@LeviTjerkB schreef:(...)
De berichten van "zefyr" op het voormalige Forum van Bauke Moesker werkten ook voor mij vaak als een eye-opener:
Het is namelijk zo: wat ikzelf afwist van "de geschiedenis van het (nieuw-apostolische) rijk Gods" was -helaas- voornamelijk gebaseerd op wat de kerk zelf daarover publiceerde. Ik was mij er amper van bewust dat op die manier de helft niet aan mij werd verteld (vgl. 1 Koningen 10 vers 7) en dat er misschien andersdenkenden of buitenstaanders zouden kunnen zijn, die over "mijn kerk" óók het nodige te melden hebben.zefyr schreef:@WebTeam
Wat ontbreekt aan jullie analyse? Historisch besef en bewustzijn! Reeds in de negentiger jaren van de vorige eeuw is door kritische nieuw-apostolischen (gemeenteleden, onderdiakenen, diakenen en priesters!) in Duitsland en Zwitserland (onder leiding van priester dr Erwin Meier-Widmer te Schaffhausen) aanhangig gemaakt, dat het niet snor zat met het toezicht op de financien van de NAK. Een kleine clan aan de top maakt(e) de dienst uit, op vrijwel alle beleidsterreinen. Controlemechanismen, scheiding der machten en 'checks and balances' ontbraken en ontbreken nog steeds. Inspraak van de basis was taboe. Van verantwoording afleggen door de kerkleiding aan de basis was geen sprake. We leefden destijds in een periode dat op het woord kritiek een taboe rustte. Inmiddels zijn we ruim een decennium nadien. De hondstrouwe leden - de stakkers moeten een onbegrensd vertrouwen hebben in hun zegendragers... - die thans de lege kerkgebouwen bevolken kun je alles voorzetten en wijsmaken. De kritische geesten zijn allang vertrokken. Het volk krijgt de leiders die ze verdient. De nieuw-apostolische cultuur - gekenmerkt door een onkritische, apathische houding, kadaverdiscipline en gebrek aan onderlinge solidariteit - is amper vatbaar voor verbetering. Zolang de basis niet 'en masse' en vastberaden de kerkleiding tot de orde roept, hebben ze vrij spel. De noodsignalen van enkele 'dissidenten' zijn jarenlang staalhard genegeerd. Veranderingen, die gepresenteerd worden als verbeteringen en vooruitgang, zijn hooguit van cosmetische aard, met zeer beperkte houdbaarheidsdatum.
Bron: Bericht op het voormalige Forum van Bauke Moesker op "Do 29 Nov 2012, 19:01", in de thread "De bewijzen stapelen zich op.../noodsignalen jarenlang genegeerd"
(...)
Uit: Bericht op "Wo 18 Nov 2015, 11:06" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"
Zie ook het bericht op "Ma 04 Jan 2016, 23:50" in de thread "Jehova"
Vergeleken met zowel de situatie in de negentiger jaren, waar "zefyr" in de hierboven aangehaalde quote aan refereerde, als in 2012 is de stand van zaken anno 2017 nog exact dezelfde: "Controlemechanismen, scheiding der machten en 'checks and balances' ontbraken en ontbreken nog steeds." Ikzelf schreef er afgelopen dinsdag nog het volgende over:
Ook in jouw laatste bericht worden deze zorgwekkende mechanismen en de daarmee samenhangende machinaties, waar inmiddels ook Ronald Rohn aan ten prooi viel, aangeduid:TjerkB schreef:(...)
Ikzelf ben jarenlang als administrateur bij dit kerkgenootschap in dienst geweest. Van 1985 tot 2000. Dan weet je dus op zijn minst van de hoed en de rand. Over wat in mijn beleving in de bestuurlijke organisatie van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland de zwakste schakel is, heb ik in forumbijdragen geen misverstand laten bestaan. Betrof het trouwens maar één zo'n zwakste schakel. Voor zover ik het nu, zowat zeven jaar later, kan bezien, heeft het bestuur onbehoorlijk bestuurd.
