Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

ledenaantal Gemeente van Apostolische Christenen

Bericht door zefyr »

@ basis

Het is voor mij een dure plicht te reageren op je opmerkingen over de teloorgang van de Gemeente van Apostolische Christenen, afgekort GvAC (in relatie tot de NAK).

Voor en na de Tweede Wereldoorlog leidde de Hersteld Evangelisch Apostlische Gemeente, afgekort HEAG (Groep Smit), in de twintiger jaren van de 20e eeuw ontstaan, een geisoleerd, kleinschalig en moeizaam bestaan. De HEAG sloot zich aan bij de Reformiert Apostolische Gemeindebund (afgekort RAG) van apostel Brueckner en Ecke. De (nasleep van de) Tweede Wereldoorlog zal de samenwerking tussen de HEAG en RAG niet hebben vergemakkelijkt... Een groot deel van de RAG-achterban bevond zich na de Tweede Wereldoorlog in de Russische bezettingszone, de latere DDR. Medio vijftiger jaren van de vorige eeuw ontstond vanwege de perikelen (eufemistisch uitgedrukt!) rondom de 'stamapostelbooschap' de Apostolische Stichting (thans de GvAC geheten) met voormalig districtsapostel Kamphuis als voorman. In dezelfde jaren besloten de apostelen Smit (HEAG) en Kamphuis (ex-districtsapostel HAGEA) de krachten te bundelen. Deze fusie heeft heel wat voeten in aarde gehad. De meeste volgelingen (ex-leden van de HAGEA!) van de groep Kamphuis hadden vrijwel direct na de Tweede Wereldoorlog de traumatische gevolgen ondervonden van de scheuring in de HAGEA (stamapostel Bischoff/apostel Paasman versus apostel Van Oosbree/Slok). Tot en met 1951 werden processen gevoerd tot aan de Hoge Raad der Nederlanden. Amper was dit proces afgesloten of het volgende drama diende zich aan: de 'stamapostelboodschap'. Deze vermaledijde kwestie mondde eveneens uit in een Grieks drama. Vele ambtsdragers werden van hun ontheven en vele gemeenteleden werden geexcommuniceerd. Anderen vertrokken met de staart tussen de benen uit de HAGEA. Niettemin trachtte men de moed der wanhoop op de apostolische puinhopen een nieuwe geloofsgemeenschap te vormen. Opnieuw moest men zich theologisch orienteren met gebrekkige en geringe hulpmiddelen; Men was klein in getal en vele trauma's rijker... Ik vind het een wonder, dat deze kleine groep ernstig beschadigde apostolische christenen de moed en het geloof hebben gehad voort te gaan en hun geloofsweg te vervolgen, vertrouwend op Jezus Messias!
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door basis »

Beste Zefyr,

Van de HEAG en de RAG en de latere toetreding van HAGEA-apostel Kamphuis heb ik nog onlangs uitgebreid gelezen in een uiterst lezenswaardig boek (mij overigens door een bevriend amateur-historicus/bibliofiel geschonken).
Het hele verhaal geeft een prachtige inzage in toemalige verhoudingen en de strijd die allerwegen moest worden gevoerd voor de waarheid.

Als je mijn bijdrage goed leest kun je toch ook wel eruit halen dat ik het GvAC een zéér warm hart toedraag.
Feit blijft dat ze in 1955 met zo'n 1200 leden waren en nu nog maar met 120 zijn (of 180 zoals een andere bron vermeld).
In elk geval een enorme teruggang!
Ik vind dit triest en jammer en betreurenswaardig en verdrietig maar het blijft een harde waarheid.

