[Bijgewerkt: 15.30 uur]
@all
Op het Internet kwam ik nog iets interessants tegen, namelijk het document "
Das Verständnis von Taufe und Versiegelung in der Neuapostolischen Kirche", de officiële toelichting van 24 januari 2006 bij de visie van het internationale bestuur op de sacramenten in de Nieuw-Apostolische Kerk. Een en ander werd behandeld op de (eerste) Europese Informatieavond in Uster, Zwitserland. De geloofsleer was toen net op dit punt bijgesteld. Van de desbetreffende satellietuitzending herinner ik mij dat velen er nieuwe hoop aan ontleenden, wat met name verband hield met een nogal verrassende slotopmerking in één bepaalde voetnoot:
20 Dass die Gotteskindschaft durch die Wiedergeburt aus Wasser und Geist erlangt wird, bedeutet, dass die Gotteskindschaft erst erlangt ist, wenn sowohl die Taufe mit Wasser als auch die Versiegelung vollzogen sind. Es darf demzufolge nicht gesagt werden, dass erst und ausschließlich durch die Heilige Versiegelung die Gotteskindschaft vermittelt wird.
Bron: Stellungnahme Neuapostolische Kirche International - Zürich, 24. Januar 2006
Inmiddels heb ik begrepen dat stamapostel Leber dit onlangs, in Keulen tijdens de dienst met Pinksteren, schijnt te hebben tegengesproken: "Gotteskindschaft beginnt mit der neuapostolischen Versiegelung".
Klik >>
HIER<< voor het verslag van de bedoelde "Informationsabend 24. Januar 2006 aus Uster (Schweiz)".
Zie voorts het abonnee-artikel
Heiliger Geist schon bei der Wassertaufe (€), Bloß keine „Mauschelökumene“ van 21 maart 2012 bij
RELIGIONSREPORT. Bij een paneldiscussie kwam de nieuw-apostolische apostel Rolf Wosnitzka er niet meer uit, toen aan hem de vraag werd gesteld in hoeverre de aanwezige vertegenwoordigers van meerdere kerken, die elkaar broeders noemden, ook daadwerkelijk kinderen van God zouden zijn:
Die Antwort schien erst kompliziert zu werden: „Wie definiere ich Gotteskind…“, deute die Einleitung zunächst auf unkonkretes Lavieren hin. Dann brach Wosnitzka ab und sagte endlich, was er dachte: „Für mich ist logisch: Wer rite getauft ist, der ist Gottes Kind.“ Das würde der Katechismus aber nicht zum Ausdruck bringen. Darin sei der Begriff Gotteskind enger definiert und an die Versiegelung gebunden. Abschließend räumte er freimütig ein: „Wir haben die Definition nicht glücklich hingekriegt.“ Allerdings: „Ich kann es nicht ändern.“ Noch einmal wiederholte er, dass alle, die durch die Wassertaufe zu Gliedern am Leib Christi würden, auch Gottes Kinder seien.
Dat brengt ons vanzelf weer op het "Woord van de maand" in maart 2009, "
Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen?", waarin o.a. te tezen valt:
(...)
Afsluitend wil ik nog het volgende benadrukken: volgens ons nieuw-apostolische geloofsinzicht is het aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen. Dat betekent niet, dat het niet verrijkend zou zijn als gelovigen de Bijbel kunnen lezen. Maar het is aan het apostelambt gegeven om de Heilige Schrift uit te leggen, te verklaren en voorschriften in het geloof te geven. Daar worden de Bijbelteksten mee in verband gebracht, want overaccentuering van op zich staande uitspraken kan tot verkeerde conclusies leiden.
In zoverre mijn uiteenzetting met betrekking tot het thema “Hoe moeten wij de Heilige Schrift begrijpen.”
Wilhelm Leber
Groet,
BakEenEi