Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Jabob65 »

@basis, met alle respect, maar zo kun je alle discussies smoren, gewoon zeggen dat het er allemaal niet toe doet, en dan vooral veel uitroeptekens gebruiken, dat helpt vast ook...

En het is me nogal wat:

- NAK Nederland houdt als zelfstandige gebiedskerk op te bestaan, en dat is geen teken van groei cq. kracht;
- De leiding van NAK Nederland is verwikkeld in een uiterst vervelende OG kwestie, niet alleen in financiële zin maar ook in ethische;
- In NAK Nederland bespeurt men helemaal niets van enig elan, het lijkt wel of de zaak langzaam doodbloedt;
- De internationale kerkeiding (ik begrijp dat dit niet van belang is) legt nog maar eens haarfijn uit dat de NAK wel bij uitstek de kerk is om heil te verkrijgen;
- Als er in NAK Nederland niemand is te vinden die zich daar druk over maakt, dan zegt dat iets over de afstand van de kerkleiding en de basis (en u zult u naam niet voor niks hebben gekozen).

Eerlijk gezegd, kan ik me trouwens ook niet voorstellen dat u namens een ander praat, alsof u, die zich basis noemt, zou kunnen weten wie welke gevoelens heeft.

U lijkt verdorie wel een alwetende nakker...!
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door basis »

Nou ja dat wij als Nederlandse gebiedskerk ophouden te bestaan zat al een poosje in het vat, we zijn ten opzichte van andere aposteldistricten natuurlijk wel erg klein.
Oorspronkelijk had ik het wel fijn gevonden dat er vanwege de historische betekenis van dit onderhavige aposteldistrict een uitzondering zou zijn gemaakt.
Uiteindelijk was Amsterdam na Hamburg de 2e gemeente van de nieuwe ordening en werd de apostolische beweging vanuit Nederland onder apostel Schwarz meer dan 30 jaar
vanuit Amsterdam aangestuurd. Helaas heeft dit niet zo mogen zijn en worden we nu "overgenomen".
Ook weer niet zo erg eigenlijk, apostel Brinkman heeft in ieder geval op materieel gebied zijn zaakjes goed op orde.
In Nederland lijkt het momenteel natuurlijk nergens naar wat betreft de financiën!

Het elán is ver te zoeken, dat erken ik direct.
Ieder klein hoopgevend lichtpuntje is er echter één en ik ben nou eenmaal iemand van het glas halfvol en niet halfleeg...
De kleine gemeenschapjes nodigen niet meer uit en dat is niet vreemd natuurlijk, waar haal je die ander naar binnen?
Toch blijkt telkens weer áls er gasten komen, zelfs nú nog in deze tijd met deze kleine, zielige groepjes in véél te grote kerken,
dat ze iets van God voelen, velen komen daarna nog wel eens terug en zijn best positief. Ik verbaas me daar zelf vaak nog over.

Als je overal heil kunt verkrijgen waarom zou je dan niet gewoon naar de Rooms-Katholieke kerk gaan op zondag of naar de Gereformeerde Gemeente of naar de plaatselijke PKN.
Is kerkgang dan alleen nog maar traditie en gewenning?: "dáár voel ik mij nou eenmaal het meeste thuis..."

Durf je nog te zeggen: Maar wij hebben Apostelen.
Dat is uniek...geen bischoppen, geen dominees, geen immams, nee Apostelen!

Dat is echt niet meer politiek correct, je bent héél fout als je zo denkt...
We leven in een wereld waar je moet vinden dat of je nu rechtsom gaat of linksom gaat; overal is wel een beetje waarheid,
overal kun je heil vinden en zalig worden we allemaal heus wel hoor...

De tijd van de relativiteit...
Misschien is er wel een deel van de mensheid die behoefte hebben aan wat rechtlijnigheid, aan duidelijkheid: zo is het en niet anders
Die willen geloven in het sprookje: "Wij zijn het ware volk des Heeren"...

Laat ze toch geloven, laat ons toch geloven, Laat mij toch geloven...
wat ik wil....

De NAK is een exclusieve kerk.
Een kerk die trouw vraagt van haar leden, trouw in die exclusiviteitsgedachte geloven...
Zoals een vrouw ook van haar man verlangt dat hij exclusief van háár houden zal, niet van een ander...
Maar andere vrouwen zijn toch ook wel fijn?
Bij een andere vrouw kan je toch ook (even) zalig worden?
Waarom nu speciaal deze vrouw?
Ben je nu alleen maar daaraan gewend geraakt, gehecht wellicht aan d'r vormen?
Of houd je écht van haar, is zij in jouw ogen de liefste, de beste, de mooiste vrouw op aarde?
Dát is (kan ik U verzekeren) wat zij het liefste horen zal. Maar ís dat ook zo?
Of was het gewoon een toevallige ontmoeting en had je voor haar net zo goed honderden andere vrouwen kunnen kiezen?

