"Meinem Gott gewidmet... "

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

"Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

@all

Ter info - onlangs verschenen:


Afbeelding

ISBN-13: 9783734767685
Vertaling:
  • Spreek voor hen die weerloos zijn,
    bescherm het recht van de vertrapten.


    Spreuken 31: 8 (NBV21)

Groet,
TjerkB


P.S.
Voorwoord

Mijn naam is Markus Lechner, dat wil zeggen: dat is mijn pseudoniem. Ik ben getrouwd, heb twee kinderen en ik was 17 jaar in de Nieuw-Apostolische Kerk actief als onbezoldigd ambtsdrager, waarvan 15 jaar in de priesterlijke bediening. Geruime tijd heb ik nagedacht over het gezegde "spreken is zilver, zwijgen is goud". Zwijgen zou mij passen als wat ik te zeggen heb, overbodig was of misplaatst. Naar mijn mening is dat echter niet het geval, integendeel. Daarom verkoos ik te spreken en ik probeerde het Drievoudige Filter te hanteren volgens de Griekse filosoof Socrates: waarheid, goedheid en nut.

Is wat ik te melden heb, waar? Ja, dat is het. Ik beschrijf een deel van mijn verleden als ambtsdrager, en dat doe ik naar beste weten en kunnen. Er is geen reden om iets te overdrijven of te verfraaien.

Is er iets goeds, iets positiefs, aan wat ik te vertellen heb? Ja, dat is zo. De motivatie achter dit boek is voornamelijk om bij te dragen aan gezonde machtsverhoudingen binnen de Kerk en daarmee ook om het blikveld voor geloofsvrijheden te verbreden.

Is wat ik te zeggen heb, van nut; helpt het anderen? Ja dat is zo. Allereerst zal ik u door middel van hoogst eigen ervaringen (hoofdstukken 2 tot en met 18) inzicht geven in de Nieuw-Apostolische Kerk, althans voor zover ik die vanuit eigen waarneming ken. In het bijzonder dragen mijn uiteenzettingen bij aan de transparantie van kerkelijke structuren, die zulke grote machtsverschillen aan het licht brengen dat hopelijk wordt begrepen wat machtsmisbruik in de hand werkt, onnodige afhankelijkheden creëert en wat zo uiteindelijk de toegang tot de vrijheid in Christus bemoeilijkt. Naast theologische aspecten denk ik dat het nuttig is om te wijzen op de extreem beperkte mogelijkheid tot inspraak van gemeenteleden, vooral ten aanzien van de medezeggenschap want die bestaat in feite niet.

Op welke doelgroep richt dit boek zich? Allereerst spreekt het tot allen die in de Kerk "onder de wielen" terecht zijn gekomen, tot mensen die misschien op zoek zijn naar antwoorden, maar ook tot mensen die het gevoel hebben dat ze geen stem en geen pleitbezorger meer hebben. Daarnaast benoemt het boek aspecten die elke gemeente, elk actief en passief lid raken en aanspreken. Het boek biedt ook buitenstaanders, vooral degenen die geïnteresseerd zijn in oecumene, inzicht in een deel van de Nieuw-Apostolische Kerk. Ten slotte is het bedoeld voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk en voor allen die men daar op het oog heeft voor een geestelijke bediening in de toekomst, maar het richt zich vooral tot het apostolaat. Dit is wat ik kan toelichten over de doelgroep. Er gaat misschien een zekere prioriteit uit naar de kerkleiding, maar uiteindelijk is het een boek dat eenieder aangaat.

Personen die iets van doen hebben met mijn eigen ontwikkeling in de Nieuw-Apostolische Kerk, worden niet bij naam genoemd. Persoonlijke details komen alleen naar voren als ze toch al gepubliceerd zijn, los van dit boek, bijvoorbeeld door mijn verkenningen binnen het Netzwerk Apostolische Geschichte (hoofdstuk 15). Verder schrijf ik over een geanonimiseerde Gebiedskerk XY en ik gebruik een fictieve gemeentenaam Broisheim. Ik heb voor deze naam gekozen omdat zelfs Google Maps die plek niet kent.

Het enige wat in dit boek te vinden is, zijn mijn persoonlijke ervaringen en indrukken. Ook als ik misstanden benoem, Bijbelpassages interpreteer of wat dan ook; het betreft míjn opvattingen, míjn meningen en voorstellingen en gaat het om mijn eigen geloofsopvattingen.

Broisheim, januari 2023
Markus Lechner
[1] Wat ik geloof

"Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven" (Gal 5: 1) Dit is mijn rotsvaste overtuiging en ik zie het als een van de meest wezenlijke kernpunten van het christelijk geloof. Deze vrijheid stelt ons in staat om "naar boven" te kijken. Het lijkt op een firmament van talloze fonkelende sterren, het tilt op, het laat je spiritueel diep ademen, het inspireert, doet je dromen en het geeft visioenen. Ik geloof dat vrijheid in het geloof haar oorsprong vindt in de liefde van God. Ik geloof dat deze vrijheid werd verkondigd door Jezus Christus in Zijn Woord, wezen en werk. Ik geloof dat deze vrijheid nodig is om tot volwassenheid te komen in het geloof. Ik geloof dat deze vrijheid geen ander middelaarschap meer nodig heeft dan in Jezus Christus. Ik geloof dat deze vrijheid, omdat ze voortbouwt op vrijwilligheid, een vreugdevol geloof voortbrengt. Ik geloof dat deze vrijheid in talrijke opzichten voor de geest een verhelderende en verlossende werkzaamheid heeft. Ik geloof dat deze vrijheid in de allereerste plaats gelijkberechtiging vereist, ruim baan vraagt voor creativiteit en diversiteit en uitnodigt tot toekomstgericht denken en investeren. Ik geloof dat deze vrijheid ervoor zal zorgen dat elke vorm van macht een neutraliserende tegenhanger vindt. Ik geloof dat deze vrijheid bewust gerechtvaardigde kritiek doet uitoefenen, om op te klaren wat onheil aanricht en dit verhelpt, om verwondingen te genezen en verzoening te bewerkstelligen. Ik geloof dat deze vrijheid het steevast afhoudt dingen te geloven en ten uitvoer te brengen die niet in harmonie zijn met het Woord, het wezen en het werk van Jezus Christus. In het bijzonder geloof ik dat deze vrijheid verhindert tegenslagen, vertwijfeling en ontroostbaarheid als blijvend te ondergaan, dat ze onderdrukking weerstaat, en dat ze het zal beletten mensen als onderworpenen klein te houden. Ik geloof dat deze vrijheid ook de vaardigheid schenkt om desnoods af te leggen wat bereikt is en verworven, om hogere dingen te kunnen aannemen. Ik geloof dat er geen grotere vrijheid is dan die in Jezus Christus. Ik geloof dat deze onthullende vrijheid alles ontvouwt en vervult wat zich nu naar de toekomst toe nog slechts in contouren laat aftekenen. Ik geloof dat deze vrijheid onophoudelijk op vele manieren wordt bedreigd, maar ik geloof ook dat er altijd mensen zullen zijn die bereid staan alles te geven om ervoor te zorgen dat deze vrijheid zich steeds opnieuw kan ontwikkelen, omdat immers het wezen van God zich in haar openbaart en zij diep verankerd is in de harten van de mensen. Deze vrijheid is onuitwisbaar. "Wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn." (Johannes 8: 36)

Dit boek handelt over wat geloofsvrijheid te maken heeft met macht en in het bijzonder met de Nieuw-Apostolische Kerk.
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

@all

Op de website van de uitgever viel het mij op dat er staat: "Jetzt probelesen". Aangekomen bij hoofdstuk 1 las ik het onderstaande en ik dacht: wow, dat is van het zuiverste water!

