PINKSTEREN 2011

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Jabob65

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Gnosis schreef:Allen,

In deze wereld zal haat
nooit beëindigd worden door haat,
maar door liefde;
dit is een eeuwige waarheid.

Groet,Gnosis
@Gnosis,

Ik ben benieuwd waar je op doelt, eerlijk gezegd, voel ik nooit haat, ook niet jegens de NAK, maar wel boosheid, en dat heeft met het volgende te maken:

Er is mijn inziens zoiets als Waarheid en Rechtvaardigheid.

En daar wringt de schoen voor mijn gevoel.

Een kerk die veel slachtoffers heeft gemaakt, en dat nog steeds doet en op geen enkele wijze dit erkent, op geen enkele wijze pogingen onderneemt om de schade te repareren, geen excuses maakt maar in plaats daarvan er nog een schepje bovenop doet, broeders ruw hun ambt ontneemt, kruizen van muren rukt...enz.

Hoe moet je je dan als spiritueel mens opstellen in zo'n situatie, alles maar wegslikken, werkt meestal ook niet zo goed. Want dan slaat het naar binnen; alles maar met de mantel der liefde bedekken (zo is het ons geleerd) is OOK niet van doen want dan wordt het kleed vies en smerig....!

Ik ken je situatie enigszins en het is bewonderenswaardig dat je (dat jullie) de zaken een plek hebben gegeven want het is mijn inziens uiterst moeilijk en frustrerend dat al die energie van één partij moet komen.

Groet,

Jacob
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@all, in het boek 'Drinken van de beker' van Bodar las ik zopas het volgende:

Besef van zondigheid is begin van heiligheid, zoals ontkenning van zondigheid het begin is van kwaad. Dit is evenwel geen uitspraak van somberheid maar van opgewektheid. Onderkenning van zonden is overzicht van leven. Waar opruiming geschiedt, keert helderheid terug. En waar helderheid is, komt vrolijkheid tevoorschijn. En waar vrolijkheid de baas is, komt betrekkelijkheid om de hoek. En waar betrekkelijkheid heerst, is deemoed niet ver weg. En waar deemoed wordt toegelaten, neemt de Geest Gods Zijn intrek.
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@all, het oordeel is mij niet gegeven en ik moet vooral mijn best doen om zelf zo goed mogelijk te functioneren.

Maar dat is hetgeen ik mis aan de nieuw-apostolische kerk; ik mis de deemoed, de nederigheid en het besef van zonde.

Als ik zo'n Brinkmann zie en hoor, Leber die als een waanzinnige met zijn armen staat te zwaaien en al die nare dingen zegt, dan vraag ik me af, waarom acteren jullie zo zelfverzekerd, op grond van wat kun je de druk zo opvoeren.

Jezus heeft een voorbeeld gesteld: de voetwassing van de jongeren.

Waarom nu zo'n statement op de officiële site plaatsen? Het mag toch duidelijk zijn dat de heren De Bruijn en Klene opzichtig gefaald hebben. In vele opzichten, maar geen deemoed, geen excuus en geen pogingen om dit alles eerlijk te communiceren, laat staan dat er oprechte pogingen worden gedaan om de zaak op een waardige wijze op te lossen.
ACE

Bericht door ACE »

@Jabob65
Maar dat is hetgeen ik mis aan de nieuw-apostolische kerk; ik mis de deemoed, de nederigheid en het besef van zonde.

Als ik zo'n Brinkmann zie en hoor, Leber die als een waanzinnige met zijn armen staat te zwaaien en al die nare dingen zegt, dan vraag ik me af, waarom acteren jullie zo zelfverzekerd, op grond van wat kun je de druk zo opvoeren.
Dat is exact waar het de oprechten om gaat. Voeg de daad bij het woord. Toon in de praktijk waar het
om draait. Men liep er vroeger mee te koop dat we voorbeelden hadden binnen de kerk. Het zijn inmiddels
afgoden geworden! Macht, macht en nogeens macht.
Mooie woorden vanaf het altaar, maar zodra de begane grond weer is bereikt gaat de oorlog verder.
Arrogantie, zwijgen, omzeilen, geen dialoog, doch slechts dictatuur (..)

Ordnung muss sein, is het credo. Het Germaanse model zal NAK Nederland op de knieen krijgen!
En die stakkers van een districtsdienaren maar ja knikken. Alhoewel, BdH zie ik dat niet doen.

Groet,
ACE
Mattheüs 21:12-17

Reiniging van de tempel
En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten.

En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.
Gnosis

Bericht door Gnosis »

Jacob65 jij zei:

"Hoe moet je je dan als spiritueel mens opstellen in zo'n situatie, alles maar wegslikken, werkt meestal ook niet zo goed. Want dan slaat het naar binnen; alles maar met de mantel der liefde bedekken (zo is het ons geleerd) is OOK niet van doen want dan wordt het kleed vies en smerig....!"

Zolang jij en ik steeds wachten op "de waarheid" en gerechtigheid, kunnen we wachten tot we een ons wegen, het is niet gemakkelijk, zeker niet, vertel mij wat, maar ik de heb de moeite willen nemen om het mijzelf lichter te maken en dan resteert maar één ding en dat is loslaten en liefde uit te zenden naar degene aan wie je een hekel hebt of die je wat hebben aangedaan! Zodra je dat kan relativeer je de boel, wij, mijn vrouw en ik, ontdekten toen, dat dit pad dus niet ons pad is, en dat er dingen gebeuren (b.v.in de NAK) om ons wakker te maken. Ik volg deze site al een poos en als je dan vanaf begin eens topics leest, kom je er achter dat men nog geen steek verder is gekomen, met alle goede bedoelingen die we hebben, er is NIETS veranderd, wij mopperen nog steeds, willen nog steeds de NAK veranderen zoals wij denken dat het moet zijn. De mens heeft GOD ook geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en wij willen de NAK ook maken zoals ik, jij of wij het zien maar zo werkt het niet en over ......tig jaren zitten dezelfden nog steeds te mopperen hoe het dan wel moet, helaas maar waar en het is zonde van je tijd. Zet je hart open en zet je wil er achter.
Ik heb vaak het lied gezongen en gedirigeerd "Heer wijst mij Uwe weg" nou dat heeft Hij gedaan en dat was echt heftig door mij dingen te laten zien en te laten meemaken (10 jaar lang). Toen wij loslieten kwam er een hele andere sfeer om ons heen en die koesteren we dagelijks. Je gaat bijzondere dingen meemaken en dat voelt héél goed.
Iemand had het over de voetwassing, sorry hoor maar laten wij daar zelf ook eens mee beginnen.
Desalniettemin begrijp ik heel goed de frustraties van iedereen maar die poets je niet weg door genoegdoening te halen , daar is meer voor nodig, zaai het goede, dan oogsten wij het goede en deze ervaring heb ik de laatste 13 jaren zeker opgedaan.
Zolang diegene vasthouden aan deze "ware kerk" en zo gefrustreerd, beledigd, geïndoctrineerd en noem maar op worden, vraag je dan af óf dit voor jouw werkelijk de ware kerk is!
Ik heb mij aangemeld op deze site en soms denk ik wel eens "wat doe ik hier", maar ik probeer toch een beetje te helpen door mijn ervaringen, misschien een troost of een hulp te zijn door eens iets te schrijven en al is er maar één die deze ervaring heeft dan zit ik hier niet voor niets.

hartegroet, Gnosis HH
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

Beste Gnosis,

Bedankt voor je uitvoerige bericht, we kennen elkaar en hebben eerder uitvoerig gesproken, in grote lijnen zijn we het eens, zoals gezegd voel ik geen haat maar wel wat boosheid, en ja, loslaten in vrijheid is het best, maar soms (wellicht vaak) gebeurt zoiets dan oppervlakkig en blijken er later toch restanten te zijn.

Hoe dan ook, religie in algemene zin, dus ook gerelateerd aan mijn afkomst, blijft een boeiend onderwerp, en er zitten nadelen aan, maar het is ergens ook wel prettig en heilzaam om berichten van mede-lotgenoten te lezen.

Vandaag wat aan het bladeren in een boek van Bodar, en zopas las ik nog dit:

Ontvangt de Heilige Geest betekent ook: Beseft uw zonden. Streeft naar volmaaktheid. Leeft overeenkomstig de erenaam van christenen die ge draagt. Bekeert de wereld door uw voorbeeld. Leeft altijd in zachtmoedigheid en mildheid, vergevingsgezindheid en vreugde.

Ja, dat is nog niet zo makkelijk, vooral niet als het eenrichtingsverkeer is, maar je hebt uiteindelijk wel zeer gelijk.

Groet,

Jacob
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@ACE, 100% mee eens!

Maar het is vreemd om te zien dat men zich van niets en niemand iets aantrekt, leven in een ivoren toren.

Tijdens de districtsdienst van het district Arnhem hoorde ik Peter Klene iets over zijn buren zeggen, ik kon mijn oren niet geloven.

Maar er was geen protest.

Het wij/zij denken bestaat nog steeds.
basis

Bericht door basis »

Gnosis heeft het erg mooi verwoord !
Ook heb ik in deze thread de stukjes van A. Bodar gelezen en me (weer) gerealiseerd hoe moeilijk ook de nog resterende katholieken het wel moeten hebben.

In mijn eerdere bijdrage in deze thread heb ik vooral het volgende willen aangeven:

Binnen de NAK-Nederland zijn nog 4000 leden min of meer actief lidmaat.
Helpen de vele kritische bijdragen op dit forum ook maar iets om deze mensen een perspectief te geven?
Wordt hen een alternatief geboden?
Of is het voornamelijk bagger?

We kunnen hier allemaal persoonlijk wel vanuit onze eigen waarheid al onze kennis neerpoten.
"Heb je dit nieuws al gehoord?" en bijvoorbeeld: "En toen en daar deed de kerkleiding zus of zo" of: "Die en die voorganger heeft toen een medebroeder enorm beschadigd"...

