scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: za 16 jul 2022, 16:04 @allen,

Naar 'beste' apostolische traditie heeft er vorig jaar zich een scheuring voltrokken in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans)... Dit berichtte de Facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' vandaag.

https://www.hazknederland.org/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersteld_ ... endingkerk

Beide 'bloedgroepen' hebben de naam Hersteld Apostolische Zendingkerk in hun banier. De oorzaak van deze scheuring zou liggen in het (dis)functioneren van apostel Straetemans te Haarlem (van oorsprong rooms-katholiek, afkomstig uit Thorn), die in 2016 apostel Herman Rijnders (Wassenaar) is opgevolgd. De groep malcontenten - ongeveer 100 personen verdeeld over gemeenten in Arnhem, Wageningen, Amersfoort, Amsterdam en Den Haag - hebben zich geschaard achter apostel Kuipers, die in november 2021 tot het ambt van apostel is geroepen. Sinds Pasen 2022 heeft de groep Kuipers weer een profeet in haar gelederen.
jadeboer schreef: zo 26 feb 2023, 18:20 Wat een verdriet doet mij deze scheuring. Ik ken een aantal broeders van beide HAZK-groepen een beetje, omdat ik meestal de jaarlijkse Ontmoetingsdag bezoek. Bij de nieuwe aftakking van de HAZK zie ik dezelfde leer. Het verschil zit in de interpretatie van bepaalde profetische woorde. Wat jammer dat men niet bij elkaar is gebleven en een oplossing van de Heer heeft verwacht. Was de tijd rijp om te scheiden van elkaar? Broeders die 30 jaar of meer samengewerkt hebben en samen hebben gebeden. De boze ziet kans om broeders van hetzelfde huis uiteen te drijven. De nieuwe groep die het vertrouwen in br. Straetemans heeft opgezegd handhaaft dezelfde naam als de oorspronkelijke groepering. Dat is juridisch gezien wel problematisch. Hopelijk kunnen de broeders aan weerszijden zich hierover in der minne schikken en dit met Gods wijsheid oplossen. Dat is zoveel te beter dan elkaar voor de aardse rechter tegen te komen.

@jadeboer
@all

Ook ik bezocht eens zo'n Ontmoetingsdag, in 2013. Daarvan herinner ik mij o.a. nog het lied "De heem'len roemen", en een mooi kringgesprek. Achteraf hoopte ik dat nimmer ook de kern van het Evangelie ons verdeeld zou houden. Ik was meegegaan op uitnodiging van anderen die veel beter dan ik destijds bekend waren met de (bewogen) geschiedenis van het apostolische werk:
Redactie schreef: wo 25 jan 2012, 21:55(...)
Welke andere omstandigheden bij de geschiedschrijving van het apostolische werk nog meer een stempel hebben gedrukt op de ontwikkelingen, valt tussen de regels door op te maken uit een boekbeschrijving bij het Netzwerk Apostolische Geschichte. Zie onder:
Er wordt hier gesproken van ruim 120 afsplitsingen en scheuringen in de periode 1863-2000. Dat vernamen wij niet op de zondagsschool, bij het godsdienstonderwijs, het confirmatieonderricht of met het oog op de getuigenarbeid. Het deed er niet toe, vonden zeker anderen. Inmiddels kwam ook het Internet op, en blijkt de legpuzzel uit heel wat meer stukjes te bestaan dan velen hebben verondersteld. Wij dachten dat het werk Gods de Nieuw-Apostolische Kerk was...

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker op "25 jan 2012, 21:55", in de thread "Een stukje geschiedenis... "

Zojuist kwamen er enkele -betekenisvolle- woorden bij mij op uit een lied dat in de gemeenschap al werd gezongen toen ik nog een kind was:
  • Om aardse rijkdom bid ik niet,
    wél om mijn daag'lijks brood;
    om hartenseenvoud vraag ik, Heer,
    om hulp in bange nood.
    En, dat ik mijn beloften trouw
    volbrengend, op Uw hulp steeds bouw
    '.

    • Zal dan mijn hart niet zingen,
      wijl 's Vaders hulp mij schraagt?
      Mijn Heiland leeft,
      Die kracht mij geeft,
      door moeiten heen te dringen,
      door moeiten heen te dringen.

    Bron: Eerste couplet en refrein van lied 115, gezangboek H.A.G.E.A. (1953)

Als bij wijze van spreken het laatste hemd werkelijk geen zakken heeft, zal het aankomen op "schatten in de hemel" (vgl. Mt 6: 19-20). Hierdoor heb ik met andere ogen moeten leren zien, al bracht dat onbeschrijfbaar veel geworstel mee. Voor zover ik er soms desondanks woorden aan kon geven, deelde ik bij voorkeur mijn ervaringen, denkend aan Jezus' woorden: "... want mijn juk is zacht en mijn last is licht" (vgl. Mt 11: 30).

Onlangs hield een gemeentelid van vroeger mij voor dat "alles voor niks is geweest" als ik niet terug zou keren in zijn kerk - die ik ontvluchtte: voor ontrouw zou ik boeten. Het schortte volgens hem bij mij aan "goddelijke onverschilligheid". Als ik dát had, zette ik mij overal overheen. (...)

Het gaat mij enkel om goudeerlijke liefde. Daar past geen nutteloze ballast bij uit statuten, een huishoudelijk reglement of uit een catechismus. Toen er in Jezus’ tijd nog geen kerken waren, zat daar immers ook niemand om verlegen. Als “de eerste Liefde” ons bezielt, komt het vast goed!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: za 14 nov 2020, 23:26(...)
... op wiens gezag werd voor het apostolische werk het onverbiddelijke top-down management verkozen, waardoor sindsdien tallozen emotioneel onder de voet zijn gelopen? Men kan wel in een zondags pak en met het gezicht in de plooi aanbellen bij een notaris en zichzelf introduceren als een Godsgezant teneinde zulke gezagsverhoudingen voor de aangesloten leden bij een religieuze organisatie in beton te laten gieten, maar hoe verstandig is het bij nader inzien om aan zo'n machtsspel mee te doen?

(...)


Uit: Bericht op "za 14 nov 2020, 23:26", in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"
jadeboer schreef: zo 26 feb 2023, 18:20 Wat een verdriet doet mij deze scheuring. Ik ken een aantal broeders van beide HAZK-groepen een beetje, omdat ik meestal de jaarlijkse Ontmoetingsdag bezoek. Bij de nieuwe aftakking van de HAZK zie ik dezelfde leer. Het verschil zit in de interpretatie van bepaalde profetische woorde. Wat jammer dat men niet bij elkaar is gebleven en een oplossing van de Heer heeft verwacht. Was de tijd rijp om te scheiden van elkaar? Broeders die 30 jaar of meer samengewerkt hebben en samen hebben gebeden. De boze ziet kans om broeders van hetzelfde huis uiteen te drijven. De nieuwe groep die het vertrouwen in br. Straetemans heeft opgezegd handhaaft dezelfde naam als de oorspronkelijke groepering. Dat is juridisch gezien wel problematisch. Hopelijk kunnen de broeders aan weerszijden zich hierover in der minne schikken en dit met Gods wijsheid oplossen. Dat is zoveel te beter dan elkaar voor de aardse rechter tegen te komen.

@jadeboer
@all

  • [37] Hier is het gezegde van toepassing: De een zaait, de ander maait. [38] Ik stuur jullie eropuit om een oogst binnen te halen waarvoor je geen moeite hebt hoeven doen; dat hebben anderen gedaan en jullie maken hun werk af.

