@Jabob65Jabob65 schreef:@redactie, persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat de NAK wel een aantal goede dingen doet, aan de ene kant vanuit de catechismus (de geloofsleer) maar aan de andere kant ook in praktische zin, als ik bv kijk naar de situatie in NRW (maar nu ook in Nederland) probeert men mijn inziens 'de gemeenschapszin' wel handen en voeten te geven.
Toch valt er ook nog veel te verbeteren, vooral in de zin van het overbrengen van het ware evangelie, en het dienende karakter van de kerk.
Bron: Bericht door Jabob65 op "Vr 29 Mrt 2013, 09:38"
Hoewel ik denk dat ik wel ongeveer begrijp wat je bedoelt, geldt voor mij persoonlijk dat "de NAK" in de eerste plaats een regiem belichaamt waarbij ik de waanzin in werking heb zien treden. De verwarring die dat oproept ten opzichte van het evangelie van Jezus Christus, blijkt voor menigeen minimaal energieverslindend te zijn. Als het geloof waaraan je kracht zou willen ontlenen, op die manier onder druk komt te staan, kloppen de zaken werkelijk van geen kant. Zoals ook Gerrit Sepers het destijds al aangaf, wordt deze kerk -met uitsluiting van nagenoeg alle anderen- geleid door een machtig groepje mannen rond de internationale bestuursvoorzitter. Dezen worden "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" voorgesteld als zijnde "schippers naast God". Naast o.a. de "ooms en tantes in de dienst" moet je de personen die van dát groepje deel uitmaken van kindsbeen af de allerliefste schatten vinden die God voor jou op aarde heeft gezonden om je in Zijn werk de weg te wijzen. Zijzelf vinden dat óók en hameren (!) op ieders onbegrensde vertrouwen.
Toen er voor mij aan de "handelingen der nieuw-apostolische apostelen" géén zegen meer verbonden was, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het vermogen dat God mij gaf (!), namelijk om aan hun eerlijkheid en oprechtheid te twijfelen en om vervolgens mijn verstand te gebruiken dat immers óók al een geschenk is uit de hemel. Wat op het ogenblik verder "de NAK" behelst, mag een ieder voor zichzelf vaststellen. Míjn belangstelling gaat in de eerste plaats uit naar het evangelie van Jezus Christus en daar heb ik helemaal geen catechismus bij nodig. Integendeel. Misschien wel doordat ik in zekere zin een langzame leerling ben, ben ik blijven steken bij de samenvatting die Jezus gaf van "de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat" (Matteüs 22: 34-40). De kerkleiding mist overduidelijk het begrip van de juiste strekking daarvan... Op verzoek van Bauke Moesker heb ik begin februari 2010 beschreven hoe ik deze tragiek heb ervaren: 1) "In het ontdekkend licht van Zijn genade..."; 2) "Situatieschets"; 3) "Ontstellend"; 4) "Bevrijding"; 5) "Naschrift".
Verder denk ik dat ACE in dit verband volkomen terecht de onderstaande tekst aanhaalde:
- Wee de schriftgeleerden en de Farizeeën
[1] Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen [2] en zei: ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. [3] Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. [4] Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last* en leggen die de mensen op de schouders, terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om die te verlichten. [5] Al hun daden zijn erop gericht om door de mensen gezien te worden. Ze verbreden immers hun gebedsriemen en maken de kwastjes aan hun kleren langer, [6] ze verlangen een ereplaats bij feestmaaltijden en in synagogen, [7] en hechten eraan op het marktplein eerbiedig te worden begroet en door de mensen rabbi te worden genoemd. [8] Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters. [9] En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel. [10] Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias. [11] De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn. [12] Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.
Uit:Matteüs 23 (NBV)
BakEenEi