Wat is een sekte?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Wat is een sekte?

Bericht door willempower »

@ all

Dat het een sekte is en ze geen kritiek dulden is nu heel duidelijk .

Op facebook heeft de jeugd een site nak jeugd door de tijd heen : https://nl-nl.facebook.com/nieuwapostol ... detijdheen

De vraag van de dag was kunt u vergeven ?
Mijn reactie was :
Hoe moeilijk vergeven is moet je vragen aan Theo de Bruijne vragen , in zijn woordenboek komt dat niet voor . Kijk maar eens naar zijn verloren rechtszaak wat hem minimaal een bedrag van 150.000 heeft gekost en gaf het aanleiding broeder Rohn en familie uit de kerk te laten zetten , hij haalt daar zelfs de rechter bij en gaf Theo ongelijk , maar Theo gaat door .
Een vraag met een wedervraag mag niet eens ,
Ja en amen zeggen dat mag en geen tegenspraak .

Direct verwijderd door hun en ik geen lid meer , geëxcommuniceerd , meteen .
Aanpakken en afslachten is daar het credo .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

willempower schreef:(...)
Direct verwijderd door hun en ik geen lid meer , geëxcommuniceerd , meteen .
Aanpakken en afslachten is daar het credo .
@willempower

Dan ben je daar dus als het ware standrechtelijk geëxecuteerd, zonder pardon buitengesloten. Geen hoor en geen wederhoor. (...) Zo leer je je nieuw-apostolische "vrienden" kennen.

Het beschreven voorval deed mij denken aan lied 353 in het NAK-gezangboek, waarvan het refrein eindigt met "De liefde zij het teken, waaraan men ons herkent!". Zoals het er staat, is het vooral nog een wens die er op neerkomt dat de liefde het teken zou mogen zijn, waaraan degenen die dit lied zingen, zich ten opzichte van anderen hopen te kunnen onderscheiden. Tijdens mijn vakantie echter kwam ik erachter, dat die onderliggende wens in Duitsland al geëvolueerd is tot een feitelijke constatering. In het nieuwe Duitse NAK-gezangboek luidt de tekst in het derde couplet van lied 342 namelijk intussen: "Die Liebe ist das Zeichen, daran man uns erkennt." Dat klopt van geen kant, dacht ik, toen het mij werd voorgehouden. Het ware te wensen dat sommigen wat meer werk willen maken van de liefde van God.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Jabob65 »

Ik heb veel goede contacten met broeders en zusters van de NAK, en met hen kan ik ook goede gesprekken voeren.

Maar afgelopen week heeft er iets plaatsgevonden waarvan ik vind dat er sektarische trekjes spelen; er is een Facebookpagina met de naam NAK - Jeugd door de tijd heen, en daar was ik lid van en over het onderwerp 'zwart/witte kleding' en 'iets over een positieve ervaring' heb ik geschreven. Naar mijn mening was hetgeen ik schreef niet onredelijk maar toch blijk ik geëxcommuniceerd te zijn, van een ander lid hoorde ik dat de beheerder er zo'n 10 mensen afgegooid heeft.

Wel werd er op een gegeven moment door een zuster verteld dat zij seksueel misbruikt was door een districtsoudste en een andere zuster vertelde dat zij dit ook had meegemaakt, uiterst tragisch natuurlijk, maar de eerste zuster werd al snel 'ontvriend' door de huisdichter van de NAK en ook kreeg zij boze en beledigende telefoontjes. Ze moest haar bek dichthouden.

Ondanks dat ik wel weet hoe het bij bepaalde mensen werkt, ben ik toch wel weer geschrokken van dit voorval.

Seksueel misbruik is niet alleen zeer ernstig maar men moet dat ook direct terughoudend zijn maar in plaats dat men die houding aanneemt, wordt juist het slachtoffer wreed en meedogenloos behandeld.

Hoe is het toch mogelijk dat men aan de ene kant vast en zeker gelooft dat men 'uitverkoren is tot het koning- en priesterschap' en dat men aan de andere kant zo knoeterhard kan zijn? En dan op zondag praten over een fijne dienst met de Kirchenpräsident waarin het thema nota bene was om elkaars lasten te dragen.

Het gaat dan om de vragen:

- Toen ik honger had, hebt gij mij gevoed
- Toen ik dorst had, hebt gij mij drinken gegeven
- Toen ik naakt was, hebt hij mij gekleed
- Toen ik vreemdeling was, hebt gij mij opgenomen
- Toen ik ziek was, bezochten jullie mij
- Toen ik gevangen was, zijt gij bij mij gekomen.
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Wat is een sekte?

Bericht door willempower »

@jabob65
Join the club van verstoten leden , je zult de laatste niet zijn .
Maar ook jij weet kritisch zijn mag niet .
En dat een dienaar de hand boven het hoofd gehouden word is en privilege die alle dienaren hebben .
Kijk maar districtsoudste uit Emmen B , den H , hij mag ook alle gaatjes wel vullen bij de dames en niemand die er iets aan doet , tenslotte moeten de dames onderdanig zijn en in de navolging staan en doen van wat hij zegt en wil .
Ook daar dus kop dicht en anders wegwezen .
Emilanas
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 23:09

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Emilanas »

Jabob, wel een aangstvallig gedoe zo en R.C. en en een zekere organist uit Utrecht zijn (zeker) ook in de ban gedaan ?
...lig.
Vrijheid van meningsuiting?
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Levi »

@Eminalas,

Bedoel je dat R.C. op dit forum geen podium wordt verleend?
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
Maar racistische uitspraken gedaan in het verleden, hebben hemzelf uitgeschakeld.

Groet,
Levi
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Levi »

@Jabob65
Maar afgelopen week heeft er iets plaatsgevonden waarvan ik vind dat er sektarische trekjes spelen; er is een Facebookpagina met de naam NAK - Jeugd door de tijd heen, en daar was ik lid van en over het onderwerp 'zwart/witte kleding' en 'iets over een positieve ervaring' heb ik geschreven. Naar mijn mening was hetgeen ik schreef niet onredelijk maar toch blijk ik geëxcommuniceerd te zijn, van een ander lid hoorde ik dat de beheerder er zo'n 10 mensen afgegooid heeft.
Op deze sociale media fora suggereert men meer rek in de communicatie en vrijheid van meningsuiting.
Bovendien suggereert men 'los' van de NAK te opereren.
Helaas; alle internet NAK fora worden van bovenaf gecontroleerd.
Ten principale is kritiek ongewenst en worden respondenten geweerd/verwijderd.
Dat is een fundamenteel principe binnen de NAK.

De tentakels van de NAK zitten overal in deze vrije nieuwsgaring.
Zelfs 'onschuldig' lijkende jeugdsites zoals 'Samen Bouwen'.
Met opzet zitten er taalfouten in de mededelingen van redactie en jeugdleden.
Opnieuw volksverlakkerij van een 'fijne' kerk.

Groet,
Levi
Emilanas
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 23:09

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Emilanas »

@Levi, ik zag net aan je allerlaatste bijdrage dat je begreep dat ik reageerde op de bijdrage van Jabob65 en dat ik niet doelde op deze site.
Ik snap ook wel weer dat een particulier of een (kerkelijke) vereniging het graag naar hun mening of specifieke
grondslag positief wil houden op het betreffende Facebook, maar wel tamelijk onverwachte uitsluitingen, omdat dit Facebook echt wel,
relaxed overkomt en dan valt dit even tegen.
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Die Story im Ersten - Mission unter falscher Flagge

Bericht door TjerkB »

@all

Een beeldimpressie in Duitsland bij de ARD over "Radikale Christen in Deutschland"...
Zie http://www.daserste.de/information/repo ... e-100.html

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@all

Herkenbaar? Zie onder:
04/02/08, 02:28

De Scientologykerk strijdt voor erkenning als kerkgenootschap in Duitsland.
In het hele land voert Scientology actie om haar status van bedenkelijke organisatie om te toveren in die van een normale kerk. ’Scientology Kirche Deutschland e.V.’ wijst op de erkenning die ze geniet in twintig andere landen, en op uitspraken van Duitse rechters die dezelfde kant opgaan. In 1997 besloot de Bondsrepubliek het genootschap scherp in de gaten te gaan houden; de Duitse AIVD voert die controle uit.

(...)
Terwijl de VS scientologen belastingvoordelen gunnen vergelijkbaar met die voor andere gelovigen, is Duitsland fel gekant tegen de ’hersenspoelactiviteiten’ van wat een ’mensenverachtend onderdrukkingskartel’ genoemd mag worden.

Duitse traditionele kerken ergeren zich aan het publieksoffensief van Scientology. Dat zou slechts de aandacht af willen leiden van ’anti-democratische en totalitaire doelen’ die de organisatie zou nastreven.


Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ogen.dhtml
Zie ook resp. het bericht op "Za 25 Jan 2014, 13:49" in de thread "Rechtszaak Armin Brinkmann tegen Canities News" en het bericht op "Wo 21 Jan 2015, 21:44" in de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?"

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”