[Bijgewerkt: 19.15 uur]
@all
Velen in de Nieuw-Apostolische Kerk zullen het onderstaande lied wel kennen...
- Zal dat niet vreugd'vol zijn,
na kinderlijk vertrouwen daar zelf de heer t'aanschouwen in gouden hemelschijn?
Als wij de Eeuw'ge prijzen met wonderschone wijzen,
zal dat niet vreugd'vol zijn, zal dat niet vreugd'vol zijn?
Zal dat niet vreugd'vol zijn,
als zij die van ons gingen, ons juichend daar omringen en wij herenigd zijn?
Als wij omarmen blijde, waarvan wij wenend scheidden,
als elke strijd verwonnen en eeuwig is bedwongen, na zielensmart en pijn?
Als angst is weggenomen, zijn wij tot rust gekomen,
als wij God dank bewijzen en met de engelen prijzen in lied'ren, klaar en rein?
Als wij bij 't ochtendgloren de Heiland zien en horen,
Bron: Lied 666, NAK-liederenbundel
Een blij lied... en zo kan het ook intens worden gezongen. Als dirigent van een klein jeugdkoor had ik het een keer uitgekozen. Onder het zingen gebeurde er iets; vooral met mijzelf. In de ogen van de koorleden zag ik opeens wát wij feitelijk zongen! Nog nooit had de inhoud van een lied mij op die manier zó getroffen. Ik zou er nog veel over kunnen zeggen. Toen deze herinnering zojuist bij mij opkwam, dacht ik terug aan wat D.Ev. De Vries mij op het hart bond, nadat wij in juni 1982 terugkeerden van Malta:
"Houd het niet voor jezelf!" Anders gezegd: deel ervan uit want dat zal God willen zegenen! En nu, 31 jaar verderop in de tijd, ben ik nota bene "kerkverlater"! Wat ik verliet is echter hooguit al het getouwtrek; om de macht. Aan het eenvoudige geloof dat ik van huis uit meekreeg; daaraan heb ik werkelijk niets hoeven te veranderen. Het ging over
Liefde...
In het genoemde lied wordt duidelijk de aansluiting gezocht met wat wij mogen geloven, namelijk dat wij als kinderen van één Vader een missie hebben - met de
Liefde als fundering. Op geen andere grond is Zijn werk gebouwd! Van een ander lied herinner ik mij de woorden
"Laat ons 's Vaders wil betrachten; d'een de ander méérder achten. Dán wordt ons Zijn Heil bereid". Het gaat verder met
"Slechts een méér erkennend leven kan een schoner uitkomst geven. Voert van licht tot licht ons voort." Maar dat houdt wel een opdracht in - sterker nog: een missie!
"O, laat niets ons dan verhind'ren, om eendrachtig -als Gods kind'ren- ons te tonen, t'alle tijd." Het kan er misschien wel eens de schijn van hebben gekregen dat wie van hogerhand in de organisatie nog niks wordt gevraagd, vooral ook niks moet willen doen, maar dat is in Zijn werk zeer zeker niet de juiste voorstelling van zaken. Wij zijn niet onderworpen aan het gezag van hoogmogende heren-kerkleiders dat men zichzelf uit alle macht en met een hoop getouwtrek heeft toegeëigend - want zó gaan narcisten te werk!
Als "stamapostelhelper" Jean-Luc Schneider verstandig is, neemt hij met Pinksteren een wijs besluit: hij schaft de verwarrende catechismus af, hij trekt de kromme geschiedschrijving in en hij verklaart dat, als het aan hem ligt, er tot nadere aankondiging enkel en alleen nog werk wordt gemaakt van de samenvatting die Jezus Christus gaf van de Tien Geboden.
"Het lidmaatschap van een kerk is niet meer waard dan het lidmaatschap van een hengelsportvereniging," zo drong het geleidelijk aan tot mij door. De ledenadministratie van een kerkgenootschap is gebakken lucht, vergeleken met het boek van het Lam (vgl. Op. 21: 27). Nóg hoor ik in Frankfurt am Main de broer van districtsapostel i.r. Hagen Wend druk praten over wat gemiddeld één zitplaats kost in de Neuapostolische Kirche. Schrik niet:
€ 120 per jaar. Even omrekenen naar Nederlandse verhoudingen: 4 miljoen euro verlies rond Residence Eimersstaete c.a. en uitgaande van dezelfde kostprijs; dat is goed voor 10 jaar onderdak ten behoeve van alle ruim... 900 en 2.200 toehoorders bij de eredienst vanuit Drachten, inclusief één keer per jaar gratis koffie met wat erbij! Ik denk dus dat i.c. het bestuur de visvergunning "ietwat te ruimhartig" heeft opgevat...
Groet,
BakEenEi