[Bijgewerkt: 27-11-2020, 08:15 uur]
TjerkB schreef: ↑wo 25 nov 2020, 23:31
(...)
Desondanks ben ikzelf maar zo vrij geweest voor mijn mening uit te komen als het erom ging of een kerkbestuur ook de functie moest worden toegedicht om zonder een nette volmacht het plaatsvervangende geweten te zijn voor
naasten aan wie nooit iets was gevraagd.
(...)
Het beste lijkt mij de moed bijeen te vergaren om in voorkomende gevallen als
warhoofd zijnde achteraf zélf ergens voor in te staan, oftewel...
"as elk op himsels past, wurdt der nimmen wei".
(...)
@zefyr
@all
In mijn beleving heeft de nieuw-apostolische kerkleiding ooit ongeoorloofd een aantal klassen kunnen overslaan, terwijl de bestuurders voor de eerste drie tentamens al niet waren geslaagd:
- [33] Nu ging Pilatus het pretorium weer in. Hij liet Jezus bij zich komen en vroeg hem: ‘Bent u de koning van de Joden?’ [34] Jezus antwoordde: ‘Vraagt u dit uit uzelf of hebben anderen dit over mij gezegd?’ [35] ‘Ik ben toch geen Jood,’ antwoordde Pilatus. ‘Uw volk en uw hogepriesters hebben u aan mij uitgeleverd – wat hebt u gedaan?’ [36] Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’ [37] Pilatus zei: ‘U bent dus koning?’ ‘U zegt dat ik koning ben,’ zei Jezus. ‘Ik ben geboren en naar de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen, en ieder die de waarheid is toegedaan, luistert naar wat ik zeg.’ [38] Hierop zei Pilatus: ‘Maar wat is waarheid?’
Na deze woorden ging hij weer naar de Joden buiten. ‘Ik heb geen schuld in hem gevonden,’ zei hij. [39] ‘Maar het is bij u gebruikelijk dat ik met Pesach iemand vrijlaat – wilt u dat ik de koning van de Joden vrijlaat?’ [40] Toen begon iedereen te schreeuwen: ‘Hem niet, maar Barabbas!’ Barabbas was een misdadiger.
Uit: Johannes 18 (NBV)
- De Trias Politica in de Nederlandse Grondwet
De Franse filosoof Montesquieu is de bedenker van de driemachtenleer, ook wel de trias politica genoemd. Volgens Montesquieu’s theorie dient de staat zo ingericht te zijn dat drie machten van elkaar gescheiden zijn en elkaars functioneren bewaken. Het gaat hierbij om de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechtsprekende macht. Op deze manier zou niet één van deze machten de overhand kunnen krijgen. Het doel van Montesquieu was om tirannie te voorkomen en de vrijheid van de burger te vergroten. Zijn ideeën hebben de staatsinrichting van veel Westerse landen beïnvloed.
Bron:
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... ederlandse
- Het enig noodzakelijke
[25] Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ [26] Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ [27] De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ [28] ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ [29] Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ [30] Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. [31] Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. [32] Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. [33] Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. [34] Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. [35] De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” [36] Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ [37] De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
Uit: Lucas 10 (NBV)
Naar mijn vaste overtuiging zijn het juist de drie bovengenoemde aandachtsgebieden die het verdienen als het belang ervan ons helder voor ogen staat. Om te leven naar het evangelie van Christus Jezus, hoeft niemand per se over een levendige fantasie te beschikken of grootheidswaan te ontwikkelen. Daarentegen siert het degenen die in kerkelijk verband de toon aangeven, als men de drempel naar de hemelpoort voor anderen niet hoger voorspiegelt dan deze eenvoudig is. Toch is op dit vlak menigeen ver van huis geraakt doordat als het ware de toelatingseisen voor het hemelrijk door onbevoegden (!), bazen en bovenbazen, telkens weer verder werden aangescherpt.
Mij persoonlijk stuit het tegen de borst indien kerkvorsten er blijk van geven niet te (willen) begrijpen waar hun taakstelling begint en eindigt. Peter Klene stak nu van wal met
"Als Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland willen wij ons... ", maar wie zijn dat feitelijk: "wij"?
Kan men niet alsnog bij het begin beginnen? Al in artikel 2 van de statuten betreft het aangelegenheden die amper uit de verf komen!
TjerkB schreef: ↑do 22 okt 2020, 21:49
(...)
Immers, welke serieuze invulling er vanuit deze kerk daadwerkelijk wordt gegeven aan wat hieronder in het rood werd gemarkeerd...
BakEenEi schreef:(...)
Artikel 2 Doelstelling
1. De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft tot doel het woord en de ordeningen van God aan alle mensen te verkondigen, de sacramenten toe te dienen en de zegenhandelingen uit te voeren die zij noodzakelijk acht.
De kerk verzorgt haar gelovigen en bevordert het nieuw-apostolische geloofsleven overeenkomstig haar geloofsbelijdenis. Dit geschiedt in het bijzonder in de vorm van regelmatig gehouden kerkdiensten, gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg.
