Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door ZwartSchaap »

Over het onderwerp "car­rière­ma­kers" in de NAK is nog veel te zeggen.
Ik kom hier later op terug.

ZwartSchaap
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22-05-2022, 16:00 uur]
ZwartSchaap schreef: wo 18 mei 2022, 14:25 Over het onderwerp "car­rière­ma­kers" in de NAK is nog veel te zeggen.

(...)

@Zwartschaap

Over "car­rière­ma­kers" gesproken...

Nietsvermoedend wandelde ik in het buitenland onlangs voorbij een beeldhouwwerk dat mij op slag als het ware bij de kladden greep:

Afbeelding

Er stond bij: naar Hebreeën 13 vers 2. Ik kon geen woord meer uitbrengen.


Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef: di 04 jul 2017, 13:25 @all
  • God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, [25] zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. [26] Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. [27] Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV)
  • Komt, bieden wij elkander
    ons hart verzoenend aan.
    De kluisters zijn verbroken,
    in vrijheid wij weer staan.
    Komt, kind’ren Gods, weest vrolijk nu,
    de wegen zijn weer vrij,
    de midd’laar Gods vernieuwde
    ’t verbond met u en mij.

    Geen Godskind blijve achter,
    waar Jezus voor wil gaan;
    Hij biedt in zijn apostel
    zich tot verzoening aan.
    Ons hartensoffer -zo gebracht-
    uit liefdedrang alléén,
    bindt, als Gods huisgenoten,
    ons trouw en vast aaneen.


    Bron: Lied 196, gezangboek GvAC (voorheen: lied 175, gezangboek H.A.G.E.A.)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

@all

"Een nieuwe mens scheppen. Dat is de droom van elk totalitair systeem", zo werd in de omroepgids die ik inzag de psycholoog aangehaald, van wie er een boek was uitgekomen over totalitarisme. "Wat moeten we doen?", zo werd hem gevraagd. Een tweeledig antwoord volgde: "Ten eerste moeten we met elkaar gaan erkennen dat de ratio eindig is en dat de wereld ten diepste niet kenbaar is. (...) Ten tweede moeten we de vrijheid blijven zoeken om te spreken, tegen de groep in. Ook als dat ons alles kost." Je zult het zelf maar meemaken, dacht ik; in een kerk bijvoorbeeld.

Het zette mij aan het denken want eerder in de afgelopen week begreep ik een uitspraak niet, namelijk van iemand die sinds kort aan de leiding staat van een kerkgenootschap: "Voorgaan in diensten. Interesse hebben, zoeken naar wat mensen beweegt. Zo kan ik mensen verder helpen." Zou het in de praktijk soms niet eerder andersom kunnen zijn, zo vroeg ik mij af. Hoezo moet de ander geholpen worden en verder - waarmee?! Bestaat "de bonte wereld van geloven en denken" per se uit wetenden en onwetenden?

Elders las ik dít: "Je moet je er bewust van zijn dat je anderen vanuit jouw positie kunt overbelasten. Dat bewustzijn is er bij veel mensen niet." Het handelde over onachtzaamheid in de omgang met terloops niet als volkomen gelijkwaardig en gelijkgerechtigd beschouwde nabije naasten.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Enkele decennia geleden stelde na langdurig beraad de voorganger-herder van de NAK Heerenveen, M. van Hes, vast dat hij niet meer voldoende in staat was leiding te geven aan deze gemeenschap, omdat z'n gezondheid hem ernstig en langdurig in de steek liet. Hij zag zich genoodzaakt dit aan te kaarten bij districtsapostel Pos en laatstgenoemde te verzoeken hem als herder ambtsrust te verlenen en hem te ontslaan van de verplichtingen die verbonden waren aan de aanwijzing van voorganger. Deze herder-voorganger had nog niet de leeftijd van 65 jaar bereikt. Pos kreeg bijna een hartverzakking. Dat kon niet! Herder-voorganger M. van Hes reageerde ad rem en volhardde in z'n conclusie: '"Districtsapostel, ik ben niet meer in staat de broeders en zusters en de dienende broeders (het woord ambtsdragers verafschuwde hij!) voor te gaan. De zielzorg aan hen staat bij mij voorop en ik kan niet meer datgene doen wat nodig en noodzakelijk is.". Pos vond dat hij in het ambt moest blijven. Herder-voorganger M. Van Hes begreep, dat er een patstelling dreigde. Hij stelde Pos voor hem in het ambt van onderdiaken te ordineren. In deze bediening zou hij tot zegen kunnen zijn voor de gemeenschap. Dat werd Pos helemaal te gek: vier ambtsponden (destijds was de hiërarchie op gemeenteniveau herder, gemeente-evangelist, priester, diaken en onderdiaken) lichter! Van de weeromstuit dan als priester verder. Aldus geschiedde. Deze herder-voorganger, die mijn humorvolle, beminnelijke en wijze oudoom was, vertelde mij nadien, dat hij verbaasd was over de waarde die werd toegekend aan dit soort overwegingen. "Daar gaat het toch niet om in het Werk Gods!". Hij keek mij indringend aan en zei: "Jongen, onthoud één ding: als je tot God de Vader bidt, mag je slechts één ding vragen, namelijk dat 'Uw Rijk kome!', wees als gezegend mens tot zegen voor anderen en wees een vredestichter!".

Vele jaren later zag en hoorde ik onderstaande passage naar aanleiding van de begrafenis van Otto von Habsburg.

https://www.youtube.com/watch?v=9-BBgc_uBZQ

Tja, hoe moeilijk kan het soms zijn om in één keer tot de kern door te dringen...
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Door subtiele manipulatie raakten nieuw-apostolische christenen in de greep van gaandeweg welhaast een ontmenselijkend narratief. Immers, je hoefde niet zélf meer te denken, maar er wérd voor je gedacht. Alle praatjes naderhand over ieders "eigen verantwoordelijkheid" doen daar niets aan af want onverminderd wordt eenieder geacht "te doen wat er gezegd wordt", te beginnen met de eerbiediging van de hoogste in rang. De geïnstitutionaliseerde religie brengt het goddelijke heil aldus niet significant naderbij... Wie zelf durft te denken valt binnen de hiërarchie ten prooi aan een destructieve verklikkersmentaliteit. Slaafse onderworpenen aan zulke machinaties wacht vroeg of laat intrinsiek eenzaam lijden. Meedogenloos worden gelovigen emotioneel vermalen tussen de kaken van kerkvorsten, die niet deemoedig dienen doch hardvochtig regeren.

Onlangs hoorde ik van een zigeunerwijsheid: de wisselvalligheden van het leven zijn gemakkelijker te dragen bij de warmte van een houtvuur dan bij de warmte van een elektrisch fornuis. Vrij vertaald: "Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden."

Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef: zo 08 apr 2018, 15:53 @all
  • Ik zocht de HEER en hij gaf antwoord,
    hij heeft mij van alle angst bevrijd.


    Uit: Psalm 34: 5 (NBV)
  • [18] De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. [19] Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.

    Uit: 1 Johannes 4 (NBV)
  • Liefde zonder wedergade
    komt m' uit Jezus tegemoet.
    Angst en zorg moet daarvoor wijken,
    rust en vree vervult opnieuw 't gemoed.


    Bron: Refrein van lied 536, NAK-gezangboek ("Welk een stroom van reine liefde")
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

@all

In aansluiting aan mijn vorige bericht; hoe komt het, zo heb ik mij vaak afgevraagd, dat slechts weinigen de voorstelling van zaken doorprikten? Dus: waarom liet men zich imponeren door de magische goddelijke ponden en andere klantenbinders c.q. marketingtools (!), zoals zegeningen?

Een aantal jaren geleden schreef ik hierover o.a. het volgende:
  1. TjerkB schreef: za 16 mei 2015, 14:37 [Bijgewerkt: 17.00 uur]


    @all

    Wie tijdig, volledig en juist geïnformeerd wil zijn over het evangelie van Jezus Christus, dient "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" eerst en vooral serieus te nemen wat degene die in Nieuw-Apostolische Kerk "het hoge ambt van stamapostel" bekleedt, vanuit de werkzaamheid van de Heilige Geest daarover te zeggen heeft. Niemand anders belichaamt Zijn liefde voor de Zijnen en Zijn waarheid beter dan de internationale bestuursvoorzitter van deze kerk, of overigens -in volgorde van belangrijkheid op de ambtsladder- diens naaste medewerkers. Met andere woorden: als de stamapostel zelf tekst en uitleg geeft, spits dan je oren.

    Welnu, in het vorige bericht in deze thread handelde het over de samenkomst met voornamelijk jongeren op 21 maart jl. in Kitchener (Ontario, Canada), waarin stamapostel Jean-Luc Schneider antwoordde op vragen over wat de nieuw-apostolische geloofsleer onderscheidt c.q. wat deze leer bij nader inzien alsnog zou dienen te onderscheiden van wat andersgezinde christenen bezighoudt. Hij ging ook uitgebreid in op vragen over sex voor het huwelijk en over homoseksualiteit. Via het Internet kunnen de video-opnamen ervan worden bekeken. Laat ik er tóch maar aandachtig en geduldig twee uur voor gaan zitten, besloot ik voor mijzelf.

    Gisteravond keek ik naar het begin; vanochtend volgde ik de "Questions and Answers" tot aan het einde. Ik vond de uiteenzettingen voor tweeërlei uitleg vatbaar; dubieus derhalve en verontrustend. Het was verbijsterend hoe Jean-Luc Schneider hier en daar veel afstand nam van eerder ingenomen standpunten in zijn kerk.

    In het kort enkele punten die naar voren kwamen:
    1. JLS: pas ermee op om in de Bijbel zaken uit hun bredere context te halen, wat bijvoorbeeld is gebeurd met homoseksualiteit (vgl. kapitalisme).
    2. JLS: ga respectvol om met iedere naaste, met cultuurverschillen, met offergaven, en met elkaar in (voorhuwelijkse en/of seksuele) relaties.
    3. JLS: het komt aan op wat de Bijbel ons inhoudelijk te zeggen heeft; de boodschap is veel belangrijker dan de controleerbaarheid van details.
    4. JLS: wie in de NAK gedoopt is en verzegeld, kan NIET daarna in een andere kerk prima worden toebereid op het wederkomen van de Heiland.
    5. JLS: dienaren moeten zich heiligen om daadwerkelijk tot zegen te zijn; niet eigen meningen en inzichten vanaf het altaar willen rechtvaardigen.
    6. JLS: de kerk moet niet worden geleid als een bedrijf. Marketingactiviteiten kunnen veel publiek trekken, maar dat stelt de NAK zich niet ten doel.
    7. JLS: ten onrechte brengen mensen gradaties aan in de veronderstelde ernst van zonden. Bij de geboden maakte Jezus juist wel onderscheid.
    Hoewel JLS toegaf dat het huwelijk geen Bijbelse instelling is, gaat de NAK er wel uitgebreid mee aan de haal in de vorm van talrijke zegeningen. Is dat niet feitelijk een vorm van marketing (!) en bedoeld voor klantenbinding? Zegeningen die aan homoseksuele stellen uitdrukkelijk worden onthouden. En: hoe integer is de nieuw-apostolische kerkleiding nu toch werkelijk als het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid voor meedogenloos afgedwongen loyaliteit bij gemeenteleden ten opzichte van naderhand soms radicaal gewijzigde opvattingen?! Dienaren verwezen naar de Heilige Geest en naar God, dreigden met hel en verdoemenis, terwijl zij machtsposities innamen en die misbruikten om gemeenteleden aan hun heerschappij te onderwerpen. Dus, Jean-Luc Schneider, genoeg gesproken. Handel ernaar!

    Groet,
    TjerkB
  2. TjerkB schreef: wo 03 aug 2016, 22:28 [Bijgewerkt: 04-08-2016, 22.45 uur]


    @Levi
    @all

    Zo ervaar ik het ook: meer en meer moet men het de laatste jaren hebben van marketingtools. Het is nu naar buiten toe een en al windowdressing, wat de klok slaat. De vlag dekt niet de lading. De kerkleiding heeft jarenlang tegen beter weten in de schijn van heiligheid opgehouden want het was niet wáár dat "levende apostelen" van de Nieuw-Apostolische Kerk de Heilige Geest afdroegen; het was óók niet wáár dat de stamapostel echt beschikte over een sleutelmacht om de dodenrijken te ontsluiten of waarmee hij het hemelrijk kon openen; en er was nog heel veel méér níet wáár. Men was niet eerlijk en oprecht, eerder hoogmoedig en ongenaakbaar.

    Bij Glaubensforum24 attendeerde een forumgebruiker op het nieuwe Woord van de Maand van stamapostel Jean-Luc Schneider, waarvan hieronder de Nederlandse versie:
    Woord van de maand
    • Augustus 2016: Wat wil God?

      In de diensten horen we regelmatig over de wil van God: we moeten ons richten naar de wil van God, we moeten buigen voor de wil van God en in het Onze Vader bidden we: Uw wil geschiede.

      Maar weten we eigenlijk wat God wil?

      Zeker, de Heilige Schrift biedt ons inzicht in de wil van God. God wil dat alle mensen worden geholpen en dat ze de waarheid leren kennen. God wil dat wie de Zoon ziet en in Hem gelooft eeuwig zal leven. God wil niet de dood van de zondaar, maar zijn bekering.

      Maar hoe weet ik wat God wil als het gaat om mijn beslissingen? Als ik iets voor heb, een idee heb, ergens mee wil beginnen? Komt mijn plan, mijn handelen overeen met Gods wil? Vaak is het antwoord duidelijk. Soms ook niet. De een zegt: voordat ik begin, breng ik een bijzonder offer en bid ik om zegen. De ander zegt: ik doe het gewoon en als God het anders wil, grijpt Hij in. Weer anderen bidden om een teken.

      Dat is alles goed en mooi. Maar toch is het te kort door de bocht.

      God verwacht van ons, Zijn kinderen, dat we ons met Zijn wil bezighouden, dat we bidden en nadenken, de tijd nemen om te ervaren: wat wil God van mij? Waarom ben ik een kind van God? Wat is God met mij van plan? Is mijn beslissing in lijn met het evangelie?

      Dat is niet eenvoudig, maar probeer het gewoon. Bid intensief en neem de tijd om na te denken. Ik heb ervaren dat je in negen van de tien gevallen Gods wil herkent.

      Impuls uit een dienst van de stamapostel


    Bron: http://www.nak.org/nl/geloof-en-kerk/wo ... cle/19207/
    Stel, dacht ik, dat hij hier voor zichzelf de waarheid spreekt. Hoe komt het dan dat wij nooit een welgemeend excuus horen voor wat er aan de lopende band in 10% van de gevallen misgaat? Hoe deze zogenaamde stamapostel in de praktijk handig God voor zijn karretje spant om zijn eigen straatje schoon te vegen, ontdekte ik bij toeval enkele jaren geleden:
    TjerkB schreef:(...)
    • Eingangsgebet – Stammapostel Jean-Luc Schneider:
      „Lieber himmlischer Vater, in diesem besonderen Kreis kommen wir zu Dir und danken Dir aus der Tiefe unseres Herzens. Wir danken Dir für Deine Gnade, Deine Bewahrung und Deine Hilfe. In diesem Kreis haben wir Dich schon oft in besonderer Weise erlebt. Wir danken Dir für die vielen Gebete, die Du schon erhört hast, wir danken Dir, dass wir schon so oft Deine Hilfe und Deinen Beistand erleben durften. Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen.

