Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Redactie »

@all

In deze nieuwe thread willen wij het hebben over de Nieuw-Apostolische Kerk in ons eigen land. Er staan immers grote veranderingen op stapel. Het meest ingrijpend zal zijn dat de "gebiedskerk" in mei 2011 opgaat in de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen. Zie evt. http://www.nak-nrw.de/gebietskirche/. Ook kunt u over deze gebiedskerk een brochure downloaden. Degene die straks leiding geeft aan de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is daarmee districtsapostel Armin Brinkmann, al gaf stamapostel Leber in het voortraject te kennen dat deze zich door Nederlandstalige naaste medewerkers zal laten vertegenwoordigen.

Alvorens de consequenties van de bedoelde veranderingen onder de loep te nemen, blikken wij eerst terug op een aantal redactionele berichten in de achterliggende maanden. De inhoud ervan zal namelijk van belang blijken te zijn! Het artikel "Heersers in de kerk (1): Tactieken van machtsfiguren" van 18 januari jl. stellen wij hierbij centraal want daarin handelde het o.a. over de volgende relevante aandachtspunten:
  • (...)
    • 1. Selectieve waarneming
      De machtsfiguur vergeet de wensen van anderen. `Hebben we dat besloten? Ach, dat herinner ik me helemaal niet'
    • 2. Afleiden
      Als een machtsfiguur wordt aangesproken op een voor hem onaangenaam onderwerp, probeert hij de afleidingstactiek, om zich niet bloot te hoeven geven. Als iemand het aandurft om openlijk te vragen hoe het besluitvormingsproces in de gemeente verloopt, leidt de machtsfiguur het gesprek af met niet terzake doende vragen: `Wie had vrijdag vergeten om de jongerenruimte af te sluiten?' Een machtsfiguur wil onaangename kwesties niet oplossen of de verantwoordelijkheid op zich nemen voor mogelijke fouten. Hij brengt het gesprek op een ander onderwerp.
    • 3. Zichzelf vrijpleiten/de schuld op anderen afschuiven
      Met 'maar het was allemaal goed bedoeld' probeert de machtsfiguur zichzelf vrij te pleiten. In werkelijkheid laat deze uitspraak zien dat hij voor anderen probeert te bepalen wat goed voor hen is.
      In een christelijk jasje zal zijn rechtvaardiging er zo uitzien dat er een beroep op God wordt gedaan: `Ik heb erom gebeden. God heeft mij laten zien dat ik deze lampen moest kopen, zelfs als jullie daar anders over denken.' Vrome machtsfiguren rechtvaardigen hun handelen door net te doen alsof ze het voor God doen.
      Net zoals een alcoholverslaafde zijn partner verantwoordelijk stelt ('Omdat jij zo zeurt, ben ik aan de drank!'), schuift de aan macht verslaafde de schuld op anderen af: 'Als ik niet ingrijp, loopt het immers niet.' 'Het is jouw schuld dat er in onze gemeente zoveel mensen ontevreden zijn.'
      De machtsfiguur onttrekt zich aan zijn verantwoordelijkheid door zichzelf vrij te pleiten en de schuld op anderen af te schuiven.
    • 4. Verborgen of openlijke intimidatie
      De machtsfiguur vraagt onverwacht in een onuitgemaakte discussie: `Hoe lang geloof jij eigenlijk al? ... Tja, sinds zeven jaar' en zijn onuitgesproken opvatting is: `Dan is het immers duidelijk dat ik me met mijn gemeente-ervaring van tientallen jaren door jou niets hoef te laten zeggen.' Een medewerkster van een christelijke organisatie wees de directeur op een probleem. Hij gaf haar als antwoord: 'Ik zie het probleem niet. Maar zou het misschien zo kunnen zijn dat er met uw gebedsleven iets niet in orde is?'
      De intimidatie kan ook heel openlijk plaatsvinden. Een aankomend zendeling hoorde tijdens zijn stage van zijn mentor: `Denk maar niet dat je me kwijt bent als je uit de gemeente de zending in gaat. Mijn arm reikt tot in Pakistan.'
      Sommige machtsfiguren hebben de pretentie dat alleen zij in direct contact met God staan en dreigen met 'Als je je van mij afkeert, keer je je van God af' tegenover degenen die zich aan hun invloed willen onttrekken.
    • 5. Oproepen van schuldgevoelens
      'Het schuldgevoel van anderen is het lievelingswapen van machtsfiguren.' Ze misbruiken het eerlijke geweten van anderen. Ze kunnen goed observeren en uiten zelden beschuldigingen die nergens op slaan. Als ze tegen iemand zeggen: 'Dat heb je verkeerd gedaan', krimpt degene die berispt wordt vaak inwendig ineen. Wie constant geconfronteerd wordt met dit soort beschuldigingen, wordt overgevoelig. Dan ontstaat de volgende paradoxale situatie: aan de ene kant zal het slachtoffer de machtsfiguur afwijzen terwijl hij hem aan de andere kant naar de ogen zal kijken om niet opnieuw kritiek te krijgen. Met het wapen van de schuld ondergraaft de machtsfiguur het gevoel van eigenwaarde van de ander. Er komt een moment dat de ander volledig onzeker is gemaakt en niet meer weet wát hij moet doen en hóe hij dat moet doen. Hulpeloos wendt hij zich tot de machtsfiguur. Deze troost hem: 'Vertrouw op mij, doe het zoals ik het zeg, dan doe je het goed.'
    • 6. De rol van slachtoffer spelen
      'Als jullie nou ook eens naar mij zouden luisteren', klaagde de vrouw bij besluitvormingsprocessen. In werkelijkheid danste de hele gemeente naar haar pijpen.
    • 7. Het ontkennen/bagatelliseren van feiten
      De machtsfiguur weigert toe te geven dat iemand door zijn gedrag schade is berokkend. Een predikant verwaarloosde zijn gezin om zijn ambities in zijn kerkelijke carrière te bevredigen. Door te zeggen 'Wie, ik? Ik doe het toch in dienst van de Heer?' ontkende hij zijn egoïstische motieven – ook tegenover zichzelf. De machtsfiguur probeert van een berg een molshoop te maken door anderen te verwijten dat ze van een mug een olifant maken.
    • 8. Liegen/de feiten verdraaien
      Soms kun je er moeilijk achter komen of iemand liegt. Er zijn situaties waarin je zelfs niet eens weet dat er tegen je gelogen wordt, tot het te laat is natuurlijk. Sommige mensen hebben de gemeente in hun greep doordat ze constant met een niet nader omschreven `meerderheid' schermen. 'De meerderheid van de gemeente is van mening dat we deze kansel moeten afschaffen.' Als je erop door zou vragen, zou je vaststellen dat deze persoon met vijf van de tweehonderd gemeenteleden heeft gesproken. Hij weet dus slechts wat drie procent van de gemeente denkt. Hij weet niet wat de meerderheid denkt. Als iemand openlijk schermt met een meerderheid, is het goed openlijk door te vragen wie dat dan allemaal gezegd heeft.
      Het kan ook zijn dat de machtsfiguur zich helemaal niet bewust is van het feit dat hij niet de waarheid spreekt. Op grond van zijn selectieve waarneming denkt hij waarschijnlijk dat zijn uitspraken echt waar zijn.
    Bron: Volker & Martina Kessler in "Macht in de gemeente", ISBN 90 239 1179 2 NUR 711
Om het betreffende artikel in zijn geheel nog eens na te lezen, klik >>HIER<<

Voor zover wij het kunnen bezien zijn alle vermelde aandachtspunten bij het huidige bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland inmiddels voluit van toepassing, zodat de vraag opkomt: wat nú?! (...)

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Jabob65 »

@all, ik vraag me wel eens af, hoe kunnen mensen toch zo hovaardig zijn, zou dit nu hetgeen zijn dat Jezus tegen had op de schriftgeleerden? De wit gepleisterde graven maar van binnen vol met doodsbeenderen...en zoals we hier in Groningen zeggen: 'Van buiten bont, van binnen stront!'.

Als je zo'n brochure van NRW ook ziet, eerst zie je allerlei pagina's met de hoogwaardigheidsbekleders en allerlei organisatorische zaken (o, wat hebben de zaakjes toch mooi voor elkaar!), en op het laatst (alleen zichtbaar voor hen die nog niet afgehaakt zijn) zie je nog een aantal gewone mensen.

En Jezus had nog wel zoveel moeite gedaan om het uit te leggen; het ontroerende beeld van de voetwassing, de bergrede, op allerlei manieren heeft hij gepoogd uit te leggen 'dat de minste de meeste' is.

Het doet me denken aan het verhaal van de grootinquisiteur van Sevilla van Dostojewski:

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_grootin ... an_Sevilla

Om een lang verhaal kort te maken: het komt er eigenlijk op neer dat men met 'De (reine) Jezus leer' aan de haal was gegaan...
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Jabob65 »

En wat nu, dat is een goede vraag.

Waar moet men heen, de oudere broeders en zusters hebben veel pijn van de teloorgang en kunnen het bijna niet aan om de werkelijkheid aan te zien, maar gelijktijdig zijn ze al te oud om deze kerk nog de rug toe te keren, zij hebben vaak hun hele leven aan deze kerk gegeven, en moeten vooral toezien dat hun kinderen niet meer naar de NAK gaan.

De groep die nu de middelbare leeftijd heeft, wordt geacht deze kerk te dragen, zij hebben nu de leeftijd waarbij men verantwoordelijkheid moet nemen, maar ten eerste zijn de mensen steeds beter opgeleid en ten tweede is informatie vrij voor handen.

Veel mensen zijn er wel klaar mee, maar men ploetert nog wat door, het kan aan mezelf liggen maar ik ken bijna geen blije en overtuigde nieuw apostolische Christenen, geen elan, de lol is er af.

De jeugd (en de kinderen), die hebben dan de toekomst.

Maar als hun ouder weinig enthousiast zijn, hoe moet deze belangrijke groep dan gemotiveerd worden.

Het zal een toekomst zijn met steeds verdere teruggang en eigenlijk is dat ook wel goed.

Zelf zie ik geen enkele toegevoegde waarde van het nieuw-apostolische geloof ten opzichte van andere kerken, anno 2010; wat is nu nog het nut van een kerk die het alleenrecht claimt op heil, het staat zo haaks op de leer van onze Heiland, Hij, die oog had voor de zwakkere, maar ook voor de liefde van Zijn vader, Hij die zei dat je niet moest oordelen, Hij die nederig was.

De nieuw-apostolische kerk en Jezus Christus is hetzelfde als een moderne democratie en kolonel Khadaffi.

Het staat haaks op elkaar en heeft eigenlijk niks met elkaar te maken.

Mannen in een zwart pak die bepalen wie wel en wie niet heil zou kunnen krijgen, en dan het liefst in naam van Hem!
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Jabob65 »

En in het mooie boek van Dostojevski smijt men Jezus in een kerker, en dat is precies hetgeen de nieuw-apostolische kerk ook doet.

Het verhaal vertelt dat 'men' in feite de leer van Christus had 'verbeterd'...., welnu dat is de nieuw-apostolische kerk ten voeten uit.

Jezus Zijn leer was niet volmaakt, een paar mannen in zwarte pakken zullen dat varkentje wel even wassen.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door basis »

Hoe het verder moet met onze kerk?

Tja......
We leven in een zware tijd vol aanvechtingen en om ons heen zien we dat vele kerkgenootschappen hun kerkgebouwen zien leeglopen.
Inmiddels zijn honderden Rooms-Katholieke kerken afgebroken, worden honderden kerkgebouwen van de PKN verkocht en van andere bestemmingen voorzien.
De Doopsgezinden en Remonstranten zijn nog slechts vage afschaduwingen van hun oude trotse verleden.
In de meeste kerkverbanden zitten in véél te grote gebouwen nog slechts kleine groepjes (meest oudere) mensen.
In de meeste grote steden van ons land gaan er inmiddels meer mensen in de week naar de Moskee dan naar de kerk.

Natuurlijk heb je nog een aantal pinkster- en evangelische groepen en "losse" kerkgemeenten waar het wél goed gaat (denk aan een dominee Bottenbleij).
En natuurlijk de Reformatorische hoek: de zogenaamde zwarte kousenkerk of ook wel hoedjeskerken genoemd.
Zij bouwen nog steeds noodgedwongen megakerken met soms duizenden zitplaatsen.
Het betreft hier overigens een redelijk grote groep over de Biblebelt verspreid wonende christenen; 400.000 mensen ongeveer,
die dus van de nu nog 1.600.000 mensen die in Nederland nog wekelijks naar de kerk gaan wel een groot aandeel uitmaken,
ongeveer 25% van de kerkgaande christenen in ons land behoort tot deze reformatorische richting.
Hier gaat jeugd nog volop naar de dienst (2x op zondag!) Het is de hoek van Het Reformatorisch Dagblad en de SGP.

Er tekent zich dus in ons land een tweedeling af van enerzijds dorpen en plaatsen (mede geografisch bepaald) met een duidelijk christelijk signatuur
waar ook het dagelijks leven (zondagsrust e.d.) nog doordrenkt is van geloof de bijbel, gebed en kerkgang en
anderzijds de grote steden en het niet-zo kerkelijke achterland waar inmiddels een generatie (of twee zelfs al)
is opgegroeid die geen herinnering heeft aan kerkgang of gebed noch enige sympathie koestert voor het christendom....

Hoe dat in de toekomst zal gaan is maar zéér de vraag. Het zou wel eens explosief kunnen worden.
Ik heb te weinig vertrouwen in de mens om hier niet een potentiele richtingenstrijd in te ontdekken.

De Nieuw-Apostolische Kerk is als instituut in dit hele samenspel natuurlijk van geen enkel belang!
Noch getalsmatig noch moreel zal ze ooit in dit (dreigende) conflict van zich doen horen en is wat dat betreft dan ook te verwaarlozen.

De NAK is overigens nog slechts een vage afschaduwing van haar oude moeder de HAZEA.
In de tijd van apostel van Oosbree (rond 1930 en 1940) groeide deze kerk immers uit haar voegen.
Duizenden traden toe en constant moesten nieuwe kerken worden gebouwd.
De boodschap was eigenlijk een eenvoudige en aansprekende: "God werkt door mensen in deze, onze tijd!"
God was op zijn schoonst in de Liefde beleefbaar.
Liefde tussen man en vrouw en van ouders voor hun kinderen en de liefde tussen de broeders en zusters onderling
en van de broeders en zusters voor hun apostel.
Samen zingen dat de vonken ervan af vlogen en je nam met vreugde buren en kennissen mee naar de dienst
want men was trots op het apostolische geloof, waar mensen nog wat voor elkaar over hadden en waar het warm en gezellig was in een kille koude wereld.

Toen na de scheuring in 1946 van de 30.000 leden er maar 3000 overbleven was de ziel er direct al wat uit.
Maar men trachtte toch de boel weer op te bouwen en langzaam aan lukte dat.
Ondanks een stamapostel die met een idiote boodschap de boel behoorlijk in onstuur bracht en zo opnieuw voor een ernstige breuk zorgde...

Na 1960 kon toen pas echt met de opbouw begonnen worden; wéér ging het moeizaam, er was veel onderling wantrouwen door de oude verdeling in kampen.
Enerzijds de NAKkers en anderzijds de minder fanatieken...
God verbindt zich nooit aan wantrouwen en ondanks een toename van het aantal leden tot bijna 13.000 en de bouw van mooie nieuwe kerken in de jaren '60,'70 en '80,
bleek het vooral allemaal op opgeklopte lucht te zijn gebasseerd.

Trieste balans na bijna 150 jaar...nog zo'n 3000 kerkgangers gaan op zondag naar de NAK in ons land....
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door ACE »

@BEE

Ik kan mij het laatste decennium niet een moment van fatsoenlijke communicatie
herinneren van de kerkleiding in Nederland.
Het is de heren niet gegund om kerk en politiek van elkaar te scheiden.
De CA is grotendeels gesloopt. De aftakeling van aposteldictrict is volop aan de gang.
De geldvernietigingsmachine draait op volle toeren - o.a. Eimersstaete.
De spirituele- en geloofsinhoudelijke toediening zit op een doodspoor.
TdB is al 'kaltgestellt' door NRW.
PK is bijna aan de macht, maar moet tevreden zijn met een marionetten rol.

Kortom, wat had u eigenlijk van de NAk Nl verwacht te horen?
Het feit dat ze niets zeggen is alleszeggend - toch?

Groeten,
ACE
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Lmg »

DE LANDELIJKE DIENST IN UTRECHT 1998

Tijdens deze dienst is D.Ap Pos in de rust gesteld en D.Ap de Bruijn volgt hem op.
Over deze dienst is nog wel het e.e.a te zeggen.
Stamapostel Fehr maakte bij het inzetten van De Bruijn de opmerking dat het een
geweldig grote stap is om van het opzienerambt naar het D.Apostelambt over te gaan.
Opzichzelf was dit een juiste opmerking, maar moest vooral duidelijk maken dat
de keuze voor Apostel Sepers als onmogelijk werd gezien.
Dat Gerrit Sepers door deze uitspraak een klap extra in het gezicht kreeg lijkt mij duidelijk.
Na afloop van deze dienst loopt de moeder van Theo de Bruijn samen met een haar bekende
zuster naar buiten en zegt ,,MAAR DIT KAN THEO HELEMAAL NIET,,
Het is de moeder die haar kind kent.
Misschien zou de moeder van Armin Brinkmann zeggen ,, Armin is een goede manager,,

Mijn moeder zou zeggen ,, Wie schrijft die blijft,,
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door ACE »

@lmg

Interessant! TdB paste precies in het profiel als opvolger van Pos.
Marionet, slap, bereid alles te verkopen, zelfs zijn ziel!
Ook zijn opvolger is -weer- van dezelfde statuur.

Ondertussen dut Apostolisch Nederland lekker verder.
Wie was die moedige districtsvoorganger die door PK werd afgeserveerd?
PdeB?

Groet,
ACE
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?

Bericht door Lmg »

ACE

De afgeserveerde districtsvoorganger moet je zoeken in Noord Nederland.
De hoofdstad aldaar begint met een L.

Lmg
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ne

Bericht door Redactie »

@all

Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland, zo vroegen wij ons af aan het begin van deze thread. Wij kunnen ons er nog maar weinig bij voorstellen! Door de aanhoudende miljoenenverliezen die er bij ons in Nederland aan het licht kwamen, is het hier nu immers kommer en kwel. In elk geval wordt "onze" kerk per 15 mei 2011 ondergebracht bij de Duitse gebiedskerk van districtsapostel Armin Brinkmann. Zie http://www.nak.org/de/nak-weltweit/europa. De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland raakt haar zelfstandigheid dan grotendeels kwijt. In bedrijfsmatig opzicht kan het gunstig zijn want in Dortmund zullen 34 bureaumedewerkers vast wel weten hoe ze in Nederland "gründlich" orde op zaken moeten stellen. Verder is men in Nordrhein-Westfalen niet armlastig. Al zullen er wel enkele Nederlandstalige bestuurders actief blijven; voortaan wordt er in Duitsland aan de touwtjes getrokken.

Problematisch daarentegen lijkt ons de omstandigheid dat er op het geestelijke vlak zich in Duitsland op het ogenblik minstens zulke zorgwekkende taferelen afspelen als wij in ons land continu meemaken door financiële misstanden. Hadden "wij" wat de geloofsleer betreft bij het internationale kerkbestuur nu maar het hoofd koel weten te houden! Dan was de ene dienst de andere waard geweest want Nederland onder het gezag van Duitse machtsfiguren met de extremistische denkbeelden waarover wij bijvoorbeeld schreven in de threads Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis" en Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird...; dat móet wel uitlopen op moeilijkheden. "Hardop denken" wordt in Duitsland niet langer getolereerd, zo is het de kerkelijke ambtsdragers in niet mis te verstane bewoordingen onlangs aangezegd...

Overigens zijn er in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk geregeld constructief denkende broeders en zusters geweest die goed doordachte ideeën en plannen aanreikten om noodzakelijke organisatorische verbeteringen te realiseren. Zo vielen op dit forum al de namen van Erwin Meier-Widmer, Beat Sigrist en Andreas Ponto. Hun inbreng werd echter niet op prijs gesteld. Helaas is het in de Nieuw-Apostolische Kerk nog steeds zo dat wie níets wordt gevraagd ook níets moet willen op- of aanmerken. Op deze manier hebben velen die een spontane inbreng aan de dag legden de kerk uiteindelijk verlaten. Degenen die bij wijze van spreken wél aan het woord werden gelaten waren echter niet zelden vrienden of familieleden van "hoge dienaren". Kennelijk zit de "angst voor oppositie" er bij een aantal kerkbestuurders zo "goed" in dat men de zaken aldus "onder controle" wilde houden. Alleen, als er dan wat misgaat of, zoals nu bij ons in Nederland, grondig mis, zullen "angsthazen" natuurlijk geneigd zijn om gemaakte fouten verborgen te houden. Als er dan óók nog eens onvoldoende is voorzien in allerlei voor de hand liggende controlemechanismen (bijv. géén onafhankelijke Raad van Toezicht), valt de ellende binnen de kortste keren niet meer te overzien.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie