NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

Afbeelding


@all

"Tijdens deze middag worden deelnemers uitgedaagd om mee te denken over de positie van de kerk in de samenleving in het algemeen en de Nieuw-Apostolische Kerk in het bijzonder", las ik. Mag ik de sprekers vragen het voorgaande in deze thread in hun overwegingen te betrekken?

Groet,
TjerkB


P.S.
TjerkB schreef: zo 05 jun 2022, 11:30(...)
TjerkB schreef: ma 08 feb 2016, 12:23(...)
Ik stuitte zowel bij de fiscale als de bedrijfseconomische tussenbalans (lees: zielzorg en zakendoen) op een soort van "technisch total loss". Dan kun je NIET verder.

(...)

(...)

Hoezeer wij ons in de meest uiteenlopende situaties ook (naar Bonhoeffer) "geborgen en getroost" hebben gevoeld; wij kunnen tegen een muur worden gezet of voor een zee komen te staan zonder al een pad erdoorheen.

(...)

Zelfs op de digitale snelweg laat God (hiertoe) de stenen spreken, al had de nieuw-apostolische kerkleiding er geen boodschap aan wanneer het niet zelden andere "doorlevingen" betrof dan de zorgvuldig geredigeerde geloofservaringen die het kerkbestuur zelf onder de aandacht brengt.

Toch is er helemaal niets mis mee als wij ook openstaan voor minder rooskleurige berichten uit de samenleving en wij daar zélf over nadenken:

  • Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

    Uit: 1 Johannes 4: 1 (NBV21)

Niet ieder beschikt op elk moment over dezelfde draagkracht om een last te dragen zoals "onze dierbare stamapostel" dat moeiteloos zou doen; in theorie wel te verstaan want is (naar Johan Huizinga) pro­pa­gan­da niet feitelijk de kunst om een an­der te la­ten ge­lo­ven wat je zelf niet ge­looft?

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

  • Tijdens deze middag worden deelnemers uitgedaagd om mee te denken over de positie van de kerk in de samenleving in het algemeen en de Nieuw-Apostolische Kerk in het bijzonder

Bron: https://www.nak-nl.org/db/7944618/Eerde ... is-geopend

@all

Toch bedroevend eigenlijk, zo dacht ik vanochtend, dat vrijwel niemand in de Nieuw-Apostolische Kerk ooit inhoudelijk zal willen reageren op wat kerkverlaters in deze samenhang te melden hebben. Immers, zouden juist kerkverlaters niet bij uitstek ervaringsdeskundigen kunnen zijn die door wat zijzelf hebben meegemaakt eenvoudig al wéten waardoor voor hun vroegere kerk in de samenleving de positie wordt ondermijnd?

Onderaan in mijn vorige bericht nam ik een quote op met daarin een link naar "minder rooskleurige berichten uit de samenleving". Deze link verwijst naar de thread "Recht van overpad" (van 10 jaar geleden) op het voormalige Forum van Bauke Moesker. Ik heb toen serieus toegelicht wat ikzelf waarnam, waaronder in mijn forumbijdrage(n) op "03 jul 2012, 15:09" het volgende:



  • [begin citaat]

    Wat men in een christelijke geloofsgemeenschap juist pertinent níet zou willen meemaken; tweespalt, oneigenlijke gezagsverhoudingen, afgunst, intimidatiepraktijken, enzovoort; overkwam velen (met mij) uitgerekend in de Nieuw-Apostolische Kerk, het "werk Gods" nota bene! Sommigen merkten het wel eens op: "Als ik uit deze kerk noodgedwongen wegga, heeft het ook geen zin meer om te willen geloven". Dat vond ook ik destijds wel een vrij logische gedachtegang. Indachtig aan de woorden van Simon Petrus, "Naar wie zouden we moeten gaan, Heer? U spreekt woorden die eeuwig leven geven" (Joh. 6: 68, NBV), zongen wij ook:
    • Ja, wij volgen U, o Heiland,
      Maakt Uw machtwoord ons niet vrij?
      Buiten U voor ons geen leven;
      Blijf, o Heiland, ons nabij.


      Uit: Lied 215, NAK-liederenbundel, 1968
    Bij nader inzien klopte de hierboven beschreven -gelovig- van toepassing verklaarde logica van geen kant want in onze kerk zouden het meer en meer de vreemdste zorgen worden die onze zegeningen werden. Dit gaf te denken. Om echter een indicatie te geven: zo'n denkproces strekt zich al gauw uit over een periode van vijftien tot twintig jaar. (...) Was Zijn werk niet feitelijk ongelofelijk véél groter dan wat mensen (!) toedichtten aan eigenzinnige inzichten van de opeenvolgende gelauwerde voorzitters van een kerkbestuur dat op ondoorgrondelijke wijze gegarandeerd enkel en alleen zou zijn samengesteld uit "boden van Jezus"? Wat had ons ervan overtuigd dat dit inderdaad het geval was?

    Hmm, in hoeverre spraken de betrokkenen hier "woorden die eeuwig leven geven"? Was ook hun levenswandel, voor zover wij daar zicht op kregen, in overeenstemming met datgene waar zij anderen op afrekenden?!

    Hier klemde de schoen. Ja, wij hoorden wel eens wat, over misstanden of zo, maar dan hielden wij het gemakshalve op boze tongen die wat hadden te beweren. Het fijne ervan kwam je immers tóch niet te weten. (...)

    Dat er ondertussen zielen "sneuvelden" omdat ze aan het systeem werden opgeofferd; dat was ver van ons bed. Wanneer het níet veraf was van ons bed, was het "een zaak voor de dienaren", vonden wij; gemakshalve.

    Wij dachten wel na, maar niet zozeer over het bestuurlijke reilen en zeilen in onze kerk. Dat is in goede handen, namen wij aan; gemakshalve.

    Duizend berichten op dit Forum met een zorgelijke inhoud; "afkomstig van de 'wederstrevers van het geloof', zullen wij maar aannemen; gemakshalve. Ons hoofd staat er ook niet naar. Met van alles en nog wat zijn wij druk. Het is best leuk in onze kerk. Het wordt steeds leuker, eigenlijk. Kijk eens naar de foto's van de jeugddag, onlangs in Oberhausen. Geweldig, toch? Er is nu ook een project opgezet om de sociaal-zwakkeren te ondersteunen! Ze hebben alleen nog geen 10 miljoen euro in Kas! Haha, wij krijgen óók wel eens wat mee! Haha. Jemig de pemig, dat was lachen, zeg. Heus, wij hebben een ontzettend fijne kerk; plus... 'eine gewaltige Jugend', zei stamapostel Leber al op de EJT-2009. Wij tellen dus onze zegeningen. Ja, overal heb je zeurpieten, maar met wat die te mekkeren hebben; daar houden wij ons niet mee bezig. Gemakshalve."

    "Hoe wij omgaan met kritiek? Of met mensen die vinden dat ze in onze kerk ergens het slachtoffer van zijn geworden? (...) Niet eigenlijk. Is daar trouwens geen leidraad voor? Voor de dienaren? Als die er is, mag je ervan uitgaan dat ze zich daaraan houden. Anders waren er wel veel méér klachten! Denken wij; gemakshalve."

    (...)