Waar zit hem dat in? Welnu, mijn "motie van treurnis" begint al bij de statuten. Op geen enkele manier waarborgen die een professionele bedrijfsvoering. Met alle mogelijke (ongeschreven) codes en voorschriften, die wel een nieuw-apostolische "lifestyle" in de hand werken maar die voor de rest op het zakelijke vlak hooguit contraproductief uitpakken, is het vervolgens voluit vragen om moeilijkheden. Niet voor niets wordt hierover in binnen- en buitenland (!) steen en been geklaagd.
(...)
Uit: Bericht op "Di 07 Feb 2017, 15:07"
De misère doet mij denken aan wat Gerrit Sepers er "in het naschouwen" wel over kwijt wilde:Levi schreef:@Tjerk,
Miljoenenverliezen is voor de NAK geen issue.
De macht en controle wel!
Juist binnen het escalatiemoment had Rohn zich als professional moeten manifesteren.
Dat jij je pijlen richt op het handelen van het bestuur van de NAK begrijp ik, maar dat Rohn alleen daardoor
het slachtoffer is geworden gaat er bij mij niet in.
Dat is teveel eer...
Groet,
Levi
Bron: Bericht op "Wo 08 Feb 2017, 18:26"
- [Citaat Gerrit Sepers in 2004]
- „Wie kleine Jungen oder kindliche Menschen“
naktuell.de: Denken Sie, dass die sich wandelnden gesellschaftlichen Prozesse und Einflüsse in der heutigen Zeit nicht doch einen starken Einfluss haben und zwangsläufig Änderungen am System bewirken?
G. Sepers: "Unsere Kirche ist wie eine letzte Insel, auf der das hierarchische System konserviert wird. Weil wir so stramm organisiert sind, würde jede Änderung zu einem großen Abfall führen. Die Geschwister haben überhaupt nicht gelernt, zu diskutieren oder mit Dialog umzugehen. In ihrer gesellschaftlichen Entwicklung haben sie das wohl gelernt, aber in der Kirche überhaupt nicht. Das betrifft gebildete Leute genauso wie kindlich gläubige Leute. Es ist erstaunlich, dass große Männer in unserer Gesellschaft – ich habe das öfter erlebt – Professoren, Direktoren, Präsidenten von großen Unternehmen usw., innerhalb unserer Kirche sich wie kleine Jungen oder kindliche Menschen verhalten. Das ist sehr erstaunlich!" (...)
Telefonisches Interview am 10. und 17.12.2004, redigiert am 29.12.2004, veröffentlicht am 04.01.2005
http://www.naktuell.de/0105/0105003.html - „Wie kleine Jungen oder kindliche Menschen“
- [Citaat Gerrit Sepers in 2008]
- "Met indoctrinatie als heilsmiddel doet de NAK een geestelijk ’concentratiekamp’ ontstaan. De veelvormigheid van de eerste christelijke gemeenten was zo groot en uiteenlopend, dat men zich werkelijk moet afvragen of onze Heer Jezus Christus de apostelen wel zo duidelijke macht gegeven heeft als de NAK in deze tijd met ijzeren vuist leert. Mijn antwoord is: nee."
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... kamp.dhtml
Wat overigens de terechte opmerking betreft "Juist binnen het escalatiemoment had Rohn zich als professional moeten manifesteren", geef ik hem, gezien het bovenstaande en het intrinsieke verraad waarmee hij werd geconfronteerd (en dat dóet wat met een mens, zo weet ik uit eigen ervaring), het voordeel van de twijfel.
Groet,
TjerkB
N.B.
BakEenEi schreef:(...)
Toen ik werkzaam was op het bureau van de Centrale Administratie bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland waren voor mij de offerontvangsten werkelijk heilig (!) doch uitgaven om uiteenlopende redenen soms discutabel. Echter, ik werd uitsluitend geacht mij bezig te houden met de -geautomatiseerde- verwerking van deze financiële gegevens; bij voorkeur met het verstand op nul en de blik op oneindig. Maar dat lag mij niet. Kerkelijke ambtsdragers in deze kerk bevinden zich in een soortgelijke -benauwende- situatie want van hun wordt er verwacht enkel en alleen uitvoering te geven aan het door een handvol machtigen bedachte beleid op het vlak van zielzorg - voor zover er op zo'n manier van zielzorg überhaupt sprake kan zijn! Ik denk nu achteraf dat Gerrit Sepers en ik feitelijk om vergelijkbare redenen zijn vertrokken. Zeer vastberaden.
De moeilijkheid is echter dat vele broeders en zusters het zich niet kunnen indenken dat "hoge(re) dienaren" wel eens méér of andere bedoelingen kunnen hebben dan die welke het daglicht kunnen verdragen. Tegen wil en dank (!) moest ik dat door mijn werk of in de kerk onder ogen zien! Ik begrijp anderen in zoverre dat ik mij bijvoorbeeld herinner dat toen ikzelf destijds de brieven las van de nieuw-apostolische priester Erwin Meier-Widmer, ik mij de inhoud ervan wel aantrok, maar ik kon eenvoudig niet bezien waardoor hij bij het internationale kerkbestuur geen gehoor vond. Beide partijen gaf ik dus maar het voordeel van de twijfel, en ik ging over tot de orde van de dag zonder mij ervan bewust te zijn geworden dat als de "vuurpijlen" die betrokkene afschoot serieuze noodsignalen waren, hier iemand -in geestelijk opzicht- levend werd uitgehongerd.
Erwin Meier-Widmer bleef een roepende in de woestijn. Pas jaren later zag ik de ernst ervan in hoezeer de "Godsgezanten" stelselmatig (!) maling hadden gehad aan diens geestesnood. Ik kwam pas tot dat inzicht doordat vanwege de opkomst van het Internet talrijke puzzelstukjes zich lieten combineren. Omdat ik dus weet wat er zoal voor nodig kan zijn om de blik wat te verruimen, neem ik de tijd om relevante achtergronden voor anderen te verduidelijken. Het is echt "a hell of a job" om door te krijgen hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk met mensen wordt gesold. Brieven worden ongevraagd voor commentaar doorgezonden aan derden, vertrouwelijke informatie is veelal gemeengoed, vaak is er geen beleid maar worden er alleen ad hoc beslissingen genomen, enzovoort. En de districtsvoorgangers spelen alsmaar stommetje. Zo niet; dan EXIT.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Wo 07 Nov 2012, 17:30", in de thread "Een ongelijke behandeling van hoge kwaliteit".
Zie aldaar ook het bericht op "Do 29 Nov 2012, 21:34", in de thread "De bewijzen stapelen zich op... "
TjerkB schreef:(...)
Bij de nieuw-apostolische kerkleiding hebben wij helaas van doen met list en bedrog. Daar moest eerst doorheen worden geprikt. Men is volstrekt onbetrouwbaar. Waar het op neerkomt is dat het bij mooie woorden niet mag ontbreken aan de bijbehorende mooie daden. Anders betreft het enkel holle frasen. Drie voorbeelden:
Volkomen ten onrechte wordt er bij de benoemingen amper gekeken naar competenties van bestuurders die zielzorg en geldzaken met elkaar willen combineren. Tot overmaat van ramp ontbreekt het bij dit kerkgenootschap aan een onafhankelijke Raad van Toezicht. Als er wat er misgaat, verdwijnt dat dus in een doofpot.
- "Berechtigte Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte zur Kenntnis". Een te pas en te onpas gebezigde fraaiklinkende volzin, doch uitsluitend voor de bühne.
- "De kerk verzorgt haar gelovigen en bevordert het nieuw-apostolische geloofsleven overeenkomstig haar geloofsbelijdenis. Dit geschiedt in het bijzonder in de vorm van regelmatig gehouden kerkdiensten, gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg. " Doe er geen beroep op want de hoge geestelijkheid laat je omkomen van ellende.
- "Als ontstane conflicten niet kunnen worden opgelost, kan iedereen zich vol vertrouwen tot een hogere verantwoordelijke leidinggevende wenden." Forget it.
Aan wat vragenstellers of klokkenluiders te melden zouden hebben, wordt GEEN aandacht geschonken. Ze worden bejegend als vijanden van het werk van God...
(...)
Uit: Bericht op "Do 26 Nov 2015, 15:32"
Zie ook het bericht op "Ma 04 Jan 2016, 23:50" in de thread "Jehova"