Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
@all
Blijkens een persbericht van 15 april jl. vinden er nu opnieuw gesprekken plaats in het kader van het opschonen van de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis.
Zie http://www.nak.org/de/news/news-display/article/19166/ alsmede http://apostolisch.de/13-aktuelles/557- ... r-nak.html.
Op grond van alsnog niet behaalde resultaten in het recente verleden, herhaal ik: "Versöhnung im Herzen" is heel wat anders dan "Versöhnung vor der Bühne".
Groet,
TjerkB
Blijkens een persbericht van 15 april jl. vinden er nu opnieuw gesprekken plaats in het kader van het opschonen van de nieuw-apostolische kerkgeschiedenis.
Zie http://www.nak.org/de/news/news-display/article/19166/ alsmede http://apostolisch.de/13-aktuelles/557- ... r-nak.html.
Op grond van alsnog niet behaalde resultaten in het recente verleden, herhaal ik: "Versöhnung im Herzen" is heel wat anders dan "Versöhnung vor der Bühne".
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
@ tjerk
Je weet dat deze mensen niet te vertrouwen zijn en toch hebben jullie hoop .
Staat er niet n de bijbel iets over huichelaars , deze zijn het levende bewijs daarvan .
Als je ze hand geeft tel dan je vingers na .
En kijk meteen of ze je portefeuille niet gerold is .
Je weet dat deze mensen niet te vertrouwen zijn en toch hebben jullie hoop .
Staat er niet n de bijbel iets over huichelaars , deze zijn het levende bewijs daarvan .
Als je ze hand geeft tel dan je vingers na .
En kijk meteen of ze je portefeuille niet gerold is .
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
@willempowerwillempower schreef:(...)
Je weet dat deze mensen niet te vertrouwen zijn en toch hebben jullie hoop .
Staat er niet n de bijbel iets over huichelaars , deze zijn het levende bewijs daarvan .
(...)
Uit: Bericht op "Za 21 Mei 2016, 13:14"
@all
Ter kennisneming - met verwijzing naar het bericht op "Di 13 Sep 2016, 12:23" in de thread "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016" ...
Bron: http://www.naktalk.de/offener-brief-zer ... gsbericht/
Zie ook het bericht op "Wo 05 Okt 2016, 16:37" in de thread "Historische Bijeenkomst (1946-2016) op 17 september 2016"
- Overal waar hij kwam, in dorpen, steden en gehuchten, legden ze de zieken op het plein. Ze smeekten hem of ze ten minste de zoom van zijn kleed mochten aanraken. En iedereen die hem aanraakte, werd genezen.
Uit: Marcus 6: 56 (NBV)
Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.
Uit: Filippenzen 2: 5 (NBV)
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
Bron: NAK»talk
@allGisteren publiceerde NAK»talk het onderstaande bericht:
Zoals het hierboven werd verwoord, zo ervaar ik het eveneens: weliswaar spreekt men met de allerhoogste pretenties, maar veelal blijken dat holle frasen te zijn...
Zie over de in 2014 overleden evangelist in ruste Reinhard Petzold (AG) ook de berichten, respectievelijk op "Za 20 Sep 2014, 20:27" en "Zo 28 Jun 2015, 13:53".
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
[Bijgewerkt: 18-03-2017, 08:00 uur]
@all
Alsnog kwam de aap uit de mouw, getuige het gisteren bij nak.today verschenen artikel "Versöhnung muss vorbereitet werden" van de internationale NAK-woordvoerder Peter Johanning. Daarin citeert hij stamapostel in ruste Wilhelm Leber als volgt:
Groet,
TjerkB
N.B.
P.S.
Getuige boekdelen sprekende zinsneden als " ...mit dem jeweiligen Stammapostel 'eins zu sein' " en "Je nach Charakterart fällt es dem einen leichter als dem anderen" dienen in de Nieuw-Apostolische Kerk alle ogen gericht te zijn op de stamapostel. Als zo iemand dan óók oproept tot een onbegrensd vertrouwen terwijl wie daaraan twijfelt als ziek en zondig wordt getypeerd, is wat mij betreft de gort gaar. Dan maak je je als leerling groter dan de meester. Om precies te zijn: dan heb je maling aan Christus Jezus en kijk je neer (!) op de Zijnen, die juist mochten verwachten dat dienaren "in stille trouw" helpers zouden zijn aan Christus' plaats.
