NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 11 aug 2022, 18:00(...)
Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk op de geordende weg de hand van leiding niet vasthield, moest snappen: zo mis je je hemelse bestemming! Het behoeft geen betoog, denk ik, dat, voordat je dat onheil waagde te riskeren, er zich op de kerkvloer véél mi­sè­re moest hebben aangediend. Door hierbij achteraf speciaal te spreken van misstanden in de jaren zeventig en tachtig wordt de waarheid helaas nogal wat geweld aangedaan. Wie niet alleen oppervlakkig bekend is met de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk en met haar geloofscultuur, wéét toch hoezeer de interne organisatie geschoeid is op statusverschillen en uitnodigt tot het verwerven van aanzien en macht binnen een kromme sociale rangorde? Juist deze systeemfout en de onderdrukking die ervan uitgaat waren telkens opnieuw de oorzaak ervan dat zielen het in de kerk niet uithielden!!

Schijnbaar stelt de nieuw-apostolische kerkleiding zich op het standpunt: als de kerk van Rome zich dit kan permitteren, doen wij het óók maar.

(...)
TjerkB schreef: wo 14 dec 2022, 16:41(...)
Deze thread begon ermee dat "Jong-NAK" bezig is met een toekomstverkenning voor 2030, dus: hoe blijven wij in het geloof samen onderweg? Hierna sprak apostel Peter Klene zich tijdens de intussen gehouden inspiratiemiddag alvast uit over het jaar 2052: als wij dan, in plaats van met 3.000 man, nog met zijn vijftienen zijn; ook prima! Voordien had gastspreker en "jonge theoloog des Vaderlands" Tabitha van Krimpen echter in overweging gegeven eerst ook eens de hand in eigen boezem te steken want hoe gaan wij om met elkaar, met ons geloof en met onze roeping?

(...)

@all

Vanochtend opende het NOS-nieuws met een bericht over een oud-topjurist die bij de fiscus had overwogen om daar klokkenluider te worden vanwege de toeslagenaffaire, namelijk al in een vroeg stadium. Het bewuste bericht laat zien hoe bij de overheid hulp aan slachtoffers uitbleef:

  • "Dat doe je natuurlijk ook niet zo snel. Dat heb ik wel even overwogen, maar dan zou ik zelf het probleem zijn geworden. Dan zou er in chocoladeletters in de krant hebben gestaan: 'ambtenaar klapt uit de school'", blikte ze terug op de periode na haar interne advies over het schadelijke optreden van de Belastingdienst tegenover toeslagenouders.
  • Toen ze haar memo aan haar leidinggevende doorstuurde, had ze het idee dat de urgentie van haar advies ook werd gevoeld. Het stuk zou, buiten de deur, worden besproken op een hei-dag, maar ze had aangeboden om alsnog toelichting te geven als er vragen waren. "Een seintje" was daarvoor genoeg geweest. "Maar dat seintje is niet gekomen."
  • Memo onvindbaar
    Tot acht keer toe werd er gezocht naar het memo, maar zonder resultaat.

Is het niet bizar dat óók de geestelijke overheid bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk géén oog heeft voor slachtoffers die zij maakt?

Al gedurende een hele opgroeiende generatie spreken allerwegen gelovigen hun bezorgdheid uit over onheil wat men ondervindt in deze kerk. De ouders van de jeugdigen die zich nu engageren vanuit "Jong-NAK", zijn bij wijze van spreken desondanks, dus zonder verregaande consequenties te verbinden aan wat men over kennelijke ongerechtigheden vast wel nu en dan ter ore kwam, "trouw" gebleven. Hun kinderen vinden het nu fijn om er "in de gemeenschap" iets moois van te maken. Ik weet het van mijzelf en ik zie het in mijn eigen gezin: vaak is niets méér van het zuiverste water dan de spontaniteit van een kind...

TjerkB schreef: wo 02 feb 2022, 14:50(...)
Wat valt hier met goudeerlijk respect voor het Arabische spreekwoord "Doe je mond pas open als wat je gaat zeggen, mooier is dan de stilte ervóór!" misschien tóch nog -stamelend- over te zeggen, zo vraag ik mij nu al dagenlang af. Misschien eerst alleen nog maar het volgende:

  • Alles van de volwassenen - alles, wij dreigen het te vergeten - ontleent zijn aantrekkelijkheid en zijn betekenis aan het kind, dat, op welke wijze ook, tegenwoordig is. Alles. Puur volwassen voorvallen zijn ontwrichte voorvallen, zij zijn te veel.

    Bron: J.H. van den Berg, Metabletica of leer der veranderingen (1956)
(...)

Al woonde ik de inspiratiemiddag zelf niet bij; via YouTube zagen wij hoe één van de kerkbestuurders op 1 oktober jl. het laatste woord voerde: niets was er nu feitelijk zorgelijk aan de hand, niets om werk van te willen maken; het zou hoe dan ook allemaal ooit wel helemaal goed komen. Onmiddellijk deed mij dit terugdenken aan een e-mailtje dat ik verstuurde in 2004 en waarin ik klaagde over een... "zelfvoldane bezadigdheid". Terwijl óók ik nog heel lang en heel gráág eraan had bijgedragen om aan het gemeenteleven een inspirerende impuls te geven, zodat werkelijk niemand daar nog tekort werd gedaan, werd er ook toen al steevast schouderophalend NIET gereageerd. De autoriteiten (die zichzelf uitgaven voor Godsgezanten)) vonden het de moei­te NIET waard om er­op te ant­woor­den. En nu, achttien jaar later, zie ik dezelfde laconieke desinteresse! Weliswaar nodigde men "de jonge theoloog des Vaderlands" uit, maar blijkbaar was het, wat de kerkleiding betreft, enkel maar voor de bühne...

  • [1] Houd de onderlinge liefde in stand [2] en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen. [3] Bekommer u om de gevangenen alsof u samen met hen gevangenzat, en om de mishandelden alsof u zelf mishandeld werd.

    Uit: Hebreeën 13 (NBV21)
Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 15 dec 2022, 14:33(...)
Is het niet bizar dat óók de geestelijke overheid bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk géén oog heeft voor slachtoffers die zij maakt?

