Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Lmg »

@All,

VERANDERING VAN SPIJS DOET ETEN.

Lmg
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

Diderot schreef:(...)

Kom op Web Team, spring eens over jullie eigen schaduw heen

(...)


Uit: Bericht Diderot op "di 10 jan 2012, 19:12"
@Diderot

Zou u dit alstublieft één keer willen voordoen? Dan begrijpen wij wat beter wat ú wel onder de knie heeft, en wij dus nog altijd níet.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door ACE »

@ Redactie
ik neem tenminste aan dat ik van doen heb met een zekere Edwin [Moderator: tekstdeel verwijderd],
Ik vind het kwalijk dat dit soort aannames niet door de redactie worden gecensureerd.
Een respondent kiest bewust voor een alias, maar op deze site is dat blijkbaar niet veilig.
Ook ene 'lmg' pretendeert iedereen te kennen achter een alias en zo'n bericht wordt doodleuk geplaatst.
In het kader van sommaties doet u een beroep op wetgeving, maar aan de andere kant staat de poort open!

Als er niet wordt ingegegrepen in dit soort berichtgeving neemt ACE terstond afscheid.

Groet,
ACE
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Criticus »

ACE schreef:Ik vind het kwalijk dat dit soort aannames niet door de redactie worden gecensureerd.
Een respondent kiest bewust voor een alias, maar op deze site is dat blijkbaar niet veilig.
Ook ene 'lmg' pretendeert iedereen te kennen achter een alias en zo'n bericht wordt doodleuk geplaatst.
In het kader van sommaties doet u een beroep op wetgeving, maar aan de andere kant staat de poort open!
Een site die uitdraagt dat de NAK censureert, informatie manipuleert en andere informatie weer achterhoudt zou zelf NIMMER moeten censureren.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ne

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 12.00 uur]
ACE schreef:@ Redactie
ik neem tenminste aan dat ik van doen heb met een zekere Edwin [Moderator: tekstdeel verwijderd],
Ik vind het kwalijk dat dit soort aannames niet door de redactie worden gecensureerd.
Een respondent kiest bewust voor een alias, maar op deze site is dat blijkbaar niet veilig.
Ook ene 'lmg' pretendeert iedereen te kennen achter een alias en zo'n bericht wordt doodleuk geplaatst.
In het kader van sommaties doet u een beroep op wetgeving, maar aan de andere kant staat de poort open!

Als er niet wordt ingegegrepen in dit soort berichtgeving neemt ACE terstond afscheid.

Groet,
ACE
@ACE

Welke poort zou er op dit Forum openstaan? Informatie over gebruikers wordt aan derden niet prijsgegeven! Bij nacworld schijnt er een soort van 24-uurs bewaking te zijn, maar om dat te financieren zijn er vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk uiteraard royaal offerontvangsten beschikbaar gesteld. Voor wat er daarentegen op dit Forum aan vrijwilligerswerk plaatsheeft, ontbreekt zelfs elke onkostenvergoeding. Dat de persoonlijke levenssfeer van medemensen bescherming verdient, spreken wij niet tegen, maar als WebTeam zijn wij niet verantwoordelijk voor wat forumgebruikers in hun eigen bijdragen kenbaar maken. Het is helemaal niet erg om incidenteel tussenkomst te bieden, bijvoorbeeld naar aanleiding van een "melding" (zie het uitroepteken, rechtsboven in het scherm bij de berichtopties), maar niet vanwege een waakdienstfunctie, of zo. Verder mag het intussen duidelijk zijn dat indien wijzelf iets te melden hebben over de taakopvatting (in het publieke domein) van kerkelijke ambtsdragers, wij ons doorgaans eerst al meermalen hebben gewend tot de verantwoordelijke bestuursleden. Alleen, en dat zijn helaas de ervaringsfeiten, men "reageert" dan misschien een enkele keer wel doch men "antwoordt" niet! Zie in dit verband ook het redactionele bericht op "di 06 dec 2011, 22:26" in de thread "Dat het uw ziel goed gaat weet ik" (3 Joh. 1: 2, NBV). Dus, voor zover het met inachtneming van het bovenstaande op onze weg ligt, in voorkomende gevallen alle medewerking!

