Plaats van samenkomst Breda van het Apostolisch Genootschap staat te koop (gemeenschap opgeheven)

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Plaats van samenkomst Breda van het Apostolisch Genootschap staat te koop (gemeenschap opgeheven)

Bericht door zefyr »

@allen,

Vanavond maakte facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' - een aanrader! - bekend, dat de plaats van samenkomst aan de Heusdenhoutsestraat 15 te Breda van het Apostolisch Genootschap sinds enkele weken te koop staat, bijgevolg is/zal de gemeenschap aldaar worden opgeheven. De kaalslag in de afgelopen jaren/decennia is schrikbarend. Dozijnen gemeenschappen zijn opgeheven. De jongeren en jongvolwassenen hebben het Apostolisch Genootschap in grote getale verlaten. Via onderstaande link is te lezen, dat deze gemeenschap momenteel 136 leden telt. Vermoedelijk zullen de leden van deze gemeenschap onderdak vinden in de gemeenschap Tilburg.

https://www.apgen.nl/locaties/schiedam/breda/

https://reliwiki.nl/index.php/Breda,_He ... enootschap

Ten tijde van de onverdeelde Hersteld Apostolische Zendinggemeente in de Eenheid der Apostelen in Nederland en Koloniën (afgekort HAZEA) was de gemeenschap Breda waarschijnlijk de laatste die in 1942 aan het rijtje van ruim 100 gemeenschappen van de HAZEA werd toegevoegd.

De Nieuw-Apostolische Kerk in Breda is gevestigd aan de Balfortstraat 63 (zie onderstaande link).

https://www.nak-nl.org/tilburg/breda

In tegenstelling tot de Nieuw-Apostolische Kerk Breda is de gemeenschap Breda van het Apostolisch Genootschap lid van de Raad van Kerken Breda.

https://www.raadvankerkenbreda.nl/aangesloten-kerken/
Alexander
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 13 mar 2022, 13:56

Re: Plaats van samenkomst Breda van het Apostolisch Genootschap staat te koop (gemeenschap opgeheven)

Bericht door Alexander »

@Zefyr en anderen:

Dank voor het delen hiervan. Het is heel hard gegaan. En ik denk dat het hierbij niet gaat blijven. Vraag is waaraan het ligt. Mijns inziens ligt het niet alleen aan vergrijzing maar ook aan de religieuze koers die wordt gevaren. De weg richting vrijzinnigheid zonder theologisch fundament wordt doorgezet. Dat gecombineerd met een zwak lekenpastoraat leidt tot diensten waarvan je je afvraagt wat ze nog aan diepgang en spiritualiteit echt te bieden hebben.
Alexander
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Re: Plaats van samenkomst Breda van het Apostolisch Genootschap staat te koop (gemeenschap opgeheven)

Bericht door zefyr »

@Alexander,

Begin jaren negentig van de vorige eeuw bezocht ik voor het eerst een dienst van het Apostolisch Genootschap te Drachten. De sfeer ademde - hoe rudimentair - een en al waardigheid en plechtigheid uit. Zeker tijdens de rondgang. Het fenomeen 'meisjeskoor' was voor mij nieuw. Ik werd zeer vriendelijk ontvangen en begroet, ondanks het feit dat ik van de 'andere kant' afkomstig was (ik had me bij de toenmalige herder-voorganger Verhoog en priester Hamstra bekend gemaakt als lidmaat van de Nieuw-Apostolische Kerk). Van vijandigheid was geen enkele sprake. Het viel niet te ontkennen, dat er verschil was van inzichten en opvattingen, maar er was ook sprake van (h)erkenning en wederzijds respect. Ik probeerde met grote welwillendheid te doorgronden wat hen bezielde en bewoog. Ik ontdekte geleidelijk, dat er achter herkenbare begrippen een volstrekt andere gedachtewereld ten grondslag lag. Niettemin wekte het m'n interesse en belangstelling.

In de afgelopen drie decennia heeft het Apostolisch Genootschap een heuse metamorfose ondergaan. Schuivende panelen (ooit sierde dit de naam van een berucht rapport van de PvdA). Het lijkt me thans als toehoorder moeilijker dan ooit een rode draad te ontwaren in de 'preken'. Het is van de hak-op-de-tak en dikwijls onsamenhangend en verwarrend. Ik meen me te herinneren, dat professor Hans Alma (leerstoel VU Amsterdam) aan de slag zou gaan met een (systematische?) verdieping van het vrijzinnig gedachtegoed van het Apostolisch Genootschap. Voor zover ik weet heeft dit tot heden niet geleid tot een publicatie. Laat staan tot toepassing in het Apostolisch Genootschap. Voorlopig blijft het waarschijnlijk kommer-en-kwel.

@allen,

Via onderstaande link van fundainbusiness.nl is te lezen, dat de plaats van samenkomst te Breda sinds drie maanden te koop wordt aangeboden. Ik heb me vanavond laten vertellen, dat het biedingstraject sinds gisteravond is gesloten.

https://www.fundainbusiness.nl/kantoor/ ... straat-15/
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

beknopte geschiedschrijving van de HAZEA, het Apostolisch Genootschap en de Nieuw-Apostolische Kerk in Breda

Bericht door zefyr »

@allen,

Vandaag publiceerde de facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' een beknopte geschiedschrijving van de HAZEA, het Apostolisch Genootschap en de Nieuw-Apostolische Kerk in Breda (zie onderstaande). Ik ben zo vrijmoedig deze boeiende geschiedenis op dit forum te publiceren.

"Breda, Balfortstraat

Apostolisch Genootschap (1963-1979)

Nieuw-Apostolische Kerk (1980-heden)

De vroege geschiedenis van de gemeenschap Breda is zéér bijzonder. Reeds voor de oorlog woonden er leden van de HAZEA in Breda, voor het bijwonen van de diensten fietsten die naar Tilburg, waar een HAZEA-gemeente bestond (officieel gesticht in 1932). De 2e wereldoorlog gooide ook hier roet in het eten want al in 1942 was er door een groot gebrek aan rubber geen fietsband meer te krijgen, bovendien werden de rijwielen door de Duitse bezetters gevorderd. Vanaf 1942 bleven de broeders en zusters uit Breda dan ook in Breda en werden er diensten gehouden in diverse ruimten en zaaltjes.
Op 28 april 1946 bezoekt priester E. Scheeper (die later opziener worden zou bij het Ap.Gen.) de kleine gemeenschap (inmiddels tegen de 75 personen) het is de 1e zondagsdienst na de roeping van apostel Slok. Waarschijnlijk werd deze dienst gehouden in een gehuurde zaal van Café 'de Oude Prins' aan de Torenstraat.
In zijn dienen verdedigde E. Scheeper de roeping van apostel Slok en probeerde hij de gemeenschap te overtuigen van de integriteit van de nieuwe apostel en diens roeping.
Nog tijdens de dienst verliet bijna de voltallige gemeente de zaal. Zij wilden apostel Slok niet erkennen noch aanvaarden. Slechts één gezin (J. Versteegh) kiest er wel voor apostel L.Slok.
Ook in Tilburg koos van de 125 leden een minderheid van 25 zielen voor Slok en in de gemeente Den Bosch bleef zelfs iedereen binnen de eenheid der apostelen! Dat het hier zo is gegaan is zeer verklaarbaar want de voorganger van de 2 gemeenten Den Bosch en Tilburg (inclusief de onderafdeling in Breda) was namelijk Gerrit Kamphuis, tevens de Oudste van het onderhavige district en zijn trouw betrof de stamapostel. Gerrit Kamphuis zou in 1948 apostel v.d. Hersteld Apostolische Gemeente voor Nederland worden, in opdracht van de stamapostel.
Vanaf 1948 worden er weer diensten gehouden in Breda door het Apostolisch Genootschap vanaf 1950 in de aula van de HBS. In juni 1963 nemen ze een eigen gebouw in gebruik aan de Balfortstraat, dat echter al spoedig te klein blijkt. Er wordt elders in Breda grond gekocht en dan een nieuwe plaats van samenkomst gebouwd. Aan de Heusdenhoutsestraat 15 wordt vanaf kerst 1979 dienst gehouden.
Het gebouw aan de Balfortstraat werd in 1980 aan de Nieuw-Apostolische Kerk verkocht...
Momenteel staat het gebouw aan de Heusdenhoutsestraat te koop. Hoe de toekomst van de gemeente Breda van het Apostolisch Genootschap er uit zal zien, is mij niet bekend. Of deze wordt opgeheven of naar een huurruimte gaat (zoals Zeist) weet ik niet."

Ik voeg aan bovenstaande toe, dat apostel Lambertus Slok in 1980 de leden van het Apostolisch Genootschap meedeelde, dat hij besloten had de plaats van samenkomst te Breda te verkopen aan de Nieuw-Apostolische Kerk ondanks het feit, dat het bod van de NAK lager was dan de vraagprijs. Apostel Slok merkte op, dat misschien niet iedereen dit begreep. Dat was niet erg zei apostel Slok, als hij het maar begreep (geparafraseerd weergeven). Het zou kunnen, dat apostel Lambertus Slok in gedachte heeft gehad, dat districtsapostel Kamphuis na 1951 het gebouw van de HAZEA in Amstelveen (het laatst gebouwde lokaal van de HAZEA, eind 1940, dus in het eerste Duitse bezettingsjaar, ten tijde van apostel Van Oosbree) voor een schappelijke prijs aan het Apostolisch Genootschap had verkocht.
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

geen plaats van samenkomst van het Apostolisch Genootschap te Breda, maar voortaan diensten in gehuurde ruimte

Bericht door zefyr »

@allen,

Gisteravond werd op de facebookpagina 'Apostolische Heiligdommen' het volgende bericht door Maike Liebregts-Bruggink.

"Er is door de broeders en zusters uit Breda gekozen om wel in Breda te blijven als gemeenschap en samen te komen in een huur accommodatie die beter aansluit bij het aantal mensen. Het gebouw was te groot geworden."

Enkele jaren geleden heeft in het Apostolisch Genootschap - zeer vermogend en kapitaalkrachtig! - zich een trend aangediend, waaruit bleek dat een plaats van samenkomst voor een lokale gemeenschap voortaan niet meer perse in eigendom behoefde te zijn. Het ging destijds om de verkoop van de plaats van samenkomst te Zeist. De lokale gemeenschap aldaar nam genoegen met een gehuurde accommodatie in Austerlitz.

https://www.apgen.nl/locaties/amstelveen/zeist/

Een gemeentelid van deze lokale gemeenschap, die werkzaam was/is op de Centrale Administratie te Baarn, drukte de nieuwe beleidslijn vanuit 'Baarn' door in deze gemeenschap. Alsof ze beter dan ooit af waren... Het werd als een weldaad gepresenteerd. Het beleid lijkt erop gericht te zijn een krimpende en vergrijzende lokale gemeenschap als een citroen uit te knijpen en als een 'cash cow' te behandelen (desinvesteren staat in 'Baarn' voorop ofwel het tafelzilver verkopen, in casu het vastgoed met waardevolle grond!). Cash is king! Ondertussen neemt het aantal fte's in 'Baarn' alsmaar toe. Het lijkt aldaar een organisatie te worden met een waterhoofd, terwijl het aantal leden al vele jaren afneemt.
Alexander
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 13 mar 2022, 13:56

Re: Plaats van samenkomst Breda van het Apostolisch Genootschap staat te koop (gemeenschap opgeheven)

Bericht door Alexander »

@all

Het vreemde is dat de Heusdenhoutsestraat 15 nog steeds als adres wordt genoemd voor de gemeenschap Breda op de internetsite van het Genootschap terwijl het toch echt verkocht is.

Alexander
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”