NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door zefyr »

@allen,

Blijkbaar ziet de hoofdleiding van de NAK NL zich genoodzaakt de stormbal te hijsen, want de betrokkenheid bij en deelname aan allerlei kerkelijke activiteiten en diensten vertoont al jarenlang, decennia een dalende lijn. Aan de lopende band zijn in de afgelopen jaren, decennia nieuw-apostolische gemeenten opgeheven en krimpt het ledental. Het ledental is 'vergrijsd' en de jongeren en jong volwassenen haken af. Wat te doen? Via onderstaande link kunt u kennis maken met een (te?) ambitieus plan. De tijd zal het leren of dit voornemen zoden aan de nieuw-apostolische dijk - ernstig verzwakt en hier en daar doorgebroken - zet. Alles moet anders, opdat alles (in de kern) hetzelfde blijft?

https://www.nak-nl.org/db/7940676/Eerde ... -zich-voor

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. In mijn jeugd had Veronica de slogan: Je bent jong en je wilt wat! ;)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Onder de on­om­floers­te titel "In eenzaamheid gepest" verscheen van De Kinderombudsman vandaag een nieuw veelzeggend onderzoeksrapport.

Zou het niet eens tijd worden, zo vroeg ik mij hierdoor af, dat de nieuw-apostolische kerkleiding er niet langer omheen draait dat uitdrukkelijk miskend doch systematisch pestgedrag middenin de gemeenschap bij "kinderen van de Allerhoogste" niet alleen veel lijdensdruk teweeg heeft gebracht maar tevens de oorzaak ervan is dat gaandeweg ontelbaren de kerk verlieten, veelal ook door eenrichtingverkeer in de communicatie:
BakEenEi schreef: vr 16 sep 2011, 08:18 @all

Onder verwijzing naar de recente berichten op "wo 14 sep 2011, 17:48" en op "wo 14 sep 2011, 17:59" in de thread "Framing" graag het volgende:

Afbeelding

Uit: een -wederom- inhoudelijk onbeantwoord gebleven brief (d.d. 08-01-2007) aan de kerkleiding

Zie tevens mijn bericht op "za 19 feb 2011, 01:10" in de thread "Levend geloof" ...


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "16 sep 2011, 08:18", in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen..."

Voor zover ook de jeugd zelf vindt dat zij de toekomst heeft, zou ik willen adviseren: probeer toch eerst je eigen geschiedenis beter te kennen!

Groet,
TjerkB


P.S. 1
TjerkB schreef: zo 15 dec 2013, 21:42(...)
Eindelijk kwam vorige week van de bibliotheek, hier ter plaatse, het reserveringsbericht voor het mij aanbevolen boek, dat ik maanden geleden al had willen lezen: meesterlijk door Alex Verburg geschreven memoires onder de titel "Pater van Kilsdonk - raadsman in delicate zaken" (ISBN 978 90 450 2203 1). En dan valt op pagina 95 opeens het oog op het onderstaande:

  • De Congregatie voor de Geloofsleer in Rome, die mensen kan
    ik tot op de laatste centime wegen op hun geestelijk gewicht.
    Nee, ik heb een diepe toorn. Dat is ook een beetje het gewonde
    kind in mij. Niet dat iemand mij heeft verwond, maar ik ben
    gewond omdat ik anderen verwond heb zien worden
    . (...)

In de Nieuw-Apostolische Kerk heb ik wel eens horen spreken van "een goddelijke narcose". Dan ontging je als het ware op Golgotha de pijn. Je stierf (als omstander) van (andermans) ellende maar goddank: je voelde bijna niks. Nooit meer wat, in feite - denk ik nu, wel eens. Volstrekt gehersenspoeld zijn thans dezulken. Men gelooft hooguit nog dat er lang geleden, zoals in Jezus' tijd, sommigen waren die daadwerkelijk geloofden.

(...)