    Dit is dus de verdorvenheid die er kan toeslaan bij een organisatiecultuur zoals deze typerend is voor de Nieuw-Apostolische Kerk. Het hoofd weet niet meer of de voet leeft, en andersom. Wat een toestand!

    "Hoe durven voorgangers nog te bidden om de zegen over de offers?!", zo vroeg ik mij enige tijd geleden maar even hardop af bij een ontmoeting met nieuw-apostolische vrienden. Ze haalden hun schouders op. (...)

    De reden van ook déze forumbijdrage is overigens geen andere dan die van de intussen boordevolle postzak met alle voorafgaande berichten. Wees toch niet zo gemakzuchtig!! Er wordt mensen leed berokkend waar u allen -schouderophalend- bij staat!! Bovendien doet zich hier inmiddels een verlies/verlies situatie voor want het is niet vijf vóór twaalf doch allang vijf óver twaalf - gewéést!! Er is u zand in de ogen gestrooid!!

    Het "recht van overpad" bestaat er nu uit dat een ieder, die dat wil, de kerk, door welke uitgang ook, te allen tijde mag verlaten om elders een beter heenkomen te vinden. Neem gerust -gemakshalve- de kortste weg.
    • Een vermaning lijkt op het moment zelf geen vreugde te brengen, slechts verdriet, maar op den duur plukt wie erdoor gevormd is er de vruchten van: een leven in vrede en gerechtigheid.

      (...)
      ... kies rechte paden, zodat een voet die gekneusd is niet verder ontwricht raakt, maar juist geneest.

      Uit: Hebreeën 12: 11, 13 (NBV)


      Gelukkig wie de God van Jakob tot hulp heeft,
      wie zijn hoop vestigt op de HEER, zijn God


      Uit: Psalm 146: 5 (NBV)
    [einde citaat]


Zeven keer hierboven gebruikte ik, uitdrukkelijk als eyeopener, het woord "gemakshalve". Cruciaal in de nieuw-apostolische geloofspraktijk zijn namelijk geloofsgehoorzaamheid en navolging: gelovigen dienen de prediking voor wáár te houden en ernaar te handelen - omdat God "in onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden apostelen en trouwe dienaren" Zelf aan het woord is. Kritiek kan daarom niet tot zegen leiden... Zo gingen bestuurders zich nogal eens lelijk te buiten aan machtsmisbruik door wat men zich in allerlei opzichten toe-eigende aan taken en bevoegdheden. Vraagstellers krijgen nul op het rekest. De machinaties waarvan de kerkleiding zich hierbij bedient heb ik uitgebreid beschreven.

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: wo 13 jul 2022, 11:35(...)
In de jaren '90 werd ik mij ervan bewust dat er in Duitsland zorgwekkende geluiden opkwamen over de Neuapostolische Kirche als een sekte. In eerste instantie dacht ik nog "What's in a name?", maar klaarblijkelijk hadden buitenstaanders er toch alle reden toe om vraagtekens te plaatsen. Ik draai er niet omheen: het heeft mijzelf daarna nog vele jaren gekost om goed genoeg te snappen hoe bij wijze van spreken aan onbevoegden in mijn kerk kwalijk een podium was verleend om rück­sichts­lo­s sektarisch te werk te gaan en hoe de kerkleiding zich van machinaties bedient. Hoogst bedrieglijk is het bijvoorbeeld als zielen ertoe worden verleid op beslissende momenten, terwijl het gaat om ethische kwesties of andere belangrijke vraagstukken, zichzelf geen samenhangende visie toe te staan, doch alleen datgene te overwegen wat volgens de kerkleiding ertoe doet. Ik heb dat zelf meegemaakt toen de vroegere districtsapostel Armin Brinkmann mij voorhield: "Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat, sich nach vorne zu strecken und sich zu versöhnen. Dazu ist es notwendig, sich von eigenen Vorstellungen, vielleicht vorgefasster Meinung und alten Erfahrungen zu distanzieren." Wie zich (vanuit de vermaledijde geloofsgehoorzaamheid) daaraan overgeeft, raakt namelijk vroeg of laat van zichzelf vervreemd want je legt je hoogst persoonlijke morele kompas in handen van derden. Na verloop van tijd ben je nota bene niet meer baas in eigen brein want die vermeende zegenaars gaan ervan uit dat ook bij jou alles wisselt op hún wenken. Heus: foute boel. In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben op deze manier echter de meeste aangesloten leden twee identiteiten ontwikkeld: enerzijds gedraagt men zich willoos, wát er in de kerk ook faliekant verkeerd uitpakt, en daarnaast halfslachtig als een persoonlijkheid met toevallig een bijgeloof. Gebrainwasht derhalve. Ik weet het: het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar geef het bijgeloof op en houd vast aan het aloude evangelie.

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 21:00 uur]


@all

Over "gemakshalve" gesproken... Wat ieder voor zichzelf natuurlijk moet aanleren, is het sorteren van overweldigende hoeveelheden informatie. Tijdens één van mijn eerste autorijlessen moest ik in een woonwijk de auto stilzetten langs de kant van de weg. Verderop was er een kruising met een vierbaans ringweg en een dubbele parallelweg. Uit alle richtingen naderden auto's, veel vrachtverkeer ook, fietsers en voetgangers. Nogal een complexe situatie, dus - want: hoe kom je daar heelhuids doorheen? Gelukkig stonden er verkeersborden en gelden verkeersregels. Niet alles wat ik zag, was direct of evenveel van belang. Ik leerde hoe de ontelbare details alsnog te behappen zijn en de wirwar te doorzien. Bij autorijlessen gaat het er niet om hoe je van A naar B komt. Later kan bij zo'n kruising vanzelf de vraag opkomen: wil ik daar langs of rijd ik om?

Ook op de geloofsweg valt er te navigeren! Echter; "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" worden routes én omleidingsroutes naar het hemelse vaderland aangegeven door "de dienaren", waardoor in beginsel "op de weg ten leven, die een school der vorming is" nóóit iemand voor zichzelf een traject hoeft uit te stippelen. Wie onderweg het spoor bijster raakt, laadt spijtig genoeg steevast de verdenking op zich dit aan zichzelf te wijten te hebben. Waarom bleef tussen jou en onder de ambtsdragers jouw "directe zegenaar", in wiens voetstappen jij toch navolgt, de verbinding niet in stand, zodat je nu meent "eigen wegen" te moeten bewandelen? Waarom hield jij kennelijk anderen op, terwijl er geen tijd te verliezen was? Nu heb je de pech dat je aan je lot bent overgelaten en valt hooguit te bidden en te hopen dat God een wonder laat gebeuren.

Redactie schreef: do 22 mar 2012, 20:52(...)
Een kind van God was "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" een twijgje aan "de boom des levens", waarvan de stamapostel de stam was en de districtsapostelen de dikste takken. Wie er niet voor ijverde langs "de geordende weg" verbonden te zijn met de stam "waaruit alle levenssappen ons rijkelijk toevloeien", zou daarmee het verderf over zichzelf afroepen. Aan deze zienswijze begon ik te twijfelen toen er telkens hele takkenbossen naar beneden vielen door dienaren die er de brui aan hadden gegeven. Troosteloos bleven de dientengevolge normaalgesproken ten dode opgeschreven twijgjes verweesd én besodemieterd achter.