@all
Alsnog kwam de aap uit de mouw, getuige het gisteren bij nak.today verschenen artikel "Versöhnung muss vorbereitet werden" van de internationale NAK-woordvoerder Peter Johanning. Daarin citeert hij stamapostel in ruste Wilhelm Leber als volgt:
Dat is pas goochem: spreek over machtsmisbruik liefst in verhulde termen, en je zult het beleven dat mensen daar na 60 of 90 jaar wel genoegen mee nemen... Als deze uitgesproken mening van Wilhelm Leber niet tevens een freudiaanse verspreking is met betrekking tot het naderhand door de internationale nieuw-apostolische kerkleiding onverbiddelijk achtergehouden "Forschungsbericht von Frau Dr. Leh", breekt mijn klomp! Zie inmiddels ook de commentaren hierop bij "Glaubensforum24:
- „Für mich persönlich ist es interessant zu beobachten, dass Versöhnung auch dort möglich ist, wo man nicht zu tief in die geschichtlichen Details hineinblickt. Vielleicht ist gerade das der Schlüssel zum Miteinander: Wenn Geschichtsaufarbeitung sich in Details verliert, die unterschiedlich interpretiert werden können, bewirkt sie das Gegenteil von dem, was beabsichtigt ist.“
Klik »HIER« om het bedoelde document te downloaden.
- het bericht van "R/S" op "16.03.2017, 20:32" in de thread "Versöhnung?"
- het bericht van "Colette" op "16.03.2017, 22:44" in de thread "Versöhnung?"
- het bericht van "R/S" op "17.03.2017, 08:01" in de thread "Versöhnung?"
- de thread "Stamapostel Leber onverantwoordelijk - antisociaal optreden!" op het voormalige Forum van Bauke Moesker
- de thread "Leber -provocateur pur sang- acteert op 4 december 2012" op het voormalige Forum van Bauke Moesker
- de thread "NAK en Wilhelm Leber (2005-2013) - Het begin van het einde" op het voormalige Forum van Bauke Moesker
- de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber" op het voormalige Forum van Bauke Moesker
- de thread "Beschermheer Herr Dr. Wilhelm Leber houdt de boot af"
Groet,
TjerkB
N.B.
Redactie schreef:(...)
Wat nu trouwens zowat het ultieme bewijs levert voor het totalitaire leiderschap -in het "werk Gods" op aarde- van de persoon die vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk als stamapostel fungeert, is blijkens berichtgeving bij Glaubenskultur-Magazine opeens de uitspraak van stamapostel Leber, heden tijdens de "Trauergottesdienst" voor de op 15 oktober jl. overleden districtsapostel Hermann Engelauf:
Stamapostel Leber zegt hier dus dat kerkelijke ambtsdragers (met de districtsapostelen voorop) zich hoe dan ook aan de persoon van de stamapostel hebben aan te passen, al zal de prijs mogelijk ook zijn dat iemand diens karakter heeft te veranderen!! Méér voorstander van een agressieve kerkpolitiek dan op deze manier Herr Dr. Wilhelm Leber propageert, kan een mens in feite niet zijn... Jezus Christus, God en de Heilige Geest moeten er bij wijze van spreken zelfs voor wijken. Impliciet rechtvaardigde hij aldus met terugwerkende kracht tevens de pijnlijk aan het licht gekomen kerkpolitiek van diens schoonvader, de voormalige districtsapostel Friedrich Bischoff - zoon van de buitengewoon omstreden stamapostel Johann Gottfried Bischoff. Het echte meesterbrein onder de "haviken" ontmaskerde zich daarmee nu zelf. (...)
- Stammapostel Leber führte auch an, dass es Hermann Engelauf als Bezirksapostel gelungen sei, mit dem jeweiligen Stammapostel „eins zu sein“. Dass das gar nicht so selbstverständlich ist, wolle er „einmal ganz offen ansprechen“ (...) „Je nach Charakterart fällt es dem einen leichter als dem anderen.“
Bron: Er war in Gott ergeben - Stammapostel hält Trauergottesdienst für Hermann Engelauf, "Premium-Artikel" bij Glaubenskultur-Magazine
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 27 Okt 2011, 22:40", in de thread "Framing"
P.S.
Getuige boekdelen sprekende zinsneden als " ...mit dem jeweiligen Stammapostel 'eins zu sein' " en "Je nach Charakterart fällt es dem einen leichter als dem anderen" dienen in de Nieuw-Apostolische Kerk alle ogen gericht te zijn op de stamapostel. Als zo iemand dan óók oproept tot een onbegrensd vertrouwen terwijl wie daaraan twijfelt als ziek en zondig wordt getypeerd, is wat mij betreft de gort gaar. Dan maak je je als leerling groter dan de meester. Om precies te zijn: dan heb je maling aan Christus Jezus en kijk je neer (!) op de Zijnen, die juist mochten verwachten dat dienaren "in stille trouw" helpers zouden zijn aan Christus' plaats.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
In memoriam: VAG-apostel Rudolf Gaßmeyer
Jl. vrijdag overleed apostel Rudolf Gaßmeyer. Met grote dankbaarheid zal ik hem herinneren: beminnelijk, recht door zee en zijn dienen getuigde van Geestkracht...
