scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door zefyr »

@allen,

Naar 'beste' apostolische traditie heeft er vorig jaar zich een scheuring voltrokken in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans)... Dit berichtte de Facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' vandaag.

https://www.hazknederland.org/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersteld_ ... endingkerk

Beide 'bloedgroepen' hebben de naam Hersteld Apostolische Zendingkerk in hun banier. De oorzaak van deze scheuring zou liggen in het (dis)functioneren van apostel Straetemans te Haarlem (van oorsprong rooms-katholiek, afkomstig uit Thorn), die in 2016 apostel Herman Rijnders (Wassenaar) is opgevolgd. De groep malcontenten - ongeveer 100 personen verdeeld over gemeenten in Arnhem, Wageningen, Amersfoort, Amsterdam en Den Haag - hebben zich geschaard achter apostel Kuipers, die in november 2021 tot het ambt van apostel is geroepen. Sinds Pasen 2022 heeft de groep Kuipers weer een profeet in haar gelederen.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

website van de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Kuipers)

Bericht door zefyr »

@allen,

Via onderstaande link is de website van de groep malcontenten onder leiding van apostel R. Kuipers van de Hersteld Apostolische Zendingkerk te raadplegen.

https://hazknl.nl/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door zefyr »

@allen,

In het afgelopen jaren/de afgelopen jaren zijn er door woorden van profetie waarschuwende woorden uitgesproken aan het adres van apostel Straetemans. Hoofdaanklacht: geestelijke bigamie. Sluipenderwijs zou door apostel Straetemans wezensvreemde, o.a thomistische of roomse, elementen zijn geïntroduceerd, waardoor de orthodoxe leer van de HAZK zou zijn aangetast. Straetemans zou de consecratie tijdens het eucharistisch gebed in lijn zien van de transsubstantiatie. Een ander twistpunt is de wijze waarop apostel Straetemans de evangelisatie ter hand wilde nemen. Als klap op de vuurpijl wordt hem door de malcontenten (groep apostel Robert Kuipers) verweten, dat hij ontoegankelijk, star, hoogmoedig en op zijn strepen (ofwel z'n positie als apostel onbetwistbaar voorstelt) staat. Herder Tesselaar van de HAZK te Den Haag heeft woorden van profetie uitgesproken, waarin apostel Straetemans van geestelijke bigamie wordt beschuldigd. Profeet Hobé van de HAZK te Utrecht heeft deze onheilstijding aan apostel Straetemans voorgelegd. Beiden hebben dit verwijt/deze beschuldiging terzijde geschoven. Toen was de gort gaar. in november vorig jaar is het gemeentelid Robert Kuipers, z'n vader was/is evangelist, van de HAZK te Arnhem door woord van profetie, bij monde van eerdergenoemde Tesselaar, geroepen tot het apostelambt. Met Pasen 2022 is herder Tesselaar door woord van profetie geroepen tot profeet. Op Tweede Pinksterdag van dit jaar zijn beiden in een besloten eredienst tot het ambt van apostel (Kuipers) respectievelijk profeet (Tesselaar) geordineerd.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

verslag van de stilte voor de storm in de Hersteld Apostolische Zendingkerk Arnhem (groep Schaap-Rijnders-Straetemans)

Bericht door zefyr »

@allen,

Via onderstaande link is een verslag (deel 15) van Kees Tinga, dat in juli 2020 is gepubliceerd op de website van de Raad van Kerken Arnhem, te lezen van de stilte voor de storm in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans) te Arnhem. Per abuis draagt het onderhavige verslag de titel 'De Hersteld Apostolische Zendinggemeente Arnhem'.

https://rvkarnhem.nl/welkom/kerken-in-a ... in-arnhem/

https://rvkarnhem.nl/welkom/data/upload ... -dl-15.pdf

In bovengenoemd verslag wordt de naam vermeld van evangelist Kuipers. Hij is de zoon van de huidige apostel Robert Kuipers.

Deel 1 (februari 2019) van bovengenoemde reeks van verslagen in verband met bezoek aan uiteenlopende kerken in Arnhem gaat over de Hersteld Apostolische Zendingskerk (Stam Juda-Filadelfia) aan de Amsterdamseweg 17 te Arnhem.

https://rvkarnhem.nl/welkom/data/upload ... deel-1.pdf

Deze apostolische denominatie (groep Ossebaar-Ben v.d. Bosch sr en Peter v.d. Bosch junior) moet dus niet worden verward met de HAZK (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus Kuipers)! De Arnhemse HAZK (Stam Juda) heeft zich enkele jaren geleden afgesplitst van de Amsterdamse HAZK (Stam Juda) aan de Bloemgracht vanwege de opvolging van apostel Ben v.d. Bosch door testamentaire benoeming van Peter v.d. Bosch (zoon van wijlen Ben v.d. Bosch te Amsterdam) als apostel. Het is een complexe legpuzzel, maar daarvoor beschikken we gelukkig over de draad van Ariadne ;)

https://apostolisch.org/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

correctie van de naam Tesselaar in Thesselaar (Hersteld Apostolische Zendingkerk groep Kuipers)

Bericht door zefyr »

@allen,

In m'n bericht van gisteravond heb ik de naam Tesselaar onjuist gespeld. De juiste spelling is: Frank Thesselaar, die eertijds herder was van de HAZK te Den Haag en thans profeet is.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

vader en zoon Kuipers van de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Kuipers)

Bericht door zefyr »

@allen,

Door het warme zomerweer ben ik waarschijnlijk bevangen door een zonnesteek, want ik heb vanmiddag geschreven:

"In bovengenoemd verslag wordt de naam vermeld van evangelist Kuipers. Hij is de zoon van de huidige apostel Robert Kuipers."

Evangelist Hylke Kuipers van de HAZK te Arnhem is de vader van apostel Robert Kuipers. Evangelist Hylke Kuipers staat achter de roeping en wijding van z'n zoon Robert Kuipers tot apostel.

http://okoarnhem.nl/hersteld-apostolische-zendingskerk/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 661
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

HAZK Congo & Georgië onder de vleugels van de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans)

Bericht door zefyr »

@allen,

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen, dat de relatief jonge HAZK in Congo (Stam Benjamin) en Georgië onder de vleugels blijven van de Nederlandse HAZK onder leiding van apostel Straetemans.
Dr U Hamel
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 18:38

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door Dr U Hamel »

Dikwijls een detestabel woordgebruik op dit forum.
Vind u dat prettig, interessant of wil schrijver er status aan ontlenen?
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2780
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 18:00 uur]
Dr U Hamel schreef: do 28 jul 2022, 00:02 Dikwijls een detestabel woordgebruik op dit forum.
Vind u dat prettig, interessant of wil schrijver er status aan ontlenen?

@Dr U Hamel
@all

Als detestabel zoiets betekent als weerzinwekkend, zou ik willen vragen liefst niet uit het oog te verliezen in welke volgorde de gebeurtenissen hun beloop hebben gekregen. Hierbij verwijs ik graag naar mijn forumbijdrage van 18 december 2013 (zie onder bij N.B.) want immers: was ons gezamenlijke vertrekpunt niet feitelijk, zoals ik het destijds beschreef, wat "Jezus in d'Apost'len" heeft nagelaten en, goddank, wat Hij nog altijd "in knechtsgewaad" met een ieder wil delen - door de werkzaamheid van de Heilige Geest ? Maar dit zielsverlangen werd ons juist aangerekend!

  • Mijne ziele zucht naar vrede, naar een plaats waar liefde woont,
    waar zij rust vindt na 't geworstel, en men strijd met liefde loont.
    Want de wereld wil haar jagen naar een plaats, waar zij niet hoort.
    Om de ziele te onttrekken aan het liefd'rijk Vaderwoord.

    Lieve Vader, 'k heb gestreden om te volgen willig stil,
    'k heb geworsteld en gebeden, om te gaan naar Uwe wil.
    Steeds weer trachten duist're machten te bewijzen hun gebied.
    Maar dan heb ik U beleden, U, die meer het hart aanziet.

    Lieve Vader, schenk mij krachten, geef mij meer van Uwe geest,
    dat mijn vormingstijd op aarde niet vergeefs dan zij geweest.
    Wil mij sterken, leer mij werken voor het eeuwig, heerlijk doel.
    Daarin vind ik rust en vrede, ben ik vrij van aards gewoel.


    Bron: Lied 23 in het vorige NAK-koorboek ("Zielsverlangen")

Sommigen die zich opwierpen als apostelen, profeten, verkondigers van het evangelie of als herders en leraren, keken hier hooghartig op neer: wij stelden het ons veel, véél te simpel voor. In deze samenhang herinner ik mij twee contrasterende quotes, respectievelijk uit 2011 en 2013:
  1. Redactie schreef: za 16 apr 2011, 19:03@all

    Om enig begrip te krijgen van "de ontwikkelingen binnen de internationale Nieuw-Apostolische Kerk" in de laatste 15 à 20 jaar is vooral het artikel bij Glaubenskultur op 20 februari jl. van de districtsoudste in ruste Frank Preusse (NAK-Mitteldeutschland/Hannover-Nord) het lezen waard; hij is de "ambtsvoorganger" van Thomas Feil die deze week zijn ambt teruggaf. Hun leidinggevende districtsapostel is dus Wilfried Klingler.

    Zie voor de tekst van de circulaire in februari 2011 van Thomas Feil ons bericht op "zo 20 feb 2011, 00:00".
    Zie voor het artikel bij Glaubenskultur van Frank Preusse ons bericht op "di 22 feb 2011, 11:40".
    Zie voor de reactie van districtsapostel Klingler op bovengenoemde circulaire ons bericht op "ma 14 maart 2011, 21:00".
    Zie over het terugtreden van Thomas Feil als districtsoudste ons bericht op "vr 15 apr 2011, 15:58".

    Het ging deze beide dienaren met name om de zuiverheid van de nieuw-apostolische geloofsleer. Zij wilden graag dat het internationale kerkbestuur het doel niet voorbij zou schieten, namelijk om ter vervanging van het boekje "Vragen en Antwoorden" het evangelie van Jezus Christus verhelderend uiteen te zetten. Steeds opnieuw waren er aanwijzingen voor dat de kerkleiding haar hand daarbij als het ware overspeelde, zoals ook in februari jl. in een speciale uitgave van de Kerngedachten, gewijd aan complex voorgestelde theorieën omtrent de positie in het "werk Gods" (!) van de Nieuw-Apostolische Kerk en daarnaast alle overige christelijke kerken. Toen Thomas Feil gewetensvol afstand nam van ongerijmdheden daarbij, antwoordde districtsapostel Klingler later onder meer: "Onze stamapostel heeft na de publicatie van de geloofsartikelen en het leerbegrip aangaande de Kerk uitdrukkelijk opgeroepen tot de dialoog. Beide thema's zijn zeer complex en niet alles is makkelijk te begrijpen." Anders gezegd: de Heilige Geest spreekt op HBO+ niveau. (...)


    Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "za 16 apr 2011, 19:03", in de thread "Verwacht: Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept". Zie aldaar ook de thread "Aus Stadt und Kreis..."
  2. BakEenEi schreef: za 26 jan 2013, 15:58(...)
    Een andere zijstraat nog... Wat zouden misschien de beste praktijklessen zijn om "de kunst van het weglaten" aan te leren? Wanneer op school blijven de meesten bij de les? Hierover noteerde ik eens het volgende:
    • "Mensen die boeken schrijven als 'Inleiding tot het boekhouden, deel 1', 'Inleiding tot het boekhouden, deel 2', gevolgd door 'Inleiding tot het boekhouden, deel 3'. Mensen natuurlijk, die werkelijk heel goed konden boekhouden, zo goed, dat ze er niet meteen vanuit gingen dat anderen dat ook konden. Hun levenswerk werd dus bekroond met de bekende leergang Boekhouden van A tot Z, waarbij er voor gevorderden, dat wil zeggen de eenzame doorzetters die hun voorgenomen huwelijk er nog een tijdje voor hadden uitgesteld, een eerste tipje van de sluiter werd opgelicht in de uitgave 'Boekhouden, deel 1'. Met intussen kromme boekhoudersruggen worstelden dezen zich door het meesterwerk heen, terwijl zij ondanks hun brillen met jampotjesglazen nog altijd niet het licht zagen in het vak.

      Wat ik ermee wil zeggen is dit: weg met alle lucht in de verpakkingen, weg met de psychologische drempels, weg met de studieLAST. StudieLIST zou beter zijn."
    Ik kwam hier destijds op omdat ik nog altijd in de lach schiet als ik eraan denk dat iemand, van wie ik door de "tuinbroek" die hij droeg dacht dat hij wellicht een tuinman was, de wiskundedocent bleek te zijn en tevens lector aan een universiteit. Maar het bijzondere was daarna dat deze docent wiskunde gaf alsof het om tuinieren ging. Opeens ging er een wereld voor mij open. Nu ik dit trouwens opschrijf, kom ik er niet omheen om nog iets anders aan te halen:
    (...)

