Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Met het redenaarstalent als van een doorgewinterde vakbondsvoorzitter verdedigde stamapostel Dr. Wilhelm Leber ruim drie jaar geleden het op 4 december 2007 gepresenteerde zelfbeeld van de Nieuw-Apostolische Kerk: "De noodzaak van een duidelijke plaatsbepaling werd door onze eigen leden verlangd." Het was de roep van "de leden" geweest (...) waaraan "de eerste knecht van God op aarde" tijdens de omstreden "Desinformatieavond" welwillend gehoor zou hebben gegeven!

Zó reageerde de voormalige apostel Gerrit Sepers -die de schijnheiligheid ervan doorzag- er destijds op:
  • Gerrit Sepers:

    (...)
    Hieraan ziet men duidelijk, hoe de verdere inhoudelijke ontwikkeling in de Nieuw-Apostolische Kerk is geweest: de ene verandering van de leer na de andere. En steeds meer verwijderde zij zich van de algemene christelijke opvattingen. Dat mag zo zijn. Maar het mag nooit zo zijn, dat een kerk het alleenrecht voor zichzelf opeist, het heil in te lijven, ja, tot zelfs de Eerste Opstanding. Tijdens deze avond werd dit zelfbeeld en deze visie weer eens naar voren gebracht. Geen discussie a.u.b.! Van achter het spreekgestoelte werd gezegd, dat de rol van de toehoorder beperkt was tot luisteren en het gesprokene in geloofsgehoorzaamheid aan te nemen. Aan het altaar, op die geheiligde plaats, moet de waarheid in Christus verkondigd worden. Aan het altaar moet boetvaardigheid gepredikt worden. Daar zou moeten worden gezegd: ”Wij hebben fouten gemaakt. Wij hebben de genade van God nodig, de genade van de gemeente en de genade van de broeders en zusters”. Maar achter het spreekgestoelte? Daar kan men politiek bedrijven, daar kan volksverlakkerij worden bedreven! Dit is een nadere indicatie, dat er ook in de NAK geen toevallen bestaan. (...)

    Bron: Open brief d.d. 27 december 2007 (gepubliceerd op de website van het dagblad Trouw)
Gretig nam daarop stamapostel Dr. Wilhelm Leber de gelegenheid te baat om -in een poging die openlijke kritiek te pareren- de leden (!!) van het internationale kerkbestuur (!!) van alle blaam te verschonen:
  • Stamapostel Leber:

    (...)
    Dan uit jij je over ons zelfbeeld. En dan is daar weer het verwijt van de aanspraak op exclusiviteit. Ik wil nog eens uitdrukkelijk naar voren brengen, dat het er bij het zelfbeeld om gaat, hoe wij ons als Kerk zien. Uitspraken over andere kerkelijke gemeenschappen komen daar niet in voor. Wij hebben op de 1e informatieavond in Uster uitdrukkelijk vastgesteld, dat het een soevereine beslissing van God is, of ook zielen, die niet verzegeld zijn, bij de wederkomst van Christus aanwezig zijn.
    Dat wij ons zelfbeeld helder formuleren, kan toch niemand ons betwisten. De noodzaak van een duidelijke plaatsbepaling werd door onze eigen leden verlangd. Na menige verandering kwam de vraag naar boven: ‘Wat is dan eigenlijk nog wel geldend? Met dit zelfbeeld wilden wij onzekerheid doen verdwijnen. Ieder kan voor zichzelf beslissen, hoe hij het zelfbeeld ziet, in hoeverre hij dus achter elke uitspraak staat.
    Je zegt dat het antwoord op de vraag, of Christus de Apostelen zo duidelijke opdrachten gegeven heeft als wij dat heden leren, nee zou zijn. Daarop wil ik je graag zeggen: uit het getuigenis van de heilige Schrift valt een zeer duidelijke verklaring van de eerste christenen met betrekking tot het apostelambt op te maken, zoals tot uitdrukking komt in de aanvang van de brief van Titus: “Van Paulus, dienaar van God, apostel van Jezus Christus, met de opdracht om Gods uitverkorenen tot geloof te brengen en tot kennis van de ware vroomheid...” (Titus 1:1). Jouw gevolgtrekking, dat geloof aan het apostelambt, dat tot onze nieuw-apostolische identiteit behoort, discriminatie en uitsluiting betekent, kan ik niet begrijpen, want het apostelambt verwijst naar Christus – zo bedoelen wij het en zo hebben wij het altijd bedoeld. (...)

    Bron: Antwoordschrijven d.d. 10 januari 2008 van stamapostel Dr. Wilhelm Leber aan de voormalige apostel Gerrit Sepers n.a.v. diens "open brief" d.d. 27 december 2007
"Zo bedoelen wij het en zo hebben wij het altijd bedoeld: het apostelambt verwijst naar Christus." Ja ja, maar ondertussen... kon onder de aangesloten leden aan de basis niemand er meer omheen... "hoe wij ons als Kerk zien".

Wat stamapostel Dr. Wilhelm Leber zich naar alle waarschijnlijkheid bij diens "tegenoffensief" op 10 januari 2008 niet of onvoldoende heeft gerealiseerd is, wat hij feitelijk tot uitdrukking bracht door als enige legitimerende Bijbelse bron Titus 1 vers 1 te noemen. Door daarmee uit het evangelie van Jezus Christus nu het "zelfbeeld" voor een exclusief kerkgenootschap af te leiden, zoals dat tijdens de (tweede) Europese Informatieavond op 4 december 2007 het kunstlicht (!) moest zien, voltrok zich het volgende:
  • Hoogmoed begint wanneer de mens de Heer verlaat, zijn hart zich verwijdert van hem door wie hij gemaakt is.
    Uit: Jezus Sirach 10: 12 (NBV)
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Volgens de laatste tussenstand bij Glaubenskultur (heden, 14.07 uur) hebben inmiddels bijna 200 leden van de Nieuw-Apostolische Kerk uit meerdere landen zich publiekelijk solidair verklaard met de districtsoudste Thomas Feil die vorige week door middel van een circulaire, gericht aan taak- en ambtsdragers (in ruste) in het onderdistrict Hannover-Nord, kenbaar maakte afstand te nemen van de nieuw-apostolische geloofsleer, voor zover deze voor andersgezinde christenen discriminatie en uitsluiting zou inhouden.

