Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Noise »

@ Basis.
AfbeeldingAfbeelding

Werk ik toch nog even met jou mee!
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Tosca »

@All,

De vergevingsgezindheid van onze God is zeer groot. Maar Jezus Christus heeft ons ook voorbeelden gesteld die in de Bijbel zijn opgetekend, en die ik zeker duizend maal van een Nieuw Apostolisch altaar heb moeten aanhoren.
God heeft ons wel degelijk aanwijzingen gegeven Zo ook in de geschiedenis van de:
De gelijkenis van de talenten (Matteüs 25)

14 Want het is als een mens, die bij zijn vertrek naar het buitenland zijn slaven riep en hun zijn bezit toevertrouwde. 15 En de een gaf hij vijf talenten, een ander twee, een derde één, een ieder naar zijn bekwaamheid, en hij reisde buitenslands. 16 Terstond ging hij, die de vijf talenten ontvangen had, op weg, en hij deed er zaken mede en verdiende er vijf bij. 17 Evenzo verdiende hij, die de twee talenten had, er twee bij. 18 Maar hij, die het ene talent ontvangen had, ging heen en groef een gat in de grond en verborg het geld van zijn heer. 19 En na lange tijd kwam de heer van die slaven en hield afrekening met hen. 20 En die de vijf talenten ontvangen had, trad toe en bracht nog vijf talenten bovendien, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij toevertrouwd: zie, ik heb er vijf talenten bij verdiend. 21 Zijn heer zeide tot hem. Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 22 Die met de twee talenten trad ook toe en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij toevertrouwd; zie, ik heb er twee talenten bij verdiend. 23 Zijn heer zeide tot hem: Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 24 Nu kwam ook hij, die het ene talent ontvangen had, en zeide: Heer, ik wist van u, dat gij een hard mens zijt, die maait, waar gij niet gezaaid hebt, en die bijeenbrengt van plaatsen, waar gij niet hebt uitgestrooid. 25 En ik was bevreesd en ben heengegaan en heb uw talent in de grond verborgen; hier hebt gij het uwe. 26 En zijn heer antwoordde en zeide tot hem: Gij slechte en luie slaaf, wist gij, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb en bijeenbreng van plaatsen, waar ik niet heb uitgestrooid? 27 Dan hadt gij mijn geld aan de bankiers moeten geven en ik zou bij mijn komst mijn eigendom met rente opgevraagd hebben. 28 Neemt hem dan het talent af en geeft het aan hem, die de tien talenten heeft. 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

En tja, we moeten vaststellen dat ‘’ons’’ Theo goed bedeeld werd met de talenten, maar hij heeft er niets bij gewonnen…Alleen maar verloren! Kerken worden je onder de kont verkocht, Kerk werd een project ontwikkelings maatschappij met meer dan 10 B.V.s /GMBH.s Ook de hem toevertrouwde zielen werden verstrooit. En dat terwijl Jezus Christus de waarde van één ziel taxeerde tot de waarde:
Meer dan alle schatten dezer aarde.
Nu ja, ‘’Ons” Theo is er mooi klaar mee. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan! En maar liegen(…)


Groet Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:Natuurlijk is er véél mis in de NAK.
Dat kunnen we met elkaar al vele jaren constateren.
De info-avond van 4 december was niet een donderslag bij heldere hemel, iedereen deed héél verbaasd over wat er toen gebeurde maar feitelijk was het gewoon de zoveelste stap in een proces van ont-geestelijking van de NAK.
Los van het dáár toen verkondigde verhaal stond mij die avond de sfeer tegen; koud en zakelijk!

Veelgehoord (ook op deze site): Het ging fout toen de dienaren ambtsbroeders werden...

(...)
@basis

Nu ik er goed over nadenk zie ik in de aangeduide neerwaartse spiraal een analogie met het volgende...
  • Onbegrip bij Israël
    [30] Wat kunnen we hieruit nu opmaken? Hoewel ze er niet naar hebben gestreefd, zijn heidenen als rechtvaardigen aangenomen, op grond van hun geloof. [31] Maar Israël, dat ernaar streefde door de wet rechtvaardig te worden, heeft dat niet bereikt. [32] Wat is daarvan de oorzaak? Ze handelden alsof het van hun daden afhing, en niet van geloof. Ze zijn over de steen gestruikeld [33] waarover geschreven staat: ‘In Sion leg ik een steen neer waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot. Maar wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’

    Uit: Romeinen 9 (NBV)
Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door basis »

Noise bedankt!
Kijk er nu es goed naar die beide logo's....
Het is toch treurig dat ook daaraan al de verstarring is af te lezen?!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door BakEenEi »

@all

Het onderstaande werd ontleend aan het forum bij het Duitse NAKtuell:
Aus dem Monatsrundschreiben NAK Norddeutschland für Juni 2010

MONATSRUNDSCHREIBEN
FÜR ALLE AMTSTRÄGER
BEZIRKSAPOSTEL-BEREICH NORDDEUTSCHLAND
  • Zitat:

    Ausdrücklich sei angemerkt, dass der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich ganz hinter die Lehre der Kirche stellen.

    Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

    Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden.
Quelle: balehuhu, 10-06-2010
@all

Wenn ich mich hier in meinem besten (Wörterbuch)Deutsch ausdrücke und z.B. verdeutliche wie es für mich zuletzt unmöglich wurde den Anforderungen im neuapostolischen Glauben gerecht zu werden, habe ich mich schon zig-mal gefragt, ob die Kirchenleitung durchfühlen kann daß es unzumutbar ist die Geschwister (sicherlich außerhalb des deutschen Sprachraumes) könnten die enorme Menge von ständig ausgehenden Informationen (in deutscher Fassung) bewältigen! Je größer das Angebot (Wir Kinder, Spirit, Unsere Familie, Leitgedanken, News, Offizielle Verlautbarungen, Publikationen, und so weiter und so mehr), desto weniger bleibt hier alles zusammen übersichtlich und begreiflich.

Wenn die Kirchenleitung sich äußert über Versöhnung, dürfen wir auch Versöhnung erwarten; wenn der Stammapostel schreibt von "wertschätzender und offener Umgang mit dem Nächsten, geprägt von der Liebe Christi", erwarte ich dazu ein leuchtendes Vorbild - jedenfalls keine Einschüchterungsversuche (!!); wenn man etwas aufklären möchte, nicht einen Wirrwarr von Gedanken, und wenn jemand dienen will soll er nicht (Machtansprüche zufolge) heimlich herrschen. Schon seit Jahren fehlt oftmals jegliche Logik... Hier, genau hier drückt der Schuh! Bei uns in Holland ist eine Halbwahrheit übrigens eine Lüge.

Bron: http://f3.webmart.de/f.cfm?id=1449553&r ... 7#16237977
Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door basis »

Na alle onthullingen van het afgelopen jaar m.b.t. de leiding van onze kerk en alle ermee samenhangende (eventuele) consequenties zoals beslaglegging en eventueel verdwenen offergelden kan ik eerlijkheidshalve niet veel anders opmerken dan dat ik toch wel blij ben dat een nieuw jaar eraan komt.
Een jaar waarin de leiding van onze Nederlandse gebiedskerk definitief in andere (Duitse) handen overgaat.

Toen ik een poos geleden alweer in Groningen tijdens een stamapostel-dienst in de Oosterpoort uit de mond van apostel Leber zelf te horen kreeg dat Nederland als districtskerk zou ophouden te bestaan was ik eerst best wat verdrietig hierover.
Het is immers historisch gezien wel erg treurig dat het land dat samen met Duitsland dé bakermat vormde voor het apostolische werk van de nieuwe ordening nu wordt teruggebracht tot een subdistrictje onder het beheer van een Duitse districtsapostel.
In ons land zal ongetwijfeld spoedig ook de Centrale Administratie haar deuren sluiten want die is goeddeels al overgebracht naar Duitsland (ik geloof Dortmund ?)
Je kunt je overigens afvragen wat er dan met het mooie gebouw van Amersfoort zal gebeuren... (qua oppervlakte, ruimte en ligging; een toplocatie!)

Inmiddels ben ik een iets andere mening toegedaan.
Als in de aanstaande mei-maand onze soevereiniteit wordt overgedragen zal hier te lande beslist met harde hand orde op zaken worden gesteld.

Uit zéér betrouwbare bron vernam ik reeds dat het momenteel zelfs al zo is dat het Nederlandse NAK-bestuur voor iedere uitgave hoger dan €50.000 officieel eerst toestemming vanuit Duitsland behoeft. Feitelijk dus onder curatele gesteld...
De priester uit het Noord-Drentse Roden die zo optimistisch was in de locale pers van een paar maand geleden dat zijn gemeenschap van de NAK-Roden nog deze kerst wel onder de pannen van een nieuw gebouw zou zitten moet dan ook wel teleurgesteld zijn...maar hij sprak duidelijk voor zijn beurt.
In de NAK-Roden zal men nu wel op groen licht vanuit Duitsland zitten te wachten.

