Onderzoek: weer minder Nederlanders naar de kerk, (bijna) zes op de tien is nu niet-religieus

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Aandeel religieuze Nederlanders opnieuw gedaald, meldt CBS

Bericht door TjerkB »


@zefyr

Door vrijwilligerswerk raakte ik in gesprek met een medewerker bij een restaurant in Kootwijk. Enthousiast vertelde hij mij over een bescheiden kerstmarkt in zijn dorp, die na Covid19 eindelijk weer zou plaatshebben: "Dan is bij ons aan de Brink ook de prachtige oude kerk open en wordt er daar gezongen". Laat ik dat onthouden, dacht ik. Zo kwam het dus dat wij afgelopen zaterdag maar even een toeristische route uitstippelden. "Over vijf minuten begint in de kerk het programma", hoorden wij meedelen toen wij net aankwamen. Er lag voor de kerkgangers een gedrukt boekje klaar met meer dan 20 kerstliederen. Ik zag echter geen koor; wel de organist. Een gemeentelid liep naar voren en heette ons met een hartverwarmend persoonlijk woord meer dan welkom: wij als bezoekers waren nu de gemeente en daarom was bij de samenzang aan ons de keuze! De kerk waarin wij ons bevonden is voor de plaatselijke gemeente al sinds de 16e eeuw een plek die men oprecht koestert, zo vernamen wij. Men komt er graag bijeen en deelt er lief en leed. Onder toezicht van monumentenzorg legden vrijwilligers zelf ook de vloerverwarming aan. "Maar nu hebben ze het voor elkaar gekregen dat er een generator is die vandaag naar het ziekenhuis gaat in Kiev... " De aangereikte liederen vielen bij de zangers in de smaak. Nee, deze kerk gaat niet sluiten. Daar steekt volgens mij God zelf een stokje voor, als het zover is.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”