Al gedurende een hele opgroeiende generatie spreken allerwegen gelovigen hun bezorgdheid uit over onheil wat men ondervindt in deze kerk.

(...)

@all

Op 15 mei 2005 trad stamapostel Wilhelm Leber aan als opvolger van stamapostel Richard Fehr. Ik herinner mij goed uit die tijd dat velen ervan uitgingen dat de kerk nu vast wel eigentijdser zou worden, correct uitkomend voor wat haar missie is, transparant over het verleden, enzovoort. Toch gebeurde er wat slechts enkelingen zagen aankomen: geleidelijk aan begon zich een soort van kerkpolitieke ruk naar rechts af te tekenen. Zo bleven bestuurders in slepende kwesties boos heen draaien om de waarheid en het omstreden exclusivisme werd alsnog "in beton gegoten". Wat dit laatste, de geloofsleer, betreft; in feite was men aangekomen bij een T-splitsing. Linksaf en wij beperken ons tot de kenbare waarheid óf rechtsaf en wij breien recht wat krom is. De meeste stemmen onder de stemgerechtigde hooggeplaatsten telden schijnbaar. Het werd rechtsaf...

Gaandeweg zag je die stuurfout (!) zich voltrekken. Het is niet fijn om oude koeien uit de sloot te halen, maar ik wil er één voorbeeld van geven:

  1. Tosca schreef: vr 17 jul 2009, 16:30 (INGEZONDEN)

    (...)
    Even een spontane reactie van mijn kant op het recent gepubliceerde artikel over het verslag in de Unsere Familie van de dienst in Oeganda op zondag 29 maart jl., gehouden door stamapostel Wilhelm Leber en bijgewoond door o.a. districtsapostel De Bruijn.

    Van stamapostel Leber waren hierbij door het webteam twee citaten geel gemarkeerd, namelijk in het begin van de prediking...
    • [begin citaat 1]
      Wir stehen auf einem Felsen. Ich erinnere daran, dass Jesus einst zu Petrus sagte: „Du bist Petrus, und auf diesen Felsen will ich meine Gemeinde bauen, und die Pforten der Hölle sollen sie nicht überwältigen" (Matthäus 16,18). Wir als die Gemeinde stehen auf dem Felsen. Solange wir mit diesem Felsen verbunden sind, haben wir Kraft. Diese Kraft befähigt uns, den Teufel zu überwinden, ja, alle Geister zu bezwingen. Aber wenn man nicht mehr auf dem Felsen steht, wenn es anderen Mächten gelingt, diese Verbindung zu unterbrechen, dann verliert man sofort seine Kraft. Dann ist man nicht mehr gesegnet. Dann verliert man den Glauben und kann die Liebe Christi nicht mehr wahrnehmen. Deshalb ist es so wichtig, auf diesem Felsen gegründet zu sein, mit dem Stammapostel verbunden zu bleiben, Verbindung mit den Aposteln zu haben, so oft wie möglich in die Gottesdienste zu gehen. Stehen wir nicht mehr auf dem Felsen, sind wir unserer Kraft beraubt und werden zum Spielball der Geister.
      [einde citaat 1]
    ... alsmede - aan het einde van de dienst:
    • [begin citaat 2]
      Auch Zweifel ist Sünde.
      [einde citaat 2]
    Al tientallen jaren staan er in het tijdschrift Unsere Familie (dat twee keer per maand verschijnt en dat afgezien van het Duits ook in andere talen uitkomt) verslagen van gehouden diensten door de stamapostel. Ik neem aan dat de achterliggende gedachte is dat dit wereldwijd de eenheid in de nieuw-apostolische geloofsleer bevordert. De stamapostel spreekt niet alleen in diens hoedanigheid van voorzitter van het internationale kerkbestuur doch eerst en vooral als "eerste knecht Gods op aarde" en "rechterhand van Jezus Christus". Zo werd het in de diensten -die ik 50 jaar lang bijwoonde- althans vaak aangehaald. Intussen volg ik de ontwikkelingen niet meer zo aandachtig, maar nu las ik het artikel dat handelt over de dienst in Oeganda.

    Bij het laatste citaat, over de zondigheid van degenen bij wie gevoelens van twijfel opkomen, kneep mijn hart als het ware ineen. Wat immers een benauwende uitspraak! De timing van deze uitspraak, vlak voor de zondenvergeving en de viering van het Heilig Avondmaal, maakt ook dat je vrijwel geen bedenktijd meer hebt om te beseffen wat je misschien te verwijten viel doch om de schuldvergeving maar niet mis te lopen capituleer je waarschijnlijk terstond en onvoorwaardelijk. Tenminste, zo stel ik het mij voor. Vervolgens weet je één ding zeker: twijfelen is zondigen want dat vernam je rechtstreeks vanaf "het levende altaar", opgericht binnen de muren van jouw kerk en uitgesproken door "de zegenaar" die in navolging van destijds apostel Petrus nu de rots belichaamt waarop Jezus Christus zijn gemeente bouwt.

    Uitspraken (als deze) van de stamapostel zullen door lezers van het verschenen verslag van de dienst in Oeganda snel wereldwijd in de openbare erediensten worden geciteerd, waarna vele anderen deze nog zullen herhalen en aanhalen. Echter, wie zich door zo'n beklemmende uitspraak vervolgens emotioneel in een benarde positie gemanoeuvreerd voelt, zal het tóch eenvoudig met die uitspraak moeten doen - net als op TV in het programma van "De Rijdende Rechter". Als de stamapostel namelijk iets zegt, weegt dat bijna oneindig veel zwaarder dan wanneer God iets openbaart door een kind, of door iemand die volgens de richtlijnen van de kerk geen "zegenaar" is. Met ander woorden: je hebt het voor wáár aan te nemen. Zo niet: dan moet je maar weten wat ervan komt. In elk geval zondigt voortaan een ieder die toch (eerst) nog wel eens ergens aan twijfelt tegen beter weten in. En je weet het: wier zonden daarom niet kunnen worden vergeven, hebben tegenover God wanneer het er straks op aankomt héél wat uit te leggen.

    Benauwend dus, zo'n uitspraak. Vind ik!

    (...)
    Met vriendelijke groet,
    TjerkB - 17 juli 2009


    Uit:
    Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "17 jul 2009, 16:30", in de thread "NIET NAVOLGEN STAMAPOSTEL...IS VERLOREN."
    • 7.6.6 Das Stammapostelamt
      Jesus Christus, der Sohn Gottes, ist das Haupt seiner Kirche. In dieser Kirche hat das Stammapostelamt die Aufgabe, den Petrusdienst auszuüben gemäß den Worten Jesu: „Ich sage dir auch: Du bist Petrus, und auf diesen Felsen will ich meine Gemeinde bauen, und die Pforten der Hölle sollen sie nicht überwältigen. Ich will dir die Schlüssel des Himmelreichs geben: Alles, was du auf Erden binden wirst, soll auch im Himmel gebunden sein, und alles, was du auf Erden lösen wirst, soll auch im Himmel gelöst sein“ (Mt 16,18.19).

      Jesus spricht vom Grund und vom Bauen seiner Gemeinde in Verbindung mit der besonderen Stellung des Apostels Petrus. Dieser ist der „Fels“, auf den Jesus Christus seine Kirche baut. Damit ist vom Sohn Gottes ein unauflösbarer Zusammenhang zwischen dem Felsenamt und seiner Kirche geschaffen. Felsenamt und Kirche Christi sind für die Menschen zum Heil in Jesus Christus gegeben.

      Der Dienst und die Aufgaben, die der Herr dem Apostel Petrus übertragen hat, werden heute vom Stammapostel ausgeübt. So wirkt er für das vom Herrn erbetene Einssein unter den Aposteln (Joh 17,20-23), indem er seine Brüder, die Apostel, stärkt (Lk 22,32).

      Er weidet die „Lämmer und Schafe“ der Herde Christi (Joh 21,1517).

      Der Dienst des Stammapostels äußert sich in der Reinhaltung und Weiterentwicklung der Lehre, dem Erschließen neuer Erkenntnisse sowie der einheitlichen Ausbreitung des Glaubenszeugnisses.
      Auch legt der Stammapostel die Kirchenordnung fest. Diese Aufgaben machen die „Schlüsselvollmacht“ des Stammapostelamts aus.

      Der Stammapostel ist oberste geistliche Autorität; ihm kommt im Kreis der Apostel die führende Stellung zu.

      Der Stammapostel ordiniert die Apostel. Es ist notwendig, dass die Apostel im Einssein mit ihm stehen: Nur auf diese Weise kann die dem Apostolat insgesamt obliegende Aufgabe erfüllt werden, Menschen das Heil zugänglich zu machen.

    Bron: "Katechismus der Neuapostolischen Kirche", maart 2012

Hoewel de paus van Rome diens "sleutelmacht" nooit heeft overgedragen aan een stamapostel, beweren beiden voor het hemelrijk de door God gevolmachtigde zaakgelastigde op aarde te zijn. Ook in de nieuw-apostolische catechismus blijft op dit punt de toedracht in nevelen gehuld. Kennelijk ontbrak de (dee)moed om open en eerlijk te zijn. Makkelijker was het zeker om met intellectueel geschut de waarheid te ontwijken. Natúúrlijk blijft zoiets noch onopgemerkt, noch zonder gevolgen. Eerst had ik geruime tijd nog niet door dat het misging. Later des te beter. Het hielp dat ik werkzaam was geweest op het landelijke bureau van de kerk. Hierdoor kende ik velen en ik was bekend met achtergronden. Dit was trouwens ook wel eens de reden ervan dat anderen informatie met mij deelden of bij mij iets navroegen over voor hen belangrijke thema's. Zo kwam ik in contact met Bauke Moesker. Hij vond dat er onraad broeide en dat klopte volgens mij. Logisch dat er brandende vragen leefden. Helaas is in de Nieuw-Apostolische Kerk een vraag pas een vraag als ook de hoogste "zegenaars" vinden dat er sprake kan zijn van een vraag. Daarom geven zij niet eerder ergens een antwoord op dan wanneer het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständis" voor de Heilige Geest de hoogste tijd is om in sommige gevallen een tipje van de sluier op te lichten; en de vraagsteller mag weer achteraan in de wachtrij aansluiten. Ziedaar ten voeten uit de arrogantie van de macht, waarmee door de jaren heen, in binnen- en buitenland, tallozen emotioneel zijn verpletterd.

Wie het onder zulke omstandigheden zwaar te verduren heeft, is goddank niet overgeleverd aan de genade van de bovenbedoelde heersers (!) want als God (!) een deur sluit, opent Hij, zoals bij Noach, elders een venster. Uit eigen ervaring kan ik zeggen: vertrouw daar maar gerust op! Let wel: het vele goede wat ik in de Nieuw-Apostolische Kerk heb meegemaakt, blíjft onverminderd goed. Maar wij zijn toch geen marionetten? Wie in een geloofsgemeenschap wordt beroofd van zijn of haar autonomie, is het slachtoffer geworden van een misdrijf! Dát is hier aan de orde.

Graag breng ik nog het onderstaande in herinnering:

TjerkB schreef: za 14 mei 2016, 11:31(...)
  • De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.

    Uit: Johannes 16: 13 (NBV)


    [22] Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, [23] zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. [24] Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. [25] Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst.

    Uit: Galaten 5 (NBV)
  • O, Heil'ge Geest! vervul mijn hart,
    Gij Bron van troost in leed en smart,
    Gij Geest van Gods genade!
    Wil, "Adem Gods" dan in mij zijn
    en maak mijn hart van zonde rein,
    leid mij op 's levenspaden.
    'k Wil mijn leven U slechts geven,
    met mijn zinnen U steeds minnen,
    Geest der waarheid, der genade!


    Bron: Lied 357, NAK-koorboek


    O Heil'ge Geest, die maant maar nimmer griefde,
    die bidden leert, vertroost, bestraft en recht,
    Gij hebt steeds goddelijke vree en liefde
    als geestesgaven voor mij weggelegd.
    Regeer in mij en druk het eeuw'ge stempel
    van 't kindschap Gods diep in het harte mijn;
    opdat mijn ziele toch een heil'ge tempel
    vol stille wijding en gebed mag zijn!