P.S. 2
TjerkB schreef: ma 30 dec 2013, 16:37(...)
Over pater Van Kilsdonk graag ook nog het volgende:
Ik heb letterlijk duizenden mannen en vrouwen, jongens en meisjes ontvangen die hoe dan ook niet voldoende geluk hebben gevonden en soms wel erger. Als pastor heb ik alles meegemaakt wat er mee te maken is.

Niet zo lang geleden is in een Brabants dorp een vrouw een kerkelijke begrafenis geweigerd omdat ze zich al een paar jaar niet meer in de kerk had laten zien. Zo'n weigering is heiligschennis, dat doe je niet, dat is een fundamentele aantasting van wat we het christelijke geloof noemen! Dat is nu zo'n voorbeeld van een minderbegaafde, vooral sociaal minderbegaafde priester die zijn kracht zoekt in autoritair beleid: dit zegt de bisschop, dit zegt de paus, en dit zullen we handhaven.

Elementaire mensenliefde, eerbied, daar draait het om in het pastoraat. Als je dat niet opbrengt, ben je ongeschikt voor elke dienst.



Bron: Hoofdstuk XXX "Verdacht en veracht", pag. 207, uit het boek "Pater Van Kilsdonk - raadsman in delicate zaken"; memoires, samengesteld door Alex Verburg. Uitgeverij Atlas Contact, 2013. ISBN 978 90 450 2203 1.
Wanneer ik zoiets lees, moet ik onwillekeurig denken aan hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk zielen werden bejegend die oprecht moeite hadden met "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff", aan hoe nota bene zich als fascisten manifesterende "districtsapostelen" de ether vervuilden met leuzen als "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden!" en met nog veel méér van dergelijke waanzin; hoe een districtsoudste Thomas Feil kon opkrassen, hoe óók Bauke Moesker mocht worden aangepakt door gretige types als De Lange, Vis en Nijland die op afroep wel voor antichrist willen spelen! Mijn achting voor zulke mensen is hierdoor inwendig gebroken.

"Kan ik daar wat aan doen?" Welnu, dat zal hier niet zo eenvoudig zijn want in deze kerk kunnen dan zelfs goede vrienden prompt reageren in de trant van "Daar doe je niks aan, he?", of "Daar houden wij ons niet mee bezig". Of de kerkleiders in kwestie die ondertussen het aanzien wensen te genieten van "boden van Jezus Christus" nu maling hebben aan statuten, zij zich schuldig maken aan wat grenst aan misdrijven tegen de menselijkheid, óf zij de werkzaamheid van de Heilige Geest daadwerkelijk minachten; het raakt amper het bewustzijn van de aan hun machtswellust onderworpen aangesloten leden want velen zwelgen al in een gevoelloze onnadenkendheid.

(...)

P.S. 3
TjerkB schreef: vr 22 mei 2020, 15:04(...)

TjerkB schreef: di 23 aug 2016, 10:42(...)
Mijn voorstel zou zijn: neem in alle rust kennis van het interview met Inge Tempelmann...
  • Bron: https://youtu.be/vK--p3QU-Xo?t=26m
    Gepubliceerd op 30 dec. 2014
    Die Kirche sollte ein Ort sein, wo sich Spiritualität entwickeln kann. Wo Menschen auf ihrer persönlichen Reise des Glaubens ermutigt werden. Doch viele Menschen haben erlebt, dass Kirche kein Schutzraum ist, sondern von Einengung und Manipulation bestimmt wird. Inge Tempelmann spricht über geistlichen Missbrauch und den praktischen Umgang mit diesem Thema.
(...)
TjerkB schreef: do 25 aug 2016, 11:13(...)
Wat ik met dit laatste bedoelde is wat Inge Tempelmann antwoordde toen aan haar de vraag werd gesteld hoe volgens haar een gezonde kerkgemeente eruit zou zien. Vrij vertaald:
  • "In een gezonde kerkgemeente let men op elkaars grenzen en men respecteert die ook echt. Zo’n gemeente nodigt mensen ertoe uit om zowel met God, met anderen als met zichzelf intens verbonden te zijn. Ieder mag dus zijn eigen directe verbinding hebben met God en werkelijk niemand moet zich daartussenin willen wringen.