Zoals in de bijbel staat: "Ik en mijn huis, wij zullen de Heer dienen"
Niet zomaar een heer, nee De Heer staat er.
Voor veel apostolische christenen is de NAK hun geestelijk thuis, voor hen is dat de weg naar het heil,
het idee dat dit heil ook elders te verkrijgen is doet afbreuk aan hun gevoel voor de NAK, zij willen het misschien zelf wel zo houden.
Natuurlijk zijn er ook anderen die meer progressief denken en samen met Katholieken ter communie zouden willen gaan
en met met doopsgezinden en baptisten opwekkingsliedjes zingen met gitaren erbij.
Je hebt mannen die van vrouw naar vrouw gaan en vrouwen die van man naar man gaan;
deze mensen willen niemand uitsluiten. Zij zijn heel inclusief.

Ik moet opeens denken aan een lied dat we vroeger bij het Apostolisch Genootschap met veel verve zongen:

"Wij strijden voor Gods ideaal
God alles en in allen
Wat deze levensdrang weerstaat moet wijken en zal vallen!
Het zij schroom in eigen denken nog
of eeuwenoude vormen,
zij zwichten voor de levensdrang naar nieuwe,
nieuwe levensvormen!"

"Voor deze expeditie-Gods,
van Bidden en van werken,
zoekt zich des Heeren Geest ook nu:
de moedigen en sterken
Die sterven durven aan zichzelf
en moedig ondergaan
Om daarna als het stervend graan
weer jub'lend, jub'lend op te staan!"


Tja, zongen we dit bij het Apostolisch Genootschap vroeger dan dachten we daarbij vooral aan ons zelf.
Wij waren immers die mensen waarover in dit lied werd gezongen.
Het gaf een veilig, warm gevoel, een gevoel van aan je bestemming komen.
Voldoen aan je doel als mens...
Het was natuurlijk apekool, maar in die dagen was ik er zielsgelukkig mee en kon ik na zo'n machtig uitgezongen lied weer verder.
Ik zou willen vragen: "Wat is dáár nu mis mee?"
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Jabob65 »

@basis, naar aanleiding van het opstappen van Gerrit Sepers en bepaalde publiciteit daaromheen, is Theo de Bruijn in de pen geklommen en heeft een A4 volgeschreven over exclusiviteit, en daarbij haalde hij, net als u nu doet, het huwelijk aan tussen man en vrouw, het is mij werkelijk een raadsel hoe je een vergelijking kunt maken tussen het huwelijk enerzijds en het exclusieve karakter van de nieuw-apsotolische kerk.

De nieuw-apostolische kerk gelooft in basis twee zaken waar die exclusiviteit uit blijkt:

1) je kunt alleen vergeving krijgen door een levende apostel van de nieuw-apostolische kerk
2) je kunt alleen de Heilige Geest ontvangen door een levende apostel van de nieuw-apostolische kerk.

Dostojevski gebruikte dan de metafoor dat Jezus Christus door de grootinquisiteur van Sevilla in een kerker werd gegooid.

Zo is het maar net.

En zo'n exclusief standpunt kun je heus niet rechtvaardigen met een verhaaltje van twee mensen die exclusief voor elkaar kiezen.

Door dergelijke opvattingen zijn er dus anno 2011 nog priesters die op het altaar in NAK Ljouwert bijzonder enge en gevaarlijke dingen zeggen, het is vergif voor de geest om vooral jonge mensen open te stellen voor dit absolute denken.

Zoals Karl Heinz Schumacher nog zei: wer nicht deichen will, muss weichen.

Het 'wij/zij' denken in optima forma.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Jabob65 »

@basis, en je vraagt dan, wat was er mis mee.

Naar mijn mening: alles.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

basis schreef:(...)

Denk nu maar niet dat er iemand in de NAK-Nederland buiten U, beste redactie, zich werkelijk druk maakt over hoe Apostel Klinger tegen het avondmaal aankijkt en wat hij dienaangaande in een prediking begin 2010 zou hebben gezegd.

(...)