      (...)
      ... und gib uns über Bitten und Verstehen, erhöre uns um Jesu Willen. - Amen.“

      (...)


      Bron: "Stärkungsstunde für Amtsträger", CANITIES-news.de (n.a.v. bijeenkomst ambtsdragers Innsbruck, o.l.v. stamapostel Jean-Luc Schneider d.d. 15-02-2014)
    (...)


    Uit: Mijn bericht op "27 jun 2014, 22:41" in de thread "Redevoering van het brein achter de NAK-catechismus... "
    Zie ook het bericht op "Zo 29 Jun 2014, 15:07" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
    Ik vind zo'n bedrieglijke voorstelling van zaken in hoge mate verontrustend.

    Groet,
    TjerkB :shock:


    Naschrift d.d. 04-08-2016
    Bovenaan in dit bericht merkte ik op: "... het was niet wáár dat 'levende apostelen' van de Nieuw-Apostolische Kerk de Heilige Geest afdroegen; het was óók niet wáár dat de stamapostel echt beschikte over een sleutelmacht om de dodenrijken te ontsluiten of waarmee hij het hemelrijk kon openen". Sommigen denken hierdoor wellicht: so what?! Anderen misschien: is dat niet verschrikkelijk erg?! Ikzelf vond het vooral keer op keer ontluisterend want ik maakte deel uit van een geloofsgemeenschap en nu was het aan het licht gekomen dat de geloofsleer verontreinigd was met onwaarachtigheden, door toedoen van de kerkleiding nog wel. Alleen, hoe ging diezelfde kerkleiding vervolgens hiermee om?! Nadat ik in het midden van de jaren '90 had vernomen dat erover werd nagedacht om de geloofsleer te herschrijven omdat sommige standpunten onhoudbaar waren gebleken, vertrouwde ik er in eerste instantie maar op dat het na verloop van tijd wel goed zou komen. Alleen, wat er precies niet klopte; daarover hoorde je weinig tot niets. Meer dan eens merkte ik op dat het dus weinig zin meer had om vragenstellers te verwijzen naar het boekje "Vragen en Antwoorden". Steevast haalden "dienaren" dan alleen maar de schouders op. Dat vond ik niet fijn en gaandeweg stoorde ik mij ook aan zo'n laconieke houding. Als ik daar eerlijk voor uitkwam, toonde men in de regel begrip maar verder moest ik maar gewoon geduld blijven oefenen. Er werd immers aan gewerkt. Naarmate de tijd verstreek, namen in de geloofspraktijk de vragen toe terwijl de antwoorden uitbleven. Wel werd er onverminderd gehamerd op het belang van de geloofsgehoorzaamheid. De gedachte daarachter bleek te zijn dat het speciaal afhing van het van ons verlangde "onbegrensde vertrouwen" (in de stamapostel en in de met hem in trouw verbonden apostelen en dienaren) of de goddelijke beloften zich aan eenieder van ons daadwerkelijk zouden laten vervullen. Ik merkte dat wie van tijd tot tijd eraan herinnerde dat brandende vragen nog altijd onbeantwoord waren gebleven, bij de dienaren zijn of haar krediet verspeelde. Zongen wij voorheen nog in een lied " 's Heren liefde is oneindig"; daarvoor moest je echter niet zijn bij de "Godsgezanten". Voor hen geldt: "zwieg'n en ja-knikk'n".

    Hoe het heeft uitgepakt, weten wij inmiddels. Wat er bij de "Godsgezanten" in hun ivoren torens gedurig is bekokstoofd, zullen zij waarschijnlijk in hun graf willen meenemen, maar dat men onze goedheid en ons vertrouwen heeft misbruikt, staat voor mij vast. Toen ik de vroegere stamapostel Wilhelm Leber in dat opzicht als het ware had ontmaskerd, pakte ik mijn biezen. Ik had beter heel wat jaren eerder kunnen vertrekken. Aan de andere kant; nú doorzag ik al het bedrog pas goed. Machtspolitiek geeft de doorslag in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk. Het betreft dan ook veelal politieke benoemingen wanneer er belangrijke functies te vergeven zijn. Hierbij valt in ons land te denken aan de installatie van een kwalijk gefakete Raad van Toezicht met aansluitend de ordinatie van de huidige opziener.

    Terugkomend op de gepredikte onwaarheden; ik moest mijn bijgeloof aan de wilgen hangen! Wat volstaat is derhalve: "Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht" (Matteüs 11: 30, SV-J). Daarom, wie als christen een kerk verlaat omdat allerhande (ongeschreven) codes en voorschriften het geloofsleven er ondraaglijk maken, kan met een gerust gevoel terugvallen op Psalm 23, of (wat ikzelf in 2007 heb gedaan) op lied 320 in het NAK-gezangboek: "Waar God mij leidt, daar wil ik gaan." Achteraf bezien ben ik de kerk, die ik verliet, trouw gebleven tot het echt niet meer ging. Het was mij volkomen duidelijk: in Zijn (!) werk bestaan er géén "hoge(re)" "dienaren", noch "dienaren in ruste". Alleen helpers aan Christus' plaats. Daarom, een "stamapostel" die bidt "Wir danken Dir, dass Du uns Deine Gnade schenkst, damit Deine Kinder unter unseren Unzulänglichkeiten und Schwachheiten nicht leiden müssen"; dan ben je een "Leviet" die een gewonde langs de weg laat liggen. Dan begrijp je er echt helemaal niets van waarom Jezus Christus tot driemaal toe aan Petrus vroeg "Heb je mij lief?" (Johannes 21: 15-17). Dus, gá, zij het met God.

In de verwarring zijn velen elkaar emotioneel kwijtgeraakt. Dat is hoogst verdrietelijk. Hopelijk neemt het bovenstaande de pijn enigszins weg.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 28 mei 2022, 23:01(...)
In de verwarring zijn velen elkaar emotioneel kwijtgeraakt. Dat is hoogst verdrietelijk. Hopelijk neemt het bovenstaande de pijn enigszins weg.

(...)

@all

Over verwarring gesproken... Morgen is het Pinksteren; het feest dat ons herinnert aan de neer­da­ling van de Hei­li­ge Geest op de apos­te­len van Christus Jezus. Dit brengt mij nu bij het contrast tussen de twee navolgende teksten in de Bijbel:

  • [12] Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. [13] De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer Hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar Hij zal zeggen wat Hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.

    Uit: Johannes 16 (NBV21)

    [7] U was zo goed op weg, wie heeft u verhinderd de waarheid te blijven volgen? [8] Niet Hij die u geroepen heeft. [9] Bedenk: al een beetje desem maakt het hele deeg zuur. [10] De Heer geeft mij het vertrouwen dat u en ik het daar volledig over eens zijn. Maar degenen die u in verwarring brengen zullen worden gestraft, wie ze ook zijn.

    Uit: Galaten 5 (NBV21)

Nog altijd voelt het onwerkelijk dat de nieuw-apostolische geloofspraktijk stilaan zó veel verwarring opriep dat het niet meer te verzwijgen viel:
  1. Redactie schreef:(...)
    Een belangrijk motief om "in de pen te klimmen" is voor mij altijd geweest: het wegnemen van onnodige verwarring. Ooit zette een opmerking van de psycholoog René Diekstra mij hierbij aan het denken. "Verwarring maakt mensen ziek," zei hij, "en op die regel is er eigenlijk maar één 'gunstige' uitzondering, namelijk de verwarring die je voelt wanneer je verliefd bent geworden". Ik realiseerde mij hoe ongelukkig ik kon zijn met de verwarring die allerhande zaken in de kerk gedurig bij mij opriep. Doodziek werd ik daarvan! En nú moet dat maar eens he-le-maal afgelopen zijn, zo nam ik mij voor. Het zal zo'n veertien jaar geleden zijn, inmiddels. Het werd een ware zoektocht! Wat is er aan de hand, zo vroeg ik mij destijds af, waardoor deze kerk mijn krachten sloopt?! (...) Daar ben ik nu wel achter. In het achterliggende halfjaar heb ik de oorzaken ervan op dit Forum als het ware blootgelegd. Dit heb ik gedaan als een soort van handreiking voor anderen die zich misschien nog wel steeds afvragen hoe het komt dat men alsmaar worstelt men een niet te duiden aanhoudend gevoel van onwel-bevinden. Dat het met "de kerk" van doen heeft, weet men meestal wel, maar niet: op welke manier. Een bijkomende moeilijkheid om dit gaandeweg reëel onder ogen te zien is namelijk dat het juist onverhoopt (!) met "de kerk" van doen heeft want als dáár nota bene de oorzaak ligt; wat betekent dat dan voor "mijn geloof', en sterker nog: voor "mijn eeuwige leven"? (...) Als ik het héél kort moet samenvatten, dan is het zó, dat deze problematiek zuiver gelegen is in "dienen en leiding geven". In mijn laatste bericht (van vanmiddag) komt dit dan ook opnieuw naar voren.

    Wat ik daaraan nog kan toevoegen, is dit:
    • Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt.
      1 Petrus 4: 10 (NBV)
    Die benadering spreekt mij aan!

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Za 12 Mrt 2011, 19:20", in de thread Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"
  2. TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 16:15 [Bijgewerkt: 22:00 uur]
    TjerkB schreef: di 05 okt 2021, 14:55(...)
    P.S.
    • Stream of consciousness
      Een leugentje om bestwil. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

      (...) Of het nu gaat om politiek, onderzoek of geloof, overal kun je bekijken wat waar is en wat niet. Maar nieuwe ontdekkingen maken van eerdere waarheden leugens. Wat vandaag waar lijkt, is morgen misschien onwaar gebleken. (...)

      Ilse

    Bron: https://www.ru.nl/studentenkerk/contact ... ang_8/8-4/

    @all

    Het was, zo begreep ik van een goede vriend die mij hierover opbelde, zowat op de dag af destijds een jaar na de Desinformatieavond van 4 december 2007, dat diens vader bezoek had gekregen van de districtsapostel in ruste G.P. Mijn vriend kwam daar net langs toen deze zich met het openbaar vervoer weer op weg naar huis wilde begeven. Daarom bood hij de districtsapostel in ruste een lift aan naar een nabijgelegen NS-station. Hijzelf zat namelijk met een brandende vraag. Daarom vroeg hij aan zijn passagier: "Apostel, vindt u nu dat vorig jaar op 4 december de waarheid is gesproken?" Prompt antwoordde deze: "Ach, wat gisteren waarheid was, kan vandaag een leugen zijn." Mijn vriend kon zijn oren niet geloven.

    Over dit bewuste voorval praatten wij nog even door. Het was mij namelijk duidelijk waarom je na zo'n reactie daadwerkelijk "stilvalt"; geen woord meer kan uitbrengen. Vanuit mijn jeugdjaren kan (ook) ik mij niet anders herinneren dan dat niets, maar dan ook echt helemaal niets erop wees dat er onder de apostelen géén wereldwijde eenheid zou zijn. Tweemaal per maand verscheen al sinds jaar en dag bij Friedrich Bischoff Druckerei und Verlag GmbH het tijdschrift "Unsere Familie" en alle foto-verslagen van de daarin nagenoeg woordelijk weergegeven diensten met de stamapostel straalden dat ook uit. Alleen al daarom had ik als kind niet de minste twijfel dat al deze Godsgezanten in hun doen en laten zich eerlijk en oprecht wilden laten leiden door liefde en waarheid. Men diende toch in de gezindheid waarin Christus Jezus ons was voorgegaan? Wij probeerden hun voorbeeld te volgen en deze Godsmannen tot steun te zijn. Onderwijl zongen wij: "Aardse lasten worden licht, als mijn geestesblik zich richt op het doel, waarheen 't Gezantschap Gods ons leidt."

    Bauke Moesker e.a. hadden het bij het rechte eind toen men zich toch maar hardop afvroeg of het achter de schermen wel pluis was...
    TjerkB schreef: za 19 nov 2016, 12:33(...)
    De Nieuw-Apostolische Kerk is vooral een religieuze organisatie waarin -op basis van eenrichtingverkeer- aan kerkgangers, die geacht worden zich te bevinden op "de weg van de navolging", mededelingen en instructies worden gedaan. Dit verklaart in deze geloofsgemeenschap de tweedeling tussen degenen die in dat opzicht het woord voeren en degenen die er kennelijk mee aan de slag moeten. Spijtig genoeg is daarbij niet de werkzaamheid van de Heilige Geest of de liefde van God richtinggevend, doch de inbreng van ambtsdragers die serieuzer moeten worden genomen naarmate betrokkenen een voornamer ambt bekleden, afhankelijk van hun hiërarchische positie op de "ambtsladder". Hoge(re) dienaren zouden als eersten te weten komen wat de Almachtige ons te zeggen heeft en zij zouden ook het best begrijpen en kunnen uitleggen hoe in de geschiedenis van zijn rijk alles werd bedoeld. Van de aangesloten leden wordt verwacht dat men deze opvatting over "dienen en leiding geven" als "de ordening Gods" onvoorwaardelijk eerbiedigt en faciliteert, naargelang de mededelingen en de instructies die men constant krijgt.

    Hogere verantwoordelijke leidinggevenden hebben er daarom alle belang bij dat hun vermeende goddelijke gezag niet aan betekenis inboet, zodat, linksom of rechtsom, vanuit de "kring der dienaren" heiligheid en eenheid moeten worden uitgestraald. Wat daaraan afbreuk doet, kan het nieuw-apostolische daglicht niet velen, met als gevolg dat bijvoorbeeld kritische geluiden amper worden getolereerd. Wie kritiek heeft, wordt ondankbaarheid toegedicht, voortkomend zeker uit of samenhangend met problemen in iemands persoonlijke leven die van een andere orde zijn. Dan moet je jezelf overwinnen in plaats van een ander willen corrigeren.

    (...)

    Kan het kerkbestuur zich er wel rekenschap van geven, wat zielen te verstouwen kregen toen bleek dat hun goedheid was misbruikt?

    Er ging na 4 december 2007 een periode van zeven jaar voorbij tot het uitsluitend voor Nordrhein-Westfalen kwam tot een soort van verzoening op afstand, dus buiten de direct-betrokkenen om. Met degenen die in de jaren '50 zelf per aangetekend schrijven was aangezegd zonder pardon geëxcommuniceerd te zijn, werd geen contact opgenomen. Hierdoor zijn er zielen voor wie dit aanvoelt als:
    • [14] Ze verklaren de wond van mijn volk
      lichtvaardig voor genezen,
      ze zeggen: “Alles gaat naar wens.”
      Nee, niets gaat naar wens!
      [15] Schamen zij zich voor hun wandaden?
      Integendeel, zij weten niet wat schaamte is.


      Uit: Jeremia 6 (NBV)

    Overigens vroeg de weduwe van de broeder over wie ik 10 jaar geleden op het voormalige Forum van Bauke Moesker berichtte hoe hij was geëxcommuniceerd, in 2014 aan mij of ik mij namens haar in verbinding wilde stellen met districtsapostel Storck. Toen ik dat per e-mail had gedaan, ontving ik echter op 6 december 2014 alleen een leesbevestiging. Zie onder wat haar en haar man was overkomen:
    Redactie schreef:(...)
    Enkele ontmoetingen in de afgelopen veertien dagen maakten veel indruk op mij. Een zuster van in de tachtig vertelde mij hoe haar man, destijds voorganger, in de jaren '50 via de oudste in het betreffende district was uitgenodigd voor een gesprek met de apostel. Hij had er namelijk grote moeite mee dat aan zielen, die voor de Heilige Verzegeling stonden, de verplichting werd opgelegd dat zij in combinatie met de hersteld-apostolische geloofsleer ook "de Boodschap van stamapostel J.G. Bischoff" zouden aanvaarden. Daarover zou het gesprek handelen. Voordat hij zich op weg begaf naar Hilversum, waar het gesprek plaatshad, werd er thuis gebeden. Vol spanning wachtte deze zuster af tot haar man terug zou keren. In tranen kwam hij thuis. Hem was in Hilversum tijdens het gesprek met "de apostel" de deur gewezen! Korte tijd later zat er bij de post een brief. Daar stond in dat het ambt was ontbonden en dat deze voorganger was geëxcommuniceerd. "Ik heb die brief nog altijd", aldus deze zuster, eraan toevoegend: "Er zijn in die tijd in onze familie heel veel tranen gevloeid; dat mag u best weten." Haar man is al ruim twintig jaar geleden overleden, maar het verdriet en de pijn over de gebeurtenissen van weleer zijn er nog steeds. Begin oktober jl. echter vroeg ik in Mainz aan een nieuw-apostolische herder en een nieuw-apostolische opziener uit de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte wanneer zielen, die op deze manier destijds onheus zijn bejegend, een tweede brief mogen verwachten. Nú een schrijven met een boodschap vol erbarmen! Beiden zwegen als het graf. Men sprak zelfs geen enkel woord. Tijdens een pauze in het bewuste middagprogramma, werd ik door hun gemeden. (...) Géén antwoord is uiteraard óók een antwoord. Hoe hartverscheurend deze plotselinge ervaring feitelijk ook was; ik wist genoeg. Men had zich onverzettelijk on-ver-zoen-lijk getoond. Waren zíj "de kroondragers"?! Zijn zíj "de getrouwen van Koning Jezus" en waren zíj "Zijn geliefde, geheiligde bruid"? Zie ook het redactionele bericht op "di 04 okt 2011, 15:36" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 25 Nov 2011, 18:00", in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"

    Ook voor mij is het niet duidelijk geworden waarom de verantwoordelijke (internationale) kerkleiding niet gewetensvoller te werk gaat.

    Nu ligt echter sinds 20 augustus jl. de onderstaande bestuursverklaring voor:
    • VERKLARING BESTUUR VAN DE NIEUW-APOSTOLISCHE KERK IN NEDERLAND

      De afgelopen tijd zijn er individuele gesprekken gevoerd met leden en voormalige leden van de Nieuw-Apostolische Kerk over hun ervaringen met de kerk, met name in de jaren zeventig en tachtig. Terugkijkend blijkt dat deze periode soms gekenmerkt werd door een autoritaire manier van leidinggeven. Normen waren soms belangrijker dan de waarden die in het evangelie van Jezus Christus tot uitdrukking komen. Er werd veel nadruk gelegd op het aanpassen aan de groep en geloofsgehoorzaamheid. De eigen verantwoordelijkheid van de leden is in deze periode niet structureel bevorderd. Deze leiderschapscultuur heeft een negatief stempel gedrukt op verschillende leden en voormalige leden van de kerk.

      Als kerkbestuur willen wij openstaan voor deze gebeurtenissen uit het verleden en onze excuses aanbieden voor de gemaakte fouten. We zijn ons ervan bewust dat leden van de kerk, inclusief voormalige kerkleden, hieronder hebben geleden. De daaruit voortvloeiende signalen werden niet tijdig opgemerkt, of het ontbrak aan moed om in een vertrouwelijke omgeving kritiek onder ogen te zien. Als gevolg hiervan is er in diverse situaties onjuist gehandeld. Maar wij willen ook aangeven dat er veel ambtsdragers waren die hun pastorale taak liefdevol en eerlijk hebben uitgevoerd.

      Wij hopen dat deze verklaring de betrokken broeders en zusters die in het verleden slechte ervaringen met de kerk hebben gehad, zal helpen. Verder vinden wij het belangrijk om op individueel niveau de gesprekken voort te zetten met degenen die hieraan behoefte hebben.

      Amersfoort, 20 augustus 2021

      Het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

    Gemakshalve gaat men daarin voorbij aan het leed wat in de jaren '50 werd berokkend aan onder anderen de zojuist bedoelde weduwe. Wat een omissie! Intussen is deze zuster 93 jaar oud. Een heel enkele keer belt zij mij nog op. Steevast herinnert zij mij dan hieraan...
    • 'k Heb gestreden, veel gebeden;
      vreemde ogen zagen 't niet.
      Toch heb 'k immer U beleden;
      U, die meer het hart aanziet.


      Bron: Derde couplet van lied 304, NAK-gezangboek
    Het behoeft geen betoog waarom ik mij niet vrij voel, wanneer ik haar zou spreken, om dan iets te vertellen over de bestuursverklaring. Wat van deze verklaring werkelijk de bedoeling is; ik weet het niet. Tegelijkertijd snijdt het mij door de ziel dat het zó moet uitpakken.

    Groet,
    TjerkB - Skyt! :shock: (soks betsjut oars neat as ferheardens oer hoe rûch dêr mei Syn tsjerke omskuord wurdt)


    N.B.
    Onrust
    « Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

    @all

    Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend.

    (...)
    Doordat een geloofsovertuiging onze ziel en zaligheid raakt, kan misère op dit gebied heel wat met mensen doen. Niemand wacht op berichtgeving waarmee een belofte of een ideaal wordt ontluisterd. Mijn gevoel bij de zaken die er in het leven bijzonder toe doen is echter: als je iets doet, doe het dan ook goed! Omdat ik niet onverschillig sta tegenover het geloof, ben ik altijd leergierig geweest. Maar in mijn kerk leerde ik steeds nadrukkelijker hoe het met de meeste dingen beter ánders kan. Dat is geen fijne manier om kennis en meer inzicht op te doen.

    Met tegenzin heb ik wat nu hierboven staat opgeschreven, doch ook in het besef dat het nieuw-apostolische geloof volgens mij handelde over het goud der waarheid, over het kristallen meer, over de verschillen met klatergoud, met alles wat voorbij zal gaan. Welnu, als dan Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?
    • Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
      Uit: Jakobus 5: 16
    (...)
    Mvg,
    JP


    Oorspronkelijke bron: NAK-Observer. Zie verder mijn bericht op "Za 30 Okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering" en het redactionele bericht op "Di 18 Jun 2013, 11:10" in de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos".

De quote over "Onrust" is dus al van 2007. De kerkleiding voelde niets voor een hand in eigen boezem doch zij waarschuwde voor fake news. Wie zich verdiept in de geschiedenis van het apostolische werk, ontdekt dat het fenomeen nieuwsmijding bijna een apostolisch patent verdient. Er gold maar één waarheid want de ambtelijke top in de kerk claimde immers de platina-versie van en het alleenrecht op... Gods heilige geest.

Onder géén beding wenste men zich bijvoorbeeld het onderstaande te realiseren:

  • Maak Gods heilige Geest niet bedroefd, want Hij is het stempel waarmee u gemerkt bent voor de dag van de verlossing.

    Uit: Efeziërs 4: 30 (NBV21)

    Het woord van God is levend en krachtig, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.

    Uit: Hebreeën 4: 12 (NBV21)

Integendeel; slechts de onderworpenen aan de hoogsten in rang hadden dat in hun oren te knopen. Zo werden gelovigen als good guys versus bad guys tegen elkaar op gezet; wie alles aannam voor zoete koek, werd de hemel in geprezen - wie in gewetensnood kwam, werd ge­boy­cot.

Het zou de zelfgenoegzaam grijzende hoge geestelijkheid sieren indien men alsnog tot de hier bedoelde verstotenen der aarde wilde afdalen:

  • Wie een van de geringe mensen die in Mij geloven ten val brengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.

    Uit: Marcus 9: 42 (NBV21)

    [1] Houd de onderlinge liefde in stand [2] en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen [3] Bekommer u om de gevangenen alsof u samen met hen gevangenzat, en om de mishandelden alsof u zelf mishandeld werd.

    Uit: Hebreeën 13 (NBV21)

Laat Pinksteren dus niet ontaarden in kamergeleerdheid maar maak er vluchtelingenwerk van! De kudde werd nodeloos in verwarring gebracht.


Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 04 jun 2022, 17:55(...)
Laat Pinksteren dus niet ontaarden in kamergeleerdheid maar maak er vluchtelingenwerk van! De kudde werd nodeloos in verwarring gebracht.

(...)

@all

Met de verwarring waar ik op inging is er vanzelf niets nieuws onder de zon want ook de Bijbel laat zien hoe de geschiedenis ermee verweven is:
  • [24] Daar kwamen de Joden om Hem heen staan, en ze vroegen Hem: ‘Hoe lang houdt U ons nog in het onzekere? Als U de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’ [25] Jezus antwoordde: ‘Dat heb Ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat Ik in naam van mijn Vader doe getuigt over Mij, [26] maar u wilt Me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, Ik ken ze en zij volgen Mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader Mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, [30] en de Vader en Ik zijn één.’

    Uit: Johannes 10 (NBV)

    Geliefde broeders en zusters, wees niet verbaasd over de vuurproef die u ondergaat; er overkomt u niets uitzonderlijks.

    Uit: 1 Petrus 4: 12 (NBV21)

En:
  • [11] Dit zegt God, de HEER: Ik zal zelf naar mijn schapen omzien en zelf voor ze zorgen. [12] Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren verstrooid zijn geraakt, zo zal Ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden, uit alle plaatsen waarover ze zijn verspreid op een dag van dreigende, donkere wolken. [13] Ik zal ze bij alle volken weghalen en uit alle landen bijeenbrengen, Ik zal ze naar hun eigen land laten gaan. Op de bergen van Israël en bij de waterstromen zal Ik ze weiden, overal in het land waar mensen wonen. [14] Ik zal ze laten grazen op een goede weide, ook hoog in de bergen van Israël zullen ze gras vinden; op Israëls bergen zullen ze rusten op groen grasland en in een grazige weide. [15] Ikzelf zal mijn schapen weiden en ze laten rusten – spreekt God, de HEER.

    Uit: Ezechiël 16 (NBV21)

    Wees over niets bezorgd, maar vraag in alle omstandigheden aan God wat u nodig hebt en dank Hem in uw gebeden.

    Uit: Filippenzen 4: 6 (NBV21)

Zie in deze samenhang desgewenst ook mijn bericht op "di 19 aug 2014, 13:45", in de thread "Hendrik Appels zingt Rienzi: Allmächt'ger Vater".


Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: ma 08 feb 2016, 12:23
GRATIS ARTIKEL VOOR U

Classis verbiedt kanselruil GKV en NGK Kampen
Kampen De classis Kampen van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) verbiedt de twee kerken in Kampen gezamenlijke kerkdiensten en kanselruil met de plaatselijke Nederlands Gereformeerde Kerk. De toelating van homo’s met een relatie in liefde en trouw tot het avondmaal in die laatste gemeente is …

Lees verder: https://www.nd.nl
@all

Afgelopen vrijdag zat het bovenstaande bericht bij mijn e-mail. Wat toch een geduvel, dacht ik, met overal in de kerken het geschift tussen goodguys en badguys. Het herinnerde mij aan een oud forumbericht waarin de opmerking werd gemaakt: "Niet voor niets liet Friedrich Nietzsche (1844-1900) optekenen dat hij wel christen had willen zijn, als die er maar verloster uitzagen! Zonder onvoorwaardelijke naastenliefde verzandt men in futiliteiten, in uitspraken 'voor de Bühne', in haat en nijd." Als mijn vader nog zou hebben geleefd en hij met gretig oordelende scheidslieden was geconfronteerd, had hij ongetwijfeld verwezen naar het volgende:
  • [24] Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. [25] Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. [26] Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid tevoorschijn. [27] De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” [28] Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” [29] Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. [30] Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

    Uit: Matteüs 13 (NBV)
Aan de andere kant: je zult er op een gegeven moment maar middenin zitten, tussen het gehakketak, het getouwtrek, tussen de schermutselingen, haat en nijd. Dit laatste is mijzelf nota bene overkomen! Nee, níet "in de wereld om ons heen", maar "in het midden der gemeenschap". Moet je dan verplicht wachten tot... "de Heer ons verlossing brengt"? Ik weet er nu, zeg maar, alles van. Ze zeiden, bij wijze van spreken: blijf zitten waar je zit, en verroer je niet. Ik moest wachten van ze, op hun instructies: heb een onbegrensd vertrouwen in ons, laat geen ongenoegen en ontevredenheid opkomen, en voor de rest "aufschauen, aufschauen, aufschauen".

Nog nooit heb ik zo ongerust een "tussenbalans" opgemaakt:
TjerkB schreef:(...)
Het "Zelfbeeld van de Nieuw-Apostolische Kerk" was naar het oordeel van degenen die erover gaan, verouderd. Hieronder eerst de achterhaalde kijk op de zaak:
  • De kroondragers

    Over de aarde wandelt
    thans een heilige schaar,
    onzichtbaar is haar krone daar.
    De voeten, zij treden
    door doornen en duister,
    in haar krone flonkert
    een eeuwige luister.
    Ze heft in dat licht
    't schild hier op aard',
    waar zij ondanks moeite
    geen mildheid spaart.
    Een feestdag dragen zij in hun hart,
    met tonen van vreugde.
    Zij treden door 't leven,
    zijn vol blijde moed,
    benaad'ren de mensen
    helpend en goed.
    Zij helpen verdwaalden
    liefhebbend voort.
    Zij schenken liefde naar Jezus' woord.

    Zij leiden de zielen
    naar 't rijk van hun Koning,
    Die weldra ontsluit
    hun Zijn eeuwige woning.
    Dat zijn de getrouwen
    van Koning Jezus
    .
    Dat is Zijn geliefde, geheiligde bruid,
    door Hem eens verkoren.
    O, dat zij gekroond
    Hem voor eeuwig behore!

Nu de -door zelfkritiek (?)- totstandgekomen hedendaagse visie:
  • De door Jezus Christus gelegde weg naar heil in onze tijd
    1. Jezus Christus leidt de Nieuw-Apostolische Kerk door levende Apostelen. Hun leer is gebaseerd op de Heilige Schrift.
    2. Het Apostelambt is het door Jezus Christus gemachtigde ambt voor heilsbemiddeling.
    3. Apostelen zijn noodzakelijk om Zijn kerk op de door Hem beloofde wederkomst voor te bereiden.
    4. De Nieuw-Apostolische Kerk kent de drie sacramenten Heilige Waterdoop, Heilige Verzegeling en Heilig Avondmaal.
    5. De afdracht van de sacramenten Heilige Verzegeling en Heilig Avondmaal, en de vergeving van zonden zijn gebonden aan het Apostelambt.
    6. Nieuw-apostolische christenen hebben door de Heilige Verzegeling de gave van de Heilige Geest ontvangen.
    7. Jezus Christus, waarvan de Heilige Schrift getuigt, staat in het middelpunt van het geloofsleven van de nieuw-apostolische christen. Hij werkt tegenwoordig in Zijn kerk en zal wederkomen. Het geloofsdoel van de nieuw-apostolische christen is, met Christus verenigd te worden bij Zijn wederkomst.

Tot zover de theorie.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 29 Jan 2014, 18:46" in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
Zie ook het bericht op "Do 07 Mei 2015, 16:23" in de thread "Der Fall Rohn"
Ik stuitte zowel bij de fiscale als de bedrijfseconomische tussenbalans (lees: zielzorg en zakendoen) op een soort van "technisch total loss". Dan kun je NIET verder.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16:00 uur]
TjerkB schreef: ma 08 feb 2016, 12:23(...)
Ik stuitte zowel bij de fiscale als de bedrijfseconomische tussenbalans (lees: zielzorg en zakendoen) op een soort van "technisch total loss". Dan kun je NIET verder.

(...)

@all

Hoezeer wij ons in de meest uiteenlopende situaties ook (naar Bonhoeffer) "geborgen en getroost" hebben gevoeld; wij kunnen tegen een muur worden gezet of voor een zee komen te staan zonder al een pad erdoorheen.

Deze thread handelt erover dat een voorganger in Groningen eerder terugtrad dan het vanwege diens leeftijd al in de lijn der verwachtingen lag. Echter, zoals bij Noach sluit God wel eens een deur om juist een venster te openen. Noach kende het lied nog niet over de rotsgrond "Geloof én Vertrouwen" (en dat die rotsgrond "d' invloed der tijden" weerstaat), maar voor mij zijn het veelzeggende bezielde gedachten gebleken, namelijk om niet alleen te geloven maar -vastberaden- óók vertrouwen te willen hebben:

  • [15] Maar ik vertrouw op U, HEER,
    ik zeg: U bent mijn God,
    [16] mijn lot en mijn leven zijn in uw hand,
    bevrijd mij van mijn vijanden en vervolgers.
    [17] Laat het licht van uw gelaat over mij schijnen,
    toon uw trouw en red uw dienaar.


    Uit: Psalm 31 (NBV21)

Zelfs op de digitale snelweg laat God (hiertoe) de stenen spreken, al had de nieuw-apostolische kerkleiding er geen boodschap aan wanneer het niet zelden andere "doorlevingen" betrof dan de zorgvuldig geredigeerde geloofservaringen die het kerkbestuur zelf onder de aandacht brengt.

Toch is er helemaal niets mis mee als wij ook openstaan voor minder rooskleurige berichten uit de samenleving en wij daar zélf over nadenken:

  • Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

    Uit: 1 Johannes 4: 1 (NBV21)

Niet ieder beschikt op elk moment over dezelfde draagkracht om een last te dragen zoals "onze dierbare stamapostel" dat moeiteloos zou doen; in theorie wel te verstaan want is (naar Johan Huizinga) pro­pa­gan­da niet feitelijk de kunst om een an­der te la­ten ge­lo­ven wat je zelf niet ge­looft?

Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef: zo 06 feb 2022, 21:15
TjerkB schreef: zo 06 feb 2022, 16:20(...)
Hoe ánders hadden onder ons velen hun tijd en energie kunnen gebruiken als de nieuw-apostolische kerkleiding níet de gelegenheid onbenut had gelaten die zij bijna 25 jaar geleden op een presenteerblaadje aangeboden kreeg met "een bericht uit de samenleving" van de theoloog dr. Andreas Fincke bij de Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW) in Berlijn!

(...)

@all

Terwijl ik ervan uitging dat dienaren (!), in­dach­tig aan hun roeping en uit waarachtige naastenliefde, heilig zouden geloven in Jezus' woorden...
  • En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de geringsten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.”

    Uit: Matteüs 25: 40 (NBV21)

... werd (ook) ik in een aaneenschakeling van beslissende momenten spijtig genoeg geconfronteerd met desinteresse, harteloosheid en onwil:
TjerkB schreef: wo 18 apr 2018, 14:57(...)
Van kindsbeen af werd ons "in de gemeenschap" voorgehouden dat één ziel voor God méér van waarde is dan "alle schatten van deze wereld". Inderdaad, forget it:
TjerkB schreef:(...)
Vertwijfeld schreef ik in 2003 aan een bestuurslid: "Als in een ambtsbroederdienst zou worden gevraagd of alle broeders met een ambt, hoger dan diaken, willen opstaan, hoop ik oprecht dat iedereen blijft zitten." Daarna heb ik het in de Nieuw-Apostolische Kerk nog vier jaar uitgehouden. Op de valreep pleitte ik nog voor "een algemene lastenverlichting", maar ook dat verzoek werd laconiek weggewuifd. Vanochtend kwam ik nog het onderstaande e-mailbericht tegen van 3 mei 2004:



Het mocht állemaal niet baten.

(...)


Uit: Bericht op "Di 02 Feb 2016, 00:00", in de thread "Elfje"
Een kloof... tussen de theorie en het praktijk van het geloof, hypocrisie (!!) derhalve; dát is het echte kernprobleem - en inderdaad: niemand die juist dát wil weten.

(...)

Gebouwen lopen namelijk niet leeg door secularisatie, maar wanneer het hek van de dam is en de hoofdzaak niet meer de hoofdzaak mag zijn:

  • Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als leiders heeft aangesteld; hoed Gods gemeente, die Hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.

    Uit: Handelingen 20: 28 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Voorganger van de NAK Groningen geeft de pijp aan Maarten

Bericht door TjerkB »

@all

Bijna 10 jaar geleden klom ik in de pen om de onderstaande forumbijdrage te schrijven:

BakEenEi schreef: di 03 jul 2012, 01:58 @all

Wie in kerkelijke ambtsdragers Godsgezanten wil zien, neemt daarmee een belangrijk besluit dat om meerdere redenen verregaande consequenties kan hebben. In de Nieuw-Apostolische Kerk, het "werk Gods", zijn de "ambtsbroeders" ieders geestelijke leidslieden, dienaren, zegenaars; boden van Jezus... Dat wil nogal wat zeggen! God zelf zou dit zo hebben ingesteld. Daarom is het in deze kerk de bedoeling dat de gelovigen dit onvoorwaardelijk voor wáár houden want "De twijfelaar ontvangt niets!", zo werd er "vanaf het altaar" vaak opgemerkt. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" is er in elk geval sprake van een ernstig zorgwekkende toestand indien gelovigen met dat waandenkbeeld nog moeite hebben: " 'Zweifel ist eine sehr gefährliche Krankheit, die muss sofort bekämpft werden. Wenn ein Zweifelsgedanken sich in uns festsetzt, dann müssen wir ihn sofort bekämpfen.' - so Jean-Luc Schneider am 20.09.09 beim 'Mitdienen' in Konstanz", berichtte op dit Forum zefyr op "Za 14 Apr 2012, 22:08" in de thread "stamapostelhelper J.-L. Schneider".

Zolang er in kerkgemeenten geen ál te gekke dingen gebeuren, zal de gevreesde "geest van twijfel" nog wel niet ongenadig toeslaan. Wie welwillend is, kan heel wat verdragen. Bovendien "weet" je in je achterhoofd: ik kan een probleem altijd voorleggen aan een "hogere dienaar", mocht mijn "directe zegenaar" naar mijn gevoel te weinig begrip tonen. Voordat iemand op dat punt het vertrouwen in de nieuw-apostolische geloofsleer compleet verliest, moet er in theorie dus heel wat misgaan. Dit betekent óók dat de kans groot is, dat het in dat opzicht eerst jarenlang "goed genoeg" gaat. In de tussentijd zullen gelovigen zich steeds beter aanpassen en zullen zij gewennen aan omstandigheden die misschien te wensen overlaten. Waarom zou je ook op alle slakken zout leggen? Overal vind je immers wel wat! So far, so good. Toch kan er zich een situatie voordoen, waarbij het er principieel toe doet hoe de kerkleiding ermee omgaat. Dat is mijzelf zeker een keer of tien overkomen, en dan betrof het steevast aangelegenheden waarbij de liefde van God opzij was gezet.

Hoezo?! (...) Wanneer kennelijk het besef ontbrak op welke manier Christus Jezus samenvatte waar het in de kern om gaat, namelijk "Heb uw naaste lief gelijk uzelf en God boven alles", en ik dan zag hoe anderen soms erbarmelijk (!) leden onder zulk onbegrip, hield ik vast aan dat uitgangspunt, ook al trachtte men dat te overrulen. Dit laatste overkwam mij namelijk bijna even vaak. En: met dezelfde hardheid werd ikzelf meermalen bejegend. Dan leer je dus níet hoe het móet, doch -eufemistisch uitgedrukt- hoe het beter anders kan. Maar wanneer de maat vol is, het houdt wel op. Bij mij hield het op toen ik vaststelde: dit is pure machtspolitiek.

De leugen regeert, was voor mij in 2007 de slotsom en het opvallende is: daar heb ik achteraf geen tel ooit nog aan getwijfeld. Tot overmaat van ramp maakt de (internationale) kerkleiding het intussen zó bont, dat ik hier maar in de pen ben geklommen om dat te helpen verduidelijken. Hopelijk kunnen enkelen daar nog op tijd hun voordeel mee doen. Tegelijkertijd besloot ik achter de schermen mijn best ervoor te doen om de "verantwoordelijken" inzicht te geven in hun handelen. Wie het ook betrof; ik werd genegeerd en men wendde zich af. Met name door mijn werk, vroeger in de schuldhulpverlening, wist ik echter hoe lastig het kan zijn om op een gegeven moment in te zien dat er hulp moet worden ingeroepen. Maar het stuitte mij enorm tegen de borst als er daardoor -onnodig- extra slachtoffers (!!) worden gemaakt. Ook hiervoor toonden de betrokkenen zich telkens ongevoelig. Dit maakt de problematiek uiteraard nijpend. Immers, dan krijgt egoïsme de overhand, al kan dit wijzen op een persoonlijkheidsstoornis. Of denk aan religieuze psychopathologie.

Hierover spreek ik mij nu maar hardop uit want zoals de zaken er momenteel voorstaan, valt de hele toestand al rampzalig te noemen. Vrijwel iedereen kijkt ervan weg. Binnen de bestuurlijke geledingen wenst in elk geval níemand te worden geconfronteerd met "berichten uit de samenleving". Dit echter zal ertoe leiden dat op enig moment de wal het schip in volle vaart keert. Wie nu -stilzwijgend- te kennen geeft nergens wat van te willen weten, kan zich later vanzelf niet verontschuldigen door te verklaren "geen herinnering" te hebben aan alle waarschuwingssignalen. Wat dat aangaat, gebeurt hier hetzelfde als in het TV-programma "Blik op de weg". Van het afkeurenswaardige weggedrag zijn de opnamen in feite al overtuigend vastgelegd. De standaardreactie zal straks wel zijn: "Wij ondersteunden onze zegenaars". Als (mede)bestuurders van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) kom je daar natuurlijk niet mee weg. Ieder heeft gewoon zijn eigen verantwoordelijkheden waar te maken. "Kerkleiders" zijn geen lieveheersbeestjes in een zedig sprookje.

Gun je naaste toch het recht van overpad! Of moet aanstonds iedereen méé het ravijn in (!) worden gejaagd?

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "03 jul 2012, 01:58" in de thread "Recht van overpad"

Wat valt hier nu aan toe te voegen? Wij allen (en zeker de broeders en zusters uit de vroegere gemeenschap Naarden-Bussum - want daar stond deze tekst op het altaar) kennen volgens mij wel de woorden uit Jakobus 1 vers 22: "Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen." Welnu, ik denk dat wij ook allemaal wel van plan waren om in ons dagelijkse leven hier gewoon werk van te maken. Maar ja, hoe pakt zoiets dan werkelijk uit? Elders in de Bijbel kregen wij nog een hint...

  • [1] Broeders en zusters, ik hoef u niet te schrijven over het moment waarop dit zal gebeuren, [2] want u weet zelf maar al te goed dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht. [3] Als de mensen zeggen dat er vrede en veiligheid is, worden ze plotseling getroffen door de ondergang, zoals een zwangere vrouw door barensweeën. Vluchten is dan onmogelijk. [4] Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, [5] want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, [6] dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn. [7] Wie slaapt, slaapt ’s nachts, en wie zich bedrinkt, is ’s nachts dronken; [8] maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding.

    Uit 1 Tessalonicenzen 5 (NBV)

Hierna was de praktijk toch geregeld weerbarstiger dan de theorie het ons liet vermoeden. Ik had er misschien wel twee koetjesrepen om willen verwedden dat het onheil zich vast van buitenaf zou aandienen; niet middenin de gemeenschap. Toch kwam het verraad (!) juist van binnenuit. Het heeft nog lang geduurd voordat ik het mijzelf toestond te beseffen dat ik wel degelijk hierbij op mijn eigen waarneming moest vertrouwen. Daarna liet ik mij een keer als volgt erover uit:

TjerkB schreef: wo 12 nov 2014, 16:37(...)
Dan moet er "op de kerkvloer" dus wel structureel (!) iets heel grondig mis zijn. Sterker nog, ikzelf kan vrij nauwkeurig aangeven waar het aan schort. Het is een aantal ongerijmdheden bij elkaar dat ook bij mij persoonlijk gaandeweg voor knetterende kortsluiting (...) heeft gezorgd. De "bloody limit" was hierdoor bereikt!

Het internationale nieuw-apostolische kerkbestuur heeft als het ware met alle haar ter beschikking gekomen machtsmiddelen een keizerrijk gevestigd en verdedigd, middenin het koninkrijk van God. Het "verlossingswerk" dat de op touw gezette organisatie zou belichamen kreeg de uitwerkingen als die van een verdelgingswerk!

Wie het zover laat komen, is in het geloof naar het evangelie van Jezus Christus zonder enige twijfel behoorlijk de weg kwijt.

(...)

Omdat ik begreep dat het pijnlijk kan zijn zoiets te lezen, deed ik mijn uiterste best om allerlei achtergronden zo goed mogelijk te belichten. Wilde ik met veel aplomb betogen dat bij nader inzien de hemel van koper is? Nee, wél echter het gekunstelde nieuw-apostolische firmament. Dat is natuurlijk niet niks, maar dan is er, welbeschouwd, alsnog geen man overboord. Valt hierbij immers niet te denken aan het volgende?

  • [19] Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. [20] Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. [21] Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

    Uit: Matteüs 6 (NBV21)

    [22] De Joden zeiden: ‘Hij zal toch geen zelfmoord plegen, dat Hij zegt dat Hij ergens naartoe gaat waar wij niet kunnen komen?’ [23] Jezus vervolgde: ‘U bent van beneden, Ik ben van boven; u hoort bij deze wereld, Ik hoor niet bij deze wereld...

    Uit: Johannes 8 (NBV21)

Het zit hem dus niet in onroerend goed, in sluw dichtgetimmerde statuten of wat dies meer zij; om nog maar te zwijgen van rangen en standen.

Laat eenieder zich dus volkomen vrij voelen tot de slotsom te komen dat het beter is enige afstand te nemen tot een achterhaald denksysteem...

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”