    Als wij onderweg zijn in het rijk van God of wij ons waar dan ook in zijn rijk bevinden, gaat het er in diepste wezen om dat wij elkaar ondersteunen zodat het makkelijker wordt om te leven, makkelijker om lief te hebben, om te geloven en het beslist ook makkelijker wordt om leed te verdragen."
(...)
Als wij ons uitgerekend in een kerkgemeente niet (meer) veilig weten in Jezus' armen, bijvoorbeeld omdat daar de scepter wordt gezwaaid door een geestelijke elite die vooral vervuld is van zichzelf en daarom op haar wenken bediend wil worden, is er in zo'n kerkgemeente natuurlijk iets grondig mis(gegaan). Dan wordt het echt heel moeilijk om in het geloof op de been te blijven, laat staan dat men er kan herstellen van geestelijke verwondingen. Tien jaar geleden riep stamapostel Wilhelm Leber ertoe op om voor elkaar in de bres te springen, sterker nog, om te strijden (!) voor het behoud van elke ziel. Ik heb er niets, maar dan ook helemaal niets van mogen ondervinden; niet persoonlijk noch bij naasten die ik zag wegkwijnen in de kerkgemeente die ik ontvluchtte vanwege alle benauwende omstandigheden daar.

(...)

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Het is evident, dat er een complexe en tragische geschiedenis vooraf is gegaan aan dit ambitieuze plan.

In het Apostolisch Genootschap is jaren, decennia geleden de dienst op woensdagavond afgeschaft. Deze dienst werd ingeruild voor een gespreksavond, die uiteindelijk een zachte dood is gestorven. Als een nachtkaars ging dit uit. Apostolischen en nieuw-apostolischen zijn niet gewend zelf een eigen inbreng te leveren. Onder een strakke regie van de kerkleiding is langer dan een eeuw of anderhalve eeuw het volk Gods gedresseerd. Eigen initiatief werd niet op prijs gesteld. Cultuuromslag duurt generaties.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: di 14 jun 2022, 20:01(...)
Onder een strakke regie van de kerkleiding is langer dan een eeuw of anderhalve eeuw het volk Gods gedresseerd. Eigen initiatief werd niet op prijs gesteld. Cultuuromslag duurt generaties.

@zefyr
@all

Door de jaren heen zijn er, wat deze energieverslindende tragiek betreft, al heel wat gezichtspunten belicht, zoals in de onderstaande berichten:
  1. BakEenEi schreef:
    Redactie schreef:(..._)
    Ja, het zijn hééél fijne mensen, de hoge(re) "dienaren"! Waar haalden ze hun verbeelding toch gedurig vandaan?! Ook dit is een aspect van de verdeel- en heerspolitiek die ik bij het "speelgoed-werk Gods" heb moeten vaststellen. Ze speelden bij de Nieuw-Apostolische Kerk in de hoogste kringen (!) in feite al "SImCity" voordat het op de markt kwam...

    Ik heb er maar één antwoord op voor de "kleine bedriegers" (om districtsapostel Armin Brinkmann, onlangs in Roden, maar eens te citeren) die het hier met terugwerkende kracht aangaat :
    • Doof de Geest niet uit...

      1 Tessalonicenzen 5: 19 (NBV)
    (...)


    Uit: Bericht door Redactie op "Wo 27 Jul 2011, 11:27" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
    @all

    In alle toonaarden heeft het op dit Forum vrijwel onophoudelijk gehandeld over heersen in plaats van dienen. Wie dit normaal vindt hoeft niets te doen. Men kan wachten tot straks de wal het schip in volle vaart keert.

    Geloven is níet: kijken hoe anderen hebben gestreden. En met "hersenloos denken" kom je er evenmin. Dienaren zijn broeders en zusters in ons midden die hun naasten in het geloof graag willen bijstaan, met Zijn hulp en tot zegen van allen. Daar komt geen notaris aan te pas, geen advocaat, geen statuten en geen catechismus. Het gaat metterdaad om geloof, hoop en liefde. Laten wij daarmee overgaan tot de orde van de dag!