    Bron: Derde couplet van lied 172, NAK-gezangboek
(...)

Groet,
TjerkB


P.S.
Afbeelding
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

@all

In plaats van een catechismus of zo, kan volgens mij worden volstaan met déze twee liederen die mij als kind al als muziek in de oren klonken...


Afbeelding



Afbeelding


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 15 dec 2022, 20:52(...)
Helaas is in de Nieuw-Apostolische Kerk een vraag pas een vraag als ook de hoogste "zegenaars" vinden dat er sprake kan zijn van een vraag. Daarom geven zij niet eerder ergens een antwoord op dan wanneer het "nach dem neuapostolischen Glaubensverständis" voor de Heilige Geest de hoogste tijd is om in sommige gevallen een tipje van de sluier op te lichten; en de vraagsteller mag weer achteraan in de wachtrij aansluiten. Ziedaar ten voeten uit de arrogantie van de macht, waarmee door de jaren heen, in binnen- en buitenland, tallozen emotioneel zijn verpletterd.

(...)

@all

Emotioneel verpletterd? Wát is hier dan toch in 's hemelsnaam aan de hand! Als ik nu spontaan hierop moet reageren, wil ik dít erover zeggen...

Wat aan het licht komt, zijn in feite duistere praktijken die buiten onze waarneming kennelijk áltijd al plaatshadden, maar waarvan wij, in ons klein hoekje, onmogelijk konden weten wat de ware ernst ervan zou zijn. Hoewel de uitkomsten boekdelen spreken, staat tóch ieder versteld.

Blijkbaar heeft de kerkleiding gedurende een lange reeks van jaren met man en macht achter de coulissen ter zelfverheerlijking gewerkt aan een masterplan voor een christelijk ogend doch eigenzinnig verlossingswerk met een totalitair regiem. Daarbij creëerde men een parallel universum.

Met welke hulpvragen de gelovigen zich ook meldden; hoe dan ook moest altijd álles egoïstisch wijken voor die verderfelijke dubbele agenda. In de Bijbel, namelijk in Handelingen 15, staat een i.c. toepasselijk verhaal over zielen die gebukt gingen onder nodeloos opgelegde zware lasten. Sla het bewuste hoofdstuk er alsjeblieft zelf ook eens op na, maar het kwam goed want men kreeg speciaal hierover een brief en daar stond in:

  • ‘Van de apostelen en de oudsten. Aan onze broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië afkomstig uit de heidense volken: gegroet! [24] Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. [25] Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, [26] mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. [27] We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. [28] In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: [29] onthoud u van vlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hieraan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’

Doordat zulke verplichtende vreemdsoortige leerstellingen ook mij alsmaar méér belastten, wendde ik mij in 2007 aldus tot de districtsapostel:

BakEenEi schreef: vr 16 sep 2011, 08:18(...)
Onder verwijzing naar de recente berichten op "wo 14 sep 2011, 17:48" en op "wo 14 sep 2011, 17:59" in de thread "Framing" graag het volgende:

Afbeelding

Uit: een -wederom- inhoudelijk onbeantwoord gebleven brief (d.d. 08-01-2007) aan de kerkleiding

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "16 sep 2011, 08:18", in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen..."

Laat ik deze zware kost enigszins licht verteerbaar en aanschouwelijk "voorschotelen", dacht ik nog oprecht onder het schrijven, doch vergeefs. Omdat het mij niet aan wilde dat "dienaren" niet "dienden" maar hun eigen staatsvorm wilden vestigen met zichzelf in alle hoofdrollen tegelijk, sprak ik mijn zorgen daarna nog veelvuldig uit en telkens, in de hoop alsnog gehoor te vinden, in andere bewoordingen. Toen ik er niet meer omheen kon, dat men allerlei aangelegenheden in een vals daglicht plaatste, kon ik het -na zowat 50 jaar- in mijn kerk niet langer uithouden. Reken er echter niet op dat de nieuw-apostolische verloste koningskinderen dan nog op een hoffelijke manier afscheid van je willen nemen. Nee, dat gebeurt enkel en alleen bij hooggeplaatsten wier vertrek reputatieschade kan opleveren. Dit tracht man dan uit voorzorg te reduceren.

Ik las ook nog het onderstaande:
  • [1] Waar komt al die strijd, waar komen al die conflicten bij u toch uit voort? Is het niet uit de hartstochten die strijd leveren bij al uw doen en laten? [2] U verlangt naar iets, maar krijgt het niet. U bent jaloers en moordlustig, maar bereikt uw doel niet. U bekvecht en twist met elkaar. U krijgt niets omdat u niet bidt. [3] En als u bidt ontvangt u niets, omdat u verkeerd bidt: u wilt alleen uw eigen hartstochten bevredigen. [4] Trouwelozen! Beseft u dan niet dat vriendschap met de wereld vijandschap jegens God betekent? Wie bevriend wil zijn met de wereld, maakt zich tot vijand van God. [5] Denk niet dat dit loze woorden zijn in de Schrift: ‘God heeft ons toch geen geest vol afgunst gegeven? [6] De genade die Hij schenkt is groter.’ Daarom staat er: ‘God keert zich tegen hoogmoedigen, maar aan nederigen schenkt Hij zijn genade.’ [7] Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten. [8] Kom nader tot God, dan komt Hij nader tot u. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw hart, weifelaars. [9] Weeklaag, wees treurig en laat uw tranen vloeien. Laat uw lachen veranderen in droefheid en uw vreugde in somberheid. [10] Verneder u voor de Heer, dan zal Hij u verheffen.

    Uit: Jakobus 4 (NBV21)

Over bidden gesproken:
TjerkB schreef: do 18 aug 2022, 12:49(...)

N.B.
Redactie schreef: wo 19 jan 2011, 20:36(...)
Het ontwijkende gedrag bij gemeenteleden en "ambtsbroeders" brengt mee dat wie door het beschreven machtsmisbruik of anderszins door wantoestanden in geestesnood geraakt, de kerk veelal ontroostbaar "door een achterdeur" verlaat. Pas vanaf dat moment gaat de voorbede naar dezulken uit want wat de "zegenaars" ondanks alles wél heel goed kunnen is: bidden voor de zielen die "het altaar" de rug hebben toegekeerd, voor afgedwaalden en verdwaalden, voor beterweters, onverschilligen, degenen wier "brillenglazen" zijn beslagen; voor de rijken en verrijkten die onterecht menen "het levende woord" niet meer nodig te hebben, voor wie lauw geworden is, voor hen die God alleen in de natuur zoeken, voor de zwakken, voor wie andere zaken belangrijker heeft geacht, voor wie plaats heeft gemaakt voor de twijfel, voor allen die net als destijds Lot "het verkeerde deel" hebben gekozen, en voor wie er zo ongelovig is als Thomas. Kortom, voor "de wereld om ons heen"; want wij, de "good guys", nemen uit de hand Gods dankbaar in ontvangst wat hij óns juist wél toedeelt omdat wíj de tijd uitkopen, "oogzalf" krijgen en daardoor alles op de juiste waarde weten te schatten.

Het is déze zelfgenoegzaamheid, déze angstvallige passiviteit en déze hooghartige houding die déze geloofsgemeenschap met haar bazige bazen en bovenbazen in hun ivoren torens gaandeweg onherroepelijk in haar greep heeft gekregen. Dienen werd theorie; heersen de praktijk.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 19 Jan 2011, 21:36", in de thread "Heersers in de kerk (5): In de greep van de macht"

Aan de hand van forumbijdragen blééf ik toelichten hoezeer de geschetste problematiek -ook in het buitenland- het gemeenteleven ondermijnt. De "zegenaars" hadden er geen boodschap aan en wie "in de navolging" staat dan vanzelf evenmin. Nú al verbeidt men omstreeks het jaar 2052 een huiskamerbijeenkomst met mogelijk nog vijftien man, zo begreep ik uit een onlangs gehouden redevoering ten overstaan van studiogasten.

Hoe het de gemeenteleden momenteel vergaat, weet ik niet precies, maar als men zich gelukkig prijst wanneer er van bestuurlijke zijde officiële mededelingen worden gedaan als...

(...)
  • Wie kan melden?

    De vertrouwenspersoon neemt meldingen over seksueel ongewenst gedrag in behandeling. Meldingen over seksueel ongewenst gedrag kunnen gedaan worden door:
    • Slachtoffer van seksueel ongewenst gedrag
    • Getuige van seksueel ongewenst gedrag
    Andere klachten (bijvoorbeeld meningsverschillen of onheuse bejegening) kunnen niet door de vertrouwenspersoon in behandeling worden genomen. Deze kunnen zoals gebruikelijk bij de voorganger of districtsvoorganger worden gemeld.
(...)


Bron: Officiële mededeling d.d. 17-11-2022 "Vertrouwenspersonen aangesteld" op de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
(...)
  • Konfliktbewältigung

    (...)
    Erforderliche Gespräche werden unter Wahrung der Würde der Persönlichkeit geführt.

    Lassen sich entstandene Konflikte nicht lösen, kann sich jeder vertrauensvoll an einen höheren Führungsverantwortlichen wenden.
(...)


Bron: Leitbild Dienen und Führen in der Neuapostolischen Kirche (versie 2021); vgl. NAK-Leidraad Dienen en leiding geven d.d. 25-12-2001.

... mag ik hopen dat men er niet onverschillig tegenover staat indien zielen voor wie het hulpaanbod bedoeld is, die hulp tóch wordt onthouden. In mijn forumbijdragen heb ik daarvan namelijk al geregeld schrijnende voorbeelden genoemd. Ook wees ik erop waar hulp nu nog ontbreekt...


Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 07 feb 2016, 15:38(...)
  • Het was in een kerstnacht. Ik was een jaar of negen en lag al in bed. Het vroor. Opeens hoorde ik dat er werd gezongen. Met mijn adem maakte ik tussen de ijsbloemen op de ruit (dubbel glas had je volgens mij toen nog niet) een plekje vrij waardoorheen ik naar buiten kon kijken. Het waren heilsoldaten die kerstliederen zongen. Elk jaar trokken zij tijdens de kerstnacht, blij in het geloof, zo bij ons door de stad. Het kindje Jezus was geboren, voor alle mensen! Wij hadden het geluk dat er tegenover ons huis een lantaarnpaal stond die de hele nacht bleef branden. Dat was alleen zo met de lantaarns in het midden van de straten en op de hoeken. Bij onze lantaarn hadden de zangers ook dit jaar weer hun zangbundels te voorschijn gehaald. Onder het zingen zag je wolkjes in de lucht van het uitademen. Tussen de liederen door sloegen sommige mannen de armen krachtig om hun lichaam heen. Tegen de kou. Het zingen gaf me een heel speciaal gevoel. En ik was er trots op dat juist bij óns huis er zo'n echte lantaarn was die 's nachts áán bleef.
(...)

@all

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit

Bericht door TjerkB »

@all

In het TV-programma Buitenhof op NPO1 handelde het er vanmiddag over dat "de overheid" niet geïnteresseerd lijkt in wat mensen denken: de politiek luistert niet naar ons. Wat de ontbrekende empathie betreft, zouden daarom wel alle zeilen mogen worden bijgezet. Later volgde nog een interview met de bekende Belgische psychiater Dirk de Wachter. Het wezenlijke in ons bestaan is, zo stelde hij, "dat de ander u aanspreekt". Juist ook voor Dirk de Wachter zelf, in diens persoonlijke leven, zo lichtte hij toe, geldt, dat het cruciaal is voor "de ander" van betekenis te zijn!

Herinnert dit ons trouwens niet heel bijzonder aan Jesaja 40 en aan het koorlied "Troost nu Mijn volk! - Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem"?

Dirk de Wachter maakte ons deelgenoot van iets uitzonderlijk moois: een videofragment met het echtpaar Márta en György Kurtág aan de piano. Zie hiervoor: https://www.youtube.com/watch?v=Z8lTh58jhA8&t=360s - "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit", Sonatina BWV 106 (Actus tragicus).

Het gaat er om "dat men omringd is", aldus De Wachter, voortkomend uit... barmhartigheid! En is dat niet telkens de kern van ons forumberaad?

een omarmer

ik wil graag een omarmer zijn
een mens die and'ren kan verwarmen
die lief kan hebben zonder taal
met beide uitgestoken armen
ik wil geen strenge rechter zijn
doch een geboren pleiter wezen
en Vader, mag toch iedereen
dat in mijn ogen kunnen lezen

ik wil graag een omarmer zijn
daar waar de wanhoop harten griefde
Heer, met een liefdevol gebaar
vertaal ik woordeloos Uw liefde
want dat is toch een groot geheim
het stille wonder van erbarmen
dat ieder mensenkind verstaat
de taal van uitgestoken armen

ik wil graag een omarmer zijn
en metterdaad Uw naam belijden
ik wil graag een ontfermer zijn
een vriend die strijdt waar and'ren strijden
en als mijn armen moede zijn
wilt Gij ze dan opnieuw weer sterken
opdat ze als een instrument
Heer, in Uw handen blijven werken

fd

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Eeuwig erbarmen (Nick van Vreeswijk, piano/vleugel)

Bericht door zefyr »

@TjerkB, allen,

Vandaag heb ik eveneens Dirk de Wachter beluisterd, tijdens de uitzending van Buitenhof. Indrukwekkend. Eén volzin (eventueel met een bijzin) van hem getuigt van meer medemenselijkheid, empathie, mededogen en wijsheid dan een preek van de nieuw-apostolische gezanten Gods. Naar m'n volstrekt onbescheiden mening.

De bewerking van het lied 'Eeuwig erbarmen' door Nick van Vreeswijk op de piano/vleugel is via onderstaande link te beluisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=R8qFGZJIXLc
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Eeuwig erbarmen

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: zo 18 dec 2022, 18:24(...)
Vandaag heb ik eveneens Dirk de Wachter beluisterd, tijdens de uitzending van Buitenhof. Indrukwekkend. Eén volzin (eventueel met een bijzin) van hem getuigt van meer medemenselijkheid, empathie, mededogen en wijsheid dan een preek van de nieuw-apostolische gezanten Gods. Naar m'n volstrekt onbescheiden mening.

(...)

@zefyr

Ik dacht hetzelfde! Wat wij én anderen met de nieuw-apostolische geloofspraktijk te stellen hebben gekregen, grenst aan het onwaarschijnlijke want zielen die graag bij de kern van het Evangelie willen blijven, worden vol ongeloof met een koe­le, kou­de en be­re­ke­nen­de blik weggekeken.

Daarom:
Afbeelding
Afbeelding

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Eeuwig erbarmen

Bericht door TjerkB »

  1. TjerkB schreef: wo 22 jun 2022, 14:56(...)
    Machtspolitiek mocht blijkbaar prevaleren boven zielzorg. Godonterend hoogverraad. The bloody limit. Ogen­blik­ke­lijk excommuniceerde ik mijzelf. Achteraf bezien luidde de tweede Europese Informatieavond op 4 december 2007 het begin van het einde in van de façade, waarachter de "höhere Führungsverantwortliche" zich kennelijk veilig hadden gewaand; met hun dubbele agenda's en met al hun verzwegen snode streken.

    In plaats van daarover vervolgens toch maar volkomen transparant te zijn, gingen bij de betrokkenen collectief de hakken in het zand. Hetzelfde gebeurde toen de kerkleiding naderhand werd aangesproken op andere zaken. Zo ook vorig jaar toen ik dacht dat het misschien fijn was om in mijn persoonlijke situatie het ontstane ongenoegen alsnog uit te praten. Publiekelijk had men nota bene zelf de leiderschapscultuur aangekaart!

    Ik denk dat jongeren in "de gemeenschap" er verstandig aan doen hun ogen voor de bovenbeschreven misslagen en misstanden niet te sluiten.

    Overigens ben ik de kerkleiding altijd met open vizier tegemoet getreden. Spijtig genoeg waren de liefde (!) en het vertrouwen niet wederkerig...

    (...)
  2. TjerkB schreef: ma 12 dec 2022, 14:47(...)
    Pijnlijk ontbrak het voor hen aan "een boodschap vol erbarmen":

    TjerkB schreef: za 04 apr 2015, 19:15(...)
    • [12] Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. [13] Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. [14] En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. [15] Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar.

      Uit: Kolossenzen 3 (NBV)
    • Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
      Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, onze God.
      Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
      Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, der Heer, onze God.
      Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
      Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
      Zeg tot de dochter Sions:
      "Zie toch, uw Koning komt tot u, zachtmoedig."
      "Zie toch, uw Koning komt tot u, tot u zacht-moe-dig!"


      Bron: Lied 64, NAK-koorboek
    (...)

    Let wel:
    • [20] Maar nu zijn er wel vele leden, doch slechts één lichaam. [21] En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig. [22] Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk, [23] en juist die delen van het lichaam, welke wij minder in ere houden, bekleden wij meer eervol, en onze minder edele leden worden met groter eer behandeld, [24] doch onze edele leden hebben dat niet nodig. God heeft evenwel het lichaam zó samengesteld, dat Hij meer eer gaf aan hetgeen misdeeld was, [25] opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijkelijk voor elkander zouden zorgen. [26] Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde. [27] Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.

      Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV21)

    (...) Mag ik er daarom op wijzen dat het verschil kan maken of u zich inzet voor Zijn werk of, gecommitteerd aan een machtsbestel, in een kerk!

    (...)

@all

Als iemand een al­ge­meen be­kend feit niet weet, wordt er wel eens gezegd "On­der wel­ke steen heb jij ge­leefd?" of "Van wel­ke pla­neet kom jij?" ...

Al kent de Nieuw-Apostolische Kerk geen geschiedenis die ook werd getekend door Kerklatijn; wel degelijk ontstonden er gescheiden werelden:

Redactie schreef: vr 17 dec 2010, 15:49 (10) Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!

