kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook oog hebben voor de winkeldochters van het nieuw-apostolische vastgoed in Nederland.

Een handvol (voormalige) nieuw-apostolische kerkgebouwen in Nederland staat - sommigen al jarenlang - te koop, waaronder in Uithuizen, Groningen-Zuid, Hoogezand-Oosterpark, Arnhem, Utrecht en Enschede. Laatstgenoemd nieuw-apostolisch kerkgebouw, dat al jarenlang te koop staat, haalde vandaag de pers - als voetnoot (van incourant/onverkoopbaar kerkelijk vastgoed?).

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_719567

P.S. Op zondag is de website van het Reformatorisch Dagblad niet te raadplegen vanwege het (strikt) in acht nemen van de rust op de dag des Heren. Ademhalen - rustig, maar gestaag - mag nog net ;)
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Een handvol (voormalige) nieuw-apostolische kerkgebouwen in Nederland staat - sommigen al jarenlang - te koop, waaronder in Uithuizen, Groningen-Zuid, Hoogezand-Oosterpark, Arnhem, Utrecht en Enschede. Laatstgenoemd nieuw-apostolisch kerkgebouw, dat al jarenlang te koop staat, haalde vandaag de pers - als voetnoot (van incourant/onverkoopbaar kerkelijk vastgoed?).

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_719567
Nee. Er wordt in bovengenoemde URL gesproken van "een willekeurige greep uit de kerken die Reliplan in de etalage heeft staan".
Dat is heel wat anders dan dat de in bovengenoemde URL genoemde kerken als "incourant/onverkoopbaar" tentoongesteld worden.

Diderot.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door Lmg »

@ Diderot,

Heb jij misschien een goudschaaltje in gebruik waarop je woorden en uitdrukkingen
steeds maar weer weegt, om daarna te kunnen zeggen ,, gewogen en te licht bevonden,,
Achter KERKGEBOUW ENSCHEDE ONVERKOOPBAAR ???????? staat een vraagteken, had je dat niet meegewogen ?

Lmg
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door BakEenEi »

@all

Wat ik mij persoonlijk altijd pijnlijk zal blijven herinneren is hoe het destijds is gegaan met Amsterdam-Centrum. Maandenlang heb ik mij achter mijn bureau zitten verbijten over de manier waarop dit bijzonder waardevolle object uiteindelijk tegen a.h.w. een vriendenprijsje is weggegeven... Juist daarom sprak het mij later aan toen ik zijdelings vernam dat men inmiddels professioneler te werk ging in Arnhem. En kijk nu eens hoe ook dat heeft moeten aflopen...

Het is echt níet goed als broeders (of zusters) met een geestelijke bediening, die in feite de volle aandacht al nodig hebben bij hun taken op het vlak van zielzorg, menen dat zij zich tevens moeten bezighouden met "branchevreemde activiteiten". Ikzelf ben door de jaren heen in de Nieuw-Apostolische Kerk zo nadrukkelijk geconfronteerd met wat de gevolgen kunnen zijn van het overschatten van competenties, dat ik een veto zou willen uitspreken tegen het multi-petten-systeem!

Men doet soms alsof de statuten die hierbij de ellende veroorzaken met de schepping zijn meegegeven, maar zó is het natuurlijk niet. Er is gewoon door "hogere dienaren" een werkvorm bedacht, waarna de gelovigen op het hart werd gedrukt daarin de wil van God te zien. Telkens wanneer de Heilige Geest van gedachten verandert, worden de statuten gewijzigd of verschijnt er een nieuwe versie van Vragen en Antwoorden... en de liefde van God mag overal voor wijken.

Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door ACE »

@LMG
@ Diderot,

Heb jij misschien een goudschaaltje in gebruik waarop je woorden en uitdrukkingen
steeds maar weer weegt, om daarna te kunnen zeggen ,, gewogen en te licht bevonden,,
Achter KERKGEBOUW ENSCHEDE ONVERKOOPBAAR ???????? staat een vraagteken, had je dat niet meegewogen ?

Lmg
Dit is het vakgebied waarop Diderot is afgestudeerd. Het observeren van bijverschijnselen van een kerk.
Daar kun je tegenwoordig op afstuderen en ben je ook theoloog. De inhoud is onderdanig geworden aan de vorm.
Zo wenst Diderot zijn vingers niet te branden aan de NAK catechismus, Zefyr uit de weg gaande.
Ik herinner mij het gepeupel over zijn boekje of het nu de opgaande- of ondergaande zon was.
Neen, er lijkt me geen steen verlegd in de rivier (..)

Groet,
ACE
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door Diderot »

Lmg schreef:Heb jij misschien een goudschaaltje in gebruik waarop je woorden en uitdrukkingen
steeds maar weer weegt, om daarna te kunnen zeggen ,, gewogen en te licht bevonden,,
Nee, ik heb geen goudschaaltje, maar vind het van belang dat er nauwkeurig gelezen en nauwkeurig (geformuleerd) geschreven wordt.
Lmg schreef:Achter KERKGEBOUW ENSCHEDE ONVERKOOPBAAR ???????? staat een vraagteken, had je dat niet meegewogen ?
Dat vraagteken had ik wel gezien. Ik antwoordde "Nee" als antwoord op dat vraagteken. Volgens mij werden de bewuste kerken niet als voorbeelden van "incourant/onverkoopbaar kerkelijk vastgoed" genoemd, iets wat 'zefyr' m.i. door zijn woordkeuze wel suggereerde.
ACE schreef:Dit is het vakgebied waarop Diderot is afgestudeerd. Het observeren van bijverschijnselen van een kerk.
Daar kun je tegenwoordig op afstuderen en ben je ook theoloog. De inhoud is onderdanig geworden aan de vorm.
Zo wenst Diderot zijn vingers niet te branden aan de NAK catechismus, Zefyr uit de weg gaande.
Ik heb mijn redenen uitgelegd waarom ik me niet 'op papier' met de NAK-catechismus zal bezighouden. Het is (voor mij! iedereen mag dat anders zien) zonde van de tijd. Als je daarmee gedegen aan de slag wilt gaan, dan ben je met zulk een project (ik moet het in mijn vrije tijd doen) 10 jaar of langer bezig. Daar pas ik voor.
ACE schreef:Ik herinner mij het gepeupel over zijn boekje of het nu de opgaande- of ondergaande zon was.
Neen, er lijkt me geen steen verlegd in de rivier (..)
Uiteraard ben je van harte uitgenodigd, ACE, om zélf een gedegen pennenvrucht over de NAK-catechismus te schrijven :-) Ik zie ernaar uit!

Diderot.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door Lmg »

@ Diderot,

Tobias Mai schreef het boek ,, Bist du Apostolisch ,, in zes dagen.
Mai is theoloog en heeft naast zijn fulltime baan het boek geschreven.
Jij denkt daar minimaal tien jaar voor nodig te hebben ?
Hopelijk vind je het niet al te bezwaarlijk dat ik je niet op de loonlijst zet.

Lmg
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door Diderot »

Lmg schreef:Tobias Mai schreef het boek ,, Bist du Apostolisch ,, in zes dagen. Mai is theoloog en heeft naast zijn fulltime baan het boek geschreven.
Als dat klopt, dan zal het boek inhoudelijk manco's moeten hebben. Je zult het met me eens zijn dat het onmogelijk is om een degelijk werk af te leveren in zes dagen, laat staan in zes avonden (als Mai overdag gewerkt zou hebben).

Als ik naar de inhoudsopgave kijk (via http://www.cbuch.de/Mai-Bist-du-apostolisch-p4102/), dan lijkt het me dat alleen de pagina's 43 t/m 90 van het boekje over de catechismus gaan, of in ieder geval over thema's gaan die in de catechismus aan de orde komen. Mijn indruk is, dat Mai een erg 'light' boekje heeft afgescheiden, waarin hij eenvoudigweg 'zijn' bijbelteksten tegenover de 'NAK-bijbelteksten' heeft gezet.
Tja. Daar zal de NAK-leiding niet warm of koud van worden.
Lmg schreef:Jij denkt daar minimaal tien jaar voor nodig te hebben ? Hopelijk vind je het niet al te bezwaarlijk dat ik je niet op de loonlijst zet.
Als je een commentaar op de NAK-catechismus zou willen schrijven en dat zou aanpakken zoals je bv. een universitair promotie-onderzoek zou aanpakken, dan ben je daar in deeltijd 10 jaar mee bezig. Dan heb je ook een degelijk resultaat dat 'staat'.

Diderot.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: kerkgebouw Enschede onverkoopbaar?

Bericht door Emile »

Ik ben zelf meer cultuurwetenschapper en geen theoloog, maar weet ook goed dat een theologisch onderzoek zelfs jaren in beslag kan nemen en daar heb je als full- of zelfs parttimer naast een vrijwillige taak binnen een kerkgenootschap
niet steeds tijd voor. ;) .
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Plaats reactie