Eigenlijk (bedacht ik mij opeens) is het allemaal nogal simpel:

Er komt een nieuwe Cathechismus, dat is 1 !
Die hoeven we geen van allen uit het hoofd te leren, dat is 2 !
We hoeven hem ook niet te lezen, sterker nog hij verschijnt niet eens in onze taal. Hoera! Dat is 3 !
We hoeven het ook niet te onderschrijven, we hoeven het er niet mee eens te zijn,
we kunnen gewoon lid blijven van de NAK en de Cathechismus zelfs verwerpen en toch gewoon aan het avondmaal gaan, dat is 4 !
Alleen Ambtsbroeders moeten de leer van de kerk onderschrijven wanneer zij hun ambt willen behouden, dat is 5 !
Ambtsbroeder ben je op vrijwillige basis dus niemand hoeft Ja te zeggen wanneer hem gevraagd wordt een ambt op zich te nemen, dat is 6 !
Verder verandert er niets, dat is 7 !

(...)
@basis

Het zou kunnen zijn dat net in de afgelopen dagen ook de laatste gelovige met een ruime blik over de grenzen de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft verlaten. In dat geval bevindt u zich inderdaad uitsluitend onder gelijkgestemden.

(...)

Deze thread betreft de geconstateerde "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' ", welke deining ontstond in de gebiedskerk waaraan districtsapostel Klingler leiding geeft! Overigens heeft deze zich nog steeds níet inhoudelijk over de kwestie uitgelaten... Wat dat aangaat vervult het zich nu pijnlijk wat onlangs de districtsoudste in ruste Frank Preusse -uit diezelfde gebiedskerk- openhartig verklaarde:
  • "Maar voor de gelovigen begint de verwarring als men zich moet realiseren dat een apostel hooguit denken mag wat hun voorganger zegt!

    In een tijd waarin de gelovigen zich steeds meer afkeren van de kerk waarin de ontwikkeling naar het beeld van één christelijke kerk voor hen niet meer zichtbaar is en waarin de apostelen zwijgen, is het voor zielen die daardoor in vertwijfeling zijn geraakt goed en opbeurend als zij in hun gemeentevoorganger en districtsvoorganger oprechtheid, moed en openheid ervaren."


    Bron: Zwijgen heeft zo zijn tijd – spreken evenzeer!
Uw redacteur kent districtsapostel Klingler toevallig al sinds deze in de omgeving van Braunschweig een zeer geliefde jeugdleider was. Als districtsapostel wist betrokkene nadien velen te enthousiasmeren voor het project "Vision 2010/14":
Realiseert u het zich alstublieft dat er aan de basis van de kerkgemeenten -zeker in Duitsland- tot dan toe vrijwel niemand gewend was om actief mee te denken indien het om beleidszaken ging. Nu echter werden allen erbij betrokken! Aanvankelijk waren het weinigen die zich aangesproken voelden, doch later velen! Wat er aan de orde was, namelijk "was konkret erlebbar sein soll, wenn man im Jahr 2010 (in Niedersachsen) bzw. 2014 (in Sachsen-Anhalt und Sachsen/Thüringen) in eine Gemeinde kommt" (zie boven), ging immers iedereen aan! En waar leidde het toe? Tot nieuwe bezieling, tot een gezamenlijk draagvlak voor organisatorische veranderingen, tot gemeenschapszin én er ontstond hoop op een fijne oecumenische omgang met andersgezinden. Frank Preusse was daarbij in deze gebiedskerk één van de voortrekkers. Hij schreef hierover zelfs:
  • "De eerste oecumenische trouwplechtigheid, die een Lutherse dominee en ik vele jaren geleden gezamenlijk leidden (met het medeweten en toestemming van de verantwoordelijke apostel), had eenvoudig plaats en dan werd er geen commentaar gegeven."

    Bron: Zwijgen heeft zo zijn tijd – spreken evenzeer!
Terwijl ieder onder aanvoering van districtsapostel Klingler met veel elan doende was met de uitwerkingen van het project "Vision 2010/14", hoezeer er ook ingrijpende maatregelen nodig bleken zoals het opheffen van kerkgemeenten, heeft deze districtsapostel -nu achteraf bezien- zich blijkbaar in de tussentijd moeten conformeren aan "het recht" van de sterkste(n) binnen het internationale kerkbestuur. Tenminste, hij heeft diens koers thans zichtbaar bijgesteld ten gunste van de "rechts-radicalen" onder de invloedrijke (kapitaalkrachtige) kerkvorsten onder de "Boden van Jezus" - net als trouwens eerder al apostel Kainz in Oostenrijk. De herziene geloofsbelijdenis welke uit hun koker is voortgekomen, spreekt dienaangaande boekdelen. Speciaal in de gebiedskerk van districtsapostel Klingler had men zulke doffe ellende bepaald niet royaal ingecalculeerd. Vandaar juist daarvandaan de ontstane commotie!

