Misbruik door katholieke priesters en paters

Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Misbruik door katholieke priesters en paters

Bericht door TjerkB »

@all

Kortheidshalve verwijs ik naar de onderstaande links:

https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuw ... dvergeten/
alsmede
https://www.rkkerk.nl/oproep-bisschoppe ... -misbruik/

Groet,
TjerkB


N.B.
BakEenEi schreef: zo 31 mar 2013, 22:28(...)


(...) Slachtoffers zijn mensen die op dat moment minder macht hebben, minder weerbaar zijn en zich niet effectief kunnen verzetten. De vrouwelijke bevolking na een oorlogsoverwinning. Jonge en zwakke mannen in een Amerikaanse gevangenis. Iemand die zijn baan wil houden. NSB'ers na de oorlog. En kinderen in een internaat.
Er zijn wellicht goede redenen om het celibaat op te heffen, maar seksueel misbruik voorkom je er niet mee. Opletten voor de enige man in de bosjes of nooit bij vreemden in de auto stappen werkt ook niet, want een kind kan iemand al snel niet vreemd of eng vinden. En met een buurman, die ook nog eens politieagent is, loop je als kind zo mee.
Wat dan wel? In Australië was ik vier jaar directeur van een centrum voor slachtoffers van seksueel geweld. Ik heb daar een programma opgezet voor schoolkinderen dat weerbaar gedrag aanleerde. Het ging helemaal niet expliciet over seksueel geweld. Het leerde kinderen op hun gevoel te vertrouwen en ook dat sommige geheimen te erg zijn om geheim te houden. We moedigden kinderen aan om vijf mensen te bedenken met wie ze over moeilijke dingen konden praten.
De rooms-katholieke jongetjes van toen hadden deze mogelijkheid niet. Hun was afgeleerd zelf te voelen wat fijn of onprettig was. Als een van hen iets al aarzelend durfde te melden, werd het niet geloofd. Dit was het echte misbruik: men was ziende blind en horende doof voor het grote onrecht dat weerloos gemaakte kinderen werd aangedaan. (...)



Bron: NRC vrijdag 19 maart 2010, pagina 7/Opinie

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "31 mar 2013, 22:28", in de thread "Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk"
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik door katholieke priesters en paters

Bericht door TjerkB »

@all

Vorig jaar bekeek ik de toen net verschenen documentaire Netflix-miniserie "Vatican Girl". Een aangrijpend duister moorddossier dat geregeld nog in het nieuws komt. Zie eventueel: https://nos.nl/artikel/2479954-vaticaan ... tican-girl. Peilloze witteboordencriminaliteit wordt vermoed.

Geheel los van de kerk van Rome, werd vandaag de ontdekking bekend van achtergehouden relevante feiten in de hoogste kringen in ons land. Een vermeende held blijkt de gevangene te zijn geweest van diens eigen mythe. De realiteit van betrokkene was een geconstrueerde waarheid.

Onwillekeurig dwaalden mijn gedachten af naar een forumbijdrage in 2012 met m.i. boekdelen sprekende inhoud, waaruit de volgende quote:

Redactie schreef: za 28 jan 2012, 08:52 Het is een ontwikkeling geweest vanachter de coulissen, een sluipend proces waarin een ieder heimelijk werd meegetrokken, van ongeveer de laatste vijftien jaar, waardoor men nu toch wel aan de rand van de afgrond staat. Wie het tussendoor al gegeven was om met een wat weidsere blik om zich heen te kijken, waarschuwde vergeefs. De levende apostelen zijn -naar eigen zeggen- immers de schippers namens God. Wie in hun schreden volgt, arriveert met de ogen dicht in het hemelrijk. Eenmaal ingeschreven in het ledenregister van de Nieuw-Apostolische Kerk, was het slechts een formaliteit om deel te hebben aan de Eerste Opstanding. Voor jou was bij de bruiloft van het Lam de tafel al gedekt. Alleen, je moest natuurlijk wel trouw blijven - aan de levende apostelen. Hun wens is jouw gebod. Niemand dacht er verder over na van wie ze de wijsheid feitelijk in pacht hadden gekregen. Je geloofde ze op hun woord. Wat er in de Bijbel staat en hoe het wordt bedoeld; dat was aan hen voorbehouden, zeiden ze zelf. Als jij nu maar "een onbegrensd vertrouwen" in ze aan de dag legde! Voor de rest sloegen ze je zowat dood met al hun publicaties. Dankbaar moest je zijn. Ongenoegen en ontevredenheid waren uit den boze. Als dompteurs dresseerden ze de schapen op hun circusweiden.