(...)
Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "
Ma 15 Nov 2010, 22:11" in de thread "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers"
... blijft volstrekt onduidelijk. Men kent daar niet eens een nette klachtenregeling. Mijn ervaring is: hulpvragen blijven er onbeantwoord.
(...)
Kortom, schoenmaker, hou je bij je leest. De verzuiling en het daarmee samenhangende bijzonder onderwijs doen volwassenen en hun kinderen vooral van anderen vervreemden. Waarom niet samen respectvol vereend door één deur? Als kind begreep ik al niet waarom de katholieken in een competitie voetbalden tegen de ongelovigen of tegen de protestanten, en omgekeerd. Sindsdien maken de bazen en bovenbazen het alleen nog maar bonter. Te pas en te onpas preekt men voor eigen parochie, terwijl het de samenleving domweg splijt.
Ik stel voor dat de verantwoordelijken de hand eindelijk in eigen boezem steken. Anders voegt "apostolisch-zijn" nergens wat aan toe:
TjerkB schreef: ↑vr 30 okt 2020, 17:06
(...)
Zowel bij de Nieuw-Apostolische Kerk als bij het Apostolisch Genootschap is het voor mij duidelijk dat degenen die het daar voor het zeggen hebben, worstelen met de identiteit van hun organisatie. Men gelooft niet wat men weet c.q. men weet niet wat men gelooft. Het lijkt wel alsof allen vanuit een
verwrongen wetenschapsconceptie het nu koppig aansturen op
een academisch brevet van echtheid.
Omdat in beide gevallen de geloofspraktijk uitwijst dat op de kerkvloer alles en iedereen daarvoor moet wijken, hebben slachtoffers van sektarisch geweld echter geen schijn van kans om
een handreiking te mogen krijgen die er qua traumaverwerking werkelijk toe doet. Tenzij; ja tenzij anderen die wél nog beschikken over enige geestelijke beschaving, nú voor hun naasten in de bres durven te springen.
(...)
Uit: Bericht op "
vr 30 okt 2020, 17:06" in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"
Het lijken wel tegengestelde belangen, namelijk wat bestuurders i.c. voor ogen staat en daartegenover wat ex-apostelkinderen wensen.
De organisatie versus het organisme. Je zou toch zeggen: waarom moeten de onderscheiden belangen per se met elkaar conflicteren? Ikzelf heb mij dat in elk geval vaak afgevraagd: hoe komt het toch dat je na jaren opeens bijna niet meer samen apostolisch kunt zijn? Wat is dat trouwens: apostolisch? Is het iets anders dan christelijk? En bestaat er verschil tussen "apostolisch" en "nieuw-apostolisch"?
TjerkB schreef: ↑di 16 feb 2016, 23:51
(...)
Wie misschien zonder veel begrip van het reisplan vertrouwt op "de hand van leiding" (...) "in de ons gegeven dienaren", en wel eens voor verrassingen is komen te staan, herkent zich wellicht in het volgende...
Zelfwerkzaamheid
Wáár is het nu misgegaan, zo heb ik me vaak afgevraagd. Ooit viel het me op in een krant dat iemand sprak over "kneedbare types": personen die zich in een organisatie op voorspelbare wijze zullen ontwikkelen, die men naar zijn hand kan zetten en waar betrokkenen ook op geselecteerd zijn. Dat zou het heel goed kunnen zijn, dacht ik, en meteen schoot me te binnen wat er een keer werd verteld op een ouderavond over het Montessori-onderwijs.
Er zou op de bewuste avond iets worden verteld over wat nu precies het Montessori-onderwijs inhoudt. Daarvoor was er een docent uitgenodigd van de opleiding, waar men de betreffende akte kan halen. Wie de klassen inkijkt op een Montessori-school, ziet in de regel wel allerlei groepjes kinderen aan het werk, maar soms duurt het even voordat je tussen hen in de leerkracht ontdekt. In het Montessori-onderwijs krijgen leerlingen namelijk een persoonlijke instructie, waarmee ze vervolgens zelfstandig aan het werk gaan. Maria Montessori ging destijds volledig uit van het kind:
leer mij het zelf te doen. Het bleek een succesvolle benadering. (Toen ikzelf op de lerarenopleiding voor Economie en Recht zat en een tentamen moest maken over de verschillende onderwijsvormen, sprong dit er voor mij uit, wat later de reden is geweest dat mijn echtgenote en ik onze kinderen voor het Montessori-onderwijs opgaven.)
"Misschien kan ik u het best een voorbeeld geven," zei de docent.