- Vredesberaad in Bottrop...BakEenEi schreef:(...)
Jl. donderdagavond vond er een bijzondere ontmoeting plaats tussen broeders en zusters uit de GvAC/VAG en NAK. Zo'n 10 jaar geleden namelijk kwam men als "Gesprächskreis" voor het eerst bijeen. Daarom bestond er nu een goede reden om met elkaar af te spreken voor "ein Treffen im gemütlichen Rahmen". Hiervoor viel de keuze op het "Veranstaltungszentrum" bij het nieuw-apostolische wijkcomplex "Gute Hoffnung" in Oberhausen.
Een korte beeldimpressie...
(...)
V.l.n.r. Apostel Gassmeyer, opziener Kloss en oudste Keller (VAG)
Na de pauze kreeg apostel Gassmeyer (VAG) het woord. Hij wees er op hoezeer de liefde van God samenhangt met Zijn waarheid. Meermalen op de avond stelde herder Steinwaller de aanwezigen in de gelegenheid hun eventuele vragen te stellen. Aangezien districtsapostel Brinkmann ditmaal present was, raadde hij aan deze mogelijkheid niet onbenut te laten. Hierop werd aan districtsapostel Brinkmann gevraagd waarom de brieven waarmee destijds excommunicaties waren aangezegd, nimmer door de nieuw-apostolische kerkleiding zijn herroepen. "Zoiets is natuurlijk een kwestie van vijf minuten," aldus de districtsapostel, "maar dan is opziener Kloss morgen weer nieuw-apostolisch en ik weet niet of hem dat voor ogen staat. Verder heb ik de eenheid in de kring van de apostelen te eerbiedigen. Maar ik zal dit onderwerp intern ter sprake brengen." De aanwezige broeders uit Nederland verduidelijkten dat wijlen districtsapostel Pos (NAK) aan apostel Boermeester (GvAC) had laten weten dat dergelijke brieven inmiddels als ongeschreven kunnen worden beschouwd. Hij weigerde echter om dat standpunt op papier te zetten. Oudste Keller (VAG) sprak een dankgebed.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 26 Feb 2013, 12:47", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"Redactie schreef:- Foto: TjerkB
Momentopname van de bijeenkomst, vanavond in Bottrop, in de Nieuw-Apostolische Kerk aldaar (uiterst rechts: initiatiefnemer herder i.r. Manfred Steinwaller)
Ongeveer 30 broeders en zusters uit zowel de NAK als VAG resp. GvAC waren vanavond present in Bottrop om met elkaar weer een open gesprek aan te gaan over "antwoorden die bijdragen tot verzoening".
(...)
Apostel Rudolf Gaßmeyer pleitte ervoor niet uit het oog te verliezen dat wij in de eerste plaats christenen zijn omdat wij Jezus Christus willen navolgen als middelaar tussen God en de mensen! "Een leerling staat niet boven zijn leermeester... " (vgl.Mat. 10: 24). Als dat werkelijk ons geloof is, zal de Heilige Geest vruchten voortbrengen tot verzoening. Dienen mag niet leiden tot onderdrukking. "Das Haus Gottes braucht Hygiene!"
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 07 Mei 2013, 22:58", in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"TjerkB schreef:
"Gesprächskreis Bottrop", dinsdagavond 12 november 2013 - tijdens het aanvangslied. Foto: R. Gohr
[Naschrift d.d. 21-05-2017: V.r.n.l. NAK-herder i.r. Manfred Steinwaller, NAK-opziener Manfred Bruns, VAG-apostel i.r. Rudolf Gaßmeyer]
Uit: Bericht op "Wo 15 Jan 2014, 00:16"BakEenEi schreef:(...)