Mijn loyaliteit met mijn geloof en de binding met mijn kerkgenootschap en mijn betrokkenheid bij mijn broeders en zusters zijn er niet minder om.
in een oud lied van Het Apostolisch Genootschap stond een zinsnede: "Ongeschokt is mijn vertrouwen in Gods leiding en zijn macht..."
Dat geldt ook mij en ook (zelfs in deze ondoorzichtige situatie) mijn Nieuw-Apostolische Kerk.

Nog even dit ter illustratie:
Afgelopen zondagavond was ik in een vesperdienst van de plaatselijke PKN.
Een middeleeuws kerkje op een wierde in het vlakke Groningerland, 21 mensen op knopstoelen met biezen matten. Géén orgel, geen koor zelfs geen dominee.
Een vrouw ging voor in wat gebeden en beurtzang, er werd haperend wat uit het liedboek der kerken gezongen, één lied was te onbekend en men stopte gewoon halverwege maar omdat niemand meer meezong....
De muren waren verveloos en er zat een grote spin naast me op de muur en er liepen pissebedden op de plinten.
Wel hadden we allemaal een keurig gedrukte liturgie gekregen bij binnenkomst.
Na het bidden van het Onze Vader (murmelend en niet erg duidelijk gebeden) en het laatste Amen, was er slechts een half uurtje verstreken.
Er was voor iedereen koffie maar ik trok mijn jas aan en glipte naar buiten, terwijl ik buiten over het eeuwenoude kerkhofje liep, diep in mijn kraag gedoken en huiverend van de felle koude Noord-Oostenwind om het terpje, besefte ik mij hoe gelukkig ik ben dat ik tot het apostolische werk behoor...
Ik stel mijzelf en mijn geloof hiermee niet boven anderen. Het is niet hoogmoedig bedoeld maar puur: ik ben apostolisch en dat zit diep!

Soms kunnen we wel denken: "Ach er is overal waarheid en alle christenen zijn op de goede weg"....
maar voor mij blijft er toch echt maar één weg de beste...sorry!
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Noise »

Als je ergens voor uitkomt, dan doe je dat gewoon. is niks mis mee! In de grondwet staat ook dat iedereen gerespecteerd moet worden. Kleur, geloof, geaardheid en afkomst doen er niet toe.
Maar onder aan je verhaal, verontschuldig je je met sorry.. Waarom?
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Emile »

Terwijl ze in Nederland stamaposteldiensten hielden in de Utrechtse veehallen met alle nog niet opgeruimde stalmest en stro,
is de PKN anno nu tot in 2010, in staat om zogenaamde vinex-wijkkerken op te richten met alles erop en eraan,
want de PKN stelt strenge eisen aan de gemeentelijke organisatie.
De PKN pioneert ook nog in Nederland en bijv. in Den Haag-Ypenburg en Amsterdam -Yburg zijn recentelijk nieuwe gemeenten gesticht. Eindhoven kent sinds 2007 een 5e wijkgemeente.
Anderzijds heeft de PKN ook te maken gehad, en nog, met ontkerkelijking.
Ula, ula, het is maar wat je bewijzen wil :) ;) .
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door basis »

In weet dat de PKN nog steeds probeert om her en der nieuwe wijkgemeenten van de grond te tillen en daar ook nog in slaagt. Ook hier in het dorp waarvan ik sprak is de gemeente actief en betrokken en zelfs met jeugdige leden.

Ik probeer niet echt iets te bewijzen maar heb geprobeerd iets van mijn gevoel weer te geven.
Ondanks alle overeenkomsten tussen de verschillende christelijke denominaties maken de verschillen onderling het nog steeds mogelijk dat men zich bij de ene groep zoveel meer thuisvoelt dan bij de andere.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Emile »

Basis, waar je ook komt; is het inderdaad belangrijk dat je gesticht wordt en persoonlijke smaken verschillen en daarover kun je inderdaad niet redetwisten.
Ik kan me goed vinden in de PKN te Valkenswaard en daar zoekt men vooral naar de Joodse roots in het Christendom.
Het is prachtig zoals de predikanten vanuit hun kennis dwarsverbindingen kunnen leggen, met steeds als kernboodschap
"God tussen de mensen" en Jezus als gewoon mens die ook nog moest leren.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Plaats reactie