Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Els
Berichten: 14
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 15:31

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door Els »

basis schreef:De cijfers zijn in 1e instantie vooral schokkend te noemen

Vooral Hilversum vind ik schokkend: 25 hierin moeten zich ook dan dus de leden van de opgeheven gemeente Bussum-Naarden bevinden ?
Zeist is ook erg met 26 hier zitten dan ook de broeders en zusters van de Bilt-Bilthoven bij in.

Tiel en Leerdam zijn recentelijk opgeheven, hiervan moeten Nijmegen en Woerden hebben geprofiteerd maar aan de cijfers is dit niet te zien….
Wanneer ik lees dat Arnhem slechts 28 bezoekers heeft (ook al inclusief de lang geleden opgeheven gemeente Velp) dan begrijp ik ook wel dat die grote bak aan de Johan de Wittlaan weg moest.
Almelo heeft 31 bezoekers en daar zit de hele voormalige gemeente Enschede bij in….schokkend!
Emmen (inclusief Klazienaveen en Hardenberg) maar 32 bezoekers !
Het is toch ook raar dat Uithuizen zou verdwijnen met 36 bezoekers op zondag terwijl voor Roden met 24 bezoekers nog een nieuwe toko wordt gebouwd? Onbegrijpelijk allemaal en ONVERKOOPBAAR aan de trouwe zielen aan de basis.

Ik zie dat Groningen (3 samengevoegde gemeenten eigenlijk) op woensdag volgens deze cijferreeks 16 bezoekers heeft, dat kan toch niet?
Het verschil met zondag is dan ook wel erg groot: 89 op zondag en maar 16 op woensdag; raar !

Steenwijk kreeg slechts 8 jaar geleden nog een prachtig nieuw kerkje, het staat er fier en is mooi van architektuur maar er komen nog maar 13 mensen op zondag?

Grote steden als Den Haag en Rotterdam met nog onder de 50 bezoekers op zondag: werkelijk dat kàn toch niet!
Den Haag waarin recent nog zijn opgegaan de gemeenten Zoetermeer en Delft trekt op zondag 46 mensen...
De kerkgemeente van Rotterdam bestaat ook uit 2 samengevoegde gemeenten en ze hebben een pracht van een kerk met een grote zaal met wel tegen de 300 zitplaatsen: er komen er zondags echter volgens deze opgaaf maar 49...

Ljouwert lijkt wel aardig: 102 bezoekers op zondagmorgen...ik weet echter dat ik op een zondagmiddag 15 jaar geleden eens in Ljouwert was (normale dienst) en dat het er toen zelfs in die middagdienst nog bijna 180 waren!

Veendam krijgt op zondag 41 mensen in de kerk, dit was 10 jaar gelden nog rond de 120 op een ochtenddienst...wáár zijn ze gebleven?

Amsterdam trekt 57 mensen let wel: dat zijn 4 samengevoegde gemeenten (eigenlijk zelfs 5 als je de missie van Hoofddorp die zelfstandig heeft bestaan tot in de 80er jaren meetelt)....dit is toch schokkend, die samenvoegingen leiden werkelijk alleen maar tot meer leegloop volgens mij.
Het is jammer dat de kerkleiding dit zelf niet inziet want het samenvoegen gaat blijkbaar gewoon door.
Men denkt aan de top: een gemeente van 20 bezoekende leden en nog een gemeente van 30 bezoekende leden maakt tesamen weer een gemeente van 50 bezoekers. Het is echter inmiddels wel duidelijk dat dit niet zo is; Amsterdam is daarvan een goed voorbeeld.
Maar na de samenvoeging van Delfzijl en Appingedam hebben we ook al gezien dat feitelijk na 5 jaar het aantal leden ongeveer lag op het aantal wat Delfzijl had vóór de samenvoeging ergo: Appingedam was gewoon verdwenen...

Ik heb de neiging om de cijfers te geloven want we zien al jaren dat het hard achteruit gaat ik zie bij Tweede Exloërmond staan 39 bezoekers op zondag, mijn meest recente ervaring daar was dat er nog véél minder waren op een zondag, nog geen 30 zelfs.
Winschoten en Stadskanaal gaan ook de laatste jaren vooral hard achteruit (eigen waarneming) en het aantal van 17 op zondag voor Winschoten beloofd weinig goeds voor de toekomst van deze gemeente.