Het kwam er dus gisteravond wat opziener Bruns betrof op neer dat hij namens districtsapostel Brinkmann kon zeggen: "Gefeliciteerd, beste mensen, met inmiddels jullie tweede lustrum in Bottrop; ga vooral zo door!" Niets wees er ondertussen op dat betrokkene zich vooraf met de achtergronden vertrouwd had gemaakt. Hij sprak namelijk de eveneens aanwezige -hoogbejaarde- apostel Gassmeyer (VAG), die geopperd had of het niet wellicht de angst zou kunnen zijn voor onrust onder onwetend gehouden gemeenteleden in de Nieuw-Apostolische Kerk waardoor er nu weinig of geen aanvullende informatie wordt gegeven over wat er in de jaren '50 werkelijk is gebeurd, tégen door enthousiast bij ons in herinnering te brengen dat juist de kerkgeschiedenis op 4 december 2007 al één van de hoofdthema's was geweest bij de (tweede) Europese Informatieavond. De nieuw-apostolische kerkleiding had volgens hem wel degelijk het afbreukrisico doelbewust voor eigen rekening genomen. Oei. Hoe kon hij dit eruit kramen terwijl de conclusie in het Drave-document immers was dat de schuld van de "Trennung" en wat eruit voortvloeide geheel en al lag bij de geëxcommuniceerde districtsapostel Peter Kuhlen?! Zie onder:
Door op de bewuste Europese Informatieavond in 2007 de zaken zó voor te spiegelen, had de nieuw-apostolische kerkleiding -van de onwetend gehouden gemeenteleden- juist níets te vrezen: volkomen terecht was de zondebok geëxcommuniceerd! Allerminst was er destijds door het meesterbrein Leber en spindoctor Johanning ingecalculeerd dat hun publiciteitsoffensief de geschiedenis in zou gaan als de "Desinformatieavond".Kuhlen hätte den ihm Anvertrauten alles Leid und Elend ersparen können,
wenn er zurückgetreten wäre. Da er jedoch eine andere Lösung präferierte,
muss er sich gefallen lassen, als Verführer gekennzeichnet zu werden.
Bron: Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme, pagina 38
N.B. Zie ook het redactionele bericht op "Ma 23 Mei 2011, 18:51" in de thread "Levensbeschrijving Dap. Brinkmann".
De overmoed en -naar later pijnlijk zou blijken- tevens de op cruciale punten onverantwoorde onwetendheid van stamapostel Leber zelf in dezen, waarbij hij tot overmaat van ramp apostel Walter Drave meesleurde, zou echter aan het licht komen.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 13 Nov 2013, 22:15", in de thread "Versöhnung jetzt!" - Wat daaraan zoal voorafging...BakEenEi schreef:(...)
N.B. Sommigen onder u zullen het zich vast nog wel herinneren dat stamapostel Richard Fehr zich in deze samenhang ooit als volgt uitdrukte:
P.S.Stammapostelbrief von 1989
Der Brief ist an einen Bruder im Rheinland geschrieben
Zürich, 10. November 1989
Siehe da, ich antworte diesmal auf Ihren Brief vom 31.10., und zwar darum, weil Sie hier ein anderes Thema anschneiden, nämlich die Besprechung zwischen leitenden Männern der Apostolischen Gemeinschaft mit der Neuapostolischen Kirche.
Gespräche haben nicht nur mit dem Bezirksapostel Engelauf stattgefunden, sondern auch mit mir, damals, als ich als Stammapostelhelfer diente. Diese Gespräche fanden in einer guten Atmosphäre statt. Vielleicht wissen Sie, dass schon vor etlichen Jahren eine Zusammenkunft stattfand, die aber zu nichts führte.
Die "gewissen und bestimmten Voraussetzungen", wie Sie schreiben, die zu einer Wiedervereinigung führen könnten, wurden nie klar definiert von Apostel Gassmeyer und seinen Mitbrüdern, obschon wir unser erstes Gespräch dahingehend beendeten, dass die Apostolische Gemeinschaft klar aufzeigt, was sie fordert. Ein Punkt kristallisierte sich wohl ziemlich stark heraus: Die Botschaft des Stammapostels Bischoff sollte widerrufen bezw als Irrtum dieses Mannes "eingestanden " werden. Dies kann niemand von mir erwarten, auch Jahrzehnte nach jenem Erleben nicht. Damit würde ich mindestens drei Stammapostel, viele Apostel und Hunderttausende von Glaubensgeschwistern kompromittieren. Vielmehr sagte ich damals, wir mögen doch nach dem Wort aus 1. Korinther 4, Vers 5, verfahren. Dieses Wort hatte ich 1960, als junger Mann nach heissem Gebet in jenen schweren Stunden in der heiligen Schrift aufgeschlagen.