Criticus schreef:
ACE schreef:Ik vind het kwalijk dat dit soort aannames niet door de redactie worden gecensureerd.
Een respondent kiest bewust voor een alias, maar op deze site is dat blijkbaar niet veilig.
Ook ene 'lmg' pretendeert iedereen te kennen achter een alias en zo'n bericht wordt doodleuk geplaatst.
In het kader van sommaties doet u een beroep op wetgeving, maar aan de andere kant staat de poort open!
Een site die uitdraagt dat de NAK censureert, informatie manipuleert en andere informatie weer achterhoudt zou zelf NIMMER moeten censureren.
@Criticus

Toch zijn hier grenzen aan, vinden wij. Immers, een paar keer al was het Forum opengesteld voor gasten, maar al heel gauw werd toen de discussie door anonieme bezoekers gesaboteerd. Zoals het Forum nu is opgezet, is er gekozen voor een tussenweg.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Toch zijn hier grenzen aan, vinden wij. Immers, een paar keer al was het Forum opengesteld voor gasten, maar al heel gauw werd toen de discussie door anonieme bezoekers gesaboteerd. Zoals het Forum nu is opgezet, is er gekozen voor een tussenweg.

Het WebTeam
@WebTeam,

Dat valt niet onder "mijn" definitie van censuur. van een website/forum kun je lid worden (en daarmee de mogelijkheid verkrijgen te lezen/reageren) of niet. Dat zijn forumregels en heeft op zich niets te maken met het censureren van informatie.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:
Redactie schreef:Toch zijn hier grenzen aan, vinden wij. Immers, een paar keer al was het Forum opengesteld voor gasten, maar al heel gauw werd toen de discussie door anonieme bezoekers gesaboteerd. Zoals het Forum nu is opgezet, is er gekozen voor een tussenweg.

Het WebTeam
@WebTeam,

Dat valt niet onder "mijn" definitie van censuur. van een website/forum kun je lid worden (en daarmee de mogelijkheid verkrijgen te lezen/reageren) of niet. Dat zijn forumregels en heeft op zich niets te maken met het censureren van informatie.
@Criticus

Duidelijk!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door ACE »

@Redactie,
U heeft het tenmiste direct begrepen.
Waarvoor dank.
Groet,
ACE
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Armin B:Lasst euch nicht von Kleinigkeiten die Freude nehmen

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 20.00 uur]

Citaat 1:
Apostel Paulus schreibt in einem seiner Briefe: „Alles, was ihr tut, das tut von Herzen als dem Herrn und nicht den Menschen … Ihr dient dem Herrn Christus!“ (Kolosser 3,23.24). Der Apostel fasst hiermit seine Ausführungen zum christlichen Hausstand zusammen, wobei er die Familienglieder (die Frauen, die Männer, die Kinder …) nacheinander anspricht. Dem Beispiel des Apostels folgend, wende ich mich an die Glieder der Gottesfamilie mit dem Fazit: Wir dienen dem Herrn Christus und nicht einem Menschen! Das ist Dienen, wie es im Werk Gottes sein soll.

Bron: Wort zum Monat Juni 2006: An die Gemeinde (Aus einem Gottesdienst des Stammapostels)
Citaat 2:
Es ist keine leichte Aufgabe, denen nachzugehen, die „verloren“ sind, also die sich abgesondert haben von der Herde, der Gemeinschaft der Gotteskinder; solche, die sich durch eine zu kritische Haltung außerhalb der Gemeinde gestellt haben. Aber wie schön ist es, wenn man sich einmal Gedanken macht, wie man solchen eine Hilfe und ein Segen sein kann; wie man sie zurückführen kann, ihnen brüderliche Liebe und Verständnis entgegenbringt und damit in der göttlichen Liebe offenbar wird. Das wird da und dort nicht beim ersten Mal gelingen.

Bron: Wort zum Monat Februar 2008: Der gute Hirte (Aus einem Gottesdienst des Stammapostels)
Citaat 3:
Noch einmal: Die Bezirksapostel stehen für Fragen zur Verfügung; letztlich können Fragen auch dem Stammapostel vorgelegt werden.