(...)
Het werk Gods kan wel berusten bij Degene die erover gaat, namelijk God zelf. Hij geeft "de exploitatie ervan" niet uit handen. Zou Híj het nodig hebben om het aan anderen te moeten overlaten wie Híj zal zenden? Geloof daar maar niks van! Natuurlijk, bij de Nieuw-Apostolische Kerk wordt alles voorzien van exclusiviteitskenmerken. Zo zou er bij Zijn woord (!), voor zover het gesproken wordt binnen de muren van deze kerk, rekening moeten worden gehouden met het auteursrecht! Nagenoeg alles wat broeders en zusters ooit aan Hem hadden gewijd, voorziet men van copyrightsymbolen en dergelijke. Het wordt ingepalmd en er wordt beslag op gelegd: laat niemand ernaar wijzen, alsof het "familiebezit" was. Het zijn vreemde huishouders over de verborgenheden van een afgod, die nu zó te werk gaan dat anderen aldus vrees wordt ingeboezemd.

Christenen hebben níets van doen met levende apostelen die zich in het leven brutaal en tegen betaling opwerpen als entertainers, als opdringerige filantropen, als life-coaches, als ieders plaatsvervangende geweten! Tot nu toe hebben dezulken menigeen die in hun ogen iets te mekkeren had, nog van zich af kunnen schudden, maar daarin komt verandering. De maskers zullen neervallen, het nagestreefde persoonlijke gewin wordt doorzien, de koude trots zal breken. Men zal de maat worden genomen. Voor hun uitgekiende listen en hun mensonterende bedrog wordt het ultieme bewijs geleverd. Geen beschermengel zal ze in hun naaktheid bijstaan. Met hun flegmatische temperament wordt er afgerekend. Voor de zichzelf als academisch en post-academisch geschoolden inschalende dilettanten gaat het kunstlicht uit. Een donkere duisternis doemt op.

(...)
  • [1] Schrijf aan de engel van de gemeente in Sardes: “Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet wat u doet; overal wordt beweerd dat u het leven hebt, terwijl u dood bent.
    [2] Word wakker, versterk uw laatste krachten: u bent op sterven na dood. Want ik merk dat uw gedrag tekortschiet in Gods ogen. [3] Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent. [4] Maar enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden. Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.”


    Uit: Openbaring 3 (NBV)
(...)


Uit: Bericht op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op "28 jan 2012, 08:52", in de thread "Job: 'Het licht verwachtte ik, maar de duisternis brak aan.'"

Nóóit had ik verwacht dat het vuur ons zó na aan de schenen zou worden gelegd. Ik kon niet anders dan mij daarover uitspreken. Telkens wéér:

BakEenEi schreef: ma 09 jul 2012, 17:07(...)
Toen ik in mei 2005 via het Internet te lezen kreeg wat districtsapostel Saur in de weekdienst, volgend op de zondag waarop Wilhelm Leber de nieuwe stamapostel was geworden, in Heilbronn aan de nieuw-apostolische gelovigen had voorgehouden, stond het voor mijzelf onmiddellijk vast: ik had die man én de knipmessen die hem napraatten per direct wegens lariekoek en godsdienstwaanzin uit het ambt gezet:
Wie op zo'n manier door de een of andere religieuze hotemetoot wordt geschoffeerd, "uitgekleed", alsof het verdomme oorlog zou zijn, staat nog maar één ding te doen, namelijk zich uit de voeten te maken. Vooral de term "schlußsiegbereit" - hoe verzin je het?! En dan durft zo'n onverlaat de preek óók nog te beëindigen met "Dem Aufrichtigen lässt ́s der liebe Gott gelingen".