    ‘Zielepijn’; dat is iets wat mij persoonlijk al ontzettend lang bezighoudt. Mensen kunnen elkaar heel lelijk bezeren. Psychisch lijden is compleet wat anders dan een gipsverband. Aan de andere kant kunnen mensen elkaars leven ook heel prachtig verrijken. Zo belde mijn broer mij eens op op mijn mobiele telefoon: “Ben je ergens waar een TV bij de hand is? Kijk dan nu naar dat en dat programma met een Russische celloleraar.” Het bleek een bekroonde documentaire te zijn over de cellist Vladimir Perlin. Het was werkelijk indrukwekkend om te zien hoe hij omging met zijn leerlingen. Maar wat mij vooral is bijgebleven, is, wat hij vertelde over zichzelf en over de leraar (de Meester) van wie hijzelf les had gehad:
    • “Toen moet God mijn grote leraar op mijn pad hebben gestuurd: Aleksandr. Binnen twee weken speelde ik. Binnen twee weken ontbloeide mijn talent. Alsof er ’n knop omging. Er ging een wereld voor me open. Ik kreeg door hoe ’t moest en dat cello spelen ’n genoegen is, en geen marteling. Ik begon boeken te lezen en regelmatig naar ’t theater te gaan. Ik werd niet gedwongen, maar op ’t juiste spoor gezet. Met wijsheid, liefde en enorm veel respect voor mijn persoon. Mijn ziel werd niet gebroken, maar aan mezelf onthuld.
    (...)


    Uit: Bericht door Vage gast op 30 juni 2005 22:50 bij NAK-Observer
    Hoewel wij allen onze eigen waarneming hebben, ons eigen begrip, enzovoort, lijkt het mij bijzonder wenselijk, indien het gaat om het evangelie van Jezus Christus, om het elkaar in de praktijk zo licht mogelijk te maken! Spijtig genoeg kwam ik dit besef in de Nieuw-Apostolische Kerk amper nog tegen. Het leek wel alsof er steeds méér bij kwam kijken om enig begrijp te krijgen van "de kennis van het heilige". Ongelofelijk!

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "26 jan 2013, 15:58", in de thread "Let your light shine!"

Vrij vertaald: op "gedrag en vlijt" werden er onvoldoendes uitgedeeld omdat vermeende onwilligen ergens de vermeende moeilijkheid niet van inzagen! Maar er was verwarring gezaaid; menigeen werd dus juist misleid! Kortom: zo werden schapen Zijner weide lelijk te grazen genomen.

Dit laatste ging in alle toonsoorten aan ál het latere "geweeklaag" (waarbij elke diagnose nota bene willen en wetens zou worden gemist) vóóraf!

Weerzinwekkend voor míj is daarom áltijd éérst en vooral geweest dat de hoog­waar­dig­heids­be­kle­ders niet instaan voor hun eigen misdragingen. Als een lammetje "Au!" riep, kreeg het in de Nieuw-Apostolische Kerk van de herder op z'n kop, net als degene die daar vervolgens wat van zei!

Daarom: als er in een forumbijdrage wel eens "onwelluidend vocaal" wordt gebezigd - zou dat niet voortkomen uit psychische onderdrukking?

Overigens sprak ik vanochtend een goede vriend. Allebei namen wij op de nieuw-apostolische "geordende weg" ooit maar een afslag omdat ons daarop "het gaan en staan" om redenen van het bovenstaande ál te zeer werd bemoeilijkt. Opnieuw waren wij het er roerend over eens dat de kerkleiding, hoofdzaken stilaan niet meer wetend te onderscheiden van bijzaken, vele gelegenheden om het ontij te keren heeft laten glippen. Men voelt eenvoudig niet meer aan wat zielzorg werkelijk ís; laat staan nazorg. Men luistert, praat en bidt; doch in geconditioneerde reflexen.

Misschien trek ik in dit verband nu een wat onalledaagse vergelijking, maar vandaag las ik bij de NOS een opvallend onthullend artikel waarin het erom ging hoe dit jaar de Tour de France was gewonnen want het "masterplan" hiertoe werd gratis met ons gedeeld:

  • Z.: "Iemand waar ik heel veel aan heb gehad, is Erik ten H. Iemand uit een hele andere sport, maar ik wilde van hem begrijpen: hoe kom jij tot tactiek? Wat is voor jou de essentie van jouw sport? Voordat jij een wedstrijdplan maakt, wat zit daar dan achter? Daar heb ik een aantal keer met hem over mogen spreken."

    Z. wist wat hem te doen stond: wegblijven van de gebaande paden, de sport juist op een andere manier benaderen. Met het adagium in zijn achterhoofd dat 'als je doet wat je deed, je krijgt wat je kreeg'. En ze wilden wat anders dan ze hadden gekregen.

Is dit voor ons -sinds de zondagsschool- niet herkenbaar? Alleen al te denken aan wat er -naar Johannes 21- voorviel bij het Meer van Tiberias!

TjerkB schreef: di 19 mei 2020, 19:10(...)

P.S.
  • Uit Matteüs 11 (NBV):

    [25] In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. [26] Ja, Vader, zo hebt u het gewild.[27] Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.
    [28] Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Hopelijk brengt het voorgaande wat rust voor een verscheurd gemoed want God schaart zich niet achter twee­dracht die Zijn volk ver­scheur­t...

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: wo 18 dec 2013, 13:15
Diaconus schreef:(...)
Het is bepaald niet uitnodigend om te reageren als op het forum louter de naam TjerkB te zien is.

(...)
@Diaconus

Daar ben ik het natuurlijk volkomen mee eens. In eerste instantie had ik dit nieuwe forum pas na de jaarwisseling willen lanceren, maar om dan een discussieplatform als het ware "casco" op te leveren vond ik bij nader inzien geen goed plan. Vandaar dat ik besloot om het in elke rubriek maar alvast wat in te kleuren, in de hoop dat het hele idee bij geïnteresseerde lezers -die uiteraard graag willen weten wat er hier wellicht te beleven valt- wat beter tot de verbeelding kan gaan spreken.

Geloof me: ik heb ook helemaal geen zin om welke boventoon dan ook te voeren. Het is echter mijn stellige indruk dat er behoefte bestaat aan een Nederlandstalig forum over het apostolische werk, maar dan in brede zin. Het moet niet alleen gaan over misère in de Nieuw-Apostolische Kerk, doch liever eerst en vooral over wat "Jezus in d'Apost'len" heeft nagelaten en, goddank, wat Hij nog altijd "in knechtsgewaad" met een ieder wil delen - door de werkzaamheid van de Heilige Geest.

Verder, wat een te smalle basis betreft als de kar maar door één enkele persoon wordt getrokken; geenszins staat het mij voor ogen om in deze samenhang solistisch te werk te gaan. Vele handen maken het werk licht. Dus kom maar op! Er kan misschien nog wel een website bij, een blog, inhoudelijke bijdragen, enzovoort. Aan de andere kant, voordat ik dit forum handen en voeten gaf en ik überhaupt langs de digitale snelweg "een kraampje" opende, heb ik het wél zelf uitgedacht.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
jadeboer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 16:33

Re: scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)

Bericht door jadeboer »

Wat een verdriet doet mij deze scheuring. Ik ken een aantal broeders van beide HAZK-groepen een beetje, omdat ik meestal de jaarlijkse Ontmoetingsdag bezoek. Bij de nieuwe aftakking van de HAZK zie ik dezelfde leer. Het verschil zit in de interpretatie van bepaalde profetische woorde. Wat jammer dat men niet bij elkaar is gebleven en een oplossing van de Heer heeft verwacht. Was de tijd rijp om te scheiden van elkaar? Broeders die 30 jaar of meer samengewerkt hebben en samen hebben gebeden. De boze ziet kans om broeders van hetzelfde huis uiteen te drijven. De nieuwe groep die het vertrouwen in br. Straetemans heeft opgezegd handhaaft dezelfde naam als de oorspronkelijke groepering. Dat is juridisch gezien wel problematisch. Hopelijk kunnen de broeders aan weerszijden zich hierover in der minne schikken en dit met Gods wijsheid oplossen. Dat is zoveel te beter dan elkaar voor de aardse rechter tegen te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”