All in all ben ik vooral geschrokken.........dat het erg is wist ik, dat het zó erg is doet me eigenlijk toch wel sidderen...

Halllo basis

Je hebt een mooie naam en ik hoop dat je ook aan de basis mag staan van de hernieuwende beweging om de apostolische kerk te redden. Ik heb geen bron vermeldt, dit is bewust natuurlijk. Doordat wij als apostolische gezinnetje in het land hebben gewoond (bijna wel in ieder district) vanwege het beroep en later ook ambt van vader heb ik veel contacten. Ik kreeg die van het district Ljouwert officieel via een dienaar (in opdracht van de Dist.evangelist opgesteld). Ik heb van district Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Arnhem ook de 'officiële' cijfers. Opgesteld door de distr.dienaren Nico Klene en Jan Klene die het moeten bij houden. Ik hoorde ook dat de voorganger van Utrecht zelf de leden precies bijhoudt omdat hij bij de SILA zit die alle getallen van leden precies bij houden.

Overigen districten (Groningen, Tilburg, Sittard en Assen) zijn benaderingen na rondvraag en mailingen naar broeders en zusters en vrienden die daar wonen en de diensten bezoeken, dus die zijn veel minder betrouwbaar, maar komen bij benadering zeker in de buurt van de werkelheid. Ook is gekeken naar foto's op de websites van de gemeenten, geteld, gemiddelden genomen, districtsdiensten en stamaposteldiensten bekeken van de afgelopen jaar.

In elke gemeente komen broeders en zusters die niet alle zondagen de dienst bezoeken, door werk of oppas, ziekte enzo.
Is de enen keer broeder Y er wel, dan is zuster aan het werk en andersom, daarom ligt het aantal betrokkene apostolische wel hoger dan plus minus 2790. Ja, het getal is niet correct en foutjes sluipen er gauw ook in, door dat er de aantallen heb controleren door bevrienden en zo in de loop van januari en februari steeds dichter bij de echte getallen kwamen.

Uit de bronnen hoorde ik zorgen om de volgende gemeenten die in 2011 en 2012 zullen sluiten, dit is geen vraag of het gebeurd maar alleen nog maar wanneer';

Drachten 2011(bij Ljouwert)
Emmeloord 2012 (bij Zwolle of Lemmer)
Sneek-Sperkhem 2011/2012 (Bij Sneek-Stadsfenne)
Steenwijk 2012 (bij Zwolle)

Uithuizen 2011(bij Appingedam)
Froombosch 2012 (Bij Hoogezand)

Stadskanaal 2011/2012 (2e Exloërmond)
Winschoten 2011 (bij Veendam)

Zeist 2011 (bij Utrecht)

Purmerend 2011 (bij Zaandam)
Amstelveen 2012/2013? (bij Amsterdam)

Zutphen 2011 (Bij regiogemeente 3-steden)
Doesburg 2011 (Bij regiogemeente 3-steden)
Deventer 2011 (Bij regiogemeente 3-steden) (locatie waarschijnlijk Deventer)
Nijmegen 2011 (Bij Arnhem)

Bergen op Zoom 2011 (Breda)

Heerlen 2011 (Brunssum)
Venlo mei 2011 (één gemeente met Straelen) en valt dan onder NRW

Ik hou jullie op de hoogte van de nieuwste berichten.

Bauke, er is een vacature op de CA gekomen, die oude vriendelijke trouwe en altijd hartelijke zuster Greet Nijhof
is bijna met pensioen of is dat al. Tip ;-)

Els
Els
Berichten: 14
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 15:31

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door Els »

basis schreef:Els Chapeau!
Fijn dat deze cijfers beschikbaar zijn gekomen, ik hoop alleen wel dat het klopt en werkelijk afkomstig is van tellingen in de kerken en dat het geen natte-vingerwerk is, dat zou dan immers misleidend zijn.
Dus mijn vraag is vooral : zijn dit de officiële cijfers van de kerkleiding (hoe je eraan komt doet verder niet terzake als het maar klopt).
Ik sta al jaren op het standpunt dat de kerkleiding maar beter wat open kan zijn met dit soort cijfers en het bekend maken.