Het wordt een opeenstapeling van al dan niet bewezen feiten, eventueel gelardeerd met enorme stukken tekst om bewijslast aan te dragen.
Maar wordt er nu werkelijk één broeder of zuster (die nog actief is binnen de NAK), beter van?
Of is het allemaal tot meerder eer en glorie van de scribenten hier? Mijzelf incluis, hoor!

De tekst boven ons forum luidt: Forum voor allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen.

Ikzelf heb wel eens de indruk dat er toch ook wel bijdragen op dit forum staan die slechts met een koud hart kunnen zijn geschreven.
De stijl van een Antoine Bodar doet dan weldadig aan.
Niet allen wanneer je die vergelijkt met de toon die in de NAK vanaf altaren en vanuit de kerkleiding klinkt maar zeker ook in vergelijking met de toon hier op dit forum vaak vernomen.

Laten we niet vergeten dat de NAK slechts één onderdeel is van het apostolische werk in Nederland.

Toen een paar jaar geleden alweer apostel Sepers uit de NAK trok waren er velen die hem hadden willen volgen.
De excusiviteitsleer binnen de NAK was vele leden een doorn in het vlees geworden.
Als Sepers duidelijker stelling had genomen en het voortouw had genomen
had hij vele mensen een nieuw (geestelijk) onderdak kunnen verschaffen.
Hij had niet eens een nieuw kerkgenootschap op hoeven richten hij had zich bij het GvAC aan kunnen sluiten,
daar als apostel verder kunnen arbeiden en met de goodwill die t.o.v. hem bestond misschien wel duizenden ontgochelden van de NAK meegekregen.

Dit was dan niet alleen voor die leden vanuit de NAK tot zegen geweest maar ook voor het GvAC.
In plaats daarvan koos hij voor de anonimiteit en de Dominicusgemeente.

Apostolischen hebben altijd leiders gehad en zijn gewend te volgen.
Dit kan je ze verwijten maar het is (en blijft waarschijnlijk) een feit!
Als ik zie hoevelen in de afgelopen jaren de NAK hebben verlaten en zie waar ze een nieuw spiritueel onderdak hebben gevonden
dan vind ik het vaak wel jammer dat mensen die zo overduidelijk iets gemeen hebben (het apostolische werk) zo in de verstrooiing geraken.

Op dit forum schrijven mensen die uit de NAK naar het GvAC gingen of inmiddels tot de PKN behoren, naar de Rooms-Katholieke Kerk gaan, bij de Pinkstergemeente terechtkwamen.
Anderen zijn geen groep meer nodig en kunnen het alleen wel allemaal aan. Soms met alleen hun partner lezend in de bijbel.
Er zijn er die nu in reïncarnatie geloven of naar het bos gaan en er God ontmoeten...

Feit is dat enkelen van dezen hier nog steeds schrijven en ik denk dus de tekst boven dit Forum onderschrijven.

Een warm hart toedragen....

Ik bid vaak voor:
Een herleving van het oude apostolische besef in de gemeenschappen, een renessaince als het ware.
Dat onze NAK-gemeenten weer sprankelende gemeenschappen worden waar het herbergzaam is; goed toeven!
Dat mensen de weg naar onze gemeenschap(pen) mogen (her)vinden...
Emile

Bericht door Emile »

Tjonge, het lijkt het philips concern wel, waar de de achteraf (als autoriteit gevreesde ) frauduleur, (die meende dat een bedrijf hem een auto had geschonken, maar achteraf stelde de betreffende zakenrelatie dat het ging om een leenauto), eerst de (zogenaamde) bedrijfsdiefstaldader( gewoon efkes tijdelijk een boor lenen) betrapte. Erg ingewikkeld. :D
Laatst gewijzigd door Emile op za 18 jun 2011, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Lmg

Bericht door Lmg »

Basis,

Met belangstelling las ik je bijdrage maar kan het zo niet zien.
Dat velen de gemeenten hebben verlaten, heeft naar mijn inzicht diepere oorzaken.
De grote loyaliteit die de gemeenteleden altijd hebben gehad is door de hogere kerkleiding ronduit misbruikt.
Fundamenteel zitten in de fundering van wat nog steeds word genoemd ,,Het werk gods,, heel erg veel fout.
Na 40 jaar DDR was Erich Honniker in 1989 niet meer instaat anders te gaan denken.
Had had alle jaren daarvoor niet in dialoog met zijn burgers leiding gegeven.
Het werd voor de DDR burgers onhoudbaar en men riep ,,Wir sind das volk,,
Het vertrouwen wat de kerkleiding bij de leden had is terecht sterk afgenomen.
Ook mij doet het pijn, maar ben er van overtuigt dat deze kerkleiding eerst kompleet moet vastlopen.
Gods molens malen langzaam maar bestendig.

Groet Lmg
Plaats reactie