BakEenEi schreef:(...)
Stelselmatig (!) werd ik door nieuw-apostolische "wegbereiders" genegeerd wanneer ik hun aandacht vroeg voor zaken die er werkelijk toe deden. Van
de districtsoudste Frank Preusse i.r. wist ik door een aantal publicaties dat hij uit ander hout was gesneden. Daarom noemde ik in dat bericht zijn naam. Enkele dagen geleden doorbrak hij het zwijgen vanwege onrust in de gemeenten door de discutabele inhoud van een speciale bijlage bij de "Kerngedachten" voor deze maand, in het licht van de op handen zijnde catechismus. Zie hiervoor diens
ingezonden stuk bij Glaubenskultur van 20 februari jl., waarvan de Nederlandse vertaling vandaag >>
HIER<< beschikbaar kwam. Het is een vlammend betoog geworden voor ieders persoonlijke vrijheid in het werk Gods, die niet aan banden kan worden gelegd door welke naaste of ambtsdrager (!) dan ook, en evenmin door wat voor
een feestelijk verpakt gouden kalf (!) dan ook dat door leden van een kerkgenootschap slaafs (!) aanbeden moet worden in de vorm van een "catechismus"!!
Afgelopen zondag hoorde ik de opmerking: "Maak uit de zin
'De eerlijke is de domme' de zin
'De oprechte is de gezegende'." Mijn gedachten dwaalden af naar de titel van ooit een boekwerkje van Flip de Kam:
"Belasting betalen is voor de dommen!" Nu echter ging het om heel wat anders:
"De oprechte is de gezegende!" (...) Wat toch een hemelsbreed verschil opeens! Wat wíllen sommigen nu, zo vroeg ik mij af: overal de dood in de pot, of tóch Zíjn zegen?!
(...)
Bron: Bericht door BakEenEi op
"di 22 feb 2011, 18:39"
@all
Deze thread begon met de
"waarneembare gestalte van enkele bezielde gedachten", zoals de ons veel te vroeg ontvallen Br. Jan Dorlijn uit Utrecht het zou uitdrukken:
- Weg
van de snelweg,
ver
verwijderd van
de dubbele moraal
en ook nog
een heel eind uit de buurt van
het centrum
van de macht
waren er vandaag
enkelen
in Zijn naam
samengekomen
en trad Híj
in hún midden.
Met het oog op Pinksteren heb ik er behoefte aan om hier nu nog iets aan toe te voegen. Mijn oog viel namelijk op het volgende:
Daarnaast las ik op de internationale website van de Nieuw-Apostolische Kerk een Duitstalig artikel met o.a. de paragraaf
"Pfingsten - unterschiedliche Bedeutungen". Blijkbaar kan Pinksteren ook een
bron van verwarring zijn! Het was dan ook níet zonder reden dat bijvoorbeeld de districtsoudste Frank Preusse i.r. (zie de quote bovenaan in dit bericht) er destijds oprecht bezorgd over was of de Bijbel nog wel de religieuze grondslag zou blijven van de leer van de Nieuw-Apostolische Kerk. Hij schreef immers:
- "Voor mij persoonlijk was het hoogtepunt van deze positieve ontwikkeling het besluit van de vergadering van Districtsapostelen in Nice (2004) dat de Bijbel als religieuze grondslag van de leer van de Nieuw-Apostolische Kerk erkend en beschouwd wordt. Groot was onze vreugde en de motivatie die uitging van deze veelzeggende beslissing."
Bron: Bericht door Redactie op "di 22 feb 2011, 11:40" in de thread "Zwijgen heeft zo zijn tijd - spreken evenzeer!".
Wat er in die tijd namelijk al jarenlang serieus speelde is: moet niet het
"zeitgemäße Apostelwort" te allen tijde voor elke (nieuw-apostolische) christen overtuigend de doorslag geven? Hoewel de kerkleiding het toen vermoedelijk te riskant vond om dit bevestigen, nam zij nadien wel degelijk het onderstaande -verregaande- standpunt in:
(...)
Afsluitend wil ik nog het volgende benadrukken:
volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen. Dat betekent niet, dat het niet verrijkend zou zijn als gelovigen de Bijbel kunnen lezen.
Maar het is aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen, te verklaren en voorschriften in het geloof te geven. Daar worden de Bijbelteksten mee in verband gebracht, want overaccentuering van op zich staande uitspraken kan tot verkeerde conclusies leiden.
In zoverre mijn uiteenzetting met betrekking tot het thema
“Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen.”
Wilhelm Leber
Bron: Woord van de maand, maart 2009:
Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen?
Zie ook ons bericht op
"ma 28 feb 2011, 13:52" in de thread "Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird... "
Met andere woorden:
"Laat niemand zich ooit zo vrij voelen om te denken dat wat hij of zij in de Bijbel leest ook werkelijk datgene is wat God daarmee uiteindelijk te zeggen heeft - want exclusief aan óns gaf Hij het laatste woord... "
Geen wonder dus dat Frank Preusse met zijn bij Glaubenskultur-Magazine geplaatste ingezonden stuk tevens een lans probeerde te breken voor diens opvolger, de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord), toen deze in gewetensnood was gekomen door discriminerende opvattingen bij de nieuw-apostolische kerkleiding tegenover "andersgezinde" christenen. Zie de thread
"Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis". Spijtig genoeg is het desondanks pas achteraf beter tot Thomas Feil doorgedrongen hoezeer men in het nieuw-apostolische geloof inderdaad een gevangene (!) kan worden van een (klein)menselijk denksysteem.
Immers, laat de Heilige Geest zich -binnen een catechismus, of zo- aan banden leggen? Hebben nieuw-apostolische "apostelen" van de Schepper van hemel en aarde opeens de wijsheid in pacht gekregen? Waar blíjkt zoiets in godsnaam uit?!
In elk geval niet uit wat wij hier in Nederland meemaken aan
schermutselingen bij nota bene vier (!) rechtbanken, waarbij districtsapostel De Bruijn op 14 september 2009 het voortouw nam! Zie ons bericht op
"do 09 jun 2011, 09:15" in de thread "W.K. Scherpenzeel Pensioen B.V. versus Köni(n)gsberg B.V." (...) Laat Hij (!) de Zijnen (!) kluisteren door een kerkbestuur?! Wees getroost:
NEEN.
Van zo'n akelig benauwend geloofsleven kan er in het werk Gods (!) zeer beslist géén sprake zijn:
- "... het woord van God laat zich niet gevangenzetten... "
Uit: 2 Timoteüs 2: 9 (NBV)
Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden.
Uit: Galaten 3: 23 (NBV)
Het hoofdstuk Galaten 3 is in deze hele samenhang méér dan het lezen waard! Laat de verhelderende inhoud ervan voor Pinksteren 2011 een ware Bron van Licht mogen zijn - in plaats van de zoveelste nieuwe
bron van verwarring!
- [1] Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt?
[2] Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? [3] Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? [4] Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! [5] Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?
[6] Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ [7] U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. [8] Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ [9] En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. [10] Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’ [11] Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ [12] De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ [13] Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ [14] Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.
[15] Broeders en zusters, ik geef u het voorbeeld van een rechtsgeldig testament, een testament dat door een mens bekrachtigd is. Niemand kan zo’n testament ongeldig verklaren of er iets aan toevoegen. [16] Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel, er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus. [17] Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderddertig jaar na de belofte werd gegeven, maakt het testament dat door God bekrachtigd is niet ongeldig. De wet kan de belofte nooit ontkrachten. [18] Immers, als de erfenis afhankelijk van de wet zou zijn, zou ze niet afhankelijk zijn van de belofte, maar het is nu juist door zijn belofte dat God zijn genade aan Abraham heeft geschonken.
[19] Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven. [20] Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. [21] Is de wet daarom in strijd met Gods belofte? Absoluut niet. Als de wet leven zou kunnen brengen, zou de wet ons ook rechtvaardig kunnen maken. [22] Maar de Schrift heeft alles in de macht van de zonde gelegd, zodat de belofte kon worden gegeven op grond van geloof in Jezus Christus, aan wie op hem vertrouwen. [23] Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. [24] Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. [25] Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, [26] want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. [27] U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. [28] Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. [29] En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
De geboorte van "de Kerk" is feitelijk wanneer Jezus Christus zijn algenoegzaam offer heeft gebracht en troostend terugkeert bij hen die in Zijn naam bijeen waren, dus met Pasen! En vanaf Pinksteren heeft de duisternis door de werkzaamheid van de Heilige Geest definitief moeten wijken voor het Licht van het Nieuwe Verbond. Wat een feest! Er is vrijheid afgekondigd voor alle gevangenen!!
"De oprechte is de gezegende!"
Het WebTeam/BEE