    Groet,
    BakEenEi


    Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Ma 04 Feb 2013, 22:33" in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
  2. TjerkB schreef: di 17 feb 2015, 09:30 @all

    De theorie spreekt voor zich...
    Gottesdienst für Amtsträger in Wiesbaden: "Kämpfen um jede einzelne Seele"
    12.03.2006

    Wiesbaden. In einem besonderen Gottesdienst für alle Amtsträger der Neuapostolischen Kirche in Europa wandte sich Stammapostel Wilhelm Leber an seine Brüder: "Lasst uns um jede einzelne Seele kämpfen!" Diese Aufgabe gab der internationale Kirchenleiter seinen Amtsbrüdern mit auf den Weg.

    Knapp 30.000 Amtsträger zählt die Neuapostolische Kirche in den europäischen Gebietskirchen.
    Am Sonntag, 12.03.2006, hielt ihnen ihr oberster Kirchenleiter, Stammapostel Wilhelm Leber, einen besonderen Gottesdienst. Mit eingeladen waren die Ehefrauen.

    Der Gottesdienst wurde aus der Kirchengemeinde Wiesbaden in 534 europäische Gemeinden per Satellit übertragen. Empfangsgemeinden in Albanien, im Kosovo, in Finnland oder im Libanon waren genauso "auf Sendung" wie Gemeinden in den traditionellen Gegenden in Europa - von England bis Spanien, von der Tschechischen Republik bis nach Frankreich. Stammapostel Wilhelm Leber predigte nach einen Bibelwort aus Kolosser 2,1.2: "Ich will euch nämlich wissen lassen, welchen Kampf ich um euch führe und um die in Laodizea und um alle, die mich nicht von Angesicht gesehen haben, damit ihre Herzen gestärkt und zusammengefügt werden in der Liebe und zu allem Reichtum an Gewissheit und Verständnis, zu erkennen das Geheimnis Gottes, das Christus ist".

    Drei Ziele für die Arbeit als Amtsträger in der Kirche leitete das Kirchenoberhaupt daraus ab: Herzen sollen gestärkt und zusammengefügt werden, Gewissheit und Verständnis sollen wachsen. Er forderte seine Mitbrüder dazu auf, für jede einzelnen Seele in der Gemeinde zu kämpfen: für die Jugendlichen genauso wie für die Kritischen, die Komplizierten oder die mit Problemen Beladenen.

    (...)


    Bron: NAK International
    ... net als de nieuw-apostolische geloofspraktijk.

    Groet,
    TjerkB

Zie eventueel ook -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "wo 19 jan 2011, 20:36", in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht". Al kan een cultuuromslag lang duren; indien het roer "om der uitverkorenen wille" radicaal om moet, kan het sneller!

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Voorts verwijs ik in deze samenhang -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- naar de thread "There's No Business Like Showbusiness".
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 15 jun 2022, 09:57(...)
Al kan een cultuuromslag lang duren; indien het roer "om der uitverkorenen wille" radicaal om moet, kan het sneller!

(...)

@all

Vorige week sprak ik in Duitsland enkele broeders en zusters die inmiddels op leeftijd zijn en die het daardoor nog levendig bijstaat hoe zowel in het maatschappelijk bestel als in de Neuapostolische Kirche "höhere Führungsverantwortliche" (vgl. "Leidbild Dienen und Führen") deels ook volstrekt antichristelijke doelen nastreefden: "Haben wir mit solchen keine schlechte Erfahrungen gemacht?" Ik kon mij daar iets bij voorstellen:

BakEenEi schreef:(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk kan het gelovigen telkens opnieuw (!) overkomen dat wanneer zij hebben gedacht "het moet niet gekker worden", het tóch nog dwazer kan uitpakken. Ikzelf heb er bijzonder lang over gedaan, maar toen ik de slopende werking van dit fenomeen bij overigens gezonde mensen eindelijk doorzag, wilde ik niet langer blootstaan aan het zinloze geestelijke geweld dat er vanuit gaat. Wie aan de haal gaat met Zijn woord, wordt terstond verblind voor Zijn waarheid - zo zie ik het. Er is in deze kerk een geestelijke elite die zich ooit in het zadel heeft laten helpen, en de desastreuze gevolgen zijn ernaar. Er is maar één manier om zo'n wantoestand terug te draaien: de gelovigen moeten hun vertrouwen opzeggen in diezelfde geestelijke elite. Dan zal het gauw afgelopen zijn met de koppijn die ieder er nu gedurig van oploopt. Ik weet dat het niet gemakkelijk is om de invloed van "hogere dienaren" te relativeren, maar zulke dienaren zijn nu eenmaal geen dienaren! Ik heb D.Ap. De Bruijn eens voorgesteld om aan het begin van een dienst voor de "ambtsbroeders" de vraag te stellen of ieder met een ambt hoger dan diaken wil opstaan, en dan te zeggen dat degenen die zich boven de anderen hebben verheven wel kunnen gaan, waarbij het hemzelf vrij stond dezen te vergezellen, richting uitgang. De ambtsbroeders hadden beter gewoon "dienende broeders" kunnen blijven. (...)

(...)
Net als vele andere "hogere verantwoordelijke leidinggevenden"in de Nieuw-Apostolische Kerk gaat D.Ap. Fehlbaum uit van een afschuwelijke tweedeling in het "werk Gods". De tweedeling tussen reddingswerkers en hulpelozen, leraren en leerlingen (voor wie de schoolbanken tevens ieders eindbestemming zijn), tussen hooggeplaatsten en ondergeschikten, zegenaars en zielen die van hun zegen afhankelijk zijn, enzovoort. Zo verwarrend hoeft het echter geenszins te zijn:
  • [7] Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. [8] Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. [9] Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. [10] Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. [11] Voert u het woord, laat dan Gods woorden doorklinken in wat u zegt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, voor eeuwig. Amen.

    Uit: 1 Petrus 4 (NBV)
De echelonnering in de kerk kan per direct worden afgeschaft. Daarna kan men als leden van het lichaam van Christus eenvoudig proberen elkaars naasten te zijn. Het gaat hier niet om topsport, of zo, en om wie er straks de olympische ploeg mag vergezellen naar het hemelrijk!!

(...)


Uit: Mijn bericht op "Za 22 Jan 2011, 20:01" in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft"

Kort samengevat:

TjerkB schreef: zo 14 jun 2020, 14:54 (...)

In de reli-industrie verhullen machtige marketingmachines conform businessplannen de woekerprijzen voor het vertier onder hun dak. Echter, in het open veld kan ook een hagenpreek zaligmakend zijn, en in een diepe put heeft de Heilige Geest nog een optimaal bereik.

Ik ben er dus op tegen; op verwarring.

(...)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Je schreef: Al kan een cultuuromslag lang duren; indien het roer "om der uitverkorenen wille" radicaal om moet, kan het sneller!

Het is een algemeen bekend feit, dat cultuuromslag veel tijd en grote inspanning vergt. Alle mooie intenties en indrukwekkende woorden ten spijt. Nog niet zolang geleden werd in politieke kringen in Den Haag gerept van een nieuwe bestuurscultuur, vooral in kringen van D66. Teleurstelling op teleurstelling is (vooralsnog) het resultaat bij menig kiezer, waaronder ook ik (sinds jaar en dag stem ik dikwijls D66, enkele jaren geleden heb ik een uitstapje gemaakt naar de ChristenUnie). Decennia geleden was de verkiezingsleus van deze partij 'Het redelijk alternatief'.

https://dnpprepo.ub.rug.nl/496/

De weerbarstige werkelijkheid toont veelal aan, dat wat zich als een (redelijk) alternatief aandient in nabeschouwing (nagenoeg) een flop en een fopspeen is. Alles moet anders opdat alles hetzelfde blijft. Wat is het alternatief? Paniekvoetbal! Dit gevoel bekruipt mij, als ik de tekst van Jong-NAK lees:

"Hoe verandert de samenleving en hoe kunnen wij daar als kerk op reageren? We merken namelijk allemaal de terugloop in de diensten. Het is nu tijd om in actie te komen, er moet iets gebeuren!"