In der Folge fanden dann noch zwei weitere Besprechungen statt, unsererseits unter der Leitung des Bezirksapostels Engelauf. Weitere Bezirksapostel und Apostel nahmen daran teil. Er war somit nicht "der einzige, der sich den aufgezeigten Fragen in Liebe angenommen hat". Es zeigt sich auch hier wieder einmal mehr, Bruder ........... Sie wissen nicht alles, und sie können nicht alles wissen! Es ist auch nicht meine Pflicht und Verantwortung, über alle Begegnungen, Gespräche und Besprechungen, die stattfinden, jedem Einzelnen und in jedem Detail Rechenschaft abzulegen. Nun sind diese Gespräche nicht für alle Zeit abgebrochen, sondern unterbrochen worden! Wenn Sie aus langjähriger guter Verbindung zu Brüdern und Schwestern der apostolischen Gemeinschaft eine Gesprächsbereitschaft schaffen können, so tun Sie das und wenden sich dann mit diesen Verbindungen an Bezirksapostel Engelauf, dem ich, wie oben erwähnt, die Leitung aller diesbezüglichen Gespräche anvertraut habe.
Mit freundlichen Grüssen,
Ihr
( signiert )
R. Fehr
Bron: http://ur1.ca/dw0zz (qv-nak.lima-city.de/archiv-briefe.htm)
In diens brief van 10 november 1989 (zie boven) haalt stamapostel Fehr van de onderstaande tekst in de Bijbel alleen het vijfde vers aan:
- [1] Men moet ons beschouwen als dienaren van Christus, aan wie het beheer over de geheimen van God is toevertrouwd. [2] Van iemand die deze taak vervult, wordt verlangd dat hij betrouwbaar is. [3] Maar hoe u of een menselijke instelling over mij oordeelt interesseert me niet, en hoe ik over mezelf oordeel telt evenmin. [4] Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd. Het is de Heer die over mij oordeelt. [5] Houd dus op te oordelen en wacht de tijd af dat de Heer komt, omdat hij het is die aan het licht zal brengen wat in het duister verborgen is en zal onthullen wat de mensen heimelijk beweegt. En dan zal God het zijn die ieder de lof geeft die hem toekomt.
Uit: 1 Korintiërs 4 (NBV)
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Do 16 Mei 2013, 21:40", in de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber"David83 schreef:Korte tijd nadat Distr.Ap.Kuhlen eind 1950 door veel machtspolitiek en manipulatie vanuit Frankfurt
zijn Ambt als Stam.Ap.helper en opvolger van J.G. Bischoff had teruggegeven heeft hij de Aktenaufzeichnung geschreven.
Dit document van 19 pagina,s is uitsluitend uitgedeeld aan zijn mede Apostelen Gassmeyer en Kindler.
Tijdens een vergadering van Distr. Voorgangers in het Rijnland heeft Ap. Kuhlen omsteeks 1953/1954 deze Aktenaufzeichnung
een keer voorgelezen.
(...)
Uit: Bericht op "Za 06 Sep 2014, 12:07" in de thread "Kuhlens Aufzeichnungen über Nachfolgefindung J.G. Bischoff"
Zie in dit verband ook de thread "Akte Peter Kuhlen" - [1] Men moet ons beschouwen als dienaren van Christus, aan wie het beheer over de geheimen van God is toevertrouwd. [2] Van iemand die deze taak vervult, wordt verlangd dat hij betrouwbaar is. [3] Maar hoe u of een menselijke instelling over mij oordeelt interesseert me niet, en hoe ik over mezelf oordeel telt evenmin. [4] Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd. Het is de Heer die over mij oordeelt. [5] Houd dus op te oordelen en wacht de tijd af dat de Heer komt, omdat hij het is die aan het licht zal brengen wat in het duister verborgen is en zal onthullen wat de mensen heimelijk beweegt. En dan zal God het zijn die ieder de lof geeft die hem toekomt.
- Dienend leiderschap van apostel Gaßmeyer...
TjerkB schreef:@all
Wij hadden vanochtend een heel fijne dienst! Is dat nieuwswaardig? Ik vind van wel...
- De brief aan de gemeente in Filadelfia
Openbaringen 3:7-13
Kerngedachte: zoals een individu of een gemeente met het woord van God omgaat, zo gaat de Heer met ons om. De gemeente, die het woord van God bewaart, zal een bewaarde gemeente zijn.
Behoeden – een teken van de Advent.
De tegenwoordige wereld wordt gekenmerkt door zorgen over de toekomst over het samen- en overleven van de mensheid, door de ernstige verschillen tussen rassen en volken, die er niet voor terugdeinzen hun macht en idealen te verdedigen met moord en terreur.
