelijke organisatie ontstaan respectievelijk gekristalliseerd van diakenen, priesters (ofwel presbyters) en bisschoppen. In de eerste twee á drie eeuwen was dit nog in ontwikkeling met uiteenlopende geestelijke bedieningen. Naarmate de tijd verstreek kwamen vrouwelijke gemeenteleden niet meer in aanmerking voor een geestelijke bediening. Dit was vooral cultureel (door het hellenisme!) ingegeven, dat leerstellig werd gelegitimeerd in de kerkorde. In onze dagen en in onze contreien wringt dit, o.a. in de Rooms-Katholieke Kerk en de Nieuw-Apostolische Kerk.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Save the date: dinsdag 20 september 2022

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 18-09-2022, 10:00 uur]


@all

Ter info...
(...)
  • Op dinsdag 20 september 2022 zal stamapostel Jean-Luc Schneider alle nieuw-apostolische gemeenten over de hele wereld toespreken tijdens een digitale informatieavond.

    Het doel is om informatie te geven over de gesprekken die gaande zijn rond het onderwerp “Vrouwen in het ambt”.

    De stamapostel, de districtsapostelen en de apostelen spreken al enkele jaren over dit onderwerp; de laatste keer dit jaar tijdens de districtsapostelvergadering voorafgaand aan Pinksteren in Buenos Aires.

    De stamapostel wil zelf in een videotoespraak informatie geven over dit thema en de theologische inhoud van deze gesprekken. Het wordt daarmee een vervolg op de informatieavond die op 9 april 2019 vanuit de gemeente Dessau werd gestreamd en die eveneens ging over het ambtsbegrip in de Nieuw-Apostolische Kerk.

    De video zal worden uitgezonden op dinsdag 20 september 2022 om 19:30 uur. De ontvangende gemeenten worden bepaald door de betreffende regionale kerken. Vanwege de tijdsverschillen zal ook een alternatief moment worden aangekondigd door de betreffende regionale kerk.

    Een link naar de video wordt later op de avond online gezet (om de uitzending terug te kijken).


Bron: https://www.nak-nl.org/db/7950450/Eerde ... ember-2022

Zie over de vorige informatieavond eventueel het bericht op "vr 12 apr 2019, 17:06" in de thread "... und vor allem: Was erwartet Gott von uns?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: spoedig vrouwelijke ambtsdragers in de NAK

Bericht door TjerkB »

@all

Op dit Forum en eerder ook al elders kwamen wij geregeld te spreken over dienen, leiding geven, over zielzorg en over geestelijke bedieningen. Wat meer dan eens véél stof deed opwaaien, was, als kerkelijke ambtsdragers in de verleiding kwamen zich over te geven aan een zekere machtsuitoefening, níets ze daarvan weerhield en er slachtoffers werden gemaakt. Meestal werden die daarna aan hun lot overgelaten. In de kerk ging men dan gewoon door met bidden en offeren, terwijl men werk maakte van de verspreiding van misleidende reclameboodschappen.

Volgens mij komt het niet aan op een ambt, maar op hoe wij willen omgaan met het onderstaande:

  • [1] Ik, die gevangenzit omwille van de Heer, vraag u dan ook dringend de weg te gaan die past bij de roeping die u hebt ontvangen: [2] wees altijd nederig, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde. [3] Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: [4] één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, [5] één Heer, één geloof, één doop, [6] één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.

    Uit: Efeziërs 4 (NBV21)
  • [26] Denk eens aan het moment van uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaven wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. [27] Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; [28] wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. [29] Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen.

    Uit: 1 Korintiërs 1 (NBV21)


Wie het moest ontgelden, kan gerust zijn:
  • [6] God is inderdaad rechtvaardig: Hij zal met uw onderdrukkers afrekenen door henzelf te onderdrukken, [7-8] maar u, die nu onderdrukt wordt, samen met ons van alle last bevrijden wanneer de Heer Jezus vanuit de hemel verschijnt.