Hierna werd er niet meer zo over gesproken; alsof de stamapostel de stam zou zijn, enzovoort. God dacht er blijkbaar intussen anders over. Wel moesten wij gehoorzaam blijven navolgen, zonder vragen en zonder te klagen. Later kwam daar o.a. nog het door stamapostel Leber gepredikte vereiste onbegrensde vertrouwen bij. Alweer begon ik te twijfelen. Ook hier had deze wel van terug: wie twijfelt, zou "naar de geest" ziek zijn!

Aldus moesten wij eraan geloven, de twijgjes; de kinderen met "hun tienduizend vragen" die werden overgeslagen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "22 mar 2012, 20:52", in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer"

Getergd drukte ik mij eerder daaromtrent als volgt uit...

  • Voor: Jou

    Ze zeiden
    wij hebben een levend geloof

    want bij ons
    blijven de wegwijzers
    niet staan
    waar ze staan

    die gaan met je mee

    nee
    niet tot je er bent

    maar gewoon

    tot ze genoeg
    van je hebben

    fijn, he

    vind ik ook niet


    Van: Mij

Met andere woorden: wie op enig moment, in gewetensnood wellicht, zijn of haar onze eigen verantwoordelijkheid nam, lag eruit in mijn kerk! De bedoeling was namelijk dat je gehoorzaam navolgde; niet meer en niet minder. Het zou de wil van God zijn dit te allen tijde te eerbiedigen... Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk, hoe onverhoopt ook, ideologisch uit de pas loopt, krijgt van doen met een geheel andere ge­laats­ex­pres­sie bij "de dienaren" dan men misschien al wel een leven lang gewend was. Opeens zullen dezen een andere houding aannemen. Meewarig zal men je aankijken want blijkbaar is het door jouw afwijkende gedrag nog maar de vraag of je überhaupt nog geholpen kunt worden. Laat je je door de "helpers aan Christus' plaats" nog iets gezeggen, óf zwelg je misschien al in "de ingebeelde overtuiging" dat je door overmacht niet verder kon?

Achteraf wilde bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland het bestuur hier nog wel het onderstaande over kwijt - maar ook niet méér dan dat:
(...)
De afgelopen tijd zijn er individuele gesprekken gevoerd met leden en voormalige leden van de Nieuw-Apostolische Kerk over hun ervaringen met de kerk, met name in de jaren zeventig en tachtig. Terugkijkend blijkt dat deze periode soms gekenmerkt werd door een autoritaire manier van leidinggeven. Normen waren soms belangrijker dan de waarden die in het evangelie van Jezus Christus tot uitdrukking komen.

(...)

Bron: https://www.nak-nl.org/db/7883895/Eerde ... -Nederland

Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk op de geordende weg de hand van leiding niet vasthield, moest snappen: zo mis je je hemelse bestemming! Het behoeft geen betoog, denk ik, dat, voordat je dat onheil waagde te riskeren, er zich op de kerkvloer véél mi­sè­re moest hebben aangediend. Door hierbij achteraf speciaal te spreken van misstanden in de jaren zeventig en tachtig wordt de waarheid helaas nogal wat geweld aangedaan. Wie niet alleen oppervlakkig bekend is met de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk en met haar geloofscultuur, wéét toch hoezeer de interne organisatie geschoeid is op statusverschillen en uitnodigt tot het verwerven van aanzien en macht binnen een kromme sociale rangorde? Juist deze systeemfout en de onderdrukking die ervan uitgaat waren telkens opnieuw de oorzaak ervan dat zielen het in de kerk niet uithielden!!

Schijnbaar stelt de nieuw-apostolische kerkleiding zich op het standpunt: als de kerk van Rome zich dit kan permitteren, doen wij het óók maar.

Het zou dus niet moeten gaan om de vraag of er voor zo'n kerk plaats is in de samenleving doch: is er voor zo'n kerk plaats in het rijk van God!

Zie evt. tevens de thread "Recht van overpad" op het voormalige Forum van Bauke Moesker. Ook daar lichtte ik al toe waar i.c. de schoen wringt.

Het venijn van de nieuw-apostolische geloofspraktijk blíjft in mijn ogen vooral dat men aan evidente misstanden telkens een andere draai geeft. Egoistisch kijkt men daarmee weg van de gevolgen van emotionele verwaarlozing; nazorg voor slachtoffers blijft uit en het komt dus ook zelden tot een welgemeend excuus. Terwijl men er bijvoorbeeld sluw op wijst dat ervoor moet worden gewaakt voorvallen in het -betrekkelijk recente- verleden te bezien met de kennis van nú, schroomt men nota bene allerminst om met de kennis van nú allerhande gebeurtenissen te duiden van tweeduizend jaar of zelfs langer geleden. Door op zo'n manier de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor een bagatel te houden, drukt alles wat er misgaat als een loden last op de schouders van weerloze zielen over wier hoofden er feitelijk constant schaamteloos heen wordt geregeerd...

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef: za 13 apr 2019, 15:59 (...)
Al in 2007 vroeg ik om aandacht voor zielen die in de Nieuw-Apostolische Kerk door macht en manipulatie ernstig worden beschadigd:
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

@all

Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend. Enkele punten:
  1. alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
  2. door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
  3. deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
  4. er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
  5. de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
  6. t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
  7. leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
  8. er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
  9. niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
  10. bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In zo’n chaotische situatie is er vanzelf nog maar heel weinig plaats voor saamhorigheid. Veiligheid en geborgenheid voor gelovigen zijn doorgaans ver te zoeken. Vertrouwelijke informatie blijft vaak niet vertrouwelijk. Wie geestelijk beschadigd wordt door macht en manipulatie wordt vooral aan diens lot overgelaten. Zang, muziek en allerhande evenementen moeten de bovenbeschreven omstandigheden camoufleren. Ondertussen gaat deze kerk ten onder.

(...)
(...)

Uit: Bericht op "za 13 apr 2019, 15:59" in de thread "... und vor allem: Was erwartet Gott von uns?"

P.S.
Waar ál het voorgaande op neerkomt, is: cognitieve dissonantie - door brainwashing. Velen zijn namelijk niet meer in staat coherent te denken. Hierdoor laat men het voorkomen alsof er hooguit sprake kan zijn van een aantal op zichzelf staande incidenten. De structurele context ervan blijft pijnlijk onbelicht. Men redeneert vanuit ivoren torens. Een gesprek op ooghoogte zit er niet meer in. Wat krom is wordt recht gepraat, doch in het hoogste echelon van de organisatie trekt men wel degelijk aan de touwtjes. Het werd mij steeds beter duidelijk hoezeer de betrokkenen daar geen middel onbenut laten om zelf in de gekoesterde topposities buiten schot te blijven en ambtsvoorgangers te vrijwaren van elke blaam. Op dit niveau is men zich er daarom van bewust hoe manipulatief (en destructief voor anderen) er dan willens en wetens te werk wordt gegaan:
TjerkB schreef:(...)
Omdat ik wéét hoe ongelofelijk lastig het is om bij de Nieuw-Apostolische Kerk de vinger ergens achter te krijgen, heb ik de laatste jaren ruim de tijd genomen om allerhande achtergronden op te helderen. Begin februari 2010 schreef ik voor de website van broeder Bauke Moesker een soort van drieluik waarin ik met name heb geprobeerd uit de doeken te doen hoe deze kerk bestaat uit meerdere min of meer strikt van elkaar gescheiden realiteiten onder de aangesloten leden. Grofweg bestaan er drie lagen van de bevolking: zij die van niets weten, zij die iets weten en zij die alles weten (van hoe achter de schermen de vork in de steel zit). Telkens opnieuw heb ik er op gewezen dat de districtsvoorgangers in het geheel de zwakste schakel vormen. "De landelijke vergadering" waarin zij allen een persoonlijke bestuurlijke verantwoordelijkheid hebben waar te maken fungeert abusievelijk niet als een onafhankelijke Raad van Toezicht. Maar dit gebeurt zo geraffineerd dat de buitenwacht er geen vat op krijgt. Immers, van alle kanten ontbreekt het bij dit kerkgenootschap aan transparantie, eerst en vooral bij de ambtelijke top.

(...)


Uit: Mijn bericht op "ma 12 mei 2014, 09:47" in de thread "Der Fall Rohn"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

@all

Ook in het vorige bericht is het de slotsom dat de nieuw-apostolische geloofspraktijk aan vele kenmerken beantwoordt van een klassieke sekte. Op dit Forum werd trouwens een rubriek speciaal aan dit onderwerp gewijd want het is nog niet zo makkelijk om uit de doeken te doen wat het écht behelst als onzuivere verhoudingen het gemeenteleven verontreinigen...

TjerkB schreef: wo 13 jul 2022, 17:15(...)
Zie onder de vertaling van een in Zwitserland verschenen artikel, getiteld "Geistlicher Missbrauch/10 Merkmale", dat ik elders al eens aanhaalde:

Geestelijk misbruik - 10 kenmerken

In de bijna zeven jaar dat ik mij intensief heb beziggehouden met geestelijk misbruik alsook met daders en slachtoffers ervan, kwamen vooral de hierna volgende kenmerken naar voren die kunnen helpen bij het herkennen van dit misbruik.


  1. Als je een probleem ter sprake brengt, word jij het probleem en het probleem zelf wordt nooit besproken.
    Een reëel probleem of een klacht komt aan de orde. In het veelal manipulatieve gesprek met de leidinggevende realiseer je je ineens dat jijzelf tot het probleem wordt gemaakt.
    Dit kan zó ver gaan dat de leidinggevenden jouw geloof in twijfel trekken, je als geestesziek bestempelen of zelfs als bezeten, dan wel dat je wordt weggezet als een werktuig in de hand van Satan.
    De echte discussie over een misstand zal nooit plaatsvinden.
  2. Als je een leider/pastor kritisch bevraagt, krijg je te horen dat je een gezagsprobleem hebt.
    Er worden je Bijbelteksten voorgehouden over "leiderschap" met daarin een sterke nadruk op onderworpenheid.
    Dit komt eigenlijk overeen met kenmerk 1 - jijzelf wordt tot het probleem gemaakt.
  3. Leiderschap wordt misbruikt voor repressie.
    Leiderschap, coaching, pastoraat - en elke naam die je daarvoor kunt vinden - worden misbruikt om leden onder controle te houden. Leidinggevenden bespreken onder elkaar persoonlijke details uit pastorale ontmoetingen en proberen ondergeschikten te manipuleren, tot zelfs chantage aan toe.
    (zie ook het ondervragingsrapport over leiderschap)
  4. De kerkleiding claimt het recht om zich te mengen in jouw privéleven.
    De kerkleiding is meer geïnteresseerd in jouw levensstijl dan in jou als persoon.
    Voor je manier van leven betekent dit geen stimulans want het komt erop neer dat je onder de plak wordt gehouden. Het kan voorkomen dat je geen hobby meer wordt gegund, of dat een muziekstijl wordt verboden of boeken, enzovoort.
  5. De kerkleiding staat niet in voor gemaakte fouten.
    Aangezien de kerkleiding zichzelf als het ultieme instrument van God ziet en de predikant vaak ook als een soort van uitverkorene geldt die min of meer onaantastbaar is - wat overigens complete onzin is - zullen al dezen hun eigen fouten niet (willen) zien.
    Een beledigende leider zal nietszeggende uitspraken bezigen als "We maken allemaal fouten", maar wanneer wordt gevraagd om een specifiek excuus ergens voor, zullen de kenmerken 1 of 2 een rol gaan spelen.
    (zie het ondervragingsverslag "Raak de gezalfde des Heren niet aan")
  6. Uiterlijkheden tellen zwaarder dan authenticiteit.
    Fouten, misstanden, fysiek of seksueel misbruik worden liefst verzwegen om maar de schijn op te houden van een onberispelijk geestelijk klimaat.
    Er komen laagdrempelige diensten. Iedereen is daar vooral lief en aardig en de ware karakters komen niet aan het licht - men doet zich plichtmatig wellevend voor zoals leidinggevenden in de gemeente dat altijd al doen.
    Als er iets moet worden geregeld, wordt eenieder geacht om het de kerkleiding daarbij naar de zin te maken. Kritische geluiden worden sluw de kop in gedrukt.
  7. Vriendschappen en huwelijken worden te gronde gericht.
    Als vraagstellers niet tot zwijgen zijn te brengen, zullen gemeenteleden, vrienden en zelfs echtgenoten worden gemanipuleerd en tegen de betrokkenen worden opgezet. Mededelingen als "XY heeft het moeilijk en is de weg kwijt" of "XY laat zich door de Heilige Geest niets meer gezeggen en valt de kerkleiding lastig met aantijgingen" worden meestal heel subtiel in allerhande contactmomenten doorgegeven, tijdens gebedsbijeenkomsten en zelfs met de prediking.
  8. Ongepaste uitlatingen worden afgedaan als misverstanden
    In bewust geplande één-op-één gesprekken worden vaak uitspraken gedaan die leidinggevenden achteraf voor een misverstand houden of voor een leugen als het besprokene anderen ter ore is gekomen. Moedwillig wordt de integriteit van de vraagsteller in twijfel getrokken.
  9. Personen van aanzien worden ge­pri­vi­le­gi­eer­d
    Leden krijgen een voorkeursbehandeling op basis van hun status, zowel binnen de kerk als in hun beroepsomgeving.
    Aan de andere kant worden zieke of depressieve mensen bewust gemeden of als minderwaardig afgeschilderd, bijv. "God kan XY pas weer gebruiken wanneer hij/zij genezen is."
    Maar ze mogen wél de absurde tienden betalen!
  10. Medezeggenschap hooguit pro forma
    De kerkleiding geeft de leden of ambtsdragers het gevoel dat zij verregaand worden betrokken bij een beslissing. Zo wordt het dan vaak voorgespiegeld, terwijl van hogerhand het besluit al goeddeels vaststaat en het overleg alleen maar manipulatief plaatsheeft om het op de gewenste afloop aan te sturen.
    Bij het herkennen en aanpakken van een dergelijke machinaties treden meestal de kenmerken 1 en 2 in werking.


Deze lijst pretendeert niet volledig te zijn.
Elk kenmerk zal zich met talloze voorbeelden en gebeurtenissen laten illustreren.


Bron: Informatieplatform voor mishandelde christenen

Voor mij was dit gedurende een lange reeks van jaren de nieuw-apostolische geloofspraktijk ten voeten uit.

(...)

Vanuit een sekte zal men kritiek van buitenaf uiteraard steeds weer vernuftig willen neutraliseren of de aandacht van die kritiek willen afleiden. Nee, het is tóch geen sekte, kunnen verontruste gemeenteleden dan denken; waarom immers zouden wij "onzuivere verhoudingen" koesteren? Echter; dit is in de regel niet wat er precies gebeurt want veelal wordt men juist misleid, ergens in mee getrokken, zonder er erg in te hebben. Wellicht laat dit zich goed illustreren aan de hand van de onderstaande quote uit een recente forumbijdrage:

TjerkB schreef: zo 19 jun 2022, 20:52
zefyr schreef: zo 19 jun 2022, 15:13(...)
Priester James Mallon en andere rooms-katholieken, die zich laten inspireren door de (gaven van de) heilige Geest, gooien het roer om.

(...)

(...)
In het interview met hem op YouTube refereerde James Mallon aan de gelijkenis van de verloren zoon (Lucas 15: 11-32) waarin de oudste zoon zich verbolgen toont over het feest dat werd gevierd voor zijn teruggekeerde broer die een losbandig verkwistend leven had geleid. Hij haalde dit aan omdat zielen die naar hun kerkgemeente terug zouden keren wellicht hetzelfde overkomt, namelijk doordat degenen die "onversaagd trouw" bleven, dan mogelijk evenmin van harte delen in de vreugde die er juist wél is bij hun hemelse Vader. Denk ook aan de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard (Matteüs 20). Oftewel: "Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen" (Jes. 55: 8).

Kortom, niet voor eenieder van ons wordt dezelfde weg uitgestippeld, maar laten wij in het doen van Zíjn wil onze vreugde mogen willen vinden.

(...)
Telkens opnieuw in de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk werden zielen verweesd achtergelaten. Nú echter heb ik het gevoel dat er een leegte is ontstaan, die nog vele malen onwezenlijker aanvoelt dan destijds, toen na diens hemelvaart de leerlingen van Jezus achterbleven...

(...)

Let wel: ik ga ervan uit dat wij allen middenin het werk van God veilig willen zijn in Jezus' armen. Dan geeft toch de liefde van God de doorslag? Spijtig genoeg ligt dit in de Nieuw-Apostolische Kerk héél anders. Wie daar de scepter zwaaien, hanteren een zwaar gehavend ethisch kompas...

Als het anders was geweest, waren niet tallozen onbeschrijfelijk veel energie kwijtgeraakt om uit te leggen waarom men onheus was bejegend.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 11 aug 2022, 22:04(...)
Ook in het vorige bericht is het de slotsom dat de nieuw-apostolische geloofspraktijk aan vele kenmerken beantwoordt van een klassieke sekte.

(...)
Als het anders was geweest, waren niet tallozen onbeschrijfelijk veel energie kwijtgeraakt om uit te leggen waarom men onheus was bejegend.

(...)

@all

Hierboven haalde ik de eerste en de laatste zin aan uit mijn 2.500e bericht op dit Forum. De link die tussen deze beide zinnen te leggen valt, is:

  • [22] Ook de schriftgeleerden die uit Jeruzalem gekomen waren, zeiden: ‘Hij is bezeten door Beëlzebul,’ en: ‘Dankzij de vorst der demonen kan Hij demonen uitdrijven.’ [23] Toen Hij hen bij zich geroepen had, sprak Hij tot hen in gelijkenissen: ‘Hoe kan Satan zichzelf uitdrijven? [24] Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; [25] als een gemeenschap innerlijk verdeeld is, zal die gemeenschap niet kunnen standhouden. [26] En als Satan tegen zichzelf in opstand komt en innerlijk verdeeld is, kan ook hij niet standhouden, maar gaat hij zijn einde tegemoet.

    Uit: Marcus 3 (NBV21)

Sylvia Kranefeld en door de jaren heen echt heel veel anderen hadden werkelijk alle reden om te waarschuwen. "Schapen Zijner weide worden te grazen genomen", schreef ikzelf geregeld - áltijd met pijn in het hart en met een bezwaard gemoed, al wist ik waarom "zwijgen" geen optie was.

Laat ik nu maar niet verder in herhaling vallen. De drie onderstaande quotes zeggen volgens mij in deze samenhang genoeg:

  1. BakEenEi schreef: ma 14 feb 2011, 19:41(...)
    Bedenk bovendien hoe de nieuw-apostolische kerkleiding in de praktijk pleegt om te gaan met "dissidenten". In mei 2007 liet Gerrit Sepers zich hierover ondubbelzinnig uit tegenover Christ-im-Dialog:
    • Wenn eine Gemeinde nicht mehr gehorcht, muss sie geopfert werden

      (...)
      CiD: Ist es der Kirche egal, wenn Geschwister einfach weggehen?

      Gerrit Sepers: Das System steht an erster Stelle. An erster bis zehnter Stelle. Und darum werden Menschen geopfert. Ich kenne Beispiele. Sehr schreckliche Beispiele. Am eigenen Leib erlebt und aus nächster Nähe beobachtet. Gott sei Dank gab es immer Leute, die sich dann um diese Seelen gekümmert und im Hintergrund geholfen haben.

      Bron: „Dann komme ich zurück.“ [of klik »HIER« ; TB]
    Het verdient trouwens aanbeveling om het interview met Gerrit Sepers bij Christ-im-Dialog in zijn geheel eens aandachtig te lezen want dan wordt het tevens duidelijk hoe kansloos een vernieuwingsbeweging zou zijn in de Nieuw-Apostolische Kerk.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "ma 14 feb 2011, 19:41" in de thread "Glaubenskultur.de kapittelt NAK(-catechismus) ongenadig"
  2. Redactie schreef: wo 22 mei 2013, 13:20(...)
    Vanuit de Redactie zijn wij tot het uiterste gegaan om bestuurders bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op de bedoelde zorgelijke ontwikkelingen attent te maken omdat betrokkenen het in de hand hebben om die ten goede te laten keren. Spijtig genoeg heeft de ervaring hierbij niet anders geleerd dan dat men vastberaden met grote desinteresse van onze berichten kennisneemt, waarna ze inhoudelijk onbeantwoord blijven. In de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk" hebben wij zelfs laten zien hoe "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" daadwerkelijk intimideren en manipuleren. Op deze manier blijft er vanzelf geen spaan heel van een lied als "Er gaat een stroom zo klaar en rein" (161, NAK-gezangboek), waarvan het refrein begint met de woorden "O woord der waarheid, heil'ge stroom, Uw kracht is wonderbaar". Van welke kant wij ook hebben geprobeerd de problemen te belichten; de nieuw-apostolische "dienaren", inmiddels van "hoog" tot "laag", stellen zich in commissie op het standpunt er géén boodschap aan te hebben.

    Wie zich eerst zand in de ogen laat strooien en daarna aldus de kop in het zand steekt, moet er vervolgens niet van opkijken dat sommige oorzaken bepaalde gevolgen hebben. In die fase zijn wij thans aangekomen.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "22 mei 2013, 13:20", in de thread "Hooguit weten wij wat wij kunnen weten!"
  3. TjerkB schreef: vr 19 nov 2021, 21:00(...)
    Terugkomend nu op de bepaald niet herderlijk te noemen uitlatingen van stamapostel Jean-Luc Schneider en meer in het algemeen de machtspolitiek in de Nieuw-Apostolische Kerk; Sylvia Kranefeld had in 1994 achteraf bezien bepaald geen ongelijk toen één van haar onderzoeksbevindingen luidde: "Die neuapostolische Lehre macht Menschen von Menschen abhängig." Het is wrang dat de kerkleiding, zowel op het zakelijke vlak als op het gebied van zielzorg, misslagen of anderszins laakbare gedragingen voor de gemeenteleden in de regel goed verborgen weet te houden. Ik vind het echter misdadig als de slachtoffers die men op die manier maakt, worden genegeerd.

    (...)

Het beste zou zijn als zielen met een niet pluis-gevoel in de kerk die ik verliet tóch eens nadenken over cognitieve dissonantie en brainwashing.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 15:30 uur]
  • Vergangenheitsbewältigung und deren Aufarbeitung ist in unseren Breitengraden für manche ein vordringliches Thema. Ist dies überhaupt möglich? Wohl kaum, oder dann jedenfalls nur in Ansätzen. Ein "Mea Culpa", eine Entschuldigung für ungeschicktes Verhalten, ja, unbedingt. - Nötigenfalls sogar mehrmals, und zwar so, dass dies bis zu den einzelnen Gläubigen durchdringt.

    Und dann vor allem aber eines: aus Fehlern lernen und es in Zukunft besser machen.

Bron: Richard Fehr - "Betrachtungen eines Ruheständlers", 2010, ISBN 978-3-839-15312-3; pagina 71

@all

Vanochtend vroeg meldde de NOS over een sportbond het volgende: "Nieuw rapport fileert [naam bond]: 'Gevoelens van diepe eenzaamheid'." Dat is exact wat zielen ervaren die het in de Nieuw-Apostolische Kerk mochten ontgelden, dacht ik meteen. Enkele zinsneden uit het bericht ...

  1. Roddelen, buitensluiting en pestgedrag
  2. "een groepsdynamiek" waarin grensoverschrijdend gedrag voorkwam
  3. nalatig in ondersteuning van de ontwikkeling van de atleten
  4. emotionele mishandeling
  5. Sommige atleten en stafleden kunnen zich niet vinden in de onderzoeksconclusies en voelen of voelden zich wel sociaal veilig
  6. binnen de directie en de staf zijn "signalen niet opgepakt of bewust weggewuifd"
  7. Stafleden wordt een gebrek aan zelfkritische houding verweten, onder meer door "nauwe familie- en/of vriendschapsbanden"
  8. door het ontbreken van een sociale antenne zagen sommige stafleden signalen van eenzaamheid, depressiviteit, blessures en overtraindheid over het hoofd
  9. gepleit voor empathisch leiderschap, waarbij oog is voor de emotionele en sociale aspecten van het leven van de atleet
  10. Excuses van de bond aan (oud-)atleten is gepast
  11. De sportkoepel zou meer aandacht moeten besteden aan de sociale veiligheid en het welzijn van atleten

Is dit niet allemaal verschrikkelijk herkenbaar? Zo herinner ik mij ook het volgende:
TjerkB schreef: zo 22 mei 2016, 22:35(...)

22.05.2016 D. H. aus G.

(...)
Niemals (!!!) hat die NAK auf Veränderungsvorschläge bzw. auf Kritik von innen und insbesondere von der Basis reagiert. Zumindest sind dies meine Erfahrungen als jahrzehntelanges Mitglied und auch als ehemaliger AT. Und jetzt berufen Sie sich auf Veränderungen in der NAK und tun so, als ob diese aus lauter Liebe zu den Mitgliedern eingeführt wurden? Sorry, aber das weckt in mir keine positiven Gefühle.

Sind Sie über die Zusammenkunft der sogenannten "Kritiker" vor einigen Jahren in Herne im Bilde? Dort wurden ein ganzes Wochenende konstruktive Kritikvorschläge erarbeitet und zusammengefasst. Es erfolgte die Zusage des damaligen BezAp A.B., daß die Vorschläge bearbeitet werden und Ergebnisse mitgeteilt werden bzw. dann auch gute Vorschläge umgesetzt werden. Kennen Sie einen Teilnehmer von "Herne"? Dann fragen sie ihn doch mal, was von den Kritikpunkten umgesetzt wurde. Vielleicht denken Sie, dass ich hier auf eine einseitige Darstellung Wert lege. Da wäre es doch mal schön, auch ein paar andere Stimmen zu hören. Nichts, aber auch gar nichts hat die NAK Dortmund von den Vorschlägen aus Herne ernsthaft aufgegriffen. Die Teilnehmer aus meinem Bekanntenkreis und auch ich fühlten uns regelrecht verarscht.

(...)
Ich wünsche mir, daß die NAK mit jeder Art von Kritik fair, offen, transparent und ehrlich umgeht. Solange das nicht der Fall ist, ist die NAK für mich eine "Lügentruppe" über die in der "Lügenpresse" ganz gerne berichtet wird. Ich rate der NAK zu Seriosität, ganz sicher wird dann auch in den Medien eine andersgeartete Berichterstattung erfolgen.


Bron: Ingekomen reactie bij Glaubenskultur-Magazine n.a.v. het Premium-Artikel "Öffnungsprozess blieb unberücksichtigt? - Hessenschau-Beitrag: ACK Deutschland stellt sich an die Seite der NAK" d.d. 20-05-2016

(...)

Talloze van zulke ontluisterende berichten hebben door de jaren heen de revue gepasseerd en voor vele ervan vroeg ik vergeefs om aandacht. Terwijl fanatiek de hemel werd bestormd, kieperde menigeen overboord naar wie vervolgens niemand meer omkeek. Dit was géén secularisatie!

Lees a.u.b. de interviews met Gerrit Sepers nog eens door, bij Christ-im-Dialog op "8 mei 2007" en op "5 januari 2008" in het dagblad Trouw.

Het is bepaald niet zonder reden dat het bij (klassieke sekten als) de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ontbreekt aan een klachtenregeling en dat er géén vertrouwenspersoon is of een Raad van Toezicht. Doordat het de autoriteiten te heet onder de voeten werd, verscheen er in 2012 weliswaar alsnog een catechismus, maar daarbij ging het enkel om windowdressing. Aan de heerschappij van machtsfiguren veranderde niets.

Ondertussen kan men ter afleiding wel goede sier maken met liefdadigheid en het muzikaal omlijsten van evenementen, maar daarmee wordt er geen recht gedaan aan hen, die wel degelijk door een pijnlijk gebrek in de Nieuw-Apostolische Kerk aan "gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg" geestelijk zijn beschadigd en worstelen met... "gevoelens van diepe eenzaamheid".