Bron: Offizielle Verlautbarungen Stammapostel Leber: Was tun, wenn man Lehraussagen nicht versteht?, 01.03.2011
Citaat 4:
shalom schreef:
Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3 schreef:
2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden.
Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… .

Seiten 2 - 3

Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513
Citaat 5:
Man kann nur Werte vermitteln, die man selbst verinnerlicht hat. Dabei geht es in der Erziehung um Werte, die das menschliche Miteinander prägen und in der Glaubenserziehung um Werte, die im Evangelium gründen.

Bron: Neuer Elternbrief: Kinder brauchen Werte, 02. November 2011, 13.30 Uhr
Citaat 6:
1.
  • “Ik sommeer u dan ook uiterlijk donderdag voor 17.00 uur mij per e-mail te bevestigen dat u de beledigende, onnodig grievende en onjuiste berichten die zijn geplaatst op de website met de domeinnaam http://www.apostolischekritiek.nl en in het aldaar geëxploiteerde gastenboek zult verwijderen en verwijderd zult houden.”
2.
  • “U en de medewerkers van uw website worden hiermee dan ook gesommeerd elk (telefonisch) contact met de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene, Th. J. de Bruijn en Kamminga achterwege te laten, nu en in de toekomst.”
3.
  • “Teneinde onduidelijkheden te voorkomen over de in mijn schrijven van 30 november 2011 aan u gestelde termijn om uw inbreuken te staken en gestaakt te houden, sommeer ik u dan ook mij per omgaande, doch uiterlijk voor vrijdag 9 december 2011 voor 12.00 uur schriftelijk te bevestigen dat u de beledigende, onnodig grievende en onjuiste berichten die zijn geplaatst op de website met de domeinnaam www. apostolischekritiek.nl en in het aldaar geëxploiteerde gastenboek zult verwijderen en verwijderd zult houden.”
4.
  • “Ook sommeer ik u binnen deze termijn alle persoonlijke gegevens die u van de heren R.D. Vis, P. Klene, N. Klene en Th.J. de Bruijn en Kamminga hebt geplaatst te verwijderen en verwijderd te houden, alsmede om mij alsnog de in mijn schrijven van 30 november 2011 vermelde gegevens te doen toekomen.”
Ad 4
  • Hier wordt verwezen naar het onderstaande:
    “Tenslotte verzoek ik u een schriftelijke opgave te doen van alle gegevens (zoals naam, adres, ip-adres, e-mailadres, telefoonnummer) van de personen die onder de naam Tosca, willempower, BakEenEi en ACE beledigende teksten hebben geplaatst.”
N.B. Citaten ontleend aan brieven mr. De Lange, resp. d.d. 30-11-2011 en d.d. 06-12-2011. Bron: Fax B. Moesker d.d. 30-12-2011 aan mr. P.A. de Lange. Zie hiervoor het redactionele bericht op "vr 30 dec 2011, 13:22".
Citaat 7:
Den Amtsträgern wünschte er die Gabe des sensiblen Zuhörens, der frühen Konflikterkennung und -lösung sowie eine vollendungsorientierte Einstellung. „Lasst euch nicht von Kleinigkeiten die Freude nehmen.“

Bron: Zum Jahresauftakt 2012 waren alle Gemeinde- und Bezirksvorsteher nach Herne-Wanne-Eickel eingeladen. 09. Januar 2012, 13.56 Uhr
@all

Een bonte verzameling van teksten, hierboven. Een beetje hapsnap onder elkaar gezet, zo lijkt het. Sommige vallen nu uit de lucht, andere zijn genoegzaam bekend. Wat voor vergezochte conclusie steekt hierachter?

De bovenstaande tekstfragmenten zijn beslist niet willekeurig gekozen. (...) In hun onderlinge samenhang wordt er namelijk mee blootgelegd hóe mooie woorden nog niet gelijk hoeven op te gaan met mooie daden.

Het is in de Nieuw-Apostolische Kerk namelijk zó: telkens wanneer je denkt, er klopt toch ergens iets niet, komen er daarna weer zulke verlichte teksten op je pad, dat je denkt: het zal wel aan mij gelegen hebben...