(...)
"Ik kan niet begrijpen dat mensen, die zich brutaal uitgeven voor leraren der gerechtigheid, aankomen met allerhande examenvereisten waaraan kinderen Gods zouden moeten voldoen om zich ten langen leste te mogen verzekeren van de liefde van hun eigen hemelse Vader en zij die liefde met een uiterste krachtsinspanning moeten verwerven. Als ik dan ook nog denk aan zielen met vaak voor derden onzichtbare geestelijke beperkingen, die met zulke dreigende taal het mes op de keel wordt gezet, slaan bij mij zowat de stoppen door. Klaus Saur en diens geestverwanten kunnen voor mij de pot op.", schreef ik later nog aan een vriend.

(...)


Uit: Bericht -op het voormalige Forum van wijlen Bauke Moesker- op 09 jul 2012, 17:07", in de thread "Uit onze doorlevingen"

Maar rond de onverschillige waardigheidsbekleders is er wel zó'n sterke lobby, dat bij blinde bewonderaars ge­voe­lens van loyaliteit over­heer­sen.

  • [9] Hoor toch wat volgt, leiders van het volk van Jakob en heersers van het volk van Israël, jullie die de gerechtigheid verafschuwen en al wat recht is krom maken, [10] die Sion bouwen op bloed en Jeruzalem op onrecht. [11] De leiders spreken er recht in ruil voor geschenken, de priesters geven onderricht tegen betaling, de profeten voorspellen voor geld, terwijl ze zich op de HEER beroepen en zeggen: ‘De HEER is toch in ons midden? Ons zal geen onheil treffen.’ [12] Daarom, door jullie toedoen, zal de Sion als een akker worden omgeploegd, zal Jeruzalem een ruïne worden en de tempelberg een overwoekerde heuvel.

    Uit: Micha 3: 11 (NBV21)

Groet,
TjerkB :shock:
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik door katholieke priesters en paters

Bericht door TjerkB »

TjerkB schreef: zo 01 okt 2023, 21:46(...)
Kortheidshalve verwijs ik naar de onderstaande links:

https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuw ... dvergeten/

(...)

@all

De bedoelde documentaireserie van vier afleveringen wordt op het ogenblik herhaald op NPO2:
  1. Zwijgen is goud
    Afl. 1•Di 9 jan 22:10•46m•
    De overlevers vertellen hoe het misbruik begint en over de fysieke en mentale gevolgen. Vaak wordt het misbruik voorafgegaan door een ingrijpende gebeurtenis in hun leven, zoals het overlijden van een ouder. De getuigen beschrijven hoe priesters en paters de zwakke en kwetsbare positie waarin de overlevers verkeerden, gebruiken om hen te domineren en later te misbruiken. Ze vertellen over de schaamte, over het niet durven vertellen, over het sadisme en het mentale en fysieke misbruik, dat soms jarenlang duurde. Die vernederingen waren vaak zo pijnlijk dat ze de gevolgen ervan decennia later nog steeds met zich dragen.
    .
  2. In de naam van de Vader
    Afl. 2•Di 16 jan 22:41•51m•
    Niet de overlevers, maar hun ouders en familieleden staan centraal. Welke signalen vingen zij op? Hoe gingen zij om met de wetenschap dat hun kind misbruikt werd door iemand die ze vertrouwden? Ze spreken over schuldgevoel, schaamte en verkeerd begrepen signalen. Sommigen van hen hebben de moed om de strijd aan te gaan met de kerkelijke hiërarchie, maar daar komen ze vaak nog beschadigder uit. Tegelijk voltrekt zich een maatschappelijke evolutie die onomkeerbaar is.
    .
  3. Operatie Kelk
    Afl. 3•Di 23 jan•50m•
    24 juni 2010. De politie houdt huiszoekingen in het Aartsbisschoppelijk Paleis in het kader van een onderzoek naar een mogelijke doofpot van het misbruik van kinderen door priesters en paters. Omdat er toevallig een cameraploeg in de buurt is, wordt alles gefilmd. De beelden gaan de wereld rond, in België barst de bom. Kort daarvoor heeft de neef van een hooggeplaatste Belgische bisschop een gesprek met zijn oom vastgelegd, die hem als kind dertien jaar lang heeft misbruikt. Kardinaal Danneels is ook bij het gesprek. De zogenaamde Danneels-tapes blijken een stok achter de deur om de kerk tot snelle actie aan te zetten.
    .
  4. Tot in de eeuwigheid
    Afl. 4•Di 30 jan•45m•
    Operatie Kelk loopt met een sisser af en juridische gevolgen voor de daders lijken onwaarschijnlijk. In een ultieme poging tot gerechtigheid, hebben enkele Belgische overlevers hun hoop gevestigd op de aanklacht die ze eerder al tegen de paus in Rome hebben ingediend. Ondanks de juridische tegenslagen, blijven veel overlevers strijdvaardig. Het is hun gevecht, want de erfenis van het misbruik weegt zwaar. Zolang de daders vrij rondlopen en het risico bestaat dat ze nieuwe slachtoffers maken, kunnen de overlevers hun verleden niet volledig verwerken.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2781
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Misbruik door katholieke priesters en paters

Bericht door TjerkB »

@all

In het woordenboek keek ik zojuist even na wat er staat bij "onbaatzuchtig", namelijk "niet zijn ei­gen voor­deel zoe­kend ten kos­te van an­de­ren". Ook was ik benieuwd of dit woord nog wel voorkomt in de Nieuwe Bijbelvertaling van 2021: één keer, in het zeldzaam veelzeggende hoofdstuk Wijsheid 7 van de zgn. Deuterocanonieke boeken. Hoe kwam ik hierop? In de achterliggende week kwam ik kort nog in contact met degene over wie ik vorig jaar het onderstaande liet weten:

TjerkB schreef: di 16 mei 2023, 11:39(...)
Wie ten prooi valt aan psychisch geweld, komt er soms nooit echt overheen. Juist als kind of als jongvolwassene zal het je dus maar overkomen. Door vrijwilligerswerk bezocht ik onlangs een studio-opname van een praatprogramma op tv. Daarbij kwam het ter sprake dat kinderen er al grote moeite mee kunnen hebben om, tegen hun eigen gevoel of natuur in, in hun omgeving maar niet van een kennelijke norm af te wijken. Als je niet spontaan jezelf kunt zijn, dus onvrij om je eigen identiteit te ontwikkelen; dat is traumatiserend! Het staat je autonomie lelijk in de weg. Tegen het einde van de opname stond een oude dame op. Zij vertelde zichzelf pas dít jaar op Bevrijdingsdag voor het eerst echt vrij te hebben gevoeld! Later sprak ik haar. Bij toeval was zij enkele jaren geleden begonnen met lessen "innerlijk tekenen". Die brachten veel aan het licht. Het had met name van doen met allerlei verkrampingen (...) die het gevolg bleken te zijn geweest van een allesbepalende christelijke geloofstraditie.

(...)


