Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Hoe het kan dat brokkenpiloten omhoogfalen?

Bericht door TjerkB »

@all

Zie https://www.trouw.nl/opinie/hoe-het-kan ... ~b9ce2e3e/.

Bij analogie volgens Duden:
  • die Treppe hochfallen
    (umgangssprachlich, oft scherzhaft oder abwertend: einen plötzlichen und unerwarteten [beruflichen] Aufstieg erleben)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Jaarverslag 2020 van het Apostolisch Genootschap, het boek 'Apostelkind' en de nasleep

Bericht door zefyr »

@allen,

Zaken zijn zaken! Nietwaar? De wereld zit vol bedreigingen én kansen. 'Never waste a good crisis', aldus Winston Churchill, de vleesgeworden ijzervreter. In het Jaarverslag 2020 van het Apostolisch Genootschap is te lezen, dat het boek 'Apostelkind' een kans bood en biedt het onverwerkte en verborgen verleden 'onder ogen te zien en aandacht te hebben voor mensen die pijn uit hun apostolische verleden met zich meedragen.' (zie onderstaande link, vervolgens naar beneden scrollen).

https://www.apgen.nl/anbi/jaarverslag-2 ... encentrum/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Staat van baten en lasten 2019 en 2020 van het Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

@allen,

Via onderstaande link is de Staat van baten en lasten 2019 en 2020 van het Apostolisch Genootschap in te zien.

https://www.apgen.nl/contentassets/9337 ... pagina.pdf

2020 was voor het Apostolisch Genootschap een 'annus horribilis'...
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

Dikke Van Dale: Afbeelding
  • Goddelijke hormonen
    Als afvallig lid van het Apostolisch Genootschap heb ik met belangstelling het boek Apostelkind en de recensie van Franca Treur gelezen (De Groene, 25 juni). Ik heb er veel in herkend.

    (...)
    Ten slotte: het genootschap trok voor de oorlog veel arbeiders en paupers. Die werden daar als volwaardig mens erkend. Dat het nu voornamelijk mensen uit de bovenlaag van de bevolking zijn die er deel van uitmaken, pleit voor het verheffingsideaal van het genootschap. Kennelijk is dat ideaal goed bereikt.

Bron: Ingekomen reactie bij De Groene Amsterdammer (1 juli 2020 – verschenen in nr. 27)

@all

Het hele idee is dus schijnbaar de mensheid op een hoger plan te brengen, dankzij ieders verdiensten bij het Apostolisch Genootschap. Door pijn te verdragen en zwaar af te zien werd het een harde leerschool, om de focus scherp te krijgen en nu "olympisch" te presteren. Daarom werd 40 jaar geleden de pijngrens flink opgerekt: klik »HIER« om te beluisteren hoe toen de gelovigen werden toegesnauwd... Gezien de binnengehaalde leerstoel bij de VU Amsterdam is nu zelfs "de wetenschap" ervan overtuigd dat het tijd wordt om te oogsten:
Amsterdam – Het College van Bestuur van de Vrije Universiteit heeft met ingang van 1 april 2020 prof. dr. Hans Alma benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel Religieus Humanisme en Compassie aan de Faculteit Religie en Theologie (FRT). Deze leerstoel is ingesteld op verzoek van het Apostolisch Genootschap en biedt de mogelijkheid de religieus-humanistische traditie beter te bestuderen, wetenschappelijk te publiceren en docenten en studenten kennis te laten maken met het gedachtegoed van het genootschap.

Bron: https://www.apgen.nl/over-ons/actueel/h ... nootschap/

Bij hun verkenningen zal het de docenten en studenten opvallen dat de christenen, die aan de wieg stonden van het ApGen anno 2021, zich de meest zware opofferingen hebben getroost: zelfs de blijde boodschap van Christus Jezus mocht wijken voor dit prestigeproject. Zó ging dat -in 1981- in zijn werk, toen zangers en musici uit Noord-Holland en Limburg bijeenkwamen in de Rotterdamse Doelen:

  1. Klik »HIER« voor de "begroeting" namens apostel Slok sr.
  2. Klik »HIER« voor de "aanbieding" namens de deelnemers
  3. Klik »HIER« voor de strenge morele principes
  4. Klik »HIER« voor de vereiste geloofsgehoorzaamheid
  5. Klik »HIER« voor bespiegelingen t.a.v. bezetting en vrijheid
  6. Klik »HIER« voor hoe aanwezigen kleur moesten bekennen

Zie verder in deze samenhang mijn forumbijdrage op "wo 04 aug 2021, 01:00" in de thread "Jeroen Griekspoor: Op het tapijt gebracht - Misstanden in een gesloten geloofsgemeenschap (2021)"

Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef: zo 08 jan 2012, 17:12(...)
De "geloofsgehoorzaamheid"... O, wat kwam het dáár op aan. Daar hing zo ongeveer álles van af. Om hopelijk een "open boek" te mogen zijn voor de "zegenaars", en dus voor God.

(...)
Maar ja, wie was ik eigenlijk? Ook ik was natuurlijk alleen maar gewoon iemand, die "te doen stond wat er in mijn kerk gezegd werd". Graag of niet. Mijn Vader was rijk, maar dat moesten wijzelf nog maar zien te worden. Het zou er in niet onbelangrijke mate van afhangen hoe mijn "aanbieding" was in "de gemeenschap". Of mijn gedrag in lijn was "mit dem neuapostolischen Glaubensverständnis". En of ik "trouw" zou blijven. Al snel kreeg ik door dat je beter geen vragen kunt stellen waar de "dienaren" het antwoord niet op weten. Ik hoefde alleen te willen weten wat ons "zeitgemäß" werd voorgehouden. En voor het overige ging het erom dat je altijd overal aanwezig was, waar de "dienaren" je verwachtten. Dat liet toch niet aan "liefdevolle duidelijkheid" te wensen over?

(...)
Steeds nadrukkelijker moesten alle muizen grijs worden, en alle bloemen rood. Met lede ogen zag men aan hoe sommigen ongegeneerd hun gezonde verstand gebruikten, alsof God het ze niet "for some reasons" had toevertrouwd. In plaats van mededogen werden "the good guys" geacht medelijden te hebben met "the bad guys". "Wat hebben ze zich toch afgewend van het levende altaar; waar is hun kinderlijke geloof toch gebleven, en wat is hun hoogachting voor de ons gegeven hand van leiding in onze dierbare stamapostel toch omgeslagen in onverschilligheid!"

(...)
Hoe gecompliceerd het allemaal ook in elkaar steekt, ik heb het toch maar voor mijzelf uitgeplozen. Sommige pluisjes dwarrelen rond op dit Forum.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "08 jan 2012, 17:12", in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

@all

Aan "welluidend proza" never ever gebrek...

Afbeelding
Afbeelding


... maar wanneer slaat het ApGen-bestuur eindelijk een deuk in een pakje boter om via haar Meldpunt de daad bij het woord te voegen?

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

nieuwwij.nl 'Apostolisch Genootschap hangt de Progress-vlag uit'

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

De website nieuwwij.nl publiceerde onlangs onderstaand artikel.

https://www.nieuwwij.nl/actueel/apostol ... -vlag-uit/

Ik heb geen systematisch onderzoek verricht naar de acceptatie van lhbti'ers - gekscherend zeg ik weleens van A tot Z :-)) - in het Apostolisch Genootschap, maar ik heb wel aanwijzingen en ik herinner me fragmenten van artikelen en diensten die erop wijzen, dat in het Apostolisch Genootschap reeds in de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw een ontluikende acceptatie waar te nemen was van homo's en lesbiennes. Ik meen me flarden van diensten (dankzij promeuk.com:7000 - inloggen met DAAG en fakkel) te herinneren, waarin apostel Lambertus Slok sr. (ook met jongeren en jong volwassenen) openlijk en vrijmoedig sprak over seksualiteit. Ik kreeg de indruk dat hij wars was van benepen en hypocriete kleinburgerlijkheid. Over dit fenomeen struikelde je doorgaans in de Nieuw-Apostolische Kerk tot ver in de negentiger jaren van de vorige eeuw... Na mijn confirmatie in 1980 woonde ik de gemeentelijke jeugdbijeenkomsten bij in de NAK Leeuwarden. Tot mijn verbijstering werd ik ongevraagd getuige van het schandalige gedrag van jeugdleden, die een homoseksueel jeugdlid (jong volwassene) verbaal in de zeik zette. De jeugdleiders, waaronder twee priesters, deden alsof hun neus bloedden en keken de andere kant op. Deze homoseksuele broeder werd tot overmaat van ramp door z'n ouders (z'n vader was priester) verstoten en uitgekotst en is op een kwade dag hangend aangetroffen aan een hanenbalk. Tja, in het midden der gemeenschap... Rond de eeuwwisseling - ik meen te herinneren in 1998/1999 - kwam priester S.B. in een van de nieuw-apostolische gemeenten van het district Leeuwarden 'uit de kast'. Dit leidde tot het beëindigen van de priesterlijke bediening. M'n vader, die priester was in de NAK Leeuwarden, werd in opdracht van 'Amersfoort' naar deze nieuw-apostolische gemeente gezonden om dit na de kerkdienst aan de gemeenteleden mee te delen. Hij werd op pad gestuurd teneinde een 'lynchpartij' in overdrachtelijke zin te voorkomen en de gemoederen te bedaren. Voor zover ik weet, is hij daarin wonderwel geslaagd, maar het geeft aan dat destijds een dergelijke apotheose een problematisch karakter had in nieuw-apostolische kringen. Tegen deze achtergrond heb ik het vermoeden, dat de onderhavige gedragslijn van het Apostolisch Genootschap ver vooruit liep op de Nieuw-Apostolische Kerk.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Bij de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) moet waarschijnlijk eerst het gebouw in Hilversum worden verkocht, alvorens hetzelfde reclamebudget kan worden begroot als -blijkens de laatst verschenen jaarrekening- bij het Apostolisch Genootschap. Maar ja, wat men propageert, is niet als vanzelfsprekend ook wat men vervolgens praktiseert. Immers, opziener Scheeper had het er in 1981 wel over dat je je veilig mocht weten in de gemeenschap, maar was het niet mensonterend hoe hijzelf de "apostolische waarden" aan de man bracht?

It is mei sizzen net to dwaen...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door ZwartSchaap »

Op de dientafels in de plaatsen van samenkomst van het Ap.Genootschap hebben
altijd bijbels gelegen.
Er werd vrijwel nooit iets meegedaan, een uitzondering daargelaten.
Bijbelonderricht bestond nauwelijks of niet en was ook niet wenselijk vonden de Slokken.
Af en toe werd er wel eens iets uit een bijbelse geschiedenis verteld of gepredikt, uitsluitend
als het voor het AG van pas kwam.
De gemeenteleden en ambtsdragers hebben dan ook vrijwel geen bijbel kennis.
TjerkB schrijft op vrijdag 6 aug 2021 om 15.38 uur een bijdrage met geluidsopnamen.
Onder klik 3 Voor de strenge morele principes, predikt Opziener Scheeper over Abraham en Aaron.
Dat hij Abraham in plaats van Mozes uitsprak is waarschijnlijk niemand van de 2000 aanwezigen
opgevallen.
KLIK OP 3 EN LUISTER VANAF 1.31 MINUUT.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 08 aug 2021, 09:58(...)
It is mei sizzen net to dwaen...

(...)

@all

Oftewel: practice what you preach - met praten alleen kom je er niet. Bij "occulte gebondenheid" daalt echter het be­wust­zijns­ni­veau waarop men zich dit realtime realiseert. Helaas ontwikkelt zich dan, zó lang­zaam dat je het níet merkt, een dictatoriale verdwazing.

Dat men het hoofd er al niet meer bij heeft, ligt er immers dik bovenop wanneer opziener Scheeper in 1981 roept en tiert, zonder dat er onder de 2.000 aanwezigen ook maar één iemand is die de vinger opsteekt en zegt: "Opziener, het moet nu toch echt wat kalmer aan want u gaat als een razende tekeer. Dit zijn beestachtige uitspattingen! Wij worden met zijn allen door u geïnfantiliseerd. U geeft ons een onbarmhartig pak ransel, maar daarmee bent u hier aan het verkeerde adres. Stelt u zich alstublieft wat meer bescheiden op!" Welnee, integendeel; kennelijk werden zulke misdragingen al min of meer ervaren als "business as usual". Een foute gedoogcultuur!

Als machtsfiguren níet worden tegengehouden wanneer er met mensen wordt gesold en gespeeld, vermindert na verloop van tijd ieders normbesef. Dan kun je ondertussen nog wel hoog opgeven van "apostolische uitgangspunten en waarden", zoals het mij opviel in de nieuwste ApGen-weekbrief, maar het zijn holle frasen (!) indien aan slachtoffers de helpende hulp, die ze toekomt, wordt onthouden.

In de Nieuw-Apostolische Kerk verging het mijzelf als volgt:
BakEenEi schreef: za 29 dec 2012, 20:01(...)
Ikzelf heb in feite nooit aan de gekunstelde verhoudingen en exclusieve voorrechten (!) van "hoge dienaren" kunnen wennen die soms het uiterste van mensen vergden om te billijken; om te verdragen! Hierdoor werd aan mij uitsluitend de "gedoogstatus" verleend. Quasi-spontaan het "piramidespel" meespelen kon ik eenvoudig niet. Trouwens, ik zou het ook niet hebben gewild. Een keer of drie, vier, heb ik op mijn manier een soort van veto uitgesproken. Ik kon gewoon niet anders. Merkwaardig genoeg is mij dat in al deze gevallen nauwelijks aangerekend. Het is zelfs zo dat, nadat ik mijn lidmaatschap wel móest opzeggen doordat ik pertinent níets te maken wilde hebben met de intolerante opstelling van stamapostel Leber tegenover welwillende gemeenteleden "die door hun vrijmoedigheid en scherpe waarneming in staat waren om op beslissende momenten de juiste vragen te stellen" (...), mij nog in overweging werd gegeven om als ex-lid aan te blijven als organist. Hoe goed de betrokken dienaren dit volgens mij ook bedoelden; men zag nog niet in dat ik mij "tot op de draad versleten" voelde. Jarenlang had ik aangegeven welke voor mij de pijnpunten waren, maar iedereen weet dat je in deze kerk niets kunt veranderen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Fprum van Bauke Moesker- op "Za 29 Dec 2012, 20:01", in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode"

De ApGen-bestuursvoorzitter Wiegman speelt stommetje: hij wéét dat het grensoverschrijdende wangedrag i.c. mensen ziek maakte.

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef: ma 26 jul 2021, 11:57(...)
Het roer moet alsnog om:

TjerkB schreef: wo 16 jun 2021, 15:01
TjerkB schreef: zo 30 mei 2021, 22:18(...)
"Goed bedoeld" wil niet altijd zeggen dat elke inspanning daarmee ook "goed genoeg" is. Wie een ander behandelt zoals hij of zij zelf behandeld zou willen worden, gaat er in de gauwigheid vanuit dat je zoiets voor de zekerheid niet eerst bij de ander hoeft na te vragen! In de regel doen wij wat wijzelf gewend zijn, maar op welke manier hebben wij dan ondertussen ook rekening gehouden met anderen?

(...)

(...)
Dít is waar volgens mij met het volle bewustzijn bij moet worden stilgestaan. Vraag toch aan de ander: "Wat vind jíj dat je nodig hebt?"

(...)
(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: nieuwwij.nl 'Apostolisch Genootschap hangt de Progress-vlag uit'

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: za 07 aug 2021, 15:17(...)
Ik meen me flarden van diensten (dankzij promeuk.com:7000 - inloggen met DAAG en fakkel) te herinneren, waarin apostel Lambertus Slok sr. (ook met jongeren en jong volwassenen) openlijk en vrijmoedig sprak over seksualiteit. Ik kreeg de indruk dat hij wars was van benepen en hypocriete kleinburgerlijkheid. Over dit fenomeen struikelde je doorgaans in de Nieuw-Apostolische Kerk tot ver in de negentiger jaren van de vorige eeuw...

(...)

@zefyr

Het is nogal wat als vermeend voortschrijdend inzicht mensen ertoe brengt aan te nemen van doen te hebben met dé "Levende Norm". Dan ben je in die positie opeens de rechterhand van de veroorzaker (m/v/o) van de oerknal, of zo; met een auto en villa "van de zaak". Oppermachtig, onschendbaar. Als zo iemand dan ook nog openlijk en vrijmoedig praat over seksualiteit, terwijl bij de concurrentie een "benepen en hypocriete kleinburgerlijkheid" overheerst, en als ieders Norm bovendien ruimdenkender is dan de paus in Rome; bingo!

In mijn herinnering hadden destijds veel omgangsvormen van doen met ongeschreven NAK-codes en (gedrags)voorschriften, maar later vond ik dat het hiermee uit de hand begon te lopen. Zie -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- in de thread "Levend geloof" mijn forumbijdrage op "za 19 feb 2011, 01:10" , waaruit de onderstaande quote:

BakEenEi schreef: za 19 feb 2011, 00:10"Een" kerk of Zijn werk? (5)


@all

Wat destijds mijn kerk betrof, waarvan ik wilde geloven dat het Zijn werk was, verslond ik alle informatie die er werd aangereikt. Mijn belangstelling kwam onder druk te staan toen er op een gegeven moment via het Internet een berichtenstroom op gang kwam met opschriften als:
  • Standpunt van de Nieuw-Apostolische Kerk
  • Stellingname van de Nieuw-Apostolische Kerk
  • Bekendmaking van de Nieuw-Apostolische Kerk
  • Nieuw-Apostolische Kerk neemt besluit
  • Nieuw-Apostolische Kerk vaardigt leidraad uit
Met welke onzichtbare mogendheid heb ik hier opeens van doen, en hoezo (?!), dacht ik. Het leek wel alsof er voor mij werd besloten tot een soort van vervangend geweten. Waar halen degenen die hier kennelijk aan de lopende band van alles voor anderen aan het beslissen zijn hun bevoegdheid vandaan? In wat voor netten raak ik hier verstrikt? Kortom, ik sprak bij de kerkleiding mijn zorg erover uit, maar dat schrijven bleef onbeantwoord. Voor de duidelijkheid plaats ik hieronder een aantal van de desbetreffende "dienstmededelingen"...
  • Standpunt van de Nieuw-Apostolische Kerk met betrekking tot het begrip zonde

    (29.04.2005) Zürich. Al in april vorig jaar kwam de vergadering van Districtsapostelen in Zürich met een nieuw standpunt over het begrip zonde. Het nieuwe daaraan is, dat voor het eerst een onderscheid wordt gemaakt tussen zonde en schuld.

    Uitgangpunt voor de definitie van zonde en schuld vormt de Heilige Schrift – de norm waarmee wordt gemeten wordt door Jezus Christus bepaald – de mens kan niet vaststellen wat wel zonde is en wat geen zonde is. Dit zijn belangrijke kernpunten van de nieuwe publicatie. Uit dit standpunt blijkt duidelijk dat de bijbel onderscheid maakt tussen zonde en schuld. Daarom ligt het voor de hand dat de kerk ook van dit principe dient uit te gaan. Zonde is absoluut, schuld is relatief. Dit onderscheid heeft een grote betekenis voor de praktische zielzorg. De Priester kan de macht van de genade benadrukken zonder de zonde te bagatelliseren.

    Nadat het standpunt over het begrip zonde in eerste instantie aan de ambtsdragers van de kerk en de gemeenteleden werd doorgegeven, volgt hier nu de publicatie op het Internet, in het Duits, in het Engels en in het Frans.
    Bron: http://www.nak.org/news/20050429-223-nl.html
  • Stellingname van de Nieuw-Apostolische Kerk met betrekking tot seksualiteit

    (...)
Ik voelde mij er steeds meer ongemakkelijk bij. Bij de hierboven (op 26 april 2001) aangekondigde "Leidraad dienen en leiding geven" stond het trouwens direct voor mij vast dat het document er vooral kwam om aansprakelijkheidskwesties af te wenden: men hoopte er natuurlijk mee te bereiken dat geen enkel conflict de kerkleiding nog kon worden aangerekend indien niet (stap voor stap) eerst "de geordende weg" was bewandeld om het intern tot een oplossing te brengen. In 98 van de 100 gevallen zou dit ontmoedigingsbeleid vast wel haar vruchten afwerpen, en in die overige 2 gevallen zou de kerkleiding op haar gemak naar bevind van zaken handelen... Dit bange vermoeden kwam destijds bij mij op omdat ik wist (!) hoe men soms worstelde met zulke kwesties. Vorig jaar werd dit "vooroordeel" onverhoopt alsnog bewaarheid toen D.Ap. Brinkmann desgevraagd weigerde de Leidraad toepassing te laten vinden door het antwoord op mijn daartoe strekkende vraag herhaaldelijk schuldig te blijven! De hoogste dienaren kunnen het allemaal prachtig mooi voor anderen opschrijven, maar zelf waant men zich blijkbaar boven alle fatsoensnormen verheven - was derhalve mijn conclusie. Hetzelfde verschijnsel doet zich nu voor in de kwestie Eimersstaete!

Zo kom ik bij de tweede voornaamste reden waarom ik van de Nieuw-Apostolische Kerk vervreemd raakte: ik stelde pijnlijk vast dat er een steeds grotere kloof ontstond tussen de theorie en de praktijk van de nieuw-apostolische geloofsleer. Als woorden en daden van pleitbezorgers voor een zaak niet meer met elkaar in balans zijn, wordt het lastig om in "het goede doel" te blijven geloven. Ik wilde geen marionet worden van kerkvorsten. Wat had ik überhaupt met ze van doen?!

Hier eindigde "mijn levende geloof" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Op afgeslankte voet heb ik mijn weg vervolgd; ontdaan van een zeker bijgeloof...

Groet,
BakEenEi

Als men het bij het ApGen nu betreurt ál te zeer normerend te werk te zijn gegaan; in de Nieuw-Apostolische Kerk was dit niet anders. Meer en meer werd er op gehamerd én werd je erop beoordeeld dat je in alle opzichten (!) een voorbeeld nam aan je "directe zegenaar". Districtsapostel Pos gaf zich over aan ambitiemanagement. Het belang van liefdevolle zielzorg mocht wijken voor targets en prestige. Dan krijg je "in het midden der gemeenschap" dus een soort van businessplan, alsof het werk van God zich zou laten exploiteren. Nee!

Zonder dat zij er erg in kregen, werd bij mensen het brein gekaapt en vrijheid verdween in een opwerkingsfabriek voor Übermenschen. Geen wonder dat er óók bij het ApGen onderhand een blik marketeers moest worden opengetrokken, met het oog op windowdressing. Het had de verantwoordelijken daarentegen juist gesierd indien zij éérst recht hadden gedaan aan naasten die zich beschadigd weten...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”