De NAK is in de oecumene 'gearriveerd' - volgens dr. Andreas Fincke (EZW)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

De NAK is in de oecumene 'gearriveerd' - volgens dr. Andreas Fincke (EZW)

Bericht door zefyr »

@allen,

Na meer dan een eeuw als sekte te zijn weggezet door de gevestigde 'Grosskirchen' heeft zich thans een Copernicaanse wending voorgedaan. Het is genoegzaam bekend, dat de kerkleiding van de NAK uit alle macht zich trachtte te bevrijden uit de zogeheten 'Sektenecke'. Na vele jaren is dit gelukt. Recentelijk trok dr. Andreas Fincke (EZW) de volgende conclusie:

"Wenn Volker Kühnle von Bord geht, ist die größte (zefyr: NAK) unter den kleinen Religionsgemeinschaften in der Ökumene angekommen."

Voor nadere informatie verwijs ik naar onderstaand EZW-artikel (Zeitschrift für Religion und Weltanschauung 3/2022, S209 Verabschiedung von Volker Kühnle).

https://www.ezw-berlin.de/publikationen ... r-kuehnle/
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De NAK is in de oecumene 'gearriveerd' - volgens dr. Andreas Fincke (EZW)

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: ma 06 mei 2013, 13:07 Zaterdag 4 mei jongstleden vond er in Hamburg naar aanleiding van de NAK-catechismus in relatie tot de oecumene een debat plaats tussen de NAK-leiding enerzijds en vertegenwoordigers van de ACK Bayern en de EZW (Berlin) anderzijds. Met welwillendheid werd de NAK-catechismus getaxeerd, maar dr. Maria Stettner, directeur van de ACK Bayern, plaatste de volgende kritische kanttekeningen.

1. In hoeverre krijgen de jongste inzichten, ontleend aan de NAK-catechismus, daadwerkelijk en zichtbaar handen en voeten in nieuw-apostolische gemeenten, in Europa en elders? Vertalen de ambtsdragers in bijvoorbeeld hun prediking, in voldoende mate, de nieuwe leerinzichten?

2. Op welke wijze gaan ambtsdragers en nieuw-apostolische gemeenteleden in gesprek met elkaar, bijvoorbeeld over de 'abgestufte Form von Kirchlichkeit' ofwel de transformatie van de NAK als 'Kirche Christi' naar de NAK als deel van de 'Kirche Christi'?

3. Is de mate van theologische betrokkenheid, op academisch niveau, in de NAK in relatie tot de oecumene toereikend genoeg? Kortom, is de NAK (voldoende) in staat bekwame en deskundige gesprekspartners te leveren in het oecumenische discours?

4. Het exclusieve begrip kindschap Gods vanuit nieuw-apostolische perspectief vormt een obstakel in de oecumenische verhoudingen. Hoe gaat de NAK-leiding hiermee om?

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "06 mei 2013, 13:07", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
zefyr schreef: do 10 nov 2022, 21:42(...)
Recentelijk trok dr. Andreas Fincke (EZW) de volgende conclusie:

"Wenn Volker Kühnle von Bord geht, ist die größte (zefyr: NAK) unter den kleinen Religionsgemeinschaften in der Ökumene angekommen."

Voor nadere informatie verwijs ik naar onderstaand EZW-artikel (Zeitschrift für Religion und Weltanschauung 3/2022, S209 Verabschiedung von Volker Kühnle).

https://www.ezw-berlin.de/publikationen ... r-kuehnle/

@zefyr
@all

Oei! Hoewel het een unieke kwaliteit is van Andreas Fincke om over de Nieuw-Apostolische Kerk informatie te duiden, zoals al in 1999 via de Evangelische Zentralstelle für Weltanschauungsfragen (EZW) met diens spraakmakende verhandeling "Die Neuapostolische Kirche im Umbruch - Zwischen Wachstum und Reformstau" (dus: "De Nieuw-Apostolische Kerk in transitie - Tussen groei en hervormingsachterstand"), denk ik dat er nú toch wel een winstwaarschuwing op zijn plaats is, namelijk gezien het onderstaande:
  • Sicher, auch in diesem Katechismus sind noch Sätze, über die wir streiten könnten – aber ist nicht der Blick auf das Gemeinsame wichtiger als der Blick auf das Trennende?

