Het overlijden van onze broeder Bauke Moesker

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Het overlijden van onze broeder Bauke Moesker

Bericht door TjerkB »

@all

Vandaag namen wij afscheid van onze broeder Bauke Moesker. Als whistleblower van het eerste uur was híj onvermoeibare aanjager van ons forumberaad. Al geruime tijd liet zijn gezondheid te wensen over. Postuum verdient Bauke de geuzenpenning van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland want waar de kerkleiding het geloof verzaakte, verloochende híj zijn principes en waarden juist níet. Hoewel kerkleiders door hem zuiver werden herinnerd aan hun eigen woorden, vooral stamapostel Wilhelm Leber, trokken de machtsfiguren hooghartig van leer. Zónder eerst eens een gesprek aan te gaan, werd er vanuit de kerk met een brutale greep in de offerkist een advocaat ingeschakeld om Bauke te intimideren. Het was ronduit verbijsterend dat de betrokkenen zich zoiets waagden te permitteren. Ook bij mij heeft de verontwaardiging hierover ertoe geleid, de pen op te vatten en -doordat de kerkleiding zich ongenaakbaar toonde- "dagboeknotities" te maken in de vorm van forumbijdragen.

In een notendop volgt ter illustratie een drietal berichten:

  1. Afbeelding
  2. Tosca schreef: do 18 dec 2008, 22:01 Kerstwensen
    We leven zo in de dagen van de advent, de dagen van de verwachting.
    Maar wat verwachten wij, u en ik? Verwachten wij vrede op aarde, de Engelen een welbehagen? Wat verwachten wij, u en ik? Dan kan voor een ieder heel iets anders zijn, ook in de dagen voor Kerst, waar “wij” gedenken dat voor twee duizend jaar Jezus Christus de Messias als zoon van God werd geboren.

    Geboren ter redding van de mensheid om de zonde te verdelgen, om de slang de kop te vermorzelen.
    De Lieve God heeft niemand uitgezonderd, Jezus zegt daarvan: Mijn genade zal u genoeg zijn.
    Jezus, Christus de Messias is dus geboren voor alle mensen, ongelijk kleur of ras.
    Maar wat zeggen de Apostolische groeperingen? Met de Nieuw Apostolische Kerk voorop, Wij, ja Wij zijn het uitverkoren volk. Wij, Wij, Ja Wij zijn uitverkoren, Wij, en Wij behoren tot het uitverkoren volk van God.

    Waar hebben wij het in Godsnaam aan te danken dat wij uitverkoren zouden zijn tot eerstelingen en als Koningen en Priesters zullen heersen over andere mensen. Niemand zal de Hemelen kunnen betreden, tenzij de lieve God haar/hem met grote genade zal toedekken.

    En zo hebben de mensen grote handel bedreven in het geloof in Jezus Christus, Overal schalt het: Hier moet u zijn, bij ons is het eeuwig heil, geloof de anderen niet, waar ook zij roepen: Hier is de Christus!

    Maar Jezus Christus de Messias is geboren voor alle mensen, komt allen tot mij.
    Zo wil ik alle mensen wensen dat zij mogen geloven in het feit dat Jezus Christus de Messias ruim 2000 jaar geleden werd geboren voor alle mensen. Niemand uitgezonderd.

    Jezus Christus de Messias heeft voor alle mensen een bovenmenselijk offer gebracht, voor de zonden van de mens.
    Ik wens alle mensen op aarde dat zij mogen geloven in die ene God. Wat voor naam sommigen er ook aan willen geven.

    Ik wens u allen vrede op aarde, en laten we in het komende jaar maar eens koppen met spijkers slaan:
    Laten we terug gaan naar de Ordeningen Gods, en Boete doen. Zodat het Goddelijke eindgericht niet over ons en onze kinderen kan komen.

    Laten we daartoe Bidden:
    Lieve goede God, wij komen tot u met de bede: Geef ons toch uw Heilige Geest, laat uw Geest toch de voerende zijn, zodat wij in alle waarheid geleid zullen worden. Lieve God, geef toch leidsmannen die in uw Geest zullen voorgaan. Mannen Vader, die de mensen voorgaan in een dienende zin. Wees allen genadig, in het bijzonder de zeer velen die door mensen, maar in uw naam verleid en misleid zijn. Lieve God wees dan ook de verleiders genadig. Amen.

    Ik wens u allen een fijne kerst, en een zegenrijk 2009.
    Een Jaar waar Jezus Christus de Messias ons aller zegenaar kan en mag zijn.
    Waakt, o waakt u, voor “Zegendragers”

    Tosca


    Bron: Bericht op diens voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker, alias Tosca, op "18 dec 2008, 22:01", in de thread "Kerst wensen en gedachten"
  3. Redactie schreef: ma 13 mei 2013, 22:08(...)
    De website met "de schreeuwerige koppen" en dit forum danken hun bestaan aan het particuliere initiatief van Bauke Moesker. Naar alle waarschijnlijkheid geeft soms de lettergrootte uitdrukking aan de authentieke verontwaardiging die bij mensen van vlees en bloed kan opkomen indien woorden te kort schieten...
    Redactie schreef:(...)
    Bauke Moesker had gelijk en hij heeft gelijk: 1) Gebiedt de volledigheid niet om de kerkgeschiedenis te beschrijven zonder weglating van wat dienaren mogelijk niet siert? 2) Wil de kerkleiding geen berouw tonen voor gedragingen die haar in het verleden hebben misstaan? 3) Kan er geen openheid van zaken worden gegeven omtrent de financiën? 4) Zou men niet buitengewoon actief de verzoening moeten nastreven tegenover slachtoffers van machts-misbruik in de kerk? 5) Kan de hele bedrijfsvoering in de kerkelijke organisatie niet beter worden overgelaten aan professionals? (...) Hoe je deze vragen ook formuleert, bij de nieuw-apostolische kerkleiding heeft men er géén oren naar. Daar wanen de "Godsgezanten" zich boven de Wet. Sterker nog: men trekt zich van God noch gebod iets aan. Dat denken wij niet; welnee, het zijn de ervaringsfeiten op grond waarvan wij dit na duizend berichten en evenzovele brandende vragen -helaas- moeten vaststellen.

    (...)


    Uit: Bericht door Redactie op "Di 27 Mrt 2012, 12:42" in de thread "Uitgaan van wat het kind nodig heeft, kan niet meer".
    Zie voorts met name het redactionele bericht op "Ma 11 Jun 2012, 18:19" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"

    Op Wilhelm Leber lijken nu de gevleugelde woorden van Gotfried Bomans (1913-1971) van toepassing te zijn: "Je mag als kind volwassenen wel voor de gek houden, maar niet langer dan ze zelf berekend hebben." Op Bauke Moesker daarnaast van dezelfde schrijver het volgende citaat: "Zolang een mens in staat is zijn gedachten te formuleren, heeft hij ze buiten zichzelf in een vorm neergezet en kunnen ze hem niet overweldigen."

    (...)


    Uit: Redactioneel bericht op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker op "13 mei 2013, 22:08", in de thread "Lafhartige 'verklaring' van Betonkopf Wilhelm Leber"

Op 20 september 2007 attendeerde een forumdeelnemer dus op een belangrijke uitspraak van Wilhelm Leber (destijds via NAK-Observer). Nog geen drie maanden later, op 4 december 2007, vond er vanuit Zürich in de kerk een zgn. Informatieavond plaats die in Europa naar honderden aangesloten gemeenten per satelliet werd uitgezonden. Maar wat gebeurde er door toedoen van de stamapostel? Geen boetedoening, maar het tegenovergestelde! Die hypocrisie veroorzaakte onder de gelovigen gaandeweg zo'n enorme deining, dat sindsdien de kerk gestaag leegloopt. Hoezeer er ook allerwegen wordt aangedrongen op een passend ethisch reveil; defensief trekt de kerkleiding alleen nog maar méér muren op. Pleitend op het ge­nade­ver­bond! nam Bauke het geregeld op voor zielen die uitgerekend door de kerkleiding niet voor vol worden aangezien. Het gevolg hiervan was helaas dat ook hijzelf in ongenade viel want wie zorgen uitspreekt, wordt middenin de gemeenschap het zwijgen opgelegd.

Wat de nieuw-apostolische geloofspraktijk op dit punt telkens opnieuw verontrustend uitwijst, is, dat verantwoordelijken onvoldoende in liefde brandende vragen willen beantwoorden. Echter, als het gaat om een cruciale kwestie die iemand écht dwarszit, kan juist gewetensvolle zielzorg van doorslaggevende betekenis zijn. Gelovigen die dan aandringen op begrip, misschien intussen wel wat geër­gerd, boos of ge­krenkt, wordt het al snel kwalijk genomen dat men zich niet zonder meer in stilheid en vertrouwen neerlegt bij het beloop van de gebeurtenissen. Wie inderdaad op zo'n manier wordt bejegend, terwijl men in het Vaderhuis (!) veilig in Jezus' armen hoopte te zijn, kan zoiets vanzelf nogal in de war brengen. Dan zul je je ongetwijfeld miskend voelen of mogelijk zelfs ernstig tekortgedaan. Zoiets valt toch in de verste verte niet te rijmen met het werk van God? Veeleer met repressieve politiek, psychische onderdrukking (!) vanuit een soort van machtsbestel. En denk ook eens aan het volgende:
  • [28] Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

    Uit: Matteüs 11 (NBV21)

Nietsvermoedend ben ik er in de Nieuw-Apostolische Kerk eerst nog jarenlang vanuit gegaan dat in beklemmende situaties en op beslissende momenten die gewetensvolle zielzorg vast wel voorrang zou krijgen en dat dienaren als ware zielenherders daar dan ook echt de tijd voor zouden nemen, maar ik zag hoe betrokkenen zich te buiten gingen aan andere ambities en zichzelf verloren in... "branchevreemde activiteiten". Tijdens een gesprek met een bestuurslid in augustus 2010 vestigde ik hierop de aandacht en ik pleitte ook voor overleg met Bauke. Van degene met wie ik sprak, begreep ik dat hij Bauke alleen van naam kende. Het overleg volgde niet. Wel zond het kerkbestuur Bauke dreigbrieven toe! Toen een nieuwe districtsapostel Bauke later alsnog uitnodigde voor een gesprek, moest dit voor Bauke om gezondheidsredenen even worden uitgesteld, maar dat werd hem kwalijk genomen. Intussen echter was het kerkbestuur verwikkeld geraakt in integriteitskwesties en rechtszaken.

Wat stond dit toch allemaal in schril contrast met hoe anders wij het elkaar toewensten dat er in de gemeenschap een liefdevol klimaat zou zijn.

Niettemin; de Heer kent al de Zijnen! Het meest heeft Bauke zich bekommerd om gerechtigheid voor hen wier gewetensnood geen naam mocht hebben in relatie tot wat een valse profetie zou blijken te zijn van stamapostel Johann Gottfried Bischoff: diens zgn. Boodschap in de jaren '50. Onder geloofsdwang moest eenieder belijden dat Christus Jezus aan deze hoogbejaarde stamapostel was verschenen met de belofte nog tijdens diens leven op aarde terug te keren. Toch liet de "eerstaangewezene" in 1960 het leven, waarna de gelovigen te verstaan werd gegeven dat God de gedogmatiseerde toezegging had herzien, ter wille van de uitverkorenen. Wie zulks niet subiet als waarheid erkende, werd weggezet als een ongelovige thomas. Voordien waren met name ambtsdragers die bij de profetie een slag om de arm hielden, zelfs geëxcommuniceerd. Goddank kwam jaren later alsnog aan het licht dat machtsbehoud voor de kerkleiding vermoedelijk de drijfveer was geweest om de profetie te verzinnen.

Dit laatste had men op 4 december 2007 tijdens de (tweede) Europese Informatieavond het best alvast eerlijk kunnen toegeven, maar in plaats daarvan werd zielen, die aan het waarheidsgehalte van de Boodschap hadden getwijfeld, aangewreven dat men het zichzelf daarmee nodeloos moeilijk had gemaakt. De kerkleiding, hoewel schuldig aan emotionele verwaarlozing, zou derhalve niets te verwijten zijn; sceptici daarentegen des te meer. Zo werd met victimblaming de waarheid lelijk verdraaid:

Afbeelding

Gezien in het Nationaal Gevangenismuseum te Veenhuizen [TjerkB]

Het zó grievend willen rechtpraten van wat krom is, is in nieuw-apostolische geloofspraktijk helaas schering en inslag! Slachtoffers kwijnen weg. Ook Bauke kwam hiertegen in 't geweer, maar die snaar had hij bij de geadresseerden niet mogen aanroeren. De "tone of voice" beviel ze niet. Als in de Nieuw-Apostolische Kerk dienaren niet eerst op hun wenken worden bediend, worden zielen die om hulp vragen het bos in gestuurd óf, liever nog, honend de zee in gedreven. Maar dan vergeet "de zittende magistratuur" tóch echt één ding, namelijk dat God het hart aanziet...

In deze bijzondere samenhang wil ik graag nog ergens op wijzen. In de inmiddels 293e jaargang van de Bijbelse dagteksten bij de Evangelische Broedergemeente was op dinsdag 14 februari 2023 iets moois lezen: Ja, God is goed voor Israël, voor wie zuiver zijn van hart! (Psalm 73 vers 1).

Volledigheidshalve zij tevens vermeld:
  • Tagestexte vom: 06. Juli 1960, Mittwoch

    Losung: Hiob 38,11
    Gott sprach: Bis hierher sollst du kommen und nicht weiter; hier sollen sich legen deine stolzen Wellen!

Vertaling:

Dagtekst van woensdag 6 juli 1960
... en [God] zei: “Tot hier en niet verder,
dit is de grens die Ik je trotse golven stel.”
(Job 38 vers 11)

Het wilde Bauke en vele anderen niet aan, dat door toedoen van de kerkleiding mooie woorden niet worden gecombineerd met de bijbehorende mooie daden. Indien zo'n wantoestand aanhoudt, wordt het uiteraard een loden last om de geloofsgemeenschap spontaan te blijven bezoeken. Door op dit onheil te attenderen en machtsmechanismen te duiden, hoopten Bauke en ik in het geloof naasten (!) te behoeden voor verdwazing. Altijd wanneer wij elkaar spraken, herkenden wij elkaar in het verlangen 't lichtend spoor van onze Heiland te zien en dít spoor in het oog te houden, hoe verschillend de wegen ook kunnen zijn die de Eeuwige uitstippelt: Mocht ik soms dwalen, ver van mijn huis - steeds brengt mijn Vader mij weer naar huis. Zo komen er trouwens uit de apostolische zangbundels nog méér bezielde gedachten van liederendichters bij mij op:

Komt, bieden wij elkander ons hart verzoenend aan.
De kluisters zijn verbroken, in vrijheid wij weer staan.

Van banden der aarde bevrijd , Bauke, net als eertijds Petrus, ben jij ons nu vooruit gegaan. In de hemel, daar wacht ons een thuis, én: ja gewis! Ja, gewis zien wij elkander in het Rijk der Heerlijkheid. Bepakt en bezakt, met zowel verdriet en zorgen als met rijke beloften waren wij als pelgrims onderweg en kruisten onze wegen. Ondertussen leidde de goede Herder ons met Zijn oog. In het Fries zegt men: "Lit de lju mar rabje."

Groet,
TjerkB


N.B.
Redactie schreef: vr 23 dec 2011, 23:05(...)
Want: missen wij nooit eens iemand, in de gemeenschap? Valt ons nooit iets op? Hoe zou het wellicht gekomen zijn dat zielen verstillen? Waarom, waarom exact verliezen wij elkaar soms emotioneel uit het oog? (...) Omdat ik serieus wéét wat er hier aan de orde kan zijn, begin ik erover. Opnieuw trouwens. Onderschat u allen alstublieft niet wat er met mensen van vlees en bloed gebeurt indien het er voor de dienaren, in wie men graag Godsgezanten wilde zien, amper toe doet wie een naaste persoonlijk feitelijk is; indien pijnlijk blijkt dat het er voornamelijk om draait "dat de tent gerund kan worden", zodat de (districts)apostel trots kan zijn op de "zegenaars" die dat allemaal keurig netjes voor elkaar hebben gekregen. Dan, ja dán krijgen kinderen Gods (!) het in hun geloof écht moeilijk. Je was immers hooguit een decorstuk dat men goed kon gebruiken. Hoe ondertussen het klimaat was waarin goddelijk leven in de gemeenschap zou mogen gedijen, was voor de kerkelijke ambtsdragers klaarblijkelijk van ondergeschikt belang! Wie met zo'n ontluisterende ervaring wordt geconfronteerd, verandert! Een deceptie van dit kaliber geeft je namelijk een ongelofelijke geestelijke dreun. Terwijl niemand schijnbaar doorkrijgt wat er met je is, loop jíj -als onwillig decorstuk- met je ziel onder de arm. Men heeft medelijden met je, en dat is absoluut héél wat anders dan mededogen. Medelijden omdat jij "de vreugde" zeker kwijt bent. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" kun je dan het best zo snel mogelijk inzien dat je jezelf moet overwinnen. Het ligt dus aan jou! (...) Om precies te zijn: in de Nieuw-Apostolische Kerk ligt áltijd álles alléén aan jóu. (...) En dat komt omdat "ze" in deze kerk niet meer willen weten wat zielzorg écht is.

(...)


Uit: Redactioneel bericht op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker op "vr 23 dec 2011, 23:05", in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
BakEenEi schreef: za 21 sep 2013, 18:38(...)
Redactie schreef:(...)
Genoegzaam bekend mag inmiddels worden verondersteld dat de nieuw-apostolische kerkleiding doorgaans maling heeft aan inkomende correspondentie. De kans dat kritische vragen worden beantwoord is erg klein. In het gunstigste geval krijgt men zoiets te horen als... "Wij begrijpen alles wat u zegt, maar wij delen uw mening niet!"

Wel verklaarde daarentegen mr. De Lange (de advocaat die optreedt namens het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland) zich onlangs gaarne tot antwoorden bereid. "Op mijn christen-zijn mag u mij aanspreken!", zo gaf hij prompt te kennen. Wij wilden namelijk wel eens weten hoe betrokkene het met het evangelie van Jezus Christus had kunnen rijmen toen hij voor zijn secretaresse de volgende tekst insprak om op te nemen in een brief aan o.a. Bauke Moesker: "U en de medewerkers van uw website worden hiermee dan ook gesommeerd elk (telefonisch) contact met de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga achterwege te laten, nu en in de toekomst." Het betrof "een juridische formulering", aldus de rechtsgeleerde in een vlaag van spontaniteit met voor ons zichtbaar een vleugje verlegenheid.

(...)


Uit: Het redactionele bericht op "Di 28 Mei 2013, 16:32" in de thread "(10) Deze kerk existeert bij de gratie van onwetenden!"
"U en de medewerkers van uw website worden hiermee dan ook gesommeerd elk (telefonisch) contact met de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga achterwege te laten, nu en in de toekomst", zo werd het broeder Bauke Moesker per aangetekend schrijven recht voor zijn raap aangezegd. Omdat deze "juridische formulering" namens deze beschermelingen van hun kapitaalkrachtige opdrachtgever (in Zürich met tevens een filiaal in Dortmund) ook aan mij gericht bleek te zijn, waren wij het er snel over eens: "Publiceren, die godgeklaagde waanzin!" Dit leverde toen op dit Forum de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk" op.

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker op "21 sep 2013, 18:38", in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
TjerkB schreef: wo 20 jan 2016, 19:46(...)
Ten slotte; het gaat in het leven ook om de beschermwaardigheid van ieders hoogst persoonlijke menselijke maat. Uit respect voor het leven zou niemand het vaste principe misstaan om anderen in dat opzicht welbewust volkomen heel te laten. Als mensen er moeite mee hebben om zo'n belangrijk principe op de juiste waarde te schatten, betreft het primair een kwaliteit waarin men zelf tekortschiet. Wie het dan echter moet ontgelden, gun ik het bevrijdende vermogen om baas te zijn in eigen brein, en het verwarmende begrip van dierbare naasten. Vrij vertaald: stop de "Rücksichtlosigkeit". Zie onder:
BakEenEi schreef:(...)
In de onderstaande grafiek wordt iemands levensloop weergegeven. Je ziet precies welke gebeurtenissen zich in de loop van de tijd voordoen en hoe ze soms met andere gebeurtenissen samenvallen:
  • Afbeelding

    Bron: "Psychologie in de moderne wereld", pag. 240; ISBN 90 10 00904 1
Wat mij frappeerde was de inzichtelijkheid. Die kan nodig zijn om te begrijpen wat iemand soms te verstouwen heeft en hoe diegene zich gaandeweg overvraagd kan voelen, al zegt het nog niks over bijvoorbeeld de draagkracht van de persoon. Maar de eyeopener voor mij was hierbij wél, dat je -in probleemsituaties- door zó te inventariseren vrij snel kunt overzien welke zaken bij elkaar opgeteld een bepaalde impact hebben.