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
Redactie schreef: wo 19 jan 2011, 20:36(...)
Het ontwijkende gedrag bij gemeenteleden en "ambtsbroeders" brengt mee dat wie door het beschreven machtsmisbruik of anderszins door wantoestanden in geestesnood geraakt, de kerk veelal ontroostbaar "door een achterdeur" verlaat. Pas vanaf dat moment gaat de voorbede naar dezulken uit want wat de "zegenaars" ondanks alles wél heel goed kunnen is: bidden voor de zielen die "het altaar" de rug hebben toegekeerd, voor afgedwaalden en verdwaalden, voor beterweters, onverschilligen, degenen wier "brillenglazen" zijn beslagen; voor de rijken en verrijkten die onterecht menen "het levende woord" niet meer nodig te hebben, voor wie lauw geworden is, voor hen die God alleen in de natuur zoeken, voor de zwakken, voor wie andere zaken belangrijker heeft geacht, voor wie plaats heeft gemaakt voor de twijfel, voor allen die net als destijds Lot "het verkeerde deel" hebben gekozen, en voor wie er zo ongelovig is als Thomas. Kortom, voor "de wereld om ons heen"; want wij, de "good guys", nemen uit de hand Gods dankbaar in ontvangst wat hij óns juist wél toedeelt omdat wíj de tijd uitkopen, "oogzalf" krijgen en daardoor alles op de juiste waarde weten te schatten.

Het is déze zelfgenoegzaamheid, déze angstvallige passiviteit en déze hooghartige houding die déze geloofsgemeenschap met haar bazige bazen en bovenbazen in hun ivoren torens gaandeweg onherroepelijk in haar greep heeft gekregen. Dienen werd theorie; heersen de praktijk.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 19 Jan 2011, 21:36", in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 18 aug 2022, 12:49(...)
Vanochtend vroeg meldde de NOS over een sportbond het volgende: "Nieuw rapport fileert [naam bond]: 'Gevoelens van diepe eenzaamheid'." Dat is exact wat zielen ervaren die het in de Nieuw-Apostolische Kerk mochten ontgelden, dacht ik meteen. Enkele zinsneden uit het bericht ...

(...)

@all

Inmiddels is bij de NOS de patiëntveiligheid in een ziekenhuis in het nieuws: "De hartzorg in het [naam ziekenhuis] verkeert in grote problemen en daardoor staat de patiëntveiligheid op het spel (...) onder meer door (...) twee geschorste cardiologen die worden verdacht van corruptie."

Vervang hartzorg door zielzorg, dacht ik, en tel de forumbijdragen bij elkaar op die hiervoor nu al jarenlang onophoudelijk de aandacht vragen!

Iets wat er ogenschijnlijk amper toe doet, is het volgende. De nieuwe catechismus kwam uit en de districtsapostel gaat voor in een jeugddienst:

BakEenEi schreef:(...)
Mocht er geen lampje gaan branden; wie te werk gaat zoals de huidige bestuursvoorzitter bij zowel de NAK-NL als NAK-NRW van zich laat spreken, zet "mehr als 8.500 Jugendliche" moeiteloos op het verkeerde been:
„Gemeinsam unterwegs“

Zu Beginn der Predigt gab der Bezirksapostel den Jugendlichen einen Satz mit auf den Weg, der verschiedene Mottos des Wochenendes kombinierte: „Wir sind verwurzelt in einem Glauben an Jesus Christus und gemeinsam unterwegs zu einem Ziel.“

„Der Glaube an Jesus Christus verbindet uns Christen untereinander“, führte der Bezirksapostel aus. In diesem Zusammenhang erwähnte er die zehn Glaubensartikel der Neuapostolischen Kirche. Sie stellten einen Mehrwert des Glaubens dar. „Sie sollen unser Glaubensgerüst sein“, rief er den Zuhörern zu. Und: „Macht die Wiederkunft Christi zu einem Kernpunkt eures Lebens.“


Bron: Bericht "55. Jugendtag in der Westfalenhalle" (07. Juni 2013, 10.47 Uhr) op de website van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R.
Het moet níet gekker worden... Einen Mehrwert des Glaubens! Dat moet zijn: Einen Mehrwert des Abergalubens!

(...)


Uit: Mijn bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Vr 05 Jul 2013, 23:42", in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."

Het betrof een jeugddag. Zoals gewoonlijk waren duizenden jonge mensen samengekomen, onder wie ook vele minderjarigen. Ouders zouden kunnen denken: wat een zegen, dat nu ook óns kind hier naartoe is gegaan en het bij de apostel "aan des Heilands voeten" in goede handen is. Maar wat er dan ongelukkigerwijs gebeurt, is, dat al deze jonge mensen in hun geloof in zeker opzicht op het verkeerde been worden gezet. Nogmaals, hoe onbeduidend deze ene opmerking, namelijk over "einen Mehrwert des Glaubens", ons ook mag toeschijnen; het is precies op déze manier hoe in dit geval ook jongeren worden geïndoctrineerd. Eén zo'n voorval vermenigvuldigd met duizend - en je bent serieus misleid.

Werkelijk: was niet juist aan Góds ze­gen al­les ge­le­gen? Wat hebben wij, wanneer het er in ons leven op aankomt, in het geloof aan... ballast ? Telkens wanneer de geloofsartikelen worden herzien of de catechismus herdrukt, zouden de grondslagen van ons geloof veranderen? Welnéé!

Wát ik over kennelijke ongerijmdheden als deze ook navroeg bij "dienaren"; mijn zorgen werden weggewuifd. Altijd zou het míjn probleem zijn. Kort door de bocht: TjerkB, als je je niet wilt laten brainwashen, donder dan ook maar op.

Later gingen diezelfde dienaren aan de haal met miljoenen euro's aan offergaven. Hebben zulke privileges óók "einen Mehrwert des Glaubens"? Toen stamapostel Schneider onlangs een dienst hield in Suriname, predikte hij over "het pen­ning­ske der we­du­we" (naar Luc. 21:2, Marc. 12:41). Onwillekeurig dwaalden mijn gedachten af naar de topsalarissen waarmee hij en anderen bij de Nieuw-Apostolische Kerk op de loonlijst staan. "Ga zo dóór!", zei hij na de dienst tegen de gemeenteleden.

Het is soms lastig schakelen tussen werelden van contrast...

BakEenEi schreef: za 11 dec 2010, 13:25 (...)

  • Enkele jaren geleden bezocht een Nederlands camerateam het land dat volgens statistieken van de Verenigde Naties bijna het allerarmste land ter wereld is: Tsjaad. In een afgelegen streek van dit land sprak men een dorpsoudste. Veel mensen uit zijn omgeving stonden eromheen. "Uw land is volgens de internationale statistieken een heel arm land", zo hield de verslaggever deze dorpsoudste voor, gevolgd door de kennelijk prangende vraag: "Wat denkt u daaraan te gaan doen?" Even was het stil, maar toen antwoordde de dorpsoudste: "U bent abuis!" De verslaggever die aannam dat zijn woorden verkeerd waren begrepen, herhaalde diens vraag. Opnieuw was het antwoord: "U bent abuis!" Ook voor de derde keer legde de verslaggever uit dat Tsjaad welhaast het allerarmste land van de hele wereld is. Vastberaden antwoordde de dorpsoudste ditmaal iets uitgebreider: "U bent abuis! Wij hebben vrede, en die koesteren wij: het is onze grootste rijkdom." Eerder had de bevolking jarenlang onder de erbarmelijkste omstandigheden geleden en was men beroofd geweest van de vrede. Om die reden was deze vrede voor hen nu goud waard. (...) Wat zijn wij "in de villawijk van de wereld" toch rijk! Soms tellen wij daarbij niet eens alle schatten mee.
(...)


Uit: Bericht- op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "11 dec 2010, 13:25", in de thread "Waarom o waarom toch?"