    Uit: 2 Tessalonicenzen 1 (NBV21)

Bij sommige verantwoordelijken komt dit misschien onheilspellend over, maar wie een ambt begeert, mag uiteraard kiezen wie men dienen wil...

Overigens:
  • [8] Ook een diaken moet zich waardig gedragen. Hij moet oprecht zijn, mag niet overmatig veel wijn drinken en niet hebzuchtig zijn; [9] hij moet vasthouden aan het geheim van het geloof, met een zuiver geweten. [10] Ook hij moet eerst op zijn geschiktheid worden getoetst; pas daarna, als blijkt dat hij een onberispelijk mens is, kan hij zijn dienst verrichten. [11] Dit geldt ook voor de vrouwen: ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn.

    Uit: 1 Timoteüs 3 (NBV21)

Hoewel het Engels is, breng ik in deze samenhang graag nog iets onder de aandacht: https://www.ted.com/talks/jill_bolte_ta ... edcomshare.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

uitzending Informatieavond over het thema ‘Vrouwen in het ambt’ | Nieuw-Apostolische Kerk / NAK

Bericht door zefyr »

@allen,

Via onderstaande link is de uitzending van de Informatieavond over het thema 'Vrouwen in het ambt' van hedenavond te zien en te beluisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=7XgsYCciFvQ

Ik vind het jammer én een gemiste kans, dat het onderhavige thema tot heden beperkt is gebleven tot de kring van het nieuw-apostolische apostolaat. Vanaf de (stam)apostolische 'Olympus' is de jongste beslissing 'geparachuteerd' in de nieuw-apostolische gemeenten. Van een synodaal proces in alle geledingen is dus geen sprake. Wat alle gelovigen aangaat, daarvan mogen toch ook alle gelovigen weet hebben en daarover mogen toch ook alle gelovigen bij betrokken zijn? Wat dit aspect aangaat is er nog een lange weg te gaan voor de leiding van de Nieuw-Apostolische Kerk.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: uitzending Informatieavond over het thema ‘Vrouwen in het ambt’ | Nieuw-Apostolische Kerk / NAK

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: di 20 sep 2022, 21:35(...)
Via onderstaande link is de uitzending van de Informatieavond over het thema 'Vrouwen in het ambt' van hedenavond te zien en te beluisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=7XgsYCciFvQ

(...)

@zefyr
@all

Is nu de kogel door de kerk? Als dat zo is, was het in elk geval niet de eerste en wellicht evenmin de laatste. (...) Naarmate er alsmaar meer muren kwamen van eigenrichting, waarbinnen vrije mensen zich geconfronteerd zagen met het onverbiddelijke gezag van geestelijk leiders, betekende dit veelal diep... eenzaam... lijden voor wie zich onder zo'n juk niet meer kon ontplooien - ondanks wat ooit Petrus al concludeerde:

  • Het christelijk leven
    [7] Het einde aller dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter, opdat gij kunt bidden. [8] Hebt bovenal bestendige liefde jegens elkander, want de liefde bedekt tal van zonden. [9] Weest gastvrij jegens elkander, zonder morren. [10] Dient elkander, een ieder naar de genadegave, die hij ontvangen heeft, als goede rentmeesters over de velerlei genade Gods. [11] Spreekt iemand, laten het woorden zijn als van God; dient iemand, laat het zijn als uit kracht, door God verleend, opdat in alles God verheerlijkt worde door Jezus Christus, aan wie de heerlijkheid is en de kracht, in alle eeuwigheid! Amen.

    [12] Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. [13] Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid. [14] Indien gij door de naam van Christus smaad lijdt, zijt gij zalig, daar de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods op u rust.


    Uit: 1 Petrus 4 (NBG51)

Overigens is de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis bepaald niet alleen een geschiedenis die geschreven zou zijn door mannen. Hadden de meesten van hun geen partner, geen moeder, geen kinderen? Waar het geestelijke klimaat gedijde dankzij vormen van onderdrukking; hadden niet állen daar tot op zekere hoogte de hand in? Nog steeds geldt in de Nieuw-Apostolische Kerk: de slager keurt zijn eigen vlees. Nee, dank u.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

vernietigende reactie van een scribent op glaubenskultur.de

Bericht door zefyr »

@allen,

In onderstaande is een vernietigende reactie te lezen van een scribent op glaubenskultur.de.

