[Bijgewerkt: 16.00 uur]
Die Hoffnung stirbt zuletzt (10)
@all
Niet alleen Michael Koch, de hoofdredacteur bij Glaubenskultur-Magazine, maakte diepgaand studie van de achtergronden rond de Boodschap van stamapostel Bischoff. Ook Rudolf J. Stiegelmeyr schreef er een boek over nadat de internationale kerkleiding had aangekondigd dat men in 2012 uitgebreid wilde stilstaan bij de 50e sterfdag van hem. Zie resp. de redactionele berichten op "
Do 29 Dec 2011, 14:56" in de thread "Geen reden tot euforie per 31-12-2011 voor NAK-kerkleiding" en op "
Zo 10 Feb 2013, 17:44" in de thread "NAK en Wilhelm Leber (2005-2013) - Het begin van het einde". Het droombeeld of -zoals de kerkleiding het nog steeds wil zien- de openbaring waaraan stamapostel Bischoff afleidde dat de "wederkomst des Heren" nog tijdens zijn leven te verwachten was, werd destijds verheven tot een leerstelling; een dogma. De nieuw-apostolische geloofsleer in de jaren '50 van de vorige eeuw begon dus weliswaar bij de schepping en het paradijs op aarde en zij hechtte tot op zekere hoogte ook wel waarde aan wat er in de Bijbel staat, doch het eerstvolgende hoogtepunt zou voortaan de vervulling zijn van de goddelijke belofte aan stamapostel Bischoff persoonlijk en diens volgelingen. Bischoff echter was toen al een bejaarde man van in de tachtig. Dit gegeven bracht alles in rep en roer! Met superlatieven en machtsverheffingen, die ertoe leidden dat ambtsdragers met een kenbare twijfel aan het waarheidsgehalte van de nieuwe leerstelling rücksichtslos werden geëxcommuniceerd, werd "de Boodschap" van hogerhand in de organisatie kracht bijgezet. Zie voor hoe dat er -óók in Nederland- aan toe kon gaan mijn bericht op "
Zo 04 Nov 2012, 16:31" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!". Terwijl in de Nieuw-Apostolische Kerk iedereen zich instelde op het allengs naderende einde der tijden, moesten twijfelaars en ongelovigen zelf maar weten wat ervan komt.
In januari 1955 was Johann Gottfried Bischoff 84 jaar geworden. Dan moest de "Dag des Heren" redelijkerwijs gesproken binnen 10 jaar te verwachten zijn! Met dat perspectief voor ogen werd er in menig leven van decor gewisseld. Waarom nog doorleren voor een beroepscarrière terwijl de lieve God dienaren nodig heeft, nu Hij zijn werk spoedig zal voleindigen?
"Ik wilde priester worden", zo vertelde vorige week in Bottrop één van de broeders. Een andere aanwezige vertelde hoe zijn moeder door alle spanningen een levenloos kindje ter wereld bracht want door de kerkscheuring bleef de ene ouder de NAK trouw terwijl de andere ouder in de dienaren die geëxcommuniceerd waren en de VAG oprichtten, juist de ware zegenaars zag. Met name in familiebetrekkingen bracht de impact van "de Boodschap" hartverscheurend leed teweeg. Dat werd nóg veel erger toen stamapostel Bischoff in 1960 tegen alle verwachtingen in tóch overleed. De nieuw-apostolische kerkleiding stelde zich namelijk prompt op het standpunt dat God diens plan met de mensheid kennelijk -uit mededogen- had gewijzigd. Wie de kerk had verlaten, had daarom nog steeds geen recht van spreken. (...) Zie het redactionele bericht op "
Do 06 Okt 2011, 08:41" in de thread "Brood des Levens" 1 augustus 1960.
Het is niet fijn als al deze spanningen maar in de lucht blijven hangen totdat de dood ons straks nota bene scheidt, was stilaan de gedachte bij velen die zelf nog hadden meegemaakt hoe de onderlinge verdeeldheid destijds ontstond. Als christenen horen wij beslist anders met elkaar om te gaan! In de jaren '80 kwam het onderwerp in de Nieuw-Apostolische Kerk officieel op de agenda te staan doordat stamapostel Urwyler er aandacht voor vroeg. Aan het waarheidsgehalte van "de Boodschap" mocht echter niet worden getornd. In feite is dat nu nog steeds zo. Ook stamapostel Wilhelm Leber wijst consequent elke discussie erover af wat diens ambtsvoorganger Bischoff in een droombeeld of in een openbaring kan hebben gezien of heeft ervaren. Overigens is dat hier niet eens zozeer het punt! Waar het immers om gaat is, hoe in de Nieuw-Apostolische Kerk er vervolgens met de visie of het visioen van stamapostel Bischoff werd omgegaan!! Ongenaakbaar en hardvochtig werden destijds naasten aan de kant gezet. Zonder pardon geëxcommuniceerd en daarna zowat voor het leven genegeerd. Heeft zo'n afstotende houding nog wel iets van doen met het evangelie van Jezus Christus? Ook in de Nieuw-Apostolische Kerk gaf dit broeders en zusters steeds meer een knagend gevoel.
Toen ik er rond 2005 over las, wilde ik graag weten welke informatie mij blijkbaar was onthouden. In mijn omgeving had vrijwel niemand er ooit heel duidelijk over gesproken. En bij het godsdienstonderwijs en het confirmatie-onderricht was er alleen maar verteld over misleide gelovigen die de stamapostel en daarmee het werk Gods de rug hadden toegekeerd. Dat was vanzelf onverstandig want zo bereik je het einddoel niet...
Belangstelling in deze richting stuit in de Nieuw-Apostolische Kerk helaas al te gemakkelijk op onbegrip. Wie wil er nu toch oude koeien uit de sloot halen? Betreft het hier geen "zaak voor de dienaren" waar anderen vanaf moeten blijven? Enzovoort. Echter, wat er in de Nieuw-Apostolische Kerk op dit terrein angstvallig wordt afgeschermd, kwam ondertussen te voorschijn op het Internet. Ik denk dat de internationale kerkleiding hierna veel te laat tot het inzicht is gekomen dat men beter open en eerlijk kan zijn, ook over een zwarte bladzijde in de geschiedenis. Echter, doordat de liefde van God en Zíjn waarheid (!) niet het volle licht op de gebeurtenissen mochten laten schijnen, veranderde een zwarte bladzijde hier in een compleet zwart hoofdstuk. Dat speelde zich in die periode als het ware voor mijn ogen af. Een districtsapostel zei eens tegen mij:
"Reken maar dat ook machtsverhoudingen destijds van invloed zijn geweest". Ik wist genoeg. Uiteraard ziet het internationale kerkbestuur zich nu geplaatst voor de vraag: hoe gaan wij daar alsnog mee om? Lossen wij een ereschuld in, of geven wij er op diplomatieke wijze liever eerst nog een politieke draai aan? Een tussenoplossing zou zijn spijt te betuigen voor de ambtelijke willekeur c.q. het "enthousiasme" van sommige districtsapostelen waarmee in de jaren '50 met goedvinden van stamapostel Bischoff de "ledenadministratie" werd "opgeschoond". Vérder reikte ieders macht bepaald níet. Hierbij te denken aan het "boek des Lams"!
BakEenEi schreef:(...)
Ik wilde een handreiking doen. Stel nu eens dat stamapostel Leber zou voorgaan in een dienst voor ambtsdragers en dat hij dan, zo tegen het einde van de dienst, alvast iets zou zeggen over wat er in het verleden toch echt verkeerd heeft uitgepakt; ervan uitgaande dat wij samen in het "werk Gods" willen staan. Wat zou de stamapostel dan kunnen opmerken waardoor de weg tot verzoening vrij wordt gemaakt? Hierover dacht ik na. Bovendien: "stel niet uit tot morgen wat gij heden doen kunt." Enkele dagen later (het was 6 januari 2006) richtte ik mij tot het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en gaf ik voor stamapostel Leber de onderstaande bewoordingen in overweging (tegenwoordig zou men wellicht spreken van "stille diplomatie")...
- Geliefden, ik kan u niet zeggen hoezeer het ook mij persoonlijk verdriet doet wanneer mij situaties bekend worden waarbij broeders en zusters zijn beschadigd in de gemeenschap, hen onrecht is aangedaan of waarbij zelfs kinderen Gods met zo weinig begrip zijn tegemoetgetreden dat zij in ons midden geen leven meer hadden. Ik kan u echter van één ding verzekeren: zo heeft onze hemelse Vader het niet gewild. Niemand mag dat hebben gewild. En ik wil het u zeggen: zover het in mijn macht zal liggen eraan mee te helpen dat wij als koningskinderen hoffelijk met elkaar omgaan en dienovereenkomstig ook ál onze naasten bejegenen, wil ik dat doen. Het zal de liefde zijn, de liefde Gods, waaraan men ons allen mag herkennen (vgl. refrein lied 353-GB). Daarom, nu wij in deze samenstelling bijeen zijn, wil ik u graag dit ene vragen, namelijk: hebt elkaar alstublieft lief met de liefde waarmee onze hemelse Vader al de Zijnen oneindig liefheeft. Dagelijks mogen onze inspanningen er op zijn gericht om voor deze heilige liefde, die een vrucht is van rein geloven (vgl. lied 421-GB, derde couplet), wegbereiders te zijn. Het gaat er niet om rücksichstlos eigen doelen te bereiken, maar om tezamen het doel van ons gezamenlijke geloof te bereiken en het elkaar daarbij licht te maken. Voor die zielen, aan wie leed is berokkend geldt, dat God niet zal toestaan dat zij onder dat juk bezwijken en eenzaam achterblijven. Hij, als kenner der harten, zal Zijn engelen beschikken dezen bij te staan en ze te vertroosten. Jezus gaf de verzekering: “Mijn Vader, die ze mij gegeven heeft, is groter dan allen en niemand kan ze uit mijns Vaders hand rukken.” (Joh. 10: 29) Uiteindelijk zal gelden: “En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En wie het hoort zegge: Kom! En wie dorst heeft, kome; en wie wil, neme het water des levens om niet.” (Openb. 22: 17). Laat de gezindheid van Jezus Christus ons altoos voor ogen mogen staan. Los daarvan past het ons spijt te betuigen wanneer er fouten zijn gemaakt, en die zo mogelijk te herstellen. En: compassie te hebben met allen die als slachtoffers zichtbaar of onzichtbaar letsel met zich meedragen.
Echter, men had er géén "Boodschap" aan. Tussen 6 januari 2006 en 4 december 2007 herinnerde ik de kerkleiding er nog verschillende keren aan dat er veel op het spel staat en dat slachtoffers recht hebben op een excuus. Vergeefs.
(...)
Uit: Bericht door BakEenEi op "
Do 03 Feb 2011, 16:54" in de thread "Elders gelezen... "
Ikzelf verliet de kerk in mei 2007, mede doordat stamapostel Leber uitdrukkelijk in gebreke bleef toen in de kerkgemeente Hamburg-Blankenese vragenstellers werden geschoffeerd. Net als in de jaren '50 van de vorige eeuw moesten die maar ophoepelen. Daarmee trad Wilhelm Leber in de voetsporen van de grootvader van diens echtgenote, stamapostel Bischoff. Deze was bovendien de pleegvader (!) van zijn eigen moeder. Aan het geestelijk geweld waarmee naasten hier werden opgeofferd, wilde ik part noch deel hebben. Door de "zuiveringsactie" waarmee de kerkleiding huishield in Hamburg-Blankenese leek het nota bene wel alsof vanuit de Neuapostolische Kirche het fascisme weer in opkomst kwam. Ik las ook dat door de Boodschap van stamapostel Bischoff zulke ellende de kerk een gezonde aanwas van vier tot vijf miljoen leden had gekost:
Uit: E-mailbericht d.d. 21-05-2007 aan de kerkleiding. Oorspronkelijke bron: Bericht TjerkB op "Zo Apr 22, 2007 10:40 am" met als onderwerp "Van ongeletterde tot gelouterde... " bij NAK-Observer
Bij elke "hogere verantwoordelijke leidinggevende" botste ik sindsdien op tegen een "ondoordringbare laag". Die laag bestaat niet uit zandzakken, gewapend beton, kolen en staal, gepantserd glas of zelfs NBC-wapens, doch uit "zegenaars" die namens hun god overal het zwijgen toe doen. Dit herhaalde zich toen ik in 2009 contact opnam met districtsapostel Brinkmann over het onderwerp "verzoening" dat immers hoog in het vaandel had gestaan bij de Europese Jeugddag 2009...
En dat herhaalde zich opnieuw toen ik hem schriftelijk in kennis stelde van feiten en omstandigheden die "Der Fall Rohn" beter in perspectief zetten dan ik aannam dat dit intern (slechts voor een deel) al was gebeurd.
[wordt vervolgd]
Groet,
BakEenEi