Helaas laat de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk zien dat het door de jaren heen schering en inslag is geweest met malversaties doch ook met getouwtrek om de macht. Er is structureel sprake van een totaal gebrek aan transparantie, vermenging van belangen en wanneer het zo uitkomt worden de feiten verdraaid. Dit is een patroon dat zich pijnlijk aftekent voor een ieder die op zoek gaat naar de wortels van "het wederopgerichte genadealtaar in de hedendaagse nieuw-apostolische apostelen". Als een rode draad lopen deze symptomatische verschijnselen heen door het rafelige verleden van deze kerk, die mede daardoor tientallen afsplitsingen kent. Aangezien al dit soort van belastende feiten en omstandigheden zo veel mogelijk wordt verzwegen en waar mogelijk onder het tapijt of in een doofpot verdwijnt, weet de doorsnee kerkganger er meestal weinig of niets van af. Waarom zou men zich er ook voor interesseren, is wellicht ook de gedachte want desondanks kan het in een plaatselijke kerkgemeente heel goed toeven zijn. Met wat er op het hoogste niveau achter de coulissen is misgegaan of zelfs aan het misgaan zou zijn, heeft men in de periferie van de organisatie veelal niets van doen! Waarom zou men voor zichzelf "de vrede" laten verbreken door strandjutter te worden op het strand langs "de zee der vergetelheid"?

Tegen het licht van deze benauwende achtergronden haken ondertussen anderen stilletjes af die -onbedoeld- wél worden geconfronteerd met de keerzijde van de medaille. Wat men namelijk te weten komt of wat men zelf ondervindt staat veraf van wat naar alle waarschijnlijkheid in de plaatselijke kerkgemeente ieders realiteit is. Bevond men zich aanvankelijk nog "in het midden der gemeenschap"; nú, ten prooi gevallen aan een ontluisterende waarheid, voelt dat opeens heel anders aan. Hiermee "opgezadeld" zal menigeen het lachen vergaan. Men krijgt het te stellen met vragen zonder antwoorden, en zielzorg? "De dienaren" zullen wel zeggen: "Leg het in de handen van God, geef het over, probeer de knop om te zetten, laat het los, kijk niet achterom, vergééf, maak voor jezelf de weg weer vrij, en wij willen je gedenken". Of in een verscheidenheid aan andere bewoordingen met gelijke strekking. Het (dood)zwijgen begint...

Daarom bestaat de Nieuw-Apostolische Kerk uit twee goeddeels gescheiden werelden: de wereld van de wetenden en de wereld van de onwetenden.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "17 dec 2010, 15:49", in de thread "(10) Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!"

Waarom doet dit er nu toe? (...) Welnu, het deed er altíjd al toe, maar wat er voor iedereen toe deed; hing dat niet af van "de hand van leiding - in onze dierbare stamapostel en de met hem verbonden apostelen en trouwe dienaren"? Hierdoor maakten "onze zegenaars" toch de dienst uit? Alleen vanzelf een ongelovige thomas zou over dit geloofsinzicht misschien nog iets te vragen hebben. Wij vroegen dus verder maar niks meer!

De "dienaren" vonden dat heel verstandig; als wij dus niks te vragen hadden. Dan stonden wij tenminste met een fijne aanbieding (bij hen) "in de navolging" - en daar ging het om:


Afbeelding


Sterker nog; "Nachfolge bis zuletzt. Alles andere ist Leerlauf" (aldus stamapostel Streckeisen). Alles draaide zuiver om dat ene "geloofsinzicht".


Doch betrof het óók híer zó'n inzicht? Als ons iets wordt voorgehouden; wanneer is dat een geloofsinzicht c.q. wanneer is ons iets aangepraat? (...) Gemakshalve echter waren wij er maar vanuit gegaan dat als de "dienaren" iets tegen ons zeiden, de Heilige Geest dan aan het woord was.

Toch waren wij wel degelijk ook bekend met wat er staat in 1 Johannes 4 vers 1:
  • Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.


"Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" ging het er voor ons om de stamapostel na te volgen. Een latere stamapostel, Wilhelm Leber, scherpte die kennelijke norm zelfs nog verder aan. Hij stelde namelijk: "Wie met mij niet meer verbonden is, raakt onmiddellijk uit zijn kracht."

Bij de toenmalige districtsapostel De Bruijn in wiens aanwezigheid die uitspraak was gedaan, vroeg ik dit voor de zekerheid toch maar even na, maar volgens hem was het geen vergissing, of zo. Het verslag van de bewuste dienst was ook al in vele talen vertaald en wereldwijd verspreid. Hierdoor kwamen overal de dienaren snel te weten wat zij aan ons allen moesten voorhouden. Zelf stonden zij natuurlijk allang in de navolging. Als wij "de zoom van het kleed" van de stamapostel niet vasthielden, liepen wij het dus het risico in Gods werk arbeidsongeschikt (!) te worden.

Tóch waren wij wel degelijk ook bekend met wat er staat in 1 Johannes 4 vers 1:
  • Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.


Zojuist schreef ik dit óók al, maar toen leek het er misschien nog niet toe te doen. Toegegeven; het was verre van eenvoudig, maar er kwam in mijn leven een dag dat ik mij niet langer door "neuapostolische" "höhere" "Führungsverantwortliche" wilde laten... intimideren. En niet alleen dat!

Het is om de dooie dood niet niks om zo'n geloofsinzicht (!) dan later toe te lichten met de woorden: "Machtspolitiek mocht blijkbaar prevaleren boven zielzorg. Godonterend hoogverraad. The bloody limit. Ogen­blik­ke­lijk excommuniceerde ik mijzelf." God gaf ons het recht van onderzoek!

Dit laatste wordt in de Nieuw-Apostolische Kerk door "dienaren" níet geëerbiedigd. Ondertussen willen ze "zegenaars" worden genoemd. Alles wisselt op hun wenken. Op straffe van emotionele verwaarlozing en uitsluiting moet door de gelovigen aan hun woorden níet worden getwijfeld.

  • [15] U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. [16] De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. [17] En als we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen: erfgenamen van God, samen met Christus. Want wij delen in zijn lijden om ook met Hem te kunnen delen in Gods luister.

    Uit: Romeinen 8 (NBV21)
Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 15 dec 2022, 14:33(...)
TjerkB schreef: wo 14 dec 2022, 16:41(...)
Deze thread begon ermee dat "Jong-NAK" bezig is met een toekomstverkenning voor 2030, dus: hoe blijven wij in het geloof samen onderweg? Hierna sprak apostel Peter Klene zich tijdens de intussen gehouden inspiratiemiddag alvast uit over het jaar 2052: als wij dan, in plaats van met 3.000 man, nog met zijn vijftienen zijn; ook prima! Voordien had gastspreker en "jonge theoloog des Vaderlands" Tabitha van Krimpen echter in overweging gegeven eerst ook eens de hand in eigen boezem te steken want hoe gaan wij om met elkaar, met ons geloof en met onze roeping?

(...)
(...)

@all

Bij de nabeschouwing maakte, wat de kerk over acht jaar betreft, het jaar 2030 op 1 oktober jl. plaats voor 2052; de kerk over 30 jaar derhalve. Ik wist niet wat ik zag en hoorde, toen de samengestelde YouTube-compilatie over de plaatsgevonden inspiratiemiddag juist daarmee eindigde. Hetzelfde overkwam mij later bij de uitzending op 22 november jl. van de "Informationsabend zur Umfrage über die Wochentagsgottesdienste". Het fundament waarop men bouwt aan de hand van "Bepalingen betreffende inrichting en bestuur" en de naderhand uitgebrachte catechismus, waren kennelijk op voorhand zaken geweest die NIET ter discussie staan, noch de opvattingen die men erop nahoudt ten aanzien van zielzorg.

Was er nu maar een hint gegeven, zoals vroeger, hebben sommigen misschien wel gedacht:

  • Simon Petrus, Jakobus en Johannes geroepen
    [1] Toen Hij eens aan de oever van het Meer van Gennesaret stond en het volk zich om Hem verdrong om naar het woord van God te luisteren, [2] zag Hij twee boten aan de oever van het meer liggen; de vissers waren eruit gestapt, ze waren bezig de netten te spoelen. [3] Hij stapte in een van de boten, die van Simon was, en vroeg hem een eindje van het land weg te varen; Hij ging zitten en gaf de menigte onderricht vanuit de boot. [4] Toen Hij was opgehouden met spreken, zei Hij tegen Simon: ‘Vaar naar diep water en gooi jullie netten uit om vis te vangen.’ [5] Simon antwoordde: ‘Meester, de hele nacht hebben we ons ingespannen en niets gevangen. Maar als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.’ [6] En toen ze dat gedaan hadden, zwom er zo’n enorme school vissen in de netten dat die dreigden te scheuren. [7] Ze gebaarden naar de mannen in de andere boot dat die hen moesten komen helpen; nadat dezen bij hen waren gekomen, vulden ze de beide boten met zo veel vis dat ze bijna zonken.

    Uit: Lucas 5 (NBV21)

Maar ja, een voorafgaande vraag is dan wellicht: gaat het tegenwoordig bij wijze van spreken om... gekweekte zalm óf om wildgevangen zalm?

Mijn indruk is dat de kerkleiding liefst alles zelf onder controle heeft. Dus ook wíe God zendt en waar, en hoe de Heilige Geest nog werkzaam is. Samen met spindoctors, theologen en marketingadviseurs is tot op de bodem uitgezocht hoe er met slimme netten het meeste gevangen wordt. Vallen de opbrengst en de complimenten in de praktijk desondanks tegen; doet het er dan toe waar men eventueel een diagnose heeft gemist? Mijn indruk is namelijk dat als betrokkenen op vragen als deze het antwoord schuldig moeten blijven, men ook anderen geen uitsluitsel gunt. Kritiek, al is deze to the point en met fair play vertrouwelijk gecommuniceerd; de kerkleiding gaat die steevast uit de weg, zo leert de ervaring.

Maar wordt het dan niet stilaan een ander verhaal? Ik bedoel: grenst dit dan niet aan misbruik van de goedheid en onwetendheid van gelovigen? Zelden of nooit komt iemand van tevoren ergens al aan te pas, maar te elfder ure, nú, worden zielen -ongeïnformeerd- alsnog geconsulteerd! Hoe voordien jarenlang achter de schermen "de hazen hebben gelopen", hoe op beslissende momenten belangen zijn afgewogen; wie wéét dat? Over gescheiden werelden gesproken! Ikzelf kon soms wel een tipje van de sluier oplichten wanneer ik heel veel moeite had gedaan om méér te weten te komen over allerlei achtergronden. Wat velen op het verkeerde been zette, is het gebezigde misleidende idioom in "het werk van god".

De hoofdletter moet achteraf bezien inderdaad een kleine letter zijn... want een zegenaar is iemand door wie wij ons met recht gezegend wéten:

TjerkB schreef: vr 25 nov 2022, 09:17(...)

P.S.
  • 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen,
    het werk waarin wij staan.
    Daar, Heer Gij zelf de bouwer zijt
    kan 't nimmermeer vergaan.

    Wat Gij belooft hebt in Uw woord:
    een helper, die ons altijd hoort,
    dat zijt Gij heden in Uw Zoon.
    In Hem staat Uw genadetroon;
    door Hem Gij werkt,
    steeds weer Uw volk versterkt.


    Bron: Eerste couplet van lied 117, NAK-gezangboek
  • O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
    doordrongen zijn van hun zo grootse taak.
    En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
    dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
    Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
    als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
    in wederzijdse liefde en waardering
    het wezen van de Vader wordt gezien.


    (...)

    Bron: Derde couplet van lied 345, NAK-gezangboek

(...)


In mijn laatste forumbijdrage schreef ik o.a.:

TjerkB schreef: di 20 dec 2022, 14:50(...)
Toegegeven; het was verre van eenvoudig, maar er kwam in mijn leven een dag dat ik mij niet langer door "neuapostolische" "höhere" "Führungsverantwortliche" wilde laten... intimideren.

(...)

Ik wil er niet veel méér nog over uitweiden, maar met dat intimideren ging men in de Nieuw-Apostolische Kerk onbeschaamd uitzonderlijk ver. Kortheidshalve verwijs ik in deze samenhang nog naar mijn bericht op "di 16 aug 2022, 01:00", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”