Vertrouwenspersonen aangesteld in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Vertrouwenspersonen aangesteld in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Bericht door zefyr »

@TjerkB, allen,

Het heeft jaren (té lang) geduurd, maar eindelijk zijn er vertrouwenspersonen aangesteld in de NAK NL en Vlaanderen (zie onderstaande link).

https://www.nak-nl.org/db/7966583/Eerde ... -Nederland

Eén van de twee vertrouwenspersonen is Roel Pieterse, die werkzaam is als professioneel mediator en priester was/is van de NAK Apeldoorn.

https://mediationbureau.info/profiel.html

https://www.descheidingsmediator.nl/mediator/apeldoorn/

https://stichting.relatie.plus/reviews/ ... -pieterse/
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Vertrouwenspersonen aangesteld in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: zo 20 nov 2022, 22:38(...)
Het heeft jaren (té lang) geduurd, maar eindelijk zijn er vertrouwenspersonen aangesteld in de NAK NL en Vlaanderen (zie onderstaande link).

https://www.nak-nl.org/db/7966583/Eerde ... -Nederland

(...)

@zefyr

De nu benoemde vertrouwenspersonen behandelen alleen meldingen m.b.t. seksueel ongewenst gedrag, las ik:
Wie kan melden?

De vertrouwenspersoon neemt meldingen over seksueel ongewenst gedrag in behandeling. Meldingen over seksueel ongewenst gedrag kunnen gedaan worden door:
  • Slachtoffer van seksueel ongewenst gedrag
  • Getuige van seksueel ongewenst gedrag
Andere klachten (bijvoorbeeld meningsverschillen of onheuse bejegening) kunnen niet door de vertrouwenspersoon in behandeling worden genomen. Deze kunnen zoals gebruikelijk bij de voorganger of districtsvoorganger worden gemeld.

Hierdoor biedt de kerk nog altijd geen geruststellende veilige omgeving voor wie anderszins te kampen heeft met grensoverschrijdend gedrag.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: Vertrouwenspersonen aangesteld in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Bericht door zefyr »

@TjerkB,

Laat ik jouw juiste en terechte constatering omschrijven als een 'deficitaire' voorziening in relatie tot het enkelvoudige takenpakket (in casu seksueel ongewenst gedrag) van de aangestelde vertrouwenspersonen. Het adjectief 'deficitair(e)' komt, als ik het me goed herinner, voor in de Catechismus van de NAK. Dit heeft 'Zürich' - naar m'n ernstige vermoeden - 'gejat' van de vermaledijde paapse kerk (ofwel RKK).
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Vertrouwenspersonen aangesteld in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: wo 28 feb 2018, 01:23(...)
Overaccentuering van het sacrament van de Verzegeling ging ten koste van het sacrament van de Doop. Wijziging van inzicht omtrent de sacramentstheologie hing samen met wijziging van opvattingen over de ecclesiologie (leer over het wezen van de kerk). Dit resulteerde in de stelling, dat de NAK samenviel met de kerk van Christus. Deze opvatting wordt thans door de NAK niet meer op deze rigide wijze aangehangen, maar de exclusiviteitsopvatting is zeker niet voor 100% verlaten. Men meent over andere kerken te mogen spreken als 'deficitair'... Geheel in lijn met 'Rome'. Het is nog niet lang geleden, dat de NAK er ruiterlijk ervoor uitkwam, dat de toenadering tot de oecumene o.a. werd nagestreefd door effectbejag (present in de schoot van de oecumene kon de NAK in de media niet meer worden gediskwalificeerd als een sekte - onder het motto 'Raus aus die Sektenecke'). Bovendien effende participatie van de NAK in de oecumene de weg voor hoogopgeleide nieuw-apostolischen ('high potentials') in allerlei maatschappelijke instellingen (van scholen en ziekenhuizen tot de 'Kindergarten'), die in Duitsland veelal aan de kerken van de oecumene zijn gelieerd en via een ingewikkeld systeem door de Duitse staat worden (mede)gefinancierd. Zo bind je je achterban aan de NAK. Tel uit je winst!

(...)
zefyr schreef: ma 21 nov 2022, 23:44(...)
Het adjectief 'deficitair(e)' komt, als ik het me goed herinner, voor in de Catechismus van de NAK. Dit heeft 'Zürich' - naar m'n ernstige vermoeden - 'gejat' van de vermaledijde paapse kerk (ofwel RKK).