Bron: EZW-publicatie "Verabschiedung von Volker Kühnle" d.d. 13-05-2022

Ik herinner mij bijvoorbeeld ook dat stamapostel Jean-Luc Schneider (op 21 maart 2015 in Kitchener/Ontario, Canada) desgevraagd antwoordde dat wie in de NAK gedoopt is en verzegeld, daarna NIET in een andere kerk prima kan worden toebereid op het wederkomen van de Heiland. Zolang de "Neuapostolische Kirche International" er nog geen enkele officiële mededeling over heeft gedaan dat er inmiddels iets af te dingen valt op het altijd met grote vasthoudendheid gepretendeerde geloofsinzicht dat "het kindschap Gods" enkel en alleen kan worden verkregen met tussenkomst van háár apostolaat, lijkt het mij dus onverstandig om -uit op­por­tu­nis­me- het vertrek van een decennialange gesprekspartner aan te grijpen om dat omstreden exclusivisme alvast van tafel te halen. Overigens werd aan de NAK-apostel Volker Kühnle al op 8 december 2019 "ambtsrust verleend", maar als woordvoerder van de "Arbeitsgruppe 'Kontakte zu Konfessionen und Religionen' " was hij kennelijk aangebleven.

Zie tevens -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- het bericht op "07 dec 2011, 14:04", in de thread "Open brief aan mr. P.A. de Lange inzake 'het werk des Heren' " én het bericht op "01 sep 2013, 22:32" in de thread "Profiel NAK-top: geraffineerd, onhebbelijk en meedogenloos". Verder verwijs ik nog naar mijn forumbijdrage op "wo 11 jan 2017, 11:11", in de thread "Wilfried Klingler: Vision »Kirchengemeinden 2014«".

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

getuigt de toespraak van stamapostel Schneider in relatie tot Franz Schubert van een ware oecumenische gezindheid?

Bericht door zefyr »

@allen,
@TjerkB,

Reeds in de tachtiger jaren van de vorige eeuw stuitte het mij tegen de borst, dat veel (hoge) nieuw-apostolische ambtsdragers zich afzetten tegen andere kerken. Ik herinner mij, dat m'n vader, die destijds priester was, mij vroeg hoe ik een dienst had ervaren van een hoge gezant Gods. In eerste instantie ontweek ik z'n vraag. Dat doorzag hij. Feilloos. M'n vader - de man was een meester in ondervragingen, waartoe hij was opgeleid door de Staat der Nederlanden (soms doet het niet onder voor een criminele organisatie!) - draaide de duimschroeven aan. Ik keek hem doordringend aan en zei tegen hem: "Ik verafschuw én verwerp de wijze waarop het nieuw-apostolische gezantschap Gods spreekt over onze medechristenen!". Er viel een pijnlijke stilte, die lang duurde. Z'n reactie was: "Soms denk ik, dat je gelijk hebt...". De kentering in de houding van bejegening en waardering van medechristenen door de internationale NAK-leiding in de afgelopen jaren is op het eerste gezicht voor mij reden voor dankbaarheid en vreugde, ondanks het feit, dat het volgend jaar 25 jaar geleden is dat ik ben uitgetreden uit de NAK. Desondanks heb ik (grote) twijfels of de internationale NAK-leiding (én lagere echelons) daadwerkelijk (mentaal) afscheid heeft genomen van een exclusieve en fundamentalistische houding. Papier is geduldig. Men kan prachtige en indrukwekkende verklaringen het licht doen zien, maar dat wil nog niet zeggen dat men nieuwe inzichten (volledig) heeft geïnternaliseerd. Begrijpelijk. Ruim 100 jaar fundamentalistische indoctrinatie laat zich niet niet 1-2-3 uitwissen! Een treurig voorbeeld vind ik de recente toespraak van stamapostel Schneider in relatie tot de componist Franz Schubert in Limburg.

https://www.nak-nl.org/db/7961755/Eerde ... an-Limburg

Schubert zou geïnspireerd zijn door de Heilige Geest, maar hij had destijds (buiten z'n schuld, want het sacrament van de Heilige Verzegeling werd in z'n leven niet bediend) NIET de gaven van de Heilige Geest ontvangen. Semantische acrobatiek op een slap koord! Het getuigt van een weinig doordachte oecumenische gezindheid! Deze toespraak is een testimonium paupertatis! Schneider viel door de mand... In het eerste decennium van deze eeuw heeft Schneider opgemerkt, dat elke twijfel, ja zelfs het geringste spoor van twijfel, moet worden uitgeroeid, maar ik prijs mezelf gelukkig dat ik nog steeds twijfel - met recht en reden!
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: getuigt de toespraak van stamapostel Schneider in relatie tot Franz Schubert van een ware oecumenische gezindheid?

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: zo 13 nov 2022, 01:18(...)
Men kan prachtige en indrukwekkende verklaringen het licht doen zien, maar dat wil nog niet zeggen dat men nieuwe inzichten (volledig) heeft geïnternaliseerd. Begrijpelijk. Ruim 100 jaar fundamentalistische indoctrinatie laat zich niet niet 1-2-3 uitwissen! Een treurig voorbeeld vind ik de recente toespraak van stamapostel Schneider in relatie tot de componist Franz Schubert in Limburg.

https://www.nak-nl.org/db/7961755/Eerde ... an-Limburg

Schubert zou geïnspireerd zijn door de Heilige Geest, maar hij had destijds (buiten z'n schuld, want het sacrament van de Heilige Verzegeling werd in z'n leven niet bediend) NIET de gaven van de Heilige Geest ontvangen. Semantische acrobatiek op een slap koord! Het getuigt van een weinig doordachte oecumenische gezindheid! Deze toespraak is een testimonium paupertatis! Schneider viel door de mand... In het eerste decennium van deze eeuw heeft Schneider opgemerkt, dat elke twijfel, ja zelfs het geringste spoor van twijfel, moet worden uitgeroeid, maar ik prijs mezelf gelukkig dat ik nog steeds twijfel - met recht en reden!

@zefyr

Inderdaad! Nóg zo'n inconsequentie:
  • Het laatste boek is het boek dat God opent bij het laatste oordeel. God oordeelt en spreekt recht. Dit gaat over het eindgericht maar ook over de dag van Jezus wederkomst. Ook dan zal God oordelen of we wel of niet kunnen deelnemen aan de Eerste Opstanding. Gods beslissingen zijn altijd juist. Hij maakt geen fouten. In dit laatste boek staat vermeld wat God ons heeft gegeven en wat wij er mee hebben gedaan. Van wie veel heeft ontvangen, verwacht God ook veel. Denk ook aan het voorbeeld van de ontvangen talenten. Alles wat wij uit liefde voor God en onze naaste hebben gedaan, wordt in dit boek opgeschreven, ook de allerkleinste dingen. Alles wat niet zo mooi was, wat niet goed was, daarvoor schenkt God ons genade.

Bron: Impressie d.d. 24-10-2022 van stamapostelbezoek 2022 aan Limburg zop ondag 23 oktober 2022

Als ik zoiets moet aanhoren, krijg ik bij wijze van spreken al koppijn alvorens het eraan toekomt met een "Ja en Amen" instemming te betuigen. Immers: men spreekt wartaal. Ruimte om nog te kunnen ademhalen tussen wat enerzijds doorgaat voor theorie en anderzijds praktijk is er niet.

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.

"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: getuigt de toespraak van stamapostel Schneider in relatie tot Franz Schubert van een ware oecumenische gezindheid?

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 22 mei 2022, 16:30(...)
"Een nieuwe mens scheppen. Dat is de droom van elk totalitair systeem", zo werd in de omroepgids die ik inzag de psycholoog aangehaald, van wie er een boek was uitgekomen over totalitarisme. "Wat moeten we doen?", zo werd hem gevraagd. Een tweeledig antwoord volgde: "Ten eerste moeten we met elkaar gaan erkennen dat de ratio eindig is en dat de wereld ten diepste niet kenbaar is. (...) Ten tweede moeten we de vrijheid blijven zoeken om te spreken, tegen de groep in. Ook als dat ons alles kost." Je zult het zelf maar meemaken, dacht ik; in een kerk bijvoorbeeld.