Er spreekt een gevoel van urgentie uit, maar de veranderingen in de samenleving zijn al lang gaande. Heeft men zitten slapen in 'Amersfoort'? Is de kerkleiding het spoor bijster? Mogen de (jonge) gemeenteleden de kooltjes uit het vuur halen? Ik vrees, dat het veel te laat is. Het is namelijk vijf over twaalf. Ik vermoed, dat de NAK NL in 2030 de omvang zal hebben van de Gemeente van Apostolische Christenen in haar glorietijd (zestiger, zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw). Verdere marginalisering en grote krimp ligt in het verschiet. Er is geen houden meer aan, ondanks (ogenschijnlijk) schuivende panelen (naam van een rapport van de PvdA in 1987) in onze dagen.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

[bijgewerkt: 19:00 uur]

TjerkB schreef: di 14 jun 2022, 11:02(...)
Voor zover ook de jeugd zelf vindt dat zij de toekomst heeft, zou ik willen adviseren: probeer toch eerst je eigen geschiedenis beter te kennen!

(...)

@all

Waarom zou in het kader van "Kämpfen um jede einzelne Seele" de jeugd bijvoorbeeld niet óók geïnteresseerd kunnen zijn in het onderstaande?
TjerkB schreef: ma 16 nov 2015, 23:46(...)


Download de originele (Duitstalige) versie »HIER«
Download de Nederlandse vertaling ervan »HIER«

Zie in dit verband ook de thread "Kuhlens Aufzeichnungen über Nachfolgefindung J.G. Bischoff".

(...)


Uit: Bericht op "ma 16 nov 2015, 23:46" in de thread "Akte Peter Kuhlen"

Vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk was de beeldvorming sterk misleidend. Ergens laat het zich vergelijken met het interview, vandaag in De Volkskrant, met de Oekraïense sociologe Joelia Timosjenko: "Jullie beeld van Oost-Europa komt voort uit jarenlange Russische propaganda".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door ZwartSchaap »

TjerkB schrijft bovenstaand over de Stam. Apostel dienst gehouden op 12 Maart 2006 vanuit Wiesbaden met 534 aangesloten gemeenten in Europa.
Alle Ambtsbroeders met hun vrouwen waren hiervoor uitgenodigd. Het was niet zonder reden dat aan het begin van 2006 deze dienst werd gehouden, wat speelde er aan vooraf ?

In November 2005 is er een document genaamd "Akte Apostel Peter Kuhlen" op de Nederlandse website Nak observer gepubliceerd. Deze akte (19 pagina,s) is door Apostel Peter Kuhlen geschreven nadat hij eind 1950 zijn opdracht als Stamapostelhelper door bedreiging en manipulatie van vader en zoon Bischoff heeft moeten teruggeven. Deze publicatie op internet is bij de kerkleiding en gemeenteleden ingeslagen als een bom.

Het drama zoals in de akte beschreven is volkomen juist en op feiten gebaseerd, de NAK heeft het dan ook nooit kunnen weerleggen. Vele ambtsbroeders hebben hun ambt na het lezen teruggegeven en gemeente leden zijn uit de kerk gestapt. Dat was dan ook de reden waarom Leber uitgebreid sprak in Wiesbaden over het vechten voor iedere ziel.

In 2001 was de bewuste akte Kuhlen reeds door de hoofdleiding van de Apostolische Gemeinde overhandigd aan D.Apostel Klinger die toen daarvoor dankte en toezegde dit belangrijke document te zullen "aufarbeiten". Hiertoe is nooit overgegaan en verdween het in een onderste bureaulade in Zurich.

De Nederlandse ex broeder die in 2005 de akte Kuhlen kreeg toegestuurd vanuit Zwitserland heeft de kerk behoorlijk op kosten gejaagd. Foei toch.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: wo 15 jun 2022, 22:34(...)