@zefyr

Klopt:
  • Der alttestamentliche Gottesdienst hatte im Tempel zu Jerusalem einen zentralen Ort, an dem er in feierlicher Weise begangen wurde. Dort stand das Haus des Herrn, wo man zusammenkam, um Gott zu preisen (Ps 122) und ihm Opfer darzubringen. Dies änderte sich mit der Zerstörung des Tempels und der darauf folgenden Babylonischen Gefangenschaft des jüdischen Volkes. In dieser Zeit versammelte man sich zum Synagogen-Gottesdienst, in dem das Wort Gottes, das Gesetz, vorgelesen und ausgelegt wurde. Der Opferdienst konnte allerdings nicht durchgeführt werden; insofern war dieser Gottesdienst defizitär. Als nach der Babylonischen Gefangenschaft der Tempel in Jerusalem wieder aufgebaut und der Opferdienst möglich war, trafen sich die Gläubigen weiterhin auch in Synagogen zum Gottesdienst, in dem das Wort im Mittelpunkt stand.

    Hier ist ein Verweis auf die neutestamentliche Gemeinde gegeben, in deren Mitte Jesus Christus als das Fleisch gewordene Wort gegenwärtig ist (Joh 1,1). Der Hebräerbrief deutet den Alten Bund mit Gesetz, Opferdienst, Beschneidung und Priestertum als „Schatten“, also Vorwegnahme, des Neuen Bundes (Hebr 8,5; 10,1). Der Schatten ist nicht das Eigentliche — er verweist lediglich auf das Eigentliche. Nicht der Alte Bund ist vollkommene Heilseinrichtung Gottes, sondern erst der Neue Bund, den Jesus Christus gestiftet hat.

    So ist im erwählten Volk des Alten Bundes angedeutet, was sich im Volk Gottes des Neuen Bundes, in der Kirche Jesu Christi, verwirklicht.

Bron: Der Katechismus der Neuapostolischen Kirche (§ 6.2.1 Alttestamentliche Hinweise auf die Kirche Jesu Christi)

Eerder kwam e.e.a. ter sprake op het voormalige Forum van Bauke Moesker. Zie de thread "Andere kerken, anders dan de NAK, schieten tekort". En inderdaad blijkt dan hoe men de kunst (van het verleiden) afkijkt bij de kerk van Rome...

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Kerk heeft betere procedure voor machtsmisbruik nodig (Nederlands Dagblad maandag 28 november 2022)

Bericht door zefyr »

@TjerkB, allen,

Vorige week publiceerde het Nederlands Dagblad het artikel 'Kerk heeft betere procedure voor machtsmisbruik nodig'. In onderstaande enkele citaten.

"Kerken hebben een betere procedure nodig voor het herkennen en aanpakken van machtsmisbruik. Daarvoor pleit dominee Willem Smouter, kerkelijk advisuer leidinggeven, in de podcast 'Dick en Daniël geloven het wel' van het Nederlands Dagblad. Smouter zou graag zien dat kerken een meldingsmechanisme en vertrouwenspersonen instellen. Het doel daarvan is dat gemeenteleen makkelijker aan de bel kunnen en durven trekken wanneer christelijke voorgangers bijvoorbeeld misbruik maken van hun positie, geestelijk manipuleren of niet aanspreekbaar zijn op hun gedrag. 'We hebben in de kerk wel allerlei dingen opgetuigd tegen seksueel misbruik. Maar het besef groeit steeds meer dat dat slechts een onderdeel is van machtsmisbruik in bredere zin', aldus Smouter in de podcast. (...) 'De bepalingen spreken nog steeds over: "indien er een aanklacht wegens seksueel misbruik is, dan ben je verplicht enzovoorts". Het lukt tot op heden niet dat te verbreden tot misbruik in bredere zin. De rest van de samenleving realiseert zich volgens hem inmiddels wel dat misbruik breder kan zijn dan alleen seksueel misbruik. Hij zou graag zien dat kerken deze lijn volgen. 'Machtsmisbruik moet in de kerk net zo zorgvuldig behandeld worden als we geléérd hebben om te gaan met seksueel misbruik.'"
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Kerk heeft betere procedure voor machtsmisbruik nodig (Nederlands Dagblad maandag 28 november 2022)

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 13:00 uur]
zefyr schreef: ma 05 dec 2022, 17:46(...)
  • "(...) Smouter zou graag zien dat kerken een meldingsmechanisme en vertrouwenspersonen instellen. Het doel daarvan is dat gemeenteleen makkelijker aan de bel kunnen en durven trekken wanneer christelijke voorgangers bijvoorbeeld misbruik maken van hun positie, geestelijk manipuleren of niet aanspreekbaar zijn op hun gedrag.