    Uit: Johannes 4 (NBV21)

  • [7] Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. [8] Wie zaait op de akker van zijn aardse natuur, zal verderf oogsten, maar wie zaait op de akker van de Geest, oogst eeuwig leven. [9] Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is. [10] Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.

    Uit: Galaten 6 (NBV21)

Groet,
TjerkB


N.B.
  • De oudste getuigenissen van christelijk leven in Nederland zijn een vijftal grafstenen met christelijke symbolen uit de 5e en 6e eeuw, die in en om de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht zijn aangetroffen. Dat niet alle Maastrichtenaren christen waren, blijkt uit de vondst van honderden Merovingische graven met bijgaven op het Vrijthof, een aanwijzing voor niet-christelijke begravingstradities. Bovendien was het christendom zeker tot de zevende eeuw beperkt tot de steden; het platteland bleef grotendeels ongekerstend.

    Vanaf eind 7e eeuw trachtten uit Engeland en Ierland afkomstige missionarissen zoals Bonifatius, Lebuïnus, Liudger, Plechelmus, Willehad en vooral Willibrord de bewoners van de gebieden ten noorden van de grote rivieren te bekeren, met wisselend succes, zoals blijkt uit de (niet altijd even betrouwbare) heiligenlevens die er later over hen zijn geschreven. Naast succesvolle predikingen zijn er ook mislukkingen, zoals de weigering van de Friese heidense koning Radboud om zich door Wulfram te laten dopen, omdat hij door zich te bekeren in de hemel zou komen; Radboud koos voor een hiernamaals met zijn voorouders die zich volgens Wulfram in de hel bevonden. De ijverige Bonifatius die ook trachtte de Friezen te bekeren werd in 754 te Dokkum vermoord. Na de Fries-Frankische oorlogen (ca. 600-793) en Saksenoorlogen (772-804) vallen de Lage Landen allemaal onder het bewind van de christelijke Frankische koningen, die de bewoners niet alleen religieus maar ook politiek wilden onderwerpen. Een belangrijke bron uit die tijd is de Oudsaksische doopgelofte, waarin staat hoe men zijn oude goden (omschreven als "duivels") moet afzweren en de drie-eenheid aannemen. Het duurt echter nog zeker tot 1000 eer alle "heidense" inwoners ook daadwerkelijk - te vuur en te zwaard - gekerstend zijn en de Friese en Saksische religies zijn uitgestorven, hoewel elementen werden overgenomen in de christelijke godsdienst.

    De eeuwen daarna is het christendom de enige godsdienst in de Lage Landen.
  • Een onderzoek door de VU Amsterdam en Radboud universiteit in 2016 gaf aan dat 67,8% van de Nederlanders onkerkelijk is. Negenenvijftig procent bezoekt nooit een kerkdienst. Van alle ondervraagden noemt ongeveer een kwart zich atheïst, dat is een stijging van 10% ten opzichte van eenzelfde onderzoek uit 2006.

Bron: WikipediA inz. "Religie in Nederland"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

  • Wie zaait op de akker van zijn aardse natuur, zal verderf oogsten, maar wie zaait op de akker van de Geest, oogst eeuwig leven.

    Uit: Galaten 6: 8 (NBV21)

@all

Graag wil ik nog iets méér zeggen naar aanleiding van het voorgaande in deze thread. In een gezin is er doorgaans harmonie en kun je je thuis voelen. Wie bijvoorbeeld werkzaam is in de jeugdgezondheidszorg, wéét echter waarom en waardóór zoiets lang niet voor ieder kind even vanzelfsprekend is. Zo kan men in de geloofspraktijk wel schermen met het vijfde gebod, "Toon eerbied voor uw vader en uw moeder", maar hoe voelt dat voor "een kind van de rekening"? Wat ik bedoel te zeggen, is: verdient, wat het geloof betreft, niet juist Gods liefde de boventoon?

Dus, als het erom gaat zegenrijk werkzaam te zijn, is het in het licht van Galaten 6 niet zonder betekenis aandacht te hebben voor het volgende:

  • [4] Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; [5] er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; [6] er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. [7] In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV21)

Eerder al in de Bijbel wordt in dat opzicht een advies gegeven:

  • Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden. U moet verstandig over uzelf denken, in overeenstemming met het geloof, de maatstaf die God ieder van u geschonken heeft.

    Uit: Romeinen 12: 3 (NBV21)

Wat mijzelf in deze samenhang gaandeweg duidelijk werd, is vooral het onderstaande:

  • [4] De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.[5] Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, [6] ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. [7] Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
    [8] De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – [9] want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. [10] Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. [11] Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten.


    Uit: 1 Korintiërs 13 (NBV21)

Het laatste wat ik als kind voor mogelijk had gehouden, was namelijk wel dat juist in de geloofsgemeenschap waar ik deel van uitmaakte, door disharmonie (!) de geborgenheid mij zou kunnen ontvallen want ik kwam tot het inzicht dat er hoogst eigenzinnig en berekenend werd gezaaid. In tegenstelling tot 1 Korintiërs 12 vers 7 en Romeinen 12 vers 3, wensten bazen en bovenbazen alsmaar uitdrukkelijker de dienst uit te maken! Niet in het minst stond de betrokkenen in alle bescheidenheid nog het volgende voor ogen:

  • Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen.

    Uit: Jesaja 55: 9 (NBV21)

Als zwerfkinderen werden talloze gelovigen op deze manier dakloos; althans, in de Nieuw-Apostolische Kerk. Prompt werd het ze nagedragen daar niet bij de les te zijn gebleven. Nu ze tekortschoten in de verschuldigde hoogachting jegens hun "zegenaars", zou het ze slecht vergaan. Doch let wel: een zegenaar is iemand die zegent - níet iemand die dat alleen nog maar van plan is! En: een zegendrager is juist een gezegende! Want heus: als onverhoopt de zegeningen enkel nog bestaan uit zorgen, waarmee gelovigen worden opgezadeld, is er iets bepaald NIET pluis. Pas toen zulke verwarrende contrasten op mijn weg kwamen, zag ik langzaamaan in wat uiteindelijk houvast biedt:

  • [1] Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zoveel hartelijk medeleven, [2] maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. [3] Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle nederigheid de ander belangrijker dan uzelf. [4] Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. [5] Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. [6] Hij, die de gestalte van God had, maakte er geen aanspraak op aan God gelijk te zijn, [7] maar deed afstand van zijn positie en nam de gestalte aan van een dienaar.

    Uit: Filippenzen 2 (NBV21)

Het komt aan op de dienende gezindheid van Christus Jezus!

  • Leg je last op de HEER
    en Hij zal je steunen,
    nooit zal Hij dulden
    dat een rechtvaardige ten val komt
    .


    Uit: Psalm 55: 23 (NBV21)

  • [5] Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en Hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven. [6] Vraag vol vertrouwen, zonder enige twijfel. Twijfelaars zijn als de golven in zee, die door de wind nu eens de ene en dan weer de andere kant op worden geblazen. [7-8] Wie zo aarzelend en onberekenbaar is bij alles wat hij doet, moet niet denken dat hij iets van de Heer zal krijgen.
    [9] Laat de onaanzienlijke gelovige trots zijn op zijn aanzien, [10] en de rijke op zijn nederige staat, want hij zal vergaan als een bloem in het veld. [11] Als de zon gaat branden en het gras door de hitte verdort, valt de bloem af en is het gedaan met zijn schoonheid. Zo zal ook de rijke vergaan terwijl hij volop met zijn zaken bezig is.
    [12] Gelukkig is de mens die in de beproeving staande blijft. Want wie de proef doorstaat, ontvangt als lauwerkrans het leven, zoals God heeft beloofd aan iedereen die Hem liefheeft.


    Uit: Jakobus 1 (NBV21)

  • [10] Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.
    [11] Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. [12] Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons tot volmaaktheid gekomen.


    Uit: 1 Johannes 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 01 mar 2023, 11:25(...)
Als bij wijze van spreken het laatste hemd werkelijk geen zakken heeft, zal het aankomen op "schatten in de hemel" (vgl. Mt 6: 19-20). Hierdoor heb ik met andere ogen moeten leren zien, al bracht dat onbeschrijfbaar veel geworstel mee. Voor zover ik er soms desondanks woorden aan kon geven, deelde ik bij voorkeur mijn ervaringen, denkend aan Jezus' woorden: "... want mijn juk is zacht en mijn last is licht" (vgl. Mt 11: 30).

Onlangs hield een gemeentelid van vroeger mij voor dat "alles voor niks is geweest" als ik niet terug zou keren in zijn kerk - die ik ontvluchtte: voor ontrouw zou ik boeten. Het schortte volgens hem bij mij aan "goddelijke onverschilligheid". Als ik dát had, zette ik mij overal overheen. (...)

(...)
TjerkB schreef: zo 05 mar 2023, 13:10(...)
Het komt aan op de dienende gezindheid van Christus Jezus!

(...)

@all

In de kleine plaatselijke kerkgemeente waarin ik opgroeide (met zo'n 20 gemeenteleden) zongen wij bij aanvang van de dienst uit de toenmalige gemeentebundel geregeld lied 21: "Jezus noodt vriend'lijk, o, hoort toch Zijn stem." Als er bij ons geen dienst werd gehouden, schoven wij aan in de naburige, veel grotere kerkgemeente (met ruim 400 zielen). Dan opeens staan er veel méér registers ter beschikking. In een koorlied dat ik als kind al heel mooi vond, wordt gezongen:
  • Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, onze God.
    Troost nu, troost nu, troost nu Mijn volk!
    Troost nu Mijn volk, spreekt de Heer, der Heer, onze God.
    Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
    Spreek thans vriend'lijk met Jeruzalem.
    Zeg tot de dochter Sions:
    "Zie toch, uw Koning komt tot u, zachtmoedig."
    "Zie toch, uw Koning komt tot u, tot u zacht-moe-dig!"


    Bron: Lied 64, NAK-koorboek

Zo kreeg ik als kind dus als het ware een inhoudsrijk klankgeheugen aangereikt en zonder dat ik mij daarvan bewust was, koesterde ik dat. Ik voelde mij, welbeschouwd, "veilig in Jezus' armen": er werd vanuit de gemeenschap, voor mij als kind, uit het hart en vol overgave gezongen... Toen ik een tiener werd, een twintiger, merkte ik hoe waardevol het was wat mij daarmee als kind als op een presenteerblaadje was aangereikt. Allerminst denk je dan aan forumbijdragen als...

TjerkB schreef: zo 07 feb 2016, 15:38(...)
Het is met de Nieuw-Apostolische Kerk namelijk de verkeerde kant op gegaan. Voordat "wij" het op de kerkvloer in de gaten kregen, was bij nader inzien achter de schermen de tent al onherstelbaar verbouwd. Doodsbenauwd moeten ze zijn geweest, de invloedrijke bestuurders, die ondertussen overal als "Godsgezanten" met alle egards werden verwelkomd en alom op handen werden gedragen; bang om te worden ontmaskerd. Naast hen per se geen hogere macht.

De vragen die aan betrokkenen ter beantwoording werden voorgelegd, waren echter doorgaans gesteld door zielen die er vanuit gingen dat dienaren zouden dienen!

Op dit punt conflicteerden in de Nieuw-Apostolische Kerk de verwachtingen van de schapen en lammeren, op grond van het Evangelie van Jezus Christus, met die van hun herders. Deze laatsten eisten ontzag en hulpbetoon. De boze herders richtten hun blaffende honden af om de domme schapen en lammeren mores te leren.

(...)
Wie onder een hagenpreek niet langer aan weer en wind wil blootstaan, staat het vanzelf vrij om een kerk te bouwen en een kerkbestuur in de benen te krijgen, maar daarna hoeven de mensen hun belangrijkheid niet noodzakelijkerwijs te overdrijven. Zo simpel is het. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil.

(...)


Uit: Bericht op "zo 07 feb 2016, 15:38", in de thread "Kan ik daar wat aan doen?"
TjerkB schreef: ma 26 okt 2020, 14:05(...)
Het door een kerkbestuur verkozen charmeoffensief in een reclamecampagne bergt echter het risico in zich dat aangesloten leden zich onbewust afficheren met een gedroomde realiteit en dat men daardoor na verloop van tijd zich er helemaal geen rekenschap meer van geeft, dat het er op de kerkvloer heus anders aan toegaat. Als de theorie doorgaat voor de praktijk, wordt het een zweverige aangelegenheid!

Dit laatste is trouwens ook precies waar de schoen wringt bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Juist daardoor voelt menig slachtoffer van miskenning zich extra gekrenkt en wordt voor dezen het veelal in volstrekte eenzaamheid te verstouwen verdriet des te ondraaglijker.

Verder worden slachtoffers van sektarisch geweld nogal eens geconfronteerd met het harde verwijt dat men lafhartig handelt uit wrok. Maar wat is dat feitelijk, wrok? Wie nota bene in kerkelijk verband werd opgezadeld met een "bit­ter ge­voel in het hart we­gens aan­ge­daan leed of on­recht"; mag zo iemand geen au meer roepen? Moet je dan van iemand je mond houden? Mag je dan slikken en stikken?

(...)


Uit: Bericht op "ma 26 okt 2020, 14:05", in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"

Enige tijd geleden kwam ik even in contact met iemand uit de Nieuw-Apostolische Kerk. Daarbij kwam o.a. spontaan het volgende aan de orde:

Donderdagavond kwam één van onze vroegere buren op bezoek. Zij heeft organisatiekunde gestudeerd en werkt inmiddels vanuit een eigen adviespraktijk. “Het wordt mij steeds duidelijker,” zo vertelde zij, “dat het begint bij de mensen die het dichtst bij de uitvoering staan.” Daar ging het in mijn kerk dus juist níet om, dacht ik. Wij kregen “instructies" en daar moest ieder het mee doen. Pas als de apostel zich tevreden toonde, begrepen wij het goed genoeg en zouden wij profijt trekken van de voor- en toebereiding. Ondertussen vroeg niemand zich af hoe het écht met “ons" gesteld was, ook niet als ideologische accenten in de geloofsleer zorgen baarden. Dit is in grote lijnen de geloofscultuur die ik mij herinner.

Wat ik hieronder aanhaal uit de Bijbel, herinner ik mij als de dag van gisteren beslist ook nog als "het levende Woord" in "de welaangename tijd":

  1. Jullie zijn mijn schapen, de schapen die Ik weid; jullie zijn mensen en Ik ben jullie God – zo spreekt God, de HEER.
    Uit: Ezechiël 34: 31 (NBV21)
  2. (...)
    [5] Dit waren de twaalf die Jezus uitzond, en Hij gaf hun de volgende instructies: ‘Neem niet de weg naar de heidenen en ga geen Samaritaanse stad binnen. [6] Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël [7] en verkondig hun dat het koninkrijk van de hemel nabij is.
    (…)
    Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! [9] Neem geen geld aan, geen gouden, zilveren of koperen munten voor in je gordel, [10] vraag geen reistas mee voor onderweg, geen extra kleren, geen sandalen en geen stok, want de arbeider is zijn brood waard.
    (…)
    [12] Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. [13] Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. [14] En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten.
    (…)
    [16] Bedenk wel, Ik zend jullie als schapen onder de wolven.
    Uit: Matteüs 10 (NBV21)
  3. Omdat ze Jezus wilden aanklagen, vroegen ze: ‘Is het toegestaan iemand op sabbat te genezen?’ [11] Hij antwoordde: ‘Stel dat u maar één schaap hebt en dat valt op sabbat in een kuil, wie van u zou het niet vastgrijpen en het er weer uit halen? [12] En is een mens niet veel meer waard dan een schaap?
    Uit: Matteüs 12 (NBV21)
  4. [10] Waak ervoor ook maar een van deze geringe mensen te verachten. Want Ik zeg jullie: hun engelen in de hemel aanschouwen onophoudelijk het gelaat van mijn hemelse Vader. [12] Wat denken jullie? Als iemand honderd schapen bezit en een daarvan dwaalt af, zal hij er dan niet negenennegentig in de bergen achterlaten en op weg gaan om het afgedwaalde dier te zoeken? [13] Als hij het vindt, dan zal hij zich, dat verzeker Ik jullie, over dat ene meer verheugen dan over de negenennegentig andere die niet afgedwaald waren. [14] Zo is het ook bij jullie Vader in de hemel: Hij wil niet dat een van deze geringe mensen verloren gaat.
    Uit: Matteüs 18 (NBV21)
  5. [34] Toen Hij uit de boot stapte, zag Hij een grote menigte en voelde medelijden met hen, want ze waren als schapen zonder herder, en Hij onderwees hen langdurig. [35] Toen er al veel tijd was verstreken, kwamen zijn leerlingen naar Hem toe en zeiden: ‘Dit is een afgelegen plaats en het is al laat. [36] Stuur hen weg, dan kunnen ze naar de dorpen en gehuchten in de omtrek gaan om eten voor zichzelf te kopen.’ [37] Maar Hij zei: ‘Geven jullie hun maar te eten!
    Uit: Marcus 6 (NBV21)
  6. [14] Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen Mij, [15] zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen. [16] Maar Ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet Ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.
    (...)
    [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, Ik ken ze en zij volgen Mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven.
    Uit: Johannes 10 (NBV21)
  7. [15] Toen ze gegeten hadden, sprak Jezus Simon Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ [16] Nog eens vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, U weet dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ [17] en voor de derde maal vroeg Hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van Me?’ Petrus werd verdrietig omdat Hij voor de derde keer vroeg of hij van Hem hield. Hij zei: ‘Heer, U weet alles, U weet toch dat ik van U houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen.
    Uit: Johannes 21 (NBV21)

Mijn vraag is nu: waarom zijn zielen, zoals ik, die "de vooruitgang" niet konden bijbenen, op de "highway to heaven" toch zomaar achtergelaten?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 01 mar 2023, 11:25(...)
Onlangs hield een gemeentelid van vroeger mij voor dat "alles voor niks is geweest" als ik niet terug zou keren in zijn kerk - die ik ontvluchtte: voor ontrouw zou ik boeten. Het schortte volgens hem bij mij aan "goddelijke onverschilligheid". Als ik dát had, zette ik mij overal overheen. (...)

(...)
TjerkB schreef: do 09 mar 2023, 17:42(...)
Mijn vraag is nu: waarom zijn zielen, zoals ik, die "de vooruitgang" niet konden bijbenen, op de "highway to heaven" toch zomaar achtergelaten?

(...)

@all

Is dat niet treurig met elkaar in tegenspraak: zelf de benen nemen en dan tóch, zwelgend in slachtoffergedrag, je beklagen over "achtergelaten"?

(...)

Als in de kerk, die ik inderdaad verliet, antwoorden uitbleven, kwam het er na verloop van tijd op aan dat het ons duidelijk mocht zijn dat in die gevallen God kenbaar wilde maken: "Je hebt genoeg aan mijn genade, want mijn kracht openbaart zich juist ten volle wanneer iemand zwak is." (2 Kor. 12: 9). Oftewel: "De HEER zal voor u strijden, u hoeft zelf niets te doen." (Ex. 14: 14) - onder leiding van "de dienaren die ons voorgaan".

Echter; in één van de liederen staat níet " 't Is, Heer, ons werk waarin Gij staat", doch " 't Is, Heer, Uw werk, van U alleen, het werk waarin wij staan". Toen "de dienaren die ons voorgaan" zich juist hierbij vergaloppeerden, ging het mis. Van hun broddelwerk (!) trok God de handen af. De zegen bleef uit. De Liefde bekoelde. Laat je niet in met de tegenstrevers van ons geloof!, zo werd het gelovigen "vanaf het altaar" voorgehouden.

"De dienaren die ons voorgaan" toonden zich kille saneerders, wat ze op "de weg ten leven" de ene verkeersovertreding opleverde na de andere.

Zo raakten naasten van elkaar vervreemd. Hadden "de dwarsliggers" er voor hun eigen bestwil maar voor opengestaan, zo vonden "de dienaren die ons voorgaan", dat God met elke opvolgende én "afgebeden" editie van de nieuw-apostolische catechismus ons allen van licht tot licht voert. Nee, wij laten ons door hun weerbarstige getreuzel níet ophouden. Eenmaal aangekomen in Zijn rijk leggen wij wel uit waarom zíj achterbleven.

(...)

Wat daarentegen juist wél met elkaar in tegenspraak is, is, dat wie als gelovige meende een eigen verantwoordelijkheid te hebben, die níet nam:

  • Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

    Uit: 1 Johannes 4: 1 (NBV21)

En zou ook het onderstaande niets om het lijf hebben?

  • Toen vroeg de HEER: ‘Waar is Abel, je broer?’ ‘Dat weet ik niet,’ antwoordde Kaïn. ‘Moet ik soms waken over mijn broer?’

    Uit: Genesis 4: 9 (NBV21)

Graag breng ik nu in herinnering wat onlangs al naar voren kwam in samenhang met...
  • Wie zaait op de akker van zijn aardse natuur, zal verderf oogsten, maar wie zaait op de akker van de Geest, oogst eeuwig leven.

    Uit: Galaten 6: 8 (NBV21)

TjerkB schreef: zo 05 mar 2023, 13:10(...)
Dus, als het erom gaat zegenrijk werkzaam te zijn, is het in het licht van Galaten 6 niet zonder betekenis aandacht te hebben voor het volgende:

  • [4] Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; [5] er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; [6] er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. [7] In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.

    Uit: 1 Korintiërs 12 (NBV21)

Eerder al in de Bijbel wordt in dat opzicht een advies gegeven:

  • Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden. U moet verstandig over uzelf denken, in overeenstemming met het geloof, de maatstaf die God ieder van u geschonken heeft.

    Uit: Romeinen 12: 3 (NBV21)

(...)


Samenvattend:

  • Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

    Uit: Johannes 14: 27 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: di 19 jul 2022, 21:01(...)
In het afgelopen jaren/de afgelopen jaren zijn er door woorden van profetie waarschuwende woorden uitgesproken aan het adres van apostel S. Hoofdaanklacht: geestelijke bigamie. Sluipenderwijs zou door apostel S. wezensvreemde, o.a thomistische of roomse, elementen zijn geïntroduceerd, waardoor de orthodoxe leer van de HAZK zou zijn aangetast. S. zou de consecratie tijdens het eucharistisch gebed in lijn zien van de transsubstantiatie. Een ander twistpunt is de wijze waarop apostel S. de evangelisatie ter hand wilde nemen. Als klap op de vuurpijl wordt hem door de malcontenten (groep apostel Robert K.) verweten, dat hij ontoegankelijk, star, hoogmoedig en op zijn strepen (ofwel z'n positie als apostel onbetwistbaar voorstelt) staat.

(...)

@all

"De boze ziet kans om broeders van hetzelfde huis uiteen te drijven", zo merkte een forumdeelnemer onlangs op. Hoewel ikzelf minder goed bekend ben met de Hersteld Apostolische Zendingkerk, maar de verwarring ook oprecht betreur, ben ik ingegaan op wat er kennelijk speelt.

Ik las: transsubstantiatie. Dit herinnerde mij aan een lezing, waar ik bij aanwezig was, waarin hetzelfde fenomeen onderwerp van bespreking was. Ik voelde mij toen letterlijk en figuurlijk ver van huis. Daarover kan uiteraard bij anderen de gedachte opkomen: geen wonder vanzelf als je in de Nieuw-Apostolische Kerk tegenover de boze buitenwereld beschermd bent opgevoed; dan ben je geïndoctrineerd en weet je dus van niks!

Nu wil ik per se niet overal bij een tekst aanhalen uit de Bijbel, maar toch schiet het volgende mij te binnen:

  • [1] Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schallende cimbaal. [2] Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.

    Uit: 1 Korintiërs 13 (NBV21)

Ik zie hier superlatieven staan over geloof en kennis. Ook profeteren wordt genoemd. Denk het je eens écht in! Je zou je kunnen meten met wereldleiders, met Nobelprijswinnaars, met… Werkelijk álles zou je kunnen ontrafelen en zelfs in de toekomst zou er niets meer verborgen zijn!

Degene die ons destijds wel enigszins vertrouwd wilde maken met de geheimenissen omtrent het fenomeen transsubstantiatie was niemand minder dan de voornaamste theologische raadgever van: “Herr Dr. Wilhelm Leber”, indertijd de “ranghöchste Geistliche, geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen, Präsident en Stammapostel”. Zoals gezegd: tijdens de uiteenzettingen van deze godgeleerde spreker bekroop mij het gevoel nog verder van huis te geraken dan al het geval was toen de kerkleiding ooit het exclusieve beheer claimde over de Heilige Geest:

  • [13] Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. [14] Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

    Uit: Matteüs 7 (NBV21)
  • [1] Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ [2] Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer [3] en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. [4] Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. [5] En wie in mijn naam één zo’n kind ontvangt, die ontvangt Mij. [6] Maar wie een van de geringe mensen die in Mij geloven ten val brengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. [7] Wee de wereld met haar valstrikken. Want dat er valstrikken zijn is onvermijdelijk, maar wee de mens die de valstrik zet!

    Uit: Matteüs 18 (NBV21)

Dat zijn dus de woorden van Christus Jezus zélf: "... wee de mens die de valstrik zet!" Anders gezegd (vgl. 1 Kor. 13: 2): hebben wij Liefde al?

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 13 mar 2023, 11:37(...)
Anders gezegd (vgl. 1 Kor. 13: 2): hebben wij Liefde al?

(...)

@all

Over Liefde gesproken; onlangs haalde ik in deze thread het onderstaande aan:

TjerkB schreef: za 04 mar 2023, 21:29(...)

N.B.
  • De oudste getuigenissen van christelijk leven in Nederland zijn een vijftal grafstenen met christelijke symbolen uit de 5e en 6e eeuw, die in en om de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht zijn aangetroffen. Dat niet alle Maastrichtenaren christen waren, blijkt uit de vondst van honderden Merovingische graven met bijgaven op het Vrijthof, een aanwijzing voor niet-christelijke begravingstradities. Bovendien was het christendom zeker tot de zevende eeuw beperkt tot de steden; het platteland bleef grotendeels ongekerstend.

    Vanaf eind 7e eeuw trachtten uit Engeland en Ierland afkomstige missionarissen zoals Bonifatius, Lebuïnus, Liudger, Plechelmus, Willehad en vooral Willibrord de bewoners van de gebieden ten noorden van de grote rivieren te bekeren, met wisselend succes, zoals blijkt uit de (niet altijd even betrouwbare) heiligenlevens die er later over hen zijn geschreven. Naast succesvolle predikingen zijn er ook mislukkingen, zoals de weigering van de Friese heidense koning Radboud om zich door Wulfram te laten dopen, omdat hij door zich te bekeren in de hemel zou komen; Radboud koos voor een hiernamaals met zijn voorouders die zich volgens Wulfram in de hel bevonden. De ijverige Bonifatius die ook trachtte de Friezen te bekeren werd in 754 te Dokkum vermoord. Na de Fries-Frankische oorlogen (ca. 600-793) en Saksenoorlogen (772-804) vallen de Lage Landen allemaal onder het bewind van de christelijke Frankische koningen, die de bewoners niet alleen religieus maar ook politiek wilden onderwerpen. Een belangrijke bron uit die tijd is de Oudsaksische doopgelofte, waarin staat hoe men zijn oude goden (omschreven als "duivels") moet afzweren en de drie-eenheid aannemen. Het duurt echter nog zeker tot 1000 eer alle "heidense" inwoners ook daadwerkelijk - te vuur en te zwaard - gekerstend zijn en de Friese en Saksische religies zijn uitgestorven, hoewel elementen werden overgenomen in de christelijke godsdienst.

    De eeuwen daarna is het christendom de enige godsdienst in de Lage Landen.
  • Een onderzoek door de VU Amsterdam en Radboud universiteit in 2016 gaf aan dat 67,8% van de Nederlanders onkerkelijk is. Negenenvijftig procent bezoekt nooit een kerkdienst. Van alle ondervraagden noemt ongeveer een kwart zich atheïst, dat is een stijging van 10% ten opzichte van eenzelfde onderzoek uit 2006.

Bron: WikipediA inz. "Religie in Nederland"

Te vuur en te zwaard - gekerstend! (...) Sommigen die nu menen er verstand van te hebben kunnen achteraf wel opmerken dat martelaren zich geenszins zorgen hoeven te maken, doch waarom, zoals later een andere Fries zulks ook weigerde, onder bedreiging knielen voor een heerser?

En het is toch hopelijk niet zo dat wij, uit vrees om voor het hemels koninkrijk te worden buitengesloten, moeten buigen voor níeuwe heersers? Niet zelden immers komt er heel wat bij kijken om in een doopregister te mogen worden ingeschreven en daarna voor vol te worden aangezien. Sinds Christus Jezus ogenschijnlijk wat afstand nam, zijn de leefregels, met harde sancties voor overtreders, nogal eens brutaal aangescherpt...

  • Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. [8] Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. [9] Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. [10] Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. [11] Voert u het woord, laten het dan Gods woorden zijn die u spreekt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen.

    Uit: 1 Petrus 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 15 mar 2023, 15:58(...)
En het is toch hopelijk niet zo dat wij, uit vrees om voor het hemels koninkrijk te worden buitengesloten, moeten buigen voor níeuwe heersers? Niet zelden immers komt er heel wat bij kijken om in een doopregister te mogen worden ingeschreven en daarna voor vol te worden aangezien. Sinds Christus Jezus ogenschijnlijk wat afstand nam, zijn de leefregels, met harde sancties voor overtreders, nogal eens brutaal aangescherpt...

  • Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. (...)

    Uit: 1 Petrus 4 (NBV21)

(...)

@all

Velen van ons zullen de uitdrukking kennen: "bo­ven bid­den en den­ken", naar Efeziërs 3:
  • [20] Aan Hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, [21] aan Hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, van geslacht op geslacht, tot in alle eeuwigheid. Amen.

In de Nieuw-Apostolische Kerk eindigde een gebed dat werd uitgesproken geregeld ongeveer zó: "Zegen ons boven bidden en denken. Amen." Soms bekroop mij dan het gevoel dat deze woorden bijna onnadenkend waren gebruikt om te dienen als een soort van vaste slotformulering. Maar uiteindelijk realiseerde ik mij dat dit in schril contrast staat mét en toch echt heel anders overkomt dan "Uw wil geschiede" (vgl. Mt 6: 10):

  • Mijn Vader, Uwe wil zal altijd mijn wil zijn.
    Aan Uwe liefdehand ga 'k als een kind, zo klein.
    Uw grote liefde wil mijn ziel steeds hulpe bien.
    Daarom: niet mijn wil, Heer; Uw wil zal steeds geschiên!
    Daarom: niet mijn wil, Heer; Uw wil zal steeds geschiên!


    Bron: Eerste couplet van lied 310, NAK-gezangboek
  • O, zalig 't huis, waar allen, die daar dienen,
    doordrongen zijn van hun zo grootse taak
    .
    En al hun werk met liefd' en trouw verrichten,
    dit steeds beschouwend als een heil'ge zaak.
    Waar oud en jong elkaar als huisgenoten,
    als kind'ren Gods erkennend, achting bien;
    in wederzijdse liefde en waardering
    het wezen van de Vader wordt gezien.


    Bron: Derde couplet van lied 345, NAK-gezangboek

Zijn het juist daarom geen uitzonderlijk troostrijke woorden die in deze samenhang naar voren komen in Romeinen 8? Zie onder:
  • [25] Maar als wij hopen op wat we nog niet zien, blijven we in afwachting daarvan volharden. [26] En bovendien komt de Geest onze zwakheid te hulp; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. [27] God, die ons hart doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen, want de Geest pleit voor de heiligen overeenkomstig Gods wil.

Overigens verwees de liederendichter in het hierboven aangehaalde lied 310 naar alle waarschijnlijkheid meer in het bijzonder naar Lucas 22:
  • Jezus gevangengenomen en verloochend
    [39] Hij vertrok en ging volgens zijn gewoonte naar de Olijfberg. De leerlingen volgden Hem. [40] Toen Hij daar was aangekomen, zei Hij tegen hen: ‘Bid dat jullie niet in beproeving komen.’ [41] En Hij liep bij hen weg, tot ongeveer een steenworp ver, en knielde daarna neer om te bidden. Hij bad: [42] ‘Vader, als U het wilt, neem dan deze beker van Mij weg. Maar laat niet wat Ik wil, maar wat U wilt gebeuren.’ [43] Uit de hemel verscheen Hem een engel om Hem kracht te geven.

Uit de hemel verscheen Hem een engel om Hem kracht te geven!! In Matteüs 26 valt na te lezen hoe Christus Jezus dit zelfs nog verduidelijkte:
  • [47] Nog voor Hij uitgesproken was, kwam Judas eraan, een van de twaalf, in gezelschap van een grote, met zwaarden en knuppels bewapende bende, die door de hogepriesters en de oudsten van het volk was gestuurd. [48] Judas, die Hem zou uitleveren, had met hen een teken afgesproken. ‘Degene die ik kus,’ had hij gezegd, ‘die is het, die moet je gevangennemen.’ [49] Hij liep recht op Jezus af, zei: ‘Gegroet, rabbi!’ en kuste Hem. [50] Jezus zei tegen hem: ‘Vriend, ben je daarvoor gekomen?’ Daarop kwamen de mannen naderbij, grepen Jezus vast en namen Hem gevangen. [51] Nu greep een van Jezus’ metgezellen naar zijn zwaard. Hij trok het, haalde uit en sloeg de dienaar van de hogepriester een oor af. [52] Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Steek je zwaard terug op zijn plaats. Want wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen. [53] Je weet toch dat Ik mijn Vader maar te hulp hoef te roepen of Hij stelt Mij onmiddellijk meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking.

Waarom kan het voorgaande van belang zijn? Ik denk met name ook vanwege het onderstaande:
  • [24] Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om zo mogelijk zelfs Gods uitverkorenen te misleiden. [25] Let op, Ik heb jullie dit van tevoren gezegd. [26] Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet.

    Uit: Matteüs 24 (NBV21)
  • [17] Wat dwaalleraren vertellen woekert voort als een gezwel. Ook Hymeneüs en Filetus [18] zijn van de waarheid afgedwaald door te beweren dat de opstanding al heeft plaatsgevonden. Daarmee ondermijnen ze het geloof van anderen. [19] Maar het fundament dat God gelegd heeft, ligt onwrikbaar vast en draagt het opschrift: ‘De Heer weet wie Hem toebehoren’ en ‘Laat ieder die de naam van de Heer noemt, onrecht uit de weg gaan’.

    Uit: 2 Timoteüs 2 (NBV21)

Brengt dit ons niet terug bij Matteüs 6? Uit de NBV21 - de verbeterde versie van de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) uit 2004:
  • [7] Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. [8] Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het Hem vragen. [9] Bid daarom als volgt:
    • Onze Vader in de hemel,
      laat uw naam geheiligd worden,
      [10] laat uw koninkrijk komen,
      laat uw wil gedaan worden
      op aarde zoals in de hemel.
      [11] Geef ons vandaag het brood
      dat wij nodig hebben.
      [12] Vergeef ons onze schulden,
      zoals ook wij vergeven
      wie ons iets schuldig is.
      [13] En breng ons niet in beproeving,
      maar red ons van het kwaad.
      [Want aan U behoort het koningschap,
      de macht en de majesteit,
      in eeuwigheid. Amen.]

    [14] Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. [15] Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven.

Op deze wijze kreeg "boven bidden en denken" voor mij ooit een ongekende dimensie, zonder weerga. Laten wij het elkaar makkelijk maken...

Toch zijn daarbij, op onze geloofsreis dus feitelijk, wel enkele kanttekeningen op hun plaats:
  • [3] Vertrouw niet op mensen met macht,
    op een sterveling, bij wie geen redding is.
    [4] Stokt zijn adem, hij keert terug tot de aarde,
    op die dag gaat hij met zijn plannen ten onder.


    Uit: Psalm 146 (NBV21)
  • [33] Pilatus ging het pretorium weer in. Hij liet Jezus bij zich komen en vroeg Hem: ‘Bent U de koning van de Joden?’ [34] Jezus antwoordde: ‘Vraagt u dit uit uzelf of hebben anderen dit over Mij gezegd?’ [35] ‘Ik ben toch geen Jood,’ antwoordde Pilatus. ‘Uw volk en uw hogepriesters hebben U aan mij uitgeleverd – wat hebt U gedaan?’ [36] Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat Ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’

    Uit: Johannes 18 (NBV21)

Vorig jaar lichtte ik dit als volgt toe:
TjerkB schreef: zo 19 jun 2022, 22:47
TjerkB schreef: zo 19 jun 2022, 20:52(...)
Telkens opnieuw in de geschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk werden zielen verweesd achtergelaten. Nú echter heb ik het gevoel dat er een leegte is ontstaan, die nog vele malen onwezenlijker aanvoelt dan destijds, toen na diens hemelvaart de leerlingen van Jezus achterbleven...

(...)

(...)
Met het bovenstaande bedoel ik de desolate toestand die te verwachten is indien onverhoopt het tegenovergestelde gebeurt van wat David bad:
  • [12] Schep, o God, een zuiver hart in mij,
    vernieuw mijn geest, maak mij standvastig,
    [13] verban mij niet uit uw nabijheid,
    neem uw heilige geest niet van mij weg.


