Ter info - onlangs verschenen:
Vertaling:
- Spreek voor hen die weerloos zijn,
bescherm het recht van de vertrapten.
Spreuken 31: 8 (NBV21)
Groet,
TjerkB
P.S.
Voorwoord
Mijn naam is Markus Lechner, dat wil zeggen: dat is mijn pseudoniem. Ik ben getrouwd, heb twee kinderen en ik was 17 jaar in de Nieuw-Apostolische Kerk actief als onbezoldigd ambtsdrager, waarvan 15 jaar in de priesterlijke bediening. Geruime tijd heb ik nagedacht over het gezegde "spreken is zilver, zwijgen is goud". Zwijgen zou mij passen als wat ik te zeggen heb, overbodig was of misplaatst. Naar mijn mening is dat echter niet het geval, integendeel. Daarom verkoos ik te spreken en ik probeerde het Drievoudige Filter te hanteren volgens de Griekse filosoof Socrates: waarheid, goedheid en nut.
Is wat ik te melden heb, waar? Ja, dat is het. Ik beschrijf een deel van mijn verleden als ambtsdrager, en dat doe ik naar beste weten en kunnen. Er is geen reden om iets te overdrijven of te verfraaien.
Is er iets goeds, iets positiefs, aan wat ik te vertellen heb? Ja, dat is zo. De motivatie achter dit boek is voornamelijk om bij te dragen aan gezonde machtsverhoudingen binnen de Kerk en daarmee ook om het blikveld voor geloofsvrijheden te verbreden.
Is wat ik te zeggen heb, van nut; helpt het anderen? Ja dat is zo. Allereerst zal ik u door middel van hoogst eigen ervaringen (hoofdstukken 2 tot en met 18) inzicht geven in de Nieuw-Apostolische Kerk, althans voor zover ik die vanuit eigen waarneming ken. In het bijzonder dragen mijn uiteenzettingen bij aan de transparantie van kerkelijke structuren, die zulke grote machtsverschillen aan het licht brengen dat hopelijk wordt begrepen wat machtsmisbruik in de hand werkt, onnodige afhankelijkheden creëert en wat zo uiteindelijk de toegang tot de vrijheid in Christus bemoeilijkt. Naast theologische aspecten denk ik dat het nuttig is om te wijzen op de extreem beperkte mogelijkheid tot inspraak van gemeenteleden, vooral ten aanzien van de medezeggenschap want die bestaat in feite niet.
Op welke doelgroep richt dit boek zich? Allereerst spreekt het tot allen die in de Kerk "onder de wielen" terecht zijn gekomen, tot mensen die misschien op zoek zijn naar antwoorden, maar ook tot mensen die het gevoel hebben dat ze geen stem en geen pleitbezorger meer hebben. Daarnaast benoemt het boek aspecten die elke gemeente, elk actief en passief lid raken en aanspreken. Het boek biedt ook buitenstaanders, vooral degenen die geïnteresseerd zijn in oecumene, inzicht in een deel van de Nieuw-Apostolische Kerk. Ten slotte is het bedoeld voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk en voor allen die men daar op het oog heeft voor een geestelijke bediening in de toekomst, maar het richt zich vooral tot het apostolaat. Dit is wat ik kan toelichten over de doelgroep. Er gaat misschien een zekere prioriteit uit naar de kerkleiding, maar uiteindelijk is het een boek dat eenieder aangaat.
Personen die iets van doen hebben met mijn eigen ontwikkeling in de Nieuw-Apostolische Kerk, worden niet bij naam genoemd. Persoonlijke details komen alleen naar voren als ze toch al gepubliceerd zijn, los van dit boek, bijvoorbeeld door mijn verkenningen binnen het Netzwerk Apostolische Geschichte (hoofdstuk 15). Verder schrijf ik over een geanonimiseerde Gebiedskerk XY en ik gebruik een fictieve gemeentenaam Broisheim. Ik heb voor deze naam gekozen omdat zelfs Google Maps die plek niet kent.
Het enige wat in dit boek te vinden is, zijn mijn persoonlijke ervaringen en indrukken. Ook als ik misstanden benoem, Bijbelpassages interpreteer of wat dan ook; het betreft míjn opvattingen, míjn meningen en voorstellingen en gaat het om mijn eigen geloofsopvattingen.
Broisheim, januari 2023
Markus Lechner
[1] Wat ik geloof
"Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven" (Gal 5: 1) Dit is mijn rotsvaste overtuiging en ik zie het als een van de meest wezenlijke kernpunten van het christelijk geloof. Deze vrijheid stelt ons in staat om "naar boven" te kijken. Het lijkt op een firmament van talloze fonkelende sterren, het tilt op, het laat je spiritueel diep ademen, het inspireert, doet je dromen en het geeft visioenen. Ik geloof dat vrijheid in het geloof haar oorsprong vindt in de liefde van God. Ik geloof dat deze vrijheid werd verkondigd door Jezus Christus in Zijn Woord, wezen en werk. Ik geloof dat deze vrijheid nodig is om tot volwassenheid te komen in het geloof. Ik geloof dat deze vrijheid geen ander middelaarschap meer nodig heeft dan in Jezus Christus. Ik geloof dat deze vrijheid, omdat ze voortbouwt op vrijwilligheid, een vreugdevol geloof voortbrengt. Ik geloof dat deze vrijheid in talrijke opzichten voor de geest een verhelderende en verlossende werkzaamheid heeft. Ik geloof dat deze vrijheid in de allereerste plaats gelijkberechtiging vereist, ruim baan vraagt voor creativiteit en diversiteit en uitnodigt tot toekomstgericht denken en investeren. Ik geloof dat deze vrijheid ervoor zal zorgen dat elke vorm van macht een neutraliserende tegenhanger vindt. Ik geloof dat deze vrijheid bewust gerechtvaardigde kritiek doet uitoefenen, om op te klaren wat onheil aanricht en dit verhelpt, om verwondingen te genezen en verzoening te bewerkstelligen. Ik geloof dat deze vrijheid het steevast afhoudt dingen te geloven en ten uitvoer te brengen die niet in harmonie zijn met het Woord, het wezen en het werk van Jezus Christus. In het bijzonder geloof ik dat deze vrijheid verhindert tegenslagen, vertwijfeling en ontroostbaarheid als blijvend te ondergaan, dat ze onderdrukking weerstaat, en dat ze het zal beletten mensen als onderworpenen klein te houden. Ik geloof dat deze vrijheid ook de vaardigheid schenkt om desnoods af te leggen wat bereikt is en verworven, om hogere dingen te kunnen aannemen. Ik geloof dat er geen grotere vrijheid is dan die in Jezus Christus. Ik geloof dat deze onthullende vrijheid alles ontvouwt en vervult wat zich nu naar de toekomst toe nog slechts in contouren laat aftekenen. Ik geloof dat deze vrijheid onophoudelijk op vele manieren wordt bedreigd, maar ik geloof ook dat er altijd mensen zullen zijn die bereid staan alles te geven om ervoor te zorgen dat deze vrijheid zich steeds opnieuw kan ontwikkelen, omdat immers het wezen van God zich in haar openbaart en zij diep verankerd is in de harten van de mensen. Deze vrijheid is onuitwisbaar. "Wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn." (Johannes 8: 36)
Dit boek handelt over wat geloofsvrijheid te maken heeft met macht en in het bijzonder met de Nieuw-Apostolische Kerk.