(...)
zefyr schreef: zo 13 nov 2022, 01:18(...)
Reeds in de tachtiger jaren van de vorige eeuw stuitte het mij tegen de borst, dat veel (hoge) nieuw-apostolische ambtsdragers zich afzetten tegen andere kerken. Ik herinner mij, dat m'n vader, die destijds priester was, mij vroeg hoe ik een dienst had ervaren van een hoge gezant Gods. In eerste instantie ontweek ik z'n vraag. Dat doorzag hij. Feilloos. M'n vader - de man was een meester in ondervragingen, waartoe hij was opgeleid door de Staat der Nederlanden (soms doet het niet onder voor een criminele organisatie!) - draaide de duimschroeven aan. Ik keek hem doordringend aan en zei tegen hem: "Ik verafschuw én verwerp de wijze waarop het nieuw-apostolische gezantschap Gods spreekt over onze medechristenen!". Er viel een pijnlijke stilte, die lang duurde. Z'n reactie was: "Soms denk ik, dat je gelijk hebt...".

(...)

@zefyr

"Massawaan is de roes die het geweten sust en geloof maakt ieder verzinsel wáár", aldus Maarten Valkenburg in diens boek "Oom Apostel", alsook "De vertrouwelingen die Slok om zich heen verzamelt (de enge lijfrok) zeggen de apostel - anders dan onder Van Oosbree- niet wat hij moet weten, maar wat hij wil horen. Zo mist hij essentiële feedback en verdwijnt iedere controle op inhoud en macht" én: "Men is niet alleen van god los, zoals een broeder opmerkt, maar ook het spoor bijster." Herkenbaar! Hoezo "Waar Apost'len staan, breekt Gods Geest zich baan..." ?

Ook mij heeft het altijd enorm tegen de borst gestuit als er geringschattend werd gesproken over de levensbeschouwing van andersdenkenden. Wij zijn als het ware weggevoerd naar een ideologisch labyrint en daarna raakten onze reisleiders hopeloos ver­strikt in hun ge­dach­te­spin­sels.


Afbeelding Bron: Volkskrant d.d. 08-11-2022


Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
TjerkB schreef: za 23 jan 2016, 21:54(...)
Om kort te gaan: ik besloot om nóóit meer toe te geven aan de gretigheid waarmee men vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk direct of indirect in mijn leven regisserend zou willen optreden. Dat besloot ik trouwens niet alleen; ik kon de hele bemoeizucht werkelijk niet meer verdragen. Dit leidde ertoe dat ik op zekere dag met mijn nieuw-apostolische ouders besprak, mocht één van hun beiden vóór mijzelf komen te overlijden, dat ik dan om die reden geen uitvaartplechtigheid zou bijwonen indien deze -volautomatisch- zou worden verzorgd vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk.

Enkele jaren later werd mijn vader ziek en toen wilde hij graag van mij weten hoe ik er nog over dacht. Inmiddels had ik diverse rechtszittingen bijgewoond tussen het kerkbestuur en broeder Ronald Rohn, waarbij ik uit eigen waarneming had vastgesteld hoe "ambtsgaven" en offerontvangsten schaamteloos werden ontheiligd. Met die informatie evenwel wilde ik mijn ouders op dat moment niet belasten. Ik zei alleen: "Ik denk er nog precies hetzelfde over." "In dat geval," antwoordde mijn vader die jarenlang in de kerk een priester was, "blijft het zoals ik eerder al aangaf: bij mijn overlijden zal er voor de kerkleiding geen enkele rol zijn weggelegd. Als ik daardoor op het allerlaatste moment nog word geëxcommuniceerd, dan is het niet anders." (...)

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: getuigt de toespraak van stamapostel Schneider in relatie tot Franz Schubert van een ware oecumenische gezindheid?

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 22:00 uur]
zefyr schreef: zo 13 nov 2022, 01:18(...)
De kentering in de houding van bejegening en waardering van medechristenen door de internationale NAK-leiding in de afgelopen jaren is op het eerste gezicht voor mij reden voor dankbaarheid en vreugde, ondanks het feit, dat het volgend jaar 25 jaar geleden is dat ik ben uitgetreden uit de NAK. Desondanks heb ik (grote) twijfels of de internationale NAK-leiding (én lagere echelons) daadwerkelijk (mentaal) afscheid heeft genomen van een exclusieve en fundamentalistische houding. Papier is geduldig.

(...)

@zefyr

Afbeelding

Groet,
TjerkB


P.S.
Wij hebben met dit hele fenomeen nogal wat te stellen (gehad) en daarbij betreft het naast de actoren in kwestie ook nog het omstandereffect (d.i. het ver­schijn­sel dat hoe meer om­stan­ders er zijn bij een on­ge­luk of an­der in­ci­dent, hoe min­der de­ze ge­neigd zijn om in te grij­pen). Het is het meest onverwachte bedrog wat ik ooit heb waargenomen, waar ik machteloos tegenover sta en nog steeds worden er slachtoffers gemaakt.

Met het Loesje-pamflet wilde ik een ander perspectief aanlichten. Volgens mij namelijk gaat het in de kerk al heel lang niet meer om Zijn werk. Op veel te veel beslissende momenten kwam dienen er spijtig genoeg op neer dat uitgerekend dienaren op hun wenken bediend wilden worden. Aangezien er van versteende harten geen liefde meer te verwachten valt, lijkt het mij nu dus raadzaam om over te gaan tot de orde van de dag.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Of God nog in ons gelooft? Ja, God is gek. Knettergek.

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

De vraag van Loesje (hoewel het vraagteken ontbreekt in de tekst!) is gerechtvaardigd of God nog in ons gelooft. Enkele jaren geleden woonde ik een lezing bij van prof. dr. Hein Blommestijn.

https://igniswebmagazine.nl/auteurs/hein-blommestijn/

Hein Blommestijn wierp de vraag op waar God mee bezig is. In de Bijbel lijkt het dikwijls een hopeloze zaak te zijn voor God om de mens(en) bij de les te houden. Het liep spaak, ja het loopt nog steeds spaak. Z'n antwoord was: God is gek. Knettergek! Wij mensen zouden allang de moed en de hoop hebben opgegeven, maar God doet dat niet. Telkens waagt God opnieuw een poging. God geeft niet op, ook al lijkt het tegen beter weten in. God lijkt het motto van de kermis te hanteren: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hieruit kan de mens(heid) hoop putten. Zelfs in tijden van wanhoop, uitzichtloosheid en waanzin.

In relatie tot de NAK is het voor mij volstrekt duidelijk, dat diep ingeslepen denkpatronen en geloofsopvattingen nog lang een echo laten horen. Er is hoop, mits de NAK-leiding zich laat leiden door integriteit én zich niet laat leiden door effectbejag en manipulatieve overwegingen (geslepen kerkpolitiek). Het leerproces van gewijzigde inzichten moet op alle terreinen van het nieuw-apostolische domein (systematisch en integraal) worden doordacht. De uiterste consequentie moet daaraan worden verbonden. Dat is een kwestie van vallen en opstaan. Nogmaals, mits de NAK-leiding integer wil handelen. Zo niet, dan ontmaskert en ondermijnt de NAK-leiding zichzelf. Het vertrouwen van de oecumenische partners staat op het spel. Dit komt te voet en gaat te paard...
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Of God nog in ons gelooft? Ja, God is gek. Knettergek.

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16-11-2022, 14:00 uur]
zefyr schreef: zo 13 nov 2022, 19:16(...)
Er is hoop, mits de NAK-leiding zich laat leiden door integriteit én zich niet laat leiden door effectbejag en manipulatieve overwegingen (geslepen kerkpolitiek). Het leerproces van gewijzigde inzichten moet op alle terreinen van het nieuw-apostolische domein (systematisch en integraal) worden doordacht. De uiterste consequentie moet daaraan worden verbonden. Dat is een kwestie van vallen en opstaan. Nogmaals, mits de NAK-leiding integer wil handelen. Zo niet, dan ontmaskert en ondermijnt de NAK-leiding zichzelf. Het vertrouwen van de oecumenische partners staat op het spel. Dit komt te voet en gaat te paard...

@zefyr

Onder Gods hoge hemel vestigde de NAK-leiding een staat en in dit koninkrijk werd daarna ook maar meteen de staat van beleg afgekondigd, heb ik wel eens gesteld. Op de een of andere manier raakte die machtspolitiek zelfs gelovigen die alleen maar voor God hadden willen knielen. Meedogenloos houden invloedrijke bestuurders met mooie woorden miljoenen -betalende- volgelingen aan de praat. Beter ten halve gekeerd:

  1. TjerkB schreef: wo 26 nov 2014, 14:36(...)
    Aan de ene kant staan dus de "good guys"; zij die zich rot rennen naar het vermaledijde heerlijke einddoel en aan wie, eenmaal hijgend en puffend aangekomen bij de hemelpoort, wordt gevraagd waar afgezien van de eersten ook de laatsten zijn gebleven, voor wie men een zorgplicht had waar te maken. En aan de andere kant staan de "bad guys". Naast allen die volgens de "good guys" altijd wat te mekkeren hadden en op wie de karavaan vanzelf niet kon wachten, zijn dat...