    (...) 'Machtsmisbruik moet in de kerk net zo zorgvuldig behandeld worden als we geléérd hebben om te gaan met seksueel misbruik.'"

@zefyr

Het lijkt wel alsof op steeds meer plaatsen, waar God wordt gezocht, het licht is uitgevallen en/of op klaarlichte dag de gordijnen dicht blijven!
In de Nieuw-Apostolische Kerk werd ons wijsgemaakt dat wij, "in stilheid en vertrouwen" navolgend, overal maar het zwijgen toe moesten doen.

Wat Christus Jezus er zelf wel alvast over kwijt wilde, laat echter heel weinig aan duidelijkheid te wensen over...

  • [1] Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ [2] Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer [3] en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. [4] Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. [5] En wie in mijn naam één zo’n kind ontvangt, die ontvangt Mij. [6] Maar wie een van de geringe mensen die in Mij geloven ten val brengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. [7] Wee de wereld met haar valstrikken. Want dat er valstrikken zijn is onvermijdelijk, maar wee de mens die de valstrik zet!

    Uit: Matteüs 18 (NBV21)

Als het in een geloofsgemeenschap ontbreekt aan dienend leiderschap, moet dat voor allen een niet te veronachtzamen teken aan de wand zijn!

TjerkB schreef: do 29 mar 2018, 09:07 (...)
  • Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

    Uit: Johannes 3: 21 (NBV)
  • In dat Licht te mogen wand’len,
    trots de duisternis op aard’,
    geeft ons daag’lijks stof tot danken,
    is ons vele offers waard.
    Geef, o Heiland, kracht en sterkte,
    dat wij U te allen tijd
    -door ‘t geloof en in de liefde-
    volgen in gehoorzaamheid.


    Bron: Derde couplet van lied 145, gezangboek H.A.G.E.A. (1953)
(...)

Groet,
TjerkB


P.S. Ter illustratie van de kloof tus­sen the­o­rie en prak­tijk...
TjerkB schreef: wo 30 mar 2016, 08:41(...)
  • Taak van de Kerk

    De Nieuw-Apostolische Kerk ziet zichzelf als de kerk van Christus gelijk de apostolische gemeenten ten tijde van de eerste apostelen. De Heilige Schrift en het tijdovereenkomstig door de Geest verwekte woord vormen samen de grondslag van de leer, die erop gericht is Gods verlossingsplan te verkondigen en gelovige zielen op het beloofde wederkomen van Christus voor te bereiden.

    De Nieuw-Apostolische Kerk ziet het als haar taak om alle mensen Gods woord en geboden bekend te maken, de sacramenten “Heilige Waterdoop”, “Heilige Verzegeling” en “Heilig Avondmaal” te schenken en zegeningen af te dragen. Zij verzorgt haar leden en bevordert het nieuw-apostolische geloofsleven overeenkomend met haar geloofsbelijdenis. Dat gebeurt in het bijzonder in de vorm van regelmatige kerkdiensten, gewetensvolle zielzorg en door een door de geest van naastenliefde gedragen bijstand.
Bron: http://www.nak.org/nl/over-ons/structur ... an-ambten/
  • De liefde ondergaat men!
    01.07.2011

    (...)
    We willen door ons voorbeeld moed geven en door het gemeenschappelijke gebed die bemoedigen, bij wie de moed gezonken is. Ook denk ik aan de onverschilligen. Daarmee bedoel ik dezulken, die nauwelijks deelnemen aan het gemeenteleven - om welke redenen dan ook - aan de rand staan. Het zal een doelstelling van ons zijn, hen innerlijk te bereiken - hetzij dat we ze door een woord vreugde bereiden, hetzij dat we hen door echte deelname aan hun zorgen aanraken. Bij alles geldt voor ons: de liefde van Christus moet onmiddellijk voelbaar zijn.

    (...)

    (uit een dienst van de Stamapostel)
Bron: http://www.nak.org/nl/nieuws/news-displ ... cle/17306/
  • Impressie landelijke districtsaposteldienst te Groningen
    ma, 01.02.2016

    (...)
    In de onderlinge contacten kan de taal een belemmering zijn. In zijn werkgebied worden, zo haalde de districtsapostel aan, ruim honderd verschillende talen gesproken. Maar één taal overstijgt dit: de taal van het hart. Iedereen kan deze taal spreken. In dat verband kan ook het uitgangswoord van deze dienst geplaatst worden. Als de taal van het hart of, zo zei de districtsapostel, de zogenoemde eerste liefde om met je geloof bezig te zijn, in de kerkgemeenten aan het werk te zijn, is kwijtgeraakt, dan moet het weer teruggevonden worden.

    (...)
Bron: http://www.nak-nl.org/db/5051700/Actuee ... -Groningen
(...)
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Vertrouwenspersonen aangesteld in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: ma 15 nov 2021, 14:26(...)
Indien een neerwaartse spiraal ondanks verwoede pogingen zich niet laat ombuigen, wil men normaal gesproken graag weten: waar ligt dat aan? Oftewel: wáárom zetten met elan ingeluide ontwikkelingen in de Nieuw-Apostolische Kerk veelal tóch geen zoden aan de dijk?

Wat van mijn kant daarover te zeggen valt, wil ik graag toelichten. Kernpunt: net als liefde moet integriteit van het zuiverste water zijn!

(...)
Welnu, dit raakt de kern van wat in deze kerk geen naam mag hebben, namelijk dat in de geloofspraktijk machtsbehoud de drijfveer is. Nooit ofte nimmer zullen de betrokken ergens verantwoording voor afleggen. Zij en zíj alleen maken de dienst uit - en daarmee basta. Wie hun hoge gezag niet eerbiedigt, wordt op een zijspoor gerangeerd. Wie zich loyaal toont, mag "hand- en spandiensten" verrichten. Vandaar dat de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland géén Raad van Toezicht kent, geen klachtenregeling, geen vertrouwenspersoon. Wát er door de jaren heen op de kerkvloer ook zou zijn veranderd; machtsfiguren domineren de communicatie met eenrichtingverkeer. Niet "het ware evangelie" (vgl. Gal. 1: 6-12 ) zal in voorkomende gevallen de doorslag geven, doch helaas: ambtelijke eigenzinnigheid.

Dat laatste overigens zullen gelovigen vrijwel altijd pas ondervinden, wanneer het met de kerkleiding onverhoopt tot een conflict komt.
Doorgaans echter verlaat men de kerk al eerder als het opgelegde "format" van plichtplegingen tot een ballast wordt en zegen uitblijft. De gecentraliseerde macht (!) zorgt er immers ook wel voor dat de Nieuw-Apostolische Kerk geen lerende organisatie te noemen valt. Lokaal kan men lief en aardig tegen elkaar doen, maar kom niet aan het zakelijke en ideologische (!) leiderschap van de ambtelijke top.

(...)
Terwijl het mij begonnen was om Zíjn werk, viel mij het lot ten deel dat ik werd geketend aan de ideologische kluisters (!) in deze kerk.

(...)
Dienen is toch echt heel wat anders dan de dienst uitmaken. Je telt als individu pas mee als je hoog opkijkt tegen "de dienaren" naarmate ze voornamer zouden zijn.

(...)
zefyr schreef: di 29 nov 2022, 19:41(...)
Hoe het ook uitpakt, de NAK-leiding zit altijd goed. Hen treft geen blaam. Nooit. Dus is het begrijpelijk, dat hij zich geen zorgen maakt. Door een mistgordijn op te trekken onttrekt Klene zich van de verantwoordelijkheid een visie te ontvouwen. Z'n betoog vind ik overigens inspiratieloos. Kortom, geen visie en geen inspiratie. Ik vermoed, dat Klene, evenals vele andere kerkleiders in Nederland, met de handen in het haar zit.

(...)

@zefyr

Een enorm storende factor is al sinds jaar en dag de door de nieuw-apostolische kerkorde gelegitimeerde rolverwarring over haar apostolaat want niet alleen zijn er vijf soorten van nieuw-apostolische apostelen (hoewel al dezen zouden moeten worden gezien als ambtsopvolgers van de apostelen in Jezus' tijd, in volgorde van afnemende belangrijkheid: stamapostel, stamapostelhelper, districtsapostel, districtsapostelhelper en apostel); als kerkbestuurders hebben de voornaamsten onder hun zichzelf op nagenoeg elk werkterrein almachtig en onschendbaar gemaakt. Tegenover hen zal altijd iedereen aan het kortste eind trekken. Kritiek op dit apostolaat wordt opgevat én... afgestraft als zijnde godslastering.

Daarom, enkel en alleen dáárdóór hebben gemeenteleden tegenover deze machthebbers niets in te brengen als men onheus wordt bejegend.

Ik deel jouw indruk m.b.t. "geen visie en geen inspiratie". Betrokkene lijkt "de kerkgemeente van de toekomst" al op voorhand af te schrijven.

Groet,
TjerkB


N.B.
TjerkB schreef: za 26 nov 2022, 14:37(...)
Wat zelfs zielsverwanten heel erg van elkaar kan doen vervreemden, is ook dat nieuw-apostolische gelovigen doorgaans niet beseffen dat men, helaas door conditionering, véél meer geloof hecht aan de prediking, naarmate degene die aan het woord is een hoger kerkelijk ambt bekleedt. Dit is echt heel tragisch want dat zou er immers op neerkomen dat de Heilige Geest zowel in een roestige metalen variant werkzaam kan zijn als, "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" vermoedelijk bij monde van de dienstdoende stamapostel, in de ultieme platina-versie. Het tweede misverstand hierbij is, dat sommige "dienaren" voornamer zouden zijn. Was Christus Jezus hier niet heel duidelijk over? Zie onder:

  • [24] Toen ontstond er onder hen onenigheid over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [25] Jezus zei tegen hen: ‘Vorsten oefenen heerschappij uit over de aan hen onderworpen volken, en wie macht heeft laat zich weldoener noemen. [26] Laat dat bij jullie niet zo zijn! De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar. [27] Want wie is belangrijker: degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar Ik ben in jullie midden als iemand die dient.

    Uit: Lukas 22 (NBV21)

Ik begrijp wel dat als zienswijzen maar vaak genoeg worden herhaald, menigeen geneigd zal zijn er minder kritisch naar te luisteren en zulke bespielingen voor wáár aan te nemen, maar wat verbindt ons als christenen nu feitelijk ten diepste? Dat mag toch hopelijk het woord van God zijn! Wij willen ons toch niet een rad voor ogen laten draaien, ons laten vastketenen aan een gouden kalf (!) in de vorm van een catechismus?

(...)



P.S.
Afbeelding
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Hoe kun je genezen van een religieus traumasyndroom?

Bericht door TjerkB »


@zefyr

Gisteren viel mij (van Mariëtte Hamer) de volgende uitspraak op: "Vaak vindt het slachtoffer een uitleg van de dader het belangrijkste. Ik spreek daders en slachtoffers en hoor dat dergelijke gesprekken helpen bij de uiteindelijke verwerking." Dat zou best eens kunnen kloppen, dacht ik. Daarna realiseerde ik mij ook dat de kans wel héél erg klein is, dat dit -van weerskanten helend- gebeurt vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk.

Omdat ik mij nooit heb willen overgeven aan cynisme, reageerde ik bij de kerkleiding prompt op de bestuursverklaring van 20 augustus 2021, maar onverhoopt stuitte ik onmiddellijk weer op desinteresse. Wat hierachter schuilgaat, noemde ik eerder ook wel "de ondoordringbare laag".

Ook ditmaal werd er een ambtsmisdrijf beraamd en kamerbreed geëerbiedigd...
TjerkB schreef: do 18 nov 2021, 21:25
TjerkB schreef: do 18 nov 2021, 19:45(...)
Op 4 oktober jl. heb ik mij in een uitgebreide brief nog eens gewend tot de verantwoordelijken in alle bestuursorganen bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, maar ik heb niets meer mogen horen - zoals men nimmer een brandbrief inhoudelijk beantwoordde.

(...)

(...)
De geadresseerden in dat schrijven waren derhalve de stamapostel, de districtsapostel, apostel en opziener, en de districtsvoorgangers. In de Nieuw-Apostolische Kerk zwaaien de verantwoordelijken elkaar angstvallig lof toe, terwijl slachtoffers door ze worden genegeerd.

(...)

Vraagstellers dan wel antwoordgevers worden in de Nieuw-Apostolische Kerk dus nog steeds, ondanks zo'n verklaring, levend dood verklaard.

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Vertrouwenspersonen aangesteld in de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland

Bericht door TjerkB »

@zefyr

De omstandigheden waaronder gelovigen hun kerk (voorgoed) verlaten, kunnen natuurlijk heel verschillend zijn, maar als je vol ongeloof onder ogen moet zien dat je daar met dedain wordt bejegend en er geen rem staat op allerhande (heimelijke) ontsporingen onder geestelijk leiders, die daarbij slachtoffers maken zonder dat die in de organisatie ergens gehoor vinden, door pathologische machtsverhoudingen in feite; dan valt er emotioneel heel wat te verstouwen. In mijn situatie voelde dit ook als intrinsiek verraad tegenover velen "in de gemeenschap" die mij dierbaar zijn en die juist opbouwden wat anderen voornamelijk achter de schermen intussen listig en rück­sichts­lo­s afbraken. Ik kon (kan) er niet over uit:

BakEenEi schreef: zo 20 jan 2013, 15:35(...)
Door de "Gebedsweek voor de eenheid van de christenen" hadden wij vanochtend (in Zeist) een oecumenische viering waarin wij extra blijmakende momenten met elkaar deelden vanwege de doop van een kind. Hierbij werden er vragen gesteld; zowel aan de ouders als aan de gemeente...
  • Gemeente, wit u voor C. een plek zijn, waarin zij zich kan ontwikkelen - spelenderwijs,
    gevoed door verhalen van Gods omgang met ons, gedragen door onze gebeden?
    Wilt u samen met dit kind en haar ouders staan voor de waarden van het komende Rijk van God
    ter wille van een vrije, vriendelijke en menswaardige toekomst voor C. en haar generatiegenoten
    - zover dat met Gods hulp in ons aller vermogen ligt?
"Ja, dat willen wij", was daarop het antwoord! (...) Ik dacht: als je zó om elkaar heen staat, kan het dan ooit gebeuren dat iemand -met de ziel onder de arm- de kerk vrijwel onopgemerkt door een achterdeur verlaat? Kan het dan ooit gebeuren dat er met een greep in de Kas door zegenaars (!) op zo iemand een advocaat wordt afgestuurd met de bedoeling om hem of haar angst in te boezemen - zónder dat een naaste ingrijpt?!
  • Het is in de Nieuw-Apostolische Kerk onderhand de verdorvenheid ten top, zo had ik het mij hierdoor maar weer terdege te realiseren, of ik het nu wilde of niet. Men waant zich qua sacramenten -op papier tenminste- superieur, maar daarna sta je er als gemeentelid verdomd alleen voor wanneer nota bene de "allerhoogste dienaren" onder wie de opziener, de apostel, de districtsapostel én de stamapostel (...) er groen licht voor geven dat jíj in geestelijk opzicht effectief wordt afgeranseld, waarbij een stel huurlingen vervolgens het vuile werk mag doen, in ruil voor bakken met geld uit het offerblok. Dat vinden ze in de nieuw-apostolische kerkgemeenten in Groningen of Arnhem en omstreken namelijk he-lemaal prima!! Het scheelt ze niks. Ze staan erbij en ze kijken ernaar. Ondertussen smeken ze hun afgod of die ze "boven bidden en denken" wil zegenen, bescheiden als ze zijn; de leeghoofden!! Wat ben je dán in je zogenaamde geloof in je zogenaamde verlossingswerk arm en naakt!! Wat heb je het dán hoog in je bol; oliebollen!!
Ik zou maar snel omkeren, als ik de betreffenden mag raden.

(...)
Hoe onoprecht en onwaarachtig is het allemaal niet, zoals nieuw-apostolische kerkleiders en hun onnadenkende handlangers met de knoet regeren? De tijd van horigen en lijfeigenen is voorbij. Er is in Zijn werk pertinent géén plaats voor machtsmisbruik, door welke "dienaar" dan ook! Gelovigen werd zand in de ogen gestrooid. Helemaal niemand wordt er onder de voet gelopen; geen ruwe bolster met een blanke pit, noch een blanke pit van een ruwe bolster. Daarom:
  • De onaanzienlijke zal genade en vergeving vinden, maar machtigen worden aan een machtig oordeel onderworpen.

    Uit: Wijsheid 6: 6 (NBV)


    [19] Broeders en zusters, als een van u afdwaalt van de waarheid en een ander laat hem daarheen terugkeren, [20] dan mag hij weten: wie een zondaar van het dwaalspoor terugbrengt, redt hem van de dood en wist tal van zonden uit.

    Uit: Jakobus 5 (NBV)

(...)
Maar ik wil nu eerst EHBO voor de vele slachtoffers en gewonden door bruut ambtelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland). Die hebben voorlopig niks aan een liturgie en dweilen met de kraan open helpt niet! De liefde van God werd ze nota bene onthouden. Waar blijven de nieuw-apostolische "Mannen, vastberaden helden" die kunnen praten als een advocaat. Nú komt het er op aan!!

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "20 jan 2013, 15:35", in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"

Er valt nog bijzonder veel over te zeggen, maar niet voor niets sprak Gerrit Sepers destijds achteraf ook van "een geestelijk concentratiekamp". In Duitsland kwam het tot meerdere Selbsthilfegruppen om zielen op te vangen en bij te staan die in de kerk aan hun lot werden overgelaten. Nergens was de kust méér veilig dan middenin de gemeenschap, zo was het ons altijd voorgehouden. Als dat eenmaal "in je systeem" zit, kan het nogal wat voeten in de aarde hebben om het er noodgedwongen uit te krijgen. Dan maak je echt een soort van verwarrende oorlog mee...

TjerkB schreef: zo 28 feb 2016, 08:14(...)
  • [1] Van David.

    De HEER is mijn licht, mijn behoud,
    wie zou ik vrezen?
    Bij de HEER is mijn leven veilig,
    voor wie zou ik bang zijn?

    [2] Kwaadwilligen kwamen op mij af
    om mij levend te verslinden,
    mijn vijanden belaagden mij,
    maar zij struikelden, zij vielen.

    [3] Al trok een leger tegen mij op,
    mijn hart zou onbevreesd zijn,
    al woedde er een oorlog tegen mij,
    nog zou ik mij veilig weten.

    [4] Ik vraag aan de HEER één ding,
    het enige wat ik verlang:
    wonen in het huis van de HEER
    alle dagen van mijn leven,
    om de liefde van de HEER te aanschouwen,
    hem te ontmoeten in zijn tempel.

    [5] Hij laat mij schuilen onder zijn dak
    op de dag van het kwaad,
    hij verbergt mij veilig in zijn tent,
    hij tilt mij hoog op een rots.



    Uit: Psalm 27 (NBV)
  • Hebt gij Mij lief? Gij hebt u 't woord vermeten:
    "Al vallen allen, weet, ik blijf getrouw!"
    Hebt gij dat woord inmiddels dan vergeten
    en Mij verloochend, zonder 't minst berouw?
    Is dat de rots, die Ik heb uitverkoren?
    Hebt gij, o Petrus, Mij geen trouw gezworen?
    Toch vluchtte gij, zodra men u maar riep!
    Hebt gij Mij lief?


    Hebt gij Mij lief? Wil dan mijn lamm'ren hoeden.
    Wil eerst de kleinen tot een zegen zijn.
    Het is nog vaak zo angstig hen te moede.
    O, breng hen daar, waar groene weiden zijn.
    Hebt gij Mij lief, bemin Mij dan in dezen.
    Wat gij hen doet, hebt gij toch Mij bewezen!
    Dan wordt uw hart een kostelijke brief.
    Heb zo‚ Mij lief!


    Bron: Tweede en derde couplet van lied 335, NAK-gezangboek

(...)


Hadden degenen die zich nu lenen als een nieuw-apostolische vertrouwenspersoon, eerst maar een integrale aanpak van de mi­sè­re opgeëist!

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”