"U zult het allemaal wel eens hebben meegemaakt dat u in de hal van een station een aantal mensen bij elkaar ziet, die vermoedelijk samen een reisgezelschap vormen. Ze zien er ontspannen uit en staan gezellig met elkaar te praten. Toch zijn er ook heel veel mensen alleen op reis. Overal op het station lijkt het een chaos, en je zou bijna denken dat in zo'n chaos niemand meer de weg vindt en aankomt op de plaats van zijn bestemming. Dan ben je vermoedelijk beter uit in een reisgezelschap, want daar fungeert in de regel een ervaren reisleider die ook beschikt over een uitgewerkt reisplan. Aan de andere kant hoor je zelden dat mensen die alleen reizen, onderweg verdwalen of hun doel missen. Zij vragen eventueel iets na bij een informatiebalie, overleggen op het perron met een conducteur, enzovoort. Hoe anders wordt het echter, als je na een uur in de stationshal terugkeert en dan daar datzelfde reisgezelschap nog zou aantreffen. Kennelijk is hun reisleider niet gekomen. Nu kijken deze reizigers opeens vragend en onzeker alle kanten op. Chaotische taferelen. Welnu, in het Montessori-onderwijs wordt kinderen geleerd zelfstandig naar oplossingen te zoeken. Dit bereidt ze voor op hun toekomst."
Jezus zei:
"Zonder Mij kunt gij niets doen." Jézus zei dat. Daarmee verwachtte hij volgens mij niet dat zijn discipelen in de gemeenten óók zouden zeggen: "Zonder mij kunt gij niets doen." In een mooi lied zingen we:
"Waarheen, pelgrims, wilt gij trekken, met uw reisstaf in de hand?" In het tweede vers staat dan:
"Neen, wij vrezen geen gevaren, want Gods eng'len trekken mee." Door de werkzaamheid van de Heilige Geest en door Gods leiding in ieders persoonlijke leven (
"Rijke beloften" -
"Ik zal u leiden, al met Mijn oog!") is het bepaald niet zo, dat dienaren voor broeders en zusters te vergelijken zijn met
reisleiders die exclusieve reisplannen meebrengen en waarin dezen hun favoriete excursies hebben uitgewerkt.
Wáár is het nu misgegaan? Na alles te hebben overwogen,
na honderden slapeloze nachten, na duizenden hartenkreten, na al deze hoogten en diepten kwam ik op het volgende bijbelwoord:
Niet dat wij heersers zijn over uw geloof,
maar wij zijn medehelpers uwer vreugde;
want gij staat in het geloof. (2 Kor. 1:24, Luth.vertaling)
Want gij stáát in het geloof!! Dáár ligt de kern, de kern ook voor het respect tegenover elkaar.
(...)
Uit: Bericht door "Vage gast | 27 juni 2005 om 11:35" (oorspronkelijke locatie:
http://maimonides.web-log.nl/maimonides ... nt-8836092)
Wanneer ik dit voorlegde aan "de dienaren", knikte men niet "ja" en niet "nee" doch ergens daartussenin, minzaam en lankmoedig. Voor mij echter was het menens want ik maakte de harde (!) realiteit mee. Spijtig genoeg kwam dan het "dienen" steevast neer op sussende praktijken in de zin van "stil maar, wacht maar; alles wordt nieuw". Blijkbaar gaat het bij deze manier van doen om een nagenoeg onbedwingbare neiging van vrijwel alle nieuw-apostolische ambtsbroeders. Zelden denkt iemand eerst eens goed na, doch meteen wordt er "op de automatische piloot" dienovereenkomstig -ontwijkend- gereageerd. Al zei ik het er van tevoren bij dat ik graag wilde dat de automatische piloot UIT wordt gezet, dan nóg!!
(...)
Er moet met wijsheid onder architectuur gebouwd worden, wil men herstellen wat er gedurende een reeks van jaren met alle aangerichte verwoestingen vernield is.
(...)
Dat laatste is cruciaal:
"Er moet met wijsheid onder architectuur gebouwd worden, wil men herstellen wat er gedurende een reeks van jaren met alle aangerichte verwoestingen vernield is." Gebeurt zulks niet, dan blijven de gelovigen voorgoed gekooid als goudvissen:
een goudvis
opgesloten in je lichaam
als een goudvis in een kom
elke dag weer rondjes zwemmen
en de tijd komt haast niet om
happend naar de lucht rondom je
als dat écht je leven is
heb je net zo'n kleine wereld
als die goudgekleurde vis
laat je niet gevangen houden
door zo'n bolle, glazen wand
want de jou gegeven ruimte
reikt veel verder dan de rand
heel de uitgestrekte aarde
kreeg je als jouw element
omdat jij niet als een goudvis
maar als mens geboren bent
er is licht en lucht en vrijheid
overvloedig, elke dag!
blijf daarom niet doelloos draaien
leef zolang je leven mag
dat, als je bent uitgezwommen
en je levenstijd is om,
je kunt zeggen: ik zag veel meer
dan alleen die enge kom!
fd
Laat het maar gewoon definitief afgelopen zijn met de godgeklaagde
tirannie die uitgaat van de jarenlang toegepaste dwingelandij...
Groet,
TjerkB
P.S. Komt er nog wat van?