(...)

Verder informeert u bij het WebTeam als het ware "Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven?"! Navraag en spoorslags ampel beraad bij allen die het in haar sobere geledingen aangaat, leert echter dat dit uwerzijds subiet geïntroduceerde nieuwe kernvraagstuk voor nieuw-apostolisch Nederland ten stelligste ontkennend dient te worden beantwoord. Wij wensen NIET te worden geïndoctrineerd, maar dan ook op geen énkele wijze, hoe subtiel "op last van de hoogmogende heren" het vergif van hovaardij en hypocrisie in Nederland en overzeese gebiedsdelen, met inbegrip van toeristische bestemmingen in Zeeland en boven de kust van Noord-Holland, Friesland en Groningen, ook zou worden toegediend...

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door basis »

Ik vond dat van Heb je wel gehoord van die zeven die zeven wel grappig!

We zullen wel zien waarheen de stroom zich wendt...
Nog is alles niet voorbij, de kandelaar is nog steeds niet van het altaar weggenomen. Er word nog gebeden, gepredikt, gezongen en geluisterd.
Tijdens de laatste dienst (Ontslapenendienst) was het in mijn plaatselijke kerkje warm en aangenaam toeven!
Het altaar was één zee van witte bloemen en de brandende kaarsen maakten het plaatje compleet.
Het koor in stemmig zwart-wit zong gepaste liederen en het slotlied In "Gods heerlijkheid wil ik zijn" werd prachtig door allen zéér gedragen gezongen.

Afgelopen week op een crematie hier te stede van een nog actief Nieuw-Apostolisch ambtsdrager waren vele honderden aanwezig.
Een machtig koor en een pracht van een mannenkoor begeleidden de prediking van de districtsapostel en de oudste.
Het leek wel een toogdag, de mensen stonden zelfs buiten!

Na afloop waren vele broeders en zusters uiterst dankbaar dat de sfeer zo verheven en wonderbaar was geweest.
En de deelname zo groot.
Iemand zei tegen mij: "Zo heb ik apostel de Bruin nog nooit gehoord!"
Eén van de medewerkers van het crematorium zei: "Zo kunnen alleen jullie dat!"
Een zuster zei tegen mij:'' Dit had ik niet graag willen missen"...
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

basis schreef:Ik vond dat van Heb je wel gehoord van die zeven die zeven wel grappig!

We zullen wel zien waarheen de stroom zich wendt...

(...)
@basis

Dank voor het welgemeende compliment. Wij zullen het inlijsten en het dan een opvallend plekje geven in het bij ons in allerijl ingerichte crisiscentrum!

Ten slotte; ook "Jelle" zou wel zien... Lalalala...

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

In een nieuw Premium-Artikel meldde de Redactie van Glaubenskultur gisteren dat inmiddels ook Zwitserse districtsdienaren hebben verteld het oneens te zijn met de formuleringen waarmee het internationale nieuw-apostolische kerkbestuur onlangs feitelijk heeft verklaard dat de Nieuw-Apostolische Kerk te midden van alle andere christelijke geloofsgemeenschappen voor God en daarmee voor de algehele mensheid de meest unieke plaats inneemt. Daarop had districtsapostel Fehlbaum voorshands geantwoord dat er met betrekking tot het "kerkbegrip" nog wel kleine tekstaanpassingen denkbaar zijn, maar dat er geen onduidelijkheid over mag bestaan hoezeer het juist aan déze kerk toevertrouwde apostelambt in hoge mate onderscheidend is. Overigens vond de districtsapostel dat met de bekritiseerde specifieke passages niemand te kort wordt gedaan of wordt veroordeeld. Ingekomen schriftelijk gestelde vragen worden nog beantwoord.

"Het werk Gods wordt eerst en vooral belichaamd door de Nieuw-Apostolische Kerk." Dat is definitief de strekking van de thans nader uitgewerkte nieuw-apostolische geloofsleer. Alle kerkelijke ambtsdragers behoren dit te geloven en het aan hun toehoorders voor te houden. (...)

