"Elk vermogen heeft een verhaal", zo werd de luisteraars vanochtend voorgehouden in een reclamespotje op de radio over private banking. Klopt helemaal, dacht ik; óók wat het geloof betreft. Wat is er immers in "de gemeenschap" een enorm potentieel opgebouwd, en dan bedoel ik zuiver wat wij altijd met overtuiging hebben kunnen zingen: "Dát blijft bestaan, wat in liefd' is gedaan". In het betreffende lied, "Zoals de glanzende sterren verbleken", begint het laatste couplet met de woorden "Hemelse gaven - wie kan ze omvatten?" Dít besef echter - dááraan mankeert het bij de nieuw-apostolische kerkleiding. Niet een beetje, maar heel erg.
Vele tientallen malen sprak hierover ik mijn bezorgdheid uit. Bij "de dienaren". Bij wie anders?! Vrijwel altijd toonde men het volste begrip! Alleen; daar blééf het bij, óók wanneer ik er soms later op dóór ging omdat de omstandigheden zich verergerden. Terwijl ik vanwege mijn dagelijkse werkzaamheden op het bureau van de Centrale Administratie van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland "dicht bij het vuur" zat, zoals men het wel eens pleegt uit te drukken, en ik (desondanks) géén tekenen zag die bij mij een langzaamaan stevig belastende en groeiende ongerustheid wegnamen, was het natuurlijk óók geen optie om dan maar te berusten in een voorzienbare statische toestand van uiteindelijk "uitzichtloos en ondraaglijk" lijden! Over zinloos geestelijk geweld gesproken...
Met de kennisvoorsprong die ik eventueel had door mijn werk kon ik dus in feite niets uitrichten. Ik werd telkens opnieuw geconfronteerd met als het ware hetzelfde liedje: "Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw".
Begin januari 2000 vertrok ik van de C.A. en in mei 2007 verliet ik zelfs de kerk. Vanwege het bulldozer-effect, zoals ik dit zelf meestal noem. Vergelijk het maar met het bekende beeld van die student op het Plein van de Hemelse Vrede tegenover het naderende pantservoertuig. Zelfs wanneer ik het op díe manier illustreerde tegenover "de dienaren", toonde men weliswaar... het volste begrip, doch... er veranderde niets. Toen ik vertrok, kon ik dus ook wel gaan. Niemand immers, die van zichzelf vond dat hem (!) wat te doen stond. In de Nieuw-Apostolische Kerk staat een ieder namelijk zegge en schrijve maar één ding te doen, en dat is: dóen wat er gezegd wordt. Punt. Gewoon (lees: domweg) dóen (lees: navolgen).
Het enige wat er tussendoor wel de hele tijd van hogerhand aan de orde was, is, dat de zaken werden "opgeleukt". Alle hens moesten immers aan dek blijven. Dus, "je verzint wat". Zie inmiddels nacworld; zie (...) .
Toen ik gistermiddag door een berichtje bij Glaubenskultur-Magazine dan ook nalas wat er in het radio-interview op 9 januari 1997 bij de Duitse Südwestrundfunk tóen al was gezegd door bijvoorbeeld de nieuw-apostolische ex-priester Dr. Olaf Stoffel, psychotherapeut in het dagelijkse leven, zoals...
- Dr. Olaf Stoffel: Ja, ich bin vor allen Dingen aus der Neuapostolischen Kirche ausgestiegen, weil ich mich als Christ empfinde, und in der Neuapostolischen Kirche die Erfahrung gemacht habe, daß Menschen unterdrückt werden und daß dieses neuapostolische System repressiv mit Gläubigen umgeht, und ihnen keine inneren Freiheiten läßt. Und da war die letzte Konsequnz zu sagen, ich muß gehen und ich habe es bisher nicht bereut.
(...) - Dr. Olaf Stoffel: Ich möchte ein paar Punkte nennen. Der erste Punkte ist, daß man uns die Kirchengeschichte verheimlicht hat. Weder der Verlag, ich weise auch explizit darauf hin, rückt einfach Informationen heraus noch kommt man sonst heran. Ich bin, und verweise auf das Buch von Herrn Obst, dankenswerterweise an diese Quellen herangekommen. Habe erst dann gemerkt, wie schwierig, wie problematisch die Geschichte der Neuapostolischen Kirche ist, wieviel verdrängt, verleugnet wird in meinen Augen. Das war der erste Aspekt. Ich habe versucht, diese Kirchengeschichte heranzubringen an die Geschwister, an die sogenannten Vorangänger; eisiges Schweigen hat mich getroffen. Man wollte nicht mit mir darüber reden, denken Sie an die Botschaft von Stammapostel Bischoff. Die zweite Schiene war, daß ich gemerkt hab', wie das System Menschen erniedrigt. Ihnen ihre Autonomie nimmt, wie Kinder behandelt und mißhandelt werden in meinen Augen, siehe Sonntagsschule und Sonntagsvorschule; auch da fühle ich mich als Täter. Ich war selbst einmal tätig gewesen in der Sonntagsschule, das war der zweite Strang. Ich konnte auch meine Gedanken nicht entwickeln. Am Schluß hat man mir vorgeworfen, ich hätte protestantisch gedient, nur weil ich es gewagt habe, die Sündenvergebung auszusprechen ohne die Namen der Apostel zu nennen und mich nur auf Christus bezogen habe. Ein dritter Punkt war, daß ich großen Druck bekam. Ein höherer Amträger hat mich besucht und hat mir gesagt ich hätte meine Frau nicht im Griff, weil sie einen kirchenkritischen Vortrag besucht hat. Er wurde fast ausfällig in seinen Formulierungen. Das ist meine persönliche Leiderfahrung, die ich mit vielen anderen teile. Und wenn ich die Chance gehabt hätte, mich zu artikulieren und wenn ein Reformbedarf dagewesen wäre in der Neuapostolischen Kirche, wäre ich möglicherweise geblieben. Aber so sehe ich für mich keine Möglichkeit und Ich kann mir nicht vorstellen, daß man von diesen Dogmen abgeht.
Bron: Die Neuapostolische Kirche und ihre Kritiker/Diskussion in S2 - Kultur (Südwest 2) am 09. Januar 1997, 17.00 Uhr. Zie ook het bericht door BakEenEi op "wo 16 nov 2011, 17:43" in de thread "Sektetest".
Kortom; in de Nieuw-Apostolische Kerk heeft de koopman het gewonnen van de dominee. Houd de dief! Of, beter nog: vertrek en blijf op de goede weg. Dat wil zeggen: ga waar God (!) je kan voorgaan. Dus níet: waar de zware jongens onder de kruimeldieven je mis-leiden.
Het WebTeam/BEE