Gisteravond meldde Glaubenskultur in een nieuw Premium-Artikel dat er m.b.t. de jongste ontwikkelingen rond het "zelfbeeld" van de Nieuw-Apostolische Kerk ook een reactie was ingekomen van de voormalige apostel Gerrit Sepers. In een korte verklaring stelde deze o.a.: "Het zijn enkel en alleen psychologische en rethorieke onderdrukkingsmethoden die men hier inzet om de leden dom te houden." Verder schreef Gerrit Sepers: "Men heeft over het hoofd gezien dat de broeders en zusters in deze kerk óók kunnen nadenken!" De thans van alle kanten aangevochten uiteenzettingen van de kerkleiding hebben bij hem de indruk gewekt dat men -in een deerlijk mislukte poging- progressieve en conservatieve krachten in de kerk bij elkaar heeft willen brengen.

Overigens besluit Gerrit Sepers diens ingezonden mededelingen met de opmerking dat volgens hem de afstand tussen de kerkleiding en de gemeenten alsmaar groter wordt, wat ook in Nederland nu duidelijk het geval zou zijn.

Buitengewoon opmerkelijk is voorts bij Glaubenskultur een (als Premium-Artikel verschenen) ingezonden brief van Frank Preusse; totdat de districtsoudste Thomas Feil aantrad de vroegere districtsvoorganger in het onderdistrict Hannover-Nord. Frank Preusse laat er in het geheel geen misverstand over bestaan:
"Die NAK hat damit eine, vielleicht die entscheidende Grundposition ihrer Lehre aufgegeben: Alleinige Basis ist das Evangelium; der Auftrag der Kirche ist der „Missionsbefehl“ Jesu. Stattdessen ist ganz offensichtlich, dass im Vordergrund und als Ausgang aller Überlegungen das Überleben der Institution NAK und die Begründung der Notwendigkeit der Neuapostolischen Apostel steht.'

Bron: "Schweigen hat seine Zeit – Reden auch", Aktuell nachgedacht über Prediger 3:7 - Von Frank Preusse
Na stamapostel Urwyler en stamapostel Fehr heeft er nu volgens Frank Preusse (districtsoudste in ruste) een koerswijziging plaatsgehad, waardoor het met de Nieuw-Apostolische Kerk faliekant de verkeerde kant opgaat. Hij bepleit dat ambtsdragers als het om het evangelie van Jezus Christus gaat, hun woorden niet behoeven te wikken en te wegen onder druk van benauwende kerkelijke leerstellingen!

Het WebTeam

N.B.
Het ligt in onze bedoeling de discussie over onderwerpen te bevorderen door ook aan gasten op het forum de mogelijkheid te bieden hun inbreng te hebben. Zie Wat vindt u ervan? (vooralsnog experimenteel).
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

De redactie van Glaubenskultur bracht vanochtend als volgt een tussentijds verslag uit over de informatie die zij heeft uitgewisseld met de perswoordvoerder van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk:
Großes Unverständnis in Zürich

Protokoll der Redaktionsanfragen an die Kirchenleitung

Wuppertal (gk). Vermutlich wundert sich der eine oder die andere darüber, dass die Kirchenleitung bisher noch keine Stellungnahme abgab. Das ist auch tatsächlich nicht ganz richtig. Allerdings sind die Stellungnahmen so erschreckend fern des Geschehens, dass wir lieber noch ein paar mal nachgefragt haben. Ein Protokoll:

Montag, 21. Februar, morgens um 9:37 Uhr
Nachdem sich am Wochenende abgezeichnet hat, dass der Bezirksälteste Feil eine breite Unterstützung geniessen wird, schreibt gk-Redakteur Tobias Andrä an den Sprecher der Neuapostolischen Kirche International, Peter Johanning:

„Erlauben Sie mir aus aktuellem Anlass zwei Anfragen zur Thematik Kirchenverständnis: 1. Wie bewertet die Neuapostolische Kirche International die teils ablehnenden Reaktionen von Amtsträgern und Mitgliedern gegenüber dem nun bekannt gewordenen Kirchenverständnis? Gibt es Ihrerseits dafür Verständnis und besteht die Möglichkeit, dass es an den kritisierten inhaltlichen Punkten noch Veränderungen geben könnte?“

Um 12:28 folgt die knappe Antwort aus Zürich bzw. Bielefeld:

„Das Kirchenverständnis der Neuapostolischen Kirche ist sehr offen und weit. Kritik hatten wir eher aus den konservativen Kreisen erwartet.“

Ob der Sprecher weiß, dass er damit gerade offenbart hat, dass die Kirchenleitung im Vorfeld die Lage an der Basis eklatant falsch eingeschätzt hat, er also quasi zugibt, dass man dort keinen Plan hat? - Nun, wir beschließen, dass uns die Antwort nicht ausreicht. Es geht nun, angsichts des Protestes, an den sich inzwischen auch zahlreiche höhere Amtsträger mit Leitungsverantwortung angeschlossen haben, darum ob man gegenüber der Öffentlichkeit ausschließt, dass es noch Änderungen geben könnte. Daher erinnert Andrä ein paar Minuten später an die zweite Hälfte seiner Frage:

„Danke für Ihre Rückantwort. Eine Nachfrage existiert die Möglichkeit, dass es an umstrittenen Punkten noch Veränderungen geben könnte, oder ist dies ausgeschlossen?“

Doch seitens der NAKI gibt man sich knapp zwei Stunden später völlig ahnungslos:

„Lieber Bruder Andrä, welche Punkte sind denn umstritten? Wer das jetzt formulierte Kirchenverständnis ändern will, kehrt zurück zu alten Zeiten.“

Seit 18. Februar ist die Position des Bezirksältesten Feil im Netz, in der Woche zuvor wurde schon in zahlreichen Kommentaren zum Ausdruck gebracht, wo die Knackpunkte des neuen Kirchenverständnisses sind. - Der Kirchensprecher hat aber offenbar noch keinen Überblick. - gk gibt Nachhilfe:

„Ich meine insbesondere die beiden nachfolgend zitierten Pasagen, von denen sich unter anderem Bezirksältester Thomas Feil in seinem Schreiben an die Amtsträger in Hannover-Nord distanziert.“

Andrä führt zwei Stellen aus dem neuen Kirchenverständnis an, die längst in den neuapostolischen Foren und v.a. in der Leserbriefspalte unseres Magazins rauf und runter diskutiert werden. Er schickt noch eine weitere Mail hinterher:

„Noch eine inhaltliche Ergänzung, ist es nicht so das die nak erstmals in Ihrer Geschichte in Ihrem Kirchenverständnis ausdrückt, dass es nirgendwo sonst ein geistliches Amt gibt und dass alle anderen Kirchen Abendmahl nur zum Gedenken und ohne jede Wirkung feiern. Das gab es doch bisher noch nicht und ist ein deutlicher Tribut an die konservative Fraktion!“

Es ist schon nach 19 Uhr als Peter Johanning antwortet, dieses mal sogar etwas ausführlicher:

„Nochmal: unser Kirchenverständnis ist weit. Es besagt (kurz ausgedrückt): alle Getauften, die an Jesus Christus glauben und ihn als Herrn bekennen, sind Teil der Kirche Christi. Die vollkommene Kirche Christi ist beim Herrn, die sichtbaren Kirchen hier im Diesseits haben alle Mängel, auch die
Neuapostolische Kirche. Am deutlichsten wahrnehmbar ist die Kirche Christi dort, wo das Apostelamt wirkt. Dies heißt im Umkehrschluss: erstens ist Kirche Christi größer als die Neuapostolische Kirche, zweitens wirkt Hl. Geist in der gesamten Kirche Christi. Die Sakramente in den anderen Kirchen erzielen nicht die ganze Wirkung, haben aber Wirkung. Insb. die Heilige Taufe ist der ganzen Kirche anvertraut. Dies ist kurz gesagt unser Kirchenverständnis. Dass wir am Apostelamt festhalten und damit das Amt als eine notwendige Gabe Gottes sehen, macht uns zur Neuapostolischen Kirche.“

Und als Antwort auf die hinterher geschobene Mail:

„Erstens haben wir zum ersten Mal überhaupt ein Kirchenverständnis, zweitens sagen wir nicht, dass Abendmahl in anderen Kirchen ohne Wirkung wäre – wie wunderbar, dass es Christen gibt, die an Tod und Auferstehung Christi erinnern, ein Gedächtnis-, Gemeinschafts- und Dankesmahl feiern. Es gibt nach unserer Auffassung aber nur ein bevollmächtigtes Amt, das Apostelamt. Und das haben wir immer gesagt.“

Die Telefon-Redaktionskonferenz um 22 Uhr zeigt ratlose Redakteure. Die Statements der Kirchenleitung sind so dermaßen an der Lage vorbei, dass man es kaum verantworten kann, sie zu veröffentlichen. Man endet mit einem Stoßgebet für unsere Heimatkirche, und der Herr möge dringend ein Handbuch zur Krisenkommunikation über den Verantwortlichen abwerfen.“

Noch in der Nacht schreibt gk-Redakteur Michael Koch erneut an den Pressesprecher und versucht noch etwas gehaltvolleres herauszuarbeiten. Beispiel: Die Kirchenleitung habe Kritik eher von den „konservativen Kreisen erwartet:

„Wenn die Kirchenleitung die jetzt entstandene Diskussion wahrnimmt, ist es dann richtig, zu behaupten, sie/ihr habt das falsch eingeschätzt? Und warum wurde das falsch eingeschätzt?“

Oder zu der Behauptung, das jetzige Kirchenverständnis sei „weit“:

„Inwiefern? Mehre Kommentatoren und Theologen sind der Ansicht, dass die Öffnung, die durch einen allgemeinen Kirchenbegriff vollzogen wird, gleich wieder eingeschräkt wird:
Es gibt nirdendwo anders ein geistliches Amt, nirgendwo anders ein wirkungsvolles Abendmahl, also höhstens ’Elemente von Kirche’. Da stellt sich die Frage: Wenn das so wäre, dass das KV nun tatsächlich weit ist, warum realisiert das keiner der fachkompetenten NAK-Beobachter, Lamprecht, Kick, Ruch; und warum vor allem realisiert das keiner der vielen Neuapostolischen, die auf ein weiteres KV gehofft haben?“

Da seitens der Kirchenleitung offenkundig Schwierigkeiten bestehen, die Thematik zu durchdringen versucht es Koch auf gut-neuapostolische Art mit einem Bild. Wenn Johanning behauptet, das neue Kirchenverständnis besage: „Alle Getauften, die an Jesus Christus glauben und ihn als Herrn bekennen, sind Teil der Kirche Christi.“ Dann:
„Die Frage ist aber, in welcher Rolle? - Die Müllabfuhr ist auch ein Teil der Stadt Wuppertal, aber von Seiten derer, die sich in einem höheren sozialen Status wähnen, erfahren ihre Mitarbeiter meistens Ausgrenzung. Das neue KV arbeitet ähnlich, es erklärt zwar irgendwie die anderen christlichen Kirchen als zum Großen Ganzen gehörend, aber nicht etwa mit Respekt vor deren Bemühungen, auch das Rechte zu tun, sondern man spricht ihnen ab, in dieser Kirche eine funktionierende Rolle zu spielen.“

Auch zu der Bemerkung des Pressesprechers: „Die Sakramente in den anderen Kirchen erzielen nicht die ganze Wirkung, haben aber Wirkung.“ bohrt Koch nach:

„Können Sie ausführen, welche, abgesehen von der Taufe, das betrifft das? Und welche Wirkung entfaltet sich dabei? Das neue KV legt als einzige Wirkung die folkloristische nahe ...“

Und schliesslich nimmt der gk-Redakteur bezug auf den Umstand, dass nur die „Heilige Taufe“ der ganzen Kirche anvertraut sei:

„Wieso eigentlich? Wieso wurde gerade sie der ganzen Kirche anvertraut und die anderen Sakramente nicht?“

Um Punkt neun landet die Antwort aus Zürich-Bielefeld in der Mailbox.

- Die Taufe sei eine Ausnahme weil „Weil durch die Taufe der Mensch zum Christ wird. Sie ist das Initiationssakrament - Gott selbst stellt den Glaubenden in eine Beziehung zu sich.“
- Was ist genau die Wirkung der Sakramente in anderen Kirchen: „Sakramente sind immer auch ein Mysterium, das sich nicht in alle Einzelheiten erklären lässt. Sie sind aber Teil der Kirche Christi und entfalten eine geheimnisvolle Wirkung.“
- Warum ist das Kirchenverständnis weit: „Weil es Christsein außerhalb der Neuapostolischen Kirche zulässt.“
[Nun, ein Blick in die Historie der NAK zeigt allerdings, dass man noch nie ein Problem hatte, andere wenigstens als Christen gelten zu lassen … Es ist ein Desaster.]
- Und das interessanteste: „Das Kirchenverständnis an sich ist weit und offen und christlich. BÄ Feil geht es um die Souveränität Gottes, die jedoch außerhalb jedes menschlichen Handeln liegt. Sie ist keine Verhandlungsmasse und steht über allem. Wer über das KV diskutieren will, soll beim Thema bleiben: ’Es besagt (kurz ausgedrückt): alle Getauften, die an Jesus Christus glauben und ihn als Herrn bekennen, sind Teil der Kirche Christi.“

Na, dann dürfte doch alles gar kein Problem sein, Koch hakt nacht:

„Gilt also auch mit dem neuen KV nachwievor, was nach Feil Aussage des Apostels war und in früheren Stellungnahmen der Kirche anklang, ’dass es in der Souveränität Gottes liegt, zu entscheiden, wo ein geistliches Amt wirkt und wo in welchem Umfang Heiliges Abendmahl vollwertig gefeiert wird’?“

Alles ein großes Missverständnis? Will der Bezirksälteste Feil und mit ihm inzwischen knapp 400 Neuapostolische genau das was die Kirchenleitung auch will? - Würde Johanning auf diese Frage jetzt mit "ja" antwortet, würde er damit das Kirchenverständnis in Teilen untergraben. - "Nicht ganz", heißt es daher erwartungsgemäß aus Zürich:

„In Gottes Souveränität liegt alles. Die Allmacht und Souveränität Gottes steht außer Frage. Gerade der Respekt vor der Souveränität Gottes macht es notwendig, den Begriff Souveränität theologisch verantwortlich zu verwenden. Er darf nicht dazu dienen, um verbindliche kirchliche Lehre gleichsam unmöglich zu machen und einem reinen Subjektivismus das Wort zu reden. Wir haben unser KV und sagen: am deutlichsten sichtbar ist Kirche Christi dort, wo das Apostelamt wirkt. Was und in welchem Umfang etwas außerhalb geschieht, ist nicht Sache des KV zu beantworten.“

Um 17:10 Uhr platzt dem gk-Redakteur der Kragen:

„Ich habe gerade den Eindruck, dass Sie die Bedenken von inzwischen 300 Leuten, darunter einige Vorsteher, viele Priester und aktive, nicht nachvollziehen können. Und das ist im Hinblick darauf, dass eine Kirchenleitung Vertrauen benötigt, erschreckend.“

Koch nimmt Bezug auf den letzten Satz der schon zitierten Aussage Johannings: „Was und in welchem Umfang etwas außerhalb geschieht, ist nicht Sache des KV zu beantworten.“:

„Richtig, damit wäre ich einverstanden; leider tut es das KV aber trotzdem - zumindest ist es so formuliert, dass das bisher jeder der sich dazu geäußert hat, so versteht, dass sich die NAK über das Wirken oder Nicht-Wirken in anderen christlichen Institutionen wertend äußert. Darunter ein paar Professoren, Doktoren und ein ganze Reihe sonstwie heller Köpfchen, die es durchaus gewohnt sind, schwierige Texte zu lesen und zu durchdringen. Wenn also eure Intention war, sich im KV nicht über das zu äußern, ’was und in welchem Umfang außerhalb’ geschieht, dann darf man mit Fug und Recht behaupten: Ihr habt einen gewaltigen Fehler gemacht! Ich halte das aber für ein Ausweichen, denn im KV steht klipp und klar ’Im Werk Gottes’ - schon allein das ist eine unerträgliche Anmaßung, Werk Gottes allein auf die NAK zu beziehen, für die es keine Rechtfertigung gibt - ’ist das möglich, was in den anderen Institutionen (...) nicht ausgeführt werden kann’ - Die neuapostolische Kirchenleitung müsste, wenn Ihre o. Aussage tatsächlich ihre Haltung ist, dass man keine Aussagen über andere ’Institutionen’ machen wollte, mit Leichtigkeit erkennen, dass es BÄ Feil (und vielen anderen), wenn er den Begriff Souveränität gebraucht, darum geht, ob wir auch andere neben uns gelten lassen können oder nicht. Derzeit lassen wir zwar eine theoretisch allgemeinen Kirche Christi zu, sprechen aber anderen chr. Gemeinschaften in ihrer realen Existenz das Vorhandensein und die Wirkung elementarer Dinge ab, die ihr de facto das Kirche sein unmöglich machen.“

Die danach eingetretene Stille könnte insofern ein gutes Zeichen sein, dass man jetzt in Zürich mit dem Nachdenken begonnen hat. Rund hundert aktive Amtsträger haben den Ausführungen Feils angeschlossen. Sie haben in bewegenden E-Mails an die Redaktion jeweils ihre Haltung begründet, warum sie – wohlgemerkt nicht das ganze Kirchenverständnis aber seine ausgrenzenden Elemente ablehnen: Es geht ihnen also nicht um plumpe Solidarität für einen „armen Ältesten“, wie es jetzt als Vorwurf da und dort zu hören ist. Die Frage ist jetzt: Ignoriert die Kirchenleitung diesen Wunsch nach Revision?

autor/, 2011-02-23

© glaubenskultur Verlag 1996-2011
Bron: http://www.glaubenskultur.de/artikel-1414.html
Zie verder voor reacties van lezers bij Glaubenskultur op de stellingname van de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord): http://www.glaubenskultur.de/leserbrief ... =1407#5543

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Meerdere nieuwe berichten bij Glaubenskultur handelen vandaag over het onderwerp van deze thread. Zo werd er gemeld dat inmiddels de voorganger van de gemeente Großbottwar in het aposteldistrict Heilbronn (Zuid-Duitsland) uit onvrede met de ontwikkelingen rond de nieuw-apostolische geloofsleer diens ambt heeft neergelegd. Verder verscheen er een kort artikel over een gisteravond in Hannover gehouden dienst voor ambtsdragers uit deze regio (het betreft drie onderdistricten) door apostel Achim Burchard. Omdat districtsapostel Wilfried Klingler op het ogenblik op vakantie is, pleitte apostel Burchard ervoor om de vragen die er leven te laten rusten totdat er ook met de districtsapostel overleg heeft plaatsgehad: „ ...wollen wir, wie Erwachsene das tun, aushalten und vernünftig damit umgehen.“ Het zal je in een situatie die in feite geen uitstel kan dulden maar zo gezegd worden! De redactie van Glaubenskultur vervolgt: "Es folgte daran anschließend im Lichte der aktuellen Situation das Verlesen eines entsprechenden Bibelwortes aus Römer 11,29**: „Denn Gottes Gaben und Berufung können ihn nicht gereuen.“ " De aangelegde lijst met namen van broeders en zusters die het standpunt delen van de districtsoudste Thomas Feil bevat intussen 434 namen - naar de "letzter Stand: 23.2, 19:26".

Ten slotte publiceerde Glaubenskultur het onderstaande berichtje dat er vandaag bij de Redactie was binnengekomen...
Liebes GK-Team, lieber Michael,

mit Ablauf des heutigen Tages habe ich meinen Austritt aus der NAK erklärt. Für mich hat sich das Thema NAK 22 Jahre nach meiner Konfirmation aus vielerlei Gründen erledigt, ich bin des Streitens müde, in der aktuellen Situation ist mir heute der Weg zum Amtsgericht nicht einmal mehr schwer gefallen.
Ich hatte bereits im Dezember von dem Festhalten am Exklusivitätsverständnis erfahren. Ich wollte das nicht so recht glauben. Nun haben wir es schwarz auf weiß in der SN 2 der Leitgedanken und der Mailverkehr zwischen euch und dem Kirchensprecher entspricht dem, was ich im Dezember auch schon gehört hatte. Die Veröffentlichung des neuen Kirchenverständnisses ist nach der langjährigen Ausarbeitung sicherlich keine Grundlage zur Diskussion sondern lediglich eine Information der Kirchenleitung.
Ich wünsche euch viel Kraft und Mut weiter zu kämpfen, ich habe diese Kraft nicht mehr. Gerne könnt ihr mich noch auf die Liste setzen, immerhin bin ich noch fast 9 Stunden Mitglied der NAK…

Herzliche Grüße
Christian Witt
Gemeinde Herford
Het is navrant om in dit verband te moeten herinneren aan de oproep in 2006 van stamapostel Leber om voor iedere ziel te vechten. In eerste instantie kwam dit thema aan de orde tijdens een dienst voor ambtsdragers in Wiesbaden (zie onder), maar later tevens bij diverse andere gelegenheden, zoals op zondag 23 april 2006 in Karlsruhe toen aan districtsapostel Saur ambtsrust werd verleend:
  • NAKI nieuws

    Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
    12.03.2006
    Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.

    Er zijn ongeveer 30.000 ambtsdragers werkzaam in de Europese gebiedskerken van de Nieuw-Apostolische Kerk. Op zondag 12 maart 2006, hield de kerkleider (Stamapostel Wilhelm Leber), een bijzondere kerkdienst. De vrouwen van de ambtsdragers waren hierbij uitgenodigd.

    De kerkdienst werd vanuit de kerkgemeente Wiesbaden naar 534 Europese gemeenten per satelliet uitgezonden. Ontvangstplaatsen in Albanië, Kosovo, Finland of Libanon waren evenals de "traditionele" gebieden in Europa aangesloten (van Engeland tot Spanje, van de Tjeschische Republiek tot Frankrijk). Stamapostel Wilhelm Leber nam als uitgangspunt voor deze dienst het woord uit Kolossers 2:1-2: "Want ik wil, dat gij weet, hoe groot een strijd ik heb om u, en om degenen, die te Laodicéa zijn, en allen, die mijn aangezicht in het vlees niet gezien hebben, opdat hunne harten vertroost worden, tezamen verbonden in liefde, tot allen rijkdom der volkomen zekerheid van inzicht, om te kennen de verborgenheid Gods, des Vaders, en van Christus."

    Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degenen die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan. De Districtsapostelen Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen), Jean-Luc Schneider (Frankrijk), Wolfgang Nadolny (Berlijn, Brandenburg) und Karlheinz Schumacher (Noord-Duitsland) dienden mee.

    Na de kerkdienst las de internationale kerkleider een standpunt voor met betrekking tot het thema "huwelijk". Hij zei onder andere dat het onderhouden van een huwelijk een grote mate van verantwoordelijkheid vereist. Men moet echter ook onderkennen dat er een einde aan het huwelijk kan zijn, aldus de Stamapostel. Beide partners moeten in zulke gevallen met zielzorg begeleid worden.

    Bron: http://www.nak.org/nl/nieuws/naki-nieuws/article/13948/
Met leedwezen stellen wij vast dat er van dit thema sindsdien bitter weinig terecht is gekomen, niet in de laatste plaats ook in Nederland. Laconiek werd nu in Hannover ieders begrip ervoor gevraagd dat iemand -die er zeker over gaat- geniet van een welverdiende vakantie, maar ondertussen is de halve wereld in rep en roer, leggen mensen hun ambt neer en anderen verlaten de kerk. Gaat dat zó in zijn werk: "Kämpfen um jede einzelne Seele"?!

Het WebTeam

** In Romeinen 11 vers 29 (NBV) staat: "De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan."
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door BakEenEi »

Redactie schreef:(...)
  • NAKI nieuws

    Kerkdienst voor ambtsdragers in Wiesbaden: "Voor iedere ziel vechten"
    12.03.2006
    Wiesbaden. In een bijzondere kerkdienst voor alle ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk in Europa richtte Stamapostel Wilhelm leber zich tot zijn broeders met de woorden: "Laat ons voor iedere ziel vechten!" Deze opdracht werd aan de ambtsbroeders door de Stamapostel meegegeven.

    (...)
    Drie doelen voor de werkzaamheden als ambtdrager in de kerk werden door de kerkleider hieruit gehaald: De harten moeten gesterkt en samengevoegd worden, de zekerheid en het begrip moeten groeien. Hij spoorde de medebroeders aan om voor iedere ziel in de gemeente te vechten: voor de jeugd, voor degenen die krtitisch zijn, voor de gecompliceerden, voor degenen die onder problemen gebukt gaan. De Districtsapostelen Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen), Jean-Luc Schneider (Frankrijk), Wolfgang Nadolny (Berlijn, Brandenburg) und Karlheinz Schumacher (Noord-Duitsland) dienden mee.

    (...)
Met leedwezen stellen wij vast dat er van dit thema sindsdien bitter weinig terecht is gekomen, niet in de laatste plaats ook in Nederland. Laconiek werd nu in Hannover ieders begrip ervoor gevraagd dat iemand -die er zeker over gaat- geniet van een welverdiende vakantie, maar ondertussen is de halve wereld in rep en roer, leggen mensen hun ambt neer en anderen verlaten de kerk. Gaat dat zó in zijn werk: "Kämpfen um jede einzelne Seele"?!

(...)
@all

Op 2 mei 2007 gaf ik in een e-mailbericht van 11.46 uur bij de kerkleiding onder meer het volgende aan:
... hoewel ik deze maand op de indeling sta als organist, ik mij niet meer in staat gevoel om (vanaf vanavond) ook nog maar één noot te spelen. Echt, ik kan het zo niet langer. Ik vind dat de "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in onze kerk goddelijk leven de nek omdraaien met hun (voor mij: duivelse) regels en leerstellingen. Elke ambtsdrager die volgens St.Ap. Leber geacht wordt zich aan al die "Lehraussagen" geheel en al te conformeren, is (vind ik) een gevangene geworden van een tot in het absurde doorgevoerd menselijk denksysteem. Je kunt als vrienden niet eens meer vrijuit met elkaar spreken, want dienaren hebben zich tegenover de Stamapostel verplicht tot absolute gehoorzaamheid aan van alles en nog wat, wat er in onze kerk op papier is gezet en wat er bij wijze van spreken nog dagelijks aan wordt toegevoegd. Bovendien kan men (zie Blankenese) nog worden afgerekend op elke willekeurige uitspraak van de Stamapostel, waar deze die ook ter wereld heeft gedaan. Deze verschijnselen van onderdrukking grenzen in mijn beleving aan misdaden tegen de menselijkheid van kinderen Gods.

(...)
Alsjeblieft [XXXXX], stuur mij zo gauw mogelijk een brief waar in staat dat ik ben uitgeschreven in het ledenregister van de Nieuw-Apostolische Kerk wereldwijd.
In een reactie van 15.29 uur werd er diezelfde dag al aan mij bevestigd dat ik was uitgeschreven! Hoe er tussendoor op enigerlei wijze nog sprake kan zijn geweest van een "Kämpfen um jede einzelne Seele", zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Ondubbelzinnig had stamapostel Leber de broeders en zusters in Hamburg-Blankenese in december 2006 o.m. het volgende te verstaan gegeven:
Ganz hinter die Lehraussagen der Kirche - kon het nóg erger?! En dat terwijl die "leere Aussagen" dagelijks aan veranderingen onderhevig zijn!! Op zo'n manier worden mensen domweg gepsychiatriseerd.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

In het kort de laatste stand van zaken. Inmiddels hebben zich bij Glaubenskultur ca. 500 broeders en zusters onder wie 200 ambtsdragers achter de districtsoudste Thomas Feil (NAK-Mitteldeutschland) geschaard. Hun bezwaar tegen de herschreven nieuw-apostolische geloofsleer blijft dat de kerkleiding haar doel is voorbijgeschoten. De thans voorliggende schriftelijke uitwerkingen geven blijk van torenhoge pretenties ten aanzien van zowel het ambt van apostel (van Jezus Christus) als dat van stamapostel, welke beide ambten God exclusief gegund zou hebben aan het instituut "Nieuw-Apostolische Kerk". Hoewel er voor de Heilige Waterdoop tot op zekere hoogte een uitzondering werd gemaakt, komt het er dus op neer dat Hij vrijwel nergens anders "genadehandelingen" zou toestaan. Degenen die hierbij nu vraagtekens zetten vinden deze opstelling van de nieuw-apostolische kerkleiding aanmatigend en onverantwoordelijk.

Voor districtsapostel Klingler (NAK-Mitteldeutschland) was de ontstane onrust tot op heden geen reden om diens vakantie in Davos te onderbreken. Bij de NAK-Norddeutschland werden trouwens in 2007 ambtsdragers in de kerkgemeente Hamburg-Blankenese, die eveneens problemen hadden met exclusieve aanspraken op goddelijk heil binnen de nieuw-apostolische geloofsleer, uit hun ambt gezet. Zie hiervoor: http://web228.rubens.dsi.net/cms/8892.0.html.

Wie veel over dit onderwerp te weten wil komen, zou bij Christ-im-Dialog het artikel "Die neuen Glaubensartikel – Vergleich und Kommentar" kunnen (downloaden en) lezen. Dit is echter alleen verschenen in het Duits. Wel is er thans een Nederlands vertaling beschikbaar van de onlangs ook bij Glaubenskultur gepubliceerde steunbetuiging voor Thomas Feil van de districtsoudste in ruste Frank Preusse (Hannover-Nord).

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Zoals het kan worden nagelezen in de Nederlandse vertaling van het bij Glaubenskultur als Premium-Artikel verschenen ingezonden stuk "Schweigen hat seine Zeit – Reden auch" van de districtsoudste in ruste Frank Preusse, heeft het bij de nieuw-apostolische kerkleiding zelfs ter discussie gestaan of de Bijbel binnen haar geloofsleer nog wel van doorslaggevende betekenis moest zijn. Zie ook de volgende quote:
BakEenEi schreef:(...)
  • Aankondiging:
    De bijbel is de grondslag van de nieuw-apostolische leer


    (22.10.2004) Nice. De vergadering van Districtsapostelen te Nice van 22 t/m 24 september 2004 heeft opnieuw bevestigd dat de bijbel als religieuze grondslag van de leer van de Nieuw-Apostolische Kerk erkend en beschouwd wordt. Normbepalend zijn in het bijzonder de uitspraken van het Nieuwe Testament, in het bijzonder de woorden van Jezus en de brieven van de Apostelen.

    Enkele bijbelboeken of bijbelpassages, maar ook de uitspraken van de huidige Apostelen en ambtsdragers van de kerk moeten in de Heilige Schrift een concreet aanknopingspunt hebben. De leer en haar verkondiging mogen niet in tegenspraak zijn met datgene dat in het kernevangelie staat.

    Een meer uitvoerig artikel zal in de "Kerngedachten voor ambtsdragers" worden gepubliceerd.
    Bron: http://www.nak.org/news/20041022-90-nl.html
(...)

Bron: BakEenEi op "za 19 feb 2011, 00:10"
De betreffende vraagstelling was destijds naar alle waarschijnlijkheid opgeworpen omdat sommigen wellicht het liefst hadden gezien dat het "tijdovereenkomstige apostelwoord" in voorkomende gevallen de doorslag zou geven. Frank Preusse constateert nu evenwel terecht dat het bij het internationale kerkbestuur nu tóch die kant weer opgaat. Wat er nu immers bij de totstandkoming van de catechismus gebeurt is in toenemende mate het kwalijk "hineininterpretieren" van losse tekstfragmenten uit de Bijbel. Dat is in feite hoogst verontrustend. Thomas Feil en Frank Preusse zien dit gelukkig heel scherp en terecht vragen zij hiervoor de nodige aandacht. In de Nieuw-Apostolische Kerk dreigen de zaken nu serieus opnieuw (!) uit de hand te lopen. Bepaald niet zonder redenen waarschuwen zij daartegen. Wij delen hun bezorgdheid!!

Maar, lieve broeders en zusters, waar gaat het nu toch werkelijk om? Zou het niet vele malen beter zijn om ons tot de werkelijke kern van het Evangelie te beperken?
  • [25] Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ [26] Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ [27] De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ [28] ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’
    Uit: Lucas 10 (NBV)

    Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.
    Uit: Matteüs 11: 28 (NBV)

    Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
    Uit: Johannes 3: 16 (NBV)

    Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered...
    Uit: Marcus 16: 16 (NBV)

    Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
    Uit: 1 Johannes 4: 16 (NBV)
Graag wensen wij u allen een gezegende zondag toe!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

Redactie schreef:(...)
  • Liebe Schwestern und Brüder,

    in der Sonderausgabe Nr. 2 zu den Leitgedanken (ist als Anlage dieser Mail beigefügt) wird das neue Kirchenverständnis veröffentlicht. Ich will zu einigen Aussagen aus der Sonderausgabe Stellung beziehen.

    In der Sonderausgabe wird zum einen darauf verwiesen, daß in anderen christlichen Kirchen und Glaubensgemeinschaften kein geistliches Amt wirkt, und zum andern erklärt, daß in anderen christlichen Kirchen und Glaubensgemeinschaften Heiliges Abendmahl mit der wahren Gegenwart von Leib und Blut Jesu Christi nicht gefeiert werden kann. Formuliert wird dies unter anderem in den Ausführungen auf Seite 5 mit dem Hinweis, daß nur dort, wo das Apostelamt wirkt, das geistliche Amt und die rechte Verwaltung der drei Sakramente vorhanden ist.

    Diese Stellungnahme decken sich mit den Erläuterungen zu den Glaubensartikel, die bereits ähnliche Formulierungen enthielten. Bei der Veröffentlichung der Erläuterungen zu den Glaubensartikeln habe ich gegenüber unseren Aposteln deutlich gemacht, daß ich solche Formulierungen nicht mittragen kann und werde. In den nachfolgenden Gesprächen haben unser Apostel erklärt, daß es in der Souveränität Gottes liegt, zu entscheiden, wo ein geistliches Amt wirkt und wo in welchem Umfang Heiliges Abendmahl vollwertig gefeiert wird. Dies findet sich leider in den Formulierungen der Sonderausgabe so nicht wieder.

    Aus meiner Sicht darf es in mündlichen oder in schriftlichen Äußerungen der Kirche und ihrer leitenden Amtsträger keinen Zweifel geben, daß die Souveränität Gottes in all seinen Entscheidungen über allem steht.

    (...)
    Herzliche Grüße
    Euer Thomas Feil
Het WebTeam

(...)

Bron: Redactie op "za 19 feb 2011, 23:00"
@all

Antwoord van stamapostel Leber: "Die zurzeit kritisierten Aussagen in dem veröffentlichten Artikel waren dazu gedacht, deutlich zu machen, dass es innerhalb der Kirche Christi durchaus Unterschiede gibt." (...)

Wie zó recht kan praten wat krom is, begaat een ware jezuïtenstreek!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Het kan haast niet anders of de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord) is "bezweken" onder de psychologische druk die hij heeft ervaren. Een andere conclusie valt er volgens ons niet te verbinden aan het nieuwste artikel bij Glaubenskultur:
Schijnbaar overweldigd door de overigens subliem geschreven tekst van een meesterlijke doch nietszeggende verklaring die in Zürich gistermiddag officieel werd uitgegeven vanwege de ophef die er was ontstaan over het extra nummer bij de Kerngedachten voor februari 2011, reageerde Thomas Feil vrijwel omgaand per e-mail in de richting van stamapostel Leber - doch absoluut overhaast! Zijn ambtsvoorganger Frank Preusse zal hierbij het nakijken hebben gehad. Pijnlijk zal Thomas Feil nu tot het inzicht moeten komen dat er aan de gekunstelde inhoud van de nieuwe geloofsartikelen immers nog helemaal niets is verbeterd. Zie evt. het bericht door BakEenEi op "wo 08 dec 2010, 20:59".

Een voorval als dit toont maar weer eens aan hoe verschrikkelijk weinig er in de praktijk voor nodig is om binnen de Nieuw-Apostolische Kerk ook iemand met een behoorlijk scherp waarnemingsvermogen flink in de war te brengen. Betrokkene zal echter nog ontdekken dat de districtsoudste in ruste Frank Preusse zich op 20 februari jl. van werkelijk alle scenario's rekenschap had gegeven:
  • Elke verantwoordelijke moet zijn eigen afwegingen maken. Dit is niet gemakkelijk, zo weet ik uit persoonlijke ondervinding. Maar je groeit, ook door fouten te maken.
Voor meer inhoudelijk commentaar op de bedoelde officiële verklaring d.d. 28-02-2011 van stamapostel Leber - zie ons bericht op "ma 28 feb 2011, 12:52". Wij wensen Thomas Feil sterkte toe in zijn nieuwe rol als "grijze muis"... in welke hoedanigheid hij in Nederland inmiddels gezelschap heeft van álle collega-districtsvoorgangers want die laten tegenwoordig óók alles maar in het honderd lopen. Het lijkt wel een trend!

Ten slotte nog een reactie van één van de lezers bij Glaubenskultur op de verklaring van stamapostel Leber:
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door ACE »

@ all

Nadat de pleuris was uitgebroken, tijd voor damage control van hogerhand.
De leiding is dus duidelijk de weg kwijt.
Eerst ferme taal, een uitzonderlijke exclusiviteits claim
en vervolgens weer de teugels vieren!
Volstrekt ongeloofwaardig. Ook deze oudste blijkt dus vatbaar voor
gevlei van hogerhand!

Zoals basis al schreef op dit forum, men kan weer rustig slapen.
Er is niets aan de hand. Wie doet het licht uit (..)

Groet, ACE
Plaats reactie