Eén van de lezers reageerde als volgt:
God heeft de wijsheid derhalve in pacht gegeven aan de nieuw-apostolische apostelen, zo luidt de boodschap, waarbij gelovigen in acht hebben te nemen dat Hij de meeste wijsheid voorbehoudt aan de voorzitter bij het internationale kerkbestuur, stamapostel Dr. Wilhelm Leber dus momenteel, en bijna evenveel wijsheid aan de districtsapostelen. Een weinig minder vervolgens aan hun helpers en nóg een ietsje minder aan de overige apostelen maar ook voor hen nog altijd genoeg om als geen ander ten overstaan van "mindere goden" de Bijbel te kunnen verklaren. Het staat betrokkenen kennelijk vrij om zich de waarheid te laten voorzeggen door redacteur Dr. Reinhard Kiefer of door perswoordvoerder Peter Johanning. Het is ze blijkbaar tevens toegestaan om ghostwriters, theologen, journalisten en anderen die niet direct om woorden verlegen hoeven te zitten, zoals advocaten en notarissen, in dienst te nemen voor het intimideren van vragenstellers. Voor critici is er in hun machtsbestel géén plaats. Die worden wel op zo'n manier bejegend dat ze uit eigen beweging vertrekken. Van de meest aanzienlijken onder dezulken wordt formeel op elegante wijze afscheid genomen. Verder verrichten de wijzen "wonderen" met het aan zichzelf toegeëigende geld.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door BakEenEi »

@all

Er is niets nieuws onder de zon:
  • [7] Hij vertelde de genodigden een gelijkenis, want hij had gezien hoe ze de ereplaatsen voor zichzelf kozen. Hij zei tegen hen: [8] ‘Wanneer u door iemand wordt uitgenodigd voor een bruiloft, kies dan niet de ereplaats, want misschien is er wel iemand uitgenodigd die voornamer is dan u, [9] en dan moet uw gastheer tegen u zeggen: “Sta uw plaats aan hem af.” Dan zult u beschaamd de minste plaats moeten innemen. [10] Als u wordt uitgenodigd, kies dan de minste plaats, zodat uw gastheer tegen u zal zeggen: “Kom toch dichterbij!” Dan wordt u eer betoond ten overstaan van iedereen die samen met u aan tafel aanligt. [11] Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

    Uit: Lucas 14 (NBV)


    [24] Toen ontstond er onder hen onenigheid over de vraag wie van hen de belangrijkste was. [25] Jezus zei tegen hen: ‘Vorsten oefenen heerschappij uit over de aan hen onderworpen volken, en wie macht heeft laat zich weldoener noemen. [26] Laat dat bij jullie niet zo zijn! De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar. [27] Want wie is belangrijker, degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar ik ben in jullie midden als iemand die dient.

    Uit: Lucas 22 (NBV)
Het bedroevende is alleen, dat velen zich laten meevoeren door het machtsdenken van enkele kerkvorsten. Hiermee beëindig ik mijn bijdragen als individuele forumdeelnemer.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door basis »

Beste Bak Een Ei,

We zullen zo begrijp ik, dus Uw doorwrochte bijdrages op dit forum in de toekomst moeten missen?
Dat spijt me want Uw bijdrages getuigden altijd weer van een goed en helder inzicht in de hele materie en bovendien
(en dat is hier op dit forum best een vermelding waard) blijft U altijd waardig en beleefd.

Ik vind het best wel spijtig dat men soms zo meent op de man te moeten spelen en dat het niveau en het respect best vaak ver te zoeken is.
Er is een grens aan wat betamelijk is, en al moet er natuurlijk gedold kunnen worden en met woorden gegocheld en kan er met gevoel voor humor véél,
ik vind niet dat alles maar moet kunnen.

Hier en daar wat steekjes uitdelen kan ook wel maar mensen ronduit beledigen of in de grond trappen is niet nodig.
Ik probeer zelf altijd beleefd te blijven en correct, daarbij moet ik ook wel oppassen dat op dit forum men mij niet persoonlijk kent
en dus de nuances van mijn woorden niet met mijn persoonlijkheid kan verbinden. Dit maakt soms een wederzijds begrip moeilijker.

Naar ik aanneem blijft U binnen de redactie wel actief en zullen we in dat kader nog wel van uw schrijfsels mogen genieten.

Bedankt tot zover in elk geval! Uw woorden zetten aan het denken en uw bijdrages maken verbanden duidelijk(er).
Morgen een fijne zondag gewenst, ik neem aan dat U binnen het GvAC de dienst zult bijwonen en wens U daar een mooie dienst!
Plaats reactie