Bovendien is de hoeveelheid informatie die de kerkleiding aanbiedt, overweldigend. Net wanneer je na veel wikken en wegen had besloten om een vraag te stellen, komt er nieuwe informatie en alles begint overnieuw.

In een vorig bericht schreven wij echter: "... dat zijn helaas de ervaringsfeiten, men "reageert" dan misschien een enkele keer wel doch men "antwoordt" niet!" Zet zoiets hier werkelijk niemand aan het denken? Néé?!

Ten aanzien van de situatie in Nederland is Hollandse nuchterheid geboden. Het kerkbestuur bestaat uit de verkeerde personen doordat twee van de drie bestuursleden zodanig in opspraak zijn gekomen, dat allang anderen hun taken hadden moeten waarnemen, terwijl de nieuwe voorzitter evenmin de juiste man op de juiste plek blijkt te zijn. Naar verluidt houdt hij zich al vanaf januari 2011 intensief in bestuurlijk opzicht met de Nederlandse gebiedskerk bezig, maar de hele toestand is sindsdien alleen nog maar verergerd. Het begon al met de door de rechtbank Utrecht veroordeelde lastercampagne tegen broeder Ronald Rohn. Alles wijst er op dat zowel stamapostel Leber als districtsapostel Brinkmann veel te lichtvaardig heeft gedacht over de veronachtzaamde bestuurlijke verantwoordelijkheden bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en over de complexiteit van vele problemen, nog afgezien van taal- en cultuurverschillen. Volledigheidshalve noemen wij ook maar weer de districtsvoorgangers, die het grootste deel van de misère hadden kunnen tegengaan. Zij hadden zich veel beter rekenschap moeten geven van wat tevens hun bestuurlijke taken zijn. Alle overige kerkelijke ambtsdragers valt nonchalance te verwijten. Al jaren kijkt men laconiek weg van werkelijk de meest zorgwekkende omstandigheden. Ondertussen loop de kerk leeg, niet door ongeloof maar door het sterven van de hoop (!) onder de gelovigen. Zielen die het aandurven om kritische vragen te stellen, worden met welhaast "Stasi-Methoden“ door de kerkleiding aangepakt! Wie in deze kerk anderszins het slachtoffer werd van psychische onderdrukking e.d., wordt helpende hulp onthouden. Correspondentie blijft inhoudelijk onbeantwoord. De nieuwe districtsapostel, Armin Brinkmann (hij genoot een laborantenopleiding), zet aan tot haat (!) door vragenstellers te doen negeren.

Het WebTeam


N.B.
Fascisme is, aldus de Amerikaan Robert O. Paxton (1932), een vorm van poltiek gedrag dat gekenmerkt wordt door een obsessieve preoccupatie met het verval van de gemeenschap, vernedering of slachtofferschap en met een compenserende cultus van eenheid, energie en zuiverheid, waarin een massapartij van toegewijde nationalistische militanten, werkend in ongemakkelijke maar effectieve samenwerking met traditionele elites, afstand doet van democratische vrijheden en door middel van verlossend [ook geestelijk; Red.] geweld en zonder ethische of juridische beperkingen doelen nastreeft van interne zuivering en externe expansie. (Bron: VK woensdag 11 januari 2012, pagina 30, Opinie & Debat).
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Armin B:Lasst euch nicht von Kleinigkeiten die Freude ne

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 21.00 uur]
Redactie schreef:(...)
Citaat 7:
Den Amtsträgern wünschte er die Gabe des sensiblen Zuhörens, der frühen Konflikterkennung und -lösung sowie eine vollendungsorientierte Einstellung. „Lasst euch nicht von Kleinigkeiten die Freude nehmen.“

Bron: Zum Jahresauftakt 2012 waren alle Gemeinde- und Bezirksvorsteher nach Herne-Wanne-Eickel eingeladen. 09. Januar 2012, 13.56 Uhr
(...)
Al jaren kijkt men laconiek weg van werkelijk de meest zorgwekkende omstandigheden. Ondertussen loop de kerk leeg, niet door ongeloof maar door het sterven van de hoop (!) onder de gelovigen.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "do 12 jan 2012, 17:29" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
@all

"Die Hoffnung stirbt zuletzt", zo wordt gezegd. Niettemin sterft er in de Nieuw-Apostolische Kerk dagelijks menige hoop onder de handen van de "zegenaars" weg. "Je doet 'r niks an, hé", zal wel hun loze verklaring zijn: wij laten ons niet door kleinigheden van de vreugde beroven...