    Uit: Psalm 51 (NBV21)

Toch vraag ik mij af waar het toe leidt als dienaren, die zich uitgeven voor Godsgezanten, zelfzuchtig regeren in plaats van hulpzoekend dienen. Voor mijzelf was het in de kerk die ik ontvluchtte zó extreem onherbergzaam geworden dat ik op een gegeven moment het volgende opschreef:
TjerkB schreef: wo 12 nov 2014, 16:37(...)
Het internationale nieuw-apostolische kerkbestuur heeft als het ware met alle haar ter beschikking gekomen machtsmiddelen een keizerrijk gevestigd en verdedigd, middenin het koninkrijk van God. Het "verlossingswerk" dat de op touw gezette organisatie zou belichamen kreeg de uitwerkingen als die van een verdelgingswerk!

Wie het zover laat komen, is in het geloof naar het evangelie van Jezus Christus zonder enige twijfel behoorlijk de weg kwijt. Ikzelf ben in 1957 als kind "verzegeld" door "apostel" Tjark Bischoff die aan mij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" toen de Heilige Geest zou hebben afgedragen. Even los van de omstandigheid dat de bij dit kerkgenootschap gedurig veranderende geloofsleer ook op dit punt naderhand werd herzien, neem ik nu met terugwerkende kracht afstand van alle zegenende gebaren van deze persoon die voor mij pertinent geen Godsgezant heeft kunnen zijn, alleen al gezien het feit dat in die vermeende hoedanigheid hij elke denkbare bevoegdheid te buiten is gegaan door rücksichtslos dienaren te excommuniceren die juist door machtsmisbruik in gewetensnood waren gekomen. Zie respectievelijk de forumberichten op "Zo 04 Nov 2012, 17:31" en "Do 30 Okt 2014, 10:02". Ook trek ik hierbij de handtekening in die ik als veertienjarige bij mijn confirmatie in de Nieuw-Apostolische Kerk ten gevolge van bedrieglijke misleiding heb geplaatst op een ledenkaart.

(...)

Als in een geloofsgemeenschap zielen op zo'n manier vermurwd raken en bijna niemand protesteert, is het er spreekwoordelijk de dood in de pot. Het was werkelijk het aller-, allerlaatste wat ik ooit voor mogelijk had gehouden om te moeten meemaken, maar het is toch wél gebeurd.

(...)


Uit: Bericht op "zo 19 jun 2022, 22:47", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"

In Gods werk is het níet aan de orde ten faveure van een ge­pri­vi­le­gi­eer­de groep men­sen machtsposities te creëren, laat staan die in te nemen. Ik ben mij ervan bewust dat deze laatste opmerking de gedachte kan oproepen: zo simpel kan het niet zijn! Wat ik dan graag wil antwoorden is dít: laten wij ons toch niet vergalopperen, doch, om te beginnen, zoals Christus Jezus het ook aanraadde, "het grootste en eerste gebod" onder de knie zien te krijgen, én aansluitend "het tweede dat daaraan gelijk is". Zie onder. Dit geeft ons allen de kracht om elkaar voor vol aan te zien.

  • [34] Nadat de farizeeën hadden vernomen dat Hij de sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. [35] Om Hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: [36]] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. [40] Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

    Uit: Matteüs 22 (NBV21)

(...)

Meerdere keren betrof het in deze thread echter de zgn. transsubstantiatieleer want die zou hier tot verwarring en verdeeldheid hebben geleid. Ook in mijn eigen situatie leek het wel alsof er aan verwarring en verdeeldheid niet te ontkomen viel. Zie onderaan in dit bericht bij N.B. Zelfs in Jezus' tijd buitelden de mensen daardoor al over elkaar heen:
  • [19] Opnieuw ontstond er verdeeldheid onder de Joden om wat Hij zei. [20] Veel mensen zeiden: ‘Hij is bezeten, Hij is gek. Waarom luisteren jullie nog naar Hem?’

    Uit: Johannes 10 (NBV21)

Kennelijk was de verwarring naderhand weer eens compleet toen de apostel Paulus tegenover de Galaten zich er als volgt kernachtig over uitliet:
  • [1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? [2] Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te geloven wat u hebt gehoord? [3] Bent u werkelijk zo dwaas dat u, terwijl u met de Geest begon, nu weer uitkomt bij het aardse? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! [5] Geeft God u de Geest en laat Hij zijn kracht in u werkzaam zijn omdat u de wet naleeft, of omdat u gelooft wat u hebt gehoord?

    Uit: Galaten 3 (NBV21)

In de geloofsgemeenschap waarin ik opgroeide, heb ik als kind al vaak (!) horen zeggen dat voor "de lieve God" één ziel van méér betekenis is dan alle schatten op aarde. Hoe is het dan in 's hemelsnaam mogelijk, zo heb ik achteraf talloze malen gedacht, dat zowat niemand (!) ertegen opstond als iemand middenin de gemeenschap door tal van bevreemdende praktijken, prioriteiten én sancties werkelijk leed werd berokkend? Zie in dit verband tevens mijn bericht op "vr 23 dec 2022, 19:04", in de thread "Waar is de taal van het hart gebleven?" alsook het bericht op "vr 30 dec 2022, 12:51", in de thread "In vijf jaar tijd zijn er 262 kerken gesloten. Een kwart van de kerken is omgebouwd voor andere functie". Weliswaar waren er gradaties van psychische onderdrukking, maar het doel van de wel degelijk door de nieuw-apostolische hoge geestelijkheid bedreven machtspolitiek was uiteraard om vermeende onwilligen onder (mogelijke) "taak- en ambtsdragers" te ontmoedigen en ze te isoleren.

Terwijl ik in het geloof gewoon nog dagelijks volop werk heb aan de leerstof in paragraaf 1 van hoofdstuk 1, handelend over Liefde naar het bovengenoemde eerste en tweede gebod, en ik daarmee stoei, werd ik desondanks met dat "brevet van onvermogen" al geacht zulks achter mij te laten en in mijn kerk over te gaan tot een geheel nieuwe orde van de dag, namelijk door mij als het ware te laten ringeloren onder gezag van "de dienaren die ons voorgaan". Boven Gods akkerwerk was er een kunsthemel met kunstlicht aangebracht. Vergeefs haalde ik Hebreeën 13 aan:

  • [1] Houd de onderlinge liefde in stand [2] en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen. [3] Bekommer u om de gevangenen alsof u samen met hen gevangenzat, en om de mishandelden alsof u zelf mishandeld werd.

    (...)

    [8] Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid!

    [9] Laat u niet misleiden door allerlei vreemdsoortige leerstellingen; we doen er goed aan ons te laten sterken door genade, niet door spijzen waar de aanhangers van die stellingen in het geheel geen baat bij hadden. [10] Wij hebben een altaar waarvan zij die in de tent dienstdoen niet mogen eten.


    (...)

    [22] Ik vraag u dringend, broeders en zusters, ontvankelijk te zijn voor deze woorden van bemoediging, ook al heb ik u maar beknopt geschreven.

Terugkomend nu op de Hersteld Apostolische Zendingkerk; als onze schreden van Zijn pad zijn afgeweken, laten wij dan daarop terugkeren... Het gaat er niet om in Zijn werk de dienst uit te maken, maar om te dienen. Als het er in een kerk anders aan toegaat, valt daar niks te zoeken. Het lichaam van Christus bestaat bepaald níet eerst uit dienaren en daarnaast goeddeels uit "overigen". Het is juist één samenhangend geheel. Ook in mijn vorige bericht eindigde ik ermee, maar hoe anders kan het worden als hoofdzaken hoofdzaken zijn en bijzaken bijzaken blijven:

  • Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden. [8] Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden. [9] Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. [10] Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. [11] Voert u het woord, laten het dan Gods woorden zijn die u spreekt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen.

    Uit: 1 Petrus 4 (NBV21)

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef: ma 17 jan 2011, 22:01 @basis

Het bovenstaande deed mij terugdenken aan het "forumberaad" zoals de ontstane dialoog via het Internet destijds werd aangeduid bij NAK-Observer, toen het daar eens handelde over aanspreektitels van geestelijken:
  • (Aan Zijne) Hoogwaardige Excellentie; aanspraak: Monseigneur
    (Aan de ) Eerwaarde Broeder; aanspraak: broeder
    (Aan de) Hoogeerwaarde Heer
    (Aan de) Weleerwaarde Heer
    (Aan Zijne) Eminentie
    (Aan de) Zeereerwaarde Heer; aanspreektitel: mijnheer pastoor
    (Aan de) Weleerwaarde Pater, aanspreektitel: pater
    (Zijne Heiligheid) (in geschrifte alleen in het Latijn of Frans te adresseren); aanspreektitel: Allerheiligste Vader

    

Bron: Van Dale, twaalfde uitgave, 1992
Onwillekeurig dwaalden daardoor mijn gedachten af naar de eerste apostelen...
  • Simon (Petrus), visser
  • Johannes, visser
  • Jakobus, visser, zoon van Zebedeüs
  • Andreas, visser
  • 
Judas Iskariot
  • Mattheüs, tollenaar
  • Tomas
  • 
Filippus
  • 
Bartolomeüs
  • Jakobus, de zoon van Alfeüs
  • Judas (Taddeüs)
  • 
Simon, bijgenaamd de ijveraar
... en vroeg ik mij in een forumbijdrage (het viel nog te traceren: op 13 december 2005) "hardop" af welke briefaanhef bij elk van dezen aan de orde zou zijn. Ik lichtte mijn verbazing (!) toe door o.a. op te merken:
(...)
Zoals ik wel eens van Godfried Bomans heb aangehaald, probeer ik onze kerk te zien als een transformatorhuisje dat de krachtstroom van ¨de man die in het zand schreef¨ eerlijk verdeelt. Indrukwekkender hoeft het voor mij niet te worden gemaakt.
Niemand minder dan Porsche zei vroeger al dat wat er niet aan een auto zit ook niet stuk kan gaan.
En onlangs was ik aanwezig bij een gesprek met een gepromoveerde natuurwetenschapper. Deze merkte op dat wie zijn vak niet kan uitleggen aan een dertienjarige, het zelf niet begrijpt!
Wat mij betreft dus: weg met alle lucht in de verpakkingen, weg met de psychologische drempels, weg met de studieLAST. StudieLIST zou beter zijn.

Het bevreemdt mij als iemand, die het kán weten, meent dat het geloof het best tot zijn recht komt als het op HBO+ niveau wordt aangereikt. Waarmee ik omgekeerd niet wil zeggen dat dertienjarigen zich diepgaand met exegese kunnen bezighouden, vooropgesteld dat het ze al zou boeien.

Voor mijzelf was het onbegrijpelijk dat er in onze kerk een soort van onverbiddelijkheid ontstond waardoor heel veel spontaniteit werd weggedrukt. Die episode is in mijn geloofsleven de meest zwarte bladzijde geworden. Achteraf bezien is het misschien wel te duiden als natuurgeweld waarmee ¨in kerk en samenleving¨ de moderniteit overging in de postmoderniteit!

Samenvattend: zou niet júist in het geloof eenvoud het ware kenmerken?
Inmiddels is er een aantal jaren voorbijgegaan en weten wij waartoe "de ontwikkelingen" binnen de Nieuw-Apostolische Kerk verder hebben geleid. De kerkleiding heeft het ondertussen nodig geoordeeld dat de organisatie als instituut "op de kaart" moest komen te staan. Zodoende worden er tegenwoordig door districtsapostelen nieuwjaarsrecepties gehouden voor genodigden, zoals plaatselijke politici en vertegenwoordigers van andere instituties. Zie bijvoorbeeld:

D.Ap. Klingler (2008): http://www.nak-mitteldeutschland.de/akt ... 91a777e950
D.Ap. Brinkmann (2011): http://www.nak-nrw.de/aktuelles/bericht ... er-dialog/

Dat is precies waar ik al "bang" voor was: was de organisatie eerst nog zuiver bedoeld om haar gelovigen tijdens openbare erediensten een dak boven het hoofd te verschaffen; nu willen leidinggevenden zich met hun kerk "namens de aangesloten leden" tevens maatschappelijk engageren. Ongevraagd (de leden worden immers nergens over geraadpleegd) worden offerontvangsten aangewend om goede sier te maken met "goede werken". Men werpt zich o.a. op als opdrachtgevers voor prestigieuze beleggingsprojecten zoals er op het ogenblik voor rekening van de "Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." in Oberhausen zelfs een complete woonwijk met diverse maatschappelijke voorzieningen tot stand komt! Kennelijk heeft de internationale kerkleiding vanachter de coulissen ertoe besloten om een zelfstandige zuil te grondvesten in het maatschappelijke krachtenveld. Dit blijkt althans uit wat wij nu allen om ons heen volop kunnen zien gebeuren: het internationale kerkbestuur organiseert "branchevervaging"!! Wie dus altijd heeft gedacht dat de stamapostel en de apostelen zich vooral bezighouden met (voorwaarden voor) zielzorg, zal die inschatting grondig moeten herzien want in Duitsland gaat het anno 2011 om tal van maatschappelijke nevenactiviteiten waarbij broeders en zusters wordt gevraagd om ook daar vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk hun tijd en energie in te steken. Zo snijdt het mes blijkbaar aan twee kanten: de kerk krijgt een betere naamsbekendheid en de "nevenactieve" leden blijven "aan boord" door hun (bij de kerkleiding o zo gewaardeerde) betrokkenheid bij de goede werken die de districtsapostelen initieerden.

Doordat juist districtsapostelen hun krachten op deze manier zijn gaan versnipperen, ontstaat er verwarring over de kern van de zaak die immers hierdoor onvermijdelijk deels naar de achtergrond verschuift. "De ontwikkelingen" binnen de Nieuw-Apostoliche Kerk wijzen er nu dus op dat districtsdienaren en gemeentevoorgangers de komende jaren meer en meer warm zullen worden gemaakt voor het werven/ronselen van nog véél meer "nevenactieve" (verenigings)leden. Was echter naar Nederlandse maatstaven gerekend "de verzuiling" niet feitelijk allang een gepasseerd station?! Waarom moet ieder het wiel zo nodig zelf uitvinden?
basis schreef:(...)
De dag dat de priesters werkelijk weer vanuit hun hart gaan prediken en niet teveel nadenken over alle regeltjes die ze hebben geleerd op workshops "Dienen en leidinggeven" maar weer volkomen zichzelf durven zijn en open en eerlijk over het hier en nu durven spreken zonder de eeuwige stok achter de deur van de aanstaande wederkomst, op die dag zullen de leden zich weer aangesproken voelen en werkelijk vanaf het altaar weer leeftocht krijgen voor de week die voorligt.

(...)
Als priesters zich ervan bewust blijven wat in het "werk Gods" (!) werkelijk hun roeping is, kunnen "de ontwikkelingen" zich nog ten goede keren. Laten zij zich daarentegen instrumentaliseren (!), zoals het momenteel tallozen overkomt in Duitsland, dan verdwijnt het "werk Gods" uit de Nieuw-Apostolische Kerk. Om in de samenleving op te vallen met "goede werken", hoef je namelijk niet eerst bijgelovig te worden...

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker op "17 jan 2011, 22:01", in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”