Jezus Christus heeft tegenover ideologische stijfkoppigheid, vreselijk fundamentalisme, agressie, kleingeestigheid, hoogmoed en niet als laatste tegenover onverschilligheid het woord van tolerantie en liefde voor de mensen gezet. “En Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.” (Matteüs 5:39)
Jezus heeft tegenover een hebzuchtige ‘gierigheid maakt rijk’-mentaliteit van de mensen de solidariteit met de armen en de armsten van de wereld gezet. “En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wilt lenen.” (Matteüs 5:41-42)
Dit woord is zeker niet eenvoudig en gaat in veel gevallen tegen de ‘menselijke natuur’ in. Een grote troost is echter Jezus’ antwoord op de vraag van de rijke jongeling: “Wie kan er zalig worden?: ”Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn bij Hem mogelijk”.
De gemeente leeft van de woorden van Jezus: van woorden van vermaning, troost, gerechtigheid en genade, van het woord van geduld en belofte en van woorden van vreugde tot de Heer. Zoals u het woord tot u neemt zo neemt u het leven tot u!
Daarbij heeft dit ‘tot ons nemen’ niets met het begrip ‘conserveren’ te maken. Veel meer handelt het om het actief vasthouden aan het woord van de belofte: “Wanneer Ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom Ik terug. Dan zal Ik jullie met Me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar Ik ben.” (Johannes 14:3)
Als ieder individu uit een diepe innerlijke verbinding met Jezus naar de dag van de vereniging toeleeft, ontstaat uit deze houding veel kracht, vertrouwen, vreugde en bescherming tegen de verschrikkelijke machten tegen God.
We worden allemaal een keer beproefd op hoe we ten opzichte van God en Jezus staan. Daarom heet het in deze weekbrief ook: “Zie Ik kom snel; houd wat u heeft en zorg dat niemand het u afneemt. We zijn nog niet bij het doel en hebben nog een lang stuk te gaan. We hebben veel om te behouden maar ook veel om te verliezen”.
Aan de Filippenzen schrijft apostel Paulus een keer: “Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.” (Filippenzen 3:13-14)
Dit is een houding, waarvoor het zich loont te leven.
Dat is de boodschap van een waarachtige adventtijd, waarin we wachten op de wederkomst van onze Heer Jezus Christus.
R. Gassmeyer
TjerkB
Bron: Bericht op "Zo 08 Dec 2013, 16:10" in de thread "Woord van de week 08-12-2013 (2e Advent)" - De brief aan de gemeente in Filadelfia
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
@TjerkB,
Met weemoed dacht ik vandaag terug aan de waardevolle ontmoetingen met apostel Rudolf Gassmeyer. Medio negentiger jaren ontmoette ik hem - op uitnodiging en in aanwezigheid van Bob Versteeg (evangelist met de apostel) - voor het eerst in Noordwijk aan Zee, na afloop van een convent van apostelen (en andere dienaren). In een ontspannen sfeer en zonder poeha en heisa werd ik door hem vriendelijk begroet en hartelijk verwelkomd. Nadien heb ik hem diverse malen ontmoet - ook in Düsseldorf. Dit waren ontmoetingen op ooghoogte, zonder verborgen agenda en met open vizier. Zonder enige rancune of achterdocht trad hij mij als nieuw-apostolisch gemeentelid tegemoet. Dit was voor mij een openbaring. Uiteraard wist hij, dat ik bezig was met een zoektocht naar de ontwikkelingen en achtergronden van de apostolischen en het apostolische Werk. Dit was ook aanleiding voor onze ontmoetingen. Ik leerde door andere ogen te kijken. Vanuit een ander perspectief te zien. Wat ik zag was een medechristen, in casu een apostolische christen, die had geleerd naar de stem van de Goede Herder te luisteren. Ook in momenten van benauwdheid en verdrukking en na vele tegenslagen, teleurstellingen en miskenning, uitsluiting en achterstelling door de leiding van de Nieuw-Apostolische Kerk. Bijbelse noties als barmhartigheid, waarachtigheid, gerechtigheid, vrede, geloof, hoop en liefde hadden bij hem wortel geschoten en hadden zich evenwichtig ontwikkeld en waren harmonieus verweven in z'n identiteit. Naargeestige en hoogmoedige kerkpolitiek was hem vreemd. Ondanks de ernst van de gespreksonderwerpen, maakte hij ruimte voor humor.