  1. "Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven" (Gal 5: 1) Dit is mijn rotsvaste overtuiging en ik zie het als een van de meest wezenlijke kernpunten van het christelijk geloof. Deze vrijheid stelt ons in staat om "naar boven" te kijken. Het lijkt op een firmament van talloze fonkelende sterren, het tilt op, het laat je spiritueel diep ademen, het inspireert, doet je dromen en het geeft visioenen.
  2. Ik geloof dat vrijheid in het geloof haar oorsprong vindt in de liefde van God.
  3. Ik geloof dat deze vrijheid werd verkondigd door Jezus Christus in Zijn Woord, wezen en werk.
  4. Ik geloof dat deze vrijheid nodig is om tot volwassenheid te komen in het geloof.
  5. Ik geloof dat deze vrijheid geen ander middelaarschap meer nodig heeft dan in Jezus Christus.
  6. Ik geloof dat deze vrijheid, omdat ze voortbouwt op vrijwilligheid, een vreugdevol geloof voortbrengt.
  7. Ik geloof dat deze vrijheid in talrijke opzichten voor de geest een verhelderende en verlossende werkzaamheid heeft.
  8. Ik geloof dat deze vrijheid in de allereerste plaats gelijkberechtiging vereist, ruim baan vraagt voor creativiteit en diversiteit en uitnodigt tot toekomstgericht denken en investeren.
  9. Ik geloof dat deze vrijheid ervoor zal zorgen dat elke vorm van macht een neutraliserende tegenhanger vindt.
  10. Ik geloof dat deze vrijheid bewust gerechtvaardigde kritiek doet uitoefenen, om op te klaren wat onheil aanricht en dit verhelpt, om verwondingen te genezen en verzoening te bewerkstelligen.
  11. Ik geloof dat deze vrijheid het steevast afhoudt dingen te geloven en ten uitvoer te brengen die niet in harmonie zijn met het Woord, het wezen en het werk van Jezus Christus.
  12. In het bijzonder geloof ik dat deze vrijheid verhindert tegenslagen, vertwijfeling en ontroostbaarheid als blijvend te ondergaan, dat ze onderdrukking weerstaat, en dat ze het zal beletten mensen als onderworpenen klein te houden.
  13. Ik geloof dat deze vrijheid ook de vaardigheid schenkt om desnoods af te leggen wat bereikt is en verworven, om hogere dingen te kunnen aannemen.
  14. Ik geloof dat er geen grotere vrijheid is dan die in Jezus Christus.
  15. Ik geloof dat deze onthullende vrijheid alles ontvouwt en vervult wat zich nu naar de toekomst toe nog slechts in contouren laat aftekenen.
  16. Ik geloof dat deze vrijheid onophoudelijk op vele manieren wordt bedreigd,
  17. maar ik geloof ook dat er altijd mensen zullen zijn die bereid staan alles te geven om ervoor te zorgen dat deze vrijheid zich steeds opnieuw kan ontwikkelen, omdat immers het wezen van God zich in haar openbaart en zij diep verankerd is in de harten van de mensen.
  18. Deze vrijheid is onuitwisbaar. "Wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn." (Johannes 8: 36)


Tegelijkertijd besefte ik dat er bij nieuw-apostolische gelovigen, wellicht bij punt 5 ten aanzien van "geen ander middelaarschap", misschien een gevoel van scepsis opkomt. Echter, toen ikzelf het geschrevene las, wilde ik de geloofsbelijdenis die ik erin ontdekte, werkelijk heel graag delen! Vandaar de vertaling die ik maakte; want is het niet eigenlijk hartverwarmend als iemand zó spontaan en blij ervan getuigt wat de ziel beweegt? Dat maak je toch zelden mee! Als wij naar het geloof alleen van elkaar weten dat ieder "het" in grote lijnen vast wel allemaal gelooft wat er zoal tijdens openbare erediensten wordt uiteengezet; kun je dan wel spreken van: "Eén hart en ene ziel, voorwaar"? Vgl. lied 451 (NAK-gezangboek):

TjerkB schreef: ma 18 jul 2016, 18:47(...)
  • [20] Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. [21] Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden.

    Uit: Johannes 17 (NBV)
  • 1
    Eén hart en ene ziel voorwaar
    was d' eerste Christenschare.
    Als broeders. zusters zag men haar
    eendrachtiglijk vergaren.
    Eén jubelklank, als aller dank,
    steeg opwaarts bij hun knielen.
    Eén in de hoop, één in de doop,
    één hart en ene ziele!



    3
    O gouden tijd, waarheen vlood gij,
    gij tijd der eerste liefde?

    Der broederzin, waarin men blij
    vergaf, wat vaak zo griefde?
    Het Christuswoord klonk ongestoord,
    miljoenen deed het knielen.
    Doch liefd' verdween; daarmee ging heen
    één hart en ene ziele!


    Bron: Eerste en derde couplet van lied 451, NAK-gezangboek
(...)

In deze samenhang kwamen er nog twee andere liederen bij mij op. Zongen wij immers niet tevens "Kom, werp u geheel in die stroom!" en "Wil, 'Adem Gods', dan in mij zijn"? Daarom, als het aan mij ligt, zou ik dus willen bepleiten: zet de hemelsluizen nu maar gewoon wagenwijd open!

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 06 apr 2023, 17:36(...)

  1. "Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven" (Gal 5: 1) Dit is mijn rotsvaste overtuiging en ik zie het als een van de meest wezenlijke kernpunten van het christelijk geloof. Deze vrijheid stelt ons in staat om "naar boven" te kijken. Het lijkt op een firmament van talloze fonkelende sterren, het tilt op, het laat je spiritueel diep ademen, het inspireert, doet je dromen en het geeft visioenen.
  2. Ik geloof dat vrijheid in het geloof haar oorsprong vindt in de liefde van God.
  3. Ik geloof dat deze vrijheid werd verkondigd door Jezus Christus in Zijn Woord, wezen en werk.
  4. Ik geloof dat deze vrijheid nodig is om tot volwassenheid te komen in het geloof.
  5. Ik geloof dat deze vrijheid geen ander middelaarschap meer nodig heeft dan in Jezus Christus.

    (...)

Tegelijkertijd besefte ik dat er bij nieuw-apostolische gelovigen, wellicht bij punt 5 ten aanzien van "geen ander middelaarschap", misschien een gevoel van scepsis opkomt.

(...)

@all

Intussen heb ik het boek uit. Inderdaad was het bij punt 5, waar de schoen bleek te wringen. Zó problematisch zelfs, dat deze priester hetzelfde overkwam als wat vrijwel iedereen treft die juist op dit punt in gewetensnood komt: je wordt als een dwarsligger beschouwd en dan val je in ongenade. Wat keihard de doorslag geeft is níet wat er in de Bijbel staat (...), maar de dogmatiek ingevolge de nieuw-apostolische catechismus:

Redactie schreef: za 26 feb 2011, 20:58
shalom schreef:
Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3 schreef:
2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

…Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden. Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… .

Seiten 2 - 3

Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513

@all

Het is maar dat u het -van districtsapostel Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen)- van tevoren weet: "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!

Let wel: dit is afgesproken werk. Eerder waarschuwde districtsapostel Karlheinz Schumacher (Norddeutschland; in december 2010 opgevolgd door districtsapostel Rüdiger Krause) dienovereenkomstig:
Aus dem Monatsrundschreiben NAK Norddeutschland für Juni 2010

MONATSRUNDSCHREIBEN
FÜR ALLE AMTSTRÄGER
BEZIRKSAPOSTEL-BEREICH NORDDEUTSCHLAND
  • Zitat:

    Ausdrücklich sei angemerkt, dass der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich ganz hinter die Lehre der Kirche stellen.

    Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

    Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden.
Quelle: balehuhu, 10-06-2010

Bron: BakEenEi op "op zo 28 nov 2010, 22:38" in de thread "Leegstand NAK Appartementen in Arnhem/Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk"
Zie tevens: Heidewolf, 13.06.2010
Het WebTeam


Bron: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "26 feb 2011, 20:58", in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird... "

Wie als kind "in het midden der gemeenschap", in de Nieuw-Apostolische Kerk, is opgeroeid en dan, zoals ook ik destijds, zich in de gezegende omstandigheid bevond in het geloof te worden opgebouwd, mede door vele goudeerlijke bezielde gedachten in een ware rijkdom aan liederen, zal het er in de regel heel moeilijk mee krijgen om zich te kunnen verhouden tot ongerechtigheden als juist "dienaren" daar de hand in hebben. Je verwacht helemaal niet dat zoiets gebeurt want als er ongenoegen opkomt, zal dit toch vast wel oprecht liefdevol, vanuit de gezindheid die Christus Jezus ons leert, tot een oplossing worden gebracht? Dat dacht ik écht. Ik verwachtte dat de dienaren niets anders voor ogen zou staan!

Alle bedoelde "Klänge der Heimat" ten spijt en in weerwil van het vele wat vanuit een rechtschapen hart tot in lengte van dagen van waarde blijft, zijn dienaren die leiding geven toch geregeld bezweken voor de verleiding hun hand te overspelen. Slachtoffers werden aan hun lot overgelaten:

TjerkB schreef: za 01 apr 2023, 16:40(...)
Zo'n veertien jaar geleden kwam ik in Duitsland via het toenmalige internetplatform NAKtuell in contact met een forumdeelnemer die net als ik zich afvroeg hoe het toch komt dat wij ons getuigen voelden van een soort van eigentijdse heropvoering van de babylonische spraak­ver­war­ring: wat is er feitelijk gebeurd waardoor in het apostolische werk het "lichaam van Christus" voor ons gevoelsmatig uiteenvalt en wij elkaar verliezen?

Let wel - wij vroegen ons dit werkelijk oprecht af want het was ons heel veel waard om "in het doen van Zijn wil" onze vreugde te blijven vinden:

Heer! Maak mij sterk en leer mij overwinnen, wat mijne ziel nog aan de aarde bindt,
opdat 'k als heer en meester mijner zinnen in 't doen van Uwen wil mijn vreugde vind'.

Nu ik op al die jaren en zelfs nog verder terug kan kijken, is dit welbeschouwd constant de enige reden geweest van welk forumberaad dan ook. Het bijzondere was toen echter dat "het demasqué der benedictiën" zich voor ons beiden op wonderbaarlijke wijze overtuigend liet ophelderen. Wij kwamen namelijk verrassend uit bij een opmerkelijk geschrift van Henry Drummond, een van de apostelen en grondleggers van de Katholiek Apostolische Kerk. Op pagina 42 van dit in het Duits vertaalde document lazen wij: "Das Versagen der Liebe ist die Verneinung des Geistes." (...)

Dát is het, zo drong het onmiddellijk tot ons door. Juist dáárdoor waren bij de internationale (nieuw-apostolische) kerkleiding de harten verhard geraakt. Omdat ik inzag hoe men op allerlei manieren vastliep, blééf ik moeite doen om juist het kerkbestuur op andere gedachten te brengen

(...)


Uit: Bericht op "za 01 apr 2023, 16:40", in de thread "Gerrit Sepers"

Ook de schrijver van het boek waarover het handelt in deze thread, moest dit onheil onverhoopt meedogenloos ondervinden. Zoals eerder al talloze anderen meldden, was er geen enkel gesprek op ooghoogte mogelijk want "geloofsgehoorzaamheid" kwam neer op: kadaverdiscipline. In feite word je in de Nieuw-Apostolische Kerk dan dak- en thuisloos; een "alleengaande":

TjerkB schreef: wo 11 jan 2017, 21:14(...)
Hoe grievend betrokkenen ook zijn bejegend, en hoe dan de kou ook in het gezicht bijt (want opeens voel je het intrinsieke verraad van de "Godsgezanten" bij wie je je in Jezus' armen veilig had gewaand) - een krachtig geloofsgetuigenis zegt: "Waar God mij leidt, daar wil ik gaan" (lied 320, NAK-gezangboek). Let wel, als je "in de gemeenschap" als onkruid wordt gewied doordat de "dienaren" daar wolven in schaapskleren zijn, en wanneer je dan abrupt je weg vervolgt als een alleengaande dak- en thuisloze, "dan is ons Jezus alles" (lied 317, NAK-gezangboek):
  • Is soms "tranenbrood" de spijze,
    doornenvol ons levenspad,
    moeten wij soms veel ontberen
    wat ons hart zo gaarne had,
    zijn van vrienden wij verlaten
    en de vijand zoekt ons leed,
    o, dan is ons Jezus alles:
    Koning, Priester en Profeet
    .
Gezegend is hij of zij, die op deze wijze "van geloven tot aanschouwen" komt. De Drie-eenheid laat niet met zich spotten, weet ik goddank uit eigen ervaring. Toen het mijzelf overkwam en ik, zonder dat er van mij (na 50 jaar trouwe dienst) op enigerlei wijze nog afscheid werd genomen, "op straat" stond, zag ik geen enkele weg. Wonderbaarlijk genoeg herinnerde ik mij uit een oude Bijbelvertaling de woorden "Wanneer gij zult gekomen zijn in dat land, dat Ik u geve, dan zal dat land rusten, een sabbat den HEERE" (Leviticus 25: 2, SV-J). Ik gun het eenieder om onder die omstandigheden zich op "de rotsgrond Geloof en Vertrouwen" te bevinden.

(...)


Uit; Bericht op "wo 11 jan 2017, 21:14", in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
TjerkB schreef: do 09 mar 2017, 11:16 (...)
In een forumbericht schreef ik eens: "Hoewel er nog een boel over valt te zeggen, gun ik niemand om bij een bushalte te moeten staan wachten met een gebroken hart terwijl bij het instappen iemand met een gebroken been, dat doorgaans vlot kan genezen, voorrang krijgt."

(...)


Uit: Bericht op do 09 mar 2017, 11:16", in de thread "Het overlijden van onze broeder Frits Deubel"

Bij gelegenheid zal ik op wat er in het nu voorliggende boek wordt beschreven nog wel wat uitgebreider ingaan, maar broeders en zusters in de Nieuw-Apostolische Kerk: mag ik u vragen hoe het komt dat, wanneer in uw midden naasten onrecht wordt berokkend, u daarin veelal berust?

Groet,
TjerkB :shock:


N.B.
TjerkB schreef: do 05 mei 2016, 15:26(...)
Het asbestschandaal dat de gemoederen in Nieuwegein en omstreken nu al wekenlang bezighoudt kan geen incident worden genoemd. De internationale kerkleiding heeft haar zaken in Nederland eenvoudig niet op orde. Juist hierdoor gaat het bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland óók telkens mis bij het vastgoedbeheer.

Doordat de internationale kerkleiding eind jaren 90 zich uitdrukkelijk op het standpunt stelde dat zowel bij zielzorg als bij de bedrijfsvoering alle zeggenschap moest blijven berusten bij de stamapostel en de gezamenlijke districtsapostelen, en dat in elk geval in Europa de statuten voor de zogeheten gebiedskerken eensluidend zouden moeten zijn, hebben er daarna wel statutenwijzigingen plaatsgehad maar daarbij bleef de al­les en al­len om­vat­ten­de, on­be­perk­te macht van deze bestuurders vastberaden en doelbewust intact. Toen ik in het voorjaar van 1999 aan de toenmalige districtsapostel De Bruijn vroeg "Apostel, zou het niet beter zijn dat er aan het begin van de statuten meteen twee zaken los van elkaar worden gezien, zielzorg en de bedrijfsvoering?", antwoordde hij: "Wat er nu besloten is over veranderingen, is op het ogenblik het maximaal haalbare". Prompt werd ik als gesprekspartner ingewisseld voor een nieuw-apostolische (kandidaat-)notaris.

(...)


Uit: Bericht op "Do 05 Mei 2016, 14:26" in de thread "Opheffingsuitverkoop - alles moet weg!"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 05 apr 2023, 10:16 @all

Ter info - onlangs verschenen:


Afbeelding

ISBN-13: 9783734767685
Vertaling:
  • Spreek voor hen die weerloos zijn,
    bescherm het recht van de vertrapten.


    Spreuken 31: 8 (NBV21)
(...)


@all

Nog enkele passages uit het boek:

  1. Het was het straal negeren van mij als persoon en van wat ik deed, iets anders kon ik er niet van maken. Het op deze manier creëren van afstand is uiteindelijk rondweg machtsmisbruik. Er is er één die een leidende rol heeft, namelijk de apostel. De taak die op hem rust is erin gelegen om macht in positieve zin te gebruiken door zijn medewerkers te motiveren, te ondersteunen en ze aan te moedigen.

    (...)
  2. Na de afsplitsing van de katholiek-apostolische gemeenten en vooral nadat men zich had losgemaakt van de profeten (hoofdstuk 22), veranderde de NAK van een kerk waarin de werkzaamheid van de Heilige Geest leidend was, in een sterk patriarchaal bestuurde kerk met een overdaad aan hiërarchische ambten, en met een verregaand machtsmonopolie voor de apostelen die doorgaans geen afgestudeerde theologen meer waren. Dit rigide systeem, dat gericht is op strikte geloofsgehoorzaamheid, bestaat nog steeds en biedt de meeste NAK-ambtsdragers amper nog bewegingsvrijheid om zelf beslissingen te nemen. Dit is een aangelegenheid waarover ik helemaal geen uitleg kreeg vóór mijn wijding tot diaken, noch later toen ik tot priester werd gewijd. Ik wist niet eens waar ik aan begon.

    (...)
  3. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat al het denken binnen het nieuw-apostolische ambtslichaam erop is toegespitst dat het zuiver aan de apostelen moet worden overgelaten om "na te denken, standpunten in te nemen en te beslissen". Het middenkader, d.w.z. opzieners en districtsvoorgangers, heeft die beginselen vervolgens één-op-één uit te dragen, terwijl de diakenen en priesters in de gemeenten deze gedragslijn volstrekt hebben te eerbiedigen.

    (...)
  4. Als priester ben je een nul, een nobody. Als priester kun je honderd keer de waarheid verkondigen; je wordt niet geloofd. Maar zodra je een apostel bent, kun je zeggen wat je wilt; de overgrote meerderheid van de NAK-leden zal het klakkeloos voor waarheid houden; men zal er gewoon heilig in geloven. De apostelen van de NAK werden steevast aan de gemeenten voorgesteld als zijnde "boodschappers van Christuswege", zodat wat ze zeggen waarheid moet zijn. Vanuit het credo "Verlaat u niet op eigen meningen en inzichten; geloof slechts" heeft de decennialange indoctrinatie zijn uitwerking nog niet verloren.

    (...)
  5. Je zou het ook zo kunnen zeggen: "De apostelen zijn afhankelijk van Christus, alle anderen van de apostelen." Dit gaat te ver.

    (...)
  6. De Bijbel worstelt allerminst met dit thema en vertelt ons hoe achteraf nog de twaalfde apostel werd verkozen.
    “Ze stelden twee mannen voor: Josef Barsabbas, die de bijnaam Justus had, en Mattias. Daarna baden ze als volgt: ‘U, Heer, doorgrondt ieders hart. Wijs van deze beide mannen degene aan die U gekozen hebt om als apostel zijn dienende taak te verrichten en de plaats in te nemen van Judas, die naar de voor hem bestemde plaats is gegaan.’ Ze lieten hen loten en het lot viel op Mattias. Hij werd aan de elf apostelen toegevoegd.” (Handelingen 1: 23-26). De Handelingen van de Apostelen beschrijven ook de vereisten voor het aanstellen van diakenen. “Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen.” (Handelingen 6: 3) Het verschil tussen wat er in de Bijbel staat en hoe het werkt in de NAK kan nauwelijks groter zijn.

    (...)
  7. Ik herhaal het graag; een verbinding met de apostel kan versterkend en wenselijk zijn, maar de enige verbinding die werkelijk relevant is voor goddelijke zegening is de oprechte, innerlijke verbinding met God de Vader, Zoon en Heilige Geest. Tast ik met deze uitspraak weer de macht van de apostelen aan? Ja natuurlijk! Maar wat heeft het voor zin om te geloven in iets dat gewoon niet waar is?

    (...)
  8. Paulus, die eerder de kerk van Jezus met geweld had vervolgd, was zich van deze problematiek terdege bewust en schreef, misschien ook zichzelf daarin herinnerend, aan de Korinthiërs:
    "Niet dat wij over uw geloof willen heersen – u hebt tenslotte een vast geloof. Nee, wij willen slechts bijdragen aan uw vreugde.” (2 Korintiërs 1: 24)

    (...)
  9. Wie kan beweren dat iemand die machtiger is, praktisch altijd ook wijzer en liefdevoller zal zijn?

    (...)
  10. In principe is het niet anders dan in een gezin. Toegewijde ouders die hun taak serieus nemen, houden van hun kinderen. Zij begeleiden en stimuleren ze op hun weg naar zelfstandigheid en volwassenheid. Evenzo zijn er ouders die misbruik maken van hun macht. Ze houden hun kinderen klein en in alle opzichten afhankelijk. Er zijn genoeg volwassenen die terug moeten kijken op een ongelukkige jeugd. Vaak zeggen ze dat het ergste niet het schreeuwen of slaan was, maar wanneer ouders een kind straften door het volledig te negeren, wanneer ouders deden alsof ze het niet hoorden, wanneer ze hun kinderen niet meer aankeken en wanneer ze dagen- of wekenlang niet met ze spraken. In mijn situatie tekent zich hiermee al een parallel af, zij het niet vanwege bloedverwantschap, doch juist wat zielzorg betreft. De apostel liet mij, zijn priester, door mij straal te negeren, voelen dat hij op geen enkele manier in mij geïnteresseerd was en in de theologie-opleiding die ik volgde. Dit wordt niet alleen geestelijk machtsmisbruik genoemd, maar dat is het ook echt.

Groet,
TjerkB


P.S.
Zie tevens -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.'"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

@all

Op de nieuw-apostolische geloofspraktijk kan de kritiek dus kortweg zijn dat kerkbestuurders vaak kwalijk naast hun schoenen kunnen lopen.

Kinderen van God worden gekneveld en geknecht. Dit komt dus kennelijk onder sommige regiems niet alleen voor bij regeringsfunctionarissen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: do 13 apr 2023, 07:07(...)
Op de nieuw-apostolische geloofspraktijk kan de kritiek dus kortweg zijn dat kerkbestuurders vaak kwalijk naast hun schoenen kunnen lopen.

(...)

@all

Aan de hand van een tiental quotes uit het forumberaad van de afgelopen jaren wil ik het bovenstaande graag zo coherent mogelijk toelichten:

  1. BakEenEi schreef: di 08 feb 2011, 11:47 (....)
    Im Anschluss an die Hauptpredigt Richard Fehrs sagte Latorcai wörtlich: "And we are committed to that, brothers and sisters, which we heard this morning from our Chief Apostle. He has given us the Godly direction. He's our Godly leader. And we cannot mix that up, my dear brothers and sisters. Our heavenly Father comes first, and then the Lord Jesus and then the Chief Apostle. If anybody says any different then we are on the wrong way. Then we have to think our thoughts and we have to get rid of it. And if it does we have come back to that Godly order. Then we have to repent, because repentance means to return to the Godly order."

    Uit: Artikel Glaubenskultur d.d. 10-09-2004 n.a.v. uitlatingen van D.Ap. Latorcai (Canada) in Chicago tijdens een dienst met St.Ap. Fehr


    Bron: http://www.glaubenskultur.de/artikel.ph ... 8c8a7458e0.
    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Di 08 Feb 2011, 11:47", in de thread "Ex-diaken timmert verder aan de (geloofs)weg en start kerk"
  2. BakEenEi schreef: do 23 mei 2013, 09:47
    Highländer schreef:(...)
    Ich zitiere aus einem Rundschreiben von Bernd Koberstein (Kirchenpräsident Hessen-Rheinland/Pfalz-Saarland) zu Pfingsten:
    • "Der Herr selbst hat die jeweiligen Stammapostel erwählt und zu ihrer Zeit für ihren Dienst in diesem höchsten Amt zubereitet. Dies gilt auch für den zukünftigen Stammapostel."
    (...)


    Bron: Bericht door Highländer op "17.05.2013, 12:31" in de thread "Selbstaussagen der NAK zur eigenen Vergangenheit" bij Forum "Glaube & Kirche"

    (...)
    Ook in mijn bericht op "Za 18 Mei 2013, 14:10" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem" kwam de bovenstaande quote al naar voren. Waar het mij nu om gaat, is echter dat er staat "Der Herr selbst... " want dit móet uiteraard zijn: "Ein Herr selbst... ". Zó namelijk staat het ook in de statuten. Zie het redactionale bericht op "Ma 17 Dec 2012, 20:37" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!". Helaas...

    De heer Jean-Luc Schneider is feitelijk aangesteld als artistiek én zakelijk leider van een internationaal georiënteerde toneelvereniging op levensbeschouwelijke grondslag, opgericht door amateurspelers in Duitsland.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "23 mei 2013, 09:47", in de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.'"
  3. WebTeam schreef: za 27 okt 2012, 14:33(...)
    In de Nieuw-Apostolische Kerk zijn de "zegenaars" aan de haal gegaan met ieders geloof, ieders vertrouwen, met ieders gelijkwaardigheid en met ieders gaven in het offerblok. Ondertussen werd ieder bedolven onder de desinformatie. Eén van de meest schokkende uitspraken van stamapostel Leber daarbij was wel deze:
    Redactie schreef:(...)
    • "Wij kunnen niet uitsluiten dat God in individuele gevallen ook buiten de door ons erkende orde werkt. Verdere uitspraken over onze houding komen in volgende publicaties ter sprake."

      Bron: Woord van de maand - augustus 2010, "Geloofsbelijdenis en catechismus"
    (...)


    Uit: Bericht door Redactie op "Wo 20 Jun 2012, 09:00" in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?"

    Wij hebben in deze kerk echter heel sterk van doen met allerhande uitwassen van incompetenties en van de indoctrinatie van een afkeurenswaardig denksysteem dat voor de Bühne nota bene door moet gaan voor "de reine Jezusleer". Het patent voor de planeet Aarde op de exploitatie van het "werk Gods" berust bij de nieuw-apostolische kerkleiding, wil men ons wijsmaken. Bij het stamapostelambt, in feite, dat tegen het einde van de negentiende eeuw zomaar uit de lucht kwam vallen, of zo.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "27 okt 2012, 14:33", in de thread "Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode"
  4. TjerkB schreef: za 05 jul 2014, 13:21(...)
    ... een recente uitspraak van stamapostel Jean-Luc Schneider:
    (...)
    Wir sind als Vorsteher, Bezirksämter, Bischöfe und Apostel von Gott berufen, und diesen Ruf Gottes möchte ich immer wieder unterstreichen. - Wir sind nicht im Dienst einer Organisation; auch nicht im Dienst einer Kirche im Sinne einer Institution. Jeder von uns wurde persönlich von Gott gerufen und berufen. An diesem Glauben müssen wir festhalten.

    (...)


    Bron: "Stärkungsstunde für Amtsträger", CANITIES-news.de (n.a.v. bijeenkomst ambtsdragers Innsbruck, o.l.v. stamapostel Jean-Luc Schneider d.d. 15-02-2014)
    (...)


    Uit: Mijn bericht op "za 05 jul 2014, 13:21" in de thread "Tussenbalans en hoe nu verder... "
  5. TjerkB schreef: zo 15 jun 2014, 14:22 @all

    Dat de in mei 2013 aangetreden nieuwe bestuursvoorzitter bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk, stamapostel Jean-Luc Schneider, niet snel om woorden of om een statement verlegen zit, is menigeen vermoedelijk al opgevallen, maar hij flapt er werkelijk ongegeneerd van alles uit:
    Stammapostel thematisiert Dissonaz Erstlingsschaft vs. Nächstenliebe
    Wuppertal (gk). Es ist dieses Weit-Zurückweisen von Auswüchsen neuapostolischer Lehre, die ehedem zur identitätsstiftenden Kultur der Neuapostolischen Kirche (NAK) gehörten, das nicht gerade zur Glaubwürdigkeit einer um ökumenische Anerkennung ringenden Glaubensgemeinschaft beiträgt, wenn auch die Absicht eine hehere sein könnte. Ein Beispiel für diese Unart stellte Stammapostel Jean-Luc Schneider vor wenigen Monaten dar, glaubt man einer Predigtwiedergabe der Zeitschrift „Unsere Familie“ Nr 7/2014.

    Schneider predigte demnach am 9. Februar 2014 in Miami/USA zum Erstaunen geschichtskundiger Kenner der NAK: „Wenn wir von der ersten Auferstehung und der Braut Christi sprechen, sagen manche Menschen: ’Ihr sprecht von der Nächstenliebe und sagt gleichzeitig, dass nur ihr erlöst werdet ihr Neuapostolischen mit euren Aposteln. Was ist mit allen anderen, wo ist denn da eure Nächstenliebe?’ - Wir haben nie gesagt, dass andere nicht erlöst werden können.“

    Der Stammapostel versuchte im folgenden die Dissonanz zwischen der Glaubenslehre seiner Kirche und seiner zitierten Frage durch eine Verschiebung des Akzentes aufzulösen: „Erlösung ist das Eingehen in die ewige Gemeinschaft mit Gott. Das ist gewissermaßen das Ende der Geschichte. Alle, die an Jesus Christus glauben, können in die ewige Gemeinschaft mit Gott kommen. Wir sind nur die Erstlinge, die Ersten, die aus Gnaden in diese Gemeinschaft eingehen dürfen. Das ist die Braut.

    (...)


    Bron: Premium-Artikel „Wir zuerst“ d.d. 03-06-2014, verschenen bij Glaubenskultur-Magazine

    Misschien is het niet onverstandig indien betrokkene alsnog een slag om de arm houdt

    (...)


    Uit: Bericht op "zo 15 jun 2014, 14:22", in de thread "Geen woorden maar daden"
  6. BakEenEi schreef: za 06 jul 2013, 16:02
    BakEenEi schreef:(...)
    Het (...) vijfde artikel van de nieuw-apostolische geloofsbelijdenis luidt in het Nederlands:

    "Ik geloof dat degenen die door God tot een ambt zijn geroepen, slechts door Apostelen tot hun ambt worden gewijd en dat uit het apostelambt volmacht, zegening en heiliging voor hun dienst voortkomen."

    Inderdaad wordt daarmee de "alleenverkoop" van geestelijke bedieningen nadrukkelijk gekoppeld aan de functionaris die in de Nieuw-Apostolische Kerk de positie inneemt van stamapostel en de "ware apostelen" benoemt.

    (...)


    Uit: Mijn bericht op "Za 01 Jun 2013, 21:11" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"

    (...)
    Ik vind het echt een hoogst kwalijke zaak dat districtsapostel Brinkmann, zonder daarbij in te gaan op de verstrekkende betekenis van de details, onlangs tijdens diens prediking op de "55. Jugendtag in der Westfalenhalle" aan de herziene nieuw-apostolische geloofsartikelen een "Mehrwert des Glaubens" heeft toegedicht. Zoals het ook al naar voren kwam in mijn bericht op "Zo 02 Jun 2013, 14:03" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem", houdt het vijfde geloofsartikel een diskwalificatie in van alle kerkelijke ambtsdragers in christelijke geloofsgemeenschappen elders want buiten de stamapostel om hebben die "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" in het geheel geen goddelijk mandaat. Wie desondanks "onwetende" jonge mensen voorhoudt dat er geloof moet worden gehecht aan een Mehrwert, liegt en bedriegt.

    Nog nooit overigens heb ik ergens anders "in het verenigingsleven" een samenwerkingsverband zien functioneren, waarbij bestuurders de kans kregen (!) om zó ongelofelijk overal mee door te drammen als bij de Nieuw-Apostolische Kerk. Het is absurd hoe, als het er op aankomt, iedereen die, in welk opzicht dan ook, iets anders in het hoofd heeft dan de "Godsgezanten", hier nog wordt bejegend als horigen en lijfeigenen.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "06 jul 2013, 16:02", in de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.'"
  7. BakEenEi schreef: di 03 jul 2012, 12:03 @all

    Leerden wij in het "werk Gods" niet tevens dat je ook eens de minste moet willen zijn wanneer er wat voorvalt? Spijtig genoeg kwam ik er later achter dat wij in feite altíjd de minsten moesten zijn. Sterker nog: alleen de minsten moesten de minsten willen zijn!

    Op deze manier kwam de praktijk van het nieuw-apostolische geloof alsmaar verder af te staan van de theorie, waar de nieuw-apostolische kerkleiding ten koste van álles bepaald níet op bezuinigt. "Der Katechismus sei die Unterweisung in der christlichen Lehre", zo wordt het de jeugd tegenwoordig voorgehouden:
    Redactie schreef:(...)
    (...)


    Uit: Bericht door Redactie op "Wo 20 Jun 2012, 09:00" in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?"

    Beslist niet onbelangrijk -voor wie serieus op zoek is naar de gerechtigheid van God- is nu de vraag: ís dat wel écht zo? (...) Een goed verstaander die aan een half woord genoeg heeft, tast hier echter al niet langer in het duister, ofschoon de bedoelde catechismus nog officieel moet verschijnen. Men heeft het evangelie van Jezus Christus immers naar boven afgerond, in het voordeel van de zich daarmee rechtvaardigende "hoge dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wie de ontwikkelingen redelijk volgde en uiteindelijk op de (tweede) Europese Informatieavond -van 4 december 2007- nog steeds niet genoeg wist, heeft niet goed opgelet.

    Ik spreek wel eens iemand die in Amerika aan meerdere universiteiten opleidingen heeft gevolgd op het gebied van kerk en religie. "Bedenk," zei hij tegen mij, "dat mensen die opgaan in geloofsbewegingen waarin de absolute waarheid wordt geclaimd, niet in staat zullen zijn om een kloppend zelfbeeld te ontwikkelen." Met andere woorden: deze mensen bekeer je niet want "het systeem" verlamt ze om boven zichzelf uit te stijgen.

    Wat met name als problematisch wordt gezien is in deze samenhang de omstandigheid dat "geestelijke leiders" worden geacht boven hun volgelingen te staan en zij dat denkbeeld zelf ook voeden, hoe onopvallend ook. "Onchristelijk!", aldus mijn leergierige gesprekspartner. Er ontstaat een afhankelijkheidsrelatie, waarbij gelovigen het roer uit handen geven - of zij zich daarvan bewust worden, of niet. Dan wil je gewoon per se níet weten wat er fout zou zijn aan zo'n denksysteem.
    Alleen, waarom zouden mensen niet af en toe een momentje willen nadenken over hun eigen veiligheid, zo vroeg ik mij af. Op die manier kijk je toch ook thuis om je heen, en plaats je bijvoorbeeld een rookmelder!

    Het was ons toch begonnen om het evangelie van Jezus Christus?!

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "03 jul 2012, 12:03", in de thread "Recht van overpad"
  8. Redactie schreef: za 23 apr 2011, 21:01(...)
    Wat velen niet weten is dat de Nieuw-Apostolische Kerk sinds haar oprichting in 1878 talrijke scheuringen en afscheidingen kent. Iemand schreef er een boek over en kwam toen al op "125 Spaltungen, Trennungen und Ausschlüsse":

    Hoe geïnteresseerd uw redacteur vroeger ook was bij het godsdienstonderwijs en het confirmatieonderricht; méér dan 10 afsplitsingen werd nog lange tijd voor onmogelijk gehouden. De opkomst van het Internet bracht echter ontluisterende feiten aan het licht. Honderden artikelen en duizenden forumberichten gaven aan hoezeer er kennelijk doelbewust ongelofelijk veel informatie door de jaren heen angstvallig was achtergehouden. Officiële publicaties van de kerkleiding zelf vermeldden niets over allerhande onregelmatigheden, over malversaties of over getouwtrek om de macht; laat staan dat men liet doorschemeren dat er aan tallozen blijvend letsel was toegebracht door zinloos geestelijk geweld. "Hogere verantwoordelijke leidinggevenden" deden niets (!) om het te voorkomen en zelfs níets (!) om achteraf het berokkende leed nog enigszins te verzachten... Was dít het "werk Gods"?

    Nu pas werd het duidelijk waarom het ons "van hogerhand" gedurig werd ontraden om te surfen naar kritische sites op het Internet! Wat er binnen de kerk onder tapijten lag, in doofpotten was verstopt of naar de zee der vergetelheid was gedirigeerd, was bepaald niet bevorderlijk voor een "kinderlijk geloof". Wij wisten niet beter dan dat duizenden, tienduizenden "het altaar" de rug hadden toegekeerd. Men wenste "eigen wegen" te bewandelen, enzovoort. De voorbede ging naar dezulken uit, zodat het hopelijk niet zou klinken "Te laat voor u!". Dat echter menigeen vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk onrecht was aangedaan, dat velen onheus waren bejegend, dat onschuldigen waren geëxcommuniceerd en dat er zielen waren getraumatiseerd; wie wist zoiets eigenlijk? Wij kwamen het in elk geval niet te weten! Maar het bleek allemaal nóg véél erger te zijn. Werkelijk, nóg erger. Wie er bij "hogere dienaren" iets over navroeg, merkte dat er een verboden onderwerp werd aangesneden. Ja, er waren wel dingen voorgevallen; maar ja, waar gebeurt dat niet, he? Waar mensen met elkaar samenwerken, kunnen er conflicten ontstaan en soms kom je er dan niet uit. Nee, méér was er niet aan de hand, in het "werk Gods". Ja, lang geleden misschien, in het buitenland wellicht. Maar dat waren vanzelf andere tijden en andere omstandigheden. Laten wij nu maar voor ogen houden: "Waar d'Apost'len staan, breekt Gods heil zich baân!" (...)

    Tóch bleef je je afvragen: wat is ervan wáár, en wat níet? Aan de berichtenstroom op het Internet kwam er géén eind. Soms had je het snel door: dit is overdreven, dát kan niet kloppen. Maar lang niet altijd waren het zomaar de eersten de besten die van zich lieten horen.

    (...)


    Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "23 apr 2011, 21:01", in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird."
  9. TjerkB schreef: vr 04 nov 2016, 16:35(...)
    De dienaren die ik als kind leerde kennen, hadden mij echter een gevoel van geborgenheid gegeven. So far, so good. "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, overlegde ik als een kind..." (1 Kor. 13: 11, NBV). Toch stond het altijd al voor mij vast dat het werk van God, Zijn schepping, heel veel meer omvat dan de kerk waar ik bij hoorde. De districtsoudste in ruste Frank Preusse (Hannover) drukte het deze week treffend uit als gastredacteur bij Glaubenskultur-Magazine:
    • "Hat man Angst um den Fortbestand der eigenen Institution Kirche? Fehlt die Erkenntnis eines Gamaliel, dass ein Werk, welches von Gott ist, nicht untergehen kann? Fehlt der Mut, alte Exklusivansprüche aufzugeben?"
    Bron: Premium-Artikel "Haltet uns nicht auf! - Ein Zwischenruf zum ökumenischen Dialog in Deutschland" d.d. 02-11-2016 bij Glaubenskultur-Magazine

    Steeds vaker vielen mij in de Nieuw-Apostolische Kerk situaties op waarin ambtsdragers op het angstvallige af probeerden om "hun meerderen in de organisatie" ter wille te zijn, ze te gehoorzamen, sterker nog, zich aan dezen te onderwerpen, niet alleen als het ging om geestelijke zaken maar ook -en dat verbaasde mij- bij zaken waar je misschien zelf wel het meeste verstand van hebt. Tijdens mijn dienstverband op het bureau van de Centrale Administratie kwam ik daardoor meer dan eens in conflict met "collega's". Ze hadden eenvoudig ongelijk, wat later soms pijnlijk moest blijken. Door hun koppigheid verloor ik mijn respect voor zulke "bazen en bovenbazen". Ondertussen werd er "voor straf" in het geheel niet meer naar mij geluisterd. Zo zouden ze mij wel mores leren. Bewust echter zag ik ervan af het stock­holm­syn­droom te ontwikkelen, maar de psychische onderdrukking en het isolement, waarmee ik werd opgezadeld, gingen mij niet in de koude kleren zitten. "In de keuken van de kerk" werd het mij onverhoopt duidelijk dat betrokkenen -mijn kwelgeesten- voor zichzelf uit alle macht een façade van heiligheid optrokken.

    (...)


    Uit: Bericht op "vr 04 nov 2016, 16:35", in de thread "Wat is een sekte?"
  10. TjerkB schreef: do 09 feb 2017, 10:05(...)
    De mi­sère doet mij denken aan wat Gerrit Sepers er "in het naschouwen" wel over kwijt wilde:

    • [Citaat Gerrit Sepers in 2004]
      • „Wie kleine Jungen oder kindliche Menschen“

        naktuell.de: Denken Sie, dass die sich wandelnden gesellschaftlichen Prozesse und Einflüsse in der heutigen Zeit nicht doch einen starken Einfluss haben und zwangsläufig Änderungen am System bewirken?

        G. Sepers: "Unsere Kirche ist wie eine letzte Insel, auf der das hierarchische System konserviert wird. Weil wir so stramm organisiert sind, würde jede Änderung zu einem großen Abfall führen. Die Geschwister haben überhaupt nicht gelernt, zu diskutieren oder mit Dialog umzugehen. In ihrer gesellschaftlichen Entwicklung haben sie das wohl gelernt, aber in der Kirche überhaupt nicht. Das betrifft gebildete Leute genauso wie kindlich gläubige Leute. Es ist erstaunlich, dass große Männer in unserer Gesellschaft – ich habe das öfter erlebt – Professoren, Direktoren, Präsidenten von großen Unternehmen usw., innerhalb unserer Kirche sich wie kleine Jungen oder kindliche Menschen verhalten. Das ist sehr erstaunlich!" (...)
      Bron: "Dahinter steckt immer das konservative Denken",
      Telefonisches Interview am 10. und 17.12.2004, redigiert am 29.12.2004, veröffentlicht am 04.01.2005
      http://www.naktuell.de/0105/0105003.html

    • [Citaat Gerrit Sepers in 2008]
      • "Met indoctrinatie als heilsmiddel doet de NAK een geestelijk ’concentratiekamp’ ontstaan. De veelvormigheid van de eerste christelijke gemeenten was zo groot en uiteenlopend, dat men zich werkelijk moet afvragen of onze Heer Jezus Christus de apostelen wel zo duidelijke macht gegeven heeft als de NAK in deze tijd met ijzeren vuist leert. Mijn antwoord is: nee."
      Bron: Trouw-artikel "Ex-apostel noemt kerk een concentratiekamp" d.d. 05-01-2008 door Lodewijk Dros,
      http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... kamp.dhtml

    (...)


    Uit: Bericht op "do 09 feb 2017, 10:05", in de thread "Der Fall Rohn"

Een bijkomende reden om nu niet zomaar wat te hebben willen opmerken, is, dat er intussen ook heel anders op het boek wordt gereageerd:
  • T.Gessner
    Wieder ein Priester
    Beoordeeld in Duitsland op 31 maart 2023

    Na, wieder ein Aussteiger der uns überzeugen will, den Glauben in der NAK streitig zu machen. Einfach nur traurig und bedauernswert. Und ich staune jedes mal, dass es Priester sind, die vor Gott, dem Apostel und der der Gemeinde JA gesagt haben. Manche wollen sich über den Apostel stellen. Der Herr Jesus sprach: Werde ich Glauben finden… Vor 43 Jahren habe ich das Konfirmationsgelübde abgelegt: Ich entsage dem Teufel und all seinem Werk und Wesen…. Der Blick ins Buch genügt mir um es nicht zu lesen. Die Kirche wird von Aposteln geleitet. Probleme kann man mit ihnen besprechen aber die Entscheidung trifft immer der Apostel.

    2 mensen vonden dit nuttig
Bron: https://www.amazon.de/Macht-Freiheit-In ... 3734767687

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

  • [24] Toen ontstond er onder hen onenigheid over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [25] Jezus zei tegen hen: ‘Vorsten oefenen heerschappij uit over de aan hen onderworpen volken, en wie macht heeft laat zich weldoener noemen. [26] Laat dat bij jullie niet zo zijn! De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar. [27] Want wie is belangrijker: degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar Ik ben in jullie midden als iemand die dient.

    Uit: Lucas 22 (NBV21)

@all

In de NBG-vertaling van 1951 staat er boven dit gedeelte in hoofdstuk 22 van het Lucas-evangelie nog extra: Gesprekken bij het Avondmaal.

Er was dus serieus onenigheid ontstaan, onder de apostelen van Jezus; bij het Avondmaal. Let wel: dit zou in hun midden met Hem het láátste avondmaal worden! Als er voor een openbare eredienst in de Nieuw-Apostolische Kerk uit de Bijbel een tekstwoord ten grondslag ligt, betreft dat in de regel maar heel in het kort een passage. Nu echter is het niet onbelangrijk wat er in het bewuste hoofdstuk aan vers 24 voorafgaat:

  • [7] De dag van het Ongedesemde brood, waarop het pesachlam geslacht moest worden, brak aan. [8] Jezus stuurde Petrus en Johannes op pad met de woorden: ‘Ga voor ons het pesachmaal bereiden, zodat we het kunnen eten.’[9] Ze vroegen hem: ‘Waar wilt U dat we het bereiden?’ [10] Hij antwoordde: ‘Let op, wanneer jullie de stad in gegaan zijn, zal jullie een man tegemoetkomen die een kruik water draagt. Volg hem naar het huis waar hij binnengaat, [11] en zeg tegen de heer van dat huis: “De meester vraagt u: ‘Waar is het gastenvertrek waar Ik met mijn leerlingen het pesachmaal kan eten?’” [12] Hij zal jullie een grote bovenzaal wijzen die al is ingericht; maak het daar klaar.’ [13] Ze gingen op weg, en alles gebeurde zoals Hij gezegd had, en ze bereidden het pesachmaal.

    [14] Toen het tijd was, ging Hij samen met de apostelen aanliggen voor de maaltijd. [15] Hij zei tegen hen: ‘Ik heb er hevig naar verlangd dit pesachmaal met jullie te eten voor de tijd van mijn lijden aanbreekt. [16] Want Ik zeg jullie: Ik zal geen pesachmaal meer eten totdat het zijn vervulling heeft gekregen in het koninkrijk van God.’ [17] Hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en zei: ‘Neem deze beker en geef hem aan elkaar door. [18] Want Ik zeg jullie: vanaf nu zal Ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is.’ [19] En Hij nam een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood, deelde het uit en zei: ‘Dit is mijn lichaam, dat voor jullie gegeven wordt. Doe dit, telkens opnieuw, om Mij te gedenken.’ [20] Zo nam Hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond, dat door mijn bloed gesloten wordt.

    [21] Maar weet wel dat degene die Mij zal uitleveren samen met Mij aan deze tafel aanligt. [22] Want de Mensenzoon moet heengaan zoals het voor Hem bepaald is, maar wee de mens die Hem zal uitleveren.’ [23] Ze vroegen zich onder elkaar af wie van hen zoiets zou kunnen doen.

Niets menselijks was hun vreemd; iets wat ook al als een issue werd gezien in de Hof van Eden voor wie daar naar Gods welgevallen wilde leven:

  • [15] De HEER God bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. [16] Hij legde hem het volgende verbod op: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, [17] maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’

    Uit: Genesis 2 (NBV21)

Als wij onder ogen willen zien dat niet alleen ons leven een geschenk van God is, maar ook Zijn Liefde en nog heel veel méér, terwijl Lucas de woorden van Christus Jezus aanhaalt "Maar Ik ben in jullie midden als iemand die dient"; past eenieder dan niet eerst en vooral: bescheidenheid?

Vroeger was er een prachtig lied waarin tot uitdrukking kwam wat ons als broeders en zusters bewoog om ons in Zijn huis te willen bevinden:

  • 's Vaders liefd' en mededogen
    heeft ons hier een plaats bereid,
    waar w'een wijle rusten mogen
    van de moeite, zorg en strijd.
    Waar w'een wijle rusten mogen
    van de moeite, zorg en strijd.

    Hier ontsluit Hij ons de wegen
    tot zijn reine hemelsfeer;
    bindt Hij aan 't geloof Zijn zegen,
    schenkend nieuwe kracht ons weer.

    bindt Hij aan 't geloof zijn zegen,
    schenkend nieuwe kracht ons weer.


    Bron: Lied 138, gezangboek GvAC (voorheen: lied 41, gezangboek H.A.G.E.A.)

Wij zongen het in het tweede couplet zelfs twee keer achter elkaar: "... bindt Hij aan 't geloof zijn zegen, schenkend nieuwe kracht ons weer." Dan helpt het toch ondertussen van geen kant als dienaren ons voorgaan, die zo nodig zélf het Licht willen zijn - in plaats van Christus Jezus? Desondanks dwongen geregeld heersers (...), verdwaasd (!) door afgodendiensten, voor zichzelf soms zó veel onderworpenheid af, dat menige gelovige het moest ontgelden, verwarring en rechteloosheid toesloegen, naasten van elkaar vervreemd raakten en waarachtige zegen uitbleef.

Als uitgerekend "dienaren" over de grenzen heen denderen, die wij vanuit de Bijbel wel degelijk kennen; dan vervliegt toch elke saamhorigheid? In de nieuw-apostolische geloofspraktijk zijn er op enig moment "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" opgestaan, waarna kennelijk een razende onrust ze aangreep; dit met op slag het gevolg dat "het grootste en eerste gebod alsook het tweede dat daaraan gelijk is" sneuvelden.

De onenigheid in Jezus' tijd werd niet weggenomen door autoriteiten in religieuze instituties, maar door het juiste begrip van Zijn goede raad.

  • [9] Een wijze wordt nog wijzer als je hem berispt,
    een rechtvaardige vergroot zijn inzicht door wat je hem leert.
    [10] Wijsheid begint met ontzag voor de HEER,
    inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.

    [11] Door mij, Wijsheid, vermeerderen de dagen van je leven,
    ik voeg jaren aan je leven toe.
    [12] Als je wijs bent, heb je er zelf voordeel van,
    als je spot, benadeel je jezelf.


    Uit: Spreuken 9 (NBV21)

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

[Bijgewerkt: 20:00 uur]
TjerkB schreef: zo 16 apr 2023, 13:04(...)
In de NBG-vertaling van 1951 staat er boven dit gedeelte in hoofdstuk 22 van het Lucas-evangelie nog extra: Gesprekken bij het Avondmaal.

Er was dus serieus onenigheid ontstaan, onder de apostelen van Jezus; bij het Avondmaal.

(...)

@all

In de Nieuw-Apostolische Kerk zijn "apostelen" tegenwoordig concernleiders, magnaten!! Vorig jaar herinnerde ik er nog eens aan hoe één van dezen mij in 2009 als het ware murw probeerde te maken, net toen ik nog wat hoop kreeg dat er een gesprek op ooghoogte mogelijk zou zijn:

TjerkB schreef: wo 13 jul 2022, 11:35(...)
In de jaren '90 werd ik mij ervan bewust dat er in Duitsland zorgwekkende geluiden opkwamen over de Neuapostolische Kirche als een sekte. In eerste instantie dacht ik nog "What's in a name?", maar klaarblijkelijk hadden buitenstaanders er toch alle reden toe om vraagtekens te plaatsen. Ik draai er niet omheen: het heeft mijzelf daarna nog vele jaren gekost om goed genoeg te snappen hoe bij wijze van spreken aan onbevoegden in mijn kerk kwalijk een podium was verleend om rück­sichts­lo­s sektarisch te werk te gaan en hoe de kerkleiding zich van machinaties bedient. Hoogst bedrieglijk is het bijvoorbeeld als zielen ertoe worden verleid op beslissende momenten, terwijl het gaat om ethische kwesties of andere belangrijke vraagstukken, zichzelf geen samenhangende visie toe te staan, doch alleen datgene te overwegen wat volgens de kerkleiding ertoe doet. Ik heb dat zelf meegemaakt toen de vroegere districtsapostel Armin Brinkmann mij voorhield: "Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat, sich nach vorne zu strecken und sich zu versöhnen. Dazu ist es notwendig, sich von eigenen Vorstellungen, vielleicht vorgefasster Meinung und alten Erfahrungen zu distanzieren." Wie zich (vanuit de vermaledijde geloofsgehoorzaamheid) daaraan overgeeft, raakt namelijk vroeg of laat van zichzelf vervreemd want je legt je hoogst persoonlijke morele kompas in handen van derden. Na verloop van tijd ben je nota bene niet meer baas in eigen brein want die vermeende zegenaars gaan ervan uit dat ook bij jou alles wisselt op hún wenken. Heus: foute boel. In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben op deze manier echter de meeste aangesloten leden twee identiteiten ontwikkeld: enerzijds gedraagt men zich willoos, wát er in de kerk ook faliekant verkeerd uitpakt, en daarnaast halfslachtig als een persoonlijkheid met toevallig een bijgeloof. Gebrainwasht derhalve. Ik weet het: het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar geef het bijgeloof op en houd vast aan het aloude evangelie.