"Hoe verandert de samenleving en hoe kunnen wij daar als kerk op reageren? We merken namelijk allemaal de terugloop in de diensten. Het is nu tijd om in actie te komen, er moet iets gebeuren!"

Er spreekt een gevoel van urgentie uit, maar de veranderingen in de samenleving zijn al lang gaande. Heeft men zitten slapen in 'Amersfoort'? Is de kerkleiding het spoor bijster? Mogen de (jonge) gemeenteleden de kooltjes uit het vuur halen? Ik vrees, dat het veel te laat is. Het is namelijk vijf over twaalf.

(...)
ZwartSchaap schreef: do 16 jun 2022, 19:05(...)
Het drama zoals in de akte beschreven is volkomen juist en op feiten gebaseerd, de NAK heeft het dan ook nooit kunnen weerleggen. Vele ambtsbroeders hebben hun ambt na het lezen teruggegeven en gemeente leden zijn uit de kerk gestapt. Dat was dan ook de reden waarom Leber uitgebreid sprak in Wiesbaden over het vechten voor iedere ziel.

(...)



@zefyr
@ZwartSchaap

Als de kerkleiding aan de jeugd een eerlijke kans wil geven, mag aan hen de zuivere waarheid niet worden onthouden. Anders keren de kansen.

TjerkB schreef: di 10 mei 2022, 17:06 @all

  • Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

    Uit: 1 Joh. 4: 16 (NBV21)

  • Zijn w' oprecht in onze wegen,
    dan ons pad verlicht steeds is,

    smaken wij reeds hier de zegen,
    komen aan het doel gewis!


    Bron: Vierde couplet van lied 501, NAK-gezangboek

Groet,
TjerkB


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 15:00 uur]
ZwartSchaap schreef: do 16 jun 2022, 19:05(...)
De Nederlandse ex broeder die in 2005 de akte Kuhlen kreeg toegestuurd vanuit Zwitserland heeft de kerk behoorlijk op kosten gejaagd. Foei toch.

@ZwartSchaap
@all

"Van een angstcultuur is sprake als de hiërarchie dusdanig sterk is dat collega's zich niet over misstanden durven uit te spreken, stelt Aukje Nauta, organisatiepsycholoog en als bijzonder hoogleraar verbonden aan de Universiteit Leiden", las ik zojuist in de krant in een twee pagina's tellend groot artikel over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Dat scheelt dus zegge en schrijve één letter - en dan staat er: kerkvloer!

Lees -om hieromtrent enigszins de gedachten te bepalen- toch echt eens in alle rust de thread "Akte Peter Kuhlen" door, zou ik willen vragen. Uit piëteit wilde Peter Kuhlen met diens geschrift niemand belasten, nadat hij de inhoud ervan aanvankelijk alleen met naasten had gedeeld. Na zijn overlijden in 1986 duurde het nog tot 2001 tot de akte vertrouwelijk in het bezit werd gesteld van de nieuw-apostolische districtsapostel Wilfried Klingler. Op het bureau van de Neuapostolische Kirche International echter zag men er geen aanleiding in om over te gaan tot nazorg. Integendeel; naar verluidt werd het document in de vertrekken, waar de zogeheten Koordinationsgruppe pleegt te vergaderen, gebruikt voor een soort van slijtvaste ondervloer, wat de levensduur van het daaroverheen gelegde hoogpolige tapijt vermoedelijk ten goede moest komen...

Nadat in 2005 stamapostel Richard Fehr werd opgevolgd door stamapostel Wilhelm Leber, kwam het verborgene "langs ongeziene wegen" en "boven bidden en denken" in Nederland alsnog aan de oppervlakte, waarna het op de ivoren to­rens in de organisatie luid begon te bei­aar­den. Toen de akte was prijsgegeven aan het publieke domein, op een donderdagavond, werden bij het internationale kerkbestuur prompt alle verloven ingetrokken en kwam men de dinsdag erna in spoedzitting bijeen. Hoe redden wij onszelf hier uit de netels, was kennelijk de eerste en ook later de voornaamste gedachte want tot op de dag van vandaag wachten de talloze slachtoffers én al hun dierbaren op ieders rehabilitatie.


"Kabinet komt met eerherstel voor Dutchbat-veteranen", las ik elders. Al zo'n 25 jaar lang wordt de betrokkenen, die het in Srebrenica destijds moesten ontgelden, de volle waarheid onthouden, wat tot overmaat van ramp (!) bij hen de traumaverwerking vaak ernstig heeft bemoeilijkt. De volledigheid gebiedt echter te zeggen dat door toedoen van de nieuw-apostolische kerkleiding zeer velen met hetzelfde verschijnsel worstelen.

Lees in plaats van "collega's" namelijk "kerkelijke ambtsdragers" (voor wie er alleen emplooi is zolang ze "meerderen" op hun wenken bedienen).

Ter verduidelijking nog het volgende:

TjerkB schreef: wo 26 jan 2022, 10:52(...)
Graag een opmerking terzijde: het is ge­mak­ke­lijk raad te ge­ven of kri­tiek uit te oe­fe­nen, wan­neer je een kar­wei niet zelf hoeft uit te voe­ren. Aan de andere kant: bij "dienen" valt hopelijk te denken aan het zich on­der­ge­schikt ma­ken aan een col­lec­tief be­lang, niet aan "de dienst uitmaken". Desondanks zijn in het apostolische werk juist hierbij nogal eens grenzen overschreden en hebben zielen daardoor veel leed ondervonden. Als echter níet de Liefde leidend is, worden niet zelden un­fai­re mid­de­len gebruikt om iets te be­rei­ken, of zelfs om car­ri­è­re te ma­ken. Uiteraard zou in kerkelijk verband nimmer de organisatie daartoe mogen uitnodigen en vanuit de Bijbel is er al helemáál geen reden andermans goedheid te misbruiken. Toch kan zich "in de gemeenschap" onheil aandienen. Geldt dan het recht van de sterkste en staan wij er alleen voor, of is er hulp?

Dat dit onderwerp mij nog eens aan het schrijven zou zetten omdat het alom "in het midden der gemeenschap" onherbergzaam was geworden, is wel het laatste wat ik vroeger voor mogelijk hield: "in het Vaderhuis" is de kust toch veilig? Spijtig genoeg had ik dat verkeerd aangevoeld. Ik ben bekend geworden met ontluisterende feiten en omstandigheden, en met zulke ongezonde machtsverhoudingen, dat voor mij het doek viel. Elders op dit Forum en op het voormalige Forum van Bauke Moesker heb ik hierover al veel verteld. In déze forumbijdrage handelt het niet over de Nieuw-Apostolische Kerk die ik verliet, maar over het Apostolisch Genootschap. Ik ga in op hoe er nu wordt omgegaan met zielen die vragen hebben en/of hulp zoeken door wat herkenbaar voor ze was in het boek Apostelkind en door de ophef daaromheen. Misschien lost dit iets op.

Het is vaak energieverslindend als een situatie ons ontregelt en verwart. Liefhebbende mensen om ons heen zullen daar niet graag een schep bovenop doen en wie zich verantwoordelijk voelt voor de saamhorigheid op een kerkvloer, zal waken voor de belangen van de gemeenteleden. Als plaatselijke ambtsdragers eerst en vooral worden geacht loyaal te zijn jegens meerderen in een hiërarchische organisatie, gaat het hier mis. Het is eenvoudig vragen om moeilijkheden als een kerkbestuur het nut niet inziet van dienend leiderschap. Berg je dan maar als goedgelovige, zeker indien er geen hulp kan worden gezocht bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon en/of het ontbreekt aan een solide klachtenregeling. Ook als bestuurders onvoldoende transparant te werk gaan, moet het de aangesloten leden worden ontraden dezen blindelings te vertrouwen.

(...)

Wat valt hiervan te leren? Ongemerkt werd menig kerkelijk ambtsdrager ertoe verlokt steeds verder diens grenzen op te rekken. Dat was fout.


Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”