21.09.2022 Herbert Hegebarth aus Stuttgart

Ein unerwartet mutiger Schritt des Stammapostels! Diese Entscheidung macht mir persönlich eine sehr große Freude, weil endlich die längst überkommenen und theologisch unhaltbaren Ansichten beerdigt werden. Leider kommt das mindestens 30 Jahre zu spät. Ich sehe hier aber auch eine riesengroße Chance. Wir haben so großartige und begabte Schwestern, dass sich unsere altgedienten Amtsträger sehr anstrengen müssen. Ihre meist uninspirierten Gottesdienste werden unsere Schwestern ganz locker besser machen. Konkurrenz belebt hier sicher nicht nur das Geschäft sondern auch die Predigt und die Seelsorge. Hoffentlich werden die konservativen Bremser nicht länger die Oberhand haben. Meine persönlichen Erfahrungen sind leider ganz anders. Die Konservativen und ewig Gestrigen werden weiterhin alles bestimmen. Leider!!! Dabei sagen die Fakten doch alles. Wir haben eine ganze Generation samt deren Kinder verloren. Die meisten unserer Kinder und deren Kinder besuchen die Gottesdienste nicht mehr. Warum? Wir könnten sie ja fragen. Aber die Antwort möchten wir nicht hören und akzeptieren. So leben wir halt in einer wirklichkeitsfremden NAK- Welt selig weiter- und weiter- und weiter...

Ofwel: mosterd na de maaltijd...
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: uitzending Informatieavond over het thema ‘Vrouwen in het ambt’ | Nieuw-Apostolische Kerk / NAK

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: di 20 sep 2022, 21:35(...)
Van een synodaal proces in alle geledingen is dus geen sprake. Wat alle gelovigen aangaat, daarvan mogen toch ook alle gelovigen weet hebben en daarover mogen toch ook alle gelovigen bij betrokken zijn?

(...)

@zefyr

Net als in de kerk van Rome is er in de Nieuw-Apostolische Kerk hooguit een bisschoppelijke synode aan de orde. Wanneer men in de hoogste kringen ergens con­sen­sus over bereikt, volgt het gebruikelijke dictaat, al kan de stamapostel zelf elk standpunt afkondigen in een "encycliek":

TjerkB schreef: vr 26 feb 2016, 10:53(...)
Volgens de catechismus (ed. 2012; § 7.6.6) heeft de stamapostel in dit verband namelijk plaats gemaakt voor Jezus Christus...
Jesus Christus, der Sohn Gottes, ist das Haupt seiner Kirche. In dieser Kirche hat das Stammapostelamt die Aufgabe, den Petrusdienst auszuüben gemäß den Worten Jesu: „Ich sage dir auch: Du bist Petrus, und auf diesen Felsen will ich meine Gemeinde bauen, und die Pforten der Hölle sollen sie nicht überwältigen. Ich will dir die Schlüssel des Himmelreichs geben: Alles, was du auf Erden binden wirst, soll auch im Himmel gebunden sein, und alles, was du auf Erden lösen wirst, soll auch im Himmel gelöst sein“ (Mt 16,18.19).

(...)
Der Dienst des Stammapostels äußert sich in der Reinhaltung und Weiterentwicklung der Lehre, dem Erschließen neuer Erkenntnisse sowie der einheitlichen Ausbreitung des Glaubenszeugnisses.
Auch legt der Stammapostel die Kirchenordnung fest. Diese Aufgaben machen die „Schlüsselvollmacht“ des Stammapostelamts aus.

Der Stammapostel ist oberste geistliche Autorität; ihm kommt im Kreis der Apostel die führende Stellung zu.