Ondertussen spelen er kwesties op het gebied van de geloofsleer, op het vlak van de geschiedschrijving en de daarbij behorende verzoening met slachtoffers van hardvochtig handelen door "zegenaars", én op bestuurlijk terrein. Maar dit alles wordt "een zaak voor de dienaren" geacht. Wie dat zouden zijn, weet schijnbaar niemand. Over dienen gesproken:
  • Sodom en Gomorra
    [1] De HEER verscheen opnieuw aan Abraham, bij de eiken van Mamre. Op het heetst van de dag zat Abraham in de ingang van zijn tent. [2] Toen hij opkeek, zag hij even verderop plotseling drie mannen staan. Onmiddellijk snelde hij de tent uit, naar hen toe. Hij boog diep [3] en zei: ‘Heer, wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. [4] Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk. [5] Ik zal u ook iets te eten brengen, zodat u weer op krachten kunt komen voordat u verdergaat. Daarvoor bent u immers bij uw dienaar langsgekomen?’ Zij antwoordden: ‘Wij nemen uw uitnodiging graag aan.’

    (...)
    [16] Toen de mannen weer verdergingen, lieten ze hun blik op Sodom rusten. Abraham liep met hen mee om hun uitgeleide te doen. [17] De HEER dacht: Waarom zou ik voor Abraham geheimhouden wat ik van plan ben? [18] Uit Abraham zal immers een groot en machtig volk voortkomen, en alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als hij. [19] Want ik heb hem uitgekozen, hij moet zijn zonen en zijn verdere nakomelingen voorhouden de weg te volgen die ik wijs, door rechtvaardig en goed te handelen. Alleen dan zal ik verwezenlijken wat ik Abraham heb toegezegd.

    Uit: Genesis 18 (NBV)
(...)
Blik op ‘e wrâld - 21 Januaris 2008
4. In rom útsjoch

Lieven,

Eén mijner voorgangeren zei alreeds: “Geschiedenissen herhalen zich”. Dat wij daar toch ook in deze onze tijd geopende ogen voor mogen hebben! Nu ik andermaal vernam van vele verzuchtingen onder een wrede heerschappij van gezanten Gods, thans voor omstreeks vijftig jaren, heb ik in mijn overdenkingen alzo beschouwd hetgeen gelegen is in de grondvesten van de macht bij de inrichting van ons kerkelijke bestuur.

Het verdriet mij zeer en bezwaart mij dat er onder u zijn, die niet loskwamen van de beproevingen van weleer, en dat er buiten u anderen zijn, die voorheen onder ons waren doch eertijds werden buitengesloten. Mannenbroeders mede die geweerd werden uit de kring der dienaren. Als wij zien op de lege plaatsen in onze rijen, welt in onze ziel menigmaal de weemoed op. Had God door Zijn genade niet allen tot Zijn eigendom aangenomen?

Mogen nochtans dezulken zich getroost weten, want de Heer verlaat de Zijnen niet. Hij beschikt aan de moeden kracht! Aanmatigend is er in die kommervolle dagen vijandig gebruik gemaakt van machtsmiddelen. Deze evenwel zijn als het gouden kalf in Mozes' tijd. Een dans om leidende posities, vergankelijk als ze zijn; zonder nog enige hartelijke ontferming. Daar zijn verwijdering en onderdrukking van uitgegaan.

Dat alles hebben wij in de geschiedenis van de kerk kunnen aanschouwen. Vanwege menigerhande ongerechtigheid verwierp God vele van haar offers. Maar Hij kent ook de smekingen en gebeden die opstegen om haar in genade weer aan te nemen. Was niet reeds, gelijk het lijden van Christus in ons, ook onze vertroosting door Christus overvloedig? Doch is het gepast dat eerlijken en oprechten in het voorliggende nieuwe tijdsdeel langer de gevolgen dragen van een menselijk oordeel in vroeger tijd?

