[Bijgewerkt: 04-07-2022, 07:00 uur]
@all
In de jaren '90 wordt het dus duidelijk, mede door de opkomst van het internet, dat "dienen en leiding geven" méér inhoudt dan de tot dan toe kamerbreed (zielzorg & zakelijk) in de Nieuw-Apostolische Kerk gevolgde onverbiddelijke strategie van "beslissen, aankondigen en verdedigen":
TjerkB schreef: ↑do 23 jun 2022, 23:17(...)
- „Die AG "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" (GNK) wurde am
21. Oktober 1999 von Stammapostel Fehr gegründet; ihr Auftrag lautet:
- "Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen
und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten.
Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten.
Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden:
Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun".
Zie verder mijn bericht op "di 27 jun 2017, 14:41" in de thread "Wát is er gaande?"
Volgens mij heeft deze publieke stellingname van stamapostel Fehr intern zó veel verzet opgeroepen dat het tot "aufarbeiten" niet meer kwam.
(...)
Echter, een belangrijke aanzet tot méér openheid en eerlijkheid was in de jaren '80 al gegeven door een bezorgde stamapostel Hans Urwyler:
TjerkB schreef: ↑za 18 aug 2018, 18:45(...)
De geschiedenis werd nauwelijks opgehelderd. Was dat wel gebeurd, dan was namelijk aan het licht gekomen hoezeer op het hoogste niveau in de organisatie en op godgeklaagde wijze er tientallen jaren lang een verborgen agenda was gehanteerd, uitsluitend met het onzalige doel om ingenomen machtsposities veilig te stellen. Toen eerder stamapostel Hans Urwyler dat begon op te merken en hij voorzichtig probeerde informatie in te winnen bij de betrokken districtsapostelen in ruste, te weten
Friedrich Bischoff en
Gottfried Rockenfelder, kreeg hij op geraffineerde wijze nul van ze op het rekest. Zie onder...
BakEenEi schreef:(...)
Wat velen zich zullen afvragen: wat hadden mensen als Friedrich Bischoff en Gottfried Rockenfelder nu zélf achteraf nog te zeggen over de hele affaire rond de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff"? Michael Koch brengt dit bij
Glaubenskultur-Magazine aan het licht door te citeren uit correspondentie dienaangaande in de periode 1983-1985 tussen stamapostel Hans Urwyler en districtsapostel Friedrich Bischoff.
"Mein lieber Stammapostel," antwoordt desgevraagd Friedrich Bischoff,
"weil wir immer getan haben, was uns gesagt wurde, haben wir nicht nach Argumenten gesucht, wie man das widerlegen könnte, was uns verkündigt wurde. So fällt es schwer, gegen das, was andere uns vorwerfen, zu argumentieren. Wir haben unseren Glauben gelebt, so gut wir dies konnten, und dabei mußten wir uns nicht mit Zweifel plagen. Die anderen haben Gründe gesucht, sich von Gottes Werk trennen zu können und eigene Wege zu gehen.“ En:
"Am 1. Dezember 1983 habe ich an Gottfried geschrieben und ihm dabei schon mitgeteilt, daß ich den Brüdern Kühnle, Fehr und Saur das bisher Niedergeschriebene vorgelesen habe und ihn in diesem Brief, von dem Du eine Fotokopie erhalten haben mußt (neue liegt bei), gebeten, mir mitzuteilen, ob er mehr weiß als ich. Auf diese Zeilen an Gottfried habe ich nur telefonisch Antwort bekommen, er habe es genauso gemacht wie ich, er habe geglaubt und nicht gefragt." Friedrich Bischoff: de uitvinder van het hersenloze denken!
(…) Hopelijk zijn hier en daar op grond van het voorgaande alsnog de schellen van de ogen gevallen.
- Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.
Uit: 1 Johannes 4: 1 (NBV)
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
Wo 20 Nov 2013, 18:21", in de thread "Lafhartige 'verklaring' van Betonkopf Wilhelm Leber"
"Hopelijk zijn hier en daar op grond van het voorgaande alsnog de schellen van de ogen gevallen", schreef ik dus hierover; in 2013.
(...)
Hoewel stamapostel Richard Fehr, kort voordat hij op 15 mei 2005 wordt opgevolgd door stamapostel Wilhelm Leber en (als een geschenk uit de hemel) op voorspraak van niemand minder dan
Dr. Albrecht Schröter die in deze samenhang tussenkomst bood, hij nog wel een handreiking deed aan de Vereinigung Apostolischer Christen Schweiz, zette dit vermoedelijk intern, d.w.z. "
auf Vorstandsebene" bij hen die nog altijd geen onvertogen woord wilden horen over stamapostel Johann Gottfried Bischoff, vervolgens zó veel kwaad bloed dat met een krachtige ruk aan het stuur "de kerkpolitieke koers" radicaal veranderde onder stamapostel Wilhelm Leber, waarna op 4 december 2007 de wal het schip tegenhield:
Redactie schreef: ↑ma 23 mei 2011, 19:51(...)
Terwijl Armin Brinkmann kort nadat hij districtsapostel was geworden nog sprak van "de
onmogelijke Boodschap van St.Ap. Bischoff", heeft hij zich later bij het beloop van de gebeurtenissen neergelegd toen stamapostel Leber tijdens de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007 het nodig (!) oordeelde om o.a. de volgende kinderachtige en daarmee volstrekt onwetenschappelijke conclusie te verdedigen in het sindsdien alom bekritiseerde
"Drave-document":
"Kuhlen hätte den ihm Anvertrauten alles Leid und Elend ersparen können, wenn er zurückgetreten wäre." (...) Hier staat dus werkelijk dat als -de geëxcommuniceerde- districtsapostel Peter Kuhlen zich níet met een zekere reserve had uitgesproken over de Boodschap van St.Ap. Bischoff; hij diens ambt stilzwijgend had neergelegd en hij bovendien stilzwijgend zijn plaats "in de bank" trouw was blijven innemen, van allen die met hem de kerk hebben verlaten niemand (!) bijvoorbeeld in geestelijke nood was geraakt want in dat geval was iedereen overtuigd nieuw-apostolisch gebleven.
Een onmogelijke conclusie!! Immers, zo wordt er nota bene verondersteld dat niemand, weldenkend als Kuhlen, eveneens in staat zou zijn geweest zelfstandig te beslissen over een persoonlijke aangelegenheid van levensbeschouwelijke aard!! Degenen die tezamen met Kuhlen en anderen (!) zijn vertrokken zouden hem, Kuhlen, zeker alleen maar blindelings zijn nagevolgd... Dan heb je als rapporteur -Drave- en supervisor -Leber- bepaald geen hoge pet op van het gezonde verstand van gemeenteleden!
Overigens, wie van tevoren aangeeft zich te beperken tot verhandelingen over "Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme", de periode dus vanaf 1938 tot aan 1955; waarom reiken de bevindingen dan verder dan tot en met 31 december 1954?!
Getuige diens klaarblijkelijke gedoogsteun had districtsapostel Armin Brinkmann er wel vrede mee, dat "collega" Drave en "collega" Leber op 4 december 2007 er opeens deze draai eraan gaven. En niet alleen hij; óók districtsapostel De Bruijn en zelfs (!) districtsapostel Armin Studer (Zwitserland). Van laatstgenoemde is het echter ronduit verbijsterend dat hij "meeging" in zo'n conclusie. Immers, juist van zíjn kant was er in 2005 bij de Vereinigung Apostolischer Christen Schweiz (VAC) op aangedrongen (!) dat men tot een gezamenlijke verklaring zou komen die korte tijd later al tot stand kwam (speciaal nog vóórdat aan stamapostel Richard Fehr -op 15 mei 2005- ambtsrust werd verleend), en wel met de onderstaande inhoud:
De aldus gerealiseerde "Erste Schritte zur VERSÖHNUNG" werd vanzelf grondig tenietgedaan door de hierboven aangehaalde
intrinsiek foute conclusie uit het tijdens de (tweede) Europese Informatieavond gepresenteerde
"Drave-document". Wie nu denkt dat stamapostel Dr. Wilhelm Leber zulks wel snel zal hebben betreurd, heeft het helemaal mis. Het enige (!) wat hij desgevraagd betreurde -en tot op heden betreurt- is dat anderen zich mogelijk "gekwetst" hebben gevoeld door die meedogenloze conclusie - want dát heeft hem "uiteraard" niet voor ogen gestaan. De inhoud van de conclusie daarentegen; die wenst hij als "Godsgezant" en stamapostel, als "internationaler Kirchenprasident", Oberhirte en "Leiter aller neuapostolischen Christen" staande te houden. En mét hem de gezamenlijke leden van het internationale bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk, onder wie districtsapostel Brinkmann. Dáárom betreft het hier díens
taakopvatting als Godsgezant. Al in november 2009 werd hij onzerzijds in deze samenhang benaderd met het uitgebreid gedocumenteerde verzoek niet alleen over verzoening te blijven spreken doch die ook eindelijk wáár te maken - maar hij toonde zich onaangenaam getroffen... Schijnbaar zal eerst aller knie zich voor hem, godsgezant zonder hoofdletter, moeten buigen:
- "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!
Bron: "shalom" op "26.02.2011, 13:53" bij "Glaubensforum24 - Das Forum für christlichen Dialog und Austausch"
Trouwens, "Seit wann macht Gott halt bei der Grenze einer Gebietskirche?"
(...) Het mag dan wel zo zijn dat er op dit Forum vrij veel kritische noten worden gekraakt, maar daar heeft de nieuw-apostolische kerkleiding wel eerst (!) zélf alle aanleiding toe gegeven. Van personen die zich uitgeven voor "apostelen des Heren" zou men een geheel andere opstelling verwachten dan de ongenaakbare houding die er naar voren komt in o.a.
intimiderende leervoorschriften die men met gebruikmaking van offerontvangsten in allerhande publicaties extra kracht bij zet.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
23 mei 2011, 19:51", in de thread "Levensbeschrijving Dap. Brinkmann"
Onderaan in de quote hierboven betreft het ook nog mijn reactie, op 18 mei 2005, bij NAKtuell. Ik had direct door: hier klopt iets van geen kant. Inderdaad zou daarna steeds uitdrukkelijker blijken hoezeer er onder de districtsapostelen grote verdeeldheid heerste over hoe men wilde omgaan met achtergehouden feiten en informatie uit het verleden, met name ten aanzien het waarheidsgehalte van "
de stamapostelboodschap".
De rest is geschiedenis want pas in 2014 kwam er een nuancering, al volstond stamapostel Jean-Luc Schneider, schijnbaar onder politieke druk van de haviken in diens gezelschap, met een handtekening onder de "
Erklärung zur Versöhnung zwischen der Apostolischen Gemeinschaft und der Neuapostolischen Kirche". Op 11 maart 2017 volgde in
Greiz een derde zgn. "Erklärung zur Versöhnung", maar ook bij deze gelegenheid schitterde stamapostel Jean-Luc Schneider door afwezigheid. In diens kerk predikt men "Versöhnung im Herzen" kennelijk alleen voor de bühne.
(...)
Wat een treurigheid! Na de uitgewisselde beleefdheden op 11 maart 2017 wordt het stil. Ondertussen hebben de hooggeplaatsten hun handen vol aan kerksluitingen en dat zou te wijten zijn aan
secularisatie. Maar is dat zo, wanneer
liefde en waarheid mogen wijken voor machtspolitiek?
(...)
Graag sluit ik af met de onderstaande waardevolle woorden zoals die op 15 juni 2013 uit het hart kwamen bij
één van de ervaringsdeskundigen:
- Uns aber verbindet die Liebe Jesu Christ herzlich miteinander. Möge unser himmlischer Vater stets seinen Segen dazu geben, daß es so bleibt.
Die seelischen Wunden, welche das damalige Geschehen verursacht hat, sind verheilt.
Aber die Narben sind geblieben!!
Dit laatste geldt natuurlijk ook voor mijzelf. Hierdoor sprak ik al geregeld van
a hell of a job. "Schapen Zijner weide" werden te grazen genomen.
Groet,
TjerkB
N.B.
BakEenEi schreef: ↑za 07 jul 2012, 16:57
(...)
Wat mij aan het denken zette was op een gegeven moment antwoord 177 in "Vragen en Antwoorden" (editie 1993):
- 177. Welke plaats neemt de Stamapostel in binnen de Nieuw-Apostolische Kerk?
De stamapostel is als zichtbaar hoofd van de kerk van Jezus Christus in alle kerkelijke aangelegenheden de hoogste instantie. Hij wordt door de leden van de Nieuw-Apostolische Kerk beschouwd als de vertegenwoordiger van de Heer op aarde en beschouwt zichzelf als helper in het geloof van zijn ambtsbroeders en medebroeders en -zusters. (...)
Waarom ziet
"de Stamapostel" (Fehr) zichzelf blijkbaar heel anders dan hij (!) nu in drukvorm heeft laten optekenen dat "de leden" hem zien, zo vroeg ik mij af! Nog steeds kunnen zulke suggestieve formuleringen en impliciete leerstellingen mij verbazen. Wat dat aangaat, blijf ik mij juist graag de opvallend verhelderende taal herinneren van stamapostel Urwyler:
"Wisse alles, was du sagst, aber sage nicht alles, was du weißt!"
Wat mij áltijd tégen heeft gestaan is de uit alle macht in de Nieuw-Apostolische Kerk in stand gehouden tweedeling (!) tussen wetenden en onwetenden, tussen zegenaars en zij die afhankelijk zouden zijn van hun zegen, tussen aanzienlijken en onaanzienlijken, tussen degenen die een voorbeeld zouden zijn en alle anderen die dat voorbeeld zouden dienen na te volgen, enzovoort. Kortom:
de tweedeling tussen "dienaren" (lees: kerkelijke ambtsdragers)
en "overigen". In de Nieuw-Apostolische Kerk wordt veel te veel "heiligheid" toegedicht aan mannen in het algemeen, en aan de kerkelijke ambtsdragers onder hun in het bijzonder!!
Als dergelijke cultuurverschijnselen er bij ons inslijpen, kan het jaren later zomaar opeens zijn dat ons gezonde verstand ons op beslissende momenten in de steek laat: wij hebben ons vereenzelvigd met een welhaast anti-christelijke logica. Toen ik er bij wijze van spreken continu koppijn van kreeg, wilde ik weten hoe ik daar vanaf kon komen. Het nieuw-apostolische bijgeloof (!) bleek de boosdoener te zijn. Met het evangelie van Jezus Christus is niks mis, maar wat je er in de Nieuw-Apostoliche Kerk bíj krijgt om extra te geloven, daar kun je verschrikkelijk ziek van worden...
(...)
Uit: Bericht - op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
07 jul 2012, 16:57", in de thread "Uit onze doorlevingen"
P.S.