Wat is een sekte?

Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk en wat is een sekte
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Levi »

Tjerk,

Een opsteker:

Jeremia 7
4 Vertrouw niet op die bedrieglijke leus: “Dit is de tempel van de HEER! De tempel van de HEER! De tempel van de HEER!” 5 Als jullie je leven werkelijk beteren, als jullie elkaar rechtvaardig behandelen, 6 vreemdelingen, wezen en weduwen niet onderdrukken, in dit land geen onschuldig bloed vergieten en niet achter andere goden aan lopen, jullie onheil tegemoet, 7 dan mogen jullie hier blijven wonen, in dit land dat ik jullie voorouders gegeven heb. Zo is het altijd geweest, zo zal het dan altijd zijn. 8 Maar jullie vertrouwen op die bedrieglijke leus, en dat zal je niet baten. 9 Jullie stelen, moorden, plegen overspel en meineed, branden wierook voor Baäl en lopen achter andere goden aan, die jullie eerst niet kenden. 10 En toch durven jullie, terwijl jullie al die gruweldaden plegen, voor mij te verschijnen in deze tempel, het huis waaraan mijn naam verbonden is, met de gedachte: Ons kan niets gebeuren! 11 Denken jullie soms dat het huis dat mijn naam draagt een rovershol is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen – spreekt de H E E R .
Groet,
Levi
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Jabob65 »

Bij mijn moeder las ik een stukje van een dienst van Jean-Luc, de opvolger van Petrus, en wat mij opviel, betreft het volgende:

Al direct bij het begin van de dienst zei hij iets in de trant van: "christenen, en in het bijzonder nieuw-apostolische christenen, en dan bla, bla, bla...

Maar zoiets wordt dan tussen neus en lippen gezegd, en niemand heeft het in de gaten, maar wat zou dan een nieuw-apostolische christen precies meer doen of hebben dan een ordinaire / reguliere christen.

De dienst van Jean-Luc liet veel van dit soort akkefietjes zien...

Horende doof, en ziende blind.
Jabob65
Berichten: 90
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 18:38

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Jabob65 »

Het lepe is echter dat het even later gaat over 'de uitverkiezing' en nog weer even later over 'de heilige verzegeling', en vanuit de brainwash in de nieuw-apostolische kerk is er dan maar één conclusie mogelijk, namelijk deze:

De nieuw-apostolischen zijn de uitverkorenen, de koningen en priesters.

Dit dan vanuit het opgebouwde syllogisme:

1) nieuw-apostolische christenen zijn meer bijzonder dan reguliere christenen
2) God verkiest zijn volk'
3) De heilige verzegeling
willempower
Berichten: 285
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:50

Re: Wat is een sekte?

Bericht door willempower »

@tjerk
Brinkmann was op zijn zachtst uitgedrukt zelf chantabel.
Brinkie lacht zich te barsten hij heeft zijn goudmijn binnen en teo afgedekt door de grote baas zelf.
Ze zullen samen wel feestjes hebben gehad met zusters in verre oorden , in de navolging staan noemen ze dat , ik noem dat sexfeestjes toch ? .
Maar ze vergeten een ding wat wij niet zien , ziet God wel .
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

@all

"Juffroooouw!?!" (...) Bij het betreffende reclamefilmpje kan ik het mij levendig voorstellen hoe het in de praktijk soms werkelijk uitpakt voor mensen die hun werk serieus nemen. Daarentegen moet je er als ouder niet aan denken dat begeleiders laconiek met andere dingen bezig zijn, juist wanneer jouw kind hulp nodig heeft.

Echter, de contrasten in taakopvatting of onder een arbeidsklimaat kunnen onvoorstelbaar groot zijn. Zo las ik vanochtend op de nieuwssite "nu.nl" dat een om vage redenen ontslagen overheidsfunctionaris de president van zijn land (!) "onethisch" noemde en "niet-gebonden aan waarheid en institutionele waarden". Hij lichtte dit als volgt nog verder toe: ''De baas heeft complete controle. De eed van trouw. Het wij-tegen-zij-wereldbeeld. Het liegen over alle zaken, groot en klein, als gevolg van een loyaliteitscode die de organisatie boven alle moraal en waarheid stelt." Aan een tijdschriftenredactie vertelde deze betrokkene "hoe de president tijdens een diner loyaliteit van hem eiste. De ontmoetingen deden hem denken aan zijn eerdere carrière als aanklager tegen de maffia." (...)

Het bovenstaande riep bij mij de associatie op met het reilen en zeilen onder regie van de nieuw-apostolische kerkleiding: daar geldt een soortgelijke loyaliteitscode. Als dat namelijk níet zo was, hadden wij op het Internet immers nooit de berichten gelezen en/of geschreven waarin machtspolitiek helaas een centraal thema vormt.

In de thread "Wat is de Nieuw-Apostolische Kerk?" heb ik uitgebreid beschreven op welke manier de bovenbedoelde loyaliteit op de kerkvloer (!) wordt afgedwongen.

Groet,
TjerkB
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Gebruikersavatar
TjerkB
Berichten: 2773
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 15:28

Re: Wat is een sekte?

Bericht door TjerkB »

Levi schreef:(...)
Zodra men vanaf het ambt van opziener en hoger is ingezet krijgt men de zeer gewilde en populaire ‘GSM’.
Geld - Status - Macht!
Voor de onderste ambtsregionen gold alleen Status.
Dat staat nu onder druk vanwege het wegvagen van de tussenlagen.
De een roept “mooi korte lijntjes” de ander “een lager ambt voor laten gaan? Nooit..”

(...)


Uit: Bericht op "Vr 20 Apr 2018, 11:37", in de thread "circulaire voorgelezen in NAK NL op zondag 8 april 2018"
Levi schreef:(...)
De parallellen zijn veelvoudig.
De boventoon is GSM.
Geld, Status en Macht.

(...)


Uit: Bericht op "Wo 02 Mei 2018, 08:39", in de thread "Apostolische Gemeinschaft (in Nederland: GvAC) in het nieuws"
@Levi
@all

Wat is een sekte? (...)
Als wij niet uitkeken (uitkijken), werd (wordt) ons een sektarische lifestyle opgedrongen waarbij "tolvrije gedachten" zullen zijn voorbehouden aan kerkbestuurders. Narcistische persoonlijkheidskenmerken in combinatie met paranoïde trekken (!) bij betrokkenen zorgen er wel voor dat kritische vragen aan "verantwoordelijken", hoe spontaan ook gesteld, werden (worden) afgestraft. Aan de (bij)gelovigen slechts de taak om de goddelijke voornaamheid van de meest aanzienlijken onder dezen onvoorwaardelijk aan te nemen. Dan worden hun goedkeurende blikken niet aan ons onthouden. Dan mogen wij, vervuld van gelukzaligheid, met ze op de foto; zodat "de wereld" weet... ja, wat eigenlijk? Tja, dan zouden "de mensen" zien en dienen te begrijpen wie onze "lifecoaches" zijn, in wier "navolging" wij staan. Aldus werd (wordt) er, vanuit een pa­ral­lel uni­ver­sum, over de hoofden heen geregeerd. De gemeenteleden worden gegritstraald met be­drieg­lij­ke schijn­in­for­ma­tie.

Dat was (is) de omgekeerde wereld. Zie daarover ook het bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "Di 09 Aug 2011, 11:47", in de thread "Tenzij... "
zefyr schreef:(...)
De website van de NAK NL http://www.nak-nl.org/ verstrekt slechts mondjesmaat informatie over bezoekersaantallen tijdens landelijke en (gecombineerde) districtsdiensten, in het bijzonder in de laatste jaren. Toch doe ik een poging een en ander inzichtelijk te maken in het besef dat er geen grotere 'leugen' bestaat dan een statistiek (les 1 van het vak statistiek!). ;)

(...)
Voorzichtige en voorlopige conclusie

Bij grove benadering is het bezoekersaantal van districtsdiensten in Noord-Nederland in pakweg vijf jaar tijd (substantieel) gedaald.

(...)


Uit: Bericht op "Di 01 Mei 2018, 01:08", in de thread "bezoekersaantallen districtsdiensten Noord-Nederland"
Laten wij -op grond van het voorgaande- hier maar niet rouwig om zijn...

Groet,
TjerkB :?
"Das Schweigen zu einer Untat, die man weiß, ist die allgemeinste Art unserer Mitschuld" (Max Frisch)
Levi
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 07:05

Re: Wat is een sekte?

Bericht door Levi »

Tjerk, all
Deutschlandweit betrachtet, steht etwa 21 Mitgliedern ein Amtsträger zur Verfügung. Amtsträger in der Neuapostolischen Kirche zu sein, bedeutet, ehrenamtlich, also ohne Bezahlung, einen Dienst am Nächsten zu tun. Bis auf wenige hauptamtliche Amtsträger verrichten die Geistlichen der Neuapostolischen Kirche ihre seelsorgerische Tätigkeit neben dem Beruf. Dabei gilt der Grundsatz: Alles zur Ehre Gottes und zum Wohle des Nächsten!

Vor diesem Hintergrund weist der genannte Durchschnittswert auf die hohe Bedeutung des Ehrenamtes in der Neuapostolischen Kirche hin. Zugleich wird deutlich, dass die individuelle Seelsorge jedes einzelnen neuapostolischen Christen gewährleistet ist: Ihr Seelsorger ist ansprechbar, erreichbar und engagiert.
http://www.nak.de/zahlen.html


Hoeveel leugens of waarheden staan er in deze claim?

Groet,
Levi
Plaats reactie

Terug naar “Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?”