    ... de geringsten, de eenzamen, degenen zonder vaste woon- en verblijfplaats, de vergetenen, de terneergeslagenen, de heengezondenen en de diepbedroefden, de verzwakten en de verdoolden, de gekrenkten, de misdeelden, en namens hen allen die nu nog niet genoemd zijn. Aan dezulken heeft de Nieuw-Apostolische Kerk praktisch géén boodschap. Immers, maatgevend in deze kerk is ieders "aanbieding" tegenover de hooggeplaatsten. Kruip je die in de kont, dan krijg je hún zegen.

    Excellenties, hoogheden, leden van de Raad van Toezicht, hoofden over honderden en duizenden, hoge vertegenwoordigers en speciale afgezanten, coördinatoren, verantwoordelijken en leidinggevenden; u bent abuis!!

    (...)
  2. TjerkB schreef: di 23 dec 2014, 20:38(...)
    "In 2007 waren 1,147 miljard mensen of ongeveer 17,3 procent van de wereldbevolking rooms-katholiek gedoopt", zo las ik bij WikipediA. Hoewel de kerk van Rome daarmee ongeveer 1.000 keer groter is dan de Nieuw-Apostolische Kerk, nodigt de vergelijkende hiërarchische organisatiestructuur bij de Nieuw-Apostolische Kerk uit tot dezelfde problematiek. Van het lichaam van Christus wordt gevergd dat het een zogeheten ambtslichaam privilegieert en faciliteert. Echter, wat verandert een gekunstelde zweem van heiligheid aan de onzuivere intentie om een denksysteem te implementeren dat slechts ten doel heeft een machtsbestel te rechtvaardigen?

    Op gewiekste wijze werd aan de gelovigen een last opgelegd die zeer zeker God niet te dragen gaf (vgl. Handelingen 15: 10). Menigeen bezweek eronder en voor anderen kenden de profiteurs, die zichzelf ondertussen uitgaven voor Godsgezanten, Boden van Jezus, dienaren, zegenaars, (opper)herders en leraren, géén genade.

    Toen ik dit zelf van nabij moest meemaken, drong het pas goed tot mij door: zo heeft God het níet bedoeld - integendeel. Helaas willen of moeten veel mensen in dit opzicht eerst zelf ondervinden hoe je je dan voelt, alvorens zo'n godgeklaagde wantoestand niet langer te dulden. Tot die tijd wenst men zich niets te hoeven aantrekken van naasten (!), die gebukt gaan onder de psychische onderdrukking van zo'n ziekmakend machtsbestel en die het, hoorbaar of niet, uitschreeuwen van de pijn door smartelijk eenzaam geestelijk lijden. Onverstoorbaar, een spoor van vernielingen en talloze slachtoffers achterlatend rukt men op naar "het heerlijke einddoel". Dan ben je als hemelbestormer op zijn zachtst gezegd, verdoofd geraakt; volstrekt ongevoelig voor de noden van wie er bij wolven in schaapskleren (!) ten prooi viel aan machtsmisbruik. Kerkvorsten kunnen wel per decreet afkondigen dat de Heilige Geest zelf de uitvinder is van hun leerstellingen en wat dies meer zij, maar wie op straffe van sancties bij gelovigen afdwingt dat men zulks eerbiedigt, zoals ik het in de Nieuw-Apostolische Kerk heb zien gebeuren, is gewoon een misleider.
    • [15] Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, [16] want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. [17] De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.

      Uit: 1 Johannes 2 (NBV)

    (...)