Neen! Hun namen zijn bezoedeld, en het is een smet op het blazoen van de kerk als dit alles geen wending neemt. De uitlatingen van een kerkelijk zegsman uit Zwitserland in het oude jaar, dewelke er op wijzen dat versluierde taal de kerk tot schande strekt, daar zij tenslotte ervaren werd als een gedurige bron van onenigheid, vervullen mij met hoop. Dat toch het huis de Heren hersteld moge worden! Het volgende woord zal ons daarbij schragen:
  • [12] ...en zij huurden houwers en timmerlieden, om het huis des HEEREN te vernieuwen, mitsgaders ook werkmeesters in ijzer en koper, om het huis des HEEREN te beteren.
    [13] Zo deden de verzorgers van het werk, dat de betering des werks door hun hand toenam; en zij herstelden het huis Gods in zijn gestaltenis, en maakten het vast.

    Statenvertaling, 2 Kronieken 24

It is mei sizzen net te dwaan!
Jimme Ds. B. Stjinder
Wat er bij 2 Kronieken 24 aan vooraf ging was, dat er onder koning Salomo -met vereende krachten- veel werk was verzet:
  • [10] Koning Churam van Tyrus stuurde Salomo een brief met het volgende antwoord: ‘Omdat de HEER zijn volk liefheeft, heeft hij u als koning over hen aangesteld.’ [11] De brief vervolgde:
    • ‘Geprezen zij de HEER, de God van Israël, de schepper van hemel en aarde, die aan koning David een wijze zoon heeft gegeven die over verstand en inzicht beschikt en een tempel wil bouwen voor de HEER en een koninklijk paleis voor zichzelf. [12] Ik stuur u hierbij iemand die over groot vakmanschap beschikt, meester Churam. [13] Hij is de zoon van een Danitische moeder en een Tyrische vader. Hij is bedreven in de bewerking van goud en zilver, koper, brons en ijzer, steen en hout; hij kan roodpurperen, blauwpurperen, karmozijnrode wol en fijn wit linnen verwerken en allerlei snijwerk aanbrengen. Bovendien is hij een begenadigd ontwerper. Samen met uw ambachtslieden en de ambachtslieden van mijn heer, uw vader David, zal hij alles uitvoeren wat hem wordt opgedragen. [14] Stuur ons de tarwe, gerst, olie en wijn die u hebt toegezegd, heer, [15] dan zullen wij op de Libanon bomen kappen zoveel u maar nodig hebt. We zullen de stammen als vlotten over zee naar Jafo vervoeren, vanwaar u ze naar Jeruzalem kunt overbrengen.’

    [16] In navolging van zijn vader David hield Salomo een telling onder de vreemdelingen in Israël. Het waren er honderddrieënvijftigduizend zeshonderd. [17] Zeventigduizend van hen stelde hij aan als sjouwers, tachtigduizend als steenhouwers in het gebergte en zesendertighonderd als opzichters om toezicht op het werk te houden.


    Uit: 2 Koningen 2 (NBV)
In 2 Kronieken 24 (NBV) gaat het overigens als volgt verder:
  • [14] Toen de bouwmeesters klaar waren met het werk, brachten ze het overgebleven zilver naar de koning en de hogepriester terug. Dat werd gebruikt om tempelgerei te laten maken: benodigdheden voor de dienst in de tempel van de HEER en voor het brengen van brandoffers, kommen en allerlei andere gouden en zilveren voorwerpen. Zolang Jojada leefde, werden er dagelijks brandoffers gebracht in de tempel van de HEER.
    [15] Jojada bereikte een zeer hoge leeftijd: toen hij stierf was hij honderddertig jaar oud. [16] Omdat hij voor Israël en voor God en diens tempel zoveel goeds had gedaan, werd hij begraven bij de koningen in de Davidsburcht.
Dat ziet er toch werkelijk zegenrijker uit dan wat wij waarnemen bij het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland... "om het huis des HEEREN te vernieuwen" en "om het huis des HEEREN te beteren".

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie