sila.nl - publicatie ledenaantal van o.a. de NAK in 2021 en 2022

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zefyr
Berichten: 658
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:30

sila.nl - publicatie ledenaantal van o.a. de NAK in 2021 en 2022

Bericht door zefyr »

@allen,

Recentelijk publiceerde sila.nl het ledenaantal van de aangesloten kerkgenootschappen, waaronder de Nieuw-Apostolische Kerk, in 2021 en 2022 (zie onderstaande link).

https://sila.nl/5-Pages/01-Aantallen2022.html
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: sila.nl - publicatie ledenaantal van o.a. de NAK in 2021 en 2022

Bericht door TjerkB »

zefyr schreef: di 09 mei 2023, 14:27 @allen,

Recentelijk publiceerde sila.nl het ledenaantal van de aangesloten kerkgenootschappen, waaronder de Nieuw-Apostolische Kerk, in 2021 en 2022 (zie onderstaande link).

https://sila.nl/5-Pages/01-Aantallen2022.html

@zefyr
@all

Het maakt, zo wil ik onderscheiden, verschil of mutaties plaatshebben in een ledenregister, óf, naar Openbaring 21, in "het boek van het Lam":

BakEenEi schreef: za 15 dec 2012, 16:30(...)
Wat al deze “hogere verantwoordelijke leidinggevenden” ondertussen op hun klompen níet wíllen aanvoelen is, vanuit welk “vertrekpunt” men heeft geredeneerd. Men vertrekt bij het verschenen drukwerk, in plaats van bij de Liefde van God! Wat er eerder al was gebeurd bij “Vragen en Antwoorden” en bij andere officiële uitgaven van het internationale kerkbestuur is namelijk, dat men met het grootste gemak maar alvast heen stapte over een aantal zeer verregaande aannames. Waarom zou bijvoorbeeld het ambt van stamapostel, ervan uitgaande dat dit overeenkomt met de positie van Petrus onder de apostelen in Jezus’ tijd, door God exclusief voorgoed in beheer zijn gegeven bij het rechtspersoonlijkheid bezittende lichaam waarbinnen de besluitvorming plaatsheeft voor de internationale Nieuw-Apostolische Kerk?

Een andere vraag, dichtbij huis, kan zijn: als iemand een leugenachtige brief opstelt tezamen met andere “hohe Ämter” in een gebiedskerk; toont zo iemand zich daarmee nog steeds een “Bode van Jezus Christus”, zulks “in de verbondenheid met de stamapostel”, óf klopt er dan gewoon iets niet?!

(...)
Op een catechismus heb ik niets tegen, maar wel als men God de wetten gaat voorschrijven...

(...)
(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "Za 15 Dec 2012, 16:30" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"
Zie in deze samenhang tevens het bericht op "do 26 jun 2014, 09:22", in de thread "Redevoering van het brein achter de NAK-catechismus...", alsmede het bericht op "do 30 okt 2014, 15:45", in de thread "Twee voor twaalf"
BakEenEi schreef: wo 08 mei 2013, 15:32(...)
Het kan er misschien wel eens de schijn van hebben gekregen dat wie van hogerhand in de organisatie nog niks wordt gevraagd, vooral ook niks moet willen doen, maar dat is in Zijn werk zeer zeker niet de juiste voorstelling van zaken. Wij zijn niet onderworpen aan het gezag van hoogmogende heren-kerkleiders dat men zichzelf uit alle macht en met een hoop getouwtrek heeft toegeëigend - want zó gaan narcisten te werk!

Als "stamapostelhelper" Jean-Luc Schneider verstandig is, neemt hij met Pinksteren een wijs besluit: hij schaft de verwarrende catechismus af, hij trekt de kromme geschiedschrijving in en hij verklaart dat, als het aan hem ligt, er tot nadere aankondiging enkel en alleen nog werk wordt gemaakt van de samenvatting die Jezus Christus gaf van de Tien Geboden.

"Het lidmaatschap van een kerk is niet meer waard dan het lidmaatschap van een hengelsportvereniging," zo drong het geleidelijk aan tot mij door. De ledenadministratie van een kerkgenootschap is gebakken lucht, vergeleken met het boek van het Lam (vgl. Op. 21: 27). Nóg hoor ik in Frankfurt am Main de broer van districtsapostel i.r. Hagen Wend druk praten over wat gemiddeld één zitplaats kost in de Neuapostolische Kirche. Schrik niet: € 120 per jaar. Even omrekenen naar Nederlandse verhoudingen: 4 miljoen euro verlies rond Residence Eimersstaete c.a. en uitgaande van dezelfde kostprijs; dat is goed voor 10 jaar onderdak ten behoeve van alle ruim... 900 en 2.200 toehoorders bij de eredienst vanuit Drachten, inclusief één keer per jaar gratis koffie met wat erbij! Ik denk dus dat i.c. het bestuur de visvergunning "ietwat te ruimhartig" heeft opgevat...

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "08 mei 2013, 15:32", in de thread Job: "Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan."
Zie ook het bericht op "do 01 dec 2022, 07:17", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"

Het kwam mij ter ore dat in de Nieuw-Apostolische Kerk enige tijd geleden ook een voormalige districtsvoorganger diens lidmaatschap heeft opgezegd. Het is echter bepaald niet hetzelfde een kerk te verlaten, óf uitdrukkelijk (ook) Zijn werk! Hierbij valt te denken aan het volgende...

TjerkB schreef: di 06 dec 2022, 16:24(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk kwamen er spijtig genoeg leidinggevenden aan het roer te staan voor wie de hoofdzaak niet meer de hoofdzaak hoefde te zijn: "Weid mijn lammeren. (...) Hoed mijn schapen." In plaats daarvan moest de kerk als instituut met een voor de buitenwacht sektarische signatuur "vanuit het moeras" worden opgestuwd en -tot elke prijs- tot de gevestigde namen gaan behoren, te midden van de concurrente denominaties. Ondertussen echter ging het in Zijn werk niet om deze kerk, maar om de hoofdzaak; dus "gewetensvolle zielzorg"!

Daarom was het bij nader inzien niet verstandig dat velen zich lieten aanpraten dat het erop aankwam trouw te blijven... in de navolging... van geestelijk leiders - die er in feite een verborgen agenda op nahielden. Met slachtoffers die ze daarbij maakten, had niemand enige compassie.

Natuurlijk kan er niets op tegen zijn om de prachtige rode draad bij de heils­ge­schie­de­nis, zoals deze in de Bijbel naar voren komt, aansprekend in een eigentijdse vorm nader voor het voetlicht te brengen, maar dat was bij de nieuw-apostolische catechismus helaas niet de opzet. De opzet daarentegen was: te imponeren met eigenzinnigheden, machtsposities veilig te stellen en zielen daarmee heimelijk een bijgeloof op te dringen. Op die snode plannen rustte vanzelf geen zegen. Toen de kerk half leegliep, sprak de kerkleiding ontwijkend en manipulatief van: secularisatie. Zo raakte menigeen ver van huis en er ontstond verwijdering tussen gelovigen die eerder jarenlang in hun gemeente samen waren opgetrokken:

TjerkB schreef: do 26 okt 2017, 15:36(...)
Zoals het desijds de geldwisselaars betrof in de tempel, wordt er sindsdien onder kerkleiders, ijdeltuiten als ze zijn, vol trots handel gedreven in ieders intellectuele bezittingen. Ze bewieroken elkaar als hoge vertegenwoordigers van het hemelrijk, doch in werkelijkheid vestigden of handhaven zij in Zijn rijk als keizers brutaal elk een eigen koninkrijk. Ondertussen hebben de bij hun instituties aangesloten leden dat ingebeelde gezag voluit te eerbiedigen, zulks onder het mom van het evangelie van Christus Jezus, doch God heeft geen kerken opgericht, geen ledenregisters ingesteld en in zulke organisaties geen autoriteiten benoemd. Evenmin deelde Hij onder “keizers” nieuwe hemden uit... Verder wordt er in onze westerse samenleving veel te gemakkelijk vergeten dat er heus méér oprechte gelovigen zijn dan alleen maar velen, die zich christenen noemen. God zendt wie Hij zenden wil en Hij zegent wie Hij zegenen wil, wanneer en waar ook. In een diepe put geen bereik meer op een mobieltje - voor Hem is dat geen enkel beletsel. Wát is er nog overgebleven van wat wij voorheen in de gemeenschap dankbaar mochten delen:
  • Zijt gij door de levensstormen moe en mat?
    Heeft een golf van zorgen u soms overspat?
    Weet, in de gemeenschap wacht u vreed' en rust,
    wordt g' u van des Vaders liefde weer bewust.

    Tel Gods liefdedaden, denk daaraan:
    door d' Apost'len biedt Hij schatten aan.
    Grijp die gaven, neem ze dankbaar aan.
    Dat geeft kracht de levensstormen te weerstaan.


    Bron: Eerste couplet van lied 376, NAK-gezangboek
Wát velen ook inbrachten omwille van waarheid en liefde, recht en gerechtigheid; je werd verpletterd onder de arrogantie van de macht van de "hooggeplaatsten" ...

(...)

Staat er wel iemand bij stil hoeveel energieverspilling en wat voor een vernietiging van menselijk kapitaal op de kerkvloer er wordt aangericht?

(...)


Uit: Bericht op "di 06 dec 2022, 16:24", in de thread "NAK NL hijst de stormbal en komt met een ambitieus plan - storm in een glas water?"

Laten wij maar vasthouden aan een hartverwarmend klimaat van "biddende handen - bezield en gewijd en van de banden der aarde bevrijd" (lied 98, koorboek NAK):

  • Geloof en ongeloof
    [22] In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was winter. [23] Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo. [24] Daar kwamen de Joden om Hem heen staan, en ze vroegen Hem: ‘Hoe lang houdt U ons nog in het onzekere? Als U de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’ [25] Jezus antwoordde: ‘Dat heb Ik u al gezegd, maar u gelooft het niet. Wat Ik in naam van mijn Vader doe getuigt over Mij, [26] maar u wilt Me niet geloven, omdat u niet bij mijn schapen hoort. [27] Mijn schapen luisteren naar mijn stem, Ik ken ze en zij volgen Mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader Mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, [30] en de Vader en Ik zijn één.’

    Uit: Johannes 10 (NBV21)

Graag verwijs ik ook naar mijn bericht op "do 09 mar 2023, 21:15", in de thread "scheuring in de Hersteld Apostolische Zendingkerk (groep Schaap-Rijnders-Straetemans versus groep Kuipers)". Toen kerkelijk onderdak nog niet bestond, hield God de Zijnen de hand boven het hoofd!

Groet,
TjerkB


P.S.

Zie voor eerdere berichtgeving over de geregistreerde ledentallen o.a.:
  1. "Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL
    "
  2. "ledenaantal 2010 nak nl
    "
  3. "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
  4. "sila.nl en het ledenaantal NAK NL 2015
    "
  5. "sila.nl publiceert ledenaantal NAK NL 2018, 2019 en 2020
    "
  6. "AP: Overheid moet stoppen met automatische gegevensverstrekking aan Kerken via sila.nl
    "
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”