Hoewel de officiële websites van de Nieuw-Apostolische Kerk in binnen- en buitenland bepaald anders doen vermoeden, wordt door praktijken die het daglicht niet kunnen velen steeds vaker het spreekwoord bewaarheid "veel koks bederven de brij". Wie kan er dan wat van zeggen? Wie behoort er dan in te grijpen?
Indien in het ontdekkend licht van Zijn genade (!) de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing wordt onderworpen, zijn de uitkomsten totaal ontnuchterend. Enkele punten:
- alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
- door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
- deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
- er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
- de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
- t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
- leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
- er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
- niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
- bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In vele organisaties ontlenen leidinggevenden hun waarheid aan de veronderstellingen van enkele tientallen of honderden naaste vertrouwelingen die mede uit eigenbelang steun geven aan die leidinggevenden. Zo werkt het althans niet zelden in de politiek en in het bedrijfsleven. Echter, het Werk des Heren zou daarop dé spreekwoordelijke uitzondering moeten vormen, doch in de Nieuw-Apostolische Kerk werd "de boodschap vol erbarmen" vervangen door een kille catechismus waarbij de leerstellingen op last van de hoogmoogende heeren dagelijks aan verandering onderhevig zijn. De piramide dient te worden omgekeerd! Priesters moeten diakenen ondersteunen, (...) en de stamapostel de apostelen; niet langer andersom. Zó is Jezus ons voorgegaan. Ten onrechte trekken dienaren zich méér aan van "hogere dienaren" dan van hun opdracht om een goede herder te zijn. De organisatie schijnt te moeten overleven terwijl ondertussen het organisme doodgaat!
Als mensen van vlees en bloed zo worden gemanipuleerd, breken ze. Ze zijn gereduceerd tot verschrompelde minderwaardige entiteiten. Jezus' opdracht "Weid Mijn lammeren (...), hoed Mijn schapen" werd overruled door de ingehamerde noodzaak tot het opblikken naar zegenaars. Onder zegenaars worden de broeders verstaan met een geestelijke bediening. Hoe "hoger" een dienaar is, des te meer hoogachting zou men aan deze verschuldigd zijn. Wie zich daarbij tegendraads opstelt, wordt rechts- en linksom te verstaan gegeven dat dan men voor zichzelf "de zegensweg" blokkeert. Sterker nog: je ligt eruit. Door de geneigdheid hoog op te zien naar hogere dienaren, kwam ook veel ellende ter afhandeling bij dezen terecht, en wel in een overdosis. Dit veroorzaakte bij hogere dienaren weerzin tegen vermeende dwarsliggers. "Lagere dienaren" zien voor zichzelf eerder een rol weggelegd om "zegenaars" te steunen dan de aan hun zorgen toevertrouwde zielen in de gemeenschap. Behoeft het een uitgebreid betoog dat men zo compleet de verkeerde kant op steunt?! Is het verwonderlijk dat zielen op een gegeven moment zijn moegestreden om te bereiken dat men voor vol wordt aangezien?
Is het logisch dat "hogere dienaren" de macht hadden om voor zichzelf te besluiten topsalarissen te krijgen? Kan iemand uitleggen waarom "hogere dienaren" leiding moeten geven aan de zakelijke bedrijfsvoering in de kerkelijke organisatie? Hoe is het mogelijk dat er in de Leidraad dienen en leiding geven niet wordt verklaard wat er onder zielzorg valt te verstaan? Waarom dringt het bij degenen die zich in de kerk bezighouden met de geschiedschrijving niet door dat voor God de halve waarheid hetzelfde is als een hele leugen? Wie kreeg er van God toestemming om recht te praten wat krom is? Om eenheid te veinzen? Om een welgemeend excuus uit de weg te gaan naar allen die door toedoen van "zegenaars" voor het leven zijn beschadigd, bijvoorbeeld na "de Boodschap" van stamapostel Bischoff. Daarom:
- Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
Uit: Jakobus 5: 16 (NBV)
Realiseert u het zich alstublieft tevens dat u er bepaald niet voor spek en bonen bij zat toen de projectplannen voor o.a. Eimersstaete ook aan u werden ontvouwd. De leden van het kerkbestuur hadden u nodig om later eventueel aan de schijn van eigengereidheid te kunnen ontkomen. U bent het draagvlak geworden waarop men zich nu beroept. Zonder u was het in Arnhem geen volslagen mislukking geworden! U heeft destijds bij wijze van spreken feestelijk het lint doorgeknipt toen eensgezind de eerste schrede werd gezet op de door het bestuur (d.w.z. door districtsapostel De Bruijn, apostel Peter Klene en opziener Kamstra) aanbevolen weg naar het door u allen naderhand verheerlijkte eigentijdse rentmeesterschap. Weet u het nog?! Zó kwam het op de website van de kerk te staan:
Het is van tweeën één: ofwel u aanvaardt met terugwerkende kracht de functie van excuus-Truus, óf u bestuurt nu net zo actief mee als in het voortraject. De "escape" zou hier nog kunnen zijn dat u de ambtsopdracht vastberaden teruggeeft met inbegrip van de daarmee samenhangende en pertinent NIET vrijblijvende bestuurlijke medeverantwoordelijkheid. Onder uw toeziend oog (!) heeft de kerkleiding zeer grote financiële risico's kunnen nemen, niet in de laatste plaats uiteindelijk door onvoldoende doordacht te werk te gaan bij de schorsing en het latere ontslag van de voor Eimersstaete aangestelde projectleider, Ronald Rohn. Talrijke beslissende momenten dienden zich vervolgens aan. U bleef echter gedogen, goedvinden, geduldig de ondergang (!) afwachten...Verandering in beheer van kerkgebouwen
donderdag, 03 januari 2008 19:19
Het beheer van de kerkgebouwen van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland vormt een belangrijk onderdeel van de kerkorganisatie. Daarbij komen vele aspecten om de hoek kijken: onderhoud, aankoop, verkoop en projectontwikkeling. Daarnaast dienen deze gebouwen over gebruikersvergunningen te beschikken, waarbij de kerk met een redelijk ingewikkelde (en van gemeente tot gemeente verschillende) regelgeving op dat gebied wordt geconfronteerd. Op dit moment wordt ruim de helft van de offerinkomsten jaarlijks aan deze gebouwen besteed (inclusief energiekosten en heffingen door de overheid). Echter in de nabije toekomst wordt de kerk geconfronteerd met de toenemende vergrijzing, waardoor de offerinkomsten waarschijnlijk onder neerwaartse druk zullen komen te staan.
Het financiële vermogen van de kerk zit in haar kerkgebouwen. Kerkgebouwen die aangeschaft zijn met behulp van offergelden van geloofsbroeders en -zusters, maar bovenal ook dankzij hun voorouders. Als goede rentmeester wil de kerk gebruik maken van dit opgebouwde vermogen. Daarnaast vraagt het gebouwenbeheer steeds meer om specialisatie. Als proef is de kerk enkele jaren geleden begonnen een deel van deze activiteiten onder te brengen bij een extern bedrijf op het gebied van vastgoedbeheer. Dit mede met het oog op de pensionering van de bouwkundige in dienst van de kerk, broeder J. Nagel in mei 2008. Na het inwinnen van professioneel advies en in overleg met het landelijk bestuur is kort geleden besloten om in de toekomst het vastgoedbeheer niet langer onderdeel te laten zijn van de Centrale Administratie, maar van een door de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op te richten stichting waarin alle activiteiten op het gebied van vastgoedbeheer worden ondergebracht.
Juist in het licht van het rentmeesterschap wil de kerk een stap verder gaan. Als onderdeel van deze stichting zullen ook activiteiten worden ontplooid op het gebied van exploitatie van vastgoed met als doel in de toekomst de kosten van beheer en onderhoud van de kerkgebouwen grotendeels (of op termijn zelfs geheel) uit de inkomsten van deze stichting te kunnen dekken. Daardoor zullen de offergelden steeds meer beschikbaar komen voor zielzorg en missiearbeid. Dit is een weg die andere kerken reeds zijn ingeslagen.
Momenteel wordt in Arnhem gebouwd aan een nieuw kerkgebouw met daaraan gekoppeld 31 appartementen voor mensen die speciale zorg nodig hebben. De zorg zal in samenwerking met een christelijke thuiszorgorganisatie, die over het HKZ-certificaat beschikt, worden geleverd. Deze zorgappartementen zijn bestemd voor verhuur, waarmee in de toekomst een deel van de vastgoedkosten zullen kunnen worden gefinancierd.
In onderzoek is of het niet meer in gebruik zijnde kerkgebouw in Enschede ook voor dit doel kan worden verbouwd. En mogelijk zullen er in de toekomst nog meer van dergelijke projecten worden ontwikkeld. De stichting opereert weliswaar los van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, maar blijft 100% in eigendom van de kerk in Nederland. Zij staat onder toezicht van het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland met daaraan toegevoegd Districtsoudste N. Klene en Districtsevangelist R. Vis.
De nieuwe ontwikkelingen stelt de kerk niet alleen in staat om het gebouwenbeheer los te koppelen van de Centrale Administratie, maar door een goed rentmeesterschap zullen de offergelden steeds meer ter beschikking komen voor de kerntaak van de kerk: zielzorg.
Oorspronkelijke bron: http://www.nak-nl.org
Hoe wilt u het straks in de gemeenten uitleggen dat het juist door uw laconieke lakse opstelling heeft kunnen gebeuren dat de kerkleiding miljoenenverliezen dient te melden? Waarom wordt er niet aan professionals overgelaten wat er aan professionals MOET worden overgelaten? Hoe wilt u nú nog op onbevangen wijze inhoud geven aan uw geestelijke bediening? Het is één voor twaalf. Over enkele minuten bent u een "point of nu return" gepasseerd! Indien u niet bereid bent zich hiervan rekenschap te geven, zullen anderen het u aan het verstand brengen. Weet u wel wat u (in uw gezin) op het spel zet? U bent bijna volledig de weg kwijtgeraakt! Het lag helemaal niet op uw weg om mismanagement (!) door de leden van het kerkbestuur te faciliteren. Als apostel Peter Klene, opziener Kamstra, districtsoudste Nico Klene en districtsevangelist Vis op 21 februari 2010 schriftelijk verklaren "Helaas kunnen wij pas na afloop van de rechtsgang volledige duidelijkheid geven.", dan kunt u hun betoog toch onmogelijk ondersteunen? Gedurende het juridische proces, dat misschien nog jaren in beslag zal nemen, zullen er telkens weer evaluatiemomenten zijn, waarop nader (!) naar bevind van zaken dient te worden gehandeld. U wilt toch niet medeschuldig zijn aan onbehoorlijk bestuur (!) door zich vooraf op het standpunt stellen dat het recht eerst maar eens zijn complete beloop heeft moeten krijgen? Spreekt het laatste tussenvonnis (van de Rechtbank Utrecht op 8 december 2010) ook voor u geen boekdelen? Wat is "uw goedheid" toch oneindig groot... tegenover de genoemde briefschrijvers!
Waarom gaat u er ogenschijnlijk vanuit dat het vrijwel niemand opvalt dat de kerkleiding zich in haar berichtgeving via het Internet opvallend beperkt tot het nieuws dat haar ogenschijnlijk siert? Wie eerst met gepaste trots goede sier maakt met de vermeende heruitvinding van het rentmeesterschap, betaamt het als een goed rentmeester zijnde om halverwege te keren indien dwalen daartegenover het enige alternatief zou zijn! Spijtig genoeg doet deze noodsituatie zich op het ogenblik in werkelijkheid voor. Onder de gegeven omstandigheden is het van het grootste belang dat de besluitvorming die er binnen het zittende bestuur (nog) plaatsheeft, rechtsgeldig zal blijken te zijn. Districtsvoorgangers, het is absoluut úw taak om daar aandachtig op toe te zien! In de statuten staat het klip en klaar: in het bestuur moeten ten minste drie personen zitting hebben en hun besluiten zijn pas van kracht bij een drie/vierde meerderheid van de rechtsgeldige stemmen. Zie "Artikel 6: Het bestuur". Zijn de desbetreffende notulen op orde? Zijn eventuele volmachten schriftelijk afgegeven en zijn deze zo nodig ook voorhanden? Te denken valt bijvoorbeeld aan een controle door de Belastingdienst, waarbij onder meer moet kunnen worden vastgesteld dat het kerkbestuur de voorwaarden naleeft waaronder de zogenaamde ANBI-regeling toepassing vindt. Bent u zich ervan bewust welke voor het kerkgenootschap de gevolgen zijn indien bij haar de aanwijzing als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) door de Belastingdienst -met terugwerkende kracht- wordt ingetrokken? Bent u ermee op de hoogte welke de voorwaarden feitelijk zijn? Waar blijkt dit dan precies uit?
Districtsvoorgangers, is "uw goedheid" afhankelijk van het aanzien van een persoon? Mocht u deze vraag ontkennend beantwoorden, wat vindt u er dan van dat wanneer het kerkbestuur wordt benaderd met serieuze inhoudelijke correspondentie, er veelal een stil zwijgen volgt? Omdat zulks daadwerkelijk het geval is, bent u er medeverantwoordelijk voor! Mocht u de voorafgaande vraag bevestigend hebben beantwoord, dan bent u er trouwens eveneens medeverantwoordelijk voor. Wat bent u van plan te doen om aan dit publieke geheim een einde te maken?! Of valt uw steevaste wegkijken ervan (en daarmee tevens het veronachtzamen van zielzorg) tot dusverre onder uw "gedoogbeleid"? Hoe vallen zulke duistere praktijken overigens te rijmen met de Bijbelse grondslagen waarop de nieuw-apostolische geloofsleer gebaseerd zou zijn? Waarom "dient" u eerst en vooral "uw meerderen" en heeft u ondertussen geen boodschap aan vele anderen? Hoe verklaart u het dat het "werk Gods" in dit opzicht in de Nieuw-Apostolische Kerk op zijn kop is gezet? Als u van mening bent "op Gods akkerwerk" een dienende taak te hebben, waaruit bestaat deze taak dan in feite? Weten ook diegenen dat, die nu denken dat voor u als Godsgezant Zijn liefde en Zijn waarheid de boventoon voeren? In aansluiting aan het bovenstaande; wat verwacht u van dienaren in de plaatselijke kerkgemeenten? Of zijn zij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" (zoals stamapostel Wilhelm Leber zich politiek correct pleegt uit te drukken) úw medewerkers?
Op de internationale website van de Nieuw-Apostolische kerk valt onder andere het volgende te lezen: "Van de leden wordt verwacht dat zij hun leven naar de leer van Christus inrichten. Zij hebben recht op deelname aan alle voor hen bestemde kerkelijke handelingen en zielzorg." Is "de leer van Christus" volgens u hetzelfde als de nieuw-apostolische geloofsleer? Indien ja, waarom wordt deze nieuw-apostolische geloofsleer dan vervat in een catechismus die -naar verluidt- (vanaf 2013) niet in het Nederlands zal verschijnen? Zijn "de tienden" van Nederlandstalige gelovigen minder waard dan die van bijvoorbeeld Duitstalige gelovigen? Waarom wordt er door de nieuw-apostolische kerkleiding in Nederland op deze manier voor menigeen een enorme drempel opgeworpen om tot de kennis der waarheid te geraken? Elders op voornoemde website wordt toegelicht: "De Nieuw-Apostolische Kerk is financieel geheel onafhankelijk. Zij heft geen kerkbelasting of andere contributies van haar leden. Of en hoeveel iemand offert, wordt niet gecontroleerd. De leden kunnen zich, gebaseerd op de bijbel (Maleachi 3:10), oriënteren op het 'tiende deel'." Dan gaat het naar Nederlandse begrippen om dusdanige bedragen dat op de vertaling van een catechismus, vooropgesteld dat deze de leer van Christus beschrijft, niet mag worden bezuinigd! Of volstaat volgens u in Nederland de halve waarheid?! Wie hebben hiertoe durven te besluiten? Met "gedoogsteun" van wie?
Namens welke god -zonder hoofdletter- mag volgens u de volle waarheid tegenwoordig worden gehalveerd? Districtsvoorgangers, is die god úw god (geworden)? Het WebTeam nam kennis van een recent (weliswaar onbeantwoord) schrijven, van 27 september 2010. Eén onder u was de geadresseerde. Uit de inhoud ervan:
Terugkomend nu op de statuten, waarvan artikel 7 handelt over "De landelijke vergadering":... het is "zware kost" waarover ik je inlichtte. Echter: het werk des Heren is geen "speeltje". Bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland ontbreekt het pijnlijk aan o.m. een Raad van Toezicht. Bij het Apostolisch Genootschap is dit trouwens wél goed geregeld. Kijk maar op hun website. Verder gaat het mij bij dat voorbeeld nergens om. Serieus: als het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland bestaat uit drie personen, en drie personen besluiten om daarin zitting te nemen; dan heeft men gewoon gewetensvol wáár te maken wat er wordt verwacht. Een kleine diversiteit aan verantwoordelijkheden dient zich aan. Een bijzonder ruimhartig salaris staat daartegenover. Men mag niet verzanden in futiliteiten. De hoofdzaak zal de per se hoofdzaak moeten blijven. Geen belangenverstrengeling, geen "vriendjespolitiek" (...); niets van dat alles.
- [begin citaat]
Artikel 7 De landelijke vergadering
1. De landelijke vergadering bestaat uit de leden van het bestuur en de districtsvoorgangers van het kerkgebied van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland.
2. Voorzitter van de landelijke vergadering is de Districts apostel of een door hem aangewezen vertegenwoordiger.
3. De landelijke vergadering heeft het recht en de taak te beraadslagen over voorstellen en verzoeken met betrekking tot de kerkelijke arbeid en deze voor verdere verwerking voor te leggen aan het bestuur. Voorts berusten bij haar de volgende taken:
a. besluitvorming over de jaarrekening en het verlenen van décharge aan het bestuur;
[einde citaat]
Zie ook de op dit Forum geplaatste "Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers" in de thread Leegstand NAK Appartementen in Arnhem.
Klik >>HIER<< om verder te lezen, of klik >>HIER<< om terug te gaan.
Het WebTeam