Der Stammapostel ordiniert die Apostel. Es ist notwendig, dass die Apostel im Einssein mit ihm stehen: Nur auf diese Weise kann die dem Apostolat insgesamt obliegende Aufgabe erfüllt werden, Menschen das Heil zugänglich zu machen.
... maar wat "de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk" er nu verder van zouden vinden, schijnt er niet meer zozeer toe te doen.

Als je het mij vraagt weet de kerkleiding voor zichzelf allang dat alle exclusieve aanspraken die men claimt op goddelijk gezag eigenmachtig werden toegeëigend.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "vr 26 feb 2016, 10:53", in de thread "Marcel Dagenbach houdt de Neuapostolische Kirche voor gezien"

Terwijl dinsdagavond allen werden overspoeld door de zoveelste woordenvloed, bleef het "Erschließen neuer Erkenntnisse" niet onvermeld. (...) Ooit werd Jeremia aangeklaagd om een profetie (vgl. Jer. 26) - ook "de nieuw-apostolische concernleiding" gelooft alleen maar heilig in zichzelf. Het is op de kerkvloer enkel de bedoeling dat instructies van bovenaf worden geëer­bie­digd, al mag men in de gemeenten zélf nog de kleur van het toiletpapier uitkiezen. Het "Erschließen neuer Erkenntnisse" blijft exclusief voorbehouden aan "hogere verantwoordelijke leidinggevenden".

Ziedaar de benauwende nieuw-apostolische "Gouden Kooi". De dictaten volgen elkaar op: omwille van de uitverkorenen zou God diens plannen hebben veranderd toen in 1960 een onsterfelijk gewaande stamapostel tóch overleed; was eerst de stamapostel het hoofd van de kerk van Jezus Christus...

BakEenEi schreef:(...)
Wat mij aan het denken zette was op een gegeven moment antwoord 177 in "Vragen en Antwoorden" (editie 1993):
  • 177. Welke plaats neemt de Stamapostel in binnen de Nieuw-Apostolische Kerk?
    De stamapostel is als zichtbaar hoofd van de kerk van Jezus Christus in alle kerkelijke aangelegenheden de hoogste instantie. Hij wordt door de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk beschouwd als de vertegenwoordiger van de Heer op aarde en beschouwt zichzelf als helper in het geloof van zijn ambtsbroeders en medebroeders en -zusters. (...)
Waarom ziet "de Stamapostel" (Fehr) zichzelf blijkbaar heel anders dan hij (!) nu in drukvorm heeft laten optekenen dat "de leden" hem zien, zo vroeg ik mij af!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 07 Jul 2012, 15:57", in de thread "Uit onze doorlevingen"

... doch naderhand, zij het uitsluitend op papier in de catechismus die zou verschijnen, alsnog Christus Jezus zélf; und so weiter und so fort. Nimmer zal men ruiterlijk toegeven dat op die manier voor de gelovigen nogal eens het ontdekkend licht van Gods genade was weggenomen.

Hoe gezellig je als ingeschreven leden bij dit kerkgenootschap, fellowship vierend, ondertussen ook kunt samenkomen; het is een dictatuur.

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef:(...)
Een spreekwoord zegt "als het kalf verdronken is, dempt men de put". Kijkend echter naar hoe bij de Nieuw-Apostolische Kerk de klad erin is gaan zitten en wat men tot op heden heeft bedacht om het ontij te keren, denk ik dat er allerminst al een put is gedempt. De oorzaak hiervan is dat de statutair vastgelegde organisatiestructuur het zichzelf amper toestaat om het nodige te doen, namelijk de verantwoordelijkheden zodanig opnieuw te verdelen dat het voorgoed voorbij is met alle -aan geestelijke bedieningen gerelateerde- rangen en standen (onder familieclans en wat dies meer zij). "Hogere verantwoordelijke leidinggevenden", hoe bont ze het ook maken, zijn bij dit kerkgenootschap "lifetime VIP's".