Dat ik wat twijfel heb komt vooral door mijn eigen waarneming en telgedrag.
Van één van de gemeenten in de cijferreeks heb ikzelf nogal afwijkende informatie namelijk...
Van deze door mij bezochte gemeente wordt hierboven door Els voor de zondag het getal van 28 genoemd terwijl ik weet dat het 38 is in 2010
en voor de woensdag staat bij Els: 13 terwijl het 18 moet zijn.

Ik weet het zijn kleine verschillen maar toch significant genoeg om aan de hele reeks te gaan twijfelen, uiteindelijk wil ik dat liever niet want het is juist geweldig dat we nu eens van alle gemeenschappen de cijfers beschikbaar hebben maar om er werkelijk met elkaar verder op in te gaan moeten we vooraf wel de zekerheid hebben dat het allemaal klopt.
Volgens tellingen van de apostolische kerk (diakenen doen dit telwerk meestal) worden priesters die voorgaan in de gemeente niet meegeteld in de ledenaantallen, misschien zit er daarom wat verschil in getallen? Je hebt ook gelijk, ik had de bedoeling met deze bijna 'perfecte' getallen ook dat hier de discussie ont staat dt iedereen er zelf met zijn of haar oordeel komt, ik pretedeer niet de waarheid hoor! Beslist niet, dat schreef ik toch ook nergens?? Toch ben ik er zeker van dat de getallen voor 90-95% kloppen, vooral die van de districten Ljouwert, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem!
Els
Berichten: 14
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 15:31

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door Els »

ACE schreef:@ all

Els vermeld geen bron. Dat maakt het moeilijk te verifieeren of deze getallen kloppen en absoluut zijn.
Neemt niet weg dat de getallen nmm een goed beeld geven van de werkelijkheid.
Uit diverse gemeenten hoor ik dat de getallen zelfs nog opgeklopt worden om voortijdige sluiting te voorkomen!
Ga d'r maar aan staan.

Op de CA en in Heiloo maken ze zich geen zorgen. De negatieve groei is op schema met het businessplan.
De sterfhuisconstructie werkt zeer effectief.
Achterover leunend in de leren stoel en met de poten op de catachismus, wordt apostolisch gelovend Nederland langzaam
de nek om gedraaid.

Groeten,
ACE
Ace

Dat klopt, ik hoorde van mijn man ook wel eens, dat er op het dienstbriefje 150 aanwezig stonden en vooral met aantal gasten werd erg gerommeld, dat was onder Pos een prestige en kon je zo een nieuwe kerk opleveren (Hoorn, Den Bosch die veeeeels te groot waren en op de groei gebouwd).

Bij een stamaposteldienst zit (m.uv. district Ljouwert) nooit een district alleen in Hilversum, van Arnhemmers hoorden wij dat bij de bezoek van de stamapostel aan H'sum met hun district dat ook het disctrict Utrecht uitgenodig was + alle voorgangers/distr.jeugdleiders, oudstes, oudstes in ruste aanwezig waren en er toen 647 aanwezig waren in Hilversum.

Doeg
Els
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door BakEenEi »

@els

Omdat ik uit Friesland afkomstig ben, ken ik de afstanden een beetje en bevreemdt mij de eventuele samenvoeging in Zwolle van de kerkgemeenten Emmeloord, Steenwijk en Zwolle. Van Emmeloord naar Zwolle is de afstand plm. 45 km doch van Emmeloord naar Lemmer is deze plm. 20 km. Ik verwacht dus niet dat er vanuit Emmeloord iemand zal zijn die zich voortaan naar Zwolle laat sturen. Evenmin verwacht ik dat wie nu in Steenwijk de diensten bezoekt, straks zal uitwijken naar Zwolle want de afstand tussen Steenwijk en Zwolle is plm. 40 km terwijl de afstand tussen Steenwijk en Heerenveen plm. 25 km is.