(...)


Uit: Bericht op "wo 13 jul 2022, 11:35", in de thread "Wát is er gaande?"

Tegenover zulke "machtigen" maak je als vermeende andersdenkende geen schijn van kans om iets van enige betekenis naar voren te brengen. In de Nieuw-Apostolische Kerk worden maar liefst vijf soorten van apostelen onderscheiden: stamapostel, stamapostelhelper, districtsapostel, districtsapostelhelper en, als laatste in deze geestelijke hiërarchie, apostel. In de praktijk zijn het in elke zgn. gebiedskerk de districtsapostelen die de dienst uitmaken. Het zal zelden of nooit gebeuren dat de stamapostel een oordeel herroept, ook al omdat districtsapostelen doorgaans pretenderen te handelen uit naam van hun persoonlijke "directe zegenaar", de stamapostel. Hierdoor laat het ambt van stamapostel zich tot op zekere hoogte vergelijken met de goeddeels ceremoniële functie van de Duitse Bundespräsident. Al hebben "gewone apostelen" tegenover hun districtsapostel alleen maar te gehoorzamen; voor anderen, dat wil zeggen gelovigen lager ingeschaald in de bedoelde rangorde, heeft hun wil bij wijze van spreken kracht van wet. De schrijver bij Amazon van één van de recensies aldaar over het boek "Macht und Freiheit" benoemde dit:

TjerkB schreef: do 13 apr 2023, 15:25(...)
  • T.Gessner
    Wieder ein Priester
    Beoordeeld in Duitsland op 31 maart 2023

    Na, wieder ein Aussteiger der uns überzeugen will, den Glauben in der NAK streitig zu machen. Einfach nur traurig und bedauernswert. Und ich staune jedes mal, dass es Priester sind, die vor Gott, dem Apostel und der der Gemeinde JA gesagt haben. Manche wollen sich über den Apostel stellen. Der Herr Jesus sprach: Werde ich Glauben finden… Vor 43 Jahren habe ich das Konfirmationsgelübde abgelegt: Ich entsage dem Teufel und all seinem Werk und Wesen…. Der Blick ins Buch genügt mir um es nicht zu lesen. Die Kirche wird von Aposteln geleitet. Probleme kann man mit ihnen besprechen aber die Entscheidung trifft immer der Apostel.

    2 mensen vonden dit nuttig
Bron: https://www.amazon.de/Macht-Freiheit-In ... 3734767687

(...)

Ziedaar het gekunstelde nieuw-apostolische machtsbestel waar niet tegenop te boksen valt indien als christen (!) opeens je geweten spreekt...

Groet,
TjerkB :shock:


P.S.
  • (...)
    Dass sich nun der ehemalige Priester Robert Reischmann, alias Markus Lechner, kritisch über seine Erfahrungen in der süddeutschen Gebietskirche (Apostelbezirk München-Nord, Gemeinde Fürstenfeldbruck) äußert und auch die befremdlichen Begegnungen mit dem bis Ende 2019 zuständigen Apostel Zenker darlegt, ist also nicht "typisch NAK-Priester""...

    Die NAK-Gemeinde Fürstenfeldbruck wurde überregional bekannt, weil der Bezirksapostel Ehrich der Initiative "Junia heute" verbot, dort Räumlichkeiten für die Gründungsveranstaltung zu nutzen (vgl. Lechner S. 73 ff und https://apostolische-geschichte.de/wiki ... unia_heute ).

    Infos über die traditionellen ökumenischen Fahrradfahrer-Gottesdienste, an der die NAK nach sechs Jahren und kircheninterner ökumenischer "Neuaufstellung" nicht mehr teilnimmt (Lechner, S. 230), finden sich hier:

    https://christenrat-ffb.de/2017/05/29/s ... feldbruck/

Uit:
Bericht van "Holger F." -bij Glaubensforum24- op “15.04.2023, 15:36”, in de thread “NAK - Macht und Freiheit: Erfahrungen und Interpretationen eines Ex-Priesters der NAK Taschenbuch von Markus Lechner”
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

  • Aan een klein meisje

    Dit is het land, waar grote mensen wonen.
    Je hoeft er nog niet in: het is er boos.
    Er zijn geen feeën meer, er zijn hormonen,
    en altijd is er weer wat anders loos.

    En in dit land zijn alle avonturen
    hetzelfde, van een man en van een vrouw.
    En achter elke muur zijn an’dre muren
    en nooit een eenhoorn of een bietebauw.

    En alle dingen hebben hier twee kanten
    en alle teddyberen zijn hier dood.
    En boze stukken staan in boze kranten
    en dat doen boze mannen voor hun brood.

    Een bos is hier alleen maar een boel bomen
    en de soldaten zijn niet meer van tin.
    Dit is het land waar grote mensen wonen …
    Wees maar niet bang. Je hoeft er nog niet in.


    Annie M.G. Schmidt (1911-1995)


    Bron: https://neerlandistiek.nl/2018/05/gedic ... in-meisje/

@all

Is dit gedicht -óók voor een kind van God- misschien niet heel toepasselijk op wat er op je afkomt als "grote mensen" de baas willen spelen? Dat laatste is wat er vroeg of laat voor eenieder aan de hand is in de Nieuw-Apostolische Kerk. Grote mensen spelen daar namelijk voor God.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: "Meinem Gott gewidmet... "

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: wo 05 apr 2023, 10:16(...)
Vertaling:
  • Spreek voor hen die weerloos zijn,
    bescherm het recht van de vertrapten.


    Spreuken 31: 8 (NBV21)

(...)


@all

Is er in de Nieuw-Apostolische Kerk wel eens iemand die zich wat aantrekt van het bovenstaande? Of anders zo mogelijk van het onderstaande?

TjerkB schreef: zo 02 apr 2023, 13:21(...)
... hangt empathie niet ook samen met iemands liefdevolle integriteit?

Zie onder:

TjerkB schreef: zo 07 nov 2021, 11:46(...)
... waarom kritiek juist ook heel nuttig en waardevol kan zijn...

(...)
Mag ik dat als volgt verduidelijken?

  1. (...)
  2. Want: op zondag 3 oktober jl. is in de Nieuw-Apostolische Kerk velen iets heel moois overkomen - in relatie tot Hebreeën 13...

    [1] Houd de onderlinge liefde in stand [2] en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen. [3] Bekommer u om de gevangenen alsof u samen met hen gevangenzat, en om de mishandelden alsof u zelf mishandeld werd.

    Via YouTube werd er toen namelijk vanwege de Dankdag voor de Oogst een "concert" uitgezonden van ingezonden filmpjes, waaronder (vanaf minuut 20:53) een ingesproken verhaal over een engel:


    Directe link
    : https://www.youtube.com/watch?v=tpN4A54x3Yw&t=1253s


    Dit verhaal handelde niet alleen over een engel; het wás ook een engel die het aan ons vertelde! En denk nú eens aan Marcus 9...

    [35] Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal zijn en ieders dienaar.’ [36] Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; Hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: [37] ‘Wie in mijn naam één zo’n kind ontvangt, ontvangt Mij; en wie Mij ontvangt, ontvangt niet Mij, maar Hem die Mij gezonden heeft.’

Samenvattend; voor wie in het geloof vooruit wil komen, gaan bidden én werken hand in hand. Iets minder bidden...

(...)
... om op Zijn akkerwerk doelbewust méér werk te maken van wat Hij voor ons daarin al zaaide, leidt tot de wasdom die eerder uitbleef.

(...)


Uit: Bericht op "zo 07 nov 2021, 11:46", in de thread "Kan het niet eens ophouden met die eeuwigdurende kritiek?"
(...)


Uit: Bericht op "zo 02 apr 2023, 13:21", in de thread "De nieuw-apostolische 'Gouden Kooi' "

Toelichting: is het niet telkens diefstal van andermans energie (!) als zielen vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk aan hun lot worden overgelaten?


Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”