Hoe belangrijk ontmoetingen met anderen kan zijn, blijkt uit het interview met professor Theo Witvliet. Zeer leerzaam.
https://www.npo.nl/het-vermoeden/21-05- ... ON_1269227
Met weemoed dacht ik vandaag terug aan de waardevolle ontmoetingen met apostel Rudolf Gassmeyer. Medio negentiger jaren ontmoette ik hem - op uitnodiging en in aanwezigheid van Bob Versteeg (evangelist met de apostel) - voor het eerst in Noordwijk aan Zee, na afloop van een convent van apostelen (en andere dienaren). In een ontspannen sfeer en zonder poeha en heisa werd ik door hem vriendelijk begroet en hartelijk verwelkomd. Nadien heb ik hem diverse malen ontmoet - ook in Düsseldorf. Dit waren ontmoetingen op ooghoogte, zonder verborgen agenda en met open vizier. Zonder enige rancune of achterdocht trad hij mij als nieuw-apostolisch gemeentelid tegemoet. Dit was voor mij een openbaring. Uiteraard wist hij, dat ik bezig was met een zoektocht naar de ontwikkelingen en achtergronden van de apostolischen en het apostolische Werk. Dit was ook aanleiding voor onze ontmoetingen. Ik leerde door andere ogen te kijken. Vanuit een ander perspectief te zien. Wat ik zag was een medechristen, in casu een apostolische christen, die had geleerd naar de stem van de Goede Herder te luisteren. Ook in momenten van benauwdheid en verdrukking en na vele tegenslagen, teleurstellingen en miskenning, uitsluiting en achterstelling door de leiding van de Nieuw-Apostolische Kerk. Bijbelse noties als barmhartigheid, waarachtigheid, gerechtigheid, vrede, geloof, hoop en liefde hadden bij hem wortel geschoten en hadden zich evenwichtig ontwikkeld en waren harmonieus verweven in z'n identiteit. Naargeestige en hoogmoedige kerkpolitiek was hem vreemd. Ondanks de ernst van de gespreksonderwerpen, maakte hij ruimte voor humor.
Hoe belangrijk ontmoetingen met anderen kan zijn, blijkt uit het interview met professor Theo Witvliet. Zeer leerzaam.
https://www.npo.nl/het-vermoeden/21-05- ... ON_1269227
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
[Bijgewerkt: 14-06-2017, 12:00 uur]
@all
Nadat op 19 mei jl. apostel i.r. Gaßmeyer (VAG) overleed, overleed op 29 mei jl. (op 94-jarige leeftijd) óók opziener i.r. Herbert Kloß (VAG). Beide "Zeitzeugen" leerde ik gaandeweg beter kennen na een bijeenkomst op donderdag 21 februari 2013 in Oberhausen ter gelegenheid van 10 jaar "particulier vredesberaad", met destijds districtsapostel Armin Brinkmann als "eregast". Zie hieromtrent -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- mijn bericht op "Di 26 Feb 2013, 12:47" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem". Wilde de nieuw-apostolische kerkleiding (sinds de jaren '50 van de vorige eeuw) toen geen duimbreed wijken, als het ging om het nemen van verantwoordelijkheid voor wandaden en hardvochtig beleid onder aanvoering van de vroegere stamapostel Johann Gottfried Bischoff; mede door de niet-aflatende inzet van opziener Kloß kwam het uiteindelijk tot een bescheiden excuus. Beter (na 60 jaar) iets dan niets, was vermoedelijk diens -bescheiden- conclusie.
Voor mij was het ontluisterend om te zien hoe men in de Nieuw-Apostolische Kerk in het onderhavige dossier er tientallen jaren voor nodig had om ten langen leste met grote moeite (!) de hand in eigen boezem te steken. Anderen hield men moraliserend voor zich in voorkomende gevallen snel te "verootmoedigen", doch voor de hoogmogende "heren-dienaren" zelf was dit duidelijk een brug te ver. Nog steeds trouwens want inmiddels weten wij dat de "verzoening" maar niet uit de verf komt. Zie o.a. mijn bericht op "Di 24 Feb 2015, 11:54". In weerwil van: "Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen." (Jak. 1: 22, NBV)...
Zie tevens de info-pagina over Herbert Kloß bij APWiki (das Onlinelexikon/Netzwerk Apostolische Geschichte).
Groet,
TjerkB
@all
Nadat op 19 mei jl. apostel i.r. Gaßmeyer (VAG) overleed, overleed op 29 mei jl. (op 94-jarige leeftijd) óók opziener i.r. Herbert Kloß (VAG). Beide "Zeitzeugen" leerde ik gaandeweg beter kennen na een bijeenkomst op donderdag 21 februari 2013 in Oberhausen ter gelegenheid van 10 jaar "particulier vredesberaad", met destijds districtsapostel Armin Brinkmann als "eregast". Zie hieromtrent -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- mijn bericht op "Di 26 Feb 2013, 12:47" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem". Wilde de nieuw-apostolische kerkleiding (sinds de jaren '50 van de vorige eeuw) toen geen duimbreed wijken, als het ging om het nemen van verantwoordelijkheid voor wandaden en hardvochtig beleid onder aanvoering van de vroegere stamapostel Johann Gottfried Bischoff; mede door de niet-aflatende inzet van opziener Kloß kwam het uiteindelijk tot een bescheiden excuus. Beter (na 60 jaar) iets dan niets, was vermoedelijk diens -bescheiden- conclusie.