Verder zijn de cijfers voor mij niet zozeer "sprekende getallen". Je ziet er bijvoorbeeld niet aan hoe de leeftijdsopbouw is van de bezoekende gemeenteleden. Wat mij persoonlijk aan "de leegloop" erg verontrust is dat het wel lijkt alsof men de inhoud van het bekende koorlied over 99 schapen altijd verkeerd heeft begrepen. De bedoeling was dat de Herder al bij één ontbrekend schaap alle moeite doet om het te behouden, maar in de Nieuw-Apostolische Kerk wacht men zeker af totdat er 99 schapen zoek zijn! Houdt men nu vol overgave de statistieken bij om snel te kunnen reageren zodra er nog maar 1 schaap over is?

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door hiawhata »

@bakseenei
Ik blijf af en toe meelezen hier en met wat verbazing ook .
Als de kerk toch in de toekomst wil kijken en kerken willen/moeten sluiten gedwongen door de torenhoge verliezen , is het dan niet handig nog een gebouw te houden want zo de cijfers lazen zien en bak een ei schrijft wacht men tot er een schaap over is .
Zal door de afstanden die men moet reizen straks nog harder dalen .
En als ik het goed lees allemaal is Theo de hoofdschuldige dus mischien een idee zijn huis dan maar om te bouwen tot kerkje kan hij daar samen met Klene een dienst houden , en samen janken en zeggen wat is er toch gebeurd allemaal ze begrijpen ons niet .
In ieder geval hoeven ze niet meer op huisbezoek dan .
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door Noise »

@All

Nou maak ik ook echt wel schrijffouten,
Maar gaarne een klein beetje op leestekens en zinsopbouw letten a.u.b.
De laatste berichten zijn moeilijk te volgen door de manier van schrijven.

Groeten,
Noise.
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door basis »

Het blijft al met al een treurige toestand. Helemaal als ik naar Els nieuwe lijstje kijk met gemeenschappen die binnenkort " aan de beurt" zijn....
Het begint steeds meer op het GvAC te lijken; straks alleen nog een paar streekgemeenten over?

Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen overgegaan wordt tot sluiting van een gemeente. Als bijvoorbeeld 2 gemeenschappen op korte afstand van elkaar samenkomen.
Een voorbeeld uit de praktijk van het Apostolisch Genootschap kan ik hier aanhalen:

De gemeente Beverwijk van het Apost. Genootschap had nog zo'n 160 leden op papier, hiervan kwam ongeveer 90 mensen op zondag naar de dienst (alle NAK-gemeenten zouden hier zéér blij mee zijn).
Toch besloot het bestuur van het genootschap om Beverwijk op te heffen.
Het Beverwijkse gebouw was bouwtechnisch af dus diende eigenlijk geheel gerenoveerd te worden, men besloot dit echter niet te doen.
Het dichtstbijzijnde andere Apostolisch Genootschap staat in Heemskerk en had zondags rond de 150 mensen binnen haar muren (komt bij de NAK in het geheel niet meer voor), dit gebouw lag slechts hemelsbreed op 4 km afstand van het gebouw van Beverwijk. In Beverwijk waren weinig kinderen en jeugd; een vergrijzende gemeente dus terwijl in Heemskerk juist veel kinderen en jeugd waren met actieve jeugdkringen, en diverse koren maar wat weinig ouderen.

Het gebouw van Heemskerk werd voor miljoenen euro's verbouwd en van een pijporgel voorzien, geheel aangepast met ruime foyers en koffiedrink-gelegenheden, stilteruimte en prachtig design-meubilair, veel glas en speciale verlichting.
De grote zaal is nu één van de mooiste (binnen het apgen) van het hele land. Belangrijk is dat bij het hele eenwordingspoces van anderhalf jaar de broeders en zusters direct werden betrokken en veel inspraak kregen in de manier waarop zaken werden aangepakt en zelfs v.w.b. de renovatie bij de nieuwbouwplannen werden betrokken.
De samenvoeging kosste bakken geld maar leverde door de verkoop van het grote gebouw van Beverwijk ook nog wat geld op het leverde echter ook iets anders, véél belangrijkers op:
Een geheel nieuwe gemeenschap met enthousiaste mensen, het aantal bezoekers is nu op zondagmorgen rond de 300. In de oude situatie waren in de beide gemeenten samen maar 240.
Het enthousiasme komt voor een deel doordat de beide gemeenschappen elkaar in evenwicht brachten qua leeftijdsopbouw.
Vanuit beide gemeenten kwamen broeders en zusters die allang niet meer in de gemeenschap kwamen terug in de dienst. Zo kan het dus ook...