Over "Mehrwert des Glaubens" gesproken; zouden wij onszelf te kort doen als wij de Bergrede tot richtsnoer nemen en het eerst daarbij laten? Zie Matth. 5‑7.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

@all

Hoewel ik geen gedachten kan lezen, is het mij natuurlijk duidelijk dat veel vragen en opmerkingen (en vaak ook wel aanmerkingen) de indruk kunnen wekken dat aan de kerk, die ik nu al jaren geleden verliet, ook niks meer mag deugen. Echter, zo is het zeer zéker niet. Eerder ging ik hier trouwens al op in, in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?" Problematisch voor zowel anderen als mijzelf is helaas altijd gebleven, dat er zelden of nooit op een bevredigende manier werd geantwoord op serieuze vragen. In apostolische bewoordingen uitgedrukt kwam het er dus op neer: geef waar u het hoofd over breekt toch in vertrouwen over want anders gaat het verstand in de weg zitten!

Als ik het gevoel kreeg dat anderen dit dachten, dus "denk niet te veel na doch des te liever: volg na", antwoordde ik wel eens of men het zich kon voorstellen verontrust te zijn door medische mi­sè­re en dat men, na veel gepieker, uiteindelijk in gesprek komt met een behandelaar. Zal diegene snappen wat ik heb en hoe ik er écht van afkom?, is dan wellicht wat je je oprecht afvraagt. Vervolgens krijg je bijvoorbeeld te horen: laten we het nog even aanzien. Of: ik schrijf nu eerst iets voor en dan hoor ik binnenkort graag van u of het helpt. In beide gevallen wordt de oorzaak van iemands klachten niet opgehelderd. Waarom níet? Als de behandelaar in het duister tast, blijf jíj vast net zo ongerust als je al was.

Stel nu vervolgens, dat talrijke vage klachten zich opstapelen en dat de betreffende behandelaar het telkens in het midden laat wat de oorzaak ervan kan zijn, maar wél aangeeft dat je er verstandig aan doet niet te veel te piekeren. Spontaan reageer jij: hoe kan ik stoppen met piekeren, dokter, terwijl van alles en nog wat mij inmiddels verontrust? (...) Juist met déze situatie weet men in de Nieuw-Apostolische Kerk meestal wel raad: we leggen het samen in Gods hand. Want Hij, verhoorder van gebeden, zal nu toch geen steen geven in plaats van brood? Hij ziet bij ons het hart toch aan? Wel wordt ons nog "meegegeven" dat alles dient tot onze vorming en dat Hij uiteraard alleen op Zijn tijd een gebed verhoort.

Hierna komen er óók nog schuldgevoelens op. Je hebt last van je klachten, je piekert en tot overmaat van ramp bid je zeker niet goed genoeg. Ongeduldig vraag je je wanhopig af: ik heb dit toch niet aan mijzelf te wijten? (...) Wat je jezelf in eerste instantie toewenste was een kundige behandelaar, niet speciaal iemand met een glad verhaal doch liever iemand met een scherp waarnemingsvermogen. Iemand die niet de diagnose zou missen en verder, dat je ook niet zou moeten opboksen tegen -wat tegenwoordig kan gebeuren- grenzen aan de zorg. (...) Welnu, juist dit laatste is er aan de hand in de Nieuw-Apostolische Kerk: grenzen aan de zorg want niemand heeft daar zin de hand in eigen boezem te steken.

(...)

"Wees er snel bij. Het aantal plaatsen is beperkt!", zo las ik in een wervende tekst voor een sessie in een creatieve broedplaats op 1 oktober a.s. Ikzelf ben daar vermoedelijk niet welkom, maar mogelijk is er wel iemand die dit nu leest en namens mij wil doorgeven waar de schoen wringt.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Leg uw verstand op het nachtkastje! B.link

Bericht door zefyr »

@allen,

TjerkB, je schreef:

geef waar u het hoofd over breekt toch in vertrouwen over want anders gaat het verstand in de weg zitten!

In de tachtiger jaren van de vorige eeuw hoorde ik als gemeentelid de Man Gods in de persoon van B.link diverse malen zeggen: "Leg uw verstand op het nachtkastje!".

Na de dienst sneerde ik naar hem: "sapere aude!" (Horatius). Met stomheid geslagen keek hij mij aan. Ik zei vervolgens tegen hem: Dat is geen visserslatijn1
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

@zefyr

Omdat ik -op Ubbo Emmius- maar één jaar Latijn heb gehad, moest ik het even opzoeken: sapere aude = heb de moed om ver­stan­dig te zijn.

Wat het vermaledijde nachtkastje betreft; ook ik heb dat de betrokkene destijds wel horen zeggen. Zulke uitlatingen gaven een dubbel gevoel.

Er was eens een echtpaar dat bij ons in de gemeenschap "voor de opname stond". Alvorens beiden hun doopbelofte te laten bevestigen, sprak dezelfde dienaar ze toe. Aan het kindschap Gods waren allereerst belangrijke rechten maar ook enkele plichten verbonden. Zo mocht men nu deelnemen aan de viering van het Heilig Avondmaal en, in afwachting van de komst van de apostel (met het oog op het sacrament van de Heilige Verzegeling), als gasten in ons midden zich alvast volkomen thuis voelen. Hun heilige plicht bestond er echter uit dat als bij hen thuis ooit iemand een onvertogen woord zou bezigen over "één van deze schatten", en daarbij wees hij in de kerkzaal op ons als gemeenteleden en kinderen van God; om de betrokkene die zich dat permitteerde subiet het gat van de deur te wijzen. (...) Als is dit misschien wel bijna 40 jaar geleden - zoiets blijft je bij. Ik dacht er later geregeld aan terug, toen het tot mij doordrong dat ik door "dienaren" geestelijk werd mishandeld. Eén keer betrof dat bij mij thuis tijdens een gesprek zelfs een "apostel". Zonder dat ik mijzelf nog enige bedenktijd gaf, wees ik hem de deur.

Misschien is dat voorval wel de reden ervan dat ik voor mijzelf "nach dem neuapostolischen Glaubensverstãndnis" de genade heb verspeeld...

Groet,
TjerkB


P.S.
  • Het ware evangelie
    [6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van Hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie. Er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand, al was ik het zelf of al was het een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigt dat in strijd is met wat ik u eerder verkondigd heb – vervloekt is hij! [9] Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u een evangelie verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! [10] Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. [11] Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb geen zaak van mensen is; [12] ik heb het dan ook niet van een mens ontvangen of geleerd, nee, Jezus Christus is mij geopenbaard.

    Uit: Galaten 1 (NBV21)
  • 1
    Zijn wij niet uit Godes Geest geboren,
    zijn wij niet Zijn volk en eigendom?
    Zijn wij niet voor 't hemelrijk verkoren,
    om te prijzen God alom?


    2
    Weet, dat eng'len naar de plaats ons leiden
    waar de Heer verkwikking ons bereidt,
    waar Hij brood des hemels wil bereiden
    en Zijn volk zo rijk verblijdt.

    • Refrein:
      Laat ons juichen, laat ons zingen van de liefde, die oneindig is.
      Laat het vreugd'vol heel de aard doordringen, hoe gelukkig, blij een godskind is!
      O, zalig, o zalig, een kind van God te zijn!
      O, zalig, o, zalig, een kind van God te zijn,
      een kind van God te zijn!
    Bron: Lied 247 in het NAK-koorboek
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”