Voor mij was het ontluisterend om te zien hoe men in de Nieuw-Apostolische Kerk in het onderhavige dossier er tientallen jaren voor nodig had om ten langen leste met grote moeite (!) de hand in eigen boezem te steken. Anderen hield men moraliserend voor zich in voorkomende gevallen snel te "verootmoedigen", doch voor de hoogmogende "heren-dienaren" zelf was dit duidelijk een brug te ver. Nog steeds trouwens want inmiddels weten wij dat de "verzoening" maar niet uit de verf komt. Zie o.a. mijn bericht op "Di 24 Feb 2015, 11:54". In weerwil van: "Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen." (Jak. 1: 22, NBV)...
Zie tevens de info-pagina over Herbert Kloß bij APWiki (das Onlinelexikon/Netzwerk Apostolische Geschichte).
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
@Tjerk
All,
Dieter Kastl schrijft op zijn website een bericht over dit vreselijke gebeuren;
http://www.naktalk.de/wieder-betrogene- ... gestorben/
All,
Dieter Kastl schrijft op zijn website een bericht over dit vreselijke gebeuren;
http://www.naktalk.de/wieder-betrogene- ... gestorben/
Re: Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)
@CertinaCertina schreef:(...)
Dieter Kastl schrijft op zijn website een bericht over dit vreselijke gebeuren;
http://www.naktalk.de/wieder-betrogene- ... gestorben/
(...)
Uit: Bericht op "Ma 05 Jun 2017, 06:30"
@all
Hoewel ik het bedoelde artikel van Dieter Kastl al meteen had doorgelezen...
Klik »HIER« om het bedoelde document te downloaden.
Opziener Kloß was de laatste die nog leefde van degenen die in 1955 in Frankfort aan de Main zelf meemaakten dat stamapostel Johann Gottfried Bischoff meerdere apostelen, opzieners en oudsten, die er oprecht moeite mee hadden om onvoorwaardelijk aan te nemen dat hij niet zou sterven, meedogenloos excommuniceerde. In de kerkgemeenten in Nordrhein-Westfalen wist men dat er bij het overleg met de stamapostel veel op het spel stond. Honderden broeders en zusters waren daarom 's avonds in Düsseldorf naar het station gegaan om hun dienaren, wanneer die met de trein terugkwamen, te ontmoeten, in de hoop dat de stamapostel voor hun gewetensnood begrip zou hebben gehad. Maar het tegenovergestelde was gebeurd. Niet alleen ieders ambt was door de stamapostel ontbonden; enkelen die bij de kerk in loondienst werkzaam waren, hadden ook nog ontslag gekregen. Op geen enkele manier heeft de nieuw-apostolische kerkleiding zulks later rechtgezet. Alleen in 2013 -buiten de slachtoffers om- een verklaring van stamapostel Leber en in 2014 een aanvullende verklaring namens stamapostel Jean-Luc Schneider.
Tijdens de Trauerfeier voor opziener Kloß, welke ik gisteren bijwoonde, werd eraan herinnerd dat op die bewuste avond op het station het lied "De Heer is mijn licht" was gezongen - om de betrokkenen enigszins te kunnen vertroosten. Ik sprak nog een nu 89-jarige broeder, die daar toen bij aanwezig was en had meegezongen. Aan het einde van de Trauerfeier werd dit lied gemeenschappelijk opnieuw gezongen. Ik vond het indrukwekkend. Over de overledene werd verteld dat hij als bijna geen ander zich in de gevoelens of de gedachtegang van een ander wist te verplaatsen. Ik dacht: als ervaringsdeskundige wist hij hoe je je voelt als dit níet gebeurt.
Tegelijkertijd schaamde ik mij ervoor dat ik mij in de Nieuw-Apostolische Kerk bijna 50 jaar lang niet heb weten te realiseren wat er onder het tapijt was geveegd...
Groet,
TjerkB
P.S.
Bij de Trauerfeier voor apostel Gaßmeyer (op zaterdag 3 juni jl.) vernam ik, dat de Gesprächskreis Bottrop weer bijeenkomt op dinsdagavond 10 oktober aanstaande.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)