Wat ik niet zo goed uit kan staan zijn de immer terugkerende onheilsprofetieën t.a.v. de NAK die daarin door de vreselijke slechte beslissingen van de zéér in gebreke blijvende kerkleiding van de NAK nu dreigt ten onder te gaan....terwijl al jaren het GvAC aan het krimpen is en inmiddels bijna is ten ondergegaan maar hier is het dan opeens niemands schuld....
Dat vind ik gewoon raar!
Als er in 1955 nog 1200 mensen waren betekend dat in elke provincie een gemeente van 100 zielen.
De vraag die in dat geval bij de NAK door critici steevast wordt gesteld (met het liefst een smalende grijns) is: "En waar zijn ze gebleven....?"
Ik stel nu de vraag t.a.v. de GvAC: "En waar zijn ze gebleven....?" En kom me nu niet aan met: "Ze hadden het zo moeilijk en ze waren maar zo klein...."
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:De keren dat ik een dienst van het GvAC bezocht viel me vooral de iets lossere sfeer op, natuurlijk onvermijdbaar als je met zo'n klein clubje bent maar voor mij wel zéér herkenbaar. Ik moet zeggen dat qua cultus en atmosfeer ik het GvAC een soort mix vond van de NAK en het Apostolisch Genootschap alleen dan wel verrekte klein.
Het GvAC heeft een mooi Godsbeeld dat ook mij bijzonder aanspreekt, de manier van avondmaal-vieren en de wijze waarop men tegen het ontslapenenwezen aankijkt, de wat minder stijve orde-van-dienst en natuurlijk de liederen; alles ademt een zekere natuurlijkheid en is minder dogmatisch.
Toch snap ik niet hoe het kan dat ook dit zo'n klein groepje is.
Vaak wordt ook vanuit NAK-kritische zijde gewezen op het verval van de NAK en hoe dat toch vooral haar eigen schuld is...
Tegelijkertijd wijzen dezelfde mensen dan naar het GvAC als een zéér redelijk alternatief.
De mensen van het GvAC die dan (in deze visie) het morele gelijk aan hun zijde vinden....

Vreemd is dan wel dat het verval van het GvAC zo mogelijk nog groter is dan van de NAK
Er zijn in ons land nog maar 7 gemeenschapjes met 3 eigen gebouwtjes.
In een reguliere GvAC-dienst tref je zelden meer dan 20 mensen aan.

En dit is in de afgelopen 20 jaar alleen maar steeds meer afgenomen.
Uiteindelijk begon men daar in 1955 toch ook met 1200 leden in ons land, ik begreep onlangs dat er nu nog maar zo'n 120 betrokken leden zijn?
Dat is dan toch wel héél erg jammer, ik weet dat vele oud-NAK leden zich totaal van de kerk als instituut hebben afgewend. Maar wat zou het mooi zijn als de vele honderden/duizenden wellicht die het in de NAK niet meer konden vinden naar het GvAC zouden zijn gegaan om daar de gelederen te versterken.

Dit is niet gebeurd integendeel vele leden van het GvAC hebben zich ook daarvan afgewend, dit kan nou eens niet aan de internationale NAK-kerkleiding liggen lijkt me... :twisted: Waaraan dan wel?
@basis

Om met het laatste te beginnen... Vanaf de Kerst in 2007 bezoek ik de diensten bij de GvAC. Ik heb inderdaad gehoord dat de gemeenten kleiner zijn geworden dan ze waren. Maar ik heb ook iets anders gehoord, namelijk hoe men er met een warm kloppend hart vol liefde spreekt over allen voor wie er nog steeds middenin de gemeenschap plaats is; die men mist; voor wie men biddende handen heeft; met wie men zo veel mogelijk nog in contact blijft. Bij de GvAC proef ik groot ontzag voor het werk Gods want dat is in deze geloofsgemeenschap namelijk werkelijk precies zo groot als wij het in de Nieuw-Apostolische Kerk al mochten bezingen: "Hemelse vader, wondergroot is Uw werk! Wondergroot, wondergroot. Wondergroot, wondergroot. Wondergroot, wondergroot, wondergroot. Uw heerlijk werk is wondergroot." (...) Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik van de GvAC heel weinig afwist, totdat een nieuw-apostolische broeder mij er in het voorjaar van 2007 op attent maakte dat er in een naburige plaats een gemeente is die ik misschien wel eens zou kunnen bezoeken! Ik beloofde dat uit belangstelling te doen en daarvan zou ik dan te zijner tijd verslag uitbrengen... Op dat moment besefte ik nog allerminst dat ik kort daarop de Nieuw-Apostolische Kerk min of meer zou ontvluchten! Op dit forum beschreef ik dat zelfs in nog kernachtiger bewoordingen, welke door mijn nieuw-apostolische broeders en zusters waarschijnlijk echter slechts voor kennisgeving zijn aangenomen want niemand gaf op enigerlei wijze nadien blijk van enig medeleven, terwijl dat in mijn situatie beslist wel op zijn plaats was geweest. Hoe dan ook; in mei 2007 verliet ik de Nieuw-Apostolische Kerk waarna ik niet ophield met geloven. Alle dagen maar vooral zondags vroeg ik mij af "welk land God mij wijzen zou". Daarbij dacht ik aan Leviticus 25 vers 2: "Wanneer jullie eenmaal in het land zijn dat ik je zal geven, moet het land rust krijgen, een sabbatsrust gewijd aan de HEER." Niet alleen in lang vervlogen tijden wijst God soms de weg naar een nieuwe bestemming!
  • Waar God mij leidt, daar wil ik gaan,
    geen eigen wegen kiezen.
    Ga ik des Heren veil'ge paan,
    dan kan ik niets verliezen.
    Waar Hij mij leidt, daar trek ik mee.
    Ik volg Hem trouw op ied're schree
    in kinderlijk vertrouwen.


    Eerste couplet, lied 320 (gezangboek NAK)
De theorie werd voor mij praktijk; alleen wist ik niet hoe de toekomst zich zou gaan ontvouwen. Toen het tegen Kerstmis liep, herinnerde ik mij opeens het telefoongesprek in het voorjaar. Zo kwam het dat ik op de ochtend van de Eerste Kerstdag, aangekomen bij een voor mij volkomen onbekende "herberg", informeerde of daar voor enkele personen nog plaats was. Gastvrij werden wij er ontvangen. Het voelde onwerkelijk aan. Ook bezochten wij de volgende dienst. Het duurde niet lang, of wij voelden ons er helemaal thuis. Of er soms weinigen waren of juist velen, was niet het eerste wat ons opviel. Ons verlangen ging ernaar uit te mogen worden aangeraakt door de liefde Gods en de werkzaamheid van Zijn Geest te mogen ervaren. Wonderwel heeft het ons daaraan sindsdien niet ontbroken. Wij hebben bij de GvAC een liefderijke geloofsgemeenschap aangetroffen zoals wij die als kinderen eerder beleefden in de Nieuw-Apostolische Kerk...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door Jabob65 »

@BEE, ik ben het met je eens, hoeveel leden een kerk wel/niet heeft; alsof het DAAR om gaat, niet dus, steeds daar op hameren inzake de NAK is ook niet nodig, want Jezus, onze Messias, zegt zelf al: als er twee of drie in mijn naam zijn, DAAR zal ik in hun midden zijn', en daarom fijn dat je (jullie) je daar prettig voelen; zelf ga ik nu naar de RKK, ook een prettige groep mensen, wat mij wel opvalt, dat er iets meer distantie is, niet dat men onvriendelijk is, in tegendeel zelfs: maar er is meer ruimte om jezelf te zijn.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

ledenaantal GvAC

Bericht door zefyr »

@ basis

Het is me genoegzaam bekend, dat je de GvAC een warm hart toedraagt. Daarover bestaat bij mij geen enkele twijfel! Je vraagstelling is legitiem. Ik heb in mijn commentaar niet beweerd, dat dit een sluitende verklaring is voor de huidige alarmerende situatie bij de GvAC. Ik heb geprobeerd een schets te geven van hun moeilijke en dramatische start.

Voor zover ik weet leiden momenteel vrijwel alle apostolische denominaties mondiaal een zieltogend, kleinschalig en/of moeizaam bestaan, met uitzondering van Het Apostolisch Genootschap (afgekort HAG), alhoewel ook daar in de laatste twee decennia sprake is van een fors ledenverlies, de Old Apostolic Church of Africa (afgekort OACA) en 'last but not least' de Nieuw-Apostolische Kerk (afgekort NAK). De twee laatstgenoemde apostolische denominaties (global players) zijn de enigen, die wereldwijd meer dan een miljoen leden hebben (OACA heeft waarschijnlijk 1,5 miljoen leden respectievelijk NAK heeft ongeveer 11 miljoen leden). Er is geen een apostolische denominatie, anders dan eerdergenoemden, die meer dan 30.000-50.000 leden hebben. Het Apostelamt Jesu Christi (afgekort AJC) heeft in Duitsland waarschijnlijk 20.000 leden (schatting). De meeste overige apostolische denominaties hebben minder dan 10.000 leden. Voor de meesten geldt zelfs, dat ze amper of veel minder dan 1.000 leden hebben, zoals de Hersteld Apostolische Zendingkerk in Nederland (groep Schaap/Rijnders) met ongeveer 500-600 leden en de Hersteld Apostolische Zendingkerk - stam Juda (groep v.d. Bosch) met minder dan 500 leden. Mijn voorlopige conclusie is, dat het slechts enkele apostolische denominaties lukt na een scheuring 'succesvol' (mijn verontschuldiging voor dit woord!) verder te gaan en opgestoten te worden in de vaart der volkeren.

Terugkomend op de situatie bij de GvAC het volgende. Het proces van theologische herorientatie is zeer moeilijk geweest. Dit ging dikwijls gepaard met veel gekrakeel. De een riep 'we moeten terug naar de tijd van Vader Niehaus', weer een ander riep 'nee, we moeten terug naar de tijd van Vader Krebs'. Weer een ander riep 'we moeten terug naar de tijd van apostel Schwartz'. De meesten wisten haarfijn wat ze niet wilden, namelijk de vermaledijde 'stamapostelboodschap' en de militante nieuw-apostolische indoctrinatie en tirannie! Daarentegen was er waarschijnlijk een gering draagvlak voor een consistent programma (dus zonder schuivende panelen!), die een duidelijke richting aanwees. Daarnaast speelt - is mijn vermoeden! - dat een kritische massa vereist is wil een denominatie op langere termijn bestaansrecht hebben. Ongetwijfeld zullen factoren als secularisering, 'atomisering' van de samenleving (individualisering en autonomie) en mobiliteit een rol hebben gespeeld in het ledenverlies van de GvAC, zoals ook bij andere kerken in Europa. En wellicht hebben nog vele andere factoren een rol gespeeld...

Ik heb de indruk dat in het algemeen de houdbaarheidsdatum van het 'apostolische werk', in velerlei varianten en in alle soorten en maten, ruimschoots is overschreden... Het riekt ernaar, dat het zichzelf heeft gemarginaliseerd en irrelevant en ongeloofwaardig heeft gemaakt.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door basis »

Momenteel is het christendom in het westen (getalsmatig) in een crisis terechtgekomen die haar weerga niet kent.
Was de apostolische beweging ruwweg in de jaren rond 1870-1920 een soort van vernieuwende stroming met tongentaal, profetieën, genezingen en een andere manier van zingen, tegenwoordig is ze in bijna al haar afdelingen meer en meer tot instituut geworden.
Waarschijnlijk leek de cultus binnen het apostolische werk in de aanvangsjaren meer op die van de huidige Pinkstergemeenten dan op die van de huidige apostolische kerken.

Wat dat betreft is er zeker geen doorgaande lijn in de apostolische historie te bespeuren.
Ik weet zeker dat mochten mijn 4 overgrootouders van moederskant (die in volle overtuiging rond 1900 apostolisch werden) eens terug op aarde een kijkje kunnen komen nemen dat ze in de huidige NAK en het huidige Apostolisch Genootschap weinig tot niets van hun geloofsovertuiging en de ermee samenhangende cultuur zouden herkennen.
Misschien dat het feit dat het apostolische Werk een apostolische Kerk werd wel aangeeft wat ik bedoel.

Natuurlijk zullen steeds meer christenen zichzelf terug vinden in steeds kleinere groepjes, huiskamersamenkomsten zullen voor christenen in het Nederland van de jaren '50 niet zo veel zijn voorgekomen maar ik denk dat dit de toekomst wordt, het bekende citaat van Jezus, "Waar twee of drie in mijn naam vergaderen wil ik in hun midden zijn..." is daarom hoopvol en stimulerend voor de toekomst...
Maar tijdens de huidige overgangsperiode (want daarin zijn we toch echt wel beland, iedereen die dit niet ziet is stekeblind) doet natuurlijk iedere gemeentesluiting pijn (of dat nu de bij de PKN is, bij de RKK is, bij de NAK is, bij het Apgen is, of bij het GvAC) die pijn zal overal hetzelfde zijn, dan heb je niet veel aan zalvende woorden over 2 of 3 in mijn naam of het bekende: "Ja de grote dag zal nu wel héél nabij zijn".

Dominee Bottenbleij in Drachten trekt zondag na zondag duizenden mensen naar zijn samenkomsten, hij heeft een concept geïmplementeerd in zijn gemeente dat er voor zorgt dat de leden in huiskamer-samenkomsten door de weeks (soort van cellenstructuur) met elkaar verbonden zijn in gebed en gemeenschap. Het werkt!
Ik denk bovendien dat de stijl van prediking en zang er aanspreekt omdat het in hedendaagse vorm is gegoten (lopend met een microfoon in de hand prediken en zingen met een praise-band en versterkers etc.)

De huidige NAK stamt af van een beweging die echt vroeger net zo charismatisch geweest is, met veel contact tussen de leden onderling, samenkomsten bij broeders en zusters thuis, samen zingen (zelfs op straat ter evangelisatie).
Er werden mensen genezen door handoplegging en er stonden broeders (en zusters) op tijdens de diensten die visioenen hadden of profetieën uitspraken.
Mijn oma vertelde dat er (nog onder Niehaus) bij sommige liederen in de dienst geklapt mocht worden; ritmisch en in de maat waardoor zelfs een soort van vergelijking met het Leger des Heils bij me opkwam.

Hoe meer een gemeenschap van mensen word geïnstitutionaliseerd hoe meer ze zal komen af te staan van de wortels waaruit ze is voortgekomen.
Mijn indruk is dat binnen het GvAC "het instituut" een veel minder belangrijke rol speelt en daardoor "de gemeenschap" weer meer aandacht kreeg.
De apostel werd er minder belangrijk waardoor Jezus weer terugkwam.

Zefyr zegt in zijn bijdrage hierboven dat de apostolische beweging de uiterste houdbaarheidsdatum heeft genaderd, mijn stille hoop op een breed gedragen vernieuwingsbeweging binnen de apostolische groepen is stilaan wel de bodem in gedrukt.
Ik zie nog maar weinig sprankjes hoop her en der...
Waxinelichtjes geven nog meer licht...
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door ACE »

@basis

Ook wij zijn grootgebracht met de traditionele symboliek van gehoorzaamheid, offeren, dienen en zwijgen.
Dit trauma heb ik inmiddels volledig van me af kunnen leggen. Wat blijft is het zelfverwijt dat ik er niet eerder
ben uitgestapt.
Blind voor de werkelijkheid, de realiteit? Toch gehoorzaamheid? Zeg het maar, de moed ontbrak destijd.
Ook familiaire omstandigheden en -banden speelden een rol.
Hoeveel 'volgende' leden worstelen niet met hetzelfde probleem. Wat zal men zeggen?
Wat zijn de gevolgen. Lig ik uit de gratie bij de familie die wel volgt?
Kortom, heel veel overpijnzingen, maar geen wilskracht om door te zetten.
Uiteindelijk werd de pijngrens bereikt door onbehoorlijk gedrag van het Bestuur.
Zelden zo'n schofferend Bestuur meegemaakt. Afijn, daar kunnen er inmiddels meer over praten.
Loslaten zou ik willen zeggen aan alle gevangenen van dit instituut.
Wat een bevrijding!

Groet en strekte,
ACE
Els
Berichten: 14
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 15:31

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door Els »

ACE schreef:@basis

Ook wij zijn grootgebracht met de traditionele symboliek van gehoorzaamheid, offeren, dienen en zwijgen.
Dit trauma heb ik inmiddels volledig van me af kunnen leggen. Wat blijft is het zelfverwijt dat ik er niet eerder
ben uitgestapt.
Blind voor de werkelijkheid, de realiteit? Toch gehoorzaamheid? Zeg het maar, de moed ontbrak destijd.
Ook familiaire omstandigheden en -banden speelden een rol.
Hoeveel 'volgende' leden worstelen niet met hetzelfde probleem. Wat zal men zeggen?
Wat zijn de gevolgen. Lig ik uit de gratie bij de familie die wel volgt?
Kortom, heel veel overpijnzingen, maar geen wilskracht om door te zetten.
Uiteindelijk werd de pijngrens bereikt door onbehoorlijk gedrag van het Bestuur.
Zelden zo'n schofferend Bestuur meegemaakt. Afijn, daar kunnen er inmiddels meer over praten.
Loslaten zou ik willen zeggen aan alle gevangenen van dit instituut.
Wat een bevrijding!

Groet en strekte,
ACE
In deze kerk heerst de God van Mamon, het geld, de macht, en liefde voor broeders en zusters is er niet te vinden.
Maar die zelfde broeders en zusters lijken niets te doen?? Machteloos laten ze alles maar over zich heen komen?
Tot ze het zo zat zijn en de kerk verlaten en vervolgens blijft ja alles zoals het was.....de problemen zijn dan opeens opgelost toch? We vormen een fijne gemeenschap zonder al die kritischen!

Uithuizen gaat dicht, ach, er volgen er nog wel meer hoor.. ik geef de NAK in Nederland nog 10-20 jaar en dat is het erg stil.... dan kunnen ze de rouwdienst om Theo de Bruijn in Alkmaar zelf houden en past het hele land erin!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door BakEenEi »

@all

Misschien wordt het met het oog op de overstap in mei 2011 van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland naar de gebiedskerk Nordrhein-Westfalen tijd om de blik maar alvast wat te verruimen... Deze week publiceerde deze nieuwe moederkerk haar laatste jaarcijfers met betrekking tot de ledenadministratie:
Wat mij opviel is dat Nederland in zijn geheel (met rond de 3.000 kerkgangers op de zondag) straks niet erg zal afsteken tegen de drie kleinste onderdistricten in Nordrhein-Westfalen, namelijk Dinslaken, Detmold en Alsdorf met elk rond de 2.000 leden. Het zou best eens kunnen zijn dat er een herindeling plaatsheeft van onze onderdistricten, bijvoorbeeld naar Noord, Midden en Zuid. Verder is het vanzelf "indrukwekkend" om in het bovenstaande artikel te lezen dat er in Nordrhein-Westfalen 4.258 ambtsdragers zijn...

Vroeger zond de KRO een radioprogramma uit onder de naam "Problemen verdwijnen waar de kopstukken verschijnen". Een panel hielp daarin allerhande problemen die het publiek in de studio aankaartte op humoristische wijze de wereld uit. Het zou wat zijn als de nieuw-apostolische kerkleiding in Nederland binnenkort op deze manier haar kopzorgen kan weglachen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door basis »

In ieder geval heb ik al dit soort gegevens over Nederland nog nooit maar dan ook nooit gezien!

Het totale aantal leden en alles wat er aan mutaties is geweest op een rij: het aantal verhuisden vanuit het district mooi tegenover het aantal leden dat het district in kwam wonen,
het aantal uittredingen keurig tegenover het aantal toetredingen en het aantal sterfgevallen netjes tegenover het aantal verzegelden; eerlijk zoals de vlag erbij hangt.
Tevens het aantal in de NAK getrouwde paartjes en hoeveel kinderen er werden geconfirmeerd; ik vind het allemaal zéér overzichtelijk en eenmaal per jaar moet dat natuurlijk ook gewoon kunnen,
als er tenminste een goede administratie word bijgehouden...
Opmerkelijke cijfers: 8 mensen traden toe tot de kerk en 96 traden uit...

Ik denk dat de CA in Amersfoort niet eens in staat zou zijn om dit soort cijfers over ons land te kunnen reproduceren, het is allemaal zo amateuristisch dáár.

Chapeau Nordrhein-Westfalen !
Plaats reactie