(...)
Ondertussen moeten "goede werken" verhullen dat "gewone leden" voor de machtsfiguren nog geen stuiver waard zijn. Zolang ieder z'n partij vrolijk meeblaast, prima, doch: graag of niet. Wie ertoe doen, zijn daarentegen de lifetime VIP-members. Waar dezen hun opwachting maken, geldt dat Jezus "in knechtgewaad" te verwachten valt. Meestal hebben "hogere" dienaren er weinig behoefte aan om ook nog in te staan voor "lagere" dienaren. Echter, een als zodanig van hogerhand getypeerde onbenul, die recht kan praten wat krom is, dwingt respect af. Het is déze godgeklaagde verdorvenheid welke door toedoen van de ambtelijke top in de organisatie steeds meer terrein heeft kunnen winnen. Zoiets werkt dodelijk verlammend; het landbouwgif op Gods akkerwerk.

(...)


Uit: Mijn bericht op "di 04 feb 2014, 23:54" in de thread "Wát is er gaande?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: vernietigende reactie van een scribent op glaubenskultur.de

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: do 22 sep 2022, 00:04(...)

In onderstaande is een vernietigende reactie te lezen van een scribent op glaubenskultur.de.
21.09.2022 Herbert Hegebarth aus Stuttgart

(...)
Die Konservativen und ewig Gestrigen werden weiterhin alles bestimmen. Leider!!! Dabei sagen die Fakten doch alles. Wir haben eine ganze Generation samt deren Kinder verloren. Die meisten unserer Kinder und deren Kinder besuchen die Gottesdienste nicht mehr. Warum? Wir könnten sie ja fragen. Aber die Antwort möchten wir nicht hören und akzeptieren. So leben wir halt in einer wirklichkeitsfremden NAK- Welt selig weiter- und weiter- und weiter...

(...)

@zefyr
@all


Darum! Zie onder:

Redactie schreef:(...)
Dit soort van bijverschijnselen -laat ik het zo maar noemen- namen voor mij niet zelden nogal wat daglicht weg. Maar ja, wie was ik eigenlijk? Ook ik was natuurlijk alleen maar gewoon iemand, die "te doen stond wat er in mijn kerk gezegd werd". Graag of niet. Mijn Vader was rijk, maar dat moesten wijzelf nog maar zien te worden. Het zou er in niet onbelangrijke mate van afhangen hoe mijn "aanbieding" was in "de gemeenschap". Of mijn gedrag in lijn was "mit dem neuapostolischen Glaubensverständnis". En of ik "trouw" zou blijven. Al snel kreeg ik door dat je beter geen vragen kunt stellen waar de "dienaren" het antwoord niet op weten. Ik hoefde alleen te willen weten wat ons "zeitgemäß" werd voorgehouden. En voor het overige ging het erom dat je altijd overal aanwezig was, waar de "dienaren" je verwachtten. Dat liet toch niet aan "liefdevolle duidelijkheid" te wensen over? Nu de catechismus eraan zit te komen, valt er opeens weer een hoop te studeren... "Dat is toch wat jij wilde?!", hoor ik een commentaarstem mij al influisteren. Nee, toen ik hoorde van de onzalige plannen om daarmee aan te komen, heb ik geantwoord: "Gelieve mij te informeren zodra de laatste definitief herziene druk voorhanden is! Op wiens gezag worden 'de exameneisen' na 2.000 jaar opeens aangescherpt?" Dan is een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" echter "not amused". Gelukkig was ik op dat moment al zover, dat het voor mij vaststond: dit is niet míjn probleem doch het zijne.

(...)

Steeds nadrukkelijker moesten alle muizen grijs worden, en alle bloemen rood. Met lede ogen zag men aan hoe sommigen ongegeneerd hun gezonde verstand gebruikten, alsof God het ze niet "for some reasons" had toevertrouwd. In plaats van mededogen werden "the good guys" geacht medelijden te hebben met "the bad guys". "Wat hebben ze zich toch afgewend van het levende altaar; waar is hun kinderlijke geloof toch gebleven, en wat is hun hoogachting voor de ons gegeven hand van leiding in onze dierbare stamapostel toch omgeslagen in onverschilligheid!" Dan had hij de tent maar niet onherstelbaar moeten verbouwen, heb ik daarop vaak gedacht. Toen ik zag hoe hij liet "huishouden" in Hamburg-Blankenese, viel ik prompt van mijn bijgeloof (!) af. Het geloof hield ik vast. Al jaren aaneen volgde ik de ontwikkelingen aandachtig, zodat ik gerust mijn eigen ogen kon vertrouwen. Naderhand viel het mij op dat dienaren die "niet te beroerd" waren geweest om een handje te helpen bij sommige duistere praktijken, steevast "hogerop" werden geholpen. Voorbeelden te over. De ene dienst was zeker de andere waard. Hoe gecompliceerd het allemaal ook in elkaar steekt, ik heb het toch maar voor mijzelf uitgeplozen. Sommige pluisjes dwarrelen rond op dit Forum.

(...)


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Zo 08 Jan 2012, 18:12", in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: spoedig vrouwelijke ambtsdragers in de NAK

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 27-09-2022, 10:30 uur]
TjerkB schreef: ma 29 aug 2016, 00:42(...)
Het klopt dat ik bij de nieuw-apostolische geloofspraktijk intussen vele vraagtekens met uitroeptekens heb geplaatst, maar het klopt ook dat ik oprecht veel dank verschuldigd ben aan hen die vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk met een goudeerlijk verwarmend hart vol liefde hebben bijgedragen aan het fundament van het geloof, waardoor ik mij later heb kunnen realiseren welke bouwelementen bruikbaar zijn en welke niet. Mijn kritiek betreft zuiver de ondeugdelijke bouwelementen.

(...)

@all

"Das altertümliche Frauenbild der Neuapostolischen Kirche hat sich seit über 100 Jahren nicht geändert", was in 2017 nog een stevige klacht:

Afbeelding

Bron: Schwarze Katze d.d. 05-01-2017 inz. "Frauen sollen dankbar sein statt immer mehr zu wollen"

Is het nieuw-apostolische "mannenbolwerk" van de baan sinds de spraakmakende oproep uitging "Save the date: dinsdag 20 september 2022"?

Zoals eerder in 2016, toen in ons land de Nieuw-Apostolische Kerk aansluiting had gezocht bij de Raad van Kerken, bevreemdt mij de volgorde waarin men te werk is gegaan:

TjerkB schreef: wo 01 mar 2017, 12:14(...)
zefyr schreef:(...)
Dit jaar staat op het programma een seminar (voor ambtsdragers) in verband met het NAK-lidmaatschap - sinds eind vorig jaar - van de Raad van Kerken in Nederland.


Uit: Bericht op "Di 28 Feb 2017, 19:14"
de volgorde klopt niet (laat men eerst in eigen huis orde op zaken stellen en pas dan elders de schijnwerpers opzoeken) en de onderliggende boodschap evenmin:
  • De kerk van Christus is het duidelijkste daar aanwezig, waar het Apostelambt, de afdracht van de drie sacramenten aan levenden en doden als de juiste verkondiging van het woord aanwezig zijn.
Bron: Artikel "Nieuw-Apostolische Kerk publiceert nieuwe omschrijving van de kerk" d.d. 01-03-2011 op de internationale website van de Nieuw-Apostolische Kerk

Zijn de zaken dan niet op orde?! Drie quotes om dit te verduidelijken:
  1. :shock:
    (...)
    Enkele punten:
    1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
    2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
    3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
    4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
    5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
    6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
    7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
    8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
    9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
    10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
    (...)


    Uit: Bericht "Onrust" op het voormalige Forum van Chris van der Leest, NAK-Observer op "28-08-2007, 19:52:48"
    Zie ook het bericht op Za 07 Mei 2016, 01:00" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
    (...)
(...)

Met andere woorden: wanneer zullen in de Nieuw-Apostolische Kerk nu alle "kinderen van één Vader" eindelijk volstrekt gelijkgerechtigd zijn?

Groet,
TjerkB


P.S.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”