In Smilde is ook de gemeente van het Apostolisch Genootschap vorig jaar na een proces van eenwording van een jaar met de gemeenschap Assen samengevoegd.
Terwijl in Smilde nog zo'n 80 mensen op de ledenlijst stonden waarvan nog bijna 60 betrokken leden waren en er zondags rond de 45 mensen in de dienst aanwezig waren was in dit geval de nabijheid van de gemeenschap Assen een doorslaggevende factor. Het gebouwtje van Smilde lag hemelsbreed op slechts 3 km afstand van het gebouw van Assen.
De gemeente Smilde met veel actieve broeders en zusters, en verhoudingsgewijs veel jeugd en kinderen was als het ware een bloedtransfusie voor de ietwat uitgebluste gemeente Assen waar in 15 jaar tijds 6 voorgangers van plaats wisselden en het aantal dienstbezoekers op zondagochtend was teruggelopen van 160 in 1998 naar 70 in 2008...
Nu in de nog maar korte tijd dat beide gemeenten samen zijn gegaan, is het aantal aanwezigen gestegen tot rond de 150 op zondagmorgen, en is er als het ware een nieuw élan ontstaan en er komen bijna maandelijks slapende leden terug.
Terwijl 70+45 maar 115 is....werden het dus 150 !

Wat de motieven ook zijn om gemeenten samen te voegen een eerste voorwaarde moet toch wel nabijheid zijn, als in Sneek twee gemeenten samen gaan lijkt me dat normaal.
Als je echter van mensen uit Emmeloord of Steenwijk gaat verwachten dat ze naar Zwolle gaan om te kerken ben je wel fout bezig.
In de Apgen voorbeelden die ik hierboven schetste was de afstand natuurlijk niet onoverkomelijk; een paar kilometer, in beide gevallen zelfs goed op de fiets te doen.
Maar om van mensen uit Drachten te verwachten dat ze naar Ljouwert reizen zondag na zondag en woensdag na woensdag en naar koor en naar het gebouw schoonmaken en noem maar op: vergeet het maar!
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door hiawhata »

Noise@

Nou maak ik ook echt wel schrijffouten,
Maar gaarne een klein beetje op leestekens en zinsopbouw letten a.u.b.
De laatste berichten zijn moeilijk te volgen door de manier van schrijven

Iedereen die hier schrijft zijn niet allemaal hoogopgeleid,maar wij durven nog te schrijven en dan vallen over leestekens en zinsopbouw waar heb je het over,sorry hoor.
Er zijn zoveel die hier lezen en niet het lef hebben om wat te schrijven dus waar heb je het over. ik durf wel en dan maar met fouten.
Klene heeft veel gestudeerd,zinsopbouw zal goed zijn,maar maakt er echt een zooitje van.

Mvg Hia
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Gebruikersavatar
Noise
Berichten: 129
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:36

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door Noise »

@Hia!

Ik val je niet aan hoor! En ik zeg niks over opleidingen....
Ik vond het (als persoon met dyslexie) erg ingewikkeld een aantal berichten te kunnen begrijpen.

Groeten,
Noise.
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Actuele stand zaken mbt ledenaantallen NAK NL

Bericht door ACE »

@basis

Het zal het Bestuur een rotzorg zijn of brs en zrs wel of niet in hun nieuwe standplaats zullen kerken.
Er moet bezuinigd worden zo ook op de geestelijke inhoud. De kaalslag is volop gaande, in aantal actieve
leden, het aantal kerken, als inhoudsrijke prediking.
Met een bachelor Apostel zou je verwachten dat apostolisch Nederland opveerde en zich verrijkt voelt
met een kleurrijk Apostel. Niets van dat alles. Een droogleuter en drog verhalen en dus puur ontheiliging
van het altaar. O ja, hij heeft een briefje geschreven. Dat was er al 1 teveel!

Kortom, cosmetische aanpassingen die ten doel hebben om apostolisch Nederland de nek om te draaien.
En dat door de zeer hartelijk geliefde dienstknechten aan Jezus' altaar.

Groet, ACE
Plaats reactie