Uit: Bericht op "di 16 mei 2023, 11:39", in de thread "Renske Doorenspleet: Apostelkind (2020 Uitgeverij Balans)"

Een kerkelijke ambtsdrager in wie je een Godsgezant hoopt te zien, zal het eigen voordeel niet zoeken ten koste van een ander want immers; hoe kan de liefde van God samengaan met nagestreefd gewin, aanzien of macht? Dienend leiderschap in Zijn gemeente brengt wezenlijk andere prioriteiten mee dan wat er verder nog aan de orde kan zijn bij de bedrijfsvoering in een humanitaire organisatie. Niemand kan zich de wijsheid van God zelf toe-eigenen. Net als ons geloof en Zijn liefde is die wijsheid een waardevol geschenk. Onbaatzuchtig dienen getuigt van wijsheid! Dít las ik erover in Wijsheid 7:

  • [13] Onzelfzuchtig heb ik haar verworven, onbaatzuchtig geef ik haar door, zonder haar rijkdom te verbergen. [14] Zij is voor mensen een onuitputtelijke schat; wie haar verwerft raakt bevriend met God, die mild gestemd is door de gaven uit haar onderricht.
    [15] Moge God mij vergunnen met verstand te spreken en te denken in overeenstemming met de gaven die mij geschonken zijn. Hij is de gids van de wijsheid, Hij is het die wijzen verbetert.


    (...)

    [22] De wijsheid, de maakster van alles, heeft mij onderricht. Zij heeft een geest die verstandig en heilig is, uniek, veelzijdig, verfijnd, beweeglijk, helder, rein, betrouwbaar, onkwetsbaar, goedwillend, scherpzinnig, [23] onstuitbaar, weldadig, menslievend, standvastig, onwrikbaar, onbezorgd, almachtig, alles overziend en alle geesten doordringend, hoe verstandig, zuiver of verfijnd ze ook zijn. [24] De wijsheid is beweeglijker dan alles wat beweegt, ze doordringt en doorstroomt alles met haar zuiverheid. [25] Ze is de adem van Gods kracht, de zuivere straling van de luister van de Almachtige; niets dat onrein is kan haar binnendringen. [26] In haar schittert het eeuwige licht, in haar wordt Gods kracht feilloos weerspiegeld en zijn goedheid afgebeeld. [27] Ze is één maar kan alles, ze is onveranderlijk maar vernieuwt alles. Ze gaat over op elk volgend geslacht van vrome mensen en maakt hen tot vrienden van God, en tot profeten. [28] Want God heeft alleen degene lief die zijn leven deelt met de wijsheid. [29] In schoonheid overtreft ze de zon, haar plaats is boven de sterren. Ze is schitterender dan het daglicht, [30] want dat wordt gevolgd door de nacht, maar de wijsheid wordt nooit verduisterd door het kwaad.

Na aanvankelijk geruime tijd een afgezonderd bestaan in een klooster was het leven van betrokkene gewijd geweest aan naasten, maar toen de vanuit haar denominatie geregisseerde werkzaamheden omstandigheden van ziekte meebrachten, had de hogere geestelijkheid haar afgedankt. Alleengaand en met dat ondervonden leed vervolgde zij haar weg. Wat op mij grote indruk maakte, was en passant spontaan déze opmerking:

  • Mijn spreuk is: ik doe wat in mijn vermogen is. Dit is mijn aangepaste regel uit de Bijbel. Als een vrouw Jezus’ voeten wast met balsem en de apostelen het verkwisting vinden…
Afbeelding


Vanuit de kerkbanken had collectieve vastberaden naastenliefde hier vast nog wel verschil kunnen maken, maar vermoedelijk was dat verschil uitgebleven doordat men de ketenende religieuze kluisters was aangelegd van een wél vermurwend doch geen heil aanbrengend gezagsorgaan.

Echter, nóóit lag het op de weg van zgn. waardigheidsbekleders om met de waardigheid van naasten aan de haal te gaan; laat staan dezen brutaal de persoonlijke autonomie te ontnemen door hun lichamelijke en/of geestelijke integriteit te schenden. Voor aldus n.b. "in vereniging gepleegde diefstal" heeft helaas door de jaren heen menigeen de hoogste prijs betaald. Indien onder christenen mooie woorden niet zegenend vergezeld gaan van de bijbehorende mooie daden, verworden predikbeurten en godsdienstoefeningen tot opium van het volk en fa­çade­po­li­tiek.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”