@TjerkB,
Het is inderdaad tenhemelschreiend! Ja, het is tenenkrommend. Je zou er 'hamertenen' aan kunnen overhouden... Het is hoog tijd, dat er een klaagmuur voor ex-apostolischen wordt opgericht. Als ik het zogenaamde apostolische Werk van de nieuwe ordening (vanaf 'Hamburg 1863' tot heden) overzie, dan kan ik slechts constateren, dat het een dal vol beenderen (Ezechiël 37) is. Wat werd gepresenteerd als Licht bleek een dwaallicht te zijn.
In nuce met betrekking tot het Apostolisch Genootschap het volgende.
1. Men 'rommelde' vanuit een traumatische periode (crisis en verdeeldheid in de kringen van (district)voorgangers in de dertiger en veertiger jaren van de 20e eeuw, de Duitse bezettingsjaren, het schisma in 1946 en de uitspraak van de Hoge Raad in 1951) in een 'draaikolk' (wijzigingen van inzichten en opvattingen leken bij wijze van spreken op het Nederlandse weer; op één dag kun je vier seizoenen beleven). Verwarring alom... Grosso modo waren (zijn?) leden van het Apostolisch Genootschap nauwelijks in staat hun geloof/ideologie/levensbeschouwing helder, begrijpelijk en coherent te verwoorden. Sprakeloosheid én wartaal alom... Was het niet de nimmer volprezen columnist Heldring, die ooit opmerkte dat helder spreken/schrijven helder denken vereist (ik parafraseer).
2. Het zelfgekozen isolement (tot in ieder geval begin negentiger jaren van de 20e eeuw) was tweeledig: in Nederland keerde het zich nog verder af van het christendom en de (ontluikende) oecumene enerzijds en internationaal waren er vrijwel geen langdurige en hechte contacten met andere apostolischen (in ieder geval amper of niet vanaf medio vijftiger jaren van de vorige eeuw).
3. De crisis in het Europese christendom en de Europese (politieke) cultuur in de 19e en 20e eeuw, waarop het apostolische Werk een reactie was/is, verdiepte en verergerde zich bij de apostolischen naar mate de tijd verstreek. De apostolische panacee, dé apostel, bleek een wassen neus te zijn. Men werd uiteindelijk bij de neus genomen en de neus van de apostolische Pinokkio bleef groeien en groeien. Het was/is een gotspe!
4. Het streven naar de 'nieuwe mens' was doordesemend met een doctrine dat was gebaseerd op een G'ds volk dat zich 'zonder vlek of rimpel' (Efeze 5) een weg zou banen door de tijd. Steeds mooier, steeds volmaakter, steeds gehoorzamer, steeds... Veeleisend en meedogenloos. Onder het mom van 'greed is good'. Het onttrok zich aan de 'condition humaine'. Als ideaal en werkelijkheid ten allen tijde en onder alle omstandigheden moeten samenvallen breekt de hel los en is er in overdrachtelijke zin sprake van een concentratiekamp (of nog erger...!).
5. Iedereen bemoeide zich (teveel) met iedereen. De balans tussen betrokkenheid en distantie was (is?) zoek. Complexe vraagstukken kwamen (komen?) op het bordje van ondeskundige/onbekwame dienaren/functionarissen. Het is vragen, ja smeken, om nog meer problemen in plaats van dat er een begaanbare weg wordt gezocht (en gebaand). Men sleepte elkaar nog verder het moeras in...met zogenaamde goede bedoelingen. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen!
Ik pretendeer met bovengenoemde geen uitputtende en volledige verklaring te geven.
Wellicht geeft na de opgesomde treurnis onderstaande inspiratie en bemoediging.
https://www.youtube.com/watch?v=SN4fiTwWOLk