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: ma 27 jun 2022, 12:54(...)
De toekomst van de Nieuw-Apostolische Kerk wordt al jarenlang ondermijnd door een aantal storende systeemfouten. Dát is hier aan de hand. Eén van die systeemfouten beschreef ik destijds, respectievelijk onlangs als volgt:
BakEenEi schreef: do 20 jan 2011, 19:25(...)
Voor de sterk directieve manier van leiding geven in de Nieuw-Apostolische Kerk wordt vaak als argument aangevoerd dat daarmee "de eenheid" binnen de kerk wordt nagestreefd. Onder dit voorwendsel ook heeft de kerkleiding nagenoeg elk initiatief en de totale zeggenschap over zowat alles langzaam maar zeker volledig naar zichzelf toegetrokken. Hierbij stelt men zich op het standpunt dat "Godsgezanten" aan de leden géén verantwoording verschuldigd zijn; alleen jegens God en voor zover nodig (lees: voor zover onontkoombaar) ten overstaan van overheden op grond van wet- en regelgeving. Slechts selectieve informatie komt naar buiten over allerhande besluitvorming. Voor het overige wordt ingevolge de nieuw-apostolische geloofsleer een ieder geacht zich te willen houden aan de langs de geordende weg namens God opgelegde instructies, en in het geheel niet te twijfelen over het nut en de juistheid daarvan. "Stel dus geen vragen, maar neem genoegen met de reeds gegeven antwoorden. Nadere instructies volgen op Zijn tijd."

Wie deze realiteit in de Nieuw-Apostolische Kerk omarmt en anderen erin kan doen geloven, zal bij de kerkleiding in hoog aanzien komen te staan. In werkelijkheid echter is men dan succesvol gebrainwasht (!) en een slaaf geworden van een menselijk denksysteem. In de Nieuw-Apostolische Kerk gaat het erom dat een ieder doet "wat er gezegd wordt", want wie "waardig" wil worden om tot het hemelrijk te worden toegelaten zal "eigen meningen en inzichten" moeten overwinnen.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "20 jan 2011, 19:25", in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft"
TjerkB schreef: di 21 jun 2022, 11:37(...)
Wat ons in de Nieuw-Apostolische Kerk, op zijn zachtst uitgedrukt, niet vooruit heeft geholpen, is de almacht van de dienstdoende kerkvorsten. Men treedt niet alleen op als hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk, doch tevens als handelaren in onroerend goed, salarisadministrateurs, makelaars in (groei-)banen, lifecoaches, (eigen) rechtsprekers, ge­pri­vi­le­gi­eerde eregasten, verzamelaars van KLM-huisjes en wat dies meer zij. Inderdaad: met dank aan het door hunzelf benoemde 'gestaalde' middenkader want de districtsvoorgangers zijn vooralsnog de zwakste schakel.

(...)

Al wordt een bij­een­komst vervolgens mu­zi­kaal of anderszins aangenaam opge­luis­te­rd; wie wil er nu emotioneel onder de voet worden gelopen? Of: wie wil meemaken dat men door misleidende geloofspropaganda en groepsbeïnvloeding emotioneel vervreemd raakt van dierbare naasten?

(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: De NAK is in de oecumene 'gearriveerd' - volgens dr. Andreas Fincke (EZW)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 16-11-2022, 14:00 uur]
zefyr schreef: do 10 nov 2022, 21:42(...)
Recentelijk trok dr. Andreas Fincke (EZW) de volgende conclusie:

"Wenn Volker Kühnle von Bord geht, ist die größte (zefyr: NAK) unter den kleinen Religionsgemeinschaften in der Ökumene angekommen."

(...)

@zefyr

Toch opmerkelijk, zo dacht ik nog, dat in óns land de Nieuw-Apostolische Kerk, met precies dezelfde statuten en dezelfde catechismus, al in 2016 lid werd van de Raad van Kerken en dat zij daarmee om geheel onbekende redenen eerder kennelijk oecumene-waardig was bevonden dan o.a. de Duitse moederkerk! Zie overigens ook de thread "NAK NL lid Raad van Kerken in NL".

In 1999 sprak dr. Andreas Fincke (EZW) van een "Neuapostolische Kirche im Umbruch". Gemeenteleden hadden bij de bedoelde transitie geen enkele inbreng. Het enige wat wij wisten, is, dat er projectgroepen waren, doorgaans bestaande uit apostelen, dus vanaf het niveau van "hogere verantwoordelijke leidinggevenden"**, en dat deze projectgroepen via de zgn. Koordinationsgruppe, bestaande uit de meest gezaghebbende districtsapostelen, formeel rapporteerden aan de stamapostel. Tezamen met de leden van de Koordinationsgruppe besloot de stamapostel dan vervolgens welke zaken zich leenden voor besluitvorming tijdens districtsapostelvergaderingen die periodiek overal ter wereld plaatshadden.

Steeds uitdrukkelijker werd er in de jaren '90 gesproken over de identiteit van de kerk. Naderhand hoorde ik dat er werd gewerkt aan een échte catechismus. Uiteindelijk verscheen deze in 2012 en de kerkleiding vond toen dat iedereen zich vol trots kon vereenzelvigen met het daarin van haar kant uitgewerkte zelfbeeld van de kerk. Ook nu weer was alles "slechts onder bidden en smeken" tot stand gekomen. Dus: Soli Deo Gloria. Doch in plaats ervan dat eenieder van blijdschap, dankbaar voor de werkzaamheid van de Heilige Geest, inderdaad een gat in de lucht sprong, sloeg de spreekwoordelijke vonk aansluitend nauwelijks over. Er waren namelijk ook al sancties ingesteld voor "dienaren" die zo vrij zouden zijn inhoudelijk een voorbehoud te maken en daarover openlijk te spreken. Al had de kerk van Rome zoiets ook al eens geclaimd; nu echter had God werkelijk een exclusief verbond gesloten met de nieuw-apostolische kerkleiding. De beminde gelovigen restte niets meer dan erin te berusten.

Toch schijnt er onder het koffiedrinken, of zo, tussen dr. Andreas Fincke en de NAK-apostel Volker Kühnle wel enige sympathie te zijn ontstaan, met als gevolg een alvast knipperend groen licht voor de Neuapostolische Kirche om nu alsnog te mogen aanschuiven bij de groten der aarde. "Bjusterbaarlik" voor wie ontregelende herinneringen heeft aan de nogal eens toxische macht van de aldus bevoorrechte kerkleiding in kwestie.

zefyr schreef: zo 13 nov 2022, 01:18(...)
Ruim 100 jaar fundamentalistische indoctrinatie laat zich niet niet 1-2-3 uitwissen! Een treurig voorbeeld vind ik de recente toespraak van stamapostel Schneider in relatie tot de componist Franz Schubert in Limburg.

https://www.nak-nl.org/db/7961755/Eerde ... an-Limburg

Schubert zou geïnspireerd zijn door de Heilige Geest, maar hij had destijds (buiten z'n schuld, want het sacrament van de Heilige Verzegeling werd in z'n leven niet bediend) NIET de gaven van de Heilige Geest ontvangen. Semantische acrobatiek op een slap koord!

(...)
Zie hieromtrent tevens mijn forumbijdrage op "za 09 jul 2022, 16:36", in de thread "Ook zonder handoplegging ontvangst heilige geest".

Groet,
TjerkB :shock:


**
BakEenEi schreef: zo 06 mar 2011, 11:28(...)
Zielzorg wil zeggen dat er vanuit de werkzaamheid van de Heilige Geest ontferming is; dat er plaats wordt gemaakt voor de liefde Gods; dat je je in de gemeenschap niet anders hoeft voor te doen dan zoals je er voor God allang wezen mag; zodat wij allen veilig zijn in Jezus' armen!! Daar kunnen de "proleten" nu wel een hele catechismus bij willen aanhalen, maar dat is volstrekt zinloos. Het ging erom het Evangelie blij uit te dragen en om oog te hebben voor al onze -gelijkwaardige- naasten. Echter, daar gaat het nog steeds om!! Dát is namelijk waar het goddank om draait in Zíjn werk! Ongelijkwaardige naasten bestaan er niet in Zíjn werk, en hogere dienaren al evenmin!! Ingewikkelder is het allemaal niet... in Zíjn werk.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "06 mar 2011, 11:28", in de thread "Addergebroed"
Zie ook het bericht op "za 25 jun 2022, 14:39" in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
ZwartSchaap
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 13:23

Re: De NAK is in de oecumene 'gearriveerd' - volgens dr. Andreas Fincke (EZW)

Bericht door ZwartSchaap »

kort geleden zag en hoorde ik een NAK koor in de gemeenschap Leeuwarden
het aloude lied zingen: Over de aarde wandelt thans een heilige schaar, onzichtbaar
is haar krone daar etc etc.
De koorleden zongen dit lied met volle overtuiging, er was niemand bij die met
enige terughoudendheid heeft gezongen.
Zolang dit lied gezongen wordt kan er wel gesproken worden over eucumene maar is
het nog verre van een beleven.
Waarom Andreas Fincke schrijft dat de NAK is gearriveerd in de eucumene is twijfelachtig
en waarschijnlijk dient dit bepaalde belangen.

ZwartSchaap
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”