Ik betrek het op zielzorg, ervan uitgaande dat dit voor ons allen maatwerk (!) mag zijn. Een willekeurig voorval kan de ene persoon nauwelijks en de andere persoon juist enorm aangrijpen. Stelt de laatste zich dan aan? Hoe gretig wordt er immers soms al vliegensvlug geoordeeld?! Om de gedachten te bepalen... Een militair met een posttraumatisch stress-syndroom lag in Utrecht bij een vijvertje op het gras, samen met vrienden, even te genieten van de zon toen er een automobilist stopte met pech. Door de diesellucht van de oude auto raakte deze militair volkomen in paniek want het herinnerde hem aan een oorlogssituatie die hij had meegemaakt.

Door allerlei ervaringen kan bij mensen op enig moment de rek eruit zijn. Of bijna de rek eruit. Of wat dan ook. Mag zoiets er nog wel toe doen, in de kerk? Mijn ervaring in de Nieuw-Apostolische Kerk met spijtig genoeg vele "hoge(re) dienaren" is helaas dat het ze geen biet kan schelen hoe het met je is gesteld, wanneer je nota bene zélf aangeeft: dit kan ik er niet meer bij hebben! Het maakt ze echt... geen donder uit. Je mag doodvallen (!!), van ze. Zó érg is het zelfs!! Volledigheidshalve zeg ik er nog maar even bij dat ik verdomde goed wéét waarover ik het nu heb. Ik spreek voor mijzelf en voor vele anderen wier levensverhalen ik ken!!

(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Di 03 Jul 2012, 20:00", in de thread "Recht van overpad"
(....)


Uit: Bericht op "wo 20 jan 2016, 19:46", in de thread "Overeenstemming van denken en handelen"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 657
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

Bauke Moesker - in memoriam

Bericht door zefyr »

@TjerkB, allen,

Vandaag overviel mij een gevoel van droefheid, toen ik vernam, dat Bauke Moesker vorige week is ontslapen. Het teleurstellende en frustrerende gevoel bedot, belazerd te zijn door de NAK-leiding deelde ik met hem. Onophoudelijk heeft Bauke Moesker jarenlang geprobeerd de deksel van de nieuw-apostolische beerput (peilloos diep) te lichten, zodat helderheid zou komen over de dubieuze en twijfelachtige kerkpolitiek van de 'onvergetelijke' (niet in positieve zin!) én onsterfelijke stamapostel J.G. Bischoff (dé nieuw-apostolische Henoch) en z'n trawanten. De nieuw-apostolische kerkleiding wilde niet worden herinnerd aan de pijnlijke en desastreuze tragiek van de zogeheten 'stamapostelboodschap' en de nasleep daarvan. Decennialang. Roze geur en maneschijn. Dit was jarenlang het parool in 'Dortmund' en 'Zürich'. Bedwelmend! De kritische en volhardende houding van Bauke Moesker deed me weleens denken aan de titel van het boek 'Tegels lichten' van Henk Hofland.

https://www.parool.nl/kunst-media/tegel ... ~b869c1b9/

https://www.groene.nl/artikel/onder-de- ... -doorbraak

Henk Hofland was een meester in het wieden van onkruid en tegels lichten. In overdrachtelijke zin. Alles wat het daglicht niet kon verdragen, moest aan de kaak worden gesteld. Bedompte geur moest plaats maken voor een frisse wind. Ontmaskering van hypocrisie en het schrijnende gebrek aan integriteit en de ondermijning van onwaarachtigheid was z'n parool. Deze aanpak was Bauke Moesker (hij was niet een grote stilist zoals Hofland) op het lijf geschreven, ondanks het feit dat hij misschien nooit dit boek heeft gelezen. Soms tot vervelends toe! Dat wel, maar de kracht zit 'm in de herhaling, zoals pastoors, dominees, reclamemakers en onderwijzers als geen ander weten.

Ondanks alle tragische en traumatische ervaringen was Bauke Moesker in staat z'n gevoel voor humor - soms galgenhumor - niet te verliezen. De 'stamapostelboodschap' was een Grieks drama van formaat in vele bedrijven, maar bleek in nabeschouwing een slechte klucht te zijn. Dat inzicht geeft lucht en lucht op. Ja, de waarheid maakt vrij.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Het overlijden van onze broeder Bauke Moesker

Bericht door TjerkB »

@all

Eraan memorerend dat vorig jaar met valentijn onze broeder Bauke Moesker overleed, deel ik graag déze unieke muzikale vertolking uit 2007:

J.S. Bach: "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